Die liveryquote:Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus Beluga XL maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BELUGAXL/1d2ee329
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een geweldig toestel is dat toch ook he . En een looping had ik nooit verwacht eigenlijk . Erg vet om te zien.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Lockheed Martin Chief Test Pilot & Chief of Flight Operations - Captain Wayne Roberts sluit zijn carriere in stijl af. Na de Farnborough International Airshow 2018 gaat hij met pensioen.
Toestel is de Lockheed Martin LM-100J; de geüpdate versie van de L-100; beide civiele versies van de C-130 Hercules.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).quote:Op zaterdag 21 juli 2018 16:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag net op Schiphol een toestel van FlyBe taxiën op 1 propeller. Is dat normaal?
Waarom niet? Beetje raar als je het uit kostenoverwegingen doet en het gaatquote:Op zaterdag 21 juli 2018 16:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).
Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn
De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:08 schreef vipergts het volgende:
[..]
Waarom niet? Beetje raar als je het uit kostenoverwegingen doet en het gaat
Ik vind deze echt geweldig .quote:Tower: Cessna 310, that taxiway is approved for single engine use only. Pilot: Roger, shutting down one engine. #aviation
Ik zou er eerlijk gezegd als passagier niet zo heel blij mee zijn. Je neemt wel een extra risico namelijk.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Als je hoog genoeg zit gewoon beide motoren uit en naar binnen zweven. Lekker zuinig!quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:21 schreef kree het volgende:
[..]
Ik zou er eerlijk gezegd als passagier niet zo heel blij mee zijn. Je neemt wel een extra risico namelijk.
Bedoel wat als die andere ook uitvalt, zolang ie al op de grond is zal het niet veel uitmaken.
Maar zou dat toch echt even niet graag zien als je nog in de lucht bent.
Nou ik heb het nooit meegemaakt en toch best veel gevlogen.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:25 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als je hoog genoeg zit gewoon beide motoren uit en naar binnen zweven. Lekker zuinig!
Wel zorgen voor voldoende snelheid, anders red je de gate niet. Op de polderbaan kan het dus bijvoorbeeld niet.
Ik was sarcastisch, nam eigenlijk aan dat jij dat ook was gezien je PIquote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:27 schreef kree het volgende:
[..]
Nou ik heb het nooit meegemaakt en toch best veel gevlogen.
Maar als ik in een zweefvliegtuig wil dan huur ik er wel eentje hahaha.
En ik weet dat ze best kunnen zweven, maar wil dat echt alleen in een noodsituatie mee maken.
Nou beetje sarcastisch. Want het is toch ook niet normaal gebruik om dat te doen denk.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik was sarcastisch, nam eigenlijk aan dat jij dat ook was gezien je PI
Maar uiteraard wordt een motor pas gestopt na landing, en wordt de tweede motor op tijd gestart voor takeoff. Het is puur om brandstof (en tijd) te besparen tijdens het taxien.
Dat gebeurt dan ook niet (Tenzij de motor defect raakt uiteraard, en ja, snap dat je daar angstig van wordt ).quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:31 schreef kree het volgende:
[..]
Nou beetje sarcastisch. Want het is toch ook niet normaal gebruik om dat te doen denk.
Heb het dus ook nooit meegemaakt. Maar zou toch een beetje angstig worden als er een motor uit gaat ineens terwijl je nog volledig in de lucht bent
tja ach heb ook totaal geen vliegangst, vindt het wel mooi altijd.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan ook niet (Tenzij de motor defect raakt uiteraard, en ja, snap dat je daar angstig van wordt ).
Dank uquote:Op zaterdag 21 juli 2018 16:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Taxi-in en out op 1 motor wordt regelmatig gedaan om brandstof uit te sparen. Kort voor vertrek wordt dan de tweede motor ook gestart. (Of er wordt een motor gestopt vlak na de landing).
Bij Cityhopper Embraers wordt dit ook steevast gedaan, alleen valt het daar wat minder op omdat het turbinemotoren zijn
De rest van de KLM vloot doet dit overigens niet, voor zover ik weet.
Het heeft zeker zijn charmes!quote:Op zondag 22 juli 2018 11:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dank u
Lijkt me toch wel eens mooi, met zo'n propellervliegtuig mee
Straalmotoren worden bij mijn weten altijd bij de gate gestart, kost veel te veel tijd omdat op de startbaan te doen.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Op de 737 is dat minder het geval, maar omdat het starten van een 737-motor meer handelingen heeft dan bijvoorbeeld een Embraer, is de kans op fouten te groot door afleidingen tijdens het taxien. Vandaar dat ook op dat toestel is besloten een beetje meer brandstof te verbruiken, en de motor op een rustig moment te starten, terwijl je nog stilstaat.
Bij de Embraers wordt bijna altijd single engine taxi out / in uitgevoerd. Juist het niet idle hoeven draaien is de brandstofbesparing (en een klein beetje tijdwinst omdat je eerder kunt gaan taxiën).quote:Op zondag 22 juli 2018 12:12 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Straalmotoren worden bij mijn weten altijd bij de gate gestart, kost veel te veel tijd omdat op de startbaan te doen.
Maar ook dan kan je evengoed nog steeds op 1 motor taxiën, je laat de ander dan simpelweg op idle staan.
Ook op intercontinentale vluchten loont het 1 motor taxiën wel degelijk (besparing is klein, maar waarom niet), maar is er voor gekozen bij KLM om dit alleen bij aankomst te doen (indien mogelijk). Op 1 motor taxiën heeft bij een zware ICA machine iets meer planning nodig dan bij een embraer, maar als het kan, wordt het gedaan.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 17:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat het toch afleid als je bezig bent een motor te starten tijdens het taxien.
Op intercontinentale vluchten is de besparing zo enorm gering ten opzichte van de gehele vlucht dat het de moeite niet is.
Ik wist het niet zeker meer inderdaad KLC dus zowel in- als uittaxien, KLM alleen in-.Thanks voor de aanvulling.quote:Op zondag 22 juli 2018 14:24 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ook op intercontinentale vluchten loont het 1 motor taxiën wel degelijk (besparing is klein, maar waarom niet), maar is er voor gekozen bij KLM om dit alleen bij aankomst te doen (indien mogelijk). Op 1 motor taxiën heeft bij een zware ICA machine iets meer planning nodig dan bij een embraer, maar als het kan, wordt het gedaan.
Vertrekkend niet, maar dat heeft te maken met zowel risico vermijding als standaardisatie binnen de ica vloot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |