abonnement Unibet Coolblue
pi_10879511
Hoi, Ik weet niet of er veel behoefte is naar een flesvoeding topic maar dat merken we vanzelf wel
Tis misschien wel leuk om hier ervaringen, gevoelens, vragen en tips (oid) te delen qua flesvoeding.

Kick off : Waarom bewaar ik in hemelsnaam mijn flessen als ze niet in gebruik zijn in de koelkast . De kraamverzorgster deed dit standaard en daar heb ik geen verandering in gebracht. Is hier een speciale reden voor?

Tips voor het uitkoken van flessen daar heb ik er maar 1 van. Gooi een scheutje azijn bij het kokende water want dan blijven je flessen mooi glimmend.

Moeders die flesvoeding geven, voelen jullie je niet schuldig over het feit dat je geen borstvoeding geeft? Mijn mening is dat ze ook door die fles wel groot worden en ik mis er eik niets aan, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat je je kind absoluut iets te kort doet... ben wel nieuwsgierig...


Duncan, mijn zoontje van twee maanden zit nu op nutrilon 1 en krijgt om de 4 uur een fles van 150 cc water en 5 schepjes voeding. Omdat meneer een hongerlap is doe ik er ook nog een twee kleine schepjes rijstebloempap doorheen zodat de voeding wat dikker is.
Voor hij de pap er bij kreeg kwam hij om de twee uur voor een fles dus het helpt enorm.

[Dit bericht is gewijzigd door Angel22 op 04-06-2003 16:20]

pi_10879663
quote:
Moeders die flesvoeding geven, voelen jullie je niet schuldig over het feit dat je geen borstvoeding geeft?
Niet geheel onterecht overigens. Een onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die borstvoeding hebben gehad een hoger IQ hebben dan kinderen die gewone melk kregen (geen moedermelk dus). Ik zag dit niet zo heel lang geleden op Discovery Channel
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_10879824
Er zijn nog steeds discussies gaande over wat nou beter is voor je kind.
Ik las laatst weer ergens dat borstvoeding astma en andere longaandoeningen zou verergeren dan flesvoeding... astma en borstvoeding
Ook weet ik dat je met BV vitamine D en K bij moet geven terwijl dit al lang en breed in flesvoeding zit.
  woensdag 4 juni 2003 @ 15:30:28 #4
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_10880099
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:10 schreef Angel22 het volgende:
Hoi, Ik weet niet of er veel behoefte is naar een felsvoeding
wtf
raise up !!
  woensdag 4 juni 2003 @ 16:13:21 #5
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_10881460
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:17 schreef Mr.Spock het volgende:

[..]

Niet geheel onterecht overigens. Een onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die borstvoeding hebben gehad een hoger IQ hebben dan kinderen die gewone melk kregen (geen moedermelk dus). Ik zag dit niet zo heel lang geleden op Discovery Channel


Nou, leuk om te weten dat ik misschien een hoger IQ had gehad als ik borstvoeding had gehad... Ik heb een prima IQ (nooit getest) en ben er tevreden mee.
Eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo belangrijk, hoewel ik me wel ontzettend kon opwinden over dit soort berichten toen ik overgestapt was op flesvoeding voor mijn zoontje (inmiddels bijna 2,5 jaar). Ik heb me ontzettend schuldig gevoeld dat de borstvoeding niet gelukt was.
Ikzelf ben met flesvoeding grootgebracht, mijn man ook en mijn zoontje dus ook. We zijn allemaal gezond en misschien zouden we nog gezonder kunnen zijn met borstvoeding, maar ik zou niet weten in welk opzicht.

Toen ik trouwens overging op flesvoeding, viel het me tegen hoe weinig informatie daarover te vinden is. De kraamhulp was inmiddels weg en ik had me nooit verdiept in flesvoeding, omdat ik borstvoeding wilde geven.
Alle informatie is gericht op borstvoeding, of op flesvoeding voor baby's vanaf 6 maanden. Nou kwam ik erachter dat ik die informatie voor baby's vanaf 6 maanden prima kon gebruiken voor jongere baby's, maar dat wordt nergens verteld.

"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_10881749
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:30 schreef The-Chosen1 het volgende:

[..]

wtf


gewijzigd
pi_10904681
Ik heb 2 dochtertjes, de oudste wordt morgen 1,5 en de jongste is 11 weken. De jongste krijgt nog volledige borstvoeding. Ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden maar op het cb zijn ze niet zo juichend over haar groei. Het kan dus zijn dat ik binnenkort het advies krijg om op de fles over te gaan.

Maar nu heb ik kortgeleden gehoord en gelezen dat de voeding niet meer voor 24 uur in het voren klaargemaakt mag worden, ik kan hier echter niets over terugvinden. Iemand anders misschien?

(Wel vind ik op heel veel plaatsen info waarin nog wel staat dat het 24 uur bewaard kan worden in de koelkast enz. )

Zolang er was is, is er leven.
pi_10906874
Dinus, mijn kraamverzorgende wilde juist dat ik voor 24 uur voeding klaarmaakte omdat je dan (naar het schijnt) een betere verdeling per fles hebt en niet iedere keer een paar cc wisselend. Nu maak ik wel gewoon per voeding 1 fles klaar omdat ik dat handiger vind.
Ik heb er verders nog nix over gehoord bij het cb ofzow. Anders moet je die ff bellen.
  donderdag 5 juni 2003 @ 16:13:37 #9
47203 -Lies-
Onwijs trotse mama
pi_10908272
Al voordat ik zwanger was wist ik voor mezelf al dat ik geen borstvoeding wil geven. Toch merk ik dat als ik dit aan iemand vertel ik mezelf direct ga verdedigen waarom ik kies voor flesvoeding. Ik heb sterk het gevoel dat toch het algemene idee is dat je met borstvoeding enkel het alllerbeste geeft aan je kind.
Ik ga me soms schuldig voelen omdat ik er echt geen gevoel bij heb.
pi_10908847
Heel herkenbaar Lies...

Ik heb ook steeds maar het gevoel mezelf te moeten "verdedigen" om het feit dat ik geen borstvoeding geef.
Vooral om de reden... Ik heb het nl bij beide kinderen wel geprobeerd maar bij de eerste kreeg ik een fikse borstontsteking na een week alleen maar ellende te hebben gehad dus met de tweede had ik na dag twee al zoiets van..."dit gaat niet lukken, ik geef je de fles wel"
Dan krijg kje nog als verwijt naar je hoofd dat je niet lang genoeg hebt doorgezet!!!
Ik heb zoiets van ik wil die frustraties niet van het niet lukken en krijgt die kleine wel genoeg... met een fles weet ik 100% zeker dat ie genoeg voeding binnen krijgt en als ie meer wil dan maak ik ook meteen meer... hoeft mijn lichaam niets voor aan te maken.

  donderdag 5 juni 2003 @ 17:08:07 #11
8885 moralia
Grip op je zak
pi_10909510
Ik heb zes weken zelf gevoed en ben daarna overgegaan op flesvoeding. Waarom? Zoë kwam op het laatst om het uur, ik kon geen kant op, ik werd er moe van en mn tepels heelden niet. Toen zijn we met een avondflesje begonnen en Zoë dronk dat heerlijk leeg en sliep gewoon een paar uur als een roos.

Ik vind ook dat er slecht info te vinden is over flesvoeding. Ik moest alles zelf uitzoeken of naar de website van nutricia gaan. ( Die overigens erg duidelijk er over is.) Ook kun je slecht voedingen vergelijken daardoor waardoor je door van horen zeggen 9 van de 10 keer op nutrilon uitkomt.

Ook vertelt niemand dat het slim is te weten welke flessen en voeding op de creche van je kind worden gebruikt. Dan hoef je het nl niet mee te nemen als dat hetzelfde is.

Ik kreeg zelf overigens geen tegenwerking van het CB, maar een vriendin van me wel. Vroeg flesseninfo en kreeg een preek over borstvoeding waardoor ze dus eigenlijk niet hoorde wat ze wilde weten.

Natuurlijk moet borstvoeding worden gestimuleerd, maar een beetje meer info over de fles zou best mogen, je voelt je echt een beetje aan de kant gezet zodra je overstapt. Zo van "ah, ja..nou zoek t maar uit"

I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_10909881
Ik heb met Damey meegmaakt dat flink doorvragen over die flesvoeding echt noodzakelijk is bij het CB (was ook een ander CB de eerste twee maanden) anders wordt je idd aan de kant gezet.
Ik merk nu met Duncan dat ik ineens veel meer info krijg dan ik eigenlijk wil want het meeste weet ik nog wel.
Dit CB is gewoon heel anders daarin gelukkig.
  † In Memoriam † donderdag 5 juni 2003 @ 18:54:09 #13
7074 moussy
kuttekop
pi_10911515
Ik had een klapper van nutricia over -flessen-voeding gekregen in 1 of ander gratis pakket en ik met zeggen dat ik daar ontzettend veel aan heb gehad
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Jubileum moderator donderdag 5 juni 2003 @ 21:12:26 #14
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_10914707
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:10 schreef Angel22 het volgende:

Kick off : Waarom bewaar ik in hemelsnaam mijn flessen als ze niet in gebruik zijn in de koelkast . De kraamverzorgster deed dit standaard en daar heb ik geen verandering in gebracht. Is hier een speciale reden voor?


In de koelkast krijgen bacterien minder kans om snel te groeien. Vandaar dat flessen, spenen etc. in de koelkast bewaard worden. Ik bewaar nog steeds Eva's uitgekookte spenen in de koelkast, flessen echter niet meer wegens plaatsgebrek.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 5 juni 2003 @ 21:21:58 #15
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_10914935
Oe, ik heb nooit Freeks flessen in de koelkast bewaard....

Na 4 maanden ben ik met de borstvoeding gestopt en deed ik de flessen en spenen gewoon in de vaatwasser.

Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 14:35:54 #16
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_10930454
quote:
Op donderdag 5 juni 2003 17:08 schreef moralia het volgende:
Ik kreeg zelf overigens geen tegenwerking van het CB, maar een vriendin van me wel. Vroeg flesseninfo en kreeg een preek over borstvoeding waardoor ze dus eigenlijk niet hoorde wat ze wilde weten.
Toen ik het CB belde om te vragen hoe ik het beste de borstvoeding kon afbouwen kreeg ik in eerste instantie ook het standaard verhaaltje van: "borstvoeding is het beste voor je kind, bla bla bla". Ik heb mijn situatie uitgelegd en sindsdien kreeg ik alle medewerking en vroegen ze ook regelmatig hoe het met mij ging.
quote:
Natuurlijk moet borstvoeding worden gestimuleerd, maar een beetje meer info over de fles zou best mogen, je voelt je echt een beetje aan de kant gezet zodra je overstapt. Zo van "ah, ja..nou zoek t maar uit"
Daan spuugde nogal veel als baby en het CB adviseerde aangepaste voeding (Omneo i.c.m. Nutriton, of Frisolac Comfort). Ik heb beide uitgeprobeerd (hoewel Omneo volgens mij niet i.c.m. Nutriton hoeft, omdat dat volgens mij er al inzit) en Frisolac Comfort beviel het beste. Dit is dus dikkere melk, zodat de melk niet zo snel meer eruit komt. Door evt. te combineren met gewone Frisolac kun je de voeding weer iets dunner maken (maar Daan begon dan gelijk weer meer te spugen, dus dat deed ik niet).
Ook had ik speciale flessen aangeschaft tegen het spugen (Difrax Optimal o.i.d.) en ik kon duidelijk verschil merken. Voor Daan wel positief, maar ik vond het wel wat jammer, omdat die flessen lastiger schoon te maken en uit te koken zijn, omdat ze uit meerdere onderdelen bestaan.
Overigens was het spugen niet over na deze 'aanpassingen', maar wel een stuk minder. Ook lieten we Daan regelmatig tussentijds boeren.
Veel dingen heb ik toch een beetje zelf moeten uitzoeken (bijv. die Difrax fles), maar het is uiteindelijk wel goedgekomen .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 6 juni 2003 @ 15:35:14 #17
16245 CarOnline
met lange O
pi_10932363
Ben ook een vrolijke flessemoeder waar ik mezelf echt niet voor ga verdedigen
Geen discussie over mogelijk, borstvoeding is niets voor mij. Bij B&R was het heel normaal dat ik dat niet deed want dat was immers een tweeling, dus dat doe je niet. Terwijl ook een tweeling heel goed borstgevoed kan worden. Bij Lara voelde ik hetzelfde maar toch maar eens in een gratis boekje van Ouders van Nu gelezen, maar hoe meer ik las, hoe meer het me tegen ging staan. Ze heeft 9 maand in mijn lichaam gezeten, heb er veel voor moeten laten (met alle plezier hoor!) maar nu wil ik het graag weer terug. Mijn vriendin (allebei tegelijk zwanger) vond het belachelijk dat ik geen borstvoeding ging geven zei ze, terwijl ze de zoveelste peuk opstak. Nu geeft ze nog bv en rookt ze als nooit tevoren. Volgens mij is flesvoeding dan beter. Maar dat mag je niet zeggen want ze kan niet stoppen. Ben zelf zware roker geweest maar ben toch echt gestopt! Maar goed, ik geef de fles en Lara groeit als een tierelier!
Screw them.
We're going home.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 19:41:27 #18
47203 -Lies-
Onwijs trotse mama
pi_10937296
De reden dat ik flesvoeding wil gaan geven is ook gewoon een beetje uit zorg voor mezelf. Ik heb nooit zoveel energie, ik ben vaak en snel moe.
Ik zie daarom ook al op tegen de nachten als straks de baby er is.
Ik vind het dan een prettig idee dat mijn man ook een voeding kan en wil overnemen op momenten dat ik even rust nodig heb.
Ook vind ik het gewoon erg praktisch. Fles is overal zo opwarmd en ik ben niet iemand die zomaar overal de borst zou gaan geven.
Ook vind ik, heel raar, het gevoel en het idee niet prettig om een baby aan de borst te hebben. Hoewel ik van zoveel mensen hoor dat het een heel bijzondere ervaring is.
Ik zou er nu gewoon tegenop zien en ik denk dat iedereen moet doen waar zij zich het prettigst bij voelt, want dan voelt je kind zich ook het prettigst denk ik!
  FOK!fossiel vrijdag 6 juni 2003 @ 21:09:33 #19
2628 Karin
pi_10938721
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 19:41 schreef -Lies- het volgende:
ik denk dat iedereen moet doen waar zij zich het prettigst bij voelt, want dan voelt je kind zich ook het prettigst denk ik!
Dat weet ik wel zeker! Gewoon doen waarbij jij je het lekkerst voelt. Je kindje heeft meer aan een relaxte moeder dan aan wel borstvoeding maar dan hele gestresste moeder.

En wat je ook doet, je krijgt toch wel commentaar van je omgeving. Nu Bram naar het kdv gaat vind iedereen maar dat ik moet stoppen met de bv. Dus zo zie je maar, als je bv geeft is het ook niet goed hoor.

  vrijdag 6 juni 2003 @ 21:11:21 #20
22637 Sweej
TiepMiep
pi_10938751
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 21:09 schreef Karin het volgende:

En wat je ook doet, je krijgt toch wel commentaar van je omgeving. Nu Bram naar het kdv gaat vind iedereen maar dat ik moet stoppen met de bv. Dus zo zie je maar, als je bv geeft is het ook niet goed hoor.


Ik krijg ook van die opmerkingen: wanneer mag ie van de tiet af?? Of: wanneer krijgt hij een flesje?

Maar inderdaad, doe waar je je prettig bij voelt!

  vrijdag 6 juni 2003 @ 22:39:21 #21
16245 CarOnline
met lange O
pi_10940373
Weet je wat het allerbeste is? Als iedereen er zich lekker niet mee bemoeide. Fles is niet goed, waarom geef je geen borst, flessemelk is voor kalfjes (!), strax staat ie stijf van het eczeem en is het een trage leerling, borst duurt te lang, hij groeit niet goed, hij huilt dus krijgt te weinig, wat is er mis met je voeding en wanner krijgt ie een flesje. Dat is helemaal aan de moeder zelf, en daar hoeft niemand zich in te mengen
En een verklaring te moeten afleggen is toch helemaaaal van de zotte!

Zo. Dat wou ik ff kwijt

Screw them.
We're going home.
pi_10945074
CarOnline Je haalt de woorden uit me mond!!!!
pi_10983704
Ik heb ook van begin af aan flesvoeding gegeven, om dat ik me niet prettig voelde bij het idee borstvoeding geven.
Andy is nu 7 en zo gezond als een vis.
Voor mij een goede keus dus.
pi_11168352
quote:
Op donderdag 5 juni 2003 14:15 schreef Dinus het volgende:
Maar nu heb ik kortgeleden gehoord en gelezen dat de voeding niet meer voor 24 uur in het voren klaargemaakt mag worden, ik kan hier echter niets over terugvinden. Iemand anders misschien?
Dit vond ik vandaag op OudersOnline:
"I.v.m. de enterobacter sakazakii, die bij babies een dodelijke darminfectie kan veroorzaken, adviseren de producenten van kunstmatige zuigelingenvoeding tegenwoordig de voeding per keer klaar te maken en niet voor een hele dag. "

Verder kan ik hier dus helemaal niets over vinden.... is er misschien iemand anders die intussen wel iets meer hierover gelezen heeft?

Zolang er was is, is er leven.
  † In Memoriam † dinsdag 17 juni 2003 @ 14:39:49 #25
7074 moussy
kuttekop
pi_11168871
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 14:24 schreef Dinus het volgende:

[..]

Dit vond ik vandaag op OudersOnline:
"I.v.m. de enterobacter sakazakii, die bij babies een dodelijke darminfectie kan veroorzaken, adviseren de producenten van kunstmatige zuigelingenvoeding tegenwoordig de voeding per keer klaar te maken en niet voor een hele dag. "

Verder kan ik hier dus helemaal niets over vinden.... is er misschien iemand anders die intussen wel iets meer hierover gelezen heeft?


Dit vond ik

Voedingscentrum: "Gekoelde flesvoeding wèl veilig"

Fabrikanten van zuigelingenvoeding gaan de tekst op de verpakking van volledige zuigelingenvoeding aanpassen. Er zal niet langer op vermeld staan dat de flesvoeding 24 uur van te voren kan worden bereid. Deze maatregel heeft te maken met een erg zeldzame bacterie die in het buitenland tot problemen heeft geleid. Het Voedingscentrum ziet echter geen reden om haar advies over flesvoeding te wijzigen. "Er is geen enkel risico als de bereide zuigelingenvoeding maximaal 24 uur in de koelkast wordt bewaard bij een temperatuur van ongeveer 4°C."

In het buitenland zijn volgens het Voedingscentrum kinderen ziek geworden van de bacterie Enterobacter sakazakii; een vrij onschuldige bacterie die alleen in uitzonderlijke gevallen ziekmakend is. De bacterie kan alleen groeien als bereide flesvoeding langdurig buiten de koelkast wordt bewaard.

http://www.kring-apotheek.nl/headlines/hl1319.html

Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 17 juni 2003 @ 17:08:03 #26
8885 moralia
Grip op je zak
pi_11173112
Toevallig heb ik net "dreumesmelk" voor Zoë gekocht voor kindertjes vanaf 1 jaar en daar staat idd op dat je per fles moet klaarmaken en de voeding meteen geven.

Ik dacht dat dat alleen voor die melk gold maar dat wordt dus nu een algemene "regel" zeg maar?
Het is wel lastig, want melk klaarzetten voor de volgende ochtend is er dan niet meer bij.

I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_11190137
Als ik Moussy's stukje zo lees dan kan het dus best wel, en dat ga ik tzt ook gewoon doen.

Moussy, thanks!!

Misschien willen ze schadeclaims voorkomen?

Zolang er was is, is er leven.
  woensdag 18 juni 2003 @ 15:20:24 #28
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_11194411
Een topic naar mijn hart!

Ook mijn dochtertje van 5 maanden is een flessenkind. Voordat ze geboren werd was ik er van overtuigd dat ik haar borstvoeding zou geven, maar helaas (?) liep het anders. Vanwege een postnatale depressie en de medicijnen die ik daartegen moest innemen ben ik al na 3 dagen overgestapt op flessen.

De kleine groeit als kool en heeft altijd een goed humeur (ze lacht echt de hele dag). Groot voordeel voor ons is dat mijn man en ik nu allebei voeding kunnen geven en dat we nu niet zo van mijn borsten afhankelijk zijn. Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd ook heerlijk om weer af en toe wat alcohol te kunnen drinken! Mijn man is helemaal gelukkig dat ik overgestapt bent, omdat hij nu naar zijn idee door zelf de fles te geven een nog betere band met de kleine op kan bouwen.

We geven haar Frisocomfort. Net zoals ze in het ziekenhuis doen (!)maak ik de voeding voor de komende 24 uur klaar en plaats het dan in de koelkast. De fles kookte ik in het begin 1x per dag uit (net zo vaak als dat ik het ziekenhuis gedaan werd). Later werd dat 1x per week en nu gaan de flessen regelmatig mee in de afwasmachine.

Af en toe krijg ik nog de vraag of ik nog borstvoeding geef, maar nadat ik heb uitgelegd dat ik hiermee heb moeten stoppen vanwege een pnd verstomt de kritiek snel! En wat betreft het IQ: mijn man en ik hebben allebei een IQ van rond de 145 (en allebei aan de fles geweest). De kans zit er dus dik in dat ons kindje daar ook ongeveer op uitkomt. Een nog hoger IQ door het geven van borstvoeding lijkt me niet wenselijk.

Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_11197472
Ook ik ben een overtuigd borstvoeding mens. Maar ja als ik te moe raak of ik krijg last van depressie klachten waar ik nogal gevoelig voor ben dan wordt het ook de fles. Natuurlijk is borstvoeding beter, maar ik ben zelf opgegroeid met 1 jaar borstvoeding en ik moet zeggen dat ik nogal gevoelig ben voor ontstekingen.

Per mens verschillend, en een ieder moet zelf weten wat ie doet. En wat ik eerder las over die meid die zwanger is en veel rookt maar loopt te kankeren op haar vriendin dat ze flessen voeding geeft moet gewoon haar mond houden. Hoe zij zich kan verantwoorden door commentaar te geven op haar vriendin begrijp ik gewoon echt niet hoor.

Net als jullie allemaal zeggen, doe wat je zelf wilt. En anderen moeten zich er gewoon niet mee bemoeien.

  woensdag 18 juni 2003 @ 21:22:49 #30
8885 moralia
Grip op je zak
pi_11203634
Zijn er trouwens nog meer mensen die de dreumesmelk van Nestlé hebben geprobeerd? Ik weet toevallig dat Knorretje er mee bezig was, maar verder heb ik er nog niks over gehoord.
Het is wel aardig maar het klontert wel enigzins, daar moet je wel erg op letten vind ik.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  Admin donderdag 19 juni 2003 @ 09:06:16 #31
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_11212139
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 21:22 schreef moralia het volgende:
Zijn er trouwens nog meer mensen die de dreumesmelk van Nestlé hebben geprobeerd? Ik weet toevallig dat Knorretje er mee bezig was, maar verder heb ik er nog niks over gehoord.
Het is wel aardig maar het klontert wel enigzins, daar moet je wel erg op letten vind ik.
<--- gewoon knor is maar eennalaatste dag pc hier in werking, druk druk

ik gebruik de dreumesmelk nog steeds, maar alleen als drinken. Dus gewoon smorgens een glas en bij het brood eten een glas. Ik maak er dus geen flesvoeding of wat dan ook mee (wil ze al een aardig tijdje niet hebben, of ik heb niet lang genoeg doorgezet _ze heeft welgeteld twee flesvoedingen gehad verder altijd borst of brood)

- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  FOK!fossiel zaterdag 12 juli 2003 @ 20:04:16 #32
2628 Karin
pi_11731784
Even een paar newbie flesvoeding vraagjes. Je mag dus niet meer voeding voor een hele dag maken. Maar het moet wel met gekookt water. Maarja zodra hij honger krijgt en ik ga dan pas water koken duurt het natuurlijk veels te lang voordat dat afgekoeld is. Hoe doen jullie dat? En nu kook ik zijn flesjes elke keer na gebruik uit maarja hij krijgt ook maar een paar keer een flesje per week. Nu hij zodirect overgaat op flesvoeding vraag ik me af hoe vaak ik die flesjes uit moet koken. En tussendoor kunnen de flesjes in vaatwasser natuurlijk maar hoe kan ik dan het beste de spenen schoonmaken?
pi_11732384
Karin , je kan het gekookte water alvast klaarzetten in het flesje in de koelkast, kan je het zo pakken en warm maken als het zover is.

Edit: de meningen zijn nog verdeeld over of je het wel of niet voor 24 uur mag klaarmaken. Ik denk dat ik het wel doe. En dan in een afsluitbare sapkan en niet in allemaal losse flesjes.

Zolang er was is, is er leven.
  zaterdag 12 juli 2003 @ 20:41:02 #34
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_11732433
Spenen gooide ik ook in de vaatwasser, daarna even naspoelen.
Ik kookte 1 x in de week de hele handel uit, tot Freek een maand of 8 was, en toen ben ik ook gewoon kraanwater gaan gebruiken, dus niet meer gekookt.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_11732660
Ik denk dat ik voortaan alleen een kan met gekookt water in de koelkast zet. Dan hoeft het alleen nog maar in de magnetron, poeder erbij en baby kan aanvallen. Bij Jillian maakte ik wel meteen de voeding voor de hele dag klaar, maar met al die tegenstrijdige berichten wil ik het straks toch anders proberen. Misschien ook een idee voor jou Karin.
pi_11732737
Wij hebben zo'n sterilisatie apparaat en daar deed ik één keer per dag de flessen en spenen in.
Erg handig ding en we hebben er veel gebruik van gemaakt, dus zeker geen miskoop.
pi_11733569
Wij maken de flesvoeding nog steeds voor 24 uur klaar. In een afgesloten kan die in de koelkast wordt gezet. Op de pakken (Nutrilon1) die wij gebruiken staat ook nog steeds de "handleiding" voor 24 uur. Maar dit kan natuurlijk binnenkort veranderen. Ik dacht dat de nieuwe richtlijnen er waren omdat er weleens ergens iemand ziek is geworden, maar dat kan komen omdat het niet altijd even strikt in de koelkast word bewaard. Vooral dat is erg belangrijk.

De fles koken wij 1x in de 24 uur uit in de magnetronsterilisator. De andere keren spoelen wij hem goed om en bewaren we hem in de koelkast.

Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_11734814
Ik gebruik nu al een maand gewoon kraanwater omdat het water tegenwoordig niet meer zo hard is als het vroeger was.
De eerste twee maandne heb ik wel gekookt water gebruikt en wat ik heb gedaan is een fles spa gekocht die leeggemaakt voor de flessen en daar dan het gekookte afgekoelde water in gegoten om te bewaren.
Zo kon ik steeds water pakken uit die fles en als ie bijna leeg was kookte ik weer water enzovoort....

Flessen en spenen kook ik 1 x in de week uit en voor de rest was ik ze gewoon af.

  zondag 13 juli 2003 @ 11:41:00 #39
8885 moralia
Grip op je zak
pi_11741133
Ik maakte gewoon een fles van te voren klaar dus meestal 1 of twee flessen vooruit. Met dat risico van die afkoelbacterie zal het best meevallen. Ik denk eerlijk gezegd dat het te verwaarlozen is. Zolang er flesvoeding is wordt 't al van te voren gemaakt.

Maar voor als je toch het risico niet wil nemen kun je iig een liter water koken en dat in de koelkast zetten, zo doe ik het ook en staat er altijd gekookt water klaar.

I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  zondag 13 juli 2003 @ 12:03:17 #40
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_11741347
Ik gebruikte altijd Spa blauw, nu gewoon kraanwater!
pi_11743324
Ik kookte het water nooit. Gebruikte bar le duc. Ook had ik van die bakjes waar je bv voor een dag de afgestreken lepeltjes poeder in kon doen. De flesjes vulde ik met bar le duc. Dan was het alleen een kwestie van flesje in de magnetron poeder erdoor en schudden maar.
Ik vond dat veel makkelijker als zon voeding voor 24 uur klaarmaken ( dqat hebben we in het begin een week ofzo gedaan, totdat we die bakjes voor de poeder zagen) Die bakjes zijn ook erg handig als je eens ergens naartoe ga ofzo. De tip van Lois heb ik toen ook veelvuldig gebruikt. Neem 1 thermosbeker met gekooktwater mee en een flejse koud water. Je kan dan als je ergens ben altijd je flesje op de juiste temperatuur mengen.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_11744483
Jessie, ik heb een vraagje voor jou, waar heb je die bakjes voor de poeder vandaan, ik ben er al voor aan het rondkijken maar ik heb ze nog niet gezien.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_11745031
Aan bronwater heb ik ook gedacht, maar is het natrium-gehalte dan niet te hoog voor de baby? Toch even navragen bij de verloskundige, want het is natuurlijk wel handig. Oh en die bakjes waar Jessie het over heeft, dat zijn volgens mij die van de Hema toch? In ieder bakje kan je één poedervoeding doen en vervolgens draai je de bakjes weer op elkaar. Je hebt ze ook van Difrax, maar dat is dan één bakje met meerdere vakjes.
pi_11745074
De bakjes kun je bij de hema halen bij prenatal. Je hebt ze ook van avent.
In bar le duc is het natriumgehalte niet te hoog. Bij andere bronwaters moet je daar inderdaad wel voor uitkijken.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_11745369
De DA drogist heeft ze ook, van Difrax
Zolang er was is, is er leven.
pi_11745773
Thnx
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  zondag 13 juli 2003 @ 22:20:40 #47
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_11750781
quote:
Op zondag 13 juli 2003 14:48 schreef jessie het volgende:
(..)Dan was het alleen een kwestie van flesje in de magnetron poeder erdoor en schudden maar.
(..)
Helaas lukte dat met de voeding die ik voor Daan gebruikte niet (Frisolac/-mel comfort). De voeding werd dan heel klonterig, dus ik moest het altijd doorroeren. Daarom maakte ik wel een hele kan van te voren aan (met een staafmixer met garde ging dat lekker gemakkelijk), dan kon ik de voeding zo in de fles schenken en opwarmen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_11751715
Ik had voor bo ook frisolac comfort ivm spugen.
Maar als wij het op de juiste drinktemperatuur in de magnetron deden en dan later die poeder erbij was het echt een kwestie van schudden en klaar. Niks geen klontjes erin hier.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 13 juli 2003 @ 23:24:13 #49
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_11752089
Dan deed ik het dus verkeerd om (eerst poeder erbij en dan opwarmen)!
Nou ja, misschien dat ik ooit nog iets heb aan die wetenschap .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_11755416
Ja wie weet grijs, kan je de tip ooit nog eens gebruiken
Maar als je inderdaad eerst de poeder bij het koude water doet gaat het al klonteren voordat je het verwarmt.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  FOK!fossiel maandag 14 juli 2003 @ 11:42:30 #51
2628 Karin
pi_11758372
Dames bedankt voor alle tips. Ik ga het gekookt water alvast in flesjes in de koelkast zetten. Handige tip!
Want voor meneertje ongeduld hier moet je heel snel zijn anders is hij teveel over zijn toeren om te kunnen eten. Misschien dat ik ook alvast het poeder in porties klaarzet, scheelt ook weer. Ik ga straks wel even kijken bij de Hema voor die bakjes. Staat dat gewoon bij alle babyspulletjes?
  maandag 14 juli 2003 @ 12:27:06 #52
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_11759550
quote:
Op maandag 14 juli 2003 11:42 schreef Karin het volgende:
(..)
Misschien dat ik ook alvast het poeder in porties klaarzet, scheelt ook weer. Ik ga straks wel even kijken bij de Hema voor die bakjes. Staat dat gewoon bij alle babyspulletjes?
Ja, in de buurt van de flesjes (dacht ik en lijkt me erg logisch).
Ik heb (destijds) van die difrax 3-vaks doosjes gekocht. Toen ik later die doosjes van de Hema zag, vond ik het jammer dat ik die difrax doosjes al had gekocht, want die van de Hema leken mij veel praktischer.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_12590163
Zo, ff een topic uit de oude doos........

Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen voor wat betreft flesvoeding. Gaat het volgens een vast schema, zoja wanneer ben je hier mee begonnen en gaat het gewoon op verzoek? Ik ben zelf namelijk een beetje zoekende hierin, geef nu zelf de fles op verzoek wat weleens resulteerd in rare voedingstijden. Het lijkt me ideaal om dadelijk een laatste fles te geven, met heel ritueel, op een vast tijdstip maar hoe doe ik dat? Mijn ervaring is dat wanneer ik Jadey wakker maak voor de fles ze domweg bijna niets drinkt en wanneer ze dus uit d'r eigen wakker wordt wel de fles bijna leeg drinkt.

pi_12591315
Dan haak ik ook maar in...

Ik wil heel graag weten hoe snel jullie over izjn gegaan op minder voedingen (meer per keer ) en hoe dat liep..

Wat is normaal of gemiddeld ?

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 20 augustus 2003 @ 23:32:09 #55
61096 RedheadBitch
Ben best liev hoor...
pi_12591808
Oh hoe herkenbaar allemaal, t`is inderdaad nooit goed. Ik heb mijn twee zoontjes zelf gevoed( de jongste 7 maanden nu nog trouwens). Gewoon omdat ik me er prettig bij voelde en stiekum ook omdat ik het maar wat makkelijk vind, leek mij altijd zo`n gedoe, midden in de nacht flesjes maken, nee gewoon hup shirt omhoog en verder knorren maar. In het begin, toen ze nog een beetje baby-formaat waren( wat maar een paar dagen was voor mijn gevoel, tja dat heb je als je dikke achtponders krijgt) was iedereen bejubelend over het feit dat je borstvoeding geeft. Nou ik moet zeggen dat dat nu toch een stuk minder word, nu word er meer gereageert in de trant van:" tot wanneer ga je nu eigenlijk door met die borstvoeding?"
En oh ja, als je op een terrasje je tiet( en dan doe ik het nog heel discreet hoor) ontbloot om te gaan voeden. Alsof je het doet omdat je het zelf zo lekker vindt.
pi_12591971
Klopt.. iedereen heefgt maar een oordeel etc..
vaak als je vrij snel flesvoeding geeft krijg je commentaar...
maar geef je nadat ze hebben leren stappen nog borstvoeding dan krijg je reacties als "wordt het niet eens tijd.... "


Lekker doen zoals je het zelf ptettig vind, is iig íemand happy !!!

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_12596403
Ik heb voornamelijk naar de behoefte van Duncan gekeken met de hoeveelheid flesvoeding.

Ik ben vanaf een dag na de geboorte begonnen met 30 ml toen 40 ml enzo, tot op dag 5 60 ml. Dat is nl om te wennen aan het eten als je geen borstvoeding geeft.
Daarna heb ik een week ofzo om de drie uur geprobeerd om 60 ml te geven maar omdat je kind nog moet wennen loopt dat nog weleens mis.

T was de ene keer om het uur en de andere keer om de drie uur.
Ik heb alleen een maand of twee lopen etteren met de voeding omdat ik het idee had dat ie gewoon veel honger had omdat ie na twee maanden (hij kreeg al +/_ 160 ml voeding om de drie uur...) nog niet regelmatig kwam. toen heb ik de nutrilon rijstebloempap gehaald (is pas vanaf vier maanden officieel) en ik heb met iedere fles een schep pap erbij gegooid en vanaf dat moment is hij regelmatig. Ik heb meet een maand of drie 200 ml gegeven en nu komt ie om de 4 a vijf uur. T wil nog weleens wisselen.

Ik vind dat er minstens vier uur tussen de flessen moet zitten dus als komt ie na drie uur al, hij krijgt niet eerder dan na die vier uur.

  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2003 @ 07:33:12 #58
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12596408
Ik las trouwens dat je tegenwoordig ook flesvoeding op verzoek mag geven. Vroeger (jaja) mocht dat dus niet ivm overvoeding; kan iemand me vertellen waarom dat nu anders geworden is?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12596609
Ik heb wat gezocht maar nix gevonden waarom het nou zo is just me...
De regeltjes veranderen ieder jaar ofzow...

Ik wist bv ook niet dat je, asl je flesvoeding per keer klaarmaakt, gewoon ongekookt kraanwater mag gebruiken.
Ik moest het water bij Damien gewoon koken en bij Duncan hoeft dat dus niet meer.
Alleen als je voeding voor de hele dag klaarmaakt moet je wel het water koken ivm bacterie groei, omdat het eten dan lang staat.

  donderdag 21 augustus 2003 @ 11:36:53 #60
8885 moralia
Grip op je zak
pi_12599868
Ik had Zoë gewoon op een vast flesschema. Je begint met 6 flesjes en na verloop van tijd 5, maar dan met meer cc en dan eindig je meestal op vier. Het was zo om de 3/4 uur en ging prima.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_12608533
Merlyn is nu bijna 1 maand en hij komt heel regelmatig.

Tot voor kort was dat om de 3 uur ( 6 tot 7 voedingen per dag). Hij kreeg dan 110 water met 3 schepjes ( officieel is dit 90 water, maar het was zo ontzettend warm en het helpt hem bij het kwijtraken van de ontlasting ).
Sinds een paar dagen komt hij ongeveer om de 4 uur ( soms een uitzondering dat er 3 uur tussen zit ). Hij drinkt dan 125 cc water met 4 schepjes voeding.
Dat maakt 5 tot 6 voedingen per dag.

Is dit niet al veel te snel ? Hij is er tevreden mee...

Bovenstaand is gewoon zo " gegroeid" omdat hij het
" aangaf ".

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_12610744
Sven is nu 3 maanden en krijgt 5 voedingen van 170 cc.
Tot vorige week donderdag zat hij nog op 6 voedingen van 150 cc,met die warme dagen heb ik hem gewoon om de 3 uur gegeven, en donderdag ben ik naar 5 voedingen gegaan (eerst 150cc en dat is dan nu opgevoerd naar 170cc en ik ga morgen 180 cc proberen). Het overgaan na een voeding minder is me alles meegevallen, maar dat komt misschien wel omdat hij achteraf moeilijk kon drinken door de spruw. Sinds dinsdag heb ik daar medicijnen voor en sinds vandaag drinkt hij zijn flessen weer goed op. Op een bepaald moment ben ik gewoon een schema bij gaan houden (om de 3 uur dus) omdat het anders een puinhoop werd. Nu krijgt hij om de ca.4 uur de fles. De eerste als hij wakker word (tussen 6.30 en 7.30) en de laatste maken we hem echt voor wakker (tussen 22.00 en 23.00).
Oja, ik maak de voedingen nog steeds 1x per 24 uur klaar (en wij doen 3 scheppen op 100cc water helft nutrilon,helft forte).

ik heb ook wel eens ergens gelezen dat ze per kg gewicht 150 cc mogen hebben per 24 uur

Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_12624823
Jennifer krijgt nu een aantal flesjes per dag, en de voedingen tot de lunch zeg maar krijgt ze nog borst.

Ze drinkt per keer bijna nooit meer dan 120 ml. Veel te weinig volgens het cb, maar dat was met Esther ook zo. Die drinkt nu zonder moeite ruim genoeg, is vooral gek op thee.

Jennifer wilde de eerste tijd wel de bv uit een flesje drinken en de nutrilon ging erg moeilijk. Ik had een paar truukjes bedacht en eentje ervan vond ik wel grappig. Ik legde haar net zo neer als voor de bv (rugbyhouding, beentjes onder m'n arm door) en gaf haar de fles

Zolang er was is, is er leven.
  Jubileum moderator zaterdag 29 november 2003 @ 12:53:05 #64
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_15019665
Even een oud topic omhoog zwiepen

Iris krijgt nu nutrilon, als aanvulling op de bv, en drinkt dat best goed. Ik moet haar wel, net als Jennifer, in de borstvoedingshouding nemen voordat ze het accepteert maar het gaat steeds beter.
Nu vind ik alleen wel dat ze ontzettend veel mondjes terug geeft met die bende.
Wat kan ik daar het beste aan doen? Jpbm halen ofzo?
Ik heb nog gedacht aan Omneo maar ze heeft zelden krampjes en haar ontlasting is al zo zacht (door de bv) dat ik bang ben dat het helemaal waterdun word.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 29 november 2003 @ 15:18:33 #65
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_15021695
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 12:53 schreef Lois het volgende:
Even een oud topic omhoog zwiepen

Iris krijgt nu nutrilon, als aanvulling op de bv, en drinkt dat best goed. Ik moet haar wel, net als Jennifer, in de borstvoedingshouding nemen voordat ze het accepteert maar het gaat steeds beter.
Nu vind ik alleen wel dat ze ontzettend veel mondjes terug geeft met die bende.
Wat kan ik daar het beste aan doen? Jpbm halen ofzo?
Ik heb nog gedacht aan Omneo maar ze heeft zelden krampjes en haar ontlasting is al zo zacht (door de bv) dat ik bang ben dat het helemaal waterdun word.


Ik denk dat Jbpm wel een oplossing is, evenals Omneo. Maar ik denk dat je beter het consultatiebureau even om advies kunt vragen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_15027412
Lois, je situatie lijkt erg op die van ons: Piet krijgt ook Nutrilon naast de borstvoeding, spuugde ook wat teveel, en had ook al vrij dunne ontlasting.
Ik ben begonnen met de minimaal aanbevolen dosering Jpbm (Nutriton), maar dat bleek toch wat teveel voor Piet. nu hebben we die dosis ongeveer gehalveerd, en zo is het nèt genoeg om 't iets te binden, zodat ie wat minder spuugt, en het laxerende effect is nog net acceptabel. ik weet niet of dat effect zoveel sterker is bij Omneo trouwens, heb nog niks anders geprobeerd. dit werkt redelijk, al protesteert Piet af en toe nog wel tegen het wat dikkere voedsel.
succes!
pi_15027928
Lois, ik heb voor Esther een tijdlang de (duurdere) AR (anti-reflux) van Nutrilon gemengd met gewone Nutrilon. Ik moest even uitproberen wat voor verhouding voor haar werkte.

Eerst half/half en tegen de tijd dat ze minder op dr rug lag, kon ik de hoeveelheid AR steeds verminderen. Ik vond persoonlijk dat johannesbroodpitmeel een onappetijtelijk iets, en dat vond Esther ook.

Zolang er was is, is er leven.
pi_15027950
Ohja, de Omneo heb ik ook eens geprobeerd, en vond ik zo ontzettend vies ruiken, jullie niet?
Zolang er was is, is er leven.
pi_15033318
Ik heb een vraagje: Daan doet ongeveer 25-30 minuten over een fles van 150cc. Hoe lang doen ze bij jullie gemiddeld over een fles? Want ik heb wel eens overwogen om naar 5 keer 180cc per dag tegaan, maar ik ben dan bang dat hij er dan te lang over gaat doen.
Having a place to go... is a home
Having someone to love... is a family
  † In Memoriam † zondag 30 november 2003 @ 11:06:29 #70
7074 moussy
kuttekop
pi_15033522
In Omneo zit al jbpm... Omneo staat er wel om bekend dat het héél erg dicht bij bv staat, alleen Omneo is wat dikker. Van jhbm kreeg Cas echt spuitluiers van Omneo was het volgens de huisarts en kraamverzorgster bv-poep. Nou heb ik géén idee wat bv-poep moet zijn, maar het was niet zo waterdun als met de jbpm.
quote:
Op zondag 30 november 2003 10:42 schreef Quinny het volgende:
Ik heb een vraagje: Daan doet ongeveer 25-30 minuten over een fles van 150cc. Hoe lang doen ze bij jullie gemiddeld over een fles? Want ik heb wel eens overwogen om naar 5 keer 180cc per dag tegaan, maar ik ben dan bang dat hij er dan te lang over gaat doen.
Cas doet soms bijna een uur over 150 cc. maar meestal doet hij er ook 20 minuten tot een half uurtje over, 180 cc krijgt hij niet weg..

De voedingen zijn hier ook weer wat dramatisch... Hij komt niet meer voor een voeding, maar 4x 150 cc vind ik toch écht te weinig. Maar als ik hem wakker maak voor een voeding drinkt hij maar een 60 cc en soms 100 cc, véél te weinig dus!! Een fruithap vreet ie binnen no time op

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_15034722
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 22:08 schreef Dinus het volgende:
Ohja, de Omneo heb ik ook eens geprobeerd, en vond ik zo ontzettend vies ruiken, jullie niet?
Wij gebruiken hier ook omneo maar dat meningen we met nutrilon zo is de smaak iets zoeter. Maar omneo ruikt idd een beetje vies.
Having a place to go... is a home
Having someone to love... is a family
pi_15035367
quote:
Op zondag 30 november 2003 11:06 schreef moussy het volgende:
Cas doet soms bijna een uur over 150 cc. maar meestal doet hij er ook 20 minuten tot een half uurtje over, 180 cc krijgt hij niet weg..

De voedingen zijn hier ook weer wat dramatisch... Hij komt niet meer voor een voeding, maar 4x 150 cc vind ik toch écht te weinig. Maar als ik hem wakker maak voor een voeding drinkt hij maar een 60 cc en soms 100 cc, véél te weinig dus!! Een fruithap vreet ie binnen no time op


misschien vindt Cas Omneo ook niet lekker. zijn er nog alternatieven?

Piet drinkt z'n fles meestal vrij snel leeg, hij krijgt na de bv nu 120cc en die heeft ie in ± 10 minuten op. hij moet soms wel eerst even op gang komen, hij vindt die toegevoegde Nutriton ook niet echt lekker volgens mij. misschien toch ook maar es Omneo of dat AR-spul proberen (of een combinatie, zoals jij deed Dinus).

pi_15035699
Misschien ligt het wel aan de speen dat het niet zo snel gaat.
Op dit moment hebben wij 2 flessen in gebruik voor Sven, en de ene drinkt hij in 10-15 minuten, de andere doet hij 20 minuten over.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_15035948
Moussy, Jadey heeft ook een paar dagen geen trek gehad in voeding en zoals je misschien nog weet heeft ze zelfs een hele periode maar 4 flessen per dag gehad (wel van 210 cc water) ze wilde niet vaker de fles, dus gaven we haar maar meer voeding toen per fles en dat ging wel goed. Maar daarnaast dus ook enkele dagen helemaal geen trek (100 cc per keer en niet huilen om een fles enzo) Hier is het inmiddels weer precies andersom, janken om een fles, 5 flessen per dag en ze komt ook weer vaker. Fruithapje gaat ook hier erg goed!

En zoals easy going al vertelde is het gebruik van een andere speen misschien de oplossing voor de trage drinkers. Te snel is trouwens ook niet goed! Jadey had per ongeluk een avetnspeen nr 4 meegekregen vanuit het kdv en dat ging me toch snel! Huilen toen de fles leeg was en toen nog maar eens 100 cc ertegenaan gegeooid. Later kwam ik er dus achter waarom kl*te kdv)

  † In Memoriam † zondag 30 november 2003 @ 14:15:58 #75
7074 moussy
kuttekop
pi_15036506
Spenen zat hier hoor Deze toestand hebben we al eens gehad, toen Cas net geboren was. Hij krijgt trouwens geen Omneo meer hoor, maar al een flink aantal weken Similac. We hebben ook nog even Nutrilon geprobeerd, maar dat lag weer té zwaar op zijn maag, toen kwam hij helemaal niet meer om een voeding

Meer melk per voeding werkt ook niet, want dat bulkt hij er gewoon weer uit.

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_15098859
Jeetje wat voor speen te gebruiken bij een papfles Ik heb een 3 standen speen en die gaat veel te snel, zelfs op stand 1. Morgen probeer ik het eerst met d'r eigen speen (nr 2). Hoe hebben andere mama's dit gedaan?
pi_15099002
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 20:16 schreef danosa het volgende:
Jeetje wat voor speen te gebruiken bij een papfles Ik heb een 3 standen speen en die gaat veel te snel, zelfs op stand 1. Morgen probeer ik het eerst met d'r eigen speen (nr 2). Hoe hebben andere mama's dit gedaan?
Een gewone speen en het gaatje wat groter geknipt. Maar ik doe er dan ook wel een paar scheppen pap in. Gewoon even uitproberen, desnoods met een warme naald. Kost een paar spenen maar dan heb je ook wat. (grapje hoor )
Screw them.
We're going home.
pi_15099273
misschien de tip van shmoopy uit het vorige topic proberen, danosa? die luidde ongeveer als volgt: "steek een lucifer zonder kop door het gaatje van de speen, leg dit geheel een paar minuten in kokend water, af laten koelen, lucifer eruit: gaatje is groter. moet wel elke keer dat je de speen uitkookt opnieuw gedaan worden."

ik ben voor Piet een Avent-nr. 3 speen gaan gebruiken toen ik JBPM door z'n voeding ging mengen, omdat hij met nr. 2 spenen te weinig eruit kreeg. (wat een stomme fout van dat kdv trouwens zeg).

succes ermee, ben benieuwd! vond ze 't lekker trouwens, die pap?

pi_15099520
Het vreemde is dat ik al eens verschillende spenen heb gebruikt, maar toen bleef de pap er idd inhangen en kon ze zuigen wat ze wilde maar er kwam niets. Nu heb ik het idee dat ze ook harder kan zuigen, ze is gulziger in het drinken. Ben benieuwd of het morgen weer drama wordt, anders moet idd het gaatje van een gewone speen maar groter gemaakt worden, had er nu al extra rijstebloem ingedaan (dan moet het maar dikker dacht ik) helaas ging het toch nog zo snel dat Jadey na de fles het op een huilen zette. Ik moest haar toen zwaar overtuigen dat ze wel vol was maar dit zelf nog niet besefte. Dat hielp trouwens wel, ik kan al goed communiceren met mijn dochter
't is wat met die spenen!

Bedankt trouwens!

pi_15102511
Spenen

Wij hebben er:
2 voor een gewone fles melk
1 met een piepklein gaatje voor als Jennifer "oefent" met zelf drinken van Roosvicee
1 met een normaal klein gaatje voor een fles thee voor Jennifer
1 met een groot gat voor een papflesje
1 met een iets gescheurd gat voor als Esther thee uit een flesje wil drinken

En dan nog een drie standen speen die een beetje uit model is, waardoor stand nummer 2 sneller gaat dan 3

en raad es wie de enige is die al die spenen en hun eigenschappen kent

Zolang er was is, is er leven.
  FOK!fossiel woensdag 3 december 2003 @ 12:10:54 #81
2628 Karin
pi_15112814
Danosa, Bram had in het begin ook wat moeite met pap. Hij krijgt het met een 3 standenspeen op standje 1. Ik heb de pap iets dikker gemaakt en na een paar dagen ging het wel goed. Maar ik snap het geklooi met die spenen helemaal. Dat Bram nog Omneo kreeg had hij een speen nummer 4 en we zijn toen langzaam de Omneo weer gaan mengen met Nutrilon (hij had zulke dunne ontlasting van de Omneo) en toen was het dus weer klooien met die spenen. Uiteindelijk nu we helemaal gestopt zijn met Omneo zit hij weer aan een nummer 3.

Dinus

pi_15245356
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 22:06 schreef Dinus het volgende:
Lois, ik heb voor Esther een tijdlang de (duurdere) AR (anti-reflux) van Nutrilon gemengd met gewone Nutrilon. Ik moest even uitproberen wat voor verhouding voor haar werkte.

Eerst half/half en tegen de tijd dat ze minder op dr rug lag, kon ik de hoeveelheid AR steeds verminderen. Ik vond persoonlijk dat johannesbroodpitmeel een onappetijtelijk iets, en dat vond Esther ook.


Dinus, ik heb nu ook dat AR-spul gekocht en wat las ik tot mijn verbazing op de verpakking: er zit Johannesbroodpitmeel in! ik meng 't nu ook met de gewone Nutrilon (goeie tip!) en het lijkt wel wat minder laxerend te werken dan de JBPM-oplossing die ik eerst gaf, gelukkig.
pi_15350198
nog even omhoog ivm de spenen-verhalen in 't gkb-topic. zijn er eigenlijk ook pap-spenen van Avent? (ik heb ze nog nergens gezien)

en Jessie, misschien heb jij hier wat aan ipv knippen:

quote:
Op dinsdag 2 december 2003 20:32 schreef bixister het volgende:
misschien de tip van shmoopy uit het vorige topic proberen, danosa? die luidde ongeveer als volgt: "steek een lucifer zonder kop door het gaatje van de speen, leg dit geheel een paar minuten in kokend water, af laten koelen, lucifer eruit: gaatje is groter. moet wel elke keer dat je de speen uitkookt opnieuw gedaan worden."
maar dat je 't ook uit een bordje kan geven is natuurlijk ook handig om te weten. tnx Grijs.
  † In Memoriam † vrijdag 12 december 2003 @ 10:46:58 #84
7074 moussy
kuttekop
pi_15352472
Ik heb hem ook nog niet gevonden Krijg steeds meer de indruk dat ie gewoon niet bestaat.... Voorlopig redden we het nog met een 1-2-3 speen, maar als de pap echt als pap-maaltijd gegeven moet worden wordt dat volgens mij een probleem
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_15353001
aha, ik wist niet dat er van Avent ook 123-spenen waren (dacht alleen van andere merken). net als die grote flessen, zo leer ik nog es wat!
  † In Memoriam † vrijdag 12 december 2003 @ 11:18:48 #86
7074 moussy
kuttekop
pi_15353267
Ik heb trouwens een beetje een luxe probleem met de flesvoeding.. Ik werd pas om half tien wakker en toen lag het grut nog te slapen Dus vandaag kom ik maar op 4 voedingen, héél misschien 5 voedingen. Ik ga eerst maar eens kijken of Cas het pikt om 180 cc per voeding te drinken ipv 150. zo loop ik misschien een kleine voeding in.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_15875392
Ik ben sinds kort overgestapt op andere flessen. Ik had eerst de kromme difraxfles met een medium speen, maar doordat er teveel melk eruit kwam hebben we nu de normale fles met een medium speen. Maar nu zuigt Daan zijn speen ieder keer vacuum. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd omtrend de fles?

Tevens wil ik iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen

Having a place to go... is a home
Having someone to love... is a family
  † In Memoriam † donderdag 1 januari 2004 @ 14:42:44 #88
7074 moussy
kuttekop
pi_15875772
Ik zweer bij Avent. Cas trekt "normale" flessen ook vacuüm, maar deze niet.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_15875943
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 14:42 schreef moussy het volgende:
Ik zweer bij Avent. Cas trekt "normale" flessen ook vacuüm, maar deze niet.
Ik had in het begin ook avent flessen, maar daar zuigde Daan teveel lucht langs omdat hij zijn mondje er niet omheen deed. Met als gevolg dat hij mega harde boeren liet
Having a place to go... is a home
Having someone to love... is a family
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:01:10 #90
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_15884835
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 14:25 schreef Quinny het volgende:
Ik ben sinds kort overgestapt op andere flessen. Ik had eerst de kromme difraxfles met een medium speen, maar doordat er teveel melk eruit kwam hebben we nu de normale fles met een medium speen. Maar nu zuigt Daan zijn speen ieder keer vacuum. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd omtrend de fles?

Tevens wil ik iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen


Quinny, juist door het ventiel in de difraxflessen zuigen ze geen vacuum en kunnen ze lekker door drinken. Kun je hem niet een small speen geven en de achterkant iets verder losdraaien?? (wel oppassen dat je die eerst weer aandraait voor je de fles rechtop zet!!) Dit werkte bij onze oudste zoon het beste, die kon ook niet drinken met een mediumspeen, en zo ging het wel goed
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:08:02 #91
8885 moralia
Grip op je zak
pi_15885042
De drie standen speen van Avent werkt hier perfekt met de pap! Al zolang als Zoë pap krijgt eigenlijk. Altijd op standje 3 en nooit problemen gehad.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_15888012
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:01 schreef Genuivere het volgende:

[..]

Quinny, juist door het ventiel in de difraxflessen zuigen ze geen vacuum en kunnen ze lekker door drinken. Kun je hem niet een small speen geven en de achterkant iets verder losdraaien?? (wel oppassen dat je die eerst weer aandraait voor je de fles rechtop zet!!) Dit werkte bij onze oudste zoon het beste, die kon ook niet drinken met een mediumspeen, en zo ging het wel goed


Dat kan ik idd ook nog proberen. Bedankt
Having a place to go... is a home
Having someone to love... is a family
pi_15889154
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:08 schreef moralia het volgende:
De drie standen speen van Avent werkt hier perfekt met de pap! Al zolang als Zoë pap krijgt eigenlijk. Altijd op standje 3 en nooit problemen gehad.
hier niet, voor Piet is zelfs de kleinste stand nog te groot: hij slorpt de fles dan leeg. we gebruiken nu een bibi (maar 't kan ook kruidvat zijn) 1-2-3-speen met een normale rechte fles, stand S. van vacuum-zuigen nooit last gehad. eerst hebben we trouwens ook zo'n difrax-fles geprobeerd, maar omdat je bij die 1-2-3-spenen zo moeilijk kunt regelen welke kant boven komt (of zijn wij daar nog te onervaren in?) zaten wij met een onlogische kromming in de fles.
pi_15893997
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 23:33 schreef bixister het volgende:

[..]

[knip]eerst hebben we trouwens ook zo'n difrax-fles geprobeerd, maar omdat je bij die 1-2-3-spenen zo moeilijk kunt regelen welke kant boven komt (of zijn wij daar nog te onervaren in?) zaten wij met een onlogische kromming in de fles.


dit komt me bekend voor bixister. En wat ik ook weer met 1-2-3 spenen heb, als je pap geeft kan je niet meer zien welk cijfertje waar staat. Wij tobben hier nog steeds gewoon verder met grote gaatjes, kleine gaatjes, dichtslibbende gaatjes enz.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_15894163
Ik heb voor die 1-2-3 spenen een handig ( vind ik ) iets gevonden. Ik heb flessen van de DA drogist gekocht en daar zit een uitsteekseltje op de afsluitring waar je de speen doorheen steekt.
Ik zorg ervoor dat het uitsteekseltje de drie aan wijst en zo heb ik geen ellende met zoeken naar de juiste stand.


Ter verduidelijking

  zondag 7 maart 2004 @ 21:57:17 #96
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17563240
Oke, ik ben niet blond, maar ik heb nu voor het eerst een 3-standenspeen gekocht en ik snap er echt niets van. Ik zie natuurlijk wel die I II en III staan op de speen (Avent), maar hoe weet ik op welke stand die staat en hoe werkt het? Van het plaatje word ik eerlijk gezegd totaal niet wijzer.
Ik lees dat hier een hoop mensen met die drie standen werken, dus als iemand mij kan helpen?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator zondag 7 maart 2004 @ 22:00:10 #97
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_17563296
De stand die recht onder het neusje van de baby staat is de stand waarop ze drinken.
Dus de 1 (1 streepje) onder de neus van de baby, dan drinkt de baby op stand 1.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 7 maart 2004 @ 22:15:14 #98
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17563676
Bedankt, Lois. Waarom zetten ze dat nou niet even bij zo'n speen zelf? Ik moet het even uitproberen, maar ik geloof dat ik het dan snap.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  FOK!fossiel maandag 8 maart 2004 @ 20:38:01 #99
2628 Karin
pi_17582804
Ow ik had precies hetzelfde Livelink, ik maar zoeken hoe dat moest (zitten draaien en trekken aan die speen). Heb in pure wanhoop Lois gebeld. Vond het ook zo raar dat dat niet gewoon even op de verpakking staat.
pi_17585854
hihi livelink het is ook een heel gedoe ja. ik twijfel nog steeds of stand I bij de avent-123-speen nou het kleinste gat oplevert of het grootste. (volgens mij drinkt Piet uit alle standen even snel eerlijk gezegd. )
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2004 @ 23:14:17 #101
7074 moussy
kuttekop
pi_17587798
Dat staat toch in het foldertje dat er bij zit?

Mag dit in de openingspost?

Variabel Speen met een spleet in plaats van gaatjes.
Door de fles te draaien kan de voedingssnelheid aan de behoefte van uw baby worden aangepast
- bijvoorbeeld sneller aan het begin van de voeding en langzamer tegen het einde.
Geschikt voor kinderen van 3 maanden en ouder.

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_17588124
hier staat ook niet bij of 3 het snelst is of het langzaamst...
  maandag 8 maart 2004 @ 23:25:34 #103
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_17588213
quote:
Op maandag 8 maart 2004 23:14 schreef moussy het volgende:
Dat staat toch in het foldertje dat er bij zit?

Mag dit in de openingspost?
[afbeelding]
Variabel Speen met een spleet in plaats van gaatjes.
Door de fles te draaien kan de voedingssnelheid aan de behoefte van uw baby worden aangepast
- bijvoorbeeld sneller aan het begin van de voeding en langzamer tegen het einde.
Geschikt voor kinderen van 3 maanden en ouder.

Whehehe daar zit me ma ook altijd mee te kutten
en die kleine maar schreeuwe
is nu een week of 12 en drinkt alleen maar flessen
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 8 maart 2004 @ 23:32:54 #104
30488 coolbabe
My little pwny
pi_17588434
1 is het kleinste gat en 3 het grootste, als je ervan uit gaat dat het gaatje in babies' mond platgedrukt danwel opengeduwd wordt door het zuigen, volgens mij
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  maandag 8 maart 2004 @ 23:38:01 #105
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17588594
Vanmiddag heeft het kdv mij verzocht om weer terug te gaan naar zijn oude langzame spenen, want die drie-standen speen ging zelfs op zijn langzame stand te snel voor Job.
Natuurlijk had ik gisteren in mijn enthousiasme de oude spenen weggegooid , maar gelukkig vond ik nog een nieuwe, ongebruikte oude langzame speen.
Voorlopig dus nog geen succes, die drie-standen speen.

Edit, Moussy, die tekening zit er inderdaad bij, maar er staat dus niet bij hoe dat dan ten opzichte van de baby moet. Ik vind die tekening dus compleet nietszeggend. Lois gaf aan dat dat cijfer dan onder de neus van de baby moet zijn en daar kan ik wel wat mee.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2004 @ 23:41:13 #106
7074 moussy
kuttekop
pi_17588677
quote:
Op maandag 8 maart 2004 23:32 schreef coolbabe het volgende:
1 is het kleinste gat en 3 het grootste, als je ervan uit gaat dat het gaatje in babies' mond platgedrukt danwel opengeduwd wordt door het zuigen, volgens mij
Ja, maar dat is eigenlijk toch ook wel een beetje logisch?
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 8 maart 2004 @ 23:44:32 #107
30488 coolbabe
My little pwny
pi_17588767
Niet iedereen weet hoe zo`n standenspeen werkt
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2004 @ 23:49:43 #108
7074 moussy
kuttekop
pi_17588907
Nee, dat blijkt

Ik knijp altijd tig keer in een nieuwe speen om te kijken hoe dat ding moet werken, vooral toen met die 3-standenspeen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 8 maart 2004 @ 23:54:03 #109
30488 coolbabe
My little pwny
pi_17589008
Ik sta altijd te stunten met spenen. Ik had pas nieuwe spenen gekocht voor Tom (hij drinkt nu twee flesje per dag) en vond het al zo raar dat hij zich steeds verslikte met melk drinken. Pas toen ik de verpakking nog eens goed nakeek zag ik dat het papspenen waren
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_17636042
quote:
Op maandag 8 maart 2004 23:41 schreef moussy het volgende:
Ja, maar dat is eigenlijk toch ook wel een beetje logisch?
op zich wel, maar het wordt verwarrend als je bijv. de S-M-L spenen (van bibi geloof ik) gaat vergelijken met de I-II-III-spenen van Avent: de gleuf in de Aventspeen stand III is rechtop, die in de SMLspeen bij stand L juist overdwars. dus ik begon te denken dat 1 van beide systemen de boel omgekeerd genummerd heeft. bovendien kon ik aan Piet weinig verschil merken met die standen, dus doen we meestal maar wat.
quote:
Op maandag 8 maart 2004 23:54 schreef coolbabe het volgende:
Pas toen ik de verpakking nog eens goed nakeek zag ik dat het papspenen waren
coolbabe!
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:44:33 #111
34891 melonovy
La Kutschie
pi_17639925
De 3 standenspenen vind ik heel iritant, die werken niet in mijn handen...

Ik heb die bibi dental spenen, zowel pap als melk drinkt Chiara met een papspeen en dat gaat prima. Ze heeft een andere fles met een bibi M kers speen voor water, thee en roosvicee.

Hoe lang kun je doen met een speen voor de fles, ze krijg 2 flesjes melk/ pap op een dag. Waar moet je op letten voor het op tijd vervangen van een speen??
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 11 maart 2004 @ 12:48:37 #112
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_17642044
Een week of 6 Melonovy, af en toe even flink aan trekken en kijken of er geen scheurtjes in zitten.

Overigens kun je ze op Chiara's leeftijd al prima leren om roosvicee enzo uit een beker te drinken hoor, is ook beter voor de tandjes.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_17650332
Het ligt er ook aan melonovy hoeveel flesjes je gebruikt. Gebruik je er1 en dus die regelmatig dan kan je 6 werken aanhouden. Wij gebruiken voor de pap 2 flessen en voor de andere flesvoeding 3 flessen. Dan kan je veel langer aanhouden.
Bij het vervangen letten wij er op of ze toe is aan grotere gaatjes, en of die nog intact is.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Jubileum moderator donderdag 11 maart 2004 @ 19:34:23 #114
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_17651344
Ik heb ook een vraagje, ik denk dat het hier wel thuishoort. Iris krijgt nu ook diksap maar dat maak ik aan met (afgekoeld) gekookt water. Is dat overdreven en kan ze gewoon ook kraanwater drinken of doe ik dat wel goed?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_17652116
volgens mij mag 't ook gewoon met kraanwater.
  donderdag 11 maart 2004 @ 20:08:16 #116
34891 melonovy
La Kutschie
pi_17652155
Kraanwater kon ik geven toen Chiara 6 maanden was, maar dat is mede omdat we hier in Zeist super zuiver water hebben.
Misschien dat je het even kunt navragen bij het CB of bij jou in de buurt.

Ik weet dat Chiara op de leeftijd is om te drinken uit een beker, dit oefenen we ook dagelijks sinds ze 5 en een halve maand oud is al met water, maar het lukt niet, ze blaast bellen in het vocht, bijt in de beker en doet er van alles mee, behalve goed drinken. Af en toe gaat het wel wat beter, maar ik heb het idee dat ze er nig niet goed aan toe is. Ik blijf in ieder geval dagelijks oefenen in de keuken, want dan kan ik daarna lekker dwijlen.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 11 maart 2004 @ 20:09:39 #117
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_17652183
Sommige kindjes krijgen krampjes van kraanwater, ik weet niet hoe krampgevoelig Iris is?
Freek kreeg kraanwater, ook met de FV trouwens, alleen met gekookt water als ik meerdere voedingen tegelijk maakte.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  donderdag 11 maart 2004 @ 20:17:47 #118
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_17652367
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 20:08 schreef melonovy het volgende:
Ik blijf in ieder geval dagelijks oefenen in de keuken, want dan kan ik daarna lekker dwijlen.


Ik gaf ook weleens een bekertje in bad, scheelde een dweilbeurt
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  donderdag 11 maart 2004 @ 22:16:20 #119
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17655326
Ik heb altijd begrepen dat je gewoon kraanwater kunt gebruiken, mits je de melk dan ook direct geeft. Dus net als Leah gebruik ik alleen gekookt water als ik meerdere voedingen klaarmaak.
Nu moet ik eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik bij een waterleidingbedrijf werk en dus weet dat er niks mis is met kraanwater voor babietjes. Alleen als je loden leidingen hebt moet je het water eigenlijk koken. En bijna niemand heeft meer loden leidingen. Die waren alleen aanwezig in huizen van voor 1960 en zo langzamerhand zijn bijna alle loden leidingen al wel vervangen.

Een andere vraag; hoe lang zijn jullie de spullen blijven uitkoken? Ik kook nog steeds één keer per dag alles uit, maar ik heb het eigenlijk het idee dat dat niet meer zo nodig is voor Job.
Bij Katja ben ik er ook op een gegeven moment mee gestopt, maar ik heb geen idee meer hoe oud ze toen was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_17655514
Wij doen alles in zo'n magnetronsterlisator. En dat zo weinig werk dat ik het bij bo tot wel een jaar gedaan heb geloof ik. En nu met Janneke dus ook nog steeds.
Voor diksap en dergelijke gebruiken wij bar le duc. Dit omdat we dit toch al drinken en dan niet het gedoe met weer af koelen hebben.
Uit een bekertje drinkt Bo pas sinds een maand of 4 denk ik. Ze begonnen op het CB er al over met 7 maanden. Nou ze konden me wat. Telkens zat alles onder. Ik gaf haar op het laatst een bekertje onder de douche. En zo heeft ze het zich vanzelf aangeleerd. En kon ze met 2 jaar netjes drinken zonder gekoei
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  donderdag 11 maart 2004 @ 23:14:20 #121
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17657037
Ik weet wel bijna zeker dat ik het uitkoken met Katja geen jaar volgehouden heb, eerder een half jaar.
Katja knoeit bij ons nog steeds vaak met een bekertje. Ze gaat er mee spelen en overgieten in de kopjes van haar serviesje en zo (maar stiekem vind ik het wel erg leuk dat ze dan zo enthousiast met haar serviesje is aan het spelen).
Ik geef haar dan ook alleen maar water en melk uit een beker. Roosvicee krijgt ze nog altijd in een tuitbeker, want dat plakt zo vreselijk als ze knoeit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_17657175
ik kook de flessen nu nog 1x in de 2 weken uit. weet niet of dat nog zin heeft hoor, maar ja.
pi_17661408
Wij zijn toevallig van de week gestopt met uitkoken. Hubbie deed dat altijd met een magnetronsterilisator, ik stond er eigenlijk niet eens bij stil dat hij dat nog altijd deed
We waren het er wel overeens dat hij daarmee kon stoppen, als je ziet wat Sven allemaal in zijn giechel stopt heeft dat weinig nut meer denk ik.

Diksap geef ik altijd met kraanwater, eigenlijk niet eens bij stilgestaan om evt. ander water te gebruiken, maar hij drinkt het ook pas sinds een maandje of 2.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  vrijdag 12 maart 2004 @ 10:40:06 #124
34891 melonovy
La Kutschie
pi_17662957
Uitkoken doe ik 1keer in de 2 weken, dan gooi ik alle spenen en flessen in een grote pan.
Het voelt goed hè?
A je to!
  Jubileum moderator vrijdag 12 maart 2004 @ 12:52:05 #125
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_17665335
Ik gooi alles na gebruik nog steeds in de magnetronsterilisator. Ik heb dat ding pas een paar maanden en ik vind hem . Ik had dat veel eerder moeten hebben, ik weet nog dat ik bij Eva elke dag een enorme pan op het vuur had met alle flesjes erin, pfffff.
Ik vind hem zo handig dat het ook helemaal geen rottig klusje meer is en ik nu ook Eva's speentjes er in gooi (om de bak te vullen).
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † vrijdag 12 maart 2004 @ 13:54:03 #126
7074 moussy
kuttekop
pi_17666707
Ik neem een grote glazen schaal, gooi daar kokend water in en de hele reutemeteut en zet die in de magnetron en dat doe ik als het mij uitkomt
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_17667388
Ik heb tot drie maanden alles uitgekookt en daarna niet meer... toen ben ik ook overgegaan op leidingwater....

Spenen vervang ik iedere 4 tot 6 weken en de flessen vervang ik iedere drie maanden.
Duur geintje maar na er met damey achter zijn gekomen dat te veel uitkoken van de flessen ook niet goed is doe ik dit dus.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 19:06:19 #128
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_17673387
Wat gebeurde er dan met de flessen, Angel? Flessen vervangen is inderdaad een heel duur geintje. Wat zijn die dingen achterlijk duur, zeg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_17673853
Wij hebben de aventflessen en als je die in de magnetronsterrelisator doet (eigen merk prenatal) dan blijven ze gewoon mooi. Bo gebruikt ze al vanaf de geboorte. En nu dienen ze soms nog als flesje voor haar sap met een antilek tuit er op.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Jubileum moderator vrijdag 12 maart 2004 @ 19:37:00 #130
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_17674099
Flessen vervangen? Daar heb ik nog nooit van gehoord zeg, dat is een duur grapje!
Ik gebruik dezelfde (avent) flessen die ik voor Eva heb gebruikt en ik heb eigenlijk alleen soms een dop moeten vervangen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_17674156
ik raak die (avent-) doppen langzamerhand kwijt, geen idee waar ze blijven. vervelend, maar kan op zich ook zonder. de flessen zijn hier ook nog allemaal prima hoor.
  maandag 5 april 2004 @ 08:17:05 #132
24188 Belana
kloon van belana
pi_18186432
Zow, nou wij gaan hier ook langzamerhand op de flesvoeding over. Meerdere redenen eigenlijk. We zijn begonnen met een avondflesje waardoor Liam lekker doorslaapt en naa maanden van slapeloze nachten (ook in de zwangerschap al namelijk) is het heerlijk om uren achter elkaar door te slapen. Bovendien moet ik woensdag weer beginnen met werken en dan vind ik het ook wel prettig. Maar ik merk ook dat ik niet meer zoveel geduld heb voor de bv. Gedoe allemaal.... denk ik vaak. Een fles kan een ander ook eens geven, dat vind ik ook wel makkelijk. Want ik ben nou al 11 weken lang iedere 3/4 uur aan het voeden en ik vind het een hele belasting. Daarnaast heb ik wat stress vanwege mijn werk en merk ik dat daardoor sinds een week mijn voeding enorm terug loopt. Ik heb niet alles gelezen hier maar wel de posts over het commentaar wat je kunt krijgen en schuldgevoel. Ik heb daar dus ook wel last van. Het is dus fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!

Nou heb ik wel nog een vraagje, want daar heb ik me met de bv natuurlijk nooit druk om hoeven maken... hoe weet je hoe veel een baby "moet" eten met flesvoeding?
stormy waters...
sailin'
pi_18187211
Belana, in deze link https://www.nutriciakinde(...)_type=1&pageId=16502 staan een heleboel dingen die wel handig zijn.

Er staat ook bij dat flesvoeding afhankelijk is van het gewicht, lengte en leeftijd en dat jer dus advies van het CB daarover moet inwinnen.
Dat vind ik wel een goeie tip, ik loop absoluut niet weg met het CB maar zij kunnen wel een goeie richtlijn geven.
En dan kan je zelf wel een beetje aan liam zien of dat genoeg is ja of nee.
pi_18187571
belana, op de verpakking van de flesvoeding staat een voedingsschema, dat je als richtlijn kunt nemen. en deze site bevat ook veel nuttige info. succes ermee!
  maandag 5 april 2004 @ 12:28:52 #135
24188 Belana
kloon van belana
pi_18189828
Dankjulliewel! Ik heb al ff zitten lezen, maar had nog een vraag over de spenen. Er wordt gezegd dat je een speen met 1 of een klein gaatje voor een gulzige drinker moete nemen en als ie wat langzamer drinkt kan je een nummer 2 nemen, etc. Ik vind dat zo vaag he...
ik heb dus avent flessen met spenen 1 en 2 nu. Tot op heden drinkt Liam met speen 1 en dat gaat wel goed. Wanneer weet je nou of ie aan nummer 2 toe is? Of zijn sommige babies dat gewoon nooit?
stormy waters...
sailin'
pi_18190157
quote:
Op maandag 5 april 2004 12:28 schreef Belana het volgende:
Dankjulliewel! Ik heb al ff zitten lezen, maar had nog een vraag over de spenen. Er wordt gezegd dat je een speen met 1 of een klein gaatje voor een gulzige drinker moete nemen en als ie wat langzamer drinkt kan je een nummer 2 nemen, etc. Ik vind dat zo vaag he...
ik heb dus avent flessen met spenen 1 en 2 nu. Tot op heden drinkt Liam met speen 1 en dat gaat wel goed. Wanneer weet je nou of ie aan nummer 2 toe is? Of zijn sommige babies dat gewoon nooit?
Dat merk je vanzelf wel Belana. Als ze langer over de fles gaan doen(ik hou ong. 15/20 min. aan per fles) en er voor jouw gevoel niet echt schot in zit, dan zou je over kunnen stappen op een grotere speen.
Ik gebruik nu al een tijdje de 3 speen van Avent en dat gaat prima. Speen 2 ging echt te langzaam en hierdoor viel ze onder het voeden dus meestal in slaap.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat het ook aan het soort voeding ligt die je geeft. Zo geef ik een combi van comfort en normaal. Comfort is een wat dikkige voeding, dus vandaar ook de 3 speen.
  maandag 5 april 2004 @ 12:47:39 #137
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18190207
Ja je moet je niet teveel aantrekken van de schema's die op de spenen staan. Janneke drinkt nog steeds op speen 2. Bo heeft ook altijd op speen 2 gedronken en is daarna over gegaan op een zachte tuit (en drinkt daar nog regelmatig mee)
pi_18190618
inderdaad, zelf uitproberen belana. je merkt 't snel genoeg als de speen te 'snel' drinkt (meer spugen, meer verslikken, straaltjes melk die langs de mond weglopen). ik ging in 't begin telkens braaf over op de volgende maat speen zodra Piet de bijbehorende leeftijd had (zie verpakking). maar dat was veel te vroeg. inmiddels zitten we met melk (incl JBPM dus dikker) op speen 3 en bij dunnere drankjes (water, roosvicee e.d.) speen 2.
  maandag 5 april 2004 @ 13:17:15 #139
24188 Belana
kloon van belana
pi_18190851
Merci! daar kan ik ten minste wat mee! ik denk dat ie het nog wel heel even op 1 doet dan en dat we binnenkort nummer 2 gewoon eens uitproberen.
stormy waters...
sailin'
  maandag 5 april 2004 @ 13:38:16 #140
24188 Belana
kloon van belana
pi_18191325
Nah, nog een laatste vraag oor nu: volgende week hebben we de meeting in de linaeushof. Nou heb i tegen die tijd nog wel bv, maar toch. Hoe doe je dat als je naar zulke dingen gaat met flesvoeding? Is er altijd wel gelegenheid om een fles te warmen? Moet je warm water mee in een thermoskan? Hoe doen jullie dat?
stormy waters...
sailin'
pi_18193090
ik heb een thermosvakje in m'n luiertas (is ook 't enige handige van die dure rottas van Avent) waarin een flesje heet water heel lang warm blijft. ik neem dan ook een flesje koud water mee en meng dat ter plekke tot wat ik nodig heb. maar als je voor meer dan 1 voeding water mee moet nemen zou ik inderdaad een thermosfles meenemen. verder zijn er van die handige drie-(of meer)vaksdoosjes waarin je de afgemeten hoeveelheid voeding per keer kunt doen. dan hoef je per fles alleen maar zo'n vakje leeg te schudden en voilà. tip: neem altijd een extra hoeveelheid voeding mee, voor het geval er iets misgaat. (het is me nog nooit gebeurd maar zou me goed voor kunnen stellen dat zo'n drievaksbakje me een keer uit de handen glipt. dan sta je mooi te kijken).
  FOK!fossiel maandag 5 april 2004 @ 21:11:52 #142
2628 Karin
pi_18203899
Belana zorg ook altijd dat als je onderweg ergens naartoe gaat dat je warm water en voeding bij je hebt. Wij zijn een keer naar mijn schoonzusje gegaan, 20 minuten rijden. Ik had nog wel een half uurtje/uurtje tot de volgende voeding dus ik had alleen een lege fles en bakje poeder meegenomen. Toen kwamen we in wegwerkzaamheden terecht en hebben we er bijna 2 uur over gedaan. We konden geen kant op op de snelweg en geen benzinepomp in de buurt. Gelukkig sliep Bram en werd hij pas wakker toen we er waren maar jeutjemina wat zat ik in de stress! Al had ik maar water bij me dan had ik die desnoods tussen mijn kleding ofzo een beetje opgewarmd alvast.
Sindsdien hadden wij als we de snelweg opmoesten altijd een flesje warm water bij ons.
En inderdaad extra voeding is ook altijd handig! Je weet nooit hoe iets uit kan lopen of gezellig kan zijn dat je nog even wilt blijven zitten.
  maandag 5 april 2004 @ 21:17:30 #143
24188 Belana
kloon van belana
pi_18204112
Wij hebben ook zo'n thermosvakje idd, maar daar kan je maar een klein flesje in kwijt eigenlijk. Denk dat we maar thermosfles meenemen dan en een fles koud water ook.
En Karin, das wel een goeie, want jeetje, je zal het meemaken....
Het is wel een gesleep dan, magoe...dat geeft niet.
Ik heb van die doosjes geloof ik, weet ik ook eens waar die voor zijn
Bedankt voor de tips dames!
stormy waters...
sailin'
  maandag 5 april 2004 @ 21:43:49 #144
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18205114
Belana, ik heb ook van die kant en klare pakjes Nutrilon1, die ik voor de zekerheid meeneem. Twee liggen er standaard in het kdv, voor als daar een keer een ongelukje is met de voeding en twee pakjes heb ik in de luiertas. Bij Katja heb ik ze wel eens nodig gehad. Voor Job nog niet, maar je weet maar nooit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_18327285
Ik geef Aiken volledige BV op verzoek, maar zou af en toe best graag een KV fles willen geven, of afgekolfde BV. Helaas weigert hij de fles ... Momenteel zou ik dus niet eens KV kunnen geven als ik dat al zou willen... Ik denk dat al die pluspunten van BV een beetje overdreven zijn. Ik doe het vooral omdat het makkelijk is en goedkoop en ik ben gestopt met werken dus ook daar geen moeilijkheden mee heb.
Als je niet weet waar je heen gaat kom je er altijd...
pi_18329640
Tot welke leeftijd is het normaal om flesvoeding te geven? Julian is nou 6 en hij krijgt nog steeds 2/3 flesjes pap per dag, waardoor hij dus amper warm eten wil, want dat "lust hij niet"
  zaterdag 10 april 2004 @ 21:16:51 #147
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18330102
Sylvana, ik vind het eigenlijk niet meer zo normaal. Ik kan me best voorstellen dat Julian pap krijgt, maar ik begrijp niet waarom het uit een fles moet. Katja gaf ik toen ze 1 was al gewoon pap uit een bordje. Hij kan toch gewoon pap met een lepel eten?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2004 @ 21:18:43 #148
37843 lady-wrb
kortaf
pi_18330153
dat meen je niet

luca is nu 4 en die heeft 's ochtends liever pap dan een boterham. maar dat krijgt hij toch echt in een beker en niet in een fles!!!
pi_18330308
Ik vind het ook niet normaal hoor, maar vanaf een bord wil hij het niet eten, dus krijgt hij het nog gewoon in de fles Iig 1 als hij 's ochtends wakker wordt, 1 voordat hij gaat slapen en soms ook nog als hij 's middags uit school komt of gewoon zin in een flesje heeft...

Net zoals dat de oudste 3 kinderen omstebeurt op zondagochtend moeten oppassen, omdat me ouders dan willen slapen. Ik had het er vandaag nog over, dat ik het belachelijk vind dat we op hem meoten passen terwijl hij 6 is, maar me ma zegt: Ja, maar als jullie niet opassen dan komt hij om de 10 minuten naar ons toe. ..

Zeg dan tegen hem dat hij niet zo vaak boven moet komen en gewoon rustig beneden moet gaan spelen, want zo leert hij het nooit
  zaterdag 10 april 2004 @ 21:24:59 #150
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18330332
Sylvana, we hebben het er al eens eerder over gehad, maar het is echt niet normaal die flessen hoor... bovendien wordt zijn voeding veel te eenzijdig zo. Jongetjes van 6 hebben toch echt meer voeding nodig.

Ik denk echter dat jij er weinig aan kunt doen als je ouders die pap maar blijven geven.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  maandag 3 mei 2004 @ 00:15:08 #151
49891 Luckepuk
snotneus
pi_18845417
*sleurt topic omhoog*
(slaat "enzo" in de topictitel ook op potjesvoeding? ja toch? anders maar weer verwijderen hoor, kwist ff niet waar ik dees kon laten namelijk....)

Expeditie Spinazie
Doel: Suus spinazie laten eten
Benodigde attributen: Suus, potje olvarit, magnetron, warmwaterbordje, lepeltje, wipstoeltje, slabbertje, spuugdoekje, mama

De expeditie

We hijsen Suus in haar wipstoeltje, madam heeft inmiddels door dat dat gekke bandje rond haar buik een dwangmiddel is en plaatst spontaan haar vingers op de gesp, "zie um nu maar eens dicht te krijgen mama!" Na wat gefrummel en gemier heeft mama gewonnen en Suus zit in de val. Slabbertje over het hoofd heen, krukje klaar gezet zodat mama kan zitten en op naar de keuken.
Potje spinazie openen, helft overgieten in magnetronbakje en opwarmen maar. Tussendoor omroeren en na de bel op het (inmiddels met heet water gevulde) warmwaterbordje uitgieten.
Met bordje en lepeltje naar binnen.
Suus recht zetten, slabbetje van rug naar buik draaien en mama neemt plaats.
Nog even spinazie doorroeren en het eerste hapje gaat naar het mondje van Suus, Suus besluit op dat moment dat er aan de linkerkant iets intressants te zien is dus mama vliegt als een idioot met lepeltje met spinazie mee naar links, Rechts was toch intressanter, mama veegt spinazie uit het oor van Suus.
Zowaar gaan de volgende 5 happen zonder knoeien of trammelant daar waar ze zijn moeten!
Maar dan ontdekt Suus wat leuks, terwijl mama met het lepeltje met spinazie naar het mondje gaat grijpt Suus razendsnel het lepeltje.
Mama raapt het lepeltje op van de grond na Simba weggeduwd te hebben die spinazie van de vloer best wel lekker vind.
Met een nieuw lepeltje gaat mama een nieuwe poging wagen!
Mama veegt de spinazie van haar broek, "foei Suus, niet blazen met een mond vol spinazie!"
Inmiddels zijn we op de helft van het bordje gekomen en zit er meer spinazie op Suus dan in Suus, Simba staat bedelend om meer te loeren naar het bordje en Suus trekt ineens een erg benauwd gezicht.
Ze is aan het laden en lossen tegelijkertijd.
Dat Suus ook kan lossen aan de bovenkant is iets wat mama 3 seconden later heeft ondervonden, de spinazie zit in het haar van mama.
Uiteindelijk is het bordje zo goed als leeg, Suus is redelijk vol, het slabbertje en de kleertjes zijn redelijk vuil, mama plakt aan alle kanten en Simba kan haar lol niet op, er is nog wat overgebleven!

*sught*
Morgen gaan we aan de hutspot...
Kijk ook eens op de vernieuwde site van Susanne
  maandag 3 mei 2004 @ 08:48:01 #152
30488 coolbabe
My little pwny
pi_18850048
Ook al zo`n knoeiende eter, succes ermee Luck
Wacht maar tot ze zelf mee wil gaan helpen, leg de vuilniszakken voor op de grond maar klaar
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_18855807
Luckepuck

wat is een warmwaterbordje?
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_18858950
Dat is een dubbelwandigbord met een stopje erin, die kan je vullen met warm water. Daardoor wordt het eten minder snel koud.



Dit is wel een volwassenversie maar dit was hetgeen wat ik ff snel kon vinden.

[ Bericht 41% gewijzigd door Angel22 op 03-05-2004 16:36:22 (pic toegevoegd) ]
  maandag 3 mei 2004 @ 19:41:09 #155
49891 Luckepuk
snotneus
pi_18863142
quote:
Op maandag 3 mei 2004 16:34 schreef Angel22 het volgende:
Dat is een dubbelwandigbord met een stopje erin, die kan je vullen met warm water. Daardoor wordt het eten minder snel koud.

[afbeelding]

Dit is wel een volwassenversie maar dit was hetgeen wat ik ff snel kon vinden.
Kijk ook eens op de vernieuwde site van Susanne
pi_19404455
Hee laatst ging het in Z&G over flesvoeding, dat je het beste één merk kan gebruiken en niet telkens een andere. Waarom is dat eigenlijk? Ik wou het daar al vragen, maar hier past het beter.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  † In Memoriam † dinsdag 25 mei 2004 @ 21:42:54 #157
7074 moussy
kuttekop
pi_19404960
Omdat je kindje er krampjes van kan krijgen van het wisselen, die darmpjes zijn er nog niet op gebouwd.

Waarom dit nou is BV is toch ook nooit hetzelfde Oké, nou schijnt het dat bv-kindjes meer last hebben van krampjes.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_19405087
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 21:42 schreef moussy het volgende:
Omdat je kindje er krampjes van kan krijgen van het wisselen, die darmpjes zijn er nog niet op gebouwd.

Waarom dit nou is BV is toch ook nooit hetzelfde Oké, nou schijnt het dat bv-kindjes meer last hebben van krampjes.
Aha op die fiets. Ik gebruik over het algemeen Similac, maar soms is het op en dan neem ik Friso mee. Ik ben dan te lui om naar een andere winkel te gaan En ik geef er ook nog BV bij, maar Dylan heeft eigenlijk nooit krampjes
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_19419543
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 21:42 schreef moussy het volgende:
Waarom dit nou is BV is toch ook nooit hetzelfde Oké, nou schijnt het dat bv-kindjes meer last hebben van krampjes.
nee joh, bv-kinderen hebben juist *minder* last van krampjes, ongeveer 3 keer minder om precies te zijn.

anne
pi_19511541
Omdat ik had gehoord dat de ingredienten van kunstvoeding per merk erg verschillen en ik me afvroeg welk merk het beste de gemiddelde moedermelk benadert wilde ik op internet op de websites van de producenten de ingedrienten bekijken.. (bijv. sommige vetzuren schijnen bij het ene merk wel gegeven te worden en bij het andere merk niet). Ik wil liever bv geven maar je weet nooit hoe het loopt..
Kom ik dit tegen:
quote:
Artikel 13 van de Warenwetregeling Zuigelingenvoeding geeft aan dat fabrikanten van zuigelingenvoeding geen informatie mogen verstrekken over voeding voor baby’s van 0 - 6 maanden. Vandaar dat wij je alleen informeren over flesvoeding voor baby’s vanaf 6 maanden, aangegeven met nummer 2 op de verpakking. Aanbevolen wordt om flesvoeding te gebruiken na overleg met de (huis)arts of consultatiebureau.
Hoe hebben jullie dan je merk flesvoeding uitgekozen? Gewoon gekocht wat voorhanden was? Als je begint met kv omdat de bv echt niet goed gaat (ik ken iemand die persé bv wilde geven maar de baby kwam om het uur, kreeg niet genoeg binnen en zij wilde blijven doorzetten maar ging zelf kapot aan het slaapgebrek) heb je toch vaak ook niet echt de gelegenheid eerst uitgebreid met huisarts of consultatiebureau te overleggen?
  † In Memoriam † zondag 30 mei 2004 @ 14:04:09 #161
7074 moussy
kuttekop
pi_19511860
Ik heb voor Omneo gekozen omdat dit volgens de kinderarts, de wijkverpleegkundige en de kraamverzorgster het dichtste bij bv lag.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 30 mei 2004 @ 14:51:47 #162
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_19512834
Wij hadden frisolac.Bij Bo ook. Ik lag in t kraamhotel. Daar begon ik beide keren met borstvoeding wat niet goed lukte. En daar deden ze aan frisolac. Dus toen ik overging op de fles werd het frisolac. Later ging ik van normaal over naar comfort, ook bij beide kinderen. Dit ivm spugen. Ik was er tevreden over. De kinderen kunnen het me niet vertellen
pi_19513586
Hier is het Nutrilon. Daar hadden we een paar proefverpakkingen van in huis, Sven werd in het ziekenhuis geboren en daar kreeg hij ook Nutrilon, dus we zijn daar gewoon mee doorgegaan
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  † In Memoriam † zondag 30 mei 2004 @ 15:35:07 #164
43556 miss_dynastie
pi_19513626
Misschien een stomme vraag, maar hoeveel kost flesvoeding nou ongeveer? En hoe lang doe je met zo'n pak? Daar ben ik nou al tijden nieuwsgierig naar
  † In Memoriam † zondag 30 mei 2004 @ 15:43:25 #165
7074 moussy
kuttekop
pi_19513758
http://members.lycos.nl/watkostbabyvoeding/

De prijzen kloppen niet helemaal meer zag ik. Het is over het algemeen wat duurder.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 30 mei 2004 @ 19:49:29 #166
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_19518832
Miss_Dynastie, die vraag heb ik ook ergens een keer gesteld op fok! kan het antwoord alleen niet meer vinden

Ik wil met Nutrilon beginnen. Een nichtje van mij heeft twee trays met pakjes Nutrilon geregeld, houdbaar tot november 2004 dus ik hoop dat het werkt...
  FOK!fossiel zondag 30 mei 2004 @ 21:00:26 #167
2628 Karin
pi_19520330
Ik had voor Nutrilon gekozen omdat ze dat ook op het kdv gaven, toch wel makkelijk als je dat ook niet meer mee hoeft te geven, vond het gesleep met flesjes bv best wel gedoe. Was altijd bang dat ik het vergat (nooit gedaan natuurlijk). Later is Bram overgestapt op Omneo omdat hj Nutrilon 2 niet moest. Omneo schijnt toch het meest naar bv te smaken (hij kreeg toen ook nog een aantal x bv).
  zondag 30 mei 2004 @ 23:38:47 #168
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_19524400
Ik heb voor Nutrilon gekozen omdat ze dat in het ziekenhuis al gaven. Zowel Katja als Job dronken dit graag, dus ik heb nooit een reden gehad om te wisselen.
Miss_D, een pak Nutrilon (bevat eigenlijk 2 pakken) kost 8 a 9 euro, ik weet het niet precies. Ik moet zelf Nutrilon meegeven aan het kdv en bij ons gaat er ongeveer 1 pak (dat dus eigenlijk twee pakken bevat ) per week doorheen.

Borstvoeding was dus wel een heel stuk goedkoper..
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 31 mei 2004 @ 07:19:25 #169
24188 Belana
kloon van belana
pi_19528847
Ik gebruik similac, omdat het het goedkoopst is en verder hetzelfde als al dat andere spul. Het komt alleen uit amerika en daar kunnen ze het goedkoper maken is mij verteld.
Liam groeit er goed van. Er gaat op dit moment ongeveer een blik in de week doorheen denk ik, zal nog wat minder zijn ws. Zo'n blik kost 6 zoveel
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 6 juli 2004 @ 14:01:39 #170
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_20439811
Misschien een hele stomme vraag, maar ik kan het nergens terugvinden (en ben een beetje te lui om het hele topic door te nemen ):

Ik ga direct na de geboorte al beginnen met het geven van flesvoeding. Maakt mijn lichaam dan wel melk aan en moet ik dat afkolven of komt mijn lichaam zelf tot de conclusie dat het aanmaken van melk niet nodig is omdat ik het niet \'aftap\' en wordt het daardoor niet aangemaakt. Ik ben wel benieuwd of ik straks de hele tijd met lekkende borsten rond moet lopen of niet (en of ik zo\\\'n kolfapparaat aan moet schaffen)?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2004 @ 14:05:15 #171
7074 moussy
kuttekop
pi_20439879
Het lekken duurt een paar dagen tot je borsten het door hebben, maar dan zakt de melkproductie vanzelf af. Je moet het juist niet stimuleren, door het af te kolven, want dan blijf je melk aanmaken.

Bij 2 van de kinderen heb ik pilletjes gehad om het tegen te gaan en dat scheelde een heleboel pijn.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 6 juli 2004 @ 14:06:19 #172
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_20439908
Dat dacht ik eerlijk gezegd al. Kan je die pilletjes aan de verloskundige vragen of moet je daarvoor bij de huisarts zijn?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2004 @ 14:08:41 #173
7074 moussy
kuttekop
pi_20439984
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 14:06 schreef m@x het volgende:
Dat dacht ik eerlijk gezegd al. Kan je die pilletjes aan de verloskundige vragen of moet je daarvoor bij de huisarts zijn?
Dat weet ik eigenlijk niet, ik kreeg ze via de gyn. Ze moeten vaak wel besteld worden bij de apotheek. Dus je kan ze beter van te voren al in huis hebben als je zeker weet dat je geen bv gaat geven.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 6 juli 2004 @ 14:10:42 #174
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_20440032
Bedankt voor de tip! Ik neem aan dat ik de zaak dan via de huisarts moet gaan regelen (ben niet onder behandeling bij de gyn alleen bij de verloskundige) dus daar ga ik maar eens achteraan.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 6 juli 2004 @ 14:54:40 #175
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_20441121
Ik heb eerst een paar dagen gevoed maar dat lukte weer niet. Toen dus gestopt. Geen lekken of wat dan ook gehad. Ik vroeg ook om die pilletjes maar volgens de verloskundige gaven die meer bijwerkingen dan gewoon stoppen. Ik heb 2 dagen met harde tieten gelopen (en koolbladeren in mijn bh) en toen was het over Ik vond het erg meevallen.
pi_20492812
Sorry voor de impertinente vraag, maar waarom kiezen jullie ervoor meteen te gaan flessen?

anne (helemaal niet bemoeiziek en nieuwsgierig )
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:44:49 #177
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_20493690
In mijn geval is het geen kwestie van kiezen maar de enige mogelijkheid (i.v.m. medicijngebruik).
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_20505970
He getver, dat is echt naarrrrr.

Wij gebruiken (raar kind lust geen gekolfde melk) trouwens Biobimlac (beter voor het mihilieu) of Omneo (poept ie beter op). En gewoon op verzoek, ik wist helemaal niet dat dat kon of mocht maar dat kan en mag dus wel
  donderdag 29 juli 2004 @ 16:37:22 #179
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20935201
Ik schop deze even omhoog

Vanwege veel stress bij de borstvoeding en "instortingsgevaar" vanwege vermoeidheid etc (het hele verhaal staat in het BVtopic) overweeg ik op flesvoeding over te gaan. Tobias is nu 4 weken, en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die relatief snel op de fles zijn overgegaan, en hoe jullie dat hebben aangepakt.

Heb me voor de bevalling eigenlijk helemaal niet in flesvoeding verdiept, en ik kan er nu ook weinig over vinden omdat producenten niet of nauwelijks informatie mogen geven over flesvoeding bij 0-6 maanden. Ik heb ook al een mailtje naar het consultatiebureau gestuurd, maar nog zonder antwoord (en bellen schiet niet op aangezien Tobias al heel de dag loopt te jengelen).
pi_20935470
Elke week 1 voeding vervangen door een fles, is volgens mij het adagium. Staat in het groene CB-boekje niet ook een mooi afbouwschema?
In jouw geval zou ik volgens mij met de avond/nachtvoedingen beginnen, omdat die het meeste schelen in slaaptijd (mits je teerbeminde er tegen kan om die van je over te nemen, naast zijn werk en zo). Van de dagvoedingen hoef je misschien niet eens af, dan.
  donderdag 29 juli 2004 @ 17:01:45 #181
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20935790
Hij neemt nu al vaak die voedingen over, maar dan met afgekolfde melk, dus daar zat ik zelf ook al aan te denken. In het boekje van het CB kon ik niks vinden, maar ik heb inmiddels wel begrepen dat je het beste steeds 1 voeding kan vervangen door een fles, en dit dan na 3 dagen tot een week op kan bouwen met steeds een voeding erbij.
  donderdag 29 juli 2004 @ 22:33:28 #182
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_20942179
Ik mocht 3 dagen na de bevalling van Indy geen borstvoeding meer geven (ook wegens instortingsgevaar) en ben in een keer gestopt. Tegen de melkproductie heb ik één keer medicijnen gehad, maar daar voelde ik me niet goed bij, dus die heb ik verder niet meer genomen. Mijn borsten heb ik af laten binden met verband om 'de druk' er zoveel mogelijk af te krijgen.

Indy reageerde overigens goed op het in een keer overstappen op flesvoeding, maar ik weet niet hoe dat zit met kindjes van 4 weken. De methode die jij hierboven beschrijft lijkt me inderdaad de beste.

Succes en sterkte!
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 31 juli 2004 @ 23:37:26 #183
24188 Belana
kloon van belana
pi_20983476
Ik ben ook vrij rigoreus op fles overgegaan omdat ik geen voeding meer had door stress. Het heeft Liam geen kwaad gedaan eigenlijk, Ik heb me er toen niet heel erg in verdiept, maar ben gewoon fles gaan geven, want ik had niet anders. Kan dus als je het mij vraagt geen kwaad. Door om en om te gaan doen bouw je al snel af. Het zal je misschien nog verbazen hoe snel je geen melk meer hebt.
stormy waters...
sailin'
  zondag 1 augustus 2004 @ 10:50:51 #184
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20987134
Ik barst nu van de stuwing

We gaan het idd wat sneller doen nu, vandaag wordt het 2e flesje ingevoerd, en de flesjes die ik gekolfd geef, ga ik mengen met flesvoeding, want voor mijn gevoel is ie niet verzadigd na een gekolfd flesje. Heb het idee dat mijn voeding iig in kwaliteit erg terugloopt, zeker nu met die stuwing lijkt het wel alsof er water uitkomt ipv melk, dus dat zou de reden kunnen zijn dat ie niet tevreden is na een gekolfd flesje.

Vanaf vandaag zit ik dus op 2 flesjes, en daarnaast nog 4 (met dit warme weer soms 5) voedingen, waarvan er meestal zeker 1 of 2 gekolfd zijn (en vanaf vandaag dus gemengd met flesvoeding).

Het is even een gepuzzel, maar als het meezit ben ik zo over een week of 2 helemaal over, en dat is wel een prettig idee
  zondag 1 augustus 2004 @ 10:53:11 #185
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_20987155
Mag je dat mengen dan?
  † In Memoriam † zondag 1 augustus 2004 @ 10:57:52 #186
37843 lady-wrb
kortaf
pi_20987207
pluisje, je moet niet op de kleur afgaan hoor. dat heeft niks met voedingswaarde te maken.
  zondag 1 augustus 2004 @ 11:28:00 #187
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20987576
Nee, ik zie ook geen verschil ofzo, ik zie alleen verschil in Tobias zijn reactie
Hij drinkt ook opeens weer veel langer per borst, het duurt langer voor ie verzadigd is.
Ach, wat het ook is, we zijn toch aan het afbouwen, dus ik ga me er niet druk om maken. Verhongeren zal ie niet

Luchtbel, je mag het mengen. Dan moet je de flesvoeding wel eerst klaarmaken zoals je dat altijd doet (als je poeder gebruikt), en daarna kun je het rustig mengen en opwarmen in de flessenwarmer. Zo kan de baby dan rustig wennen aan de nieuwe voeding, en de moeder rustig afbouwen. En in mijn geval hoef ik me dan minder druk te maken of ie wel genoeg krijgt enzo
  zondag 1 augustus 2004 @ 11:34:06 #188
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_20987639
Oh dat wist ik niet. Jolie heeft de eerste 2 dagen dat ik ben gaan afkolven bijvoeding gehad omdat ze zo suffig was. Ik gaf gewoon wat er was aan bv en vulde dat met flesvoeding in een ander flesje aan tot 40 ml.
  zondag 1 augustus 2004 @ 11:41:33 #189
24188 Belana
kloon van belana
pi_20987728
Gaat goed dan toch zo Pluisje? Als je je daar beter bij voelt is dat ook beter voor Tobias hoor! Want een stresskipje van een mama, dat voelt hij toch ook aan. Stuwing heb ik nooit gehad, vervelend zeg! Je moet alleen wel door steeds minder te kolven en aan te leggen je borsten duidelijk maken dat ze er mee mogen stoppen, want anders kan je dat blijven houden toch?
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † zondag 1 augustus 2004 @ 11:44:24 #190
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_20987766
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 11:41 schreef Belana het volgende:
Je moet alleen wel door steeds minder te kolven en aan te leggen je borsten duidelijk maken dat ze er mee mogen stoppen, want anders kan je dat blijven houden toch?
klopt helemaal

alleen de ergste stuwing afkolven en niet meer dan dat anders blijft er melk gemaakt worden.
Er kan zelfs nog lange tijd nadat iemand met borstvoeding gestopt is melk uit de borsten komen.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zondag 1 augustus 2004 @ 12:42:24 #191
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20988573
Doe ik ook hoor, onder de douche even een minuutje knijpen, ergste druk eraf.
Verder kolf ik alleen voor voedingen die Rick van me overneemt, 1 of 2 per dag, en leg ik hem aan op de tijden dat ie dorst heeft en nog geen flesje krijgt.
Momenteel dus grofweg 2 keer per dag fles, 1 keer kolven en 3 keer drinken.
  dinsdag 2 november 2004 @ 15:29:06 #192
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23024862
Oké, ik ga afbouwen en dus over op de fles. Wil zelfs zo snel mogelijk van de borstvoeding af (misschien hooguit een ochtendvoeding erin houden, als dat zonder veel gedoe lukt).
Welke voeding kan ik het best als eerste laten vallen? Thanks!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_23024973
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 15:29 schreef Sugar het volgende:
Oké, ik ga afbouwen en dus over op de fles. Wil zelfs zo snel mogelijk van de borstvoeding af (misschien hooguit een ochtendvoeding erin houden, als dat zonder veel gedoe lukt).
Welke voeding kan ik het best als eerste laten vallen? Thanks!


en na drie dagen pas de volgende stap nemen.
http://www.frisokindervoeding.nl/blauw/flesvoedingfrs.html
  dinsdag 2 november 2004 @ 15:37:09 #194
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23025056
Dank Knor! Kan het ook sneller?
Ik zal qua stuwing namelijk weinig last hebben; heb nu simpelweg te weinig melk de hele dag. Dus wat dat betreft denk ik geen probleem. Voor Maria kan het toch ook geen kwaad als ik wel sneller afbouw?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_23025141
Ik heb met Djulian per direkt moeten stoppen omdat ik te weinig voeding had en dat is goed gegaan. Maar ik weet natuurlijk niet hoe Maria er op zou reageren en hoe jou lijf er op reageert. Ik heb 4 dagen met op knappende staande borsten gelopen Maar voor Djulian was het beter en met de fles zag ik hem gewoon opknappen.
  dinsdag 2 november 2004 @ 15:59:17 #196
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23025537
Hoi Sugar, wil het toch nog even zeggen tegen je, ookal ben ik van de bv-maffia , ik vind het heel goed van je dat je het nog zo lang geprobeerd hebt, ondanks de onzekerheid die ik soms meende te voelen in je posts. Nu gewoon lekker over op die fles en trek je er niets van aan als je opmerkingen krijgt van mensen, want je weet je doet het als moeder in andermans ogen toch nooit goed! Meid jij (en ik) weten dat je een goede mamma bent, je doet gewoon wat het beste is voor je kind!!!
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:04:16 #197
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23025638
Lief Loena.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  Admin dinsdag 2 november 2004 @ 16:25:01 #198
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_23026077
als stuwing toch geen probleem is zou ik denk ik zelf voor het om en om schema gaan. kon alleen niet zo gauw daar iets over terug vinden (maar weet zeker het onlangs gelezen te hebben naar mijn speurtocht om naast de voedingen ook fles te gaan geven)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  dinsdag 2 november 2004 @ 17:49:37 #199
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_23028185
Sugar, ik ben na 4 weken af gaan bouwen. In 2 weken tijd van volledig borst naar volledig fles.
Hoe je het ook doet, je zal stuwing krijgen, in meer of minder mate. Maar goed, daar is overheen te komen

Wij hebben eerst de nachtvoeding vervangen, 2 dagen aangekeken, en toen een voeding midden op de dag. Dat weer 2 dagen aangekeken, en weer eentje. Binnen een paar dagen zat ik op om en om fles/borst. Tobias reageerde daar goed op, leek na een fles zelfs tevredener dan na een borst, dus toen ben ik de rest van de voedingen snel gaan doen: elke dag eentje extra vervangen.

Als Maria geen problemen met de fles heeft, zou ik gewoon zo snel mogelijk doen. Als laatste zou ik de ochtendvoeding vervangen, na de nacht heb je meestal de meeste melk namelijk.
pi_23028577
Als je op verzoek voedde werkt oz'n schema toch niet echt? Dan kun je toch beter kijken naar hoeveel stuwing je hebt en dan beslissen of je een fles geeft of de borst?
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:15:17 #201
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23028651
zo deed ik het idd wel, poemojn.
Eigenlijk rommelde ik maar wat aan. maar ik heb geen last van stuwing gehad, terwijl mijn borsten behoorlijk vol konden zitten
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_23028707
Ja, tenminste ik zou niet weten wat ik als voeding nr 1 moet beschouwen op een dag. En flesvoeding wordt ook steeds meer op verzoek gegeven dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Sugar, je wist al dat je ook VBN kunt bellen voor adviezen voor afbouwen, en zo min mogelijk problemen door afbouwen?
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:22:59 #203
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23028807
Amber sliep al door.. dus de 1e voeding was wel duidelijk, maar ze had bij wijze van spreke 5642 voedingen op een dag

Ik moet er trouwens wel aan wennen om nu NIET meer op verzoek te voeden. En Amber ook. Maar het gaat de goede kant op. Er zit nu ongeveer 3,5 uur tussen de voedingen en ze dirnkt nu 160 per keer meestal.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_23028897
Maar flesvoeding mag toch ook op verzoek? Mijn schoonmoeder hoort dat de laatste tijd wel steeds op kraamvisite. Dus als je zelf liever op verzoek geeft kun je dat gewoon blijven doen maar je moet dan alleen de 1-liter-grens in de gaten houden.
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:30:32 #205
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_23028957
ow.. ik dacht dat dat niet mocht. Maar ik vind die regelmaat wel prettig eigenlijk. En het is niet zo dat ik Amber laat blèren tot er 3 uur voorbij is Als ze echt honger heeft krijgt ze gewoon.
En aan die ene lieter komt ze lang niet tussen de 500-600 en een bv.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:34:03 #206
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_23029030
Ik heb toen ik er zelf snel vanaf wilde wel ervaren dat het prettig was om een beetje een plan te hebben, te weten wanneer ik welke voeding gaf.
Als een baby op een vast aantal voedingen per dag zit, zoals bij Tobias het geval was, is dat ook heel makkelijk. En omdat ik met de flesjes ook direct regelmaat wilde inbouwen, vond ik het ook wel zo handig om het bij het afbouwen al een beetje zo te doen
  † In Memoriam † dinsdag 2 november 2004 @ 18:54:19 #207
7074 moussy
kuttekop
pi_23029459
LadyS als tijden je niet uitmaken geef je gewoon op verzoek. Cas eet en slaapt nog steeds op verzoek
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23029633
ik gaf het net al aan in een reactie naar sugar toe, maar ik wil ook 1 flesvoeding gaan introduceren voor een tijdje. Het is dus niet de bedoeling dat dat zo blijft, zodra Jayden minder vaak komt op een dag wil ik weer volledige bv gaan geven.

Hij komt gemiddeld 13 keer op een dag, soms iets minder, soms zelfs vaker. EN doet jammergenoeg nog steeds erg lang over een voeding (welke zeer klein zijn, nog immer 60-70 ml)

Waarom een flesje flesvoeding ? ik wil gaan kijken of hij dan wat langer slaapt op zo'n klein flesje. We hebben al rijstebloem geprobeerd maar daar sliep hij dus niet langer op. Misschien op gewone flesvoeding wel Maar nu wil ik het liefst flesvoeding wat kwa smaak etc het dichtst bij borstvoeding ligt, enig idee welke ?? (en maak ik dan een flesje aan op basis van zijn gewicht ? of gewoon de hoeveelheid die hij op krijgt ? )
pi_23029676
Friso smaakt toch het zoetst?
  † In Memoriam † dinsdag 2 november 2004 @ 19:04:08 #210
7074 moussy
kuttekop
pi_23029709
Knor, Nutrilon Omneo en ik zou gewoon de eerste keer de hoeveelheid voor zijn leeftijd geven die op het pak aangegeven staat. Drinkt hij minder, kan je hem de volgende ronde minder geven.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † dinsdag 2 november 2004 @ 19:07:03 #211
7074 moussy
kuttekop
pi_23029786
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 19:02 schreef poemojn het volgende:
Friso smaakt toch het zoetst?
Toen wij zo liepen te etteren met voeding voor Cas werd Omneo aangeraden door de kinderarts omdat dit het dichtst bij bv zou liggen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23030203
Vreemd, dan lijken de meningen nogal te verschillen.
  dinsdag 2 november 2004 @ 19:40:05 #213
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_23030633
Ik ben Friso gaan geven, tot grote tevredenheid van Tobias

Het cb raadde mij aan om de overgang wat geleidelijker te maken door te beginnen met gemengde flesjes borst/flesvoeding. Misschien is dat nog een idee?
  dinsdag 2 november 2004 @ 20:30:16 #214
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23031986
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 19:02 schreef poemojn het volgende:
Friso smaakt toch het zoetst?
Dat denk ik niet.. Saskia verafschuwt alles wat ook maar een beetje in de buurt van zoete smaak komt en wil alleen maar Friso. (op het kdv nutrilon en omneo geprobeerd, maar moest ze absoluut niks van hebben)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_23032170
Flessenvoeding word hier ook op verzoek gegeven en idd die 1 litergrens in de gaten houden. Meer mogen ze niet op een dag. Maar als hij op de 830 zit en hij wil nog dan krijgt hij nog.
pi_23044653
Omneo was niet bepaald een succes. Hij heb er 40 ml van opgesmuld, om het er even hard weer uit te gooien een paar minuten later. Hij heb nog minder geslapen dan normaal, en heel veel krampies gehad. Dus eigenlijk werkte het averrechts.
  † In Memoriam † woensdag 3 november 2004 @ 10:32:22 #217
7074 moussy
kuttekop
pi_23044783
voeding voor hongerige babies dan aangemaakt met rooibosthee?

Ik weet het ook niet hoor, maar herken dit drama van van alles niks willen-verdragen wel..
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23052692
quote:
Op woensdag 3 november 2004 10:32 schreef moussy het volgende:
voeding voor hongerige babies dan aangemaakt met rooibosthee?

Ik weet het ook niet hoor, maar herken dit drama van van alles niks willen-verdragen wel..
ik weet het ook niet, weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik nou wil Beetje weer in de knoop aan het raken met me zelf. Ben bang dat als ik weer iets anders probeer dat misschien ook weer resulteerd in een nacht 'ellende' en das het niet waard. Zeker voor het ventje niet. (maar ja als je het niet probeert weet je het nooit en dan slaat de twijfel weer toe )

Hij doet het prima op de bv (tussen de 300 en 400 gram is hij de afgelopen weken per week aangekomen), dus hij komt niets te kort en heb trouwens ook niet het idee dat hij erg hongerig is, het lukt hem alleen niet om genoeg te drinken iedere keer. Dus deelt hij zijn voedingen in stukkies op.

Ik denk dat ik dan toch eerst maar weer verder ga met de rijstebloem, meer erin ofzo. Daar kreeg ie geen extra krampies van iig en geen spuugactie.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:40:43 #219
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_25574582
Schop!!!
Zo. Iedereen tevreden?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_25605509
Blijkbaar niet, want er is nog niet in gereageerd

Morgen wordt Julian 7 en hij krijgt nog elke dag trouw als hij wakker wordt en gaat slapen een flesje pap met bambix erin voor kinderen vanaf 7 maanden en zoals ik het bekijk is me moeder voorlopig nog niet van plan om daar mee te stoppen
  zondag 20 maart 2005 @ 12:49:59 #221
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25607748
Gezellig man, flesje pap mee als ie naar de brugklas gaat .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_25607827
Ik heb een neefje van 7en een half, die krijgt nog steeds een flesje melk als hij uit school komt
(warm, en dat moet dan liggend op de bank worden opgedronken)
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 12:54:16 #223
7074 moussy
kuttekop
pi_25607831
Ik wil Julian wel een weekje in de kost

-edit- en neefje-easy ook wel
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_25608677
quote:
Op zondag 20 maart 2005 12:53 schreef easy-going het volgende:
Ik heb een neefje van 7en een half, die krijgt nog steeds een flesje melk als hij uit school komt
(warm, en dat moet dan liggend op de bank worden opgedronken)
Valt me weer mee dan dat Julian niet de enige is, maar ik heb idd ook vaak genoeg gezegd dat ik hem nog steeds flesjes pap zie drinken als ie naar de middelbare school gaat
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 16:21:35 #225
81992 Githa
pi_25612777
Toch een vraagje wat flesvoeding betreft

Jordy krijgt nu zo'n 2,5 week 6 x 150 ml en deze gaan ook helemaal leeg ...zonder dat hij ooit wat terug spuugt.
Nu lijkt het wel of hij de laatste 3 dagen meer wil/nodig heeft. Hij komt weer eerder om zijn fles, heeft hem soms binnen 10 min leeg en wordt weer om half 3 wakker terwijl hij de laatste 2 weken eigenlijk elke nacht heeft doorgeslapen dus je zou zeggen dat hij de nachtvoeding niet echt nodig heeft
Nu zeggen ze op het CB dat 150 ml genoeg is voor een kleintje van 7 weken maar zou ik hem niet meer moeten geven ???? al is het alleen om 23.00 10 ml meer ofzo hij hoeft natuurlijk geen honger te lijden en misschien slaapt hij dan de nacht weer door.

Ik weet dus helemaal niet wat normale hoeveelheden zijn voor kleintjes van 7 weken want ik kan me niet voorstellen dat alle kleintjes evenveel drinken en ik wil hem ook niet te veel gaan geven.
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 17:14:32 #226
7074 moussy
kuttekop
pi_25614006
Staat het niet op het pak of blik Githa?

Ik durf het bijna niet te zegen, maar Cas kreeg net zoals bij dat ene alles op verzoek, tijd en hoeveelheden. Wil je meer? Prima, krijg je meer. Ik eet ook de ene dag meer dan de andere
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 20 maart 2005 @ 17:22:26 #227
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_25614223
Wij keken meer naar het gewicht dan naar de leeftijd Githa. Per kilo lichaamsgewicht mag een kindje per dag 150 tot 200 ml voeding krijgen (met een maximum van 1000 ml per dag). Zo kan je makkelijk uitrekenen hoeveel je mag geven.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 17:39:47 #228
81992 Githa
pi_25614704
dan mag hij 5 x 150 ml hebben en hij krijgt er al 6 Jordy weegt nu zo'n 5 kg.... en nee op het pak staat niet hoeveel hij mag

moussy op verzoek voeden werkt voor Jordy niet echt dan wil hij 24/7

Theoretisch krijgt hij genoeg maar hij groeit ook gewoon als kool ! Ik denk dat ik hem vanavond om 23.00 gewoon 10 ml meer geef dan krijgt hij maar 10 ml meer op een dag en dat zal het verschil niet maken en hij kan er misschien de nacht mee door.
Ik merk wel dat ik aan het CB niet veel heb ze zitten daar zelf niet eens op een lijn laat staan dat ze mij dan een duidelijk advies kunnen geven....
  zondag 20 maart 2005 @ 17:44:23 #229
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25614845
ik zou jordy gewoon ietsie meer geven dan, kijken of het werkt en of hij weer tevreden is. maar dan wel die 1000ml in de gaten houden
pi_25615907
Jeuh Githa wat drinkt Jordy veel.. Nou ja, vergeleken met Myrthe dan, misschien drinkt zij wel weinig en Jordy normaal Myrthe drinkt 6 x 130, maar laat meestal 20 - 30 ml staan en spuugt ook redelijk wat terug. Ik zou als ik jou was gewoon die 150 - 200 per kg aanhouden, dan mag hij 750 - 1 liter max. Er is ook voeding voor hongerige kindjes geloof ik. Misschien dat eens proberen ?
pi_25616510
Githa, je zou ook kunnen proberen voeding te geven voor hongerige babies. Nutrilon forte of Friso extra, kweenie welk merk je gebruikt. Hierdoor krijgt Jordi geen extra kalorieën binnen, maar toch een voller gevoel krijgen. Benthe is/was ook zo een hongerlap en op een gegeven moment zat ik aan 6 x 200 ml!! toen ik overging op voeding voor hongerige babies was het over....
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 18:56:34 #232
81992 Githa
pi_25616512
Ladybos, ik zat nog op 120 toen ik 3 weken terug naar het cb ging en daar zeiden ze dat Jordy allang naar de 150 ml mocht. Ik voelde me toen schuldig dat ik mijn kleintje honger had laten lijden want hij zat qua gewicht ook onder het gemiddelde.
Dus toen in 3 dagen opgevoerd naar de 150 ml en dat gaat prima. Jordy spuugt trouwens nooit, ook nooit gedaan ook.....maar het verschil is wel groot Ladybos.

De max van 1 liter was ik zeker van plan maar je hoort zoveel tegenstrijdigheden, zowel van deskundigen als van andere ouders..... ik denk dat ik gewoon wat meer geef als hij dat wil tot die liter per dag.
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 18:59:39 #233
81992 Githa
pi_25616580
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:56 schreef Stiekemurd het volgende:
Githa, je zou ook kunnen proberen voeding te geven voor hongerige babies. Nutrilon forte of Friso extra, kweenie welk merk je gebruikt. Hierdoor krijgt Jordi geen extra kalorieën binnen, maar toch een voller gevoel krijgen. Benthe is/was ook zo een hongerlap en op een gegeven moment zat ik aan 6 x 200 ml!! toen ik overging op voeding voor hongerige babies was het over....
da's wel een idee.
Mag hij dan dezelfde hoeveelheden hebben als bij gewone nutrilon? Ik denk dat ik morgen een pak nutrilon forte ga halen. Thnx

Ik heb nooit zo het idee gehad dat Jordy die voeding voor hongerige baby's nodig had, ergens altijd gedacht dat een kindje dan echt geen voldoening kreeg van normale voeding en veel bleef huilen enzo Jordy doet dat niet maar wil wel meer eten dus zeker het proberen waard.

[ Bericht 13% gewijzigd door Githa op 20-03-2005 19:05:01 ]
pi_25616672
Ja hoor, gewoon dezelfde hoeveelheden. Zal ook wel op het pak staan. Succes!
pi_25617504
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:59 schreef Githa het volgende:

[..]

da's wel een idee.
Mag hij dan dezelfde hoeveelheden hebben als bij gewone nutrilon? Ik denk dat ik morgen een pak nutrilon forte ga halen. Thnx

Ik heb nooit zo het idee gehad dat Jordy die voeding voor hongerige baby's nodig had, ergens altijd gedacht dat een kindje dan echt geen voldoening kreeg van normale voeding en veel bleef huilen enzo Jordy doet dat niet maar wil wel meer eten dus zeker het proberen waard.
Sven kreeg vroegah half gewone Nutrilon en half Nutrilon Forte. Hij wilde ook steeds na een uur of 2 a 2.5 drinken en toen we over gegaan zijn op de Forte kreeg hij netjes om de 3 uur
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_25618411
Githa dan zal het wel zijn dat Myrthe weinig drinkt, ze is ook een stuk lichter natuurlijk (net 4 kilo) en ze groeide ook niet zo hard. Ik heb ook geen idee wat normaal is hoor, vind het moeilijk om uit te vinden hoeveel ze nou precies moeten eten. Ik geef maar gewoon zodra ze begint te huilen en probeer er dan zoveel mogelijk in te krijgen Ik maak steeds flessen klaar van 120 ml water (is dus in totaal 140 met poeder) maar ze laat altijd wel 30 ml staan, heel soms drinkt ze wel de hele fles leeg maar dan slaapt ze ook weer langer dus per saldo krijgt ze dan ook niet meer binnen.
pi_25618436
quote:
Op zondag 20 maart 2005 19:44 schreef easy-going het volgende:

[..]

Sven kreeg vroegah half gewone Nutrilon en half Nutrilon Forte. Hij wilde ook steeds na een uur of 2 a 2.5 drinken en toen we over gegaan zijn op de Forte kreeg hij netjes om de 3 uur
Maar als je kindje om de 3 uur komt dan zit je toch op 8 voedingen per dag of ben ik nou blont ?
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 20:24:09 #238
81992 Githa
pi_25618548
quote:
Op zondag 20 maart 2005 20:18 schreef Ladybos het volgende:
Githa dan zal het wel zijn dat Myrthe weinig drinkt, ze is ook een stuk lichter natuurlijk (net 4 kilo) en ze groeide ook niet zo hard. Ik heb ook geen idee wat normaal is hoor, vind het moeilijk om uit te vinden hoeveel ze nou precies moeten eten. Ik geef maar gewoon zodra ze begint te huilen en probeer er dan zoveel mogelijk in te krijgen Ik maak steeds flessen klaar van 120 ml water (is dus in totaal 140 met poeder) maar ze laat altijd wel 30 ml staan, heel soms drinkt ze wel de hele fles leeg maar dan slaapt ze ook weer langer dus per saldo krijgt ze dan ook niet meer binnen.
dan is het haalbaar om te geven op afroep.... Jordy drinkt gewoon door ik denk dat als ik er nu 200 geef hij het ook weg lurkt.... en hij zou dat na 1,5 uur weer weg krijgen! Helemaal geen slecht idee dus om forte te gaan gebruiken.

easy going hoe deed jij dat dan half om half ? van ieder bijv. 2 scheppen. Waarschijnlijk een onnodige vraag en staat het ook wel op het pak maar dat moet ik dus nog gaan halen wie weet is het met forte niet 30 ml water op 1 schep .....

wat stom van me dat ik helemaal niet aan die voeding gedacht heb
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2005 @ 20:26:43 #239
81992 Githa
pi_25618617
quote:
Op zondag 20 maart 2005 20:19 schreef Ladybos het volgende:

[..]

Maar als je kindje om de 3 uur komt dan zit je toch op 8 voedingen per dag of ben ik nou blont ?

Ik doe ook om de 3 uur behalve na 19.00 dan zit er 4 uur tussen en natuurlijk de nachtvoeding niet.

Dan krijg je
7.00 uur, 10.00 uur, 13.00 uur , 16.00 uur , 19.00 uur en 23.00 uur
pi_25618831
quote:
Op zondag 20 maart 2005 20:19 schreef Ladybos het volgende:

[..]

Maar als je kindje om de 3 uur komt dan zit je toch op 8 voedingen per dag of ben ik nou blont ?
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 19:02 schreef easy-going het volgende:
Sven is nu 3 maanden en krijgt 5 voedingen van 170 cc.
Tot vorige week donderdag zat hij nog op 6 voedingen van 150 cc,met die warme dagen heb ik hem gewoon om de 3 uur gegeven, en donderdag ben ik naar 5 voedingen gegaan (eerst 150cc en dat is dan nu opgevoerd naar 170cc en ik ga morgen 180 cc proberen). Het overgaan na een voeding minder is me alles meegevallen, maar dat komt misschien wel omdat hij achteraf moeilijk kon drinken door de spruw. Sinds dinsdag heb ik daar medicijnen voor en sinds vandaag drinkt hij zijn flessen weer goed op. Op een bepaald moment ben ik gewoon een schema bij gaan houden (om de 3 uur dus) omdat het anders een puinhoop werd. Nu krijgt hij om de ca.4 uur de fles. De eerste als hij wakker word (tussen 6.30 en 7.30) en de laatste maken we hem echt voor wakker (tussen 22.00 en 23.00).
Oja, ik maak de voedingen nog steeds 1x per 24 uur klaar (en wij doen 3 scheppen op 100cc water helft nutrilon,helft forte).

ik heb ook wel eens ergens gelezen dat ze per kg gewicht 150 cc mogen hebben per 24 uur
even uit het begin van dit topic geplakt, de eerste 6a7 weken had hij volgens mij 7 voedingen, om 7uur, 10 uur, 13 uur, 16 uur, 19 uur, 22 uur en een nachtvoeding. De nachtvoeding eraf, toen zat hij op 6 en na 3 maanden dus op 5. (ongeveer he dan, die tijdstippen )

En hoe ik de voeding maakte staat ook hierboven Githa
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  zondag 20 maart 2005 @ 20:54:46 #241
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25619289
Hier ook zo'n hongerlap, en die is inmiddels aan de nutrilon forte . Nou heb ik van de kinderarts begrepen dat het allemaal niet zo heel krampachtig hoeft, dus heb ik de voedingen gewoon opgebouwd (hongerlijden vind ik nl geen optie). Baby is nu 9 weken en krijgt 6 voedingen waarvan 4x met 150 cc water (dus 5 schepjes) en 2x 120 cc.

Het is inderdaad een dikkerd inmiddels, maar ik vertrouw er maar op dat dat wel weer goed komt
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 17:35:58 #242
81992 Githa
pi_25639460
Toch even het CB gebeld en daar gaven ze mij het advies om ipv 6 x 150ml nu 5x 160 ml te geven maar toen ik had opgehangen ging ik rekenen en denken ..... zo krijgt hij dus 100 ml op een dag minder dat zal dus niet werken als ik juist bel dat hij zo'n honger heeft.
Dus ik bel nogmaals en krijg ik een ander aan de lijn. Wat ! nee joh dat moet je zo niet doen enne die 150 mag hij nog niet hebben hoor .....120 is meer als genoeg voor een kleintje van 7 weken dat was dus al mening nummer 3 van hetzelfde cb 11 april moet ik daar weer heen en dan ga ik zeker vragen of ze er al uit zijn met z'n alle want dat is toch niet normaal.

Ondertussen heb ik Jordy op 5 voedingen gezet, dus om de 4 uur, van 150 ml en krijgt hij nutrilon forte voor hongerige baby's. Hij moet wel even wennen aan het nieuwe ritme en heeft ondanks de zware voeding, honger na 3 uur maar dat is al beter als na de 2 uur.... hij heeft de fles iig na 10 min leeg en dat uit een speen met klein gaatje en spuugt helemaal niks terug zo maar even kijken hoe het gaat dus.....
  maandag 21 maart 2005 @ 19:53:14 #243
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25642890
bij mij op het cb zeiden ze toen maxim 1 maand oud was al dat hij 150 cc mocht hebben, was geen garantie dat hij het opdronk (geen fv maar bv in een fles). bij 2 mnden zeiden ze weer 150 cc, want dat is al best veel voor baby van 2 mnd. maxim drinkt dat ook gerust op hoor.
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 20:05:41 #244
7074 moussy
kuttekop
pi_25643208
leuk cb zeg bel anders die kindervoedingslijn van nutricia, dan krijg je zo'n dieetiste aan de foon, misschien dat die je wat gerust kan stellen? of weer een anders advies gaat geven....
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 22:17:45 #245
81992 Githa
pi_25647417
Jordy drinkt het ook met gemak leeg hoor Martineke, hij wil zelfs meer dus vandaar dat ik belde naar het cb en dan moet ik minder gaan geven

Maaruh ik trek mijn eigen plan wel en hou gewoon die 150 / 200 ml per kg aan als richtlijn en kijk daarnaast wat Jordy wil en hoe Jordy reageerd
Die nutrilon forte heeft hij gewoon nodig .... de hongerlap, net zijn papa
  zondag 19 februari 2006 @ 19:14:48 #246
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_35263942
Even een oud topic weer omhoog trappen. Ik heb namelijk nog een pak Nutrilon 3 staan hier dat tot 22 juli 2006 houdbaar is. Ik zou het zonde vinden om het weg te moeten gooien, dus als er iemand belangstelling heeft........
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_40788808
Toch nog weer even een vraagje over niet beginnen met borstvoeding, en dus voorkomen dat de melkproductie op gang komt... Ik heb het de vk gevraagd en die geven liever niet medicijnen, maar werken met een strakke bh en koude compressen. Een vriendinnetje, die arts is, vond dat maar ouderwets, en volgens haar heb je zo meer kans op borstontstekingen.

Welke ervaringen hebben jullie?
Eva
  maandag 14 augustus 2006 @ 09:33:23 #248
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40788912
Ik heb zelf niks gedaan om het te voorkomen. De productie stopt vanzelf wanneer er geen gebruik van wordt gemaakt. Wat mijn kraamhulp me wel aanraadde was om de eerste dagen mijn borsten zo min mogelijk aan te raken (behalve om de stuwing eruit te masseren) en in het begin dag en nacht een bh te dragen.

Houdt er rekening mee dat je borsten bijvoorbeeld de eerste paar weken gewoon reageren op bijvoorbeeld het huilen van je kindje, oftewel dat je op de raarste momenten met natte plekken op je shirt rondloopt. Maar goed, dat 'probleem' hebben de moeders die borstvoeding geven natuurlijk ook.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_40789084
Maar welke medicijnen worden evt. gebruikt? Ik wil wel eens weten wat die bijwerkingen dan zouden zijn, en waarom ze dus niet goed zouden zijn. Ik heb helemaal geen zin in toeschietreflexen en dat soort dingen, als het niet nodig is...Dat is juist een van de redenen dat ik er niet aan wil beginnen.
Eva
pi_40789154
dostinex. grotere kans op verschillende soorten kanker (maar dat heb je op zich toch als je geen bv geeft), ik weet de cijfers zo niet maar die zijn vast wel te vinden.
nog een site: http://en.wikipedia.org/wiki/Cabergoline

[ Bericht 56% gewijzigd door poemojn op 14-08-2006 10:01:40 ]
  maandag 14 augustus 2006 @ 09:54:54 #251
24188 Belana
kloon van belana
pi_40789253
Linda, het hoeft echt geen probleem te zijn hoor. Ik had een goeie melfproductie (die ook echt op gang gebracht was zeg maar) en evengoed was ik daar binnen een week vanaf. Als het niet eens op gang gebracht wordt door je kindje zal het nog wel veel minder zijn.

poemojn, ik vind het een beetje een rare terloopse opmerking over meer kans op borstkanker als je geen BV geeft eigenlijk. zo standaard lijkt me dat niet te stellen eigenlijk.
stormy waters...
sailin'
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:05:07 #252
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40789424
Ik zie niet in waarom je medicijnen zou moeten gebruiken. Het is niet alsof de melk uit je borst spuit als je zo'n toeschietreflex hebt. Niks wat een sok of een navelbandje niet op kan vangen en het is echt vrij snel weer voorbij.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:07:18 #253
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40789475
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 09:54 schreef Belana het volgende:
Linda, het hoeft echt geen probleem te zijn hoor. Ik had een goeie melfproductie (die ook echt op gang gebracht was zeg maar) en evengoed was ik daar binnen een week vanaf. Als het niet eens op gang gebracht wordt door je kindje zal het nog wel veel minder zijn.

poemojn, ik vind het een beetje een rare terloopse opmerking over meer kans op borstkanker als je geen BV geeft eigenlijk. zo standaard lijkt me dat niet te stellen eigenlijk.
Belana, zegt hetzelfde maar het komt er wat minder cru uit

Die opmerking van Poemojn schoot bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat trouwens. Waarschijnlijk is het niet zo rot bedoeld als het er nu staat maar het is een beetje een BV-maffia opmerking
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_40789503
Dat geldt gewoon voor de meeste dingen waarmee je ingrijpt in je hormoonhuishouding, is ook bij het RIVM wel info over te vinden (en wordt altijd wel aangegeven als voordeel voor de moeder van het geven van bv dus leek mij eigenlijk algemeen bekend en niet schokkend). Lactatiekundigen hebben de onderzoeken erover wel paraat als je die wilt doorlezen. Ik bedoelde gewoon dat je de kans erop door dostinex nog wat verhoogt, hoeveel precies weet ik niet, maar je bent blijkbaar al bereid die kans sowieso vrijwillig te vergroten (en vindt dat risico dus denk ik niet zo belangrijk) dus kun je afwegen of je daar nog wat bij wilt doen of niet.

quote:
Beschermend effect borstvoeding
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1497n17276.html
Borstvoeding heeft een beschermende werking tegen premenopauzale borstkanker. In een omvangrijk patiënt-controleonderzoek onder premenopauzale vrouwen bedroeg de risicovermindering 22% bij vrouwen die 4-12 maanden borstvoeding hadden gegeven. De vermindering van het risico was groter naarmate de vrouwen op jongere leeftijd borstvoeding hadden gegeven (Newcomb et al., 1994). Eerdere studies vonden alleen risicovermindering na het zéér langdurig geven van borstvoeding, dat wil zeggen één tot twee jaar over het gehele leven. Dat is in Nederland ongebruikelijk lang. Bij postmenopauzale vrouwen werd geen relatie gevonden tussen het geven van borstvoeding en borstkanker. Een meta-analyse heeft het beschermende effect van borstvoeding op het ontstaan van borstkanker bevestigd (Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 2002). Geschat wordt dat het risico op borstkanker bij vrouwen in de westerse wereld met meer dan de helft verminderd zou kunnen worden (van 6,3 tot 2,7 per 100 vrouwen op 70-jarige leeftijd), indien het gemiddelde aantal geboorten en de totale duur van de borstvoeding hetzelfde zou zijn als tot voor kort in ontwikkelingslanden het geval was.
pi_40789508
Linda dat is echt haast niet te voorkomen. Volgens mij kan je beter daar even door heen gaan dan dostinex nemen, ik heb daar maar nare verhalen over gehoord. Het is een zeer heftig medicijn met veel bijwerkingen, ook op lange termijn. Kan je vriendin daar niet wat over vertellen wellicht? De vraag is ook nog of je ha of gyn dat wel wil voorschrijven.

En niet afbinden, daar heeft je vriendin gelijk in. Dan heb je meer kans op een borstontsteking en dan ben je pas ver van huis. Wat m@x en belana zeggen dus!
Variety is the spice of life
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:18:33 #256
24188 Belana
kloon van belana
pi_40789741
iemand heeft ook nog ergens gezegd, ik geloof owlet, dat je lilypads kunt gebruiken die het TSR voorkomen. Ik ken die dingen niet, maar het scheen goed te werken.

poemojn, het kwam idd nogal BV-maffia over vond ik. Maar ik begrijp inmiddels wat je bedoeld. Ik zou idd als ik Linda was niet aan dat soort medicijnen beginnen. te veel risico terwijl het eigenlijk zo over is. echt
stormy waters...
sailin'
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:19:29 #257
24188 Belana
kloon van belana
pi_40789765
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:07 schreef m@x het volgende:

[..]

Belana, zegt hetzelfde maar het komt er wat minder cru uit

Die opmerking van Poemojn schoot bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat trouwens. Waarschijnlijk is het niet zo rot bedoeld als het er nu staat maar het is een beetje een BV-maffia opmerking
jij cru in het ene ik dus ff in het andere
stormy waters...
sailin'
pi_40789792
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 09:43 schreef linda856763 het volgende:
Maar welke medicijnen worden evt. gebruikt? Ik wil wel eens weten wat die bijwerkingen dan zouden zijn, en waarom ze dus niet goed zouden zijn. Ik heb helemaal geen zin in toeschietreflexen en dat soort dingen, als het niet nodig is...Dat is juist een van de redenen dat ik er niet aan wil beginnen.
Zelf met medicatie heb je in het begin nog wel een flinke kans op "dat soort dingen".
Ik heb één keer gekraamd bij iemand die wel mediactie kreeg om de BV te stoppen. Geen idee wat het precies was maar de bijwerking (bij haar in ieder geval) was dat ze er flink depressief van werd.
Enorm versterkte kraamtranen zeg maar.
Ik denk dat je met het met rust laten van je borsten, zoals M@x zegt, net zo snel hetzelfde resultaat hebt.

MIsschien kan MeNicole haar ervaring posten, zij geeft volgens mij ook geen BV en zit nu midden in de kraamtijd.
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:20:30 #259
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40789795
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:08 schreef poemojn het volgende:
Dat geldt gewoon voor de meeste dingen waarmee je ingrijpt in je hormoonhuishouding, is ook bij het RIVM wel info over te vinden (en wordt altijd wel aangegeven als voordeel voor de moeder van het geven van bv dus leek mij eigenlijk algemeen bekend en niet schokkend). Lactatiekundigen hebben de onderzoeken erover wel paraat als je die wilt doorlezen. Ik bedoelde gewoon dat je de kans erop door dostinex nog wat verhoogt, hoeveel precies weet ik niet, maar je bent blijkbaar al bereid die kans sowieso vrijwillig te vergroten dus kun je afwegen of je daar nog wat bij wilt doen of niet.


[..]

Mij was het niet bekend, maar als ik het wel had geweten had ik me er ook niet van laten weerhouden om direct met KV te beginnen. Ik vind deze post wel weer zo'n steek onder water richting de KV-moeders. Waarschijnlijk bedoel je het helemaal niet zo maar ik zou het fijn vinden als dit soort 'BV-propaganda' gewoon in het BV-topic blijft. Ik twijfel niet aan de waarheid van dit bericht maar ik vind persoonlijk de toon niet zo leuk. Je wordt als KV-moeder al zo vaak met de nek aangekeken als je aangeeft nooit borstvoeding te hebben gegeven of te willen geven.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:24:06 #260
24188 Belana
kloon van belana
pi_40789871
dat ben ik wel met m@x eens, het is een beetje het toontje ofzo.
stormy waters...
sailin'
pi_40789891
Die toon leg je er denk ik zelf in, ik bedoel 't gewoon als info/verklaring van die opmerking.
Heb je dan zo vaak het gevoel dat ik een steek onder water geef naar kv-moeders?
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:27:47 #262
24188 Belana
kloon van belana
pi_40789967
das ook het moeilijke van internet natuurlijk
ehm, hoe zal ik het zeggen... nee... het is niet dat je zo vaak steken onder water geeft. Ik denk idd dat je alles heel informatief bedoeld. Maar dat je heel erg pro BV bent (je goed recht natuurlijk ) is wel duidelijk en ik denk dat het dan een combinatie daarvan is die ervoor zorgt dat je opmerking een beetje lullig overkwam. ik hoop dat ik me duidelijk uitdruk nu.
stormy waters...
sailin'
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:29:53 #263
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40790013
Ik denk dat het hier algemeen bekend is dat jij een voorstander bent van BV. Niks mis mee maar ik vind wel dat je het onderwerp moet houden waar het hoort, d.w.z. in het borstvoedingstopic, babietjestopic en in Z&G. Dus niet in een topic waar moeders in posten die bewust voor KV kiezen (om wat voor reden en op welk tijdstip dan ook).
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_40790019
Pro flesvoeding zijn is ook een beetje moeilijk als je veel leest over wat er in gaat en wat de gevolgen ervan zijn (en nee, niet als steek bedoeld al kun je dit vast weer wel zo lezen). Maar goed, ik hoop dat Linda het wel goed opvat.
pi_40790062
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:18 schreef Belana het volgende:
iemand heeft ook nog ergens gezegd, ik geloof owlet, dat je lilypads kunt gebruiken die het TSR voorkomen. Ik ken die dingen niet, maar het scheen goed te werken.
Goed idee Belana, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Hier werkten ze de hele zwangerschap prima en ik had al een behoorlijke melkproductie tijdens de zwangerschap. Denk vergelijkbaar met de melkproductie van veel vrouwen tijdens de eerste kraamdagen dus ik kan me goed voorstellen dat lilypadz uitstekend werken als je geen BV geeft maar perse die toeschietreflex wilt voorkomen.

Overigens hoef je daar helemaal geen last van te hebben, Linda. Ik heb zoals ik al schreef een enorme melkproductie, op het lastige af, maar gek genoeg lek ik practisch niet. Alleen als ik haar aanleg wil er soms aan de andere tepel wat lekken.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat je ergens last van krijgt, bij heel veel vrouwen neemt het gewoon heel snel af zonder noemenswaardige problemen en ook met medicatie heb je in het begin de kans op lekken en wat gestuwde borsten.
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:33:07 #266
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40790092
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat er meer voordelen aan BV zitten dan aan KV. Feiten vallen natuurlijk moeilijk te ontkennen. Hou alleen wel in gedachten dat er ook moeders zijn die geen keus hebben en dus KV moeten geven. Zo, en nu weer terug naar Linda
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_40790789
En hier Linda weer
Ik wil die hele discussie ook niet meer aanzwengelen, ik vind alleen dat er meer aspecten aan kv/bv zitten dan alleen het voedingsverhaal. Ook het welzijn van de moeder is belangrijk voor het kind...

Dank voor de ervaringen, ik denk dat ik dan maar met de vk mee ga (ik zal ook haar nog eens vragen naar wat de bijwerkingen precies zijn) Het vriendinnetje is zo'n typische dokter. Medicijn erin en dan is alles opgelost. Dus ik heb haar ook gevraagd naar bijwerkingen en dan wuifde (woof?) ze weg...

Ik denk trouwens dat je onderzoeken niet moet omdraaien: Als er onderzocht is dat bv de kans op borstkanker verkleint, moet je niet gaan roepen dat kv dus de kans op borstkanker vergroot..

[ Bericht 0% gewijzigd door linda856763 op 14-08-2006 11:09:02 ]
Eva
pi_40791160
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:30 schreef poemojn het volgende:
Pro flesvoeding zijn is ook een beetje moeilijk als je veel leest over wat er in gaat en wat de gevolgen ervan zijn (en nee, niet als steek bedoeld al kun je dit vast weer wel zo lezen). Maar goed, ik hoop dat Linda het wel goed opvat.
Toch nog even reageren: ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat het een te eenzijdige zienswijze is. Het gaat niet alleen maar om 'wat er in gaat'. Laatst las ik dat borstvoeding een 'way of life' is, en ik denk dat dat klopt, als ik verhalen hoor en meelurk in het bv topic. Je moet behoorlijk toegewijd zijn, geduld hebben etc. Ook dat aspect zou meegenomen moeten worden in een discussie, als die er uberhaupt zou moeten zijn.

Ik vind het nog steeds erg opvallend dat als je gewoon neutraal iets vraagt ter info, er gelijk weer een heleboel argumenten en meningen de hoek om komen kijken. Ik vind dat je bij iedere moeder er vanuit mag gaan dat die een goede afweging heeft gemaakt, daarbij alle voor haar (en voor kind en vader natuurlijk!) zwaarwegende argumenten meetellend. Wat dat betreft zijn de pro bv argumenten niet te missen... dus dat wordt heus wel meegenomen in de afweging.
Eva
pi_40791802
Linda hier iemand die net die periode van stuwing en alles gehad heeft.

Ik heb er zelf wel last van gehad maar met een strakke bh dag en nacht aan te houden is het allemaal wel mee gevallen. Dag 4 na de geboorte van Mikael was het ergst dat had de kraamhulp ook wel gezegd. Daarna is het alleen maar beter gegaan. Je moet gewoon niet aan je borsten zitten en ook niet de douchestraal erop houden. Ik heb wel gehad dat ze gingen lekken maar had gewoon van die zoogcompressen in mijn bh en dan heb je daar ook geen last meer van.
Het is nu 10 dagen na de bevalling en mijn borsten zijn weer gewoon zoals ze altijd waren, ze voelen nog wel een klein beetje hard aan maar helemaal niet meer pijnlijk ofzo.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_40791867
tnx MeNicole Goed om te lezen.
Eva
pi_40791899
Borstvoeding is net zoveel 'way of life' als je zelf wilt. Volgens veel mensen die dat vinden doe ik 't ook fout (al voor 2,5 jaar gestopt, niet op initiatief vh kind gewacht maar zelf leiding genomen, ze krijgt wel eens een beker peutermelk, kind rond 1 jaar al naar eigen kamertje gedaan, geen draagdoek maar draagzak, etc). Hoe toegewijd je moet zijn en hoeveel geduld je moet hebben is per vrouw (en vrouw-kindrelatie) ook verschillend; werk je en wil/kun je niet met flesvoeding combineren dan ligt 't al anders dan wanneer je altijd bij je kind bent en/of je productie moeiteloos op gang blijft, bij sommigen kost het veel concentratie op hun kind om een toeschietreflex te krijgen terwijl anderen ondertussen kunnen rondlopen en de drinkende baby vrijwel kunnen negeren, enz enz.. Ik vind 't jammer dat bv bij een soort levensgroepering lijkt te gaan horen ipv als normaal iets gezien wordt. Erg jammer dat het bv-forum/topic blijkbaar ook dat effect heeft.

Als je teveel spanning op je borsten krijgt kun je dat eraf kolven, handmatig of met een kolf (heeft de kraamhulp ws wel beschikbaar). Dat voorkomt borstontsteking en verhoogt de productie echt niet.
pi_40792197
Inderdaad Linda, wat poemojn zegt: mócht je harde, warme of rode plekken in je borst krijgen dan dus wél wegkolven. Desnoods met de hand, maar op een borstontsteking zit je niet te wachten denk ik!
  maandag 14 augustus 2006 @ 12:53:06 #273
24188 Belana
kloon van belana
pi_40792201
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 11:02 schreef linda856763 het volgende:

Ik denk trouwens dat je onderzoeken niet moet omdraaien: Als er onderzocht is dat bv de kans op borstkanker verkleint, moet je niet gaan roepen dat kv dus de kans op borstkanker vergroot..
precies, dat is wat ik ook naar vond er aan.
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 11:16 schreef linda856763 het volgende:

Toch nog even reageren: ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat het een te eenzijdige zienswijze is. Het gaat niet alleen maar om 'wat er in gaat'. Laatst las ik dat borstvoeding een 'way of life' is, en ik denk dat dat klopt, als ik verhalen hoor en meelurk in het bv topic. Je moet behoorlijk toegewijd zijn, geduld hebben etc. Ook dat aspect zou meegenomen moeten worden in een discussie, als die er uberhaupt zou moeten zijn.
Dat is mijn ervaring dus ook wel. hoewel ik heel graag BV wilde geven is het dus o.a. vanwege dit feit dat het me niet lukte. Ik heb hier dus vantevoren mijn ogen voor dicht gedaan omdat ik zo graag wilde, maar het is best verstandig om eerlijk naar jezelf te kijken vantevoren.
Ik was uiteindelijk alleen nog maar aan het huilen van de stress e.d. en ik denk dat dat niet goed is voor mijn kind(eren)
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 11:16 schreef linda856763 het volgende:

Ik vind het nog steeds erg opvallend dat als je gewoon neutraal iets vraagt ter info, er gelijk weer een heleboel argumenten en meningen de hoek om komen kijken. Ik vind dat je bij iedere moeder er vanuit mag gaan dat die een goede afweging heeft gemaakt, daarbij alle voor haar (en voor kind en vader natuurlijk!) zwaarwegende argumenten meetellend. Wat dat betreft zijn de pro bv argumenten niet te missen... dus dat wordt heus wel meegenomen in de afweging.
je brengt dat goed onder woorden
stormy waters...
sailin'
  maandag 14 augustus 2006 @ 12:56:03 #274
24188 Belana
kloon van belana
pi_40792293
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 12:43 schreef poemojn het volgende:
[...] Erg jammer dat het bv-forum/topic blijkbaar ook dat effect heeft.
Ik vind het BV topic overigens een heel mooi topic waarin mensen elkaar steunen en tips geven. echt heel goed.
stormy waters...
sailin'
pi_40792345
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat het beide kanten zich altijd zo snel aangevallen voelen (niet perse hier, ook in het algemeen.
KV-gevende moeders hebben het over de moedermelkmaffia, BV-gevende moeders voelen zich aangevallen in de constante vragen en opmerkingen over lang voeden, etc.
Ik heb niet het idee dat het meer sprake is van opmerkingen naar KV-geefsters als naar BV-geefsters.
pi_40792389
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 12:56 schreef Belana het volgende:

[..]

Ik vind het BV topic overigens een heel mooi topic waarin mensen elkaar steunen en tips geven. echt heel goed.
Ik had dit topic nog niet gezien, maar heb me wel vaak afgevraagd waarom er geen kunstvoedingstopic was (wat er blijkbaar dus wel was!) omdat er ook bij kunstvoeding behoefte is aan steun en tips. Fijn dat het er wel is!
Alleen vind ik de titel niet helemaal kloppen. Flesvoeding is niet perse kunstvoeding.
  maandag 14 augustus 2006 @ 13:01:08 #277
24188 Belana
kloon van belana
pi_40792466
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 12:57 schreef owlet het volgende:
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat het beide kanten zich altijd zo snel aangevallen voelen (niet perse hier, ook in het algemeen.
KV-gevende moeders hebben het over de moedermelkmaffia, BV-gevende moeders voelen zich aangevallen in de constante vragen en opmerkingen over lang voeden, etc.
Ik heb niet het idee dat het meer sprake is van opmerkingen naar KV-geefsters als naar BV-geefsters.
misschien heb je daar wel gelijk in owlet
het was wat mij betreft die ene opmerking waarvan poemojn al gezegd heeft dat ze het niet zo bedoelde, dus ik moet ook niet zo doorzagen dan.
stormy waters...
sailin'
pi_40792686
Even nog, voor mijn eigen gemoedsrust: Maar Belana, niemand heeft je er op aangevallen (althans hier niet, misschien irl of een ander forum of zo?). Ik hoop niet dat ik die indruk ook maar ergens gewekt heb!
Variety is the spice of life
pi_40792734
Ik wil me ook wel weer verdedigen maar dan blijven we aan de gang
Wat betreft die omkeeropm: die heb ik niet zo gemaakt, zie betreffende post (ik zette bv geven tegenover geen bv geven voor wat betreft dat gevolg, niet tegenover flesvoeding, en het ik begrijp niet wat volgens jullie dan het tegengestelde zou moeten zijn van dat 'beperkende effect van bv', het hangt gewoon af van wat je als norm ziet).
Maar ik ga zo eettafels en gordijnen uitzoeken
  maandag 14 augustus 2006 @ 13:10:24 #280
24188 Belana
kloon van belana
pi_40792786
nee hoor, ow jee, ik heb ook helemaal niet dat gevoel gehad!

het is wat owlet zei, te snel aangevallen en daarnaast de opmerking van poemojn vanmorgen.

sorry sorry sorry, want ik heb me idd nooit aangevallen gevoelt hier! Ik heb me gesteunt gevoeld op alle manieren

ik denk dat 1 opmerking hier o.a. door mij uit proportie getrokken is... waarvoor excuses...
stormy waters...
sailin'
pi_40792877
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 12:43 schreef poemojn het volgende:
Borstvoeding is net zoveel 'way of life' als je zelf wilt. Volgens veel mensen die dat vinden doe ik 't ook fout (al voor 2,5 jaar gestopt, niet op initiatief vh kind gewacht maar zelf leiding genomen, ze krijgt wel eens een beker peutermelk, kind rond 1 jaar al naar eigen kamertje gedaan, geen draagdoek maar draagzak, etc). Hoe toegewijd je moet zijn en hoeveel geduld je moet hebben is per vrouw (en vrouw-kindrelatie) ook verschillend; werk je en wil/kun je niet met flesvoeding combineren dan ligt 't al anders dan wanneer je altijd bij je kind bent en/of je productie moeiteloos op gang blijft, bij sommigen kost het veel concentratie op hun kind om een toeschietreflex te krijgen terwijl anderen ondertussen kunnen rondlopen en de drinkende baby vrijwel kunnen negeren, enz enz.. Ik vind 't jammer dat bv bij een soort levensgroepering lijkt te gaan horen ipv als normaal iets gezien wordt. Erg jammer dat het bv-forum/topic blijkbaar ook dat effect heeft.

Als je teveel spanning op je borsten krijgt kun je dat eraf kolven, handmatig of met een kolf (heeft de kraamhulp ws wel beschikbaar). Dat voorkomt borstontsteking en verhoogt de productie echt niet.
Ik bedoel niet te zeggen dat je bij een bepaalde levensgroepering (antroposofisch oid) moet horen om het goed te kunnen, maar ik bedoel te zeggen dat het niet iets is wat je er volgens mij 'zo even bij doet'. als ik het bv topic lees, dan valt mij vooral op dat het heel goed lijkt te gaan bij veel moeders, en veel voldoening oplevert, maar ook veel vragen en onzekerheden geeft. En dat aspect denk ik niet aan te kunnen - na een voor mij geestelijk zware zwangerschap.
Ik vind het bv topic een mooi topic, waar men heel wat meer aan lijkt te hebben dan aan consultatiebureaus en verloskundigen - heb daar ook al een paar keer aangegeven hoe frustrerend het me lijkt om zulke tegenstrijdige en slechte adviezen te krijgen.

Ik vind het heel goed als moeders goed voorgelicht worden, ook dmv dit soort topics, maar zou het ook heel goed vinden als daarna de keuze volledig bij jezelf gehouden wordt. Dat ik bijvoorbeeld niet voor bv kies, wil niet zeggen dat ik dus ook tegen bv ben. Alleen voor mij, in mijn omstandigheden, lijkt het me niet de beste keus, en dat is iets wat ik zelf moet beoordelen...
Eva
pi_40792926
Oh gelukkig, belana!
Variety is the spice of life
pi_40793139
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar wat mij betreft wel op basis van volledige informatie (net zoals je nu voor dostinex vroeg) en dat lijkt bij veel vrouwen toch vaak te ontbreken.
Maar waarom denk jij dat dat bij flesvoeding zo anders is? Behalve dat je vaak meer ervaring/kennis daarover in je omgeving hebt levert dat toch net zo goed vaak problemen op in 't begin (sowieso benje dan onzeker en moet je alles nog leren)? Hoe groot moet het gat in de speen zijn, welke kant moet boven bij een 1-2-3-speen, wat als kind speen van merk A niet wil, kind spuugt/heeft krampjes/etc en welke voeding moet-ie nu? Hoeveel cc moet hij binnenkrijgen per dag? Hoeveel flessen om de hoeveel uur? Hoeveel schepjes nutriton per fles? Hoe krijg ik de friso op tijd weer op drinktemperatuur met een huilende baby op de arm? Hoe meet ik een half schepje voeding af zonder te over-/onderdoseren? Noem maar op, allemaal vragen op één ander forum de laatste weken over flesvoeding. Ik heb juist vaak het idee dat 't alleen maar een makkeljiker imago heeft maar in 't begin gemiddeld net zo lastig is (dus sommigen hebben alle problemen, anderen leven fluitend door).

/edit
Niet om je om te praten trouwens hoor Ik hoop dat je een makkelijker babytijd dan zwangerschap krijgt
pi_40793237
Natuurlijk levert dat ook veel onzekerheden op (een baby doet dat dan ook, stel ik mij voor ) maar er is één voor mij heel belangrijk verschil (waarvan ik hoop dat niemand mij deze opmerking kwalijk neemt) : ik heb mijn lichaam weer terug. En: mijn man kan het ook.

/edit: tnx
Eva
pi_40793528
Wat je nu noemt, is denk ik ook het enige echte voordeel van kv dat ik kan bedenken (naast de gevallen waarbij het de enige optie is natuurlijk).
pi_40793561
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:22 schreef poemojn het volgende:
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar wat mij betreft wel op basis van volledige informatie (net zoals je nu voor dostinex vroeg) en dat lijkt bij veel vrouwen toch vaak te ontbreken.
Maar waarom denk jij dat dat bij flesvoeding zo anders is? Behalve dat je vaak meer ervaring/kennis daarover in je omgeving hebt levert dat toch net zo goed vaak problemen op in 't begin (sowieso benje dan onzeker en moet je alles nog leren)? Hoe groot moet het gat in de speen zijn, welke kant moet boven bij een 1-2-3-speen, wat als kind speen van merk A niet wil, kind spuugt/heeft krampjes/etc en welke voeding moet-ie nu? Hoeveel cc moet hij binnenkrijgen per dag? Hoeveel flessen om de hoeveel uur? Hoeveel schepjes nutriton per fles? Hoe krijg ik de friso op tijd weer op drinktemperatuur met een huilende baby op de arm? Hoe meet ik een half schepje voeding af zonder te over-/onderdoseren? Noem maar op, allemaal vragen op één ander forum de laatste weken over flesvoeding. Ik heb juist vaak het idee dat 't alleen maar een makkeljiker imago heeft maar in 't begin gemiddeld net zo lastig is (dus sommigen hebben alle problemen, anderen leven fluitend door).

/edit
Niet om je om te praten trouwens hoor Ik hoop dat je een makkelijker babytijd dan zwangerschap krijgt
Wat je zegt is wel waar, maar het is denk ik makkelijker 'afstand' nemen van problemen als spenen, de juiste fles, de huiste hoeveelheid van kv vinden omdat het niet om je eigen lichaam gaat.

Als ik uit eigen ervarig mag spreken, toen de bv hier niet lukte omdat mijn dochter niet aan de borst wilde drinken voelde ik me "afgewezen". Ik heb veel geprobeerd, veel geduld, tepelhoedjes, kolven maar ook mijn melkproduktie bleef flink onder de maat. Elk voedingsmoment liep op een groot drama uit. Een overstuur kind en daardoor uiteindelijk ook een behoorlijk tegen het oversture aan moeder. En dat zal allemaal best onder invloed van hormonen e.d. geweest zijn, want ik ben normaal gesproken één van de meest nuchtere, no-nonsense, stel-je-aub-niet-aan, personen. Maar toch...

Eenmaal overgestapt op kv kreeg je idd het spenen dilemma etc.. Maar dat is makkelijker te handelen. Dus het zorgde voor heel veel rust voor moeder én kind.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_40793692
Daar zit wel wat in. Is denk ik net zoiets als waarom sommigen aanraden bij bv-problemen de nadruk te leggen op het kind dat ook dingen moet leren (is vaak wel waar ook hoor). Mensen vinden het vaak makkelijker om dan daarvoor hulp te vragen dan wanneer ze zelf iets 'fout' denken te doen / het gevoel krijgen te falen (gewoon als communicatietechniek dus). Maar dat gaat wel erg offtopic verder hier.. en ik moet nog winkelen
pi_40793696
Wij hebben hier helemaal geen spenen probleem. Wij hebben gewoon avent flessen en daar zitten aparte spenen bij. En met hoeveelheid voeding, dat legt de kraamhulp allemaal precies uit. Niks geen halve schepjes, gewoon iets meer water in de fles en het daar bij behorende aantal schepjes en dan afgieten wat je teveel hebt.
Ik vind flesvoeding heel erg makkelijk maar wil bij een tweede toch wel proberen om borstvoeding te gaan geven. Wil dat niet lukken nou ja dan weet ik dat de fles gewoon ook makkelijk en goed is!!
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_40793886
Ik heb juist een vreselijk deprimerend (maar soms ook waar) boek gelezen over hoe het echt is om moeder te worden. Basisgedachte was dat 'wij moeders' vaak een masker opzetten en doen alsof dingen veel makkelijker/logischer/simpeler zijn en gaan dan echt waar is, en ook: iedere moeder heeft een beeld hoe de perfecte moeder moet zijn, en voldoet er zelf nooit aan.
Volgens mij is schuldgevoel ongeveer de meest wijdverspreide moederkwaal (veel erger dan spruw of aambeien of bekkenellende of wat dan ook ) en komt daar ook heel veel discussie uit voort. Ik worstel daar zelf nu ook al mee, want hoewel ik achter mijn keuze sta, voel ik mij toch wel een beetje aangesproken (aangevallen) op mijn moeder-vaardigheden (voor zover al aanwezig). Terwijl ik ten diepste vind dat je alleen moeder kunt zijn op je eigen manier, en niet zoals een ander denkt dat het beste is.
Dat boek ligt trouwens wel in de oudpapierbak, want het ging alléén maar over alles wat tegenvalt, en niets over de voldoening/liefde/wat al niet meer wat je van je kind krijgt.
Eva
  maandag 14 augustus 2006 @ 14:00:33 #290
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40794019
Nou, dan ga ik ook nog even hoor

Ik ben altiijd vrij fel in deze discussie maar dat is dus omdat ik, toen Kai net was geboren, irl mijn keus om geen BV te geven vaak heb moeten verdedigen.

Mijn ervaring is dat BV helemaal niet bij een bepaalde levensgroepering hoort (tenzij mensen langdurig borstvoeding geven want die dragen natuurlijk allemaal geitenwollensokken enzo ).

Mensen gingen er vaak klakkeloos van uit dat ik BV gaf of had gegeven en wanneer ik aangaf dat dat niet het geval was volgde vaak direct daarop de vraag: "Waarom niet? ". Ik vond het vervelend dat men altijd tekst en uitleg van mij verwachtte ("gaat je niks aan" klinkt dan ook weer zo onaardig) terwijl ze een moeder die de eerste periode BV geeft niet dezelfde vraag zullen stellen.

Tja, en verder is het gebrek aan informatie over KV voor kindjes jonger dan 6 maanden heel lastig. Ik wilde er goed voorbereid aan beginnen en ik ben niet zo dat ik klakkeloos informatie van een forum accepteer over zoiets belangrijks als de voeding van mijn kindje (of dat nu BV of KV is). Fabrikanten mogen die informatie niet geven en bij de verloskundige kreeg ik in eerste instantie het promo-praatje voor BV. Ik heb dat als heel vervelend ervaren en werd er echt onzeker van terwijl ik zeker weet dat de keus voor KV in mijn geval de enige juiste was.

Oh ja, het woord "kunstvoeding" vind ik . Ik moet dan altijd aan kunstarmen en kunstbenen denken
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_40797360
Zwart-grijs-gestreept vandaag Maar ik geef geen bv meer natuurlijk

Eigenlijk vraag ik er nooit naar, als ik op kraambezoek kom en hoor dat iemand problemen heeft met 'de' bv wil ik best naar het borstvoedingsforum verwijzen enzo maar verder weet ik echt niet of er bv of kv gegeven wordt (of je moet al meer contact met iemand hebben natuurlijk, of foto's met pakken nutrilon zien ed). Het viel me al op dat je de kv-term gebruikte terwijl de meeste kv-moeders daarop tegen zijn.. in een fles kan ook gekolfde melk zitten dus een aantal fulltime kolvende moeders vindt t weer niet prettig als kv en fv door elkaar worden gebruikt, en zo is er altijd wel wat.. Er zijn ook vrouwen die vinden dat je de afkorting mm moedermelk moet gebruiken ipv bv.
O, en ik kwam dus regelmatig wel tegen dat mensen 't vreemd vonden dat Myrthe zo lang bv kreeg. Maar dat stopt na verloop van tijd wel omdat niemand zich dan nog kan voorstellen dat je bv geeft, en er niet meer naar vraagt. Tot bijv. bleek dat m'n moeder zich bijv zorgen maakte over de geringe hoeveelheid vast voedsel die Myrthe at (met anderhalf jaar) en ik haar kon 'geruststellen' met de opmerking dat ze idd nog borstvoeding kreeg zoals iemand haar al gesuggereerd had. En anderen vinden het weer nodig je te waarschuwen dat er een moment komt dat ze vanillevla lekkerder zou vinden enzo. Iedereen die iets van je weet over zo'n soort onderwerp heeft wel een mening.

Hoe heet dat boek, Linda? Je maakt me wel nieuwsgierig.
  maandag 14 augustus 2006 @ 16:41:32 #292
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40798348
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:47 schreef MeNicole het volgende:
Ik vind flesvoeding heel erg makkelijk maar wil bij een tweede toch wel proberen om borstvoeding te gaan geven. Wil dat niet lukken nou ja dan weet ik dat de fles gewoon ook makkelijk en goed is!!
Ik vraag me dan af waarom je het bij een 2e dan wel zou willen proberen?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor!
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_40800751
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:18 schreef poemojn het volgende:
Zwart-grijs-gestreept vandaag Maar ik geef geen bv meer natuurlijk


Hoe heet dat boek, Linda? Je maakt me wel nieuwsgierig.
Welkom in moederland - hoe het echt is om moeder te worden door Susan Maushart.
Te koop bij de Slegte, en ik kreeg 2x 50% korting - ¤ 1.12 dus. Meer is het ook niet waard, hoewel interessant, erg negatief!
Eva
  maandag 14 augustus 2006 @ 20:33:50 #294
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40806485
Linda ik heb ook vrij bewust gekozen voor FV bij arwen, ik wou wel Bv geven maar bij mij was de angst te groot.
In arwen haar geval is het een juiste keuze geweest ivm haar kea die ze wel gehad zou hebben als ze ook BV zou krijgen en dus mijn onzekerheden alleen nog versterkt zouden worden. Dus geluk bij een ongeluk.
Maar tegelijkertijd heb ik qua gevoel wel zoiets gehad ik had het wel gedurft en aangekunt.
Te weinig vertrouwen in mezelf.
Bij een eventuele tweede ga ik dus wel voor de BV.

Een pro BV vlos van mij zei me: Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, je kindje is afhankelijk van jou en als jij angstig bent is hij/zij dat ook. ben jij tevreden etc. is hij/zij dat ook. ( uitzonderingen daar gelaten)

Ik schrok ook wel een beetje van de opmerking van poemojn, maar kom later dus is het allemaal verduidelijkt
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 14 augustus 2006 @ 21:02:24 #295
24188 Belana
kloon van belana
pi_40807506
evenstar, ik begrijp je keuze en wat iemand doet maakt mij dus niet uit, maar juist kea is wel beter te hanteren dmv borstvoeding door zelf ook op dieet te gaan. heeft een vriendin van mij ook gedaan en dat ging dus erg goed. misschien juist een idee om je daarin te verdiepen voor de eventuele 2e. het is wel een heel gedoe, want je moet dus zelf heel erg opletten wat je eet en drinkt dan. magoe, dit hoort dan weer net in het BV topic thuis
stormy waters...
sailin'
pi_40807776
Wat is kea?
Eva
  maandag 14 augustus 2006 @ 21:13:02 #297
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_40807823
Koemelkallergie. Toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  maandag 14 augustus 2006 @ 21:13:59 #298
24188 Belana
kloon van belana
pi_40807857
koemelkeiwitallergie
stormy waters...
sailin'
  maandag 14 augustus 2006 @ 21:14:30 #299
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_40807881
Ah! Eiwit.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  maandag 14 augustus 2006 @ 22:29:40 #300
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40810816
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 21:02 schreef Belana het volgende:
evenstar, ik begrijp je keuze en wat iemand doet maakt mij dus niet uit, maar juist kea is wel beter te hanteren dmv borstvoeding door zelf ook op dieet te gaan. heeft een vriendin van mij ook gedaan en dat ging dus erg goed. misschien juist een idee om je daarin te verdiepen voor de eventuele 2e. het is wel een heel gedoe, want je moet dus zelf heel erg opletten wat je eet en drinkt dan. magoe, dit hoort dan weer net in het BV topic thuis
Door allergie-en van mezelf is het voor mij juist onmogelijk om eiwitloos te eten. Maar idd meer bv gerelateerd dan
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_40812122
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')