Ik zet een symbolische euro op in dat dit niet gaat gebeuren...quote:He added: “Emirates will continue to be the largest operator of this spacious and modern aircraft for the next two decades,
Als ik even snel op Flightradar kijk, lijken alle grote kisten van Turkish Airlines naar Istanbul te gaan. Dat kan inderdaad met vakantie en vracht te maken hebben, maar misschien ook met het uitbouwen van Istanbul als overstapluchthaven. Misschien is het aantal reizigers naar de kleinere Turkse luchthavens vanaf Schiphol niet groot genoeg om extra directe vluchten in te plannen, maar lukt het wel met Istanbul als overstapplaats.quote:Op vrijdag 10 september 2021 21:51 schreef Stephan5 het volgende:
Enfin, wat ik mij eigenlijk een beetje aan het afvragen was.....Is dat er zoveel TK/XQ vluchten zijn. Uiteraard mag dat, maar volgens mij zijn er nooit zoveel vluchten geweest als nu. Het is/was uiteraard seizoens-gebonden, maar we zitten toch middenin in Corona.
.
Ik denk natuurlijk wel dat ze slots gebruiken die anderen niet gebruiken, maar wat op zich wel vrij opvallend is, is dat er zoveel Wide-body's te zien zijn van TK. De 77W, 787-9, A330-2/3......en dan nog A320/321... en bij XQ natuurlijk de 737-800.
.
Misschien is het ook een combinatie met vracht, maar op zich vind ik het vrij bijzonder.
.
En dat terwijl bijvoorbeeld AC en BR MOETEN blijven vliegen omdat ze anders dan mogelijk hun slots kwijt raken.
.
Ik ben wel eens benieuwd hoe het precies zit.
Jet2 uit LBA heeft recentelijk hun traditie verbroken en 36 A321Neo's besteld. Ook een trouwe B737 klant.quote:Op maandag 12 juli 2021 13:44 schreef Drekkoning het volgende: [..] Het zou me niet verbazen als ze over zouden stappen op Airbus inderdaad.
Jep, de laatste: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-abtl#2937a041quote:Op maandag 20 september 2021 13:59 schreef DrMarten het volgende:
Ik zie net uit mijn ooghoek een Lufthansa 747 voorbij vliegen. Dus er is er weer een weg van Twente.
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin.quote:Op maandag 20 september 2021 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
[ twitter ]
Stangetje vergeten te plaatsen bij de 737-900
wat dacht je van een Football-team dat in het vliegtuig zatquote:Op maandag 20 september 2021 17:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin.
quote:The Department of the Air Force has awarded a $2,604,329,361 contract to Rolls-Royce Corporation, Indianapolis, Indiana, for B-52H Stratofortress military derivative commercial engines.
The competitive single award contract provides for 608 military derivative commercial engines, plus spare engines, associated support equipment and commercial engineering data, to include sustainment activities, to be used on the B-52H bomber fleet.
The Rolls-Royce F130 engine will replace the TF33-PW-103, which has powered the B-52 since the 1960s, and is projected to no longer be supportable beyond 2030. The B-52 original equipment manufacturer, Boeing, is responsible for integrating the engines onto the aircraft. The Air Force plans to finalize integration activities and deliver the first lot of B-52H modified aircraft by the end of 2028.
“The B-52 CERP is a complex upgrade that not only updates the aircraft with new engines, but updates the flight deck area, struts and nacelles,” said Brig. Gen. John Newberry, Air Force bombers program executive officer.
“Our current virtual digital prototyping efforts are giving us an opportunity to integrate the engines and other changes to the B-52 before doing any physical modifications. This has allowed us to develop the most cost-efficient solution while reducing the time from concept to production.”
The B-52H is a long-range, heavy bomber that can perform strategic attack, close-air support, air interdiction, offensive counter-air and maritime operations. The bomber is capable of flying at high subsonic speeds at altitudes up to 50,000 feet. It can carry nuclear or precision guided conventional ordinance with worldwide precision navigation capability.
The new engines on the B-52s are expected to remain on the B-52H through at least 2050, increase fuel efficiency, increase range, reduce emissions in unburned hydrocarbons, and significantly reduce maintenance costs.
“The B-52 Commercial Engine Replacement Program is the most important and comprehensive upgrade to the B-52 in over half a century,” said Maj. Gen. Jason Armagost, director of Strategic Plans, Programs and Requirements at Headquarters Air Force Global Strike Command, Barksdale Air Force Base, Louisiana. “The B-52 is the workhorse of the nation’s bomber force and this modification will allow the B-52 to continue its critical conventional and standoff mission into 2050’s.”
The first two fully modified B-52s are projected to deliver by the end of 2025 and will undergo ground and flight testing. The first lot of operational B-52s with the new engines is projected to deliver by the end of 2028 with the entire fleet modified by 2035.
quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:08 schreef Iemand91 het volgende:
Het het einde is in zicht van wide-body trijets buiten de Amerika's.
Momenteel zijn er buiten de VS nog slechts 3 wide-body trijets in gebruik/geregistreerd.
(Ik heb het hier dus over registraties/maatschappijen; er komen nog steeds wide-body trijets buiten de Amerika's)
Eerst de Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCC, de laatste MD-11 in gebruik buiten de VS.
Dit toestel is in 1998 nieuw aan de maatschappij geleverd en het 23 jaar oude toestel zal op 15 oktober (volgende week vrijdag) voor de laatste keer in Frankfurt landen vanuit New York.
Dit toestel zal later aan het Amerikaanse Western Global Airlines worden geleverd.
Ze heeft voor de laatste dagen de “Thank You MD-11 / Farewell” sticker gekregen:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/RobertLN_/status/1444267336366702596
Dan hebben we de McDonnell Douglas MD-10F CP-2791 van het Boliviaanse TAB Cargo.
Ruim 33 jaar oud en vloog hiervoor voor FedEx.
Het is het enige toestel van deze maatschappij en staat momenteel al een halve maand in Miami.
[ afbeelding ]
https://www.jetphotos.com/photo/10163695
En tenslotte de McDonnell Douglas KDC-10 T-235 "Jan Scheffer" van de Nederlandse luchtmacht.
Nu bijna 45 jaar oud werd dit toestel in 1976 nieuw aan Martinair geleverd en werd in 1995 aan de Nederlandse luchtmacht geleverd.
Dit toestel zal naar het Amerikaanse Omega Air gaan die ook al een andere KDC-10 (T-264) overnam en die nu in San Antonia staat opgeslagen.
Ik heb een datum gelezen van 25 oktober dat ze naar de VS zal worden overgevlogen.
[ afbeelding ]
https://www.jetphotos.com/photo/10298059
Deze laatst overgebleven KDC-10 zal komende donderdag een afscheidsvlucht maken langs o.a. (voormalige) luchtvaartbases. Vermoedelijke vertrektijd vanaf Eindhoven is 12:30 uur.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1445004770163499011
Alle andere overgebleven DC-10's (en daarmee bedoel ik alle varianten waaronder de MD-10/KC-10 etc.) zijn geregistreerd in de VS, in gebruik bij de United States Air Force, FedEx, Omega Air, 10 Tanker Air Carrier en Project Orbis.
De MD-11's bij FedEx, UPS en Western Global Airlines.
Er is nog één andere wide-body trijet in gebruik; de Lockheed L-1011 TriStar "Stargazer" N140SC, ook in de VS geregistreerd maar die is niet erg actief (vloog in juni 2020) voor het laatst.
Dat is de laatst luchtwaardige overgebleven Tristar ter wereld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |