abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 september 2005 @ 18:33:09 #1
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_30733146
Wat is Prinsjesdag?
Elke derde dinsdag van september vindt er een apart ritueel plaats in Den Haag. Politiek Nederland is altijd in rep en roer en als je in Den Haag werkt of studeert, ben je op die dag vrij. Op de derde dinsdag van september is het namelijk Prinsjesdag. Waarom dit zo heet is niet bekend. Men denkt dat het te maken heeft met de verjaardag van Koning Willem I, maar zeker weten doet niemand het. Op prinsjesdag rijdt de Koning(in) in zijn/haar Gouden Koets naar het Binnenhof en leest vervolgens in de Ridderzaal de Troonrede voor. Hierin staan de plannen van de regering voor het aankomende jaar en ook hoe het het afgelopen jaar is gegaan. De Troonrede wordt niet, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, door de Koningin geschreven. De ministers schrijven deze en de Minister-president en de Minister van Economische Zaken keuren hem vervolgens goed. Of de Koning(in) invloed heeft op de Troonrede, wordt angstvallig geheim gehouden. De Koning(in) moet namelijk altijd objectief blijven en mag dan ook haar mening niet uiten over beleidszaken, omdat de Minister-president verantwoordelijk is voor hem/haar. Nadat de Koning(in) de Troonrede heeft voorgelezen staat iedereen op en roept driemaal "Leve de Koning(in)". Dit is ooit spontaan ontstaan, omdat de overgroot opa van minister Donner, blijkbaar erg enthousiast was over de Troonrede van dat jaar.

Op diezelfde dag, maar dan wat later, gaat de Minister van Financiën naar de Tweede Kamer om de Miljoenennota en de Rijksbegroting voor volgend jaar aan de voorzitter te geven van de Tweede Kamer. Deze Miljoenennota en Rijksbegroting zitten in het bekende koffertje. Op het koffertje staat aan één kant de tekst "derde dinsdag in september", op de andere kant staat :Je maintiendrai" (Frans voor "ik zal handhaven"de lijfspreuk van Nederland. In het koffertje zitten overigens niet alle beleidsstukken, want dat past namelijk niet. In de Miljoenennota en de Rijksbegroting staan welke plannen hoe uitgevoerd gaan worden en wat het gaat kosten. Vervolgens debatteert het kabinet twee dagen, tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, met de Minister-president over de belangrijkste onderwerpen. In dit debat kan iedereen zijn zegje doen en andere voorstellen naar voren brengen.

Geschiedenis van Prinsjesdag
Prinsjesdag is eigenlijk nog niet zo'n lange tijd traditie. Pas in 1814 (het jaar waarin Nederland weer een eigen Koning kreeg, namelijk Willem van Oranje) vond de eerste Prinsjesdag plaats in de Treveszaal in Den Haag. Dit is maar een keer voorgekomen omdat Nederland in 1815 samenvoegde met België en er simpel weg niet genoeg plek was voor alle Tweede-Kamerleden.

Prinsjesdag is niet altijd op de derde dinsdag in september geweest. In het begin was het de eerste maandag van november en tussen 1815 en 1848 werd dit de derde maandag in oktober. In 1848 veranderde Prinsjesdag vanwege de grondwet, die op dat moment zo werd, zoals wij hem nu grotendeels kennen. De Tweede-Kamer kreeg het recht van amendement, wat inhoudt dat ze het recht kreeg om een wetsvoorstel te wijzigen en dus moest de begroting dieper besproken worden. Omdat het nu langer duurde en de begroting voor 1 januari af moest zijn, werd Prinsjesdag een maand vervroegd, maar nog niet naar de dinsdag toe. Het bleef tot 1887 op een maandag en toen besloot men dat een dinsdag beter zou zijn, zodat de Kamerleden niet op een zondag (de rustdag) hoefde te reizen, sindsdien is het de derde dinsdag van september.Volgens de grondwet staat deze dag niet vast, het kan ook op een eerder tijdstip voorkomen.
Prinsjesdag is ook niet altijd in Den Haag geweest. Het wisselde af tussen Den Haag en Brussel tot de opstand van België in 1830 en België niet meer van Nederland was. Sinds 1904 vindt de lezing van de Troonrede in de Ridderzaal plaats.De Troonrede wordt altijd voorgelezen door de Koning of de Koningin, behalve als hij of zij verhindert is, dan leest de Minister-president deze voor.

Bijzondere Prinsjesdagen
Er zijn twee bijzondere prinsjesdagen geweest. De eerste was in 1974. Vanwege een gijzeling door Japanse terroristen in de Franse ambassade in Den Haag, werd alle pracht en praal achter wegen gelaten. De laatste bijzondere prinsjesdag ligt iedereen nog vers in het geheugen. Vanwege de aanslagen van 11 september op het World Trade Centre, werd een sobere Prinsjesdag gevierd. De Gouden Koets stopte tevens even voor de Amerikaanse ambassade, om respect te betuigen.

Prinsjesdag 2005
Op 20 september 2005 is vanaf ca. 13:00 uur hier de tekst van de troonrede beschikbaar. Vanaf ca. 15:15 uur staat daar ook een samenvatting van de Miljoenennota.

Ook kun je terecht op de Frontpage van FOK! voor het allerlaatste nieuws. Tevens zijn er twee speciale Prinsjesdagtopics op FOK!. Wil je discussiëren over de inhoud van de Troonrede en de Miljoenennota, dan kun je in het topic in POLitiek terecht. Hier kun je terecht voor de discussie over de traditie en de cultuur rond Prinsjesdag.
Op de weblog staat dit stuk ook.

Prinsjesdag is toch wel een aparte traditie eigenlijk. Hebben andere landen iets soortgelijks eigenlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Silmarwen op 20-09-2005 14:47:04 ]
pi_30735029
Ik wacht geduldig tot de president van Nederland de troonrede eens gaat voorlezen
  maandag 19 september 2005 @ 19:34:56 #3
54772 Silmarwen
pi_30735316
Ik vind het Koningshuis ook wel zo zijn charme hebben ookal ben ik juist niet Koningsgezind.
pi_30740000
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:26 schreef Reya het volgende:
Ik wacht geduldig tot de president van Nederland de troonrede eens gaat voorlezen
juist!
  maandag 19 september 2005 @ 21:49:41 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30740203
Dit wordt geen Koningshuis vs Republiek topic...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_30756951
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
Wat is Prinsjesdag?
Elke derde dinsdag van september vindt er een apart ritueel plaats in Den Haag. Politiek Nederland is altijd in rep en roer en als je in Den Haag werkt of studeert, ben je op die dag vrij.
Voor wie geldt dat allemaal? Want ik dacht dat ze op de ministeries vandaag gewoon aan het werk zijn.
pi_30757018
http://www.nos.nl/nosjour(...)ag2005/Blunders.html

Leuk om te lezen

Overigens las ik van de week ergens dat de hoedjes pas sinds de jaren 70 een traditie zijn. Er stond niet bij waarom, maar het lijkt mij wel logisch, voor die tijd waren er (bijna) geen vrouwelijke volksvertegenwoordigers.
  dinsdag 20 september 2005 @ 14:31:23 #8
54772 Silmarwen
pi_30757058
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 14:27 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Voor wie geldt dat allemaal? Want ik dacht dat ze op de ministeries vandaag gewoon aan het werk zijn.
Volgens mij zijn die idd wel aan het werk, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
  dinsdag 20 september 2005 @ 14:31:42 #9
54772 Silmarwen
pi_30757065
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 14:30 schreef ChrisJX het volgende:
http://www.nos.nl/nosjour(...)ag2005/Blunders.html

Leuk om te lezen

Overigens las ik van de week ergens dat de hoedjes pas sinds de jaren 70 een traditie zijn. Er stond niet bij waarom, maar het lijkt mij wel logisch, voor die tijd waren er (bijna) geen vrouwelijke volksvertegenwoordigers.
Whehe die is idd leuk.
pi_30757322
quote:
het jaar waarin Nederland weer een eigen Koning kreeg, namelijk Willem van Oranje
dat lijkt me een foutje, voor 1814 was nederland nooit een koninkrijk, en had geen koning, wel was er een Stadhouder, oorspronkelijk had iedere provincie (nederland was de republiek der 7 verenigde provincieen, dus theoretisch waren er 7 stadhouders, ieder gewest één) eentje ....
Vaak werd echter de stadhouder van Holland en Zeeland door één persoon bekleed, een opvolger van Willem van oranje (De Zwijger), die die functie in de 16e eeuw kreeg .....

de Raadspensionaris was eigenlijk machtiger, want uitvoerend, maar de Stadhouders wisten hun positie steeds sterker te maken ...
Nederland (althans het gewest Holland was daarvoor een Graafschap in het Duitse Rijk, waar echter Karel V het wist los te maken, ergens rond 1540)

Na de Bataafse Republiek en de Val van napoleon, wilde de Pruisen eigenlijk Nederland ook overnemen (zij waren sterk verantwoordelijk voor het verslaan van napoleon op het vasteland) ...
De Engelsen hadden echter angst voor een Pruisisch Rijk dat tot vlak onder hun kust liep, en wilde een 'buffer', tussen Pruisen en Frankrijk en Engeland ...
Daarom zochten de Engelsen naar een mogelijkheid de Nederlanden onafhankelijk te maken, hiervoor werd uiteindelijk Willem I bereid gevonden, ook al had hij geen al te goede naam bij de engelsen (Prince Frog noemden ze hem), maar hij had wel meegevochten tegen napoleon, overigens nadat hij eerder gepoogd had te collaboreren met de Fransen, om de Nassau-bezittingen veilig te stellen ....

Ik denk ook dat het door de engelsen kwam dat men een nogal 'engels'-achtig parlementair stelsel opzette, inclusief een opening van het parlementaire jaar, door de koning (IN Engeland is dat ook een enorme traditionele gebeurtenis)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30757443
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 14:31 schreef Silmarwen het volgende:
Volgens mij zijn die idd wel aan het werk, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Ik woon niet in Den Haag, anders fietste ik er ff langs Maar volgens mij hebben rijksambtenaren helemaal geen vrije dag.
  dinsdag 20 september 2005 @ 14:45:55 #12
54772 Silmarwen
pi_30757468
Ja ik had het al verbeterd op de weblog. HEt moet Willem I zijn. En in 1814 was hij nog niet officieel beedigd. Sinds 1815 is Nederland een Koninkrijk.
pi_30757567
Ik vind dat hele prinsjesdag er overigens wel erg schattig uitzien En dan weer zo'n Wouter Bos en Jan Marijnissen erbij die zich niet aan de dresscode houden
  dinsdag 20 september 2005 @ 14:55:06 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_30757776
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 14:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat lijkt me een foutje, voor 1814 was nederland nooit een koninkrijk, en had geen koning,
Ja hoor, wij hadden wel een koning. De koning van Spanje, namelijk. Formeel gesproken is tot de Acte van Verlatinghe in 1581 Filips II onze Koning geweest.
pi_30758542
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 14:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja hoor, wij hadden wel een koning. De koning van Spanje, namelijk. Formeel gesproken is tot de Acte van Verlatinghe in 1581 Filips II onze Koning geweest.
Nee, de Akte van Verlatinghe heeft het heel specifiek over de 'Prince' als ze het over Phillips hadden .... nederland had zelf geen koning, Karel V was ook niet koning van nederland, maar wel 'Koning van Hispanje' waarbij nederland natuurlijk geen deel uitmaakt van Hispanje ....
De Nederlanders hadden wel respect en voelden zich trouw aan de 'koning', nl Karel V, omdat hij ook goed voor hen was, zij 'eerden' hem (denk aan het Wilhelmus), maar ze ontkenden de 'natuurlijke aanspraak van het Habsburgse geslacht op het erfrecht over de Nederlanden.

De Akte is deels een document dat zich welbewust bemoeit om een duidelijk stelling te nemen mbt. de houding van een volk tov. een Monarch, het stelt eigenlijk dat het Volk het recht te bepalen of het trouw is aan een Monarch en stelt dat het enkel trouw hoeft ze zijn aan een Monarch die een volk gerecht behandeld ...

Juist vanwege dat punt is de Akte later zo graag benut als begin-punt van een 'modern Republikeins denken' (bv door de amerikaanse onafhankelijkheidstrijders)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 20 september 2005 @ 15:22:02 #16
66444 Lord_Vetinari
pi_30758648
Staatkundig gezien was Filips koning van de Nederlandse gebieden.
pi_30759049
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 15:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Staatkundig gezien was Filips koning van de Nederlandse gebieden.
*mee eens is.
pi_30760017
Nederland (De Bourgondische Kreits of Nedererflandse Kreitz) had onder de Habsburgers nooit een direkte 'koning', de offficiele titel van Karel V was 'heer der Nederlanden, maar al vanaf 1477 was de macht van de Habsburgers sterk ingeperkt door het Groot Privilige, waar ze het feitelijk gezag over de Nederland afdroegen aan de Staten-Generaal, en enkel optraden als beschermheer ...

Sowieso, de hertog van Bourgondie zelf was nooit koning, maar 'Souverain Seigneur'

Enkel was het bij de Nederlanders wel de gewoonte Karel V aan te spreken met 'koning', terwijl Phillips altijd 'prince' genoemd werd ... overigens werd er bij Karel V ook nadruk op gelegd dat hij enkel 'koning van Spanje' was ....
quote:
Ondanks hun streven naar onafhankelijkheid voor de Lage Landen bezitten de Bourgondische hertogen, noch hun Habsburgse opvolgers een algemene rechtstitel van koning, heer of wat dan ook van alle gewesten samen. Ook in Spanje draagt de soeverein niet de titel van alle vorstendommen samen, maar wel van elk afzonderlijk. De Nederlanden zijn aanvankelijk niet meer dan een personele unie van vorstendommen, die formeel een en dezelfde soeverein hebben en die voor het overige hun eigen meestal lokale rechtssystemen behouden; de rechtseenheid binnen elke lidmaat van de unie is overigens eveneens nog in opbouw.
http://dutchrevolt.leiden(...)tuur/rennaisance.htm

Sorry van het mierenneuken, maar dat was vroeger een behoorlijk 'belangrijke' vraag, of een vorst 'koning' was van een land ... in de Akte van Verlatinghe is welbewust gekozen wel Karel V aan te spreken met 'de koning, en Filips II niet, die de 'prince' genoemd werd ..., ook voor een goed begrip van het Wilhelmus, specifiek de eerste strofe, is die kwestie zeer belangrijk. (dat stuk over 'de koning van Hispanje eren', wat velen maar niet kunnen begrijpen)
(en aangezien dit toch C&H is ...)
  dinsdag 20 september 2005 @ 16:59:51 #19
54772 Silmarwen
pi_30762158
In 1814 zaten wij juist in een machtsvacuum. We hadden geen koning en daarom is Willem Frederik naar Nederland gehaald en dit is in 1815 pas offcieel beedigt als Koning van de Nederlanden.

Ik las trouwens dat Engeland ook een koffertje heeft, zelfs eerder dan wij hem hadden!
pi_30762430
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 16:59 schreef Silmarwen het volgende:
Ik las trouwens dat Engeland ook een koffertje heeft, zelfs eerder dan wij hem hadden!
Sterker nog, de koffertraditie is overgenomen van GB De minister van Financiën had dat tijdens WO2 afgekeken van de Britten.
  Redactie Sport dinsdag 20 september 2005 @ 19:14:21 #21
109131 crew  sportfreak
pi_30766096
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:33 schreef Silmarwen het volgende:

Prinsjesdag is toch wel een aparte traditie eigenlijk. Hebben andere landen iets soortgelijks eigenlijk?
Uiteraard. Engeland en Amerika hebben een mooie traditie.

Ook in andere landen vindt de officiële opening van het parlementaire jaar vaak met veel poeha plaats. In Groot-Brittannië wordt zelfs een ouderwets toneelstukje opgevoerd. Allereerst worden ’s ochtends de kelders van het parlement doorzochtom te kijken of zich daar geen boeven verstopt hebben. In 1605 (dus bijna 400 jaar geleden) probeerde ene Guy Fawkes het parlement op te blazen met een flinke hoeveelheid buskruit die hij daar verstopt had. Om te voorkomen dat dat weer gebeurt, worden de kelders doorzocht door de lijfwachten van de koningin. Zij worden Beefeaters (Vleeseters) genoemd en zij vormen de oudste lijfwacht ter wereld. Ze bestaan al meer dan 500 jaar. Zij zijn op z’n middeleeuws verkleed, compleet met wapenrok. Om ongeveer 11 uur reist de Britse koningin Elizabeth II van haar paleis naar de parlementsgebouwen. Ook zij doet dat in een gouden koets. Haar kroon wordt apart naar het parlement gebracht. Deze wordt bewaard in de Tower in Londen.
De troonrede wordt voorgelezen in het Hogerhuis (onze EersteKamer). De leden van het Lagerhuis (onze Tweede Kamer) worden dan uitgenodigd naar het Hogerhuis oftewel het House of Lords te komen. Dat gebeurt door iemand die de ‘Heer met de zwarte stok’ genoemd wordt. Hij is de boodschapper van de vorstin en is op z’n middeleeuws uitgedost met franjes aan zijn broek en voorzien van een zwaard. Als de parlementsleden hem zien aankomen gooien ze snel de deur dicht. Hij klopt drie keer met zijn zwarte houten stok met een gouden leeuw op de deur om de parlementsleden te vragen met hem mee te gaan. De parlementsleden weten nog niet of ze wel met hem mee willen gaan. Na een paar minuten gaat de deur toch open en volgen ze hem alsnog naar het Hogerhuis.

Amerika
De Verenigde Staten van Amerika vormen geen monarchie. Ze kennen dus geen koning of koningin. Hun staatshoofd is een president. Ook in de Verenigde Staten wordt elk jaar met veel poeha het parlementaire jaar geopend. Dat gebeurt daar in januari als de president de State of the Union voorleest aan het verzamelde parlement: het Congress. Dat bestaat uit het Huis van Afgevaardigden (vergelijkbaar met onze Tweede Kamer) en de Senaat (vergelijkbaar met onze Eerste Kamer). In de State of the Union kijkt de president terug op wat de regering het afgelopen jaar bereikt heeft en kondigt hij plannen aan voor het nieuwe jaar. Als de president de vergaderzaal binnenkomt, gaat iedereen staan om te applaudisseren. De Verenigde Staten waren ruim 200 jaar geleden nog een kolonie van Engeland. De State of the Union is dan ook een beetje afgekeken van de troonrede in Engeland. Maar de eerste president van de Verenigde Staten, George Washington, wilde niks te maken hebben met de pracht en praal waarmee de troonrede in Engeland gepaard ging. Hij trok daarom een gewoon bruin pak aan. In tegenstelling met Nederland en Engeland leest de Amerikaanse president zijn rede voor in het Huis van Afgevaardigden (de Tweede Kamer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')