abonnement Unibet Coolblue
pi_181232522
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:03 schreef Harwich het volgende:

[..]

je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon.

[ afbeelding ]
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...
pi_181232589
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
Dat snap ik wel maar er zit gewoon een hele streng (de feitelijke tui) kabel in.

Beton kan qua trek niks hebben.
pi_181232792
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 22:56 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan breuken van kabels in voorgespannen beton opsporen met "magnetic field perturbation" methodes, maar dat werkt enkel als er geen ander metaal in de buurt is dat de meting verstoort, misschien bedoelde hij iets dergelijks.

Edit: alhoewel, voor die pylonen is geen voorgespannen beton nodig, gewapend beton is voldoende, ze krijgen enkel compressiekrachten te verwerken.
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
pi_181232793
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.

http://www.highestbridges(...)itle=Wadi_Kuf_Bridge
pi_181233135
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef Cherni het volgende:

Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.

http://www.highestbridges(...)itle=Wadi_Kuf_Bridge
Ook de Urdaneta brug in Venezuela komt regelmatig voorbij in de nieuwsberichten als gammele brug en heeft dezelfde problemen etc. etc.... Terwijl die echt wel tuikabels heeft:



Dus om die "betonnen" tuien als oorzaak aan te wijzen is te kort door de bocht.
pi_181233752
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.

[ afbeelding ]
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.
pi_181233818
Los van het feit dat de constructie blijkbaar niet meer toereikend was is ook het ontwerp totaal niet meer van deze tijd, een snelweg zonder vluchtstroken waarbij de barriers eigenlijk pal op de rijstroken staan; zoiets zou tegenwoordig niet meer gebouwd worden.
pi_181233984
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:35 schreef J.B. het volgende:
Los van het feit dat de constructie blijkbaar niet meer toereikend was is ook het ontwerp totaal niet meer van deze tijd, een snelweg zonder vluchtstroken waarbij de barriers eigenlijk pal op de rijstroken staan; zoiets zou tegenwoordig niet meer gebouwd worden.
Klopt. Daarom ook dat je renovatiewerken moet toepassen etc etc. En als dat niet haalbaar is om welke reden dan ook rest er niets anders op dan slopen.

Maar ik ben het niet eens met degene die het een fout ontwerp noemt uitgaande van de situatie van 50 jaar geleden en alles wat slank is rommel vind en niet stevig genoeg zou zijn. En dan weet je niet eens of er deugdelijk onderhoud en inspecties plaats vonden om te kunnen constateren of het onveilig is en nog voldoet aan de eisen die men nu stelt.
pi_181233992
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:31 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dat is een tuibrug, geen hangbrug.
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeld
pi_181234467
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:44 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeld
Momenteel kunnen hangbruggen een ongeveer een twee keer zo lange overspanning bereiken als tuibruggen, dus het is maar wat je om het even noemt. Klassieke bruggen zoals de Bridge of Forth behalen ook al overspanningen van meer dan 500 meter.
pi_181235207
een brug waarbij de steunpilaren van gewapend beton aan het vergaan zijn betekent simpelweg dat de volledig brug vervangen dient worden.. dat kunstje is dermate duur dat niemand wil denken aan complete vervanging..
pi_181235226
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.

[..]

Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...
heb jij gemeten?
pi_181236416
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 18:36 schreef Harwich het volgende:

[..]

heb jij gemeten?
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.
pi_181237362
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 19:32 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.
in theorie wel ja
pi_181238212
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
Mogelijk dat die stukken zonder coating van de tuien zijn, maar er zijn ook brokstukken met grotere afmetingen die een geelachtige coating (pleisterwerk of wat dan ook) hebben, dat zou van de pyloon kunnen geweest zijn. Op foto's van vroeger (zie OP) lijkt de pyloon die viel volledig gecoat te zijn, de andere twee enkel het onderste deel.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_181239391
Morandi had blijkbaar een patent (1944) op elektrisch voorspannen van beton. :o ("prestressing tendons by means of low voltage current", wordt in laatste alinea vermeld: http://www.sedhc.es/biblioteca/actas/CIHC1_112_Iori%20T.pdf )

Het patent zelf ben ik nog niet tegengekomen, maar vond wel een abstract van een artikel uit 1943 over zo'n techniek:
quote:
Title: Electric Prestressing of Reinforcing Steel

Author(s): Karl P. Billner and Roy W. Carlson

In the electric method of prestressing, smooth re- inforcing rods are stressed by being temporarily expanded by an electric current after the concrete has hardened. The rods are coated with a thermo- plastic material such as sulfur which melts and re- lieves the bond only while the rods are temporarily heated by the electric current. While the rods are expanded, nuts are taken up at the ends a predeter- mined amount to provide the desired prestress. Two notable features of the method are (I) that bond is restored with cooling and resolidification of the sulfur coating and (2) that the quick heating of the rods does not warm the concrete appreciably. Interesting results of tests and trials are reported.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_181249818
De auto's en vrachtwagens die nog op de brug stonden zijn inmiddels ook weg.

  vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:41:26 #119
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_181250049
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:30 schreef Stupidisco het volgende:
De auto's en vrachtwagens die nog op de brug stonden zijn inmiddels ook weg.

Brandweermannen hadden vast honger. :D
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:10:17 #120
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:18:30 #121
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_181250879
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:10 schreef Drugshond het volgende:
Italië afsteken en aan Noord Afrika schenken. Dat corrupte mongolenland hoort helemaal niet bij EU/Europa.
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee. :P

Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:22:40 #122
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_181250980
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee. :P

Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Alles onder Rome maar afschrijven. Als iemand ooit praat over een failed state. Is dat geen Suriname maarveel dichter bij huis namelijk Italië.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:23:29 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181251004
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee. :P

Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:25:05 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181251033
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
Morandi had blijkbaar een patent (1944) op elektrisch voorspannen van beton. :o ("prestressing tendons by means of low voltage current", wordt in laatste alinea vermeld: http://www.sedhc.es/biblioteca/actas/CIHC1_112_Iori%20T.pdf )

Het patent zelf ben ik nog niet tegengekomen, maar vond wel een abstract van een artikel uit 1943 over zo'n techniek:

[..]

Klinkt als vragen om kleine scheurtjes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:25:22 #125
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_181251040
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
True, infrastructuur in Duitsland is ook een zooitje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')