abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188474052


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_188474108
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 09:52 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Beetje gek weer dat ze daar geen gehoor aangeven dat geef inderdaad ook twijfels... Over die uit Venlo, wat is daar je mening over?
Deze ziet er niet onaardig uit. Wel een lage bruto rente maar dit is helaas een beetje een tendens aan het worden. Ook de mogelijkheid om boetevrij te mogen aflossen is bij GvE nog steeds een nadeel t.o.v. bijvoorbeeld Collin of SiG.

Ik heb net (een beetje aan de late kant :P maar dat is mijn schuld) voor de zekerheid van dit project het taxatierapport opgevraagd. Even afwachten of dit komt voor 13.30 uur.
pi_188474157
GVE project 20254 laat ik ff lopen, is principe kwestie, het niet reageren op vragen van investeerders, wetende dat je project live gaat is onbehoorlijk en onfatsoenlijk.
In het project wordt de hypo gezet op een pand dat al in bezit is, en waar blijkbaar geen financiering op zit. Qua kerncijfers lijkt me deze beter dan Venlo, daar komt de hypo op het aangekochte pand waarvoor de financiering op bestemd is.
Bovendien weten we welk pand / locatie / WOZ etc. In 20254 weten we dat niet vh pand in Schiedam, ook geen historie.

Mijn voorkeur ging uit naar 20254 GVE, en ik hik nog een beetje aan tegen de 84 mnd van Venlo, 20254 staat nu op 28%. Dus 20254 uit principe nog niet en Venlo nog ter overweging.

Greed is not always good *O* w/
pi_188474392
Voor de Papa John investeerders: er vormen zich wat donkere wolken boven de pizza jongens

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188474635
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 09:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik laat GvE project 20254 (vooralsnog?) lopen. Niet zozeer omdat het project mij niet aanstaat maar wel om dat ik het taxatierapport heb opgevraagd en dit tot op heden niet heb mogen inzien. Ook op later gestelde inhoudelijke vragen m.b.t. het taxatierapport heeft de geldnemer tot op heden niet aan GvE willen reageren. Niets ten nadele van GvE in dit geval (vragen netjes doorgegeven maar krijgen geen reactie) maar wel een geldnemer die niet wil reageren en klaarblijkelijk iets achter te houden heeft.

Ga dan lekker geld ophalen bij een bank en niet via crowdfunding denk ik dan. Een gemiste kans.
Heeft GVE het taxatierapport zelf wel in bezit en mag je dat niet inzien of heeft GVE het zelf ook niet? Ik neem aan dat ze de waarde in verhuurde staat toch wel controleren.
pi_188474730
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 10:50 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Heeft GVE het taxatierapport zelf wel in bezit en mag je dat niet inzien of heeft GVE het zelf ook niet? Ik neem aan dat ze de waarde in verhuurde staat toch wel controleren.
GvE heeft het wel maar mag het van de geldnemer niet verstrekken.
Er zijn natuurlijk wel veel meer zaken die van belang zijn om naar te kijken.
pi_188474849
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 10:32 schreef PON het volgende:
Voor de Papa John investeerders: er vormen zich wat donkere wolken boven de pizza jongens

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Via CC deelgenomen aan Leiden, maar dit is een masterstore in bezit van de initatiefnemers (1 van de 3). Dus daar zit vooralsnog weing pijn, al is het daar natuurlijk ook de vraag of ze voldoende omzet halen.

Valt me trouwens op dat de naam Papa's door jan en alleman gepikt wordt. Denk maar aan Papa Joe's in Winterberg (da's wel de meest brutale :7).
Pecunia non olet
pi_188475161
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 10:09 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb net (een beetje aan de late kant maar dat is mijn schuld) voor de zekerheid van dit project het taxatierapport opgevraagd. Even afwachten of dit komt voor 13.30 uur.
Wat me daar verbaasde is dat er voor slechst eur 10.000 een complete verbouwing ("nieuwe oprit, moderne keuken, badkamer, toilet, dubbele beglazing en nieuwe vloeren zowel op de begane grond als eerste verdieping") kan worden gedaan, vraagme af hoe realistisch dat is.
pi_188475475
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 11:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Via CC deelgenomen aan Leiden, maar dit is een masterstore in bezit van de initatiefnemers (1 van de 3). Dus daar zit vooralsnog weing pijn, al is het daar natuurlijk ook de vraag of ze voldoende omzet halen.

Valt me trouwens op dat de naam Papa's door jan en alleman gepikt wordt. Denk maar aan Papa Joe's in Winterberg (da's wel de meest brutale :7).
Ik heb een Papa Johns via Collin. Dat is de eerste van 51 projecten die bij mij in default raakt. Dit echtpaar - het komt er in het kort op neer - heeft de boel opgelicht, zonder goedkeuring de zaak verkocht en activiteiten zijn niet bekend bij het hoofdkantoor.

Zit net als Obli in Papa Johns Leiden. Betalen netjes.

Verder nog een Papa Johns via GVE. betaalt netjes. De 2 die wel betalen kunnen mijn aanstaande afboeking echter niet compenseren.... :-(
pi_188475524
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 09:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik laat GvE project 20254 (vooralsnog?) lopen. Niet zozeer omdat het project mij niet aanstaat maar wel om dat ik het taxatierapport heb opgevraagd en dit tot op heden niet heb mogen inzien. Ook op later gestelde inhoudelijke vragen m.b.t. het taxatierapport heeft de geldnemer tot op heden niet aan GvE willen reageren. Niets ten nadele van GvE in dit geval (vragen netjes doorgegeven maar krijgen geen reactie) maar wel een geldnemer die niet wil reageren en klaarblijkelijk iets achter te houden heeft.

Ga dan lekker geld ophalen bij een bank en niet via crowdfunding denk ik dan. Een gemiste kans.
Inmiddels het belangrijkste deel van het geanonimiseerde taxatierapport mogen ontvangen en even snel doorgekeken. Niet echt veel bijzonderheden zo op het eerste gezicht dus dat is prima. Er is een niet actieve VvE maar dat zie ik in dit geval niet als een groot probleem. Verder valt de lage WOZ-waarde op (126k per 1-1-2018) maar als je het onderpand vergelijkt met de overige verkoopprijzen van panden in de buurt lijkt de taxatiewaarde wel reëel.

Ik neem hem ondanks de wel erg lage rente en slechte boeteclausule bij een vervroegde aflossing wel mee.
pi_188475827
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inmiddels het belangrijkste deel van het geanonimiseerde taxatierapport mogen ontvangen en even snel doorgekeken. Niet echt veel bijzonderheden zo op het eerste gezicht dus dat is prima. Er is een niet actieve VvE maar dat zie ik in dit geval niet als een groot probleem. Verder valt de lage WOZ-waarde op (126k per 1-1-2018) maar als je het onderpand vergelijkt met de overige verkoopprijzen van panden in de buurt lijkt de taxatiewaarde wel reëel.

Ik neem hem ondanks de wel erg lage rente en slechte boeteclausule bij een vervroegde aflossing wel mee.
Ok, helder bedankt!! Ik pak hem ook mee. Venlo laat ik lopen. Nog even volhouden ik zit op de 100 projecten :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Ron1986 op 16-08-2019 12:38:27 ]
pi_188475842
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inmiddels het belangrijkste deel van het geanonimiseerde taxatierapport mogen ontvangen en even snel doorgekeken. Niet echt veel bijzonderheden zo op het eerste gezicht dus dat is prima. Er is een niet actieve VvE maar dat zie ik in dit geval niet als een groot probleem. Verder valt de lage WOZ-waarde op (126k per 1-1-2018) maar als je het onderpand vergelijkt met de overige verkoopprijzen van panden in de buurt lijkt de taxatiewaarde wel reëel.

Ik neem hem ondanks de wel erg lage rente en slechte boeteclausule bij een vervroegde aflossing wel mee.
Dank!

Fijn dat er hier mensen de moeite doen om ook inhoudelijk mee te kijken en hiervan verslag te doen.
Ik heb hem nu ook meegenomen.
pi_188475935
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:33 schreef Crowd001 het volgende:

[..]

Dank!

Fijn dat er hier mensen de moeite doen om ook inhoudelijk mee te kijken en hiervan verslag te doen.
Ik heb hem nu ook meegenomen.
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inmiddels het belangrijkste deel van het geanonimiseerde taxatierapport mogen ontvangen en even snel doorgekeken. Niet echt veel bijzonderheden zo op het eerste gezicht dus dat is prima. Er is een niet actieve VvE maar dat zie ik in dit geval niet als een groot probleem. Verder valt de lage WOZ-waarde op (126k per 1-1-2018) maar als je het onderpand vergelijkt met de overige verkoopprijzen van panden in de buurt lijkt de taxatiewaarde wel reëel.

Ik neem hem ondanks de wel erg lage rente en slechte boeteclausule bij een vervroegde aflossing wel mee.
Kun / wil je in de spoiler de postcode en huisnr zetten, zodat ook wij / ik weten welk pand het is. Alvast dank.
pi_188475948
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:33 schreef Crowd001 het volgende:

[..]

Dank!

Fijn dat er hier mensen de moeite doen om ook inhoudelijk mee te kijken en hiervan verslag te doen.
Ik heb hem nu ook meegenomen.
Disclaimer: Het blijft wel beperkt tot het snel doorkijken en niet helemaal doorlezen aangezien dergelijke rapporten soms wel meer dan 100 pagina’s dik zijn.
Investeren dus volledig voor eigen risico ;)
pi_188476068
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 10:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze ziet er niet onaardig uit. Wel een lage bruto rente maar dit is helaas een beetje een tendens aan het worden. Ook de mogelijkheid om boetevrij te mogen aflossen is bij GvE nog steeds een nadeel t.o.v. bijvoorbeeld Collin of SiG.

Ik heb net (een beetje aan de late kant :P maar dat is mijn schuld) voor de zekerheid van dit project het taxatierapport opgevraagd. Even afwachten of dit komt voor 13.30 uur.
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:32 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Ok, helder bedankt!! Ik pak hem ook mee. Venlo laat ik lopen. Nog even volhouden ik zit op de 100 projecten :)
Het taxatierapport van Venlo binnen het uur mogen ontvangen. Ook hierin zo snel geen rare zaken aangetroffen. Wel een anti speculatiebeding tot medio maart volgend jaar (2020). Ik heb hierover nog een vraag gesteld maar verwacht door de relatieve korte looptijd van het beding niet echt problemen hierdoor. Wel kan het m.i. tot maart 2020 effect hebben op de cashflow.

Ik ben vooralsnog voornemens om ook Venlo dus mee te nemen.
pi_188476142
Inzake project 20254: de ondernemer is in 2016 begonnen met beleggen in vastgoed en heeft drie jaar later al 18 verhuurde panden? Het klinkt in mijn oren allemaal iets te mooi om waar te zijn. Als het zo makkelijk is om een hypotheek te krijgen voor een te verhuren pand, dan zou iedereen toch wel huizen gaan opkopen en verhuren?
pi_188476255
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:01 schreef djtiesto8 het volgende:
Inzake project 20254: de ondernemer is in 2016 begonnen met beleggen in vastgoed en heeft drie jaar later al 18 verhuurde panden? Het klinkt in mijn oren allemaal iets te mooi om waar te zijn. Als het zo makkelijk is om een hypotheek te krijgen voor een te verhuren pand, dan zou iedereen toch wel huizen gaan opkopen en verhuren?
Niet iedereen maar het neemt inderdaad hand over hand toe (niet zo gek met de huidige rentestanden :r ). Daarom blijft het zaak om scherp te blijven over met name het onderpand. De vraag is natuurlijk niet of maar wanneer de prijzen weer gaan dalen en dan wil je er als investeerder in dit soort projecten natuurlijk niet bij inschieten.
pi_188476488
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:09 schreef Horsemen het volgende:
Horsemen: Friese paardenhandelaar nog wat voor jou?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 16-08-2019 13:37:18 ]
pi_188476518
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Niet iedereen maar het neemt inderdaad hand over hand toe (niet zo gek met de huidige rentestanden :r ). Daarom blijft het zaak om scherp te blijven over met name het onderpand. De vraag is natuurlijk niet of maar wanneer de prijzen weer gaan dalen en dan wil je er als investeerder in dit soort projecten natuurlijk niet bij inschieten.
En om die reden vind ik het met een LTV van 83% en 4,6% netto rendement niet zo interessant

Brielle vind ik dan beter met een LTV van 73% en weliswaar een 2e hypotheek zonder parate executie
pi_188476558
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

En om die reden vind ik het met een LTV van 83% en 4,6% netto rendement niet zo interessant

Brielle vind ik dan beter met een LTV van 73% en weliswaar een 2e hypotheek zonder parate executie
Hoe verhoud zich het risico dan tussen zo'n 1ste en 2de hypotheek recht..?
pi_188476562
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:33 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Hoe verhoud zich het risico dan tussen zo'n 1ste en 2de hypotheek recht..?
Dan zit het 1ste gedeelte toch via een andere bank?
pi_188476571
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:33 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Hoe verhoud zich het risico dan tussen zo'n 1ste en 2de hypotheek recht..?
lastig omdat het een 2e hypotheekrecht is zonder mogelijkheid tot parate executie. Tegelijkertijd zit er ruim 100k huurinkomsten op dus kunnen de lasten gemakkelijk gedragen worden. En er wordt over de looptijd ruim een ton afgelost waardoor de LTV verder verbetert

Maar de uitwinning kan lastig blijken
pi_188476583
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Friese paardenhandelaar nog wat voor jou?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2
Startende ondernemer, met beperkt resultaat. Snap niet helemaal waar die risicoklasse B/9.99% vandaan komt. Ik zou een hoger risico profiel inschatten.

Ja er zit voldoende eigenvermogen in het bedrijf, maar ik vermoed dat dit de paarden zij. En of die tegen aanschafwaarde of vervangingswaarde (dus inclusief meerkosten van de trainingen) zijn gewaardeerd kan ik er niet uit afleiden.

Iemand meer verstand van de paarden business?

Trouwens de W&V klopt volgens mij niet (bruto marge van 65k - overige kosten van 16.7k <> bedrijfsresultaat van 12.8k)

[ Bericht 5% gewijzigd door PON op 16-08-2019 13:40:16 (toevoeging W&V) ]
pi_188476596
6 vastgoedprojecten open bij geldvoorelkaar. Welke zal als eerste 100% gefinancieerd zijn?
pi_188476818
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:42 schreef peterc het volgende:

[..]

[..]

Kun / wil je in de spoiler de postcode en huisnr zetten, zodat ook wij / ik weten welk pand het is. Alvast dank.
Ik heb de stukken vertrouwelijk ontvangen dus heb je vraag bij GvE neergelegd. GvE heeft je vraag doorgezet naar de geldnemer.
pi_188476823
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:37 schreef KrekelJapie het volgende:
6 vastgoedprojecten open bij geldvoorelkaar. Welke zal als eerste 100% gefinancieerd zijn?
20254
pi_188476986
Ik heb 20254 ook maar meegenomen. Heb de laatste tijd erg weinig meegepakt bij GVE en zo zakt mijn openstaande saldo niet te hard.

Zit nog te twijfelen over dat project in Venlo.
pi_188477039
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 14:15 schreef Red_arrow het volgende:
Zit nog te twijfelen over dat project in Venlo.
In dit tempo kan je er nog wel een paar nachtjes over slapen
pi_188477044
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Horsemen: Friese paardenhandelaar nog wat voor jou?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:35 schreef PON het volgende:
Startende ondernemer, met beperkt resultaat. Snap niet helemaal waar die risicoklasse B/9.99% vandaan komt. Ik zou een hoger risico profiel inschatten.

Ja er zit voldoende eigenvermogen in het bedrijf, maar ik vermoed dat dit de paarden zij. En of die tegen aanschafwaarde of vervangingswaarde (dus inclusief meerkosten van de trainingen) zijn gewaardeerd kan ik er niet uit afleiden.

Iemand meer verstand van de paarden business?
Ik ken dit bedrijf niet dus even in zijn algemeenheid.

Ik deel je vermoeden dat het e.v. in de paarden zit. Geen idee hoe ze deze gewaardeerd hebben. Het beter trainen van de paarden zorgt er zeker voor dat de waarde aanzienlijk kan stijgen en paarden zijn, nu het goed gaat met de economie, gewild en relatief hoog geprijsd. Dit gaat extra op voor paarden van het Friese ras aangezien die zeer gewild zijn.

Als een dergelijk bedrijf in de problemen raakt is het vaak extra moeilijk voor een deurwaarder om iets terug te halen. Om te beginnen nemen deurwaarders niet graag levende haven in beslag (o.a. door de hoge kosten die dit met zich mee brengt, het risico van het transport en de na inbeslagname doorlopende kosten/risico's). Ook is het vaak moeilijk, ondanks dat alle paarden gechipt behoren te zijn, om aan te tonen wie eigenaar is van welk paard.

Voor mij is het risico t.o.v. de rente te hoog en laat hem lopen.
pi_188477082
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 14:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Ik ken dit bedrijf niet dus even in zijn algemeenheid.

Ik deel je vermoeden dat het e.v. in de paarden zit. Geen idee hoe ze deze gewaardeerd hebben. Het beter trainen van de paarden zorgt er zeker voor dat de waarde aanzienlijk kan stijgen en paarden zijn, nu het goed gaat met de economie, gewild en relatief hoog geprijsd. Dit gaat extra op voor paarden van het Friese ras aangezien die zeer gewild zijn.

Als een dergelijk bedrijf in de problemen raakt is het vaak extra moeilijk voor een deurwaarder om iets terug te halen. Om te beginnen nemen deurwaarders niet graag levende haven in beslag (o.a. door de hoge kosten die dit met zich mee brengt, het risico van het transport en de na inbeslagname doorlopende kosten/risico's). Ook is het vaak moeilijk, ondanks dat alle paarden gechipt behoren te zijn, om aan te tonen wie eigenaar is van welk paard.

Voor mij is het risico t.o.v. de rente te hoog en laat hem lopen.
Thx - denk dat C (12.99%) of D (14.99%) beter past bij dit bedrijf. Laat hem ook lopen.
pi_188477116
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 13:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

En om die reden vind ik het met een LTV van 83% en 4,6% netto rendement niet zo interessant

Brielle vind ik dan beter met een LTV van 73% en weliswaar een 2e hypotheek zonder parate executie
Tja, dat is nog maar de vraag. Met een 2e hypotheek op dit horecapand kan je alles of een aanzienlijk gedeelte van je inleg kwijt raken. Bij een 1e hypotheek op het woonhuis zal je normaal gesproken altijd een aanzienlijk gedeelte terugkrijgen.
pi_188477637
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 14:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, dat is nog maar de vraag. Met een 2e hypotheek op dit horecapand kan je alles of een aanzienlijk gedeelte van je inleg kwijt raken. Bij een 1e hypotheek op het woonhuis zal je normaal gesproken altijd een aanzienlijk gedeelte terugkrijgen.
ik heb niet de verwachting dat alles niet terugkomt bij de 2e hypotheek dan moet er wel zo'n enorme waardevermindering optreden. Gedurende de looptijd wordt er ook nog afgelost en de rente is wel aanzienlijk hoger dan de overige 1e hypotheek projecten
pi_188478467
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 12:42 schreef peterc het volgende:

[..]

[..]

Kun / wil je in de spoiler de postcode en huisnr zetten, zodat ook wij / ik weten welk pand het is. Alvast dank.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188478809
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 11:38 schreef tnhb het volgende:

[..]

Wat me daar verbaasde is dat er voor slechst eur 10.000 een complete verbouwing ("nieuwe oprit, moderne keuken, badkamer, toilet, dubbele beglazing en nieuwe vloeren zowel op de begane grond als eerste verdieping") kan worden gedaan, vraagme af hoe realistisch dat is.
Dit betekent waarschijnlijk o.a.een keuken van 800 euro van de bouwmarkt en een badkamer van 700 euro. Het uurloon zal waarschijnlijk niet in de begroting zitten. Ondanks de beperkte investering is het meestal een flinke verbetering, maar dat zegt vooral iets over de huidige staat.
pi_188478896
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 15:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
thnx *O* w/ bescheiden meegenomen.
Wacht ook nog op CrowdRealEstate inzake Plattenburg BRD, zou deze week, maar ja dat kan ook nog morgen en zondag zijn , nog info volgen.
pi_188478988
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 14:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, dat is nog maar de vraag. Met een 2e hypotheek op dit horecapand kan je alles of een aanzienlijk gedeelte van je inleg kwijt raken. Bij een 1e hypotheek op het woonhuis zal je normaal gesproken altijd een aanzienlijk gedeelte terugkrijgen.
Helemaal mee eens. Voor de eerste 73% (in dit concrete geval) van de LTV loop je met een eerste hypotheek veel minder risico omdat je de opbrengst niet hoeft te delen met een voorganger.

Over het laatste stukje van 10% LTV loop je dan wel weer het volledige risico, maar over het geheel genomen is een project met 1e hypotheek bijna altijd interessanter zelfs al heb je een hogere LTV .

Ik heb niet zo'n hoge dunk van 2e hypotheken en al zeker niet bij bedrijfs OG.
Pecunia non olet
pi_188479219
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef peterc het volgende:
CrowdRealEstate inzake Plattenburg BRD
Voorinschrijving staat blijkbaar al open, nog geen email gezien
pi_188479344
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

Voorinschrijving staat blijkbaar al open, nog geen email gezien
Bedankt! Heb meteen een voorinschrijving gedaan.
pi_188479369
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

Voorinschrijving staat blijkbaar al open, nog geen email gezien
Dank, heb hem meegenomen. Ook nog geen mail gezien, terwijl ik toch al meerdere projecten heb lopen daar.
Ik heb me weleens afgevraagd hoe het kan dat CRE altijd van die oerdegelijke projecten in portefeuille heeft, en dat voor een start-up. Van henzelf daar nooit een bevredigend antwoord op gekregen.

Edit: 16:37 komt mail binnen met nieuwe propositie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 16-08-2019 16:40:38 (Mail wel ontvangen) ]
pi_188479381
Monkeytown Leeuwarden had al een lening is gve. Nu via Collin direct.
https://www.collincrowdfund.nl/vof-mt-leeuwarden-speelparadijs/
pi_188479409
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

Voorinschrijving staat blijkbaar al open, nog geen email gezien
Bedankt voor het melden. Ik heb deze meegepakt, ondanks de korte looptijd.
Pecunia non olet
pi_188479447
Warum al dat Duitse vastgoed via een NL crowdfunder is mij nog steeds niet duidelijk?


Eh, 725.000 voor 81 apartementen ? 8950,- per appartement ?

Momenteel bedraagt het huurniveau van de 81 appartementen ¤ 70.459 per jaar. In het best-case scenario zou bij een volledige bezetting dit huurniveau verdubbelen. Daarbij is er enige ruimte om de huurprijzen per m² te verhogen. Bij aanvang van de propositie staan zo'n 43 appartementen leeg. Deze leegstaande appartementen worden klaargemaakt voor de verhuur en op korte termijn te huur aangeboden.

70459 / 81-43 appartementen
huren voor 155,- per maand ?
Dan moet het wel een hele erge achterbuurt zijn.

[ Bericht 47% gewijzigd door zeeland6 op 16-08-2019 16:55:38 ]
pi_188479564
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

Voorinschrijving staat blijkbaar al open, nog geen email gezien
Vanmiddag nog gekeken, niets, nu wel, dank voor jullie meldingen, meegenomen
pi_188479731
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:46 schreef zeeland6 het volgende:
Warum al dat Duitse vastgoed via een NL crowdfunder is mij nog steeds niet duidelijk?

Eh, 725.000 voor 81 apartementen ? 8950,- per appartement ?

Momenteel bedraagt het huurniveau van de 81 appartementen ¤ 70.459 per jaar. In het best-case scenario zou bij een volledige bezetting dit huurniveau verdubbelen. Daarbij is er enige ruimte om de huurprijzen per m² te verhogen. Bij aanvang van de propositie staan zo'n 43 appartementen leeg. Deze leegstaande appartementen worden klaargemaakt voor de verhuur en op korte termijn te huur aangeboden.

70459 / 81-43 appartementen
huren voor 155,- per maand ?
Dan moet het wel een hele erge achterbuurt zijn.
"Met deze propositie wordt de aankoop van de twee objecten gefinancierd. Het drempelbedrag bedraagt ¤ 450.000 en het streefbedrag bedraagt ¤ 725.000. De twee objecten zijn door een gecertificeerde taxateur getaxeerd op een marktwaarde van ¤ 1.350.000.

De investeerders van Crowdrealestate krijgen met deze propositie het eerste recht van hypotheek. De onderliggende waarde van de hypothecaire inschrijving is ruimschoots dekkend".

Het moet haast zo zijn dat er nog een geldschieter is, die mogelijk een tweede hypotheek neemt.
pi_188480539
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 17:04 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

"Met deze propositie wordt de aankoop van de twee objecten gefinancierd. Het drempelbedrag bedraagt ¤ 450.000 en het streefbedrag bedraagt ¤ 725.000. De twee objecten zijn door een gecertificeerde taxateur getaxeerd op een marktwaarde van ¤ 1.350.000.

De investeerders van Crowdrealestate krijgen met deze propositie het eerste recht van hypotheek. De onderliggende waarde van de hypothecaire inschrijving is ruimschoots dekkend".

Het moet haast zo zijn dat er nog een geldschieter is, die mogelijk een tweede hypotheek neemt.
Of eigen geld. Maar who cares?
Pecunia non olet
pi_188481791
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 17:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Of eigen geld. Maar who cares?

Buffet zegt "je moet exact begrijpen waar je in investeert en het anders niet doen".

M.i. terechte vraag die Zeeland6 heeft, want ik weet de antwoorden ook niet.
pi_188483426
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 19:44 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Buffet zegt "je moet exact begrijpen waar je in investeert en het anders niet doen".

M.i. terechte vraag die Zeeland6 heeft, want ik weet de antwoorden ook niet.
Ze zijn er inderdaad niet duidelijk over, maar ik heb de indruk dat de Duitse initiatiefnemer het onroerend goed met een forse discount heeft gekocht vanwege de leegstanden en de (deplorabele?) onderhoudsstaat hiervan. Ik vermoed in eerste instantie met eigen geld en de financiering dient voor het upgraden en verhuurbaar maken van het gebouw. Maar goed de hypotheek is voor de CRE investeerders dus de rest van de financiering is sowieso risicodragend(er).
Pecunia non olet
pi_188483658
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 21:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze zijn er inderdaad niet duidelijk over, maar ik heb de indruk dat de Duitse initiatiefnemer het onroerend goed met een forse discount heeft gekocht vanwege de leegstanden en de (deplorabele?) onderhoudsstaat hiervan. Ik vermoed in eerste instantie met eigen geld en de financiering dient voor het upgraden en verhuurbaar maken van het gebouw. Maar goed de hypotheek is voor de CRE investeerders dus de rest van de financiering is sowieso risicodragend(er).
Ik vind de pitches overigens altijd erg helder en goed uiteengezet. We discussieren vaak over onduidelijkheden in pitches,maar de informatieverstrekking vind ik erg goed op dit platform. De weergaven als je ingelogd bent vind ik minder helder. Destijds gaven ze me aan dat in februari 2019 per project zichtbaar zou worden wat de status is, uitbetalingstermijnen, etc. Dat is nu nog steeds niet gebeurd. Verder moet ik ieder mailtje 2 keer sturen, voordat ik reactie krijg. Daaraan merk ik dat het nog niet een geheel geprofessionaliseerd platform is. Maar wel een goede aanvulling op de FNC's en de Collin's...
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:05:50 #49
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_188486223
Bij alle treurnis over LAH kreeg ik toch ook een opbeurend verhaal: vervroegde terugbetaling inclusief boeterente.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedrag is inmiddels ontvangen.
pi_188487726
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef peterc het volgende:

[..]

thnx *O* w/ bescheiden meegenomen.
Wacht ook nog op CrowdRealEstate inzake Plattenburg BRD, zou deze week, maar ja dat kan ook nog morgen en zondag zijn , nog info volgen.
Reeds 148% ingeschreven
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')