abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 juli 2018 @ 12:28:26 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180649770
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 12:29:01 #77
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649782
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:20 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.

Merk het hier ook wel hoor. Het remt wel, maar veel langzamer.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:29:43 #78
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649791
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
Ik ga het ervaren SD, over een paar weekjes.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_180649912
Wat ik ook doe is paar keer hard remmen in plaats van lang en wat zachter remmen. Bij het laatste warmen je remmen heel snel op en koelen ze niet af. Als je paar keer hard remt kunnen ze tussentijds koelen.
pi_180650008
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Hetzelfde blokje ligt ook in de C-Max van mijn ouders (btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat), en afremmen op de motor kan wel maar vaak wel een versnelling lager dan je verwacht. Je hebt maar drie cilinders, en niet zulke heel grote, dus weinig interne weerstand. Dus om daar iets goed van te merken zal je hem goed hoog (of hoger dan je met dat turboblokje gewend bent ;)) in de toeren moeten houden - inderdaad gerust terugschakelen naar rond die 5k toeren waar Sounddragon het over heeft.

Is dat nog steeds niet voldoende, gewoon met korte, ferme stoten op de rem de vaart eruit halen. Desnoods beter te langzaam/voorzichtig naar beneden, dan te snel :Y
pi_180650494
Schieten mij opeens 2 gewoontes binnen.

Een versnelling terugschakelen, zodra je moet bijremmen. Moet je later weer bijremmen, schakel je nog een versnelling terug. Dan kom je vanzelf in de juiste versnelling terecht.

En op de cruisectrl heb ik dan de actuele verbruiksteller open staan. Zodra je dan ziet, dat hij opeens richting de 20l/km gaat (1 op 5), betekent dat hij veel gas staat bij te geven. Dan schakel ik terug naar 5 ipv 6 dan zie je dat hij wat minder hoeft bij te geven om de snelheid aan te houden.
.
pi_180650799
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:29 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
  Moderator zondag 22 juli 2018 @ 13:37:21 #83
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180650935
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Klopt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 juli 2018 @ 13:39:37 #84
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_180650967
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_180651827
De compressie drukt ook de zuiger weer omlaag tijdens de arbeidsslag, als er geen ontbranding is.

Het is meer de lucht die niet door de gesloten gasklep heen kan.

Maar in de praktijk, met een 1.2 TSi had ik nergens echt last van, hooguit iets meer toeren maken.
.
  zondag 22 juli 2018 @ 14:48:26 #86
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180652233
Ik heb zat kilometers gereden in van die eco-Caddy's, en die remmen ook gewoon af op de motor. Zelfs mijn ouwe Benz zonder paardjes en met oldskool automaat liet zich prima afremmen op de motor.

En niet vergeten, belangrijke leidraad bij het rijden in bergen en heuvels; je rijdt naar beneden in dezlfde versnelling als dat je naar boven ging. Moest je dus 2 gaatjes terug op de weg naar boven, begin je ook in die versnelling met afdalen. Niet eerst een run nemen en dan de boel moeten inteugelen halverwege, maar gewoon meteen beheerst afdalen in de juiste versnelling. Het is geen wedstrijd, je wilt de boel heel houden en veilig aankomen; fuck iedereen die achter je zit te duwen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 14:53:58 #87
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180652324
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:44 schreef Dingest het volgende:

btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat
Ja, gisteren gelezen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  FOK!fotograaf zondag 22 juli 2018 @ 15:14:27 #88
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180652730
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Pook naar links is hier genoeg. :P
Ik heb flink wat kilometers met dat soort bakken gehad, maar mijn ervaring blijft toch dat eer de bak bedacht heeft dat hij in zijn 5 of 6 moet staan, jij je gat allang en breed gemist hebt. En met een laagtoerige diesel (1800 rpm bij 140) aan een 8 bak moet je nou eenmaal even ergens je gang vandaan halen wil je een gat kunnen pakken op een rijstrook waar men 160-170 rijdt. En eenieder die in Italië op de tolwegen gereden heeft, weet dat men dat daar gewoon rijdt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_180666262
quote:
10s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:39 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
Dan ligt het hooguit aan het aantal cilinders, een blok met een cilinder meer maar met dezelfde compressie verhouding zal iets harder remmen op de motor, dat geloof ik wel.
Maar dat noemde jij niet, jij noemde de motorinhoud ongeacht het aantal cilinders en dat maakt dus niks uit.
Want als jij een 2.0 hebt met een compressie van 11 bar per cilinder zou dat harder remmen dan een 4 cilinder 1.2 met 11 bar compressie per cilinder?
Dat zeg jij eigenlijk en ik bestrijd dat.

Enige wat je nog zou kunnen bepleiten nu is dat de 2.0 een langere slag maakt dan een 1.2 met kortere slag ( inhoud wordt zoals je vast wel weet bepaald door boring x slag x aantal cilinders ) maar dan zou het theoretisch juist door die langere slag ook langer duren voor de compressie bereikt is en de auto dus juist minder effectief op de motor af kan remmen.

Best wel grappig om eens over te hebben, in mijn voorbeeld zou dus een kleinere motor beter af kunnen remmen op compressie dan een grotere motor.

Edit: Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je het ook had over een zwaardere auto en die zal van het remmend effect van de motor idd misschien wat minder merken maar nog steeds voldoende mits je in de goede versnelling afdaalt.
pi_180667289
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.

Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dingest op 23-07-2018 06:18:33 ]
  maandag 23 juli 2018 @ 06:24:46 #91
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180667450
Lekker relevant allemaal!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180667588
Een keer met een cuore door bergachtig gebied gereden. Ging ook, wel iets langzamer dan normaal.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 23 juli 2018 @ 09:16:25 #93
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180668520
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:24 schreef kanovinnie het volgende:
Lekker relevant allemaal!
goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 23 juli 2018 @ 11:26:05 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180670739
quote:
14s.gif Op maandag 23 juli 2018 09:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
TS staat denk ik te springen om deze info ja.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 23 juli 2018 @ 16:01:14 #95
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180676573
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

TS staat denk ik te springen om deze info ja.
wat leuk dat jij dat voor hem beslist ^O^

Jij blijkbaar niet, dus hophop op je fietsje en verder pedaleren ipv de boel hier te gaan zitten verkloten, tis mooi weer buiten, iedereen is vrij, dus er is vast iets te beleven ergens :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180678297
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

TS staat denk ik te springen om deze info ja.
ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch :)
pi_180678855
Een kano gaat ook alleen bergaf, dus voor hem minder relevant.
.
  maandag 23 juli 2018 @ 19:26:40 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180680873
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 17:33 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch :)
Misschien is het nog leuker om diegene nuttige tips mee te geven zodat hij zich enigszins veilig door die bultjes heen kan maneuvreren. Afplassen gebeurt al genoeg op de rest van FOK!.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180682566
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.

De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
.
  maandag 23 juli 2018 @ 20:46:30 #100
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180682595
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:45 schreef Fer het volgende:
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.

De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
Temperatuur van je auto omhoog>snelheid naar beneden en een versnelling naar beneden.

Kind kan de was doen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')