abonnement Unibet Coolblue
pi_10675379
Gus van Sant heeft een film gemaakt, genaamd Elephant. De film gaat over een schietpartij in een Amerikaanse school en is in de prijzen gevallen op het Cannes filmfestival. De acteurs zijn locale studenten van een school en improviseerden hun teksten. Gek genoeg is er bijna niets over te vinden, zelfs geen eigen internetsite. Weet iemand hier wat meer over? Heeft iemand deze film gezien?

  zondag 25 mei 2003 @ 22:52:51 #2
33243 Demolition
is eigenlijk schaapje
pi_10675707
http://us.imdb.com/Title?0363589

deze? er is idd niet echt veel over bekend als het op imdb nog niet gerated is

pi_10675737
quote:
Op zondag 25 mei 2003 22:52 schreef Demolition het volgende:
http://us.imdb.com/Title?0363589

deze? er is idd niet echt veel over bekend als het op imdb nog niet gerated is


Vreemd. Maar dan hebben ze in Cannes al een vroege versie gezien om te jureren, neem ik aan.
  zondag 25 mei 2003 @ 22:54:30 #4
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_10675746
quote:
Op zondag 25 mei 2003 22:52 schreef Demolition het volgende:
er is idd niet echt veel over bekend als het op imdb nog niet gerated is
Dat komt omdat ie nog niet uit is.

Hij is alleen nog maar op het Cannes Film Festival geweest.

The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  zondag 1 juni 2003 @ 19:21:13 #5
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_10809600
ben wel benieuwd dan...
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_14707537
Is dit echt het laatste topic over deze film of heb ik niet goed gezocht?
Ik ga em vanavond zien in ieder geval
pi_14707740
Beetje zelfde stijl als Bowling for Columbine?
pi_14721096
Heel indrukwekkende film!
Heel sober en vrij traag, maar als halverwege alles op z'n plaats begint te vallen kan het niet meer traag genoeg gaan.
De hele zaal bleef stil zitten kijken tot het eind van de aftiteling, dus ik ben niet de enige op wie het indruk maakte, zeker gaan kijken als je de kans hebt
pi_14721429
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 09:03 schreef Stephanie_l het volgende:
Heel indrukwekkende film!
Heel sober en vrij traag, maar als halverwege alles op z'n plaats begint te vallen kan het niet meer traag genoeg gaan.
De hele zaal bleef stil zitten kijken tot het eind van de aftiteling, dus ik ben niet de enige op wie het indruk maakte, zeker gaan kijken als je de kans hebt
Waar heb je de film gezien?
pi_14721657
In Leuven, draait in zowat heel belgie nu, nederland weet ik niet.
  dinsdag 18 november 2003 @ 11:49:43 #11
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_14724738
Zulke films kan ik wel waarderen en het is toch vrij actueel. Zal best schokkend zijn voor Amerikanen deze film, en Duitsers natuurlijk.
pi_16330203
Onvoorstelbaar wat een boutfilm zeg, heb halverwege eerst een paar biertjes weg moeten tikken voor dat ik verder kon kijken. Geen plot, geen verhaal, lange trage scenes van de achterkant van mensen die nergens naartoe gaan, naar het waarom van alles moeten we zelf maar gissen. Oh wacht dit is natuurlijk zo'n artistieke film, dan is het natuurlijk wel prachtig allemaal hoor. Straks denken de mensen nog dat ik de essentie van de film niet begrijp.
is dit nou m'n eerste biertje van vandaag of de laatste van gisteravond?
pi_16332494
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:23 schreef Superjasper het volgende:
"is dit nou m'n eerste biertje van vandaag of de laatste van gisteravond?"
Terwijl je je toch met de diepere vragen des levens bezig houdt...

<enter signature>
pi_16332555
Interessant Oe en zie ik een lekkerding?
Delivered without an information leaflet
  zaterdag 17 januari 2004 @ 01:42:42 #15
44906 merino
World of Sleepers
pi_16332588
ga proberen deze te pakken op filmfestival. Heb zeer goede berichten over gehoord
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_16335560
Als je geduld hebt is dit zeker een aanrader
pi_16335762
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:49 schreef Doezelhaar het volgende:
Zulke films kan ik wel waarderen en het is toch vrij actueel. Zal best schokkend zijn voor Amerikanen deze film, en Duitsers natuurlijk.
en nu ook voor Nederlanders natuurlijk
Not tonight, I've got a headache[br]Rokers zijn potentiele kankerlijers
pi_16497959
Hij viel me tamelijk tegen eerlijk gezegd, had er al een en ander over gelezen en daardoor hoge verwachtingen gekregen, maar nee. Ik weet dat Gus van Sant hiermee niet zozeer een statement wil maken maar meer een discussie wil aanmoedigen, maar dat vind ik eigenlijk geen excuus voor deze film.

De introductie duurt gewoon te lang, en ik kon me ook niet goed identificeren met de personages, het bleef afstandelijk ...
spoiler:

... waardoor het me weinig deed toen ze doodgeschoten werden.

De shots waren me inderdaad ook vaak te lang. Ze worden wel bedoeld om sfeer neer te zetten en in de eerste twee shots van 3 minuten werkt dat ook wel, maar daarna ging het me vervelen.

Ook ik vind 'm op IMDb overrated.

  donderdag 22 januari 2004 @ 20:51:13 #19
80021 Huta
Kung Fu Cavia
pi_16498178
Ik baal nog steeds omdat ik deze film moet missen op het Film Festival Rotterdam. Hij was erg snel uitverkocht.
  donderdag 22 januari 2004 @ 20:52:17 #20
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_16498213
Ïk vond het een bijzonder goede film, heb er zeer geboeid naar zitten kijken

Het ging een beetje langzaam in het begin maar het einde kwam daardoor doeltreffender aan. Ik zelf vond aardig orgineel dat er een heel normaal beeld werd gegeven van de kinderen die gingen schieten, ze werden nou niet eens als het kwaad zelve of afgeschilderd maar als gewoon normale kinderen die niet weten wat ze met hun intresses aanmoeten en in hun frustraties een geweldadige oplossing bedenken.

De kick die het afvuren van een geweer geeft voor de kinderen kwam erg goed naar voren en je kon wel een voorstelling maken van wat er op dat moment door hun heen ging. Iets dat je bij de gemiddelde schiet/actie film totaal niet hebt.

Ik ben erg blij dat ik gewoon even door het wat langzame opening stukje heb heen gekeken naar het werkelijk overweldigende tweede deel van de film

De hele grote gemene wereld in!
pi_16503960
http://www.apple.com/trailers/newline/elephant/
Op deze site kun je de trailer bekijken. Het lijkt me echt een ontzettend mooie film. Ik ben erg benieuwd. Ik hou wel van dit soort films, ook al is het erg confronterend. Wanneer komt hij eigenlijk uit?
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  donderdag 22 januari 2004 @ 23:52:37 #22
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_16504276
Bizar genoeg heb ik Elephant gekeken op de dag dat er een Haagse kwal het nodig dacht te vinden om een conrector te vermoorden.
Goede film overigens.
I hate to be loved, but I need to feel wanted || [url=http://www.barflyonline.co.uk/]Barfly[/url], best unsigned UK band around
pi_16528109
Ik heb de film net afgekeken. Ik heb er gemengde gevoelens over. Ik vond de manier waarop het alledaagse leven van een groep studenten in beeld werd gebracht erg goed.
spoiler:
Helaas werd er echter nergens een achterliggende reden gegeven voor de schietpartij. Misschien was dat echter gewoon de bedoeling. Je gaat er zelf door nadenken.

spoiler:

Snapte iemand trouwens die zoen van Alex en Eric? Waren ze homo's, of zou het op dat moment een soort ontlading zijn geweest, vlak voor de schietpartij?

Mooi in beeld gebracht, maar soms wat langdradig. Sommige shots deden gewoon té lang. Erg leuk zo'n tracking shot om dat alledaagse studentengevoel weer te geven, maar na een tijdje snap je 't allemaal wel. Best een aardige film, maar verwacht geen antwoord op het hoe en waarom van schoolshootings.

Het is gewoon een weergave van die schooldag, dat is alles.

  vrijdag 23 januari 2004 @ 23:50:35 #24
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_16534126
wat een kutfilm. Zal wel weer reuze artistiek zijn enzo, maar 90 minuten mensen die door gangen lopen, vanuit 3 hoeken gefilmd? Kom op zeg.

-1

pi_16546522
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:36 schreef Disorder het volgende:
spoiler:
Snapte iemand trouwens die zoen van Alex en Eric? Waren ze homo's, of zou het op dat moment een soort ontlading zijn geweest, vlak voor de schietpartij?

spoiler:
Volgens mij gewoon een verwijzing naar Dylan Klebold en Eric Harris, die 2 van de Columbine shooting. Die waren mischien ook homosexueel. Daarom zie je ook eventjes een film over Hitler op de tv.
is dit nou m'n eerste biertje van vandaag of de laatste van gisteravond?
pi_16546568
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:16 schreef Superjasper het volgende:

[..]

spoiler:

Volgens mij gewoon een verwijzing naar Dylan Klebold en Eric Harris, die 2 van de Columbine shooting. Die waren mischien ook homosexueel. Daarom zie je ook eventjes een film over Hitler op de tv.

spoiler:
Ik las ook een theorie dat ze gewoon niet wilden sterven zonder ooit gekust te hebben. Best aannemelijk, aangezien ze ook zeggen dat ze dat nog nooit hebben gedaan vlak voor ze beiden onder de douche staan.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 16:23:37 #27
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_16546698
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:17 schreef Disorder het volgende:

[..]

spoiler:

Ik las ook een theorie dat ze gewoon niet wilden sterven zonder ooit gekust te hebben. Best aannemelijk, aangezien ze ook zeggen dat ze dat nog nooit hebben gedaan vlak voor ze beiden onder de douche staan.

die hele film is gebasseerd op Harris & Klebold. Ze lopen in regenjassen die school in, waarschuwen hun vriend weg te wezen en je ziet ze net zo door de kantine's scharrelen.

Zelfs origineel was de film dus niet.

[Dit bericht is gewijzigd door err op 24-01-2004 23:12]

pi_16549221
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:23 schreef err het volgende:

[..]

die hele film is gebasseerd op Harris & Klebold. Ze lopen in regenjassen die school in, waarschuwen hun vriend weg te wezen en je ziet ze net zo door de kantine's scharrelen.

Zelf origineel was de film dus niet.


spoiler:
En net als in het Columbine drama werkten de bommen ook niet goed, al gingen ze later in Elephant geloof ik wel af, als ik het goed gehoord heb op de achtergrond.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 23:12:01 #29
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_16556594
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 18:12 schreef Disorder het volgende:

[..]

spoiler:

En net als in het Columbine drama werkten de bommen ook niet goed, al gingen ze later in Elephant geloof ik wel af, als ik het goed gehoord heb op de achtergrond.

spoiler:
door wie werden die ene nou afgeknald aan het eind trouwens? Politie?
  zondag 25 januari 2004 @ 15:29:03 #30
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_16568543
Wat een pracht film. Deze film laat op een bijzondere manier de absurditeit en onvatbaarheid van zo'n incident zien. Geen analytische verklaringen over het hoe en waarom gepaard gaan met niet ter zake doende vergelijkingen. Maar een inzicht in hoe het leven op school is. En de opeens alles veranderde gebeurtenis. Juist de oppervlakkigheid van de karakters, je leert niemand echt kennen, zorgt ervoor dat het zo realistisch overkomt.
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:17 schreef Disorder het volgende:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:16 schreef Superjasper het volgende:

[..]

spoiler:

Volgens mij gewoon een verwijzing naar Dylan Klebold en Eric Harris, die 2 van de Columbine shooting. Die waren mischien ook homosexueel. Daarom zie je ook eventjes een film over Hitler op de tv.

spoiler:
Ik las ook een theorie dat ze gewoon niet wilden sterven zonder ooit gekust te hebben. Best aannemelijk, aangezien ze ook zeggen dat ze dat nog nooit hebben gedaan vlak voor ze beiden onder de douche staan.

spoiler:
Dat denk ik ook. Ze hebben beiden nog nooit gekust en in opleving van spanning kussen ze elkaar.
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:23 schreef err het volgende:
quote:Op zaterdag 24 januari 2004 16:17 schreef Disorder het volgende:

[..]

spoiler:

Ik las ook een theorie dat ze gewoon niet wilden sterven zonder ooit gekust te hebben. Best aannemelijk, aangezien ze ook zeggen dat ze dat nog nooit hebben gedaan vlak voor ze beiden onder de douche staan.
<hr></blockquote>die hele film is gebasseerd op Harris & Klebold. Ze lopen in regenjassen die school in, waarschuwen hun vriend weg te wezen en je ziet ze net zo door de kantine's scharrelen.

Zelfs origineel was de film dus niet.


Natuurlijk lijken ze op Harris&Klebold. Op het einde staat dan wel voor de juridische netheid; Elke vergelijking met echte personen... enz. Maar deze film is volledig gebaseerd op Columbine. Sterker nog het IS Columbine.
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:12 schreef err het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op zaterdag 24 januari 2004 18:12 schreef Disorder het volgende:

[..]

spoiler:

En net als in het Columbine drama werkten de bommen ook niet goed, al gingen ze later in Elephant geloof ik wel af, als ik het goed gehoord heb op de achtergrond.

spoiler:
door wie werden die ene nou afgeknald aan het eind trouwens? Politie?

spoiler:
Volgens mij door die andere.

[Dit bericht is gewijzigd door Lonewolf2003 op 25-01-2004 15:36]

  zondag 25 januari 2004 @ 18:00:04 #31
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_16572572
en de titel Elephant..is daar ook nog een verklaring voor?
pi_16574684
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:00 schreef err het volgende:
en de titel Elephant..is daar ook nog een verklaring voor?
Jazeker:

De raadselachtige titel Elephant ontleende hij (Gus van Sant) aan een BBC-documentaire van Alan Clarke over het geweld in Noord-Ierland. Clarke benadrukte de onmogelijkheid om een sluitende verklaring te geven voor een zo complexe werkelijkheid met een boeddhistische parabel waarin blinden bij het gedeeltelijk betasten van een olifant denken het volledige dier te vatten.

bron: cinema.nl

Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
pi_16574814
Een andere theorie over de titel is een uitdrukking waarin het woord Elephant voorkomt. Die uitdrukking komt erop neer dat men soms een sterke aanwezigheid in een kamer heeft (de Elephant) maar 'm gewoon niet ziet. Met andere woorden. Het probleem ligt recht voor je, maar je ziet het niet. Het probleem hier zal de groeiende agressie van de twee tieners wel geweest zijn.

Als je heel goed oplet zie je geloof ik ook een olifant op een tekening in de kamer van die éne jongen, terwijl de camera 360 graden rond pant als hij piano speelt.

  maandag 26 januari 2004 @ 08:48:38 #34
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_16587654
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 20:51 schreef Huta het volgende:
Ik baal nog steeds omdat ik deze film moet missen op het Film Festival Rotterdam. Hij was erg snel uitverkocht.
Hehe, school en CKV en zo... . Ik ga dus om half 1 die film kijken met school voor CKV .
Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 26 januari 2004 @ 09:01:26 #35
19840 Libris
Live from Singapore
pi_16587789
Ik heb hem op mijn pc'tje staan en pas geleden gekeken. Hij is erg goed regiseerd en geeft een goed beeld van hoe absurd zo'n shooting is.
  Moderator maandag 26 januari 2004 @ 10:10:48 #36
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_16588863
Er gebeurt niet zo heel veel in deze film: de camera volgt wat leerlingen op een typische schooldag. Toch blijf je geboeid naar het scherm kijken...misschien ook omdat je al weet wat er staat te gebeuren.

De film geeft een goed beeld hoe iemand die mentaal niet helemaal stabiel is in Amerika makkelijk aan middelen kan komen om zich eens flink uit te leven.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 26 januari 2004 @ 18:18:16 #37
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_16603555
Bagger film zeg. Súper langdradig.

Er gebeurt gewoon helemaal niks relevants, behalve die schietpartij. Zal wel reuze artistiek zijn, maar ik vind het echt niks .

Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 26 januari 2004 @ 19:06:37 #38
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_16604962
quote:
Op maandag 26 januari 2004 18:18 schreef TC03 het volgende:
Bagger film zeg. Súper langdradig.

Er gebeurt gewoon helemaal niks relevants, behalve die schietpartij. Zal wel reuze artistiek zijn, maar ik vind het echt niks .


pi_16729933
Heb hem net gezien, vondt het wel een mooie film, en net zoals eerder gemeld je blijft gewoon staren naar die aftiteling tot hij echt is afgelopen...

In het begin is hij inderdaad flink langdradig vooral aangezien je iedereen vanuit een aantal perspectieven tegen komt, wat ook wel z'n charmes heeft, maar ik denk dat dit vooral is gedaan om het zo'n gewoon mogelijke dag te laten lijken waar iedereen z'n eigen weg gaat...

Vondt het erg mooi gefilmd, je waande je als kijker echt op een American Highschool, dat de acteurs ook echte studenten waren, gaf dit wel een extra dimensie...

Vondt het een erg mooie film, een echte limited film en afwijkend van al het mainstream materiaal. Huzarenstukje van Van Sant

  zaterdag 31 januari 2004 @ 17:19:44 #40
45321 Hugo_
join the resistance
pi_16744585
Wel aardige film, niet bepaald een uitgediept verhaal en soms een beetje doelloos...

Desalniettemin is het wel boeiend genoeg om je een beetje nieuwsgierig te houden. Je gaat er nml wel vanuit dat er wat meer gebeurt dan alleen een beejte rondgeloop in een school en wat gestoei met meerdere personages die op toevallige ogenblikken bij elkaar komen.
Dit is ook wel het geval, maar dan weer erg miniem uitgewerkt.

Cameravoerig was vrij apart, alles was geloof ik vanaf ooghoogte gefilmd en je liep de gehele tijd achter een persoon aan als deze zich vooruitbewoog...Verder werd er wat gespeeld met slow-motion enzo waar ik het nut niet echt van inzag...

Soundtrack was iig om te huilen, semi-serieuze pianodeuntjes die nergens op sloegen en Fur Elise is echt te afgezaagd om nog eens uitgebreid te behandelen in een film.

ik geef m een 7tje... metname omdat ik toch wel geboeid bleef kijken... iets moest er dus wel interressant aan zijn geweest

pi_16804326
Viel een beetje tegen.
toen al die verschillende personages onafhankelijk van elkaar gevolgd werden had ik wel verwacht dat dat beter samen zou komen dan nu het geval was.

Erg knap vond ik wel de scéne waarin elias een foto van john neemt. Die zie je uiteindelijk 3X, steeds een ander persoon volgend, en nooit zie je de camera. Knap 3x overnieuw gespeeld dus, incl timing.

Wat ik miste in de film was bezieling, het was allemaal zo zielloos...

"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_16804619
Afgelopen woensdag was de persvoorstelling.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wat meer van had verwacht.
Een trage film, met slechte acteerprestaties.
Voor de rest is het verhaal wel aardig uitbedacht, maar daar blijft het dan ook bij.

Cijfer: 6.9

pi_16950252
zojuist de film gezien.

waarom wordt in dit topic de traagheid en doelloosheid van de film gezien als "artistiek" ? doet me denken aan dames van middelbare leeftijd die als hun gevraagd wordt naar hun mening over iets wat ze niks vinden, uit beleefdheid antwoorden: ja tis wel "apart".

dat trage, doelloze, zielloze is volgens mij precies wat zich op zo 'n middelbare school afspeelt. als ik me nog iets van mijn eigen schooltijd kan herinneren (zwaar verdrongen!!): zo'n langzame dag, door gangen lopen, rondhangen in de kantine, saaie lessen, eindeloos wachten tot het half vijf is, klote gym (haha!)...

het gaat volgens mij niet alleen over de colombine morrden, maar ook over het gewone schoolleven wat een hel kan zijn, en hel van verveling en doelloosheid, alleen op deze school ontaardt het toevallig (!) in een echte hel.

ik vond het clueless meisjes-trio en hun gemuts over tijd elkaar besteden (hoeveel procent wil je DAN dat ik aan jou besteed?) etc. erg grappig.

pi_16950296
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 18:03 schreef ajuu het volgende:
ik vond het clueless meisjes-trio en hun gemuts over tijd elkaar besteden (hoeveel procent wil je DAN dat ik aan jou besteed?) etc. erg grappig.
Zulke meisjes bestaan dus echt
pi_16950337
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 18:04 schreef Disorder het volgende:

[..]

Zulke meisjes bestaan dus echt


ongetwijfeld. ook die heb ik verdrongen.

wellicht is Elephant een Clueless "from Hell"

pi_16957107
knap dat allle emotie bij de toescxhouwer ligt (allthans bij mij) terwijl de personages overkomen als zielloos en emotieloos. er ontstaat heel veel spanning die je als kijker voelt maar die de hoofdpersonen (the shooters vooral) niet lijken te voelen. komt ook een beetje omdat je weet wat er gaat gebeuren. het eerste deel is daarom wel een beetje lang uitgesponnen denk ik.
pi_16958041
Wat een sicko's. Verder vond ik de film Te traag. Wel jammer want het was opzich wel okee.
O+ BlaBlub O+
  zaterdag 7 februari 2004 @ 16:40:19 #48
41911 Oid
Inna rudeboy stylee
pi_16973730
Hmm ik had er meer van verwacht, zoals wel meer mensen vindt ik de filmt te traag, de presonages te oppervlakkig waardoor je niet echt betrokken raakt.

Als ze de (imho) verspilde tijd die nu op gaat aan: Een paar football spelers op het veld, een versnelde zonsondergang en het vrijwel eindeloze pianospel van een van de wacko's besteed hadden aan het uitwerken van een paar personages was het boeiender geweest denk ik.

Mijn vriendin en ik vonden hem alle 2 op american beauty lijken en die vonden we alle 2 beter.

Genade zesje wat mij betreft, vooral omdat het er allemaal wel mooi uitzag.

hardcore ska punk junglist massive! ... INSIDE!
pi_17304401
Ook net gezien, was zeker onder de indruk. De film probeert een hele hoop standaarden en clichés van films te ontduiken (verhaal, uitleg, identificatie, snelle montage, hippe soundtrack) en gewoon de absurditeit te tonen van iets wat tegelijkertijd zo normaal én absurd is, en echt gebeurd.
Goed gebruik van geluid en scherpte-diepte trouwens!
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_17408554
Erg indrukwekkende film... ik wist vantevoren niet dat 'ie over een school shoutout ging, en volgens mij is het dan ook een stuk mooier... als je ineens langzaam beseft waar het over gaat, als je voor het eerst een kleine glimp er van ziet, dan is het volgens mij een stuk spannender.

In het eerste, beschrijvende, sfeerschetsende deel van de film stond de camera echt bijna nooit stil, en hij volgde iemand, en als er iemand in beeld kwam ging hij gewoon verder met die persoon... ik vond dit een heel erg mooi, en het zorgde echt voor een bepaalde sfeer.
De ellenlange shots waarin je iemand volgt die door de gangen loopt vind ik ook helemaal niet hinderlijk, en net erg mooi eigenlijk.

Ook het einde vind ik goed in elkaar zitten, er zit een soort van ingehouden spanning in.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 13:31:34 #51
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_17513539
Wiew dit was echt een vette film
Ik pakte de stemming heel erg goed op, dus die langzame beelden deden ook in het begin al goed zijn werk. Tja ik wist al dat er een columbine achtig iets stond te gebeuren, daar zit je dan eigenlijk steeds op te wachten. En de highschoolsletjes maken het natuurlijk ook leuker om naar te kijken
De verhalen die door elkaar heen lopen is leuk gedaan, en 81 min is geen minuut te lang voor deze film. Inderdaad jamemr dat je niet wat meer van de reden van het hele gebeuren ziet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
8/10

[ Bericht 8% gewijzigd door Visitor.Q op 05-03-2004 13:32:48 (extra pluspunt toegevoegd) ]
pi_17745131
Net gezein een erg goede film. Laat zien hoe gek sommige mensen kunnen zijn. En dat er gewoon levens kapot gaan van mensen die er neits mee te maken hebben en hun eigen problemen al hebben.

Ik geef deze film een 8+
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_17747616
Afgelopen Zondag gekeken.
Erg aparte film idd, gaat tegen alle standaard cliches in. Vooral de wijze hoe de film in beeld gebracht is vond ik erg geslaagd. Redelijk klinisch en oppervlakkig, maar tegelijkertijd ook erg sfeervol.
pi_17751917
quote:
Inderdaad jammer dat je niet wat meer van de reden van het hele gebeuren ziet
ik vind de reden anders erg duidelijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zijn er eigenlijk nog meer films over school shoot outs???
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 16 maart 2004 @ 13:20:43 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_17752282
Ik had veel van deze film verwacht maar vond hem erg tegenvallen.
Het idee van filmen vanuit verschillende personen is leuk, maar helaas worden thema's niet goed uitgewerkt waardoor het een oppervlakkig onsamenhangend geheel blijft.

6.5/10
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_17753925
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 13:20 schreef SeLang het volgende:
Ik had veel van deze film verwacht maar vond hem erg tegenvallen.
Het idee van filmen vanuit verschillende personen is leuk, maar helaas worden thema's niet goed uitgewerkt waardoor het een oppervlakkig onsamenhangend geheel blijft.

6.5/10
ze komen elkaar toch steeds tegen? ennuh ik vind het ook wel goed as het niet helemaal duidelijk is in een film.. zet je aan het denken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 16 maart 2004 @ 15:16:16 #57
78918 SeLang
Black swans matter
pi_17754341
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 14:55 schreef blablasjit het volgende:

[..]

ze komen elkaar toch steeds tegen?
Inderdaad, dat vind ik dus ook leuk gedaan.
Alleen worden die karakters verder nauwelijks uitgewerkt waardoor het allemaal nogal nutteloos overkomt. Het zijn niet meer dan figuranten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_17754693
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 15:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het zijn niet meer dan figuranten.
Ik denk dat dat de bedoeling ook was van de regisseur. Hij wilde een zo normaal mogelijke schooldag laten zien, die op een drama uit zal lopen.
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:37:19 #59
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_17775133
ik ben toch erg nieuwsgierig geworden naar deze film na het lezen van een krantenartikel en na het zien van de trailer

gemengde reacties dus?
pi_17778772
Wij hebben hem met school gekeken voor filosofie en ik vond het ook een mooie en indrukwekkende film.

De aparte manier van filmen maakt de film mooier vind ik en het steeds door elkaar lopen van de personen en gebeurtenissen apart.

Mooie en goede film!
pi_17930966
Heb em gisteren gekeken, en geef hem een dikke 10. Na de film zit er een steen in je maag.
Alleen vat ik de titel niet. Waarom heet deze film nu juist Elephant?
pi_17931140
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 08:48 schreef DJRandall het volgende:
Heb em gisteren gekeken, en geef hem een dikke 10. Na de film zit er een steen in je maag.
Alleen vat ik de titel niet. Waarom heet deze film nu juist Elephant?
Vanaf deze post lezen.
pi_17931170
...... mn neus lang is......

Bedankt
  woensdag 24 maart 2004 @ 11:02:01 #64
19840 Libris
Live from Singapore
pi_17932969
In de Vrij Nederland van vorige week (of 2 weken geleden) staat een artikel over deze film. Zal eens kijken wat er voor interessante dingen instaan.
pi_18015049
zoow...kheb m net gezien, best wel 'imressive' zeg maar...hele goeie film, maar kmoet nog even bijkomen, mooie muziekjes ( für elise en de Mondscheinsonate)
Ik vind het best wel koel dat die mensen die erin spelen absoluut geen hoogopgeleide acteurs zijn ofso, simpelweg gewone leerlingen uit Oregon, op de site (elephantthemovie.com) kun je ook lezen waar ze vandaan komen en wat hun hobby's zijn enzo...ook vet dat ze gewoon hun eigen naam houden in de film...dan vraag ik me af, spelen ze ook zichzelf of proberen ze toch wel iemand anders neer te zetten . . .?
maargoed, goeie film dus
boredom, the cradle of imagination...
pi_18530897
Weet iemand waar de t-shirts van Elephant te koop zijn? Ik wil er een hebben maar kan m nergens vinden...
pi_18601506
Deze review is 1 grote spoiler, maar lees hem maar gewoon hoor, het is immers een baggerfilm die alleen de moeite waard is om te kijken als je graag als zelfverklaarde intellectueel net wilt doen alsof je heel slim bent omdat je de film zo bijzonder vond en dus het artistieke van de film zo goed begreep en kon waarderen.

Zo zie je maar weer hoe je van een non-film met baggeracteerprestaties een artistiek meesterwerkje kunt maken.
Je filmt een minuut lang de ruggen van mensen terwijl ze door een hal lopen, doet dat per personage een keer (dus in totaal een keer of 6), laat ondertussen zien hoe iemand totaal niet ter zake doende foto's ontwikkelt, gooit er af en toe een minuut lang een scéne van een wolkenlandschap doorheen wat nérgens aan terug te koppelen valt en herhaalt dit alles door het vanuit het perspectief van ieder hoofdpersoon te bekijken.
Ook de dramatische muziek die gedraaid werd terwijl er echt níks gebeurde was werkelijkwaar beláchelijk, je ziet een paar luitjes footballen op een veldje en ja hoor, direct für Elise eroverheen gooien, dat maakt het direct al artistiek.
De uiteindelijke "shooters" krijgen gek genoeg de minste aandacht bij het belichten van de personages op het gooien van een propje naar 1 van hen na.
Ze spelen ze een gewelddadig computerspelletje, ze pakken elkaar echt vanuit het níets vol op de bek, er is midden op de middag een documentaire over Hitler op tv en daar moet de kijker het dan maar mee doen .
De intellectuelen hebben weer iets om over te discussiëren aangezien de film geheel leeg, zelfs hol is, maar dat is volgens hun dan juist de bedoeling van de film geweest en als je dat niet inziet snap je gewoon de film niet...Weltrusten...
"Ja maar Kasta, de film was zo saai omdat hij juist de alledaagse belevenissen van de scholieren wilde laten zien!"

Oh, dus het is normaal dat (en ik overdrijf niet, het gebeurde letterlijk zo in de film) 3 meisjes een dienblad vol eten en drinken kopen in de kantine, vervolgens tijdens een discussie over hoeveel procent aandacht eenieder moet krijgen 2 hapjes sla nemen, om daarna het hele dienblad weg te pleuren en alledrie naast elkaar die 2 blaadjes weer uitkotsen vanwege hun anorexia?
En het is ook alledaags dat een vader die zijn zoon smorgens naar school brengt, rond een uur of 8:30 stomdronken is?
En ja hoor, als ik stelletje op school zou vragen of ik een foto van hen mag maken, natuurlijk gaan ze mij dan vragen of ik ze niet naakt wil fotograferen.
Mooi, zijn we daar uit, het is dus géén alledaagse dag in het schoolleven van de gemiddelde Amerikaan, dat zou dus geknipt kunnen worden uit de film.

En die scènes van een paar minuten die nergens over gingen dan
Paar voorbeeldjes: een (wildvreemd) meisje heeft foto's gemaakt en gooit ze weer weg.
Er wordt een paar minuten een discussie gehouden over het herkennen van homoseksuelen.
Een meisje moet de volgende keer bij de gymles een korte broek aandoen.
En nog veel meer van die nietszeggende, niets toevoegende scènes om een simpele gebeurtenis te verlengen naar een volle film.

Tja, jippie, dat is om te zien hoe onschuldige leerlingen zo maar neergeknald worden.
Een motief? Een achterliggende gedachte? Of ook maar íets bijzonders om je over na te laten denken?
Nee hoor, de ene helft van de personages uit die scènes worden met 1 schot neergeknald zonder ook maar iets toe te voegen en de andere helft zie je de gehele film niet weer.
Waarom zitten al die scènes er dan zo uitgebreid in? Het is mij een raadsel.

En dan het zogenaamde realisme dat ons zo aan zou moeten grijpen, mijn god...
Weer even een paar voorbeelden;

De "shooters" hebben overal bommem geplaatst als onderdeel van 1 groot plan.
De ene tegen de andere, terwijl hij op z'n horloge kijkt: "Hej dude, volgens mij doen de bommen het niet "
De andere: "Ach ja, boeien, kom, we gaan over op plan b"

Een groep mensen zit in de klas, allemaal schoten, "Goh, het zijn vast rotjes"
Iemand gaat kijken, wordt voor de ogen van zijn klasgenoten doodgeschoten en wat doet de rest?
Hej, sta eens op, oh wacht, hij laat een spoor van bloed achter...
*niemand raakt in paniek, ze blijven allemaal een beetje staan keuvelen*
Totdat de leraar zegt: "Kom mensen, ga maar door het venster naar buiten" waarna ze een stoel voor het venster zetten en 1 voor 1 op hun gemak naar buiten klimmen.

En dat het ergste van allemaal!
Een neger loopt door de school, overal op de gang lijken, overal geweerschoten en ontploffingen, maar hij sjokt echt door de gang alsof hij over het strand loopt te chillen.
Een grote brand in het lokaal links van hem, hij draait z'n hoofd niet eens, kijkt er niet naar, maar sjokt vrolijk verder.
Vervolgens kijk je weer een hele scène tegen zijn rug aan, terwijl hij rustig door blijft lopen over de gang terwijl er allerlei mensen langs hem heen rennen zonder ook maar 1 woord als, ik noem maar iets "Draai om, er zijn daar 2 jongens met volautomatische geweren die iedereen doodschieten", te zeggen.
Totdat hij bij een lokaal komt waar een lijk voor de deur ligt.
Zonder er zelfs maar naar te kijken, stapt hij er overheen, babbelt even met het meisje dat al een tijdje bij het lijk staat, om vervolgens weer over het lijk heen te stappen en de gang in te lopen.
Hij komt de gang in waar een paar lijken liggen, kijkt even naar 1 van de "shooters" die daar op de gang staat terwijl hij net een leraar neer wil schieten en rara wat doet hij?
Hij sjokt weer rustig verder richting de shooter.
De shooter hoort hem aan komen sloffen, draait zich om en schiet hem neer .
Totaal niet realistisch, voegt niets toe en slaat als een tang op een varken, maar de film is weer 5 a 10 minuten verder richting een videoband vullende film.

Vervolgens komen de shooters elkaar weer tegen, 1 van hen schiet vanuit het niets en zonder ook maar 1 reden zijn vriend dood, loopt naar de keuken, van de ene naar de andere koelcel aangezien hij kan ruiken waar de andere personages zitten, speelt ienemienemutte met ze en....film afgelopen...

Wow, bis, hulde roepen de intellectuelen!
Wat een einde, dit geeft stof tot denken!

En dat terwijl het niets meer is dan een lege huls waartoe Gus gedwongen leek hem te maken, "omdat er immers wel een film over een dergelijk drama moest komen"
Weet iemand nu wat de daders bewogen heeft?
Weet iemand hoe ze op hun plan kwamen?
Het antwoord is nee, want daar moet over nagedacht worden, want dat doen de zelfverklaarde intellectuelen graag en dus is de film een artistiek pareltje.

Dus kinders, een wijze les:
- maak een film die totaal nietszeggend is
- prop er een paar mensen in die nog nooit geacteerd hebben
- besteed verder totaal geen aandacht aan de beweegredenen van de verschillende personages
- maak alle scénes zo lang mogelijk zonder ook maar enig doel
- pleur er ter opvulling een paar keer een scène met wolkjes of van mijn part een bos in
- Als hij dan nog niet vol is kom je gewoon met personages op de proppen die verder niets met het hele verhaal te maken hebben
- laat een paar klassiekers uit de muziekwereld op de achtergrond draaien

En zie daar, klaar is je meesterwerk en alle critici die zichzelf veel te serieus nemen vinden het een boutfilm die nergens toe leidt en gaten heeft zo groot als een ravijn en dus is het een artistieke cultfilm die zijn weerga niet kent en in het vervolg bij elke filosofieles gedraaid zal worden.

Ik zou graag alle mensen die deze film wél goed vonden vol in hun bek kotsen vanwege hun uit nood geboren wansmaak
I was an atheist until I realized I was God
  donderdag 22 april 2004 @ 06:09:20 #68
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_18601994
quote:
Op donderdag 22 april 2004 04:05 schreef kastanova het volgende:
Oh, dus het is normaal dat (en ik overdrijf niet, het gebeurde letterlijk zo in de film) 3 meisjes een dienblad vol eten en drinken kopen in de kantine, vervolgens tijdens een discussie over hoeveel procent aandacht eenieder moet krijgen 2 hapjes sla nemen, om daarna het hele dienblad weg te pleuren en alledrie naast elkaar die 2 blaadjes weer uitkotsen vanwege hun anorexia?
En het is ook alledaags dat een vader die zijn zoon smorgens naar school brengt, rond een uur of 8:30 stomdronken is?
En ja hoor, als ik stelletje op school zou vragen of ik een foto van hen mag maken, natuurlijk gaan ze mij dan vragen of ik ze niet naakt wil fotograferen.
Mooi, zijn we daar uit, het is dus géén alledaagse dag in het schoolleven van de gemiddelde Amerikaan, dat zou dus geknipt kunnen worden uit de film.
In Amerika zijn dat juist alledaagse normale mensen
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_18602676
quote:
Op donderdag 22 april 2004 06:09 schreef MikeyMo het volgende:
In Amerika zijn dat juist alledaagse normale mensen
Volgens de meest herhaalde en tot in den treure herhaalde clichés wel ja .
I was an atheist until I realized I was God
pi_18604222
quote:
Op donderdag 22 april 2004 04:05 schreef kastanova het volgende:
knip
Hear! Hear! Toch nog een 5 gegeven, vond het wel mooi gefilmd en er speelde een lekker meisje in mee .
  donderdag 22 april 2004 @ 10:46:58 #71
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_18604432
quote:
Op donderdag 22 april 2004 10:37 schreef prinsrob het volgende:
en er speelde een lekker meisje in mee .
Ik raad je vele b-horror en porno films
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 22 april 2004 @ 11:56:12 #72
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_18606014
quote:
Op donderdag 22 april 2004 04:05 schreef kastanova het volgende:
-knip-
Volledig mee eens. Alleen die wolken werden steeds donkerder, symbolisch voor het aankomende gevaar.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_18607863
quote:
Op donderdag 22 april 2004 04:05 schreef kastanova het volgende:
En zie daar, klaar is je meesterwerk en alle critici die zichzelf veel te serieus nemen vinden het een boutfilm die nergens toe leidt en gaten heeft zo groot als een ravijn en dus is het een artistieke cultfilm die zijn weerga niet kent en in het vervolg bij elke filosofieles gedraaid zal worden.
Tsja ik heb geen zin om hier veel woorden aan vuil te maken, maar misschien is deze film gewoon te hoog gegrepen voor je. of je probeert het in ieder geval niet te begrijpen. die jury in Cannes weet echt wel wat ze doen. Dat Gus van Sant een hoop conventies van 'normale' films probeert te ontduiken zorgt ervoor dat sommige mensen er niet mee overweg kunnen. tsja het is geen standaard hollywood film natuurlijk he.
een hoop dingen in die film die jij 'stom' vindt komen voort uit het maatschappelijk debat dat in Amerika is opgelaaid na deze gebeurtenissen (van opgekropte homosexualiteit tot videogames). Gus van Sant probeert hiermee gewoon aan de kijker te raden te laten of een van die redenen echt wel een verklaring kan zijn (maar goed ik neem aan dat dat in dit topic al is besproken, of anders wel in reviews op internet te vinden is).
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18614270
quote:
Op donderdag 22 april 2004 13:23 schreef MadScientist het volgende:
Dat Gus van Sant een hoop conventies van 'normale' films probeert te ontduiken zorgt ervoor dat sommige mensen er niet mee overweg kunnen. tsja het is geen standaard hollywood film natuurlijk he.
een hoop dingen in die film die jij 'stom' vindt komen voort uit het maatschappelijk debat dat in Amerika is opgelaaid na deze gebeurtenissen (van opgekropte homosexualiteit tot videogames). Gus van Sant probeert hiermee gewoon aan de kijker te raden te laten of een van die redenen echt wel een verklaring kan zijn (maar goed ik neem aan dat dat in dit topic al is besproken, of anders wel in reviews op internet te vinden is).
En de niet ter zake doende scenes die slechts als beeldvulling gebruikt werden?
De totaal verkeerde weergave van een gemiddelde Amerikaanse schooldag?
Het totale gebrek aan paniek van de "acteurs" terwijl er mensen dood neervielen om ze heen?
Muziek die zonder reden te pas en te onpas in de film voorkwam?
Hoe kon de shooter ruiken dat de laatst aanwezigen in de koelcel zaten?
En leg me dan aub ook even uit waar die relaxte, sjokkende neger precies op sloeg .
I was an atheist until I realized I was God
pi_18614687
quote:
Op donderdag 22 april 2004 17:40 schreef kastanova het volgende:

[..]

En leg me dan aub ook even uit waar die relaxte, sjokkende neger precies op sloeg .
Die was doof.
pi_18615944
quote:
Op donderdag 22 april 2004 18:00 schreef Disorder het volgende:
Die was doof.
En blind en/of zwakbegaafd als hij een uitslaande brand naast hem, een lijk onder hem, allerlei vluchtende mensen langs hem en een vent in camouflagepak met een geweer in zijn hand voor hem niet opmerkt .
I was an atheist until I realized I was God
pi_18624481
quote:
Op donderdag 22 april 2004 17:40 schreef kastanova het volgende:
En de niet ter zake doende scenes die slechts als beeldvulling gebruikt werden?
De totaal verkeerde weergave van een gemiddelde Amerikaanse schooldag?
misschien horen deze twee dingen wel bij elkaar?
ik zag geen dingen die niet kunnen gebeuren op een amerikaanse schooldag iig. er bestaan toch zat anorexia-tieners?
quote:
Het totale gebrek aan paniek van de "acteurs" terwijl er mensen dood neervielen om ze heen?
Muziek die zonder reden te pas en te onpas in de film voorkwam?
tsja die acteurs waren ook niet ervaren, maar dat had de regisseur natuurlijk expres gekozen omdat hij dat nuttig vond voor zijn film, geen overdreven hollywood reacties. wie weet blijf jij ook wel kalm onder die omstandigheden. niet iedereen paniekt. ik heb een sterk vermoeden dat Gus van Sant een groot deel van de surveillance videos heeft gezien waar de shootings op vastgelegd zijn. dat van die bommen die niet afgingen is ook precies zoals het gebeurd is namelijk.
en muziek wordt nooit zomaar ergens in een film gegooid. als jij dat vindt dan zal dat de bedoeling geweest zijn of je begrijpt niet wat Gus van Sant met die muziek wil...
quote:
Hoe kon de shooter ruiken dat de laatst aanwezigen in de koelcel zaten?
En leg me dan aub ook even uit waar die relaxte, sjokkende neger precies op sloeg .
maakt het echt uit voor de impact van de film? niet iedereen reageert voorspelbaar
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18624579
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 01:41 schreef MadScientist het volgende:
misschien horen deze twee dingen wel bij elkaar?
ik zag geen dingen die niet kunnen gebeuren op een amerikaanse schooldag iig. er bestaan toch zat anorexia-tieners?
Geen idee, ik kom er nooit, maar al dat soort clichégevallen allemaal in één film gepropt is gewoon om het smeuïger te maken en heeft níets met artistiek of kwaliteit te maken, aangezien het gewoon een gemiddelde soapniveau is.
quote:
tsja die acteurs waren ook niet ervaren, maar dat had de regisseur natuurlijk expres gekozen omdat hij dat nuttig vond voor zijn film, geen overdreven hollywood reacties. wie weet blijf jij ook wel kalm onder die omstandigheden. niet iedereen paniekt. ik heb een sterk vermoeden dat Gus van Sant een groot deel van de surveillance videos heeft gezien waar de shootings op vastgelegd zijn. dat van die bommen die niet afgingen is ook precies zoals het gebeurd is namelijk.
Dus je neemt mensen die nog nooit geacteerd hebben en dat maakt het goed? Aha...
En júist in de realiteit zal men wel in paniek raken, dit juist in tegenstelling tot de gemiddelde actiefilm, waar de mensen de badguy willen overmeesteren.
Geloof mij nu maar, als je klasgenoot voor je ogen neergeschoten wordt blijf je er niet kalm naast staan keuvelen; als je dat niet inziet, tja, dan houdt het op...
En die surveillance video's heb ik ook gezien, allemaal ja, uitvergroot en de beelden van alle aanwezige camera's en op de bommen en de onder tafels zittende mensen (in de werkelijkheid veel minder dan in de film, maar ja, een bijna leeg lokaal is niet spannend hé) na klopt er geen reet van de film, dus tot zover de link naar Columbine.
En het ging me niet over het niet afgaan van die bommen, maar over de manier waarop de shooters erop reageren;
"He verrek, moesten de bommen nu niet afgaan dude?"
- Volgens mij wel ja, vreemd Naja, boeien, plan b maar doen dan?
quote:
en muziek wordt nooit zomaar ergens in een film gegooid. als jij dat vindt dan zal dat de bedoeling geweest zijn of je begrijpt niet wat Gus van Sant met die muziek wil...
Tuurlijk, overal is een uitvlucht voor te bedenken, maar dat zelfs jij het niet snapt met al je hersenspinsels om de film goed te praten is veelzeggend.
Maar inderdaad, zeggen dat ik als "onervaren actie b-film kijker" is een makkelijke manier om de totale nietszeggendheid van de film te verbloemen.
quote:
maakt het echt uit voor de impact van de film? niet iedereen reageert voorspelbaar
Euuh, eigenlijk wel ja...
Ik zat me constant af te vragen wat het doel van die neger was en waarom hij nergens op reageerde.
Dat het echter totaal geen reden had en wederom gewoon totaal onrealistische beeldvulling was is tekenend voor de film.
I was an atheist until I realized I was God
pi_18624724
je probeert overal te veel simpele logica achter te zoeken. "zou je in het echt ook zo reageren?" dat is niet het punt van de film. ze noemen dat niet voor niets een artfilm. die dingen werken nou eenmaal anders.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18624745
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 02:18 schreef MadScientist het volgende:
je probeert overal te veel simpele logica achter te zoeken. "zou je in het echt ook zo reageren?" dat is niet het punt van de film. ze noemen dat niet voor niets een artfilm. die dingen werken nou eenmaal anders.
dus als er geen logica in een film zit, is het een artfilm en als je dat weigert te aanvaarden heb je de strekking van de film (die er niet is) niet begrepen?
pi_18624774
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 02:21 schreef Xennia het volgende:
dus als er geen logica in een film zit, is het een artfilm en als je dat weigert te aanvaarden heb je de strekking van de film (die er niet is) niet begrepen?
geen standaard logica
niet per se bij alle films die artfilm worden genoemd, maar wel bij grofweg alle artfilms die het ook echt zijn
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18624776
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 02:18 schreef MadScientist het volgende:
je probeert overal te veel simpele logica achter te zoeken. "zou je in het echt ook zo reageren?" dat is niet het punt van de film. ze noemen dat niet voor niets een artfilm. die dingen werken nou eenmaal anders.
Aha, dus een film waar niets klopt en/of strookt met de werkelijkheid en zoveel mogelijk gerekt wordt en de dingen anders werken is een art-film?
Holy crap! Starwars is een artfilm!
I was an atheist until I realized I was God
pi_18624778
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 02:29 schreef MadScientist het volgende:
geen standaard logica
niet per se bij alle films die artfilm worden genoemd, maar wel bij grofweg alle artfilms die het ook echt zijn
En wat maakt een film een artfilm dan?
I was an atheist until I realized I was God
pi_18624826
je bent te vijandig tegenover onconventionele zaken. als je muziek hoort op een plaats waar je het niet verwacht denk je niet "waarom is dat?" maar "ik wil mijn geld terug!"
ik heb ook niet alle antwoorden voor je over deze film maar soms voel je wat een film wil. ja dit klinkt vaag maar niet alle films zijn even duidelijk als Die Hard (wat ook een goede film is, maar op zijn eigen manier). je moet je wat meer openstellen. we kunnen zo nog wel uren doorgaan over hoe je 'normaal' reageert als je bom niet afgaat die je in je eigen school hebt geplant maar dat is gewoon niet het punt
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18624843
ik vraag me nou juist wel af waarom die muziek er bij zit en wat het toevoegt.
  vrijdag 23 april 2004 @ 02:46:25 #87
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_18624851
Mede dankzij alle kritiek ben ik toch wel erg benieuwd naar deze film die mischien wel gevuld is met een holle diepgang of meesterlijke metaforen..ben benieuwd...

quote van het IMDB forum:
quote:
If you are interested in open interpretations, no answers at all but yet pondering and meditation, Elephant is a must-see for you.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_18624918
Aha een artfilm Onder het motto dit kan mijn 5 jarige dochter ook kun je nou naast schilderen ook films maken onder het motto van dit is kunst. Wat een bullshit.

Ik heb de film al een tijd terug gezien en ik ben het compleet met kastanova eens. Pretentieus stukje drama wat compleet de plank mis slaat.

Daarnaast is van Sant niet vies van wat stevige stereotypering. Hij wijst de vinger de hoofdschuldigen: het videospelletje en de verkijgbaarheid van de wapen, tevens doet hij ons geloven dat dit soort figuren het liefst naar Hitler filmpjes kijken als ze elkaar niet aan het kontneuken zijn. En waar de fuck komt dat ineens weg? Sinds wanneer hebben homo's een voorliefde voor wapens en geweldadige videospelletjes, ik altijd maar denken dat die zich het liefst bezig houden kleertjes en andere verwijfde shit. (Overigens kwam die scene in dat spelletje uit de film Gerry)
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
pi_18624939
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 02:41 schreef MadScientist het volgende:
je bent te vijandig tegenover onconventionele zaken. als je muziek hoort op een plaats waar je het niet verwacht denk je niet "waarom is dat?" maar "ik wil mijn geld terug!"
ik heb ook niet alle antwoorden voor je over deze film maar soms voel je wat een film wil. ja dit klinkt vaag maar niet alle films zijn even duidelijk als Die Hard (wat ook een goede film is, maar op zijn eigen manier). je moet je wat meer openstellen. we kunnen zo nog wel uren doorgaan over hoe je 'normaal' reageert als je bom niet afgaat die je in je eigen school hebt geplant maar dat is gewoon niet het punt
Het punt is dat het over een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis gaat, die veelbesproken en controversieel is en veel invloed op de huidige maatschappij heeft gehad.
Dat dit echter verpakt moet worden in een doodsaai, nergens toe leidend jasje dat nergens over gaat en uitsluitend gemaakt lijkt te zijn om maar als artfilm gezien te worden vind ik echter belachelijk.
Kijkt men echter naar een artfilm als The Pianist, die gewoon realistisch is én goed in elkaar zit, zonder er pretentieuze niet ter zake doende scènes in te gooien, dan wordt het verschil je al snel duidelijk.
Gus kan ik na het totaal geflopte Psycho al niet meer serieus nemen, de remake van een klassieker dat hét voorbeeld is van een regisseur die leidt aan chronische zelfoverschatting want zeg nu eerlijk, wat heeft hij naast “Good Will Hunting” nu in gódsnaam gepresteerd?
Hij grijpt de hele Columbine gebeurtenis ook alleen maar aan om door middel van een zo slecht mogelijke film toe te treden tot het elitaire rijtje van scherpzinnige regisseurs, niet meer niet minder.
En kennelijk, aangezien niemand de film snapt en het dus wel een artfilm moet zijn, komt hij er nog mee weg ook...
Als je dan echt geïnteresseerd bent in de achterliggende cultuur die Columbine tot gevolg had; kijk dan gewoon naar Micheal Moore's Bowling for Columbine.
Níet pretentieus, 10 x zo realistisch en geen enkele opvullende, niet ter zake doende scène.
I was an atheist until I realized I was God
pi_18626483
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 02:59 schreef Davitamon het volgende:
Daarnaast is van Sant niet vies van wat stevige stereotypering. Hij wijst de vinger de hoofdschuldigen: het videospelletje en de verkijgbaarheid van de wapen, tevens doet hij ons geloven dat dit soort figuren het liefst naar Hitler filmpjes kijken als ze elkaar niet aan het kontneuken zijn. En waar de fuck komt dat ineens weg? Sinds wanneer hebben homo's een voorliefde voor wapens en geweldadige videospelletjes, ik altijd maar denken dat die zich het liefst bezig houden kleertjes en andere verwijfde shit. (Overigens kwam die scene in dat spelletje uit de film Gerry)
Ik denk niet dat het homo's waren maar dat ze niet wilden sterven zonder ooit gezoend te hebben. Volgens mij waren het allebei nog groentjes. Misschien is het vergezocht, maar als je weet dat je over een paar uur dood gaat, wat heb je dan nog te verliezen?

Bovendien vind ik niet dat Van Sant zijn vinger in de richting van de games wijst. In het begin van de film is toch ook te zien hoe één van die twee jongens in de klas gepest wordt? Dat zou net zo goed de aanleiding hebben kunnen vormen.
pi_18629900
Hij wijst juist nergens met zijn vinger naar. juist alle 'oorzaken' die in amerika zijn verzonnen passeren de revue, zonder dat je ergens van kunt zeggen 'oh het moet aan die videogames liggen'

en hoe in-your-face die docu van michael moore was, pretentieus is het toch zeker wel om even de oplossing voor zo'n groot maatschappelijk debat te geven, en realistisch is ie ook niet altijd hoor, soms heeft ie erg manipulerend de schaar gezet in sommige feiten
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18631805
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 08:53 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het homo's waren maar dat ze niet wilden sterven zonder ooit gezoend te hebben. Volgens mij waren het allebei nog groentjes. Misschien is het vergezocht, maar als je weet dat je over een paar uur dood gaat, wat heb je dan nog te verliezen?

Bovendien vind ik niet dat Van Sant zijn vinger in de richting van de games wijst. In het begin van de film is toch ook te zien hoe één van die twee jongens in de klas gepest wordt? Dat zou net zo goed de aanleiding hebben kunnen vormen.
In een flashforward wanneer ze aan het voorbereiden zijn zie je toch echt een shot vanauit een camera positie die identiek is aan die van in de videogame. Dat is opzettelijk gedaan. Als je denkt dat deze film niet met de vinger wijst heb je het ongelovelijk mis. De film doet namelijk niet anders dan met clishés komen.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
pi_18634757
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 11:57 schreef MadScientist het volgende:
Hij wijst juist nergens met zijn vinger naar. juist alle 'oorzaken' die in amerika zijn verzonnen passeren de revue, zonder dat je ergens van kunt zeggen 'oh het moet aan die videogames liggen'
Aha, dát is dus de verklaring van de nergens op gebaseerde en nietszeggende scènes, hij wilde het "open" laten...
quote:
en hoe in-your-face die docu van michael moore was, pretentieus is het toch zeker wel om even de oplossing voor zo'n groot maatschappelijk debat te geven, en realistisch is ie ook niet altijd hoor, soms heeft ie erg manipulerend de schaar gezet in sommige feiten
Nee, een oplossing aan proberen te dragen is inderdaad veel slechter dan een standaard film te maken die nergens toe leidt.
En welke scène van Bowling is volgens jouw manipulerend geknipt dan? Of is dat een standaardaanname van een art-liefhebber als er een keer wél iets realistisch uitgebracht wordt?
I was an atheist until I realized I was God
pi_18634784
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 13:22 schreef Davitamon het volgende:
In een flashforward wanneer ze aan het voorbereiden zijn zie je toch echt een shot vanauit een camera positie die identiek is aan die van in de videogame. Dat is opzettelijk gedaan. Als je denkt dat deze film niet met de vinger wijst heb je het ongelovelijk mis. De film doet namelijk niet anders dan met clishés komen.
De scéne dat die leraar wegrende en er in zijn rug geschoten werd, is zelfs vrijwel een exacte kopie van een stuk uit de videogame.
I was an atheist until I realized I was God
pi_18639274
michael moore draagt totaal geen oplossing aan. hij laat alleen excessen zien van het wapenbeleid van de VS. geknipt wordt er genoeg. het shot waarin Charles Heston roept 'from my cold, dead hands' is van een jaar later op een NRA rally in een andere staat. het shot van Heston daar vlak na (waarin hij een gesprek met de burgemeester van Denver parafraseert) is weer van de conventie die vlak bij Columbine is gehouden maar die zin is door Moore aan elkaar geplakt van verschillende zinnen!

en Elephant komt uiteraard met clichés, zoals die zijn aangedragen door het publieke debat (waaronder dus videogames), maar dat een video game wordt gesimuleerd in een shot betekent alleen maar dat dat één van de oorzaken zou kunnen zijn, maar wijst van Sant echt met zijn vinger naar videogames als al die andere 'verklaringen' ook in de film zitten? als je vindt van wel dan hou ik op want dan worden we het nooit eens
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18640305
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 19:26 schreef MadScientist het volgende:
en Elephant komt uiteraard met clichés, zoals die zijn aangedragen door het publieke debat (waaronder dus videogames), maar dat een video game wordt gesimuleerd in een shot betekent alleen maar dat dat één van de oorzaken zou kunnen zijn, maar wijst van Sant echt met zijn vinger naar videogames als al die andere 'verklaringen' ook in de film zitten? als je vindt van wel dan hou ik op want dan worden we het nooit eens
Welke andere verklaringen?
Ik heb alleen Hitler en gepest worden voorbij zien komen en als dát geen clichés zijn.
Het enige dat Gus in deze film siert is dat hij geen Marylin Manson op de achtergrond liet draaien, maar dat heeft hij waarschijnlijk uitsluitend niet gedaan omdat hij dan aangeklaagd zou worden wegens smaad...
I was an atheist until I realized I was God
pi_18641366
je doet nog steeds over clichés alsof van Sant niets beters kon verzinnen, maar hij probeert ook geen verklaringen te verzinnen maar gebruikt juist de verklaringen (hoe cliché ook) die de maatschappij heeft verzonnen. maar dit had je al lang kunnen weten als je wat had gelezen in hetgeen ik geschreven heb.

andere cliches die worden ontkracht zijn bijvoorbeeld dat de killers per se onderontwikkeld zouden zijn, slecht ouderschap, opgekropte homoseksualiteit
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18642010
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 21:12 schreef MadScientist het volgende:
je doet nog steeds over clichés alsof van Sant niets beters kon verzinnen, maar hij probeert ook geen verklaringen te verzinnen maar gebruikt juist de verklaringen (hoe cliché ook) die de maatschappij heeft verzonnen. maar dit had je al lang kunnen weten als je wat had gelezen in hetgeen ik geschreven heb.

andere cliches die worden ontkracht zijn bijvoorbeeld dat de killers per se onderontwikkeld zouden zijn, slecht ouderschap, opgekropte homoseksualiteit
Tijdens het ontbijt wordt duidelijk gemaakt dat de shooter totaal geen aandacht van zijn vader krijgt en dat zijn moeder zich ook totaal niet met haar zoon bemoeid.
En dat opgekropte homoseksualiteit ontkracht wordt? De 2 shooters die naakt onder de douche staan te zoenen en dat noem jij ontkrachten
Het lijkt wel alsof Gus eerst 1 of ander subjectief en stemmingmakend opinieblad heeft gelezen en alle opgedane, ongefundamenteerde clichés in 1 film probeerde te proppen.
En warempel, het is hem gelukt, alleen jammer dat het van de film een samenraapsel maakt waar de gemiddelde soapschrijver jaloers op zou worden .
I was an atheist until I realized I was God
  vrijdag 23 april 2004 @ 22:34:53 #100
32974 Xante
Levend en wel
pi_18643046
Kasta, ik ben het zó met je eens. Echt werkelijkwaar een film met de intentie van "oh, laten we dit en dat maar doen, dan wordt het nog wat artistieks". Bijna alles van voor de shooting kan worden weggelaten.
'Cause you could've been number one, if you only found the time
And you could've ruled the whole world, if you had the chance
pi_18646880
dat het ontkracht wordt ligt juist in het feit dat het één van de aanwezige 'oorzaken' is in de film die niet echt bevestigen dat dit een reden kan zijn. dit is echt de laatste keer dat ik dit zeg hoor, damn ik blijf bezig zo.

ok nog één keer: Gus van Sant voert een hoop cliché 'oorzaken' op voor de shootings (zoals videogames, hitler, bad parenting) om te tonen dat dit alles geen sluitende verklaring biedt voor de shootings
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_18652051
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 03:53 schreef MadScientist het volgende:
ok nog één keer: Gus van Sant voert een hoop cliché 'oorzaken' op voor de shootings (zoals videogames, hitler, bad parenting) om te tonen dat dit alles geen sluitende verklaring biedt voor de shootings
Aha, dus je bedoelt te zeggen dat Gus alle cliché-oorzaken die in de meeste twijfelachtige mediaomschreven werden in de film heeft gegooid om aan te tonen dat ze geen verklaring zijn voor de shootings
Dus eigenlijk wil hij met zijn film helemaal niks zeggen en gebruikt hij de clichés simpelweg omdat het clichés zijn die een film vullen....
Tja, dat zeg ik dus al een aantal dagen lang... .
I was an atheist until I realized I was God
pi_18652356
ja laat maar hoor
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  maandag 26 april 2004 @ 10:32:53 #104
73102 ajuu
paraplu
pi_18688336


elias mcconnell (uit elephant) selfportrait
pi_18958153
Ik heb ook zo'n T-shirt met een stier.
pi_18958690
Opvallend dat veel mensen hier aangeven dat ze al wisten wat er ging gebeuren. Ja natuurlijk weet je dat er een bloedbad zit aan te komen, maar ik vond juist één van de confronterende dingen dat je je tot vlak voor de ontknoping nog zat af te vragen wie nou eigenlijk de daders zouden zijn. Die jongen met de dronken vader? Het verlegen meisje? De punks in het park? De gepeste jongen?
Het had dus iedereen kunnen zijn. Daarmee ben je ook bij dat andere punt van kritiek dat hier gegeven wordt; dat er geen verklaring gegeven wordt. Dat is nou juist het hele punt van de film. Dat je zelf gaat zoeken naar een waarom. Waarom deden zij het wel en die anderen niet? Waren het nazi’s? Nee dat is te makkelijk, ze vonden nazi-spullen juist iets voor idioten. Zaten ze in de knoop met hun homosexualiteit of waren ze eigenlijk helemaal geen homo? Is er misschien eigenlijk helemaal geen reden aan te wijzen.

En is dat niet een heel verontrustende conclusie…
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:38:44 #107
1484 kastanova
Ah mên..
pi_18958968
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 17:28 schreef k_man het volgende:
Opvallend dat veel mensen hier aangeven dat ze al wisten wat er ging gebeuren. Ja natuurlijk weet je dat er een bloedbad zit aan te komen, maar ik vond juist één van de confronterende dingen dat je je tot vlak voor de ontknoping nog zat af te vragen wie nou eigenlijk de daders zouden zijn. Die jongen met de dronken vader? Het verlegen meisje? De punks in het park? De gepeste jongen?
Nee, dat had ik dus totaal niet, vanaf het moment dat de shooters in de film kwamen wist ik dat zei de "daders" zouden worden...
"Stille hints" waaruit je het af kon leiden waren onder andere:
- Ze werden gepest
- Hadden verder geen vrienden
- Speelden geweldadige spelletjes
- Keken naar een nazi documentaire
- Kochten een wapen (duh)

Eigenlijk miste ik alleen nog de Marilyn Manson muziek .
Oftewel, zoals ik al eerder zei; prop alle chichés die je kunt bedenken in een film, vul de rest van de tijd op met niet ter zake doende randfiguren die totaal niet kunnen acteren en je hebt een cult film .
I was an atheist until I realized I was God
pi_18980991
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 17:38 schreef kastanova het volgende:
Nee, dat had ik dus totaal niet, vanaf het moment dat de shooters in de film kwamen wist ik dat zei de "daders" zouden worden...
"Stille hints" waaruit je het af kon leiden waren onder andere:
- Ze werden gepest
- Hadden verder geen vrienden
Dat gold wel voor meer personen; bijvoorbeeld dat meisje dat met gym geen korte broek aan wilde.
quote:
- Speelden geweldadige spelletjes
- Keken naar een nazi documentaire
- Kochten een wapen (duh)
Ja, toen natuurlijk wel, maar dat was pas een stuk later.
Die nazi-film had er overigens vrij weinig mee te maken, leek me. Op een gegeven moment vraagt de één aan de ander of je nog ergens nazi-vlaggen zou kunnen kopen. 'Ja, als je een idioot bent wel,' zegt die andere dan. Dus dat vonden ze kennelijk toch niet iets stoers of zo.
  zaterdag 8 mei 2004 @ 19:09:30 #109
1484 kastanova
Ah mên..
pi_18981078
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 19:03 schreef k_man het volgende:
Dat gold wel voor meer personen; bijvoorbeeld dat meisje dat met gym geen korte broek aan wilde.
Als dat meisje de dader zou worden, dán zou het pas verrassend zijn en aantonen dat iedereen het kan doen...
Maar nee, ze kiezen de meest logische daders; gepeste, verknipte, geweldadige games spelende mannen zonder ook maar met één verrassende tot nadenken aanzettende conclusie te komen...
quote:
Ja, toen natuurlijk wel, maar dat was pas een stuk later.
Die nazi-film had er overigens vrij weinig mee te maken, leek me. Op een gegeven moment vraagt de één aan de ander of je nog ergens nazi-vlaggen zou kunnen kopen. 'Ja, als je een idioot bent wel,' zegt die andere dan. Dus dat vonden ze kennelijk toch niet iets stoers of zo.
Heb jij voor die momenten iemand anders voorbij zien komen waarvan je dacht; goh, dat wordt hem?
Nee dus, dat was slechts beeldvulling... .
I was an atheist until I realized I was God
  maandag 28 juni 2004 @ 19:10:54 #110
44906 merino
World of Sleepers
pi_20257855
Kasta ik ben het echt compleet met je eens. Je verwoord hetgene wat ik letterlijk de hele film heb gedacht.
Ik heb toch zo geprobeerd ervan te houden, het uberhaupt in 1 keer uit te kijken (koste me 3 pogingen) maar het lukte niet.
De pretentieloze beelden (die weliswaar prachtig geschoten zijn) en gigantisch slechte discussie's konden mij niet boeien.
Ik snap ook niet waarom Gus met amateurs heeft gewerkt die bovendien ook nog eens moesten improviseren. Iets wat voor mij gewoon de film dood maakte. Het is bijna alsof je kijkt naar de generale repetite van schooltoneel. Niet iets wat mij om de kwaliteit ooit heeft kunnen boeien.
Het feit dat Gus daarnaast echt alles aangrijpt als beeldvulling en totaal niet beseft hoe zo'n shooting werkelijk verloopt maakt het voor mij een van de grootste bout films ooit.

3/10
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_20284066
quote:
Op maandag 28 juni 2004 19:10 schreef merino het volgende:
Het feit dat Gus daarnaast echt alles aangrijpt als beeldvulling en totaal niet beseft hoe zo'n shooting werkelijk verloopt maakt het voor mij een van de grootste bout films ooit.
Jij weet daar natuurlijk wel alles van af...
pi_20291117
Ik zeg nog steeds: dit was dé film van 2003! - nà KB dan
  dinsdag 29 juni 2004 @ 23:44:01 #113
44906 merino
World of Sleepers
pi_20295035
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 17:30 schreef k_man het volgende:

[..]

Jij weet daar natuurlijk wel alles van af...
oh nee idd wacht ff, die filmpjes van de Columbine shootings lieten idd mensen 100% rustig en kalm in het lokaal blijven zitten. En die neger die eigenlijk zelfmoord pleegt stond ook op de Columbine tapes



Iedereen met een beetje logica en internetp0wers weet veel beter dan Gus hoe zo'n shooting verloopt...
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 23:47:29 #114
44906 merino
World of Sleepers
pi_20295134
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 21:51 schreef BaantjerWebby het volgende:
Ik zeg nog steeds: dit was dé film van 2003! - nà KB dan
Dat was altijd nog 'Good bye, Lenin' niet zo virtuoos gefilmd maar wel met een prachtig sluitend verhaal

(waarbij 'Girl with a Pearl Earring' , 'Van God Los' en 'Big Fish' vlak erachter komen)
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_20296589
ik vind het een goeie film en ook best realistisch.
pi_20319299
Ook al weet je vanaf minuut 1 wat er gaat gebeuren, toch bleef ik om de een of andere reden geboeid kijken. Misschien wel juist doordat er met amateurs is gewerkt had de film een bepaalde charme, die mij wèl aansprak. Met bekende acteurs wordt zo'n film toch al gauw te gelikt.

Geen meesterwerk, maar wel een goeie film. (7.5/10)
pi_20366683
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 23:44 schreef merino het volgende:
oh nee idd wacht ff, die filmpjes van de Columbine shootings lieten idd mensen 100% rustig en kalm in het lokaal blijven zitten. En die neger die eigenlijk zelfmoord pleegt stond ook op de Columbine tapes
Het is een interpretatie. Die tapes bestaan al. Het heeft weinig zin die na te gaan spelen hè?

Dat Gus Pshycho shot voor shot heeft nagemaakt, wil niet zeggen dat ie dat iedere keer doet hoor.

Die neger vond ik trouwens juist wel geslaagd. Er wordt eventjes gespeeld met de cinematografische conventies. Hij loopt er zo zelfverzekerd op af en je (ik althans) denkt nog even dat hij misschien de held van de film wordt, dat er toch nog een happy end is. Ijdele hoopt, blijkt dan.
pi_24377436
Ik vond de film wel erg geslaagd.

In het begin vond ik de lange shots erg vervelend en saai. Maar naar mate het einde naderde vond ik het ineens veel mooier. Dan zorgen die ervoor dat er meer sfeer in zit, op de een of andere manier.
Op de DVD van Elephant staat ook een interview met Gus van Sant. Hij had de bedoeling om een beeld te geven van een doorsnee dag van de leerlingen. En alleen van de laatste dag (met als uitzondering de 2 moordenaars dus). De personages zijn ook echte personen (behalve de 2 moordenaars weer), ze spelen personages die voor een groot deel gebaseerd zijn op hun eigen leven.
Hij wil ook geen reden aangeven voor waarom het is gebeurd. Die shots van wolken slaan volgens hem op het feit dat het door het weer kan komen. Dat gedeelte dat hij wordt gepest kan een reden zijn. Er kunnen enorm veel redenen zijn. Of een samenloop van omstandigheden. Maar omdat je dat niet kan weten doet hij ook geen poging.

Dus ja. Topfilm.
  † In Memoriam † vrijdag 25 januari 2008 @ 13:08:34 #119
128220 Peter6000
pi_56297982
Vanavond om 2250 wordt de film uitgezonden, op Nederland 2.
pi_56312227
Ik had Elephant al eens eerder gezien, maar ook vanavond weer vond ik het een zeer indrukwekkende film. Mooi gemaakt ook, zo met al die perspectiefveranderingen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 02:12:21 #121
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_56313694
Vanavond gezien op Nederland 2. Hou er een nogal dubbel gevoel aan over. Heb er op zich wel geboeid naar gekeken en het was in ieder geval op een mooie manier gefilmd, maar eigenlijk begreep ik het achterliggende idee pas echt na het lezen van dit topic. Kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar eerlijk gezegd viel de film an sich me daardoor een beetje tegen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 11:44:07 #122
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_56316622
quote:
Op maandag 3 januari 2005 19:41 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik vond de film wel erg geslaagd.

In het begin vond ik de lange shots erg vervelend en saai. Maar naar mate het einde naderde vond ik het ineens veel mooier. Dan zorgen die ervoor dat er meer sfeer in zit, op de een of andere manier.
Op de DVD van Elephant staat ook een interview met Gus van Sant. Hij had de bedoeling om een beeld te geven van een doorsnee dag van de leerlingen. En alleen van de laatste dag (met als uitzondering de 2 moordenaars dus). De personages zijn ook echte personen (behalve de 2 moordenaars weer), ze spelen personages die voor een groot deel gebaseerd zijn op hun eigen leven.
Hij wil ook geen reden aangeven voor waarom het is gebeurd. Die shots van wolken slaan volgens hem op het feit dat het door het weer kan komen. Dat gedeelte dat hij wordt gepest kan een reden zijn. Er kunnen enorm veel redenen zijn. Of een samenloop van omstandigheden. Maar omdat je dat niet kan weten doet hij ook geen poging.

Dus ja. Topfilm.
Mooie review. Vooral dat van Sant enkele veel gehoorde verklaring even aanstipt, maar imo laat zien dat daarin niet de groter achterliggende reden gezoch moet worden, vond ik goed. Zo spelen ze ook één of ander schietspelletje, luisteren ze naar Manson en zappen ze toevallig langs een docu over Hitler op tv, maar zijn daarin niet heel verschillend dan elk ander kind.
pi_56317223
Nog een mogelijke verklaring zou kunnen worden gezocht in het feit dat het bestaan van de hedendaagse jeugd in essentie eigenlijk heel erg leeg is. Van Sant laat bijvoorbeeld het oppervlakkige gebep van die drie meisjes zien en iedere keer dat massale schoolcomplex waarbij het idee wordt gevormd, dat de individuele scholier een nummer is; een productieobject dat er ruw binnenkomt en als een gevormd en gefabriceerd massaproduct uitrolt. Voor sommigen kan die leegheid tot waanzin leiden, tot doelloosheid en daardoor een totale afvlakking van enig respect voor het leven.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 17:10:21 #124
160172 sjaco45
happy family
pi_56321708
Wij vonden het een erg aangrijpende film, die je wel aanspoort tot nadenken, over alles wat er nu gebeurd, in deze maatschappij.
Hoe het zo ver kan komen, dat deze dingen gebeuren.
De film bleef boeiend tot het einde.
Iedereen is welkom, op onze familie site
http://www.bloggen.be/familieaalbersberg
pi_78963002
Toevallig laatst gezien, erg goede film idd
  maandag 15 maart 2010 @ 08:44:44 #126
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_79158277
zo dit moet een van de traagstlopende topics zijn denk ik zo
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_79158352
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:44 schreef MikeyMo het volgende:
zo dit moet een van de traagstlopende topics zijn denk ik zo
quote:
Op zondag 1 juni 2003 19:21 schreef MikeyMo het volgende:
ben wel benieuwd dan
heb je hem na 7 jaar inmiddels al gezien?
  maandag 15 maart 2010 @ 09:11:36 #128
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_79158643
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:51 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]


[..]

heb je hem na 7 jaar inmiddels al gezien?
ja, jaaaren geleden... Ik heb volgens imdb hem een 7 gegeven
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_79158662
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:11 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ja, jaaaren geleden... Ik heb volgens imdb hem een 7 gegeven
Ah, een 7, 7 jaar ... ik zie een verband.
Als je hem een 8 had gegeven, dan was dit topic pas in 2011 omhoog gekickt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')