abonnement Unibet Coolblue
pi_180690570
quote:
Grote natuurbranden Griekenland eisen zeker 50 levens en 150 gewonden

De grote natuurbranden die ten westen en ten oosten van de Griekse hoofdstad Athene woeden, hebben aan zeker vijftig mensen het leven gekost. Dit heeft regeringswoordvoerder Dimitris Tzanakopoulos gezegd. Ook zijn er zeker 150 gewonden gevallen, van wie verscheidene ernstig.

Het aantal slachtoffers loopt waarschijnlijk nog verder op. Volgens Griekse media worden in dorpen ten oosten van Athene nog steeds verkoolde lichamen gevonden. Verslaggevers van televisiezender Skai vertelden in een huis de lichamen van twee vrouwen en kinderen te hebben gevonden.

Ooggetuigen vertelden aan persbureau Reuters dat zij in het kustplaatsje Mati, ten noordoosten van Athene, verkoolde lichamen hadden gevonden van mensen die tevergeefs hadden geprobeerd voor het vuur te vluchten. Het populaire toeristenplaatsje is grotendeels verwoest. Het vuur drong ook het centrum van de naburige havenstad Rafina binnen. Honderden mensen werden met boten in veiligheid gebracht.

Ook in de buurt van de toeristenplaats Kineta, zo'n 40 kilometer ten westen van hoofdstad Athene, woedt een grote natuurbrand. De bevolking is opgeroepen om het gebied zo snel mogelijk te verlaten. De rook kan voor ernstige gezondheidsproblemen zorgen, aldus de lokale brandweer.

Meerdere mensen zijn nog vermist. Onder hen zouden vier Deense toeristen zijn. De kust ten oosten en westen van Athene is een populair vakantiegebied. Of er buitenlandse toeristen onder de slachtoffers zijn, is niet bekend.
Rookwolken boven Athene

Door de sterke wind hangen er ook rookwolken boven de Griekse hoofdstad. Een snelweg tussen Athene en Korinthe, een van de drukste wegen in het gebied, is momenteel afgesloten. Ook het treinverkeer raakte ontregeld. Volgens een lokale burgemeester zijn in zijn gemeente zeker honderd huizen in vlammen opgegaan en minstens tweehonderd auto's.

De Griekse premier Alexis Tsipras heeft wegens de branden zijn bezoek aan Bosnië afgebroken. Ook is de noodtoestand uitgeroepen in de regio en heeft Griekenland hulp gevraagd aan de Europese Unie. Cyprus heeft aangeboden brandweerwagens en personeel te sturen. Doordat de wind in de nacht is gaan liggen, zijn de branden inmiddels wel minder geworden. ,,We hopen de branden vandaag te blussen'', liet een brandweerman weten op de televisie.

Natuurbranden zijn in Griekenland niet uitzonderlijk. Een relatief droge winter heeft echter voor extra brandgevaar gezorgd.

https://www.ad.nl/buitenl(...)0-gewonden~a155126a/



[ Bericht 3% gewijzigd door Houtenbeen op 24-07-2018 08:04:00 ]
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 08:35:57 #2
8781 crew  Frutsel
pi_180690909
Damn... doet me denken aan 2007... gaat dezelfde kant op... :{

WKN / Bosbranden Griekenland: 67 doden, 200.000 hectare
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 08:38:54 #3
8781 crew  Frutsel
pi_180690934
Meeste slachtoffers vielen bij Mati... waar mensen wilden vluchten voor het vuur maar totaal verrast werden door de snelheid van het vuur. Jongste slachtoffers schijnt zes maand oud te zijn. The Horror



[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 24-07-2018 08:59:55 ]
pi_180691125
En hoe zit het met hulp want Zweden krijgt wel massaal hulp.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 08:59:17 #5
8781 crew  Frutsel
pi_180691147
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 08:57 schreef halfway het volgende:
En hoe zit het met hulp want Zweden krijgt wel massaal hulp.
Israel offers aid to Greece to assist in massive wildfires

Komt op gang :)
pi_180691202
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 08:38 schreef Frutsel het volgende:
Meeste slachtoffers vielen bij Mati... waar mensen wilden vluchten voor het vuur maar totaal verrast werden door de snelheid van het vuur. Jongste slachtoffers schijnt zes maand oud te zijn. The Horror

[ afbeelding ]
verschrikkelijk -O-
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 09:38:55 #7
8781 crew  Frutsel
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 24 juli 2018 @ 10:00:35 #9
186611 Haags
pi_180691887
Damn!
Zonder wrijving geen glans
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 juli 2018 @ 10:11:11 #10
163650 Greys
pi_180692061
;(
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180692215
quote:
Lijkt wel een rampenfilm man!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 24 juli 2018 @ 10:33:51 #12
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_180692338
ik erger me kapot dat de Media het allemaal zo groot maakt het is maar een bosbrandje
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 10:45:03 #13
8781 crew  Frutsel
  dinsdag 24 juli 2018 @ 10:57:00 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180692625
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 10:33 schreef KingRadler het volgende:
ik erger me kapot dat de Media het allemaal zo groot maakt het is maar een bosbrandje
50 doden is niet niks natuurlijk. Niet zomaar een brandje. Gaat vaak niet om formaat maar om slachtoffers bij bosbranden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180693549
SkyNewsBreak twitterde op dinsdag 24-07-2018 om 11:49:32 A Greek Official says the death toll from wildfires in Greece has exceeded 60 people according to the television network Skai TV reageer retweet
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 juli 2018 @ 12:06:53 #16
163650 Greys
pi_180693816
Gaan er nog veel meer worden ben ik bang aangezien er zoveel zeer ernstig gewond zijn. ;(
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 13:12:54 #17
8781 crew  Frutsel
pi_180695179
Verhalen worden er ook niet beter op hoe mensen ineens moesten vluchten en in paniek alle kanten op rennen/vluchten.. tragisch allemaal...
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 13:14:31 #18
8781 crew  Frutsel
pi_180695201
AP twitterde op dinsdag 24-07-2018 om 13:13:56 BREAKING: Greek prime minister declares 3-day national mourning period for dozens killed by wildfires near Athens reageer retweet
  dinsdag 24 juli 2018 @ 13:47:29 #19
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_180695889
Ik snap niet hoe er zo veel doden kunnen vallen.. In Spanje - waar ik woon - zijn er ook veel bosbranden maar het loopt nooit zo uit de hand qua slachtoffers.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 14:22:00 #20
8781 crew  Frutsel
pi_180696766
quote:
Grieken totaal overvallen: 'Vlammen achtervolgden ons tot het water'

De Griekse kustwacht heeft 696 mensen gered die naar het strand waren gevlucht om aan de bosbranden te ontkomen. Op social media zijn foto's te zien van mensen die, verslagen en onder het roet, op het strand en in zee kijken naar de vlammen om hen heen. Maar niet iedereen kon de kust op tijd bereiken.

Bij de branden in dorpjes rondom de Griekse hoofdstad Athene zijn tientallen mensen omgekomen. De bosbranden waren hevig, sloegen snel over door de hitte en sterke wind en hebben veel mensen overvallen. Inwoners probeerden massaal de stad uit te vluchten of naar zee te gaan, maar niet iedereen kon op tijd ontkomen.

Te laat
Een fotograaf van persbureau Reuters zag vier doden liggen op een smalle weg die helemaal vol stond met auto's. De slachtoffers waren waarschijnlijk op weg naar het strand om zichzelf in veiligheid te brengen, maar hebben het niet gered.

Mensen moesten rennen voor hun leven om het water op tijd te bereiken. "Gelukkig was de zee er en daar zijn we ingegaan, omdat de vlammen ons achtervolgden tot het water", zegt Kostas Laganos uit Mati tegen Reuters. "De vlammen verbrandden onze rug en we zijn het water in gedoken. Ik zei 'mijn God', we moeten rennen om onszelf te redden."

Omarmen
In het dorpje Mati, waar tot nu toe de meeste doden zijn gevallen, vonden reddingswerkers op een klif bij het strand de verbrande lichamen van 26 volwassenen en kinderen. Ze zaten dicht bij elkaar en omarmden elkaar toen ze vlakbij de kust ingesloten werden door het vuur.

"Ze probeerden een ontsnappingsroute te vinden, maar konden niet op tijd ontsnappen", zegt Nikos Economopoulos van het Griekse Rode Kruis. "Ze voelden het einde aankomen en omarmden elkaar. Volgens woordvoerder van de brandweer Stavroula Maliri waren veel dodelijke slachtoffers nog maar meters verwijderd van de zee.

Uit zee gehaald
De kustwacht meldt dat er vier lichamen uit de zee zijn gehaald. Verder zijn er 19 mensen levend uit het water gehaald.

"Mati bestaat niet eens meer", vertelde een vrouw aan het Griekse Skai TV. "Ik zag lichamen, uitgebrande auto's. Ik heb geluk dat ik nog leef."
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 14:25:52 #21
8781 crew  Frutsel
pi_180696865
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 13:47 schreef Strani het volgende:
Ik snap niet hoe er zo veel doden kunnen vallen.. In Spanje - waar ik woon - zijn er ook veel bosbranden maar het loopt nooit zo uit de hand qua slachtoffers.
In Mati hebben de mensen het gewoon niet zien aankomen of verkeerd ingeschat. Ik las iets over bedrijven en een kroeg waar mensen zaten dat de bosbranden ineens razendsnel aanrukten en mensen in paniek vluchten. Of de wind nu gedraaid is of dat de bosbranden ineens veel sneller hun kant op kwamen is me niet duidelijk.. want als het brand in je regio hebt: wanneer vlucht je dan??

Nu gingen die mensen het strand op, in hun auto's... etc etc... in paniek loopt het hele verkeer vast, mensen worden verrast in hun auto's en er was dus ook een groep mensen die voor de vlammen uit een klif op rende en daar geen kant meer op kon...

Ik denk dat we ons dit met ons nuchtere verstand niet kunnen voorstellen tot je zelf ooit in zo'n situatie komt waarbij paniek de overhand neemt
  dinsdag 24 juli 2018 @ 14:27:08 #22
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_180696896
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:25 schreef Frutsel het volgende:

[..]

In Mati hebben de mensen het gewoon niet zien aankomen of verkeerd ingeschat. Ik las iets over bedrijven en een kroeg waar mensen zaten dat de bosbranden ineens razendsnel aanrukten en mensen in paniek vluchten. Of de wind nu gedraaid is of dat de bosbranden ineens veel sneller hun kant op kwamen is me niet duidelijk.. want als het brand in je regio hebt: wanneer vlucht je dan??

Nu gingen die mensen het strand op, in hun auto's... etc etc... in paniek loopt het hele verkeer vast, mensen worden verrast in hun auto's en er was dus ook een groep mensen die voor de vlammen uit een klif op rende en daar geen kant meer op kon...

Ik denk dat we ons dit met ons nuchtere verstand niet kunnen voorstellen tot je zelf ooit in zo'n situatie komt waarbij paniek de overhand neemt
Dat laatste is natuurlijk zo. Maar wat ik me dan afvraag is of mensen in landen als Spanje misschien gewoon eerder geevacueerd worden, want hier kan het vuur ook gekke dingen doen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 14:31:18 #23
8781 crew  Frutsel
pi_180696984
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:27 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk zo. Maar wat ik me dan afvraag is of mensen in landen als Spanje misschien gewoon eerder geevacueerd worden, want hier kan het vuur ook gekke dingen doen.
Kan van alles zijn... domme pech... of koppigheid (mij overkomt dat niet)... angst voor plunderingen en dus maar blijven tot het laatste moment en dat laatste moment wordt ineens erg penibel als de wind toeneemt of draait. Zal misschien in de komende dagen wel duidelijk worden.

als je filmpjes ziet van brandjes in bijv de VS en hoe snel vuur om zich heen grijpt of bijv een snelweg oversteekt is onvoorstelbaar. En als jij daar vast staat en zo'n vuurstorm raast de weg over ben je kansloos gok ik. Sommige mensen kunnen door de rook niet weg, je ziet geen hand voor ogen en rent de verkeerde kant op of je raakt al buiten westen en misschien zijn ze zo op die klif gekomen...

Het is in elk geval bijzonder tragisch allemaal
  dinsdag 24 juli 2018 @ 14:33:08 #24
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_180697021
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:31 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Kan van alles zijn... domme pech... of koppigheid (mij overkomt dat niet)... angst voor plunderingen en dus maar blijven tot het laatste moment en dat laatste moment wordt ineens erg penibel als de wind toeneemt of draait. Zal misschien in de komende dagen wel duidelijk worden.

als je filmpjes ziet van brandjes in bijv de VS en hoe snel vuur om zich heen grijpt of bijv een snelweg oversteekt is onvoorstelbaar. En als jij daar vast staat en zo'n vuurstorm raast de weg over ben je kansloos gok ik. Sommige mensen kunnen door de rook niet weg, je ziet geen hand voor ogen en rent de verkeerde kant op of je raakt al buiten westen en misschien zijn ze zo op die klif gekomen...

Het is in elk geval bijzonder tragisch allemaal
Absoluut. Het gaat me dus vooral om de vergelijking. Waarom in het ene land wel en in het andere niet. Ik gok erop dat de Spaanse autoriteiten gewoon heel goed zijn in het managen van natuurbranden, en de Griekse een stuk minder.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  Moderator dinsdag 24 juli 2018 @ 14:33:57 #25
8781 crew  Frutsel
pi_180697034
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:33 schreef Strani het volgende:

[..]

Absoluut. Het gaat me dus vooral om de vergelijking. Waarom in het ene land wel en in het andere niet. Ik gok erop dat de Spaanse autoriteiten gewoon heel goed zijn in het managen van natuurbranden, en de Griekse een stuk minder.
Zou maar zo kunnen inderdaad... en je zou na het drama in 2007 denken dat de voorschriften in Griekenland aangescherpt zouden zijn...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')