Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:03 schreef Harwich het volgende:
[..]
je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon.
[ afbeelding ]
Dat snap ik wel maar er zit gewoon een hele streng (de feitelijke tui) kabel in.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan breuken van kabels in voorgespannen beton opsporen met "magnetic field perturbation" methodes, maar dat werkt enkel als er geen ander metaal in de buurt is dat de meting verstoort, misschien bedoelde hij iets dergelijks.
Edit: alhoewel, voor die pylonen is geen voorgespannen beton nodig, gewapend beton is voldoende, ze krijgen enkel compressiekrachten te verwerken.
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:26 schreef AchJa het volgende:
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in.
Ook de Urdaneta brug in Venezuela komt regelmatig voorbij in de nieuwsberichten als gammele brug en heeft dezelfde problemen etc. etc.... Terwijl die echt wel tuikabels heeft:quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef Cherni het volgende:
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen.
http://www.highestbridges(...)itle=Wadi_Kuf_Bridge
Het zou maar zo kunnen idd. Maar dat is een aanname.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
Klopt. Daarom ook dat je renovatiewerken moet toepassen etc etc. En als dat niet haalbaar is om welke reden dan ook rest er niets anders op dan slopen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:35 schreef J.B. het volgende:
Los van het feit dat de constructie blijkbaar niet meer toereikend was is ook het ontwerp totaal niet meer van deze tijd, een snelweg zonder vluchtstroken waarbij de barriers eigenlijk pal op de rijstroken staan; zoiets zou tegenwoordig niet meer gebouwd worden.
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeldquote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is een tuibrug, geen hangbrug.
Momenteel kunnen hangbruggen een ongeveer een twee keer zo lange overspanning bereiken als tuibruggen, dus het is maar wat je om het even noemt. Klassieke bruggen zoals de Bridge of Forth behalen ook al overspanningen van meer dan 500 meter.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeld
heb jij gemeten?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen.
[..]
Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort...
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.quote:
in theorie wel jaquote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:32 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft.
Mogelijk dat die stukken zonder coating van de tuien zijn, maar er zijn ook brokstukken met grotere afmetingen die een geelachtige coating (pleisterwerk of wat dan ook) hebben, dat zou van de pyloon kunnen geweest zijn. Op foto's van vroeger (zie OP) lijkt de pyloon die viel volledig gecoat te zijn, de andere twee enkel het onderste deel.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 16:47 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien?
quote:Title: Electric Prestressing of Reinforcing Steel
Author(s): Karl P. Billner and Roy W. Carlson
In the electric method of prestressing, smooth re- inforcing rods are stressed by being temporarily expanded by an electric current after the concrete has hardened. The rods are coated with a thermo- plastic material such as sulfur which melts and re- lieves the bond only while the rods are temporarily heated by the electric current. While the rods are expanded, nuts are taken up at the ends a predeter- mined amount to provide the desired prestress. Two notable features of the method are (I) that bond is restored with cooling and resolidification of the sulfur coating and (2) that the quick heating of the rods does not warm the concrete appreciably. Interesting results of tests and trials are reported.
Brandweermannen hadden vast honger.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 11:30 schreef Stupidisco het volgende:
De auto's en vrachtwagens die nog op de brug stonden zijn inmiddels ook weg.
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:10 schreef Drugshond het volgende:
Italië afsteken en aan Noord Afrika schenken. Dat corrupte mongolenland hoort helemaal niet bij EU/Europa.
Alles onder Rome maar afschrijven. Als iemand ooit praat over een failed state. Is dat geen Suriname maarveel dichter bij huis namelijk Italië.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee.
Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels.
Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check.
Klinkt als vragen om kleine scheurtjesquote:Op donderdag 16 augustus 2018 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
Morandi had blijkbaar een patent (1944) op elektrisch voorspannen van beton. ("prestressing tendons by means of low voltage current", wordt in laatste alinea vermeld: http://www.sedhc.es/biblioteca/actas/CIHC1_112_Iori%20T.pdf )
Het patent zelf ben ik nog niet tegengekomen, maar vond wel een abstract van een artikel uit 1943 over zo'n techniek:
[..]
True, infrastructuur in Duitsland is ook een zooitje.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |