abonnement Unibet Coolblue
pi_30729138
Prinsjesdag 2005



Op Prinsjesdag spreekt de koningin in de Ridderzaal te Den Haag de leden van de Eerste en Tweede Kamer toe. In deze Troonrede vertelt de koningin wat de regering van plan is voor het komende jaar. Volgens de Grondwet van Nederland moet er één keer per jaar een Troonrede worden voorgelezen.

In dit topic de voor- tijdens- en nabeschouwing.
quote:
Miljoenennota weer uitgelekt

DEN HAAG - Net als vorig jaar is een week voor prinsjesdag de miljoenennota uitgelekt. Ondanks alle maatregelen van het kabinet om vroegtijdige publicatie te voorkomen, hebben enkele media het stuk dinsdagavond in handen gekregen, onder hen RTL Nieuws en dagblad Metro.

Premier Balkenende, net in New York aangekomen voor de VN-top, noemde het uitlekken "jammer". "Het is altijd vervelend als er wordt gelekt. We zien het vaker en dat is zeer te betreuren." Balkenende voelt niet voor een onderzoek door de rijksrecherche naar het lek. Daarvoor is de verspreiding van de miljoenennota te groot. Of het gevolgen heeft voor de embargoregeling voor volgend jaar (waaronder media de prinsjesdagstukken onder embargo enige dagen eerder krijgen), kon de premier nog niet zeggen.

Lek
Ook het ministerie van Financiën betreurt het lek op de dag dat 's ochtends alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer een gewaarmerkt exemplaar onder embargo ontvingen. Het departement stelt verder geen onderzoek in. Tweede-Kamervoorzitter Weisglas wilde dinsdagavond niet reageren.

Ophef
Vorig jaar ontstond nog veel ophef nadat RTL Nieuws de miljoenennota vroegtijdig openbaarde. Minister Zalm (Financiën) kondigde toen aan waarmerken en andere beveiligingscodes te zullen gebruiken om herhaling te voorkomen. Komende zaterdag krijgen media en politici alle stukken onder embargo uitgereikt.

Traditioneel waren in aanloop naar prinsjesdag, volgende week dinsdag, vrijwel alle kabinetsmaatregelen voor 2006 al uitgelekt of door ministers zelf naar buiten gebracht. Zo was bekend dat het kabinet 2,5 miljard euro uittrekt voor lastenverlichting, inclusief de eerder al aangekondigde afschaffing van het gebruikersdeel van de onroerendzaakbelasting. Belangrijke koopkrachtmaatregelen zijn onder meer de verlaging van de WW-premie voor werknemers, een verhoging van de heffingskorting en het bevriezen van de brandstoffenaccijns.

Lastenverlichting
Met de lastenverlichting ziet 2006 er een stuk positiever uit dan dit en de afgelopen jaren. Vrijwel iedereen gaat er in koopkracht op vooruit en ook de kwakkelende economie trekt aan.

Minister Zalm is in zijn inleiding van de miljoenennota dan ook een stuk optimistischer: de economische groei komt naar verwachting uit op 2,5 procent, de werkgelegenheid neemt toe en de inflatie blijft laag. "Volgend jaar wordt beter en dankzij de ingezette hervormingen kan de Nederlandse toekomst in een veranderende wereld met vertrouwen tegemoet worden gezien", schrijft Zalm volgens Metro in zijn voorwoord.

Het kabinet investeert zoals bekend flink in onderwijs, kennis, milieu en kinderopvang. Zo is er voor de aanpak van luchtvervuiling 400 miljoen euro beschikbaar, om tegemoet te komen aan de hoge kosten voor kinderopvang is er 200 miljoen. Voor toponderzoek trekt het kabinet 100 miljoen uit.
Bron

Officiële link: http://prinsjesdag.minfin.nl

Op 20 september 2005 is vanaf ca. 13:00 uur hier de tekst van de troonrede beschikbaar. Vanaf ca. 15:15 uur staat daar ook een samenvatting van de Miljoennennota.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prinsjesdag wordt op meerdere onderdelen van FOK! besproken.

Er is een achtergrondartikel geschreven op de weblog: http://weblog.fok.nl/blog/8458
In C&H kan over de culturele achtergrond van Prinsjesdag worden gediscussieëerd: http://forum.fok.nl/topic/756048
Morgen volgt ook een artikel op de frontpage.

[ Bericht 2% gewijzigd door sizzler op 19-09-2005 19:39:58 ]
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_30734870
Ik zit nog te dubben over mijn jasje. Hugo Boss sportief of toch een klassieke?
  Trouwste user 2022 maandag 19 september 2005 @ 19:34:20 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_30735292
Korte broek aan SCH


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_30735305
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:21 schreef SCH het volgende:
Ik zit nog te dubben over mijn jasje. Hugo Boss sportief of toch een klassieke?
Foto's!
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_30735556
Taal van troonrede afgestemd op burgers

(volkskrant)

DEN HAAG - De troonrede die koningin Beatrix dinsdag uitspreekt, zal sprankelender zijn dan alle voorgangers. Volgens betrokkenen bij de opstelling van de tekst is de troonrede nu geen opsomming van de nieuwe maatregelen per ministerie, maar een doortimmerd betoog aan de hand van vier thema's: veiligheid, werk, minder regels/meer kwaliteit en met respect omgaan met elkaar. De onderwerpen zijn gekozen aan de hand van uitgebreid onderzoek naar wat de burger bezighoudt.


De betrokkenen spreken over een ‘stille revolutie rond het instituut troonrede’. De ministerraad en de koningin zijn akkoord met de nieuwe opzet. ‘Anders zou ze hem echt niet voorlezen’, zegt een van die betrokkenen.

Vorig jaar ontstond op Prinsjesdag enige commotie toen Beatrix na het voorlezen van de troonrede tegen enkele omstanders zei: ‘Het was toch een saai verhaal?’ Ook het kabinet realiseerde zich dat het koudweg melden van vaak pijnlijke bezuinigingen niet direct tot veel begrip leidt bij de burger. De aanhoudende lage populariteitsscores van het kabinet bevestigen dit beeld.

Na ampel beraad – de ‘tegenkrachten’ waren volgens betrokkenen groot – is daarom gekozen voor een troonrede-nieuwe-stijl. Bij elk thema legt het kabinet – bij monde van de koningin – uit wat het wil en verklaart de maatregelen op de beleidsterreinen die daarmee samenhangen. Op die manier wordt het waarom van de ingrepen beter over het voetlicht gebracht. Bovendien dwingt het alle ministers hun boodschap op elkaar af te stemmen.
pi_30736033
Zou onze lieve heer nog genoemd worden?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  maandag 19 september 2005 @ 20:16:24 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_30736671
Vast wel

Ik ben echt benieuwd naar morgen. Vooral het punt over het nieuwe zorgstelsel. En natuurlijk moet er wat gezegd worden over terreur naar aanleiding van Londen
pi_30736907
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:58 schreef sizzler het volgende:
Zou onze lieve heer nog genoemd worden?
Vast en zeker.
pi_30737081
De alternatieve troonrede was in elk geval vandaag.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30737319
ben benieuwd ja....
Jong, Liberaal en Onafhankelijk.
pi_30738133
quote:
Op maandag 19 september 2005 20:28 schreef Tafkahs het volgende:
De alternatieve troonrede was in elk geval vandaag.
.
pi_30738366
quote:
Op maandag 19 september 2005 20:59 schreef pberends het volgende:

[..]

.
.



aanschouw de koningin-voor-een-dag

Alternatieve Troonrede
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30739498
quote:
Op maandag 19 september 2005 21:06 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

.
[afbeelding]


aanschouw de koningin-voor-een-dag

Alternatieve Troonrede
Ow, ik dacht die van Netwerk .
pi_30744626
vanaf half drie morgenmiddag kan je virtueel babbelen met Balkenende en andere politici, ik weet niet of de oppositie ook aan bod komt maar dat zou wel leuk zijn:

Chat met premier Balkenende en andere politici op dinsdagmiddag 20 september van 14.30 tot ongeveer 16.00 uur
pi_30749473
tvp, plus kick

Hoe laat zal de eerste krant komen met een uitgebreide milioenennota? Zal dat het NRC komen om ong. 16h?
pi_30752816
Ik ben benieuwd hoeveel ik er volgend jaar op achteruit ga.
pi_30754208
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:37 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel ik er volgend jaar op achteruit ga.
En dat hoop je terug te zien in het koopkrachtplaatje van thuiswonende studerende postbestellers?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_30754274
ze hebben zich al voorbereid op de hoedenparade: ze zenden het in breedbeeld uit
pi_30754390
ze maken ook al gebruik van Google Earth, ze hebben zo de route laten zien, volgend jaar dat in 3D?
pi_30754465
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 12:31 schreef sigme het volgende:
En dat hoop je terug te zien in het koopkrachtplaatje van thuiswonende studerende postbestellers?
Ja ik behoor immers tot een belangrijke groep.
pi_30755588
En de koningin spreekt!
  dinsdag 20 september 2005 @ 13:21:39 #22
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_30755651
Dat haar van WA ook he...
pi_30755678
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 13:21 schreef Zwansen het volgende:
Dat haar van WA ook he...
Ik luister enkel...

Al iemand de hoeden online gezet?
pi_30755694
Dat haar van Wilders dan
  dinsdag 20 september 2005 @ 13:25:21 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_30755756
Zit Donner er raar bij zeg...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')