Het liedje van Joan had ook zeker de finale wel kunnen halen (sterker nog; bij de televote was ze ook 10e); wat dat betreft blijven die act en haar zenuwen ook eeuwig zonde. Joan had gewoon betere begeleiding en coaching moeten krijgen, en ook in de eerste plaats een veel betere act.quote:Op zondag 16 september 2018 00:34 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja. Liedje was nog best leuk, maar die hele staging....En dat ze keek als een hertje in de koplampen van een aanstormende auto hielp ook niet mee.
Eigenlijk vind ik Never Alone van de 3 J's ook wel hieronder. Oké er waren betere keuzes voor een liedje. Maar het was nog steeds goed genoeg om naar de finale te gaan denk ik. Maar ja dan moet je er niet zoiets oninteressants van maken.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 16 september 2018 01:17 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Het liedje van Joan had ook zeker de finale wel kunnen halen (sterker nog; bij de televote was ze ook 10e); wat dat betreft blijven die act en haar zenuwen ook eeuwig zonde. Joan had gewoon betere begeleiding en coaching moeten krijgen, en ook in de eerste plaats een veel betere act.
De 3JS hadden inderdaad betere keuzes in hun NSF, maar dan nog was Never Alone zeker een liedje dat de finale had moeten kunnen halen. Verder ging alleen alles mis qua instelling, voorbereiding, visie wat het Songfestival inhield, staging, kleding, uitstraling, etc. Zelfs Jan Dulles die normaal gesproken erg goed zingt, vond ik niet eens overal even zuiver in dat optreden. Dat jaar is echt een goed voorbeeld van een jaar dat er weinig mis was met artiest en lied, maar heel veel met alles eromheen.
Dit was zeker een enorm verschil. Ik vond het vooraf een heel aardig nummer, stond bij mij ergens in de middenmoot. Best kans op een finale. Maar die versie live is zo anders. En dan als klap op de vuurpijl dat debiele idee van die rozenstruik in zijn rugquote:Op zondag 16 september 2018 07:53 schreef Cee het volgende:
Nadat ik dit jaar alle officiële clips had gezien stond dit nummer bijna fier bovenaan in mijn lijst. Niet dat de video echt geweldig / begrijpelijk was, maar het was ook niet saai. Het lied ‘pakte’ me gewoon. Zowel Alekseev’s gekwelde stem (I know, smaken verschillen) als de opbouw van het lied, het geheel, ik vond het kloppen. Een serieuze gooi naar een plek in de finale.
En toen begonnen de rehearsals en werd al snel duidelijk dat Wit-Rusland z’n inzending in ras tempo te grabbel gooide. Live matig gezongen, maar dat was nog niet eens het grootste misdrijf. Het originele arrangement van het lied was blijkbaar niet spannend en emotioneel genoeg voor de delegatie dus er werd een extra saus valse dramatiek overheen gegoten en tot overmaat van ramp werd dat ook gedaan met de act. Het resultaat: een clowneske vertolking van een prima nummer en het lachertje van het jaar.
Niet alleen de afgelopen twee jaar. Daar moeten ze toch echt wel heel stel blinde stylisten hebben om dat te verzinnen. Maar dit jaar was toch wel het toppunt, hoe kun je het verzinnen.quote:Op zondag 16 september 2018 12:36 schreef Nexum het volgende:
Macedonië is echt I N F A M O U S de laatste 2 jaren voor goeie liedjes hebben maar vervolgens de staging helemaal verneuken. Lost and Found is daar echt het beste voorbeeld van, het is een super goed lied. Maar die staging, die outfits: allemaal super fout.
Mijn absolute favoriet dat jaar. Stijf onderaan geëindigd.quote:Op zaterdag 15 september 2018 22:06 schreef ato het volgende:
Estland 2016. was 1 van mijn favoriete nummers na het horen en zien na de previews.
En dan krijgen wij dit
Jezelf verdiepen in welke post dit nummer genoemd en geplaatst werd, is blijkbaar ook teveel gevraagd Dit was namelijk niet de OP.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:30 schreef Elfletterig het volgende:
De in de OP getoonde clip van Francesco Gabbani betreft niet zijn uitvoering tijdens het Songfestival, maar tijdens de nationale finale (San Remo).
Dit was de uitvoering tijdens de Songfestival-finale. Net als bij de nationale finale is het nummer in toonsoort omlaag gezet, wat de kracht ervan niet ten goede komt. En in de Songfestival-versie is ook nog het tweede couplet voor een groot deel weggeknipt.
En dan had je als kritisch publiek ook nog die puristische, muzikaal geweldig goed op de hoogte zijnde Nederlanders die niet snapten waarom er een aap naast hem stond te dansen. Dat kon natuurlijk niet. (Jezelf verdiepen in de inhoud van een nummer is uiteraard te veel gevraagd)
Dat is maar zeer de vraag ja. Daarom is het ook belangrijk dat je act zoveel mogelijk 'klopt'. Het exacte percentage zou ik niet weten. Maar het zou mij niet verbazen als 90% (of zelfs nog meer) het liedje voor de eerste keer hoort, laat staan ziet op de avond zelf. Dus dan krijgen de meeste kijkers ook niet zoveel mee.quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:33 schreef ijs_beer het volgende:
Hoe reëel is het om te verwachten dat iemand zich tijdens de uitzending gaat verdiepen in zo'n nummer? Bedoel, de liedjes blijven maar komen dus tijd is er niet echt voor.
Ah, post #2...quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:30 schreef Redefine het volgende:
[..]
Jezelf verdiepen in welke post dit nummer genoemd en geplaatst werd, is blijkbaar ook teveel gevraagd Dit was namelijk niet de OP.
Nee maar eerlijk is eerlijk, velen snapten het ook niet die vooraf naar de veelbekeken youtube keken. En ook eerlijk is eerlijk, het duurde bij mij ook wel even voor het kwartje van de aap viel. Ook toen ik ongevéér wist waar de Italiaanse tekst over ging snapte ik het niet meteen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:33 schreef ijs_beer het volgende:
Hoe reëel is het om te verwachten dat iemand zich tijdens de uitzending gaat verdiepen in zo'n nummer? Bedoel, de liedjes blijven maar komen dus tijd is er niet echt voor.
Kan gebeurenquote:
Je hoeft niet je te verdiepen in nummers, maar als je dan kritiek gaat spuien, zorg dan in elk geval dat je weet waarover je praat. We hebben dat dit jaar ook weer gezien met complete volksstammen die het gekakel in het nummer van Israël maar niks vonden. Dat het een inhoudelijke functie heeft in dat nummer doet er niet toe.quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:33 schreef ijs_beer het volgende:
Hoe reëel is het om te verwachten dat iemand zich tijdens de uitzending gaat verdiepen in zo'n nummer? Bedoel, de liedjes blijven maar komen dus tijd is er niet echt voor.
Of lees dit stukje van de officiële Songfestival-site:quote:The crowd shouts out a mantra,
evolution stumbles.
the naked ape is dancing;
Westerners' karma,
(...)
When life becomes distracted, men fall.
Westerners' karma, Westerners' karma,
the ape gets back up
Namaste, yeah!
Er is desgewenst ook nog een Wikipedia-pagina met toelichting: https://en.wikipedia.org/wiki/Occidentali%27s_Karmaquote:During Francesco's performance, he was joined on stage by a gorilla which is specifically related to the meaning of the song. "In the end we become aware that after all we’re naked apes," Francesco explained, meaning that at the end of the day we are all humans.
Zie hier een reden waarom we in 2019 geen Nederlandstalig nummer moeten sturen. Niemand snapt het...quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee maar eerlijk is eerlijk, velen snapten het ook niet die vooraf naar de veelbekeken youtube keken. En ook eerlijk is eerlijk, het duurde bij mij ook wel even voor het kwartje van de aap viel. Ook toen ik ongevéér wist waar de Italiaanse tekst over ging snapte ik het niet meteen.
Sorry Elfletterig, ik ga nu even in een hoekje huilen en schamen.
Dat zal echt niet alleen in Nederland geweest zijn. Zeer waarschijnlijk in heel Europa zal een vergelijkbare reactie zijn geweest. Anders was het waarschijnlijk wel hoger geëindigd.quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hoeft niet je te verdiepen in nummers, maar als je dan kritiek gaat spuien, zorg dan in elk geval dat je weet waarover je praat. We hebben dat dit jaar ook weer gezien met complete volksstammen die het gekakel in het nummer van Israël maar niks vonden. Dat het een inhoudelijke functie heeft in dat nummer doet er niet toe.
Wat Occidentali's Karma betreft; dit is een deel van de tekst in het Engels vertaald:
[..]
Of lees dit stukje van de officiële Songfestival-site:
[..]
Er is desgewenst ook nog een Wikipedia-pagina met toelichting: https://en.wikipedia.org/wiki/Occidentali%27s_Karma
Mijn punt is: de dansende aap had een betekenis, die vormde een concreet onderdeel van het nummer en van datgene wat de artiest wilde uitbeelden/vertellen. Maar in Nederland werd dat door de "goed geïnformeerde", van "echte, pure muziek" houdende goegemeente afgedaan als aandacht trekken.
Jaquote:Op vrijdag 2 november 2018 22:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zie hier een reden waarom we in 2019 geen Nederlandstalig nummer moeten sturen. Niemand snapt het...
Davina kennende zullen het dan wel bitterboinks worden.quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:54 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja
En uiteraard snapte ik het destijds wel na de Engelse vertaling hoor. Maar ik zeg gewoon eerlijk dat ik het niet meteen kon plaatsen. Terwijl ik het een te gek lied vond, was er nog net niet verslaafd aan En de aap vond ik sowieso wel leuk met dat gekke opvallende dansje. Dus geen kritiek verder, maar uit de Italiaanse versie kon ik de aap niet plaatsen.
Dus idd. Laten we het maar lekker Engels houden. Dan begrijpen ze iig die enorme bruine bol op het podium als Davina over bitterballs zingt.
Bitterboiiiilsquote:Op vrijdag 2 november 2018 22:59 schreef Redefine het volgende:
[..]
Davina kennende zullen het dan wel bitterboinks worden.
Wat dat betreft kan die juist beter in het Nederlands gaan zingenquote:
Mijn fout.Ik vond de San Remo versie juist erg leuk.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:30 schreef Elfletterig het volgende:
De in de OP getoonde clip van Francesco Gabbani betreft niet zijn uitvoering tijdens het Songfestival, maar tijdens de nationale finale (San Remo).
Dit was de uitvoering tijdens de Songfestival-finale. Net als bij de nationale finale is het nummer in toonsoort omlaag gezet, wat de kracht ervan niet ten goede komt. En in de Songfestival-versie is ook nog het tweede couplet voor een groot deel weggeknipt.
En dan had je als kritisch publiek ook nog die puristische, muzikaal geweldig goed op de hoogte zijnde Nederlanders die niet snapten waarom er een aap naast hem stond te dansen. Dat kon natuurlijk niet. (Jezelf verdiepen in de inhoud van een nummer is uiteraard te veel gevraagd)
Ik las het als bitter boys. Soort van homo-erotisch nummer.quote:
quote:Op vrijdag 2 november 2018 22:54 schreef Greys het volgende:
Laten we het maar lekker Engels houden. Dan begrijpen ze iig die enorme bruine bol op het podium als Davina over bitterballs zingt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |