Euj....wat is je punt?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:23 schreef Pierewiet het volgende:
b]Primitieve functie:[/b]![]()
Ieder functie van F waarvan de afgeleide functie F' identiek is met een gegeven functie f, heet een primitieve functie van f.
Oppervlakkig bezien is het een proces van primitieve nemen ("primitiveren") het inverse proces van het afgeleide bepalen (differentiëren); een functie heeft echter hoogstens één afgeleide functie, maar mogelijk oneindig veel primitieven: de afgeleide van F: x -> 3x2-7x+5 is de functie f: x -> 6x-7, maar iedere functie van de gedaante:
x -> 3x2-7x+c is een primitieve van f.
In de praktijk bepaalt men (zo mogelijk) een primitieve van F van een gegeven functie f met constante 0 en bedenkt dat iedere functie van de gedaante: x ->F(x)+c (ook) primitieve is van f.![]()
![]()
Let er dan wel op dat ook de integratiegrenzen veranderen!!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:51 schreef Wackyduck het volgende:
De integratie volgorde veranderen, lijkt me.![]()
dx dy => dy dx
Haha, druk bezig?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:57 schreef One_conundrum het volgende:
Weet iemand ook oefeningen over afgeleiden maken te vinden op internet.
Het schiet mooi op maar extra oefening kan natuurlijk nooit geen kwaad niet nee tochquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Haha, druk bezig?
Kijk es op www.wisfaq.nl , bijvoorbeeld hier: differentieren
Daar staan wel leuke sommetjes.
En anders mail je maar
Differentieer deze maar es:quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:40 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Het schiet mooi op maar extra oefening kan natuurlijk nooit geen kwaad niet nee toch
pff ik heb der even over nagedacht maar je houd het antwoord te goede. Het weer is nu omgeslagen, het is binnen weer uit te houden, dus ik ga weer even naar de boekjes kijken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Differentieer deze maar es:
f(x)=xx
Standaard instinker
f(x)= xnquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Differentieer deze maar es:
f(x)=xx
Standaard instinker
Hij blijft leukquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:27 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
f(x)= xn
f'(x)= n*xn-1
dusuh,...
f'(x)= x * x x -1
en da's best vaag!
dingen anders zien, een van de truuks om in het achterhoofd te houden tijdens wiskunde.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 17:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij blijft leuk
Je weet dat x=eln(x), zo is de logaritme gedefinieerd. Dus xx=ex*ln(x), en deze kun je differentieren met de kettingregel: [ln(x)+1]*xx.
Ok, daar komt ie.quote:
Ja, dat geldt bv ook voor het uitrekenen van limieten (rijen en reeksen ) Gewoon een kwestie van omschrijven en een regeltje toepassen. Dat eerste is een stuk moeilijker dan dat laatste.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:04 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dingen anders zien, een van de truuks om in het achterhoofd te houden tijdens wiskunde.
Da's niet zo netjesquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:50 schreef McCarthy het volgende:
He Haushofer, ik heb in dit topic iemand uitgebreid met zijn optimaliseringsprobleem geholpen en die gast bedankt me niet eens. Wat vind je daar nou van.
Dit herken ik stiekem toch wol, ik sil it even oerpenne en mie der ien verdjippie, sil nou wer even wat oefeningen meitsje. Gean do ek es leren luie flikker...quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, daar komt ie.
Als y=ex, dan geldt dat x=ln(y). Daarbij staat ln voor de natuurlijke logaritme, met als basis e=2,7172... Een andere bekende is de log, die als basis 10 heeft ( dus als y=10x, dan geldt x=log(y) )
Dan geldt bijvoorbeeld dat log(px)=x*log(p). Vul maar es in, bijvoorbeeld log(1000)=3=log(103)=3*log(10). Dus dat klopt. Het klopt natuurlijk ook voor de natuurlijke logaritme ln.
Nu gold dat x=eln(x), dus xx=eln(x^x). En ln(xx) is weer x*ln(x). Dus xx=ex*ln(x). En deze kun je differentieren met de kettingregel.
hij was dus even op vakantie, dus het is allemaal weer ok.quote:
McCarthy, thanks (again) voor je hulp! Het heeft ff geduurd, maar ik ben er nu ook uit!quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 22:25 schreef McCarthy het volgende:
kies nu OD = 0 (die 117 tikt nl het hardst aan) en OM = 16
Nu kan je zelf makkelijk de overige 4 variabelen uitrekenen en dan heb je het antwoord.
En Fries spreken op Fok! is ook niet zo netjesquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 09:10 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Dit herken ik stiekem toch wol, ik sil it even oerpenne en mie der ien verdjippie, sil nou wer even wat oefeningen meitsje. Gean do ek es leren luie flikker...
graag gedaanquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 12:03 schreef NostraBramus het volgende:
[..]
McCarthy, thanks (again) voor je hulp! Het heeft ff geduurd, maar ik ben er nu ook uit!
Dank dank dank![]()
![]()
voor McCarthy!!!
Klopt, je bent weer eens snellerquote:
Oh stom ik was vergeten een ^ in te voegen maar met [sup] kan dat dus makkelijker.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:58 schreef Wackyduck het volgende:
Moet de opgave niet 2x+1=64 zijn? Want dan klopt x=5 als antwoord wel.![]()
Logaritmen kun je ondermeer gebruiken om exponentiële vergelijkingen op een andere manier op te schrijven. Bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:25 schreef Djaser het volgende:
[..]
Oh stom ik was vergeten een ^ in te voegen maar met kan dat dus makkelijker.
Met logamitren heb ik nooit moeten werken, in ieder geval niet onder deze benaming. Wat duiden ze aan?
Volgens mij zoiets als x / sin(omega) = straalquote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:38 schreef _Nick_ het volgende:
Ik om niet uit de volgende vraag:
Het gebied D is de ellips (x^2)+4(y^2) < 1
Beschrijf D is polaire coordinaten.
Het lukt met niet om een vergelijking voor r te vinden die afhangt van θ...wie kan mij helpen?
Wat is het probleem precies?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:37 schreef Pietjuh het volgende:
Ben een beetje met het huwelijksprobleem bezig. Nu probeer ik te kijken of het probleem een oplossing heeft als uit een groep van n vrouwen en m mannen, elke man precies met r vrouwen bevriend is, en en elke vrouw met precies r mannen. Het is zeker niet mogelijk als m < n. Weet iemand een oplossing?
Daar ben ik nu ook benieuwd naar.quote:
Ja. De som van de diagonaalelementen is gelijk aan de som van de eigenwaarden. Deze som heet ook wel het spoor van de matrix en is onafhankelijk van de gekozen basis voor de representatie van je matrix.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 10:56 schreef -Pepe- het volgende:
Ook een vraagje!!
Is het zo dat de diagonaal componenten van een matrix altijd hetzelfde gemiddelde hebben, ook al roteer je de matrix naar zijn eigenwaarden?
Dit is een bipartiet matching probleemquote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:37 schreef Pietjuh het volgende:
Ben een beetje met het huwelijksprobleem bezig. Nu probeer ik te kijken of het probleem een oplossing heeft als uit een groep van n vrouwen en m mannen, elke man precies met r vrouwen bevriend is, en en elke vrouw met precies r mannen. Het is zeker niet mogelijk als m < n. Weet iemand een oplossing?
f(x)= xxquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:27 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
f(x)= xn
f'(x)= n*xn-1
dusuh,...
f'(x)= x * x x -1
en da's best vaag!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |