Goede post ditquote:
Haha oeps ik wilde m verwijderen! Maar kan blijkbaar niet.. ook iets wat ik hopelijk over jaren begrijpquote:
Is al voorbij gekomen maar blijft een goeie. Als er geen pijltje is ligt het soms aan de kant waar het slangetje zit op het symbool.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:07 schreef onniedah het volgende:
[..]
Haha oeps ik wilde m verwijderen! Maar kan blijkbaar niet.. ook iets wat ik hopelijk over jaren begrijp
Maar ik wilde in eerste instantie een foto posten van een benzine meter! Ik begreep namelijk pas na jaren dat dat pijltje aangeeft aan welke kant je tankdop zit :p
In Japan rijden ze links...quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:45 schreef JayHovah het volgende:
Inhakend in het benzinedop-verhaal, in de meeste gevallen is de kant van de benzinedop aan de bijrijderskant van het land waar de auto geproduceerd word. Voorbeeldje, Bij Japanse auto’s zit het meestal aan de linkerkant want in Japan rijden ze rechts. Bij de Opels zitten ze rechts, want in Duitsland rijden ze links. Echter....bij de oude Opel Frontera zat hij links want deze auto werd in Engeland gebouwd.
Het is ook een beetje een veiligheidsverhaaltje, net als peen schuifdeur bij een bestelauto zit standaard aan de bijrijderskant, dit omdat je dan niet zomaar van de laadruimte / dubbel cabine de weg opstapt maar de stoep op...
Nu je het zegt... . Bij bakwagens is dat ook valt mij nu in. .quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:45 schreef JayHovah het volgende:
Inhakend in het benzinedop-verhaal, in de meeste gevallen is de kant van de benzinedop aan de bijrijderskant van het land waar de auto geproduceerd word. Voorbeeldje, Bij Japanse auto’s zit het meestal aan de linkerkant want in Japan rijden ze rechts. Bij de Opels zitten ze rechts, want in Duitsland rijden ze links. Echter....bij de oude Opel Frontera zat hij links want deze auto werd in Engeland gebouwd.
Het is ook een beetje een veiligheidsverhaaltje, net als peen schuifdeur bij een bestelauto zit standaard aan de bijrijderskant, dit omdat je dan niet zomaar van de laadruimte / dubbel cabine de weg opstapt maar de stoep op...
Waarom denk jij dat ze in Korea links rijdenquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 20:47 schreef Djeez het volgende:
Waarom rijden ze in Japan en Korea eigenlijk links? Naar mijn weten zijn ze nooit door de Engelsen geannexeerd.
Da's handiger voor rechtshandige ridders die een tegenstander van een paard af willen slaan. En rechtshandige koetsiers kunnen dan slaan met hun zweep zonder hun koets of een voetganger te rakenquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 20:47 schreef Djeez het volgende:
Waarom rijden ze in Japan en Korea eigenlijk links? Naar mijn weten zijn ze nooit door de Engelsen geannexeerd
Omdat een FOK!ker hier eerder dat zeiquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 20:56 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat ze in Korea links rijden
Aha, op die manier. Dank jequote:Op zaterdag 13 oktober 2018 20:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Da's handiger voor rechtshandige ridders die een tegenstander van een paard af willen slaan. En rechtshandige koetsiers kunnen dan slaan met hun zweep zonder hun koets of een voetganger te raken
Het is wel van horen zeggen, maar volgens mij zit er een kern van waarheid inquote:
Korea dus niet Ze reden het wel, maar nadat ze bevrijd waren van de Japanse bezetters na WOII hebben ze gekozen voor rechts.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 20:47 schreef Djeez het volgende:
Waarom rijden ze in Japan en Korea eigenlijk links? Naar mijn weten zijn ze nooit door de Engelsen geannexeerd
quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:59 schreef Dingest het volgende:
[..]
Korea dus niet Ze reden het wel, maar nadat ze bevrijd waren van de Japanse bezetters na WOII hebben ze gekozen voor rechts.
Japan deed het van oudsher min of meer al, maar (voor zover ik begrepen heb) toen ze in de 19de eeuw ging moderniseren met treinen en trams schakelden ze de hulp van de Britten in bij de bouw zodat het land nu definitief 'links' georiënteerd werd qua verkeer (treinverkeer is in de meeste landen nog wel redelijk 'links' - hoewel niet in NL). Japan is eigenlijk maar recent een grote speler op de internationale markt, en was lange tijd vrij gesloten voor de rest van de wereld, zodat het veel oude gebruiken heeft behouden. Nederland heeft ook 'links rijden' die kant op geëxporteerd in de Gouden Eeuw, daarom rijden ze in Suriname en Indonesië ook links, maar hier zijn wij het kwijtgeraakt omdat Napoleon het rechts rijden hier massaal doorvoerde.
Dit is weer het gevolg van het feit dat de hogere klasse in Frankrijk nog links reed en de lagere gedwongen werd hen rechts te passeren, maar na de Revolutie gingen veel van de hogere klasse lui (nu ze minder populair werden) toch maar rechts rijden om minder op te vallen. Gaandeweg werd dit norm/wet, en Napoleon's veroveringen, toename van (industrieel) verkeer en het ontstaan van wegennetten deed de rest. Ook in Rusland was toen al bij wet vastgelegd dat men rechts moest rijden. Links rijden was inderdaad altijd de norm vanwege gemak bij losse paarden of kleine karren (en van links op/van het paard komen is makkelijker voor rechtshandigen); rechts rijden is ontstaan door de grotere, meerspans karren zodat elkaar rechts passeren makkelijker werd qua overzicht.
De US reed aanvankelijk ook links, maar een combinatie van praktisch gebruik, verzet tegen Britse invloeden en opkomst van Europese immigranten heeft daar gaandeweg rechts van gemaakt. En omdat Amerika later in grote getallen auto's ging produceren die gericht waren op rechts rijden (met het stuur links) werd niet alleen nationaal maar internationaal min of meer gedwongen hieraan mee te doen. Canada was volgens mij nog tot in of kort na de Tweede Wereldoorlog een links rijdend land, terwijl in vasteland Europa de veroveringen van Nazi Duitsland geholpen heeft met de verdere invoering van rechts tijden. In de meeste landen, pas met de komst van modern transport en een moderner wegennetwerk, is pas in de eerste helft van de 20ste eeuw formeel vastgelegd dat rechts rijden de norm is. Zweden heeft, heel beroemd, in de jaren '60 de overstap gemaakt naar rechts: op 3 september 1967 moest al het privéverkeer vanaf 01:00 tot 06:00 stilstaan zodat men de borden en alles kon aanpassen. Daarna moest iedereen massaal van straatkant wisselen, en dat was het Afgezien van een verlaagde snelheidslimiet de eerste maand, waren er geen noemenswaardige issues (03-09-1967 was statistisch gezien één van hun veiligste dagen qua verkeer). Een jaar later volgde IJsland pas trouwens.
De UK heeft het toen ook overwogen, maar o.a. hun conservatieve aard en de enorme kostenpost die daarbij komt kijken heeft ze er toen van weerhouden.
Hoe is Suriname op links verkeer gekomen?quote:Op zondag 14 oktober 2018 00:05 schreef spijkerbroek het volgende:
FYI, alle landen die links rijden:
https://en.wikipedia.org/(...)th_left-hand_traffic
Staat in de reactie van Dingest.quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:11 schreef nanuk het volgende:
[..]
Hoe is Suriname op links verkeer gekomen?
Oeps,quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:15 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Staat in de reactie van Dingest.
Dat is gewoon de schuld van Sylvana Simons...quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:11 schreef nanuk het volgende:
[..]
Hoe is Suriname op links verkeer gekomen?
Of dat is de oorzaak dat Simons zo is zoals ze nu is.quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:55 schreef JayHovah het volgende:
[..]
Dat is gewoon de schuld van Sylvana Simons...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |