Belana, zegt hetzelfde maar het komt er wat minder cru uitquote:Op maandag 14 augustus 2006 09:54 schreef Belana het volgende:
Linda, het hoeft echt geen probleem te zijn hoor. Ik had een goeie melfproductie (die ook echt op gang gebracht was zeg maar) en evengoed was ik daar binnen een week vanaf. Als het niet eens op gang gebracht wordt door je kindje zal het nog wel veel minder zijn.
poemojn, ik vind het een beetje een rare terloopse opmerking over meer kans op borstkanker als je geen BV geeft eigenlijk. zo standaard lijkt me dat niet te stellen eigenlijk.
quote:Beschermend effect borstvoeding
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1497n17276.html
Borstvoeding heeft een beschermende werking tegen premenopauzale borstkanker. In een omvangrijk patiënt-controleonderzoek onder premenopauzale vrouwen bedroeg de risicovermindering 22% bij vrouwen die 4-12 maanden borstvoeding hadden gegeven. De vermindering van het risico was groter naarmate de vrouwen op jongere leeftijd borstvoeding hadden gegeven (Newcomb et al., 1994). Eerdere studies vonden alleen risicovermindering na het zéér langdurig geven van borstvoeding, dat wil zeggen één tot twee jaar over het gehele leven. Dat is in Nederland ongebruikelijk lang. Bij postmenopauzale vrouwen werd geen relatie gevonden tussen het geven van borstvoeding en borstkanker. Een meta-analyse heeft het beschermende effect van borstvoeding op het ontstaan van borstkanker bevestigd (Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 2002). Geschat wordt dat het risico op borstkanker bij vrouwen in de westerse wereld met meer dan de helft verminderd zou kunnen worden (van 6,3 tot 2,7 per 100 vrouwen op 70-jarige leeftijd), indien het gemiddelde aantal geboorten en de totale duur van de borstvoeding hetzelfde zou zijn als tot voor kort in ontwikkelingslanden het geval was.
jij cru in het ene ik dus ff in het anderequote:Op maandag 14 augustus 2006 10:07 schreef m@x het volgende:
[..]
Belana, zegt hetzelfde maar het komt er wat minder cru uit
Die opmerking van Poemojn schoot bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat trouwens. Waarschijnlijk is het niet zo rot bedoeld als het er nu staat maar het is een beetje een BV-maffia opmerking![]()
Zelf met medicatie heb je in het begin nog wel een flinke kans op "dat soort dingen".quote:Op maandag 14 augustus 2006 09:43 schreef linda856763 het volgende:
Maar welke medicijnen worden evt. gebruikt? Ik wil wel eens weten wat die bijwerkingen dan zouden zijn, en waarom ze dus niet goed zouden zijn. Ik heb helemaal geen zin in toeschietreflexen en dat soort dingen, als het niet nodig is...Dat is juist een van de redenen dat ik er niet aan wil beginnen.
Mij was het niet bekend, maar als ik het wel had geweten had ik me er ook niet van laten weerhouden om direct met KV te beginnen. Ik vind deze post wel weer zo'n steek onder water richting de KV-moeders. Waarschijnlijk bedoel je het helemaal niet zo maar ik zou het fijn vinden als dit soort 'BV-propaganda' gewoon in het BV-topic blijft. Ik twijfel niet aan de waarheid van dit bericht maar ik vind persoonlijk de toon niet zo leuk. Je wordt als KV-moeder al zo vaak met de nek aangekeken als je aangeeft nooit borstvoeding te hebben gegeven of te willen geven.quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:08 schreef poemojn het volgende:
Dat geldt gewoon voor de meeste dingen waarmee je ingrijpt in je hormoonhuishouding, is ook bij het RIVM wel info over te vinden (en wordt altijd wel aangegeven als voordeel voor de moeder van het geven van bv dus leek mij eigenlijk algemeen bekend en niet schokkend). Lactatiekundigen hebben de onderzoeken erover wel paraat als je die wilt doorlezen. Ik bedoelde gewoon dat je de kans erop door dostinex nog wat verhoogt, hoeveel precies weet ik niet, maar je bent blijkbaar al bereid die kans sowieso vrijwillig te vergroten dus kun je afwegen of je daar nog wat bij wilt doen of niet.
[..]
quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:18 schreef Belana het volgende:
iemand heeft ook nog ergens gezegd, ik geloof owlet, dat je lilypads kunt gebruiken die het TSR voorkomen. Ik ken die dingen niet, maar het scheen goed te werken.
Toch nog even reageren: ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat het een te eenzijdige zienswijze is. Het gaat niet alleen maar om 'wat er in gaat'. Laatst las ik dat borstvoeding een 'way of life' is, en ik denk dat dat klopt, als ik verhalen hoor en meelurk in het bv topic. Je moet behoorlijk toegewijd zijn, geduld hebben etc. Ook dat aspect zou meegenomen moeten worden in een discussie, als die er uberhaupt zou moeten zijn.quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:30 schreef poemojn het volgende:
Pro flesvoeding zijn is ook een beetje moeilijk als je veel leest over wat er in gaat en wat de gevolgen ervan zijn (en nee, niet als steek bedoeld al kun je dit vast weer wel zo lezen). Maar goed, ik hoop dat Linda het wel goed opvat.
precies, dat is wat ik ook naar vond er aan.quote:Op maandag 14 augustus 2006 11:02 schreef linda856763 het volgende:
Ik denk trouwens dat je onderzoeken niet moet omdraaien: Als er onderzocht is dat bv de kans op borstkanker verkleint, moet je niet gaan roepen dat kv dus de kans op borstkanker vergroot..
Dat is mijn ervaring dus ook wel. hoewel ik heel graag BV wilde geven is het dus o.a. vanwege dit feit dat het me niet lukte. Ik heb hier dus vantevoren mijn ogen voor dicht gedaan omdat ik zo graag wilde, maar het is best verstandig om eerlijk naar jezelf te kijken vantevoren.quote:Op maandag 14 augustus 2006 11:16 schreef linda856763 het volgende:
Toch nog even reageren: ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat het een te eenzijdige zienswijze is. Het gaat niet alleen maar om 'wat er in gaat'. Laatst las ik dat borstvoeding een 'way of life' is, en ik denk dat dat klopt, als ik verhalen hoor en meelurk in het bv topic. Je moet behoorlijk toegewijd zijn, geduld hebben etc. Ook dat aspect zou meegenomen moeten worden in een discussie, als die er uberhaupt zou moeten zijn.
je brengt dat goed onder woordenquote:Op maandag 14 augustus 2006 11:16 schreef linda856763 het volgende:
Ik vind het nog steeds erg opvallend dat als je gewoon neutraal iets vraagt ter info, er gelijk weer een heleboel argumenten en meningen de hoek om komen kijken. Ik vind dat je bij iedere moeder er vanuit mag gaan dat die een goede afweging heeft gemaakt, daarbij alle voor haar (en voor kind en vader natuurlijk!) zwaarwegende argumenten meetellend. Wat dat betreft zijn de pro bv argumenten niet te missen... dus dat wordt heus wel meegenomen in de afweging.
Ik vind het BV topic overigens een heel mooi topic waarin mensen elkaar steunen en tips geven. echt heel goed.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:43 schreef poemojn het volgende:
[...] Erg jammer dat het bv-forum/topic blijkbaar ook dat effect heeft.
Ik had dit topic nog niet gezien, maar heb me wel vaak afgevraagd waarom er geen kunstvoedingstopic was (wat er blijkbaar dus wel was!) omdat er ook bij kunstvoeding behoefte is aan steun en tips. Fijn dat het er wel is!quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:56 schreef Belana het volgende:
[..]
Ik vind het BV topic overigens een heel mooi topic waarin mensen elkaar steunen en tips geven. echt heel goed.
misschien heb je daar wel gelijk in owletquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:57 schreef owlet het volgende:
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat het beide kanten zich altijd zo snel aangevallen voelen (niet perse hier, ook in het algemeen.
KV-gevende moeders hebben het over de moedermelkmaffia, BV-gevende moeders voelen zich aangevallen in de constante vragen en opmerkingen over lang voeden, etc.
Ik heb niet het idee dat het meer sprake is van opmerkingen naar KV-geefsters als naar BV-geefsters.
Ik bedoel niet te zeggen dat je bij een bepaalde levensgroepering (antroposofisch oid) moet horen om het goed te kunnen, maar ik bedoel te zeggen dat het niet iets is wat je er volgens mij 'zo even bij doet'. als ik het bv topic lees, dan valt mij vooral op dat het heel goed lijkt te gaan bij veel moeders, en veel voldoening oplevert, maar ook veel vragen en onzekerheden geeft. En dat aspect denk ik niet aan te kunnen - na een voor mij geestelijk zware zwangerschap.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:43 schreef poemojn het volgende:
Borstvoeding is net zoveel 'way of life' als je zelf wilt. Volgens veel mensen die dat vinden doe ik 't ook fout (al voor 2,5 jaar gestopt, niet op initiatief vh kind gewacht maar zelf leiding genomen, ze krijgt wel eens een beker peutermelk, kind rond 1 jaar al naar eigen kamertje gedaan, geen draagdoek maar draagzak, etc). Hoe toegewijd je moet zijn en hoeveel geduld je moet hebben is per vrouw (en vrouw-kindrelatie) ook verschillend; werk je en wil/kun je niet met flesvoeding combineren dan ligt 't al anders dan wanneer je altijd bij je kind bent en/of je productie moeiteloos op gang blijft, bij sommigen kost het veel concentratie op hun kind om een toeschietreflex te krijgen terwijl anderen ondertussen kunnen rondlopen en de drinkende baby vrijwel kunnen negeren, enz enz.. Ik vind 't jammer dat bv bij een soort levensgroepering lijkt te gaan horen ipv als normaal iets gezien wordt. Erg jammer dat het bv-forum/topic blijkbaar ook dat effect heeft.
Als je teveel spanning op je borsten krijgt kun je dat eraf kolven, handmatig of met een kolf (heeft de kraamhulp ws wel beschikbaar). Dat voorkomt borstontsteking en verhoogt de productie echt niet.
Wat je zegt is wel waar, maar het is denk ik makkelijker 'afstand' nemen van problemen als spenen, de juiste fles, de huiste hoeveelheid van kv vinden omdat het niet om je eigen lichaam gaat.quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:22 schreef poemojn het volgende:
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar wat mij betreft wel op basis van volledige informatie (net zoals je nu voor dostinex vroeg) en dat lijkt bij veel vrouwen toch vaak te ontbreken.
Maar waarom denk jij dat dat bij flesvoeding zo anders is? Behalve dat je vaak meer ervaring/kennis daarover in je omgeving hebt levert dat toch net zo goed vaak problemen op in 't begin (sowieso benje dan onzeker en moet je alles nog leren)? Hoe groot moet het gat in de speen zijn, welke kant moet boven bij een 1-2-3-speen, wat als kind speen van merk A niet wil, kind spuugt/heeft krampjes/etc en welke voeding moet-ie nu? Hoeveel cc moet hij binnenkrijgen per dag? Hoeveel flessen om de hoeveel uur? Hoeveel schepjes nutriton per fles? Hoe krijg ik de friso op tijd weer op drinktemperatuur met een huilende baby op de arm? Hoe meet ik een half schepje voeding af zonder te over-/onderdoseren? Noem maar op, allemaal vragen op één ander forum de laatste weken over flesvoeding. Ik heb juist vaak het idee dat 't alleen maar een makkeljiker imago heeft maar in 't begin gemiddeld net zo lastig is (dus sommigen hebben alle problemen, anderen leven fluitend door).
/edit
Niet om je om te praten trouwens hoorIk hoop dat je een makkelijker babytijd dan zwangerschap krijgt
Ik vraag me dan af waarom je het bij een 2e dan wel zou willen proberen?quote:Op maandag 14 augustus 2006 13:47 schreef MeNicole het volgende:
Ik vind flesvoeding heel erg makkelijk maar wil bij een tweede toch wel proberen om borstvoeding te gaan geven. Wil dat niet lukken nou ja dan weet ik dat de fles gewoon ook makkelijk en goed is!!
Welkom in moederland - hoe het echt is om moeder te worden door Susan Maushart.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:18 schreef poemojn het volgende:
Zwart-grijs-gestreept vandaagMaar ik geef geen bv meer natuurlijk
Hoe heet dat boek, Linda? Je maakt me wel nieuwsgierig.
Door allergie-en van mezelf is het voor mij juist onmogelijk om eiwitloos te eten. Maar idd meer bv gerelateerd danquote:Op maandag 14 augustus 2006 21:02 schreef Belana het volgende:
evenstar, ik begrijp je keuze en wat iemand doet maakt mij dus niet uit, maar juist kea is wel beter te hanteren dmv borstvoeding door zelf ook op dieet te gaan. heeft een vriendin van mij ook gedaan en dat ging dus erg goed. misschien juist een idee om je daarin te verdiepen voor de eventuele 2e. het is wel een heel gedoe, want je moet dus zelf heel erg opletten wat je eet en drinkt dan. magoe, dit hoort dan weer net in het BV topic thuis
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |