En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:58 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland.
Begin maar niet eens over Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Oost-Europa waar mensen helemaal niks utivoeren.
Man man man. Hoe wereldvreemd kun je zijn.
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, eens op beide punten. Meer geld is sowieso niet de enige oplossing en Passend Onderwijs werkt (op de huidige manier) niet.
Daarvan gaan we het effect over een aantal jaar ook nog wel merken, ben ik bang. Dat is een van de factoren waardoor leraren minder effectief les kunnen geven en de druk toeneemt.
Maar wil je bijvoorbeeld kleinere klassen, dan zal dat ook geld gaan kosten. Bovendien heb je dan meer leraren nodig en die moeten er wel zijn.
Het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt sinds 2010.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:07 schreef Physsic het volgende:
[..]
Edit:
Voor primair onderwijs lijkt het sinds 2010 te dalen?
https://www.onderwijsinci(...)enpo/totale-uitgaven
Ik zie het.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:26 schreef HSG het volgende:
[..]
En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.
Nee hoor.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:26 schreef HSG het volgende:
[..]
En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:58 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland.
Begin maar niet eens over Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Oost-Europa waar mensen helemaal niks utivoeren.
Man man man. Hoe wereldvreemd kun je zijn.
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:13 schreef Tanatos het volgende:
Passend Onderwijs klinkt mij in de oren als misplaatst gelijkheidsidealisme en niet praktisch werkbaar.
Cognitieve verschillen tussen mensen zijn er en zullen er altijd blijven, dat ontkennen is zinloos.
Gelijke rechten zijn vanzelfsprekend voor mij maar gelijkheid is heel wat anders.
Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau?quote:Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.
Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.
Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔quote:Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.
Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.
Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.
Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van..quote:Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.
Ach als investeringen in onderwijs en onderzoek rendabel zijn, (en dat kan) dan mag er van mij nog veel meer geld naar toe, maar wel meer geld en vervolgens slechtere resultaten is natuurlijk nogal bedroevend.quote:Op donderdag 12 april 2018 17:17 schreef Physsic het volgende:
[..]
Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau?
[..]
Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔
Dat is ook weer zoiets: toen ik op de basisschool zat hadden we 'overblijfmoeders'. Overblijven kostte dan 1 gulden of 1 euro ofzo. Die overblijfmoeders moesten plotseling ook vervangen worden door 'pedagogisch geschoold personeel', waar het bepaald niet goedkoper van werd.. Geen idee hoe dat nu geregeld is.
Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:04 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het startsalaris van een 21-jarige is bijna 35.000,- per jaar. Bijna modaal dus. Verreweg van belabberd dus.
Ik ben het roerend met je eens.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.
Toen de wet Passend onderwijs werd ingevoerd verzekerde de regering ervan dat deze kinderen op het gewone onderwijs écht net zulke goede begeleiding zouden kunnen krijgen als op een speciale school.
En lo and behold, ineens is het percentage kinderen dat analfabeet de basisschool verlaat verdubbeld. Dat zijn de zwakste kinderen, bij wie het niet meer lukt om ze op een voldoende niveau te krijgen.
Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel.
Wie had dat nu verwacht.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:
Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel.
Maak van die 'of' maar een 'en'....quote:Op donderdag 12 april 2018 17:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van..
en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werkenquote:Op donderdag 12 april 2018 13:28 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Hou toch eens op met die onzin. Het startsalaris is 2.436,- bruto per maand excl vakantiegeld etc.. Mensen die wiskunde gestudeerd hebben wil ik ook helemaal niet voor de klas hebben op de basisschool.
2436 bruto en dat is netto dan 1938quote:Op donderdag 12 april 2018 18:06 schreef Harlon het volgende:
[..]
en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werken
En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van.quote:Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Brandaris01 het volgende:
‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.quote:Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Brandaris01 het volgende:
Jammer dat ook de toptalenten achterblijven.
Vroeger mochten die de plantjes water geven, nu zijn er tig speciale projecten voor deze groep. Je zou dan toch verwachten dat daar meer uit wordt gehaald dan vroeger.
Waarschijnlijk willen scholen vooral tegen elkaar opbieden met de meest leuke projecten, en heeft het inhoudelijke niveau veel minder prioriteit.
‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
Waar staat GR voor?quote:Op donderdag 12 april 2018 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van.
Hahahah heb je deze drol weer.quote:Op donderdag 12 april 2018 01:52 schreef Hathor het volgende:
Tsja, dat krijg je met massa immigratie.
Grafische Rekenmachine.quote:
Ah, ok is dat een algemene afkorting dan?quote:
Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief.quote:Op donderdag 12 april 2018 19:39 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ah, ok is dat een algemene afkorting dan?
Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief.
Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?quote:Op donderdag 12 april 2018 20:03 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd.
Waarschijnlijk maak ik mezelf er ook schuldig aan.
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:08 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.
Voor mij was hij iig niet bekend.
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.quote:Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee.
Ah ok dat is idd behoorlijk contraproductief.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Precies, door al die technische hulpmiddelen die voor een habbekrats te koop zijn, kan zelfs iedere boer zich voordoen als een zeer intelligente leerling.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Zeker! Maar zoals Janneke141 al opmerkte, moet zoiets als ‘aanvulling op’ en niet ‘in plaats van’. En dat lijkt nu wel te gebeuren.quote:Op donderdag 12 april 2018 19:18 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.
Dus de bijzaken om te prikkelen om de onderliggende wiskunde etc interessant/aantrekkelijk te maken.
Nee de meeste doen dat niet, dat zijn idealisten. En die gaan na een paar jaar ook weer opgebrandt weg, je houdt niet bijzonder veel over en alle echte kwaliteit gaat weg want je wilt allicht een gezin onderhouden of voor de grap een keer normale werktijden en werkdruk hebben.quote:Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Tanatos het volgende:
[..]
2436 bruto en dat is netto dan 1938
Verder moet je het natuurlijk lekker zelf weten, de meeste mensen gaan volgens mij niet in het onderwijs werken vanwege het geld.
Geef of toets je dan wiskunde b niet verkeerd? Ik heb ook wiskunde b12 met gr gehad maar meer dan een hulpmiddel was het niet. Zeker niet de heilige graal om SE of CE te halen. Dit was wel in 2005.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Ik heb niets tegen buitenlandse studenten maar op het moment dat er een numerus fixus is zouden NL studenten voorrang moeten krijgen en zou er in ieder geval een cap op het aantal buitenlandse studenten moeten zitten.quote:Op donderdag 12 april 2018 17:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.
Het is geen slechte baan, maar het zou één van de topbanen in ons land moeten zijn. Docenten zorgen namelijk dat we in een volgende generatie weer goed opgeleide mensen hebben.
Helaas geven wij voorkeur aan accountants die niets anders doen dan wat een computer ook kan. We geven meer uit aan bijna dode ouderen met een dikke protemonnee dan aan de jongste generatie die op geen enkele manier invloed hebben hierop.
Zelfde geldt voor hoger onderwijs trouwens. Leenstelsel morgen afschaffen. Buitenlandse studenten mogen pas komen als de Nederlandse zijn ingestroomd.
Meer geld voor onderzoek, PhD, extra geld voor studies die we belangrijk vinden en minder geld naar de veelvraten uit de babyboom generatie, minder geld naar uitkeringen in het buitenland. Minder ontwikkelingshulp. Allemaal in onderwijs stoppen.
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.
Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.
Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.
Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.
Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.
https://www.onderwijsinci(...)ng-aantal-leerlingen
quote:Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje
Tja een computer is natuurlijk ook een hulpmiddel en zo moet je dat ook blijven zien. Helaas gaat dat niet meer op. Om bijvoorbeeld een 3d inzicht te ontwikkelen moet je eerst veel handschetsen maken en in perspectief leren tekenen. Dat vak bestaat inmiddels ook al niet meer op een technisch onderwijs.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost.
Hoe is dat iemand die onderkant van de samenleving bungelt? Dat is gewoon een middenklasser.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.quote:Op woensdag 11 april 2018 20:37 schreef Schaapje1987 het volgende:
De overheid doet het zelf. Iedereen is een winnaar, iedereen is gelijk. Het onderwijs van tegenwoordig is gefocust op het laagste (de slechtste) van de klas, zodat zij het bij kunnen houden. De rest heeft gewoon pech.
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.quote:Op vrijdag 13 april 2018 07:22 schreef Spanky78 het volgende:
3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test'
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.
Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.
Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:11 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.
Da’s toch wel heel wat anders als hier.
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:24 schreef HSG het volgende:
[..]
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.
Maar dat werkt de kwaliteit ook tegen. Het schiet niet op als een docent grotendeels van een lesuur bezig is met orde houden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Die zijn bijna allemaal uitgekleed of afgeschaft.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Als het probleem bij de arme en buitenlandse kinderen zit dan moeten we daar misschien een aparte school voor maken tot ze goed genoeg zijn om door te stromen naar het reguliere onderwijs.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.quote:Op vrijdag 13 april 2018 07:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.
Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
Klopt helemaal en die verdient dezelfde waardering als kantoorvolk.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Is dat haalbaar voor alle kinderen?quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.
Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.
Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Ach, Finland scoort vooral beter omdat de kinderen minder vakken krijgen, maar dat dat zijn dan wel de vakken die internationaal met elkaar vergeleken worden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Absoluut alhoewel binnen de psychologie nog wel takken zijn die dat iig nog proberen, sociologie bv is nog veel erger.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
quote:Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Alleen dat al maakt het een uitstekend plan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
En er veel minder te leren viel.quote:
Klopt, maar daar is het een snippertje hier, een snippertje daar. Rekenen is ook een apart vak, niet iets dat je er in andere vakken bij krijgt. En dan is het ook nog eens uitgekleed en wegbezuinigd, zoals Ser_Ciappelletto ook al zegt.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Als je 95% of 80% van de kinderen weerbaarder kunt maken is dat al winst.quote:
Als de school dat moet gaan doen, mag daar flink wat geld tegenover staan. Een kostschool is ook niet goedkoop.quote:Op vrijdag 13 april 2018 19:45 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.
Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)
De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.
Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.
Volgens de OP in elk geval het onderwijsquote:
Met respect voor de docenten en goede feitenkennis kom je al een heel eind.quote:Op zaterdag 14 april 2018 07:37 schreef Brandaris01 het volgende:
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.
Wel waren de leraren beter naar mijn idee.
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.quote:Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Dit. Maar behalve inhoudelijk cognitieve ontwikkeling is wat lanterfanten, feesten en voor jezelf leren zOrgen, etc ook van belang.Leren nadenken en volwassen worden.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
quote:Op vrijdag 13 april 2018 01:06 schreef Nintex het volgende:
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.
2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.
Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.
Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
Denk dat kinderen juist teveel aan het werk gezet worden en te weinig eigen inbreng hebben. Als je kijkt naar de pijlers van motivatie is autonomie in Nederland een ondergeschoven kindje wat mij betreft. Je kunt kinderen/leerlingen niet tot ver in hun twintigste blijven drillen om te leren. Beter wordt er wat meer aandacht besteed aan het versterken van intrinsieke motivatie.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.quote:Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Veel mensen denken ook dat het onderwijs in België beter is, terwijl daar precies hetzelfde aan de hand is: veel nadruk op reproductie, weinig op vaardigheden. En dan krijg je leerlingen die bij ieder jaartal van deze eeuw een belangrijke gebeurtenis kunnen noemen, maar die de samenhang tussen gebeurtenissen niet kunnen ontdekken.quote:Op zaterdag 14 april 2018 10:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |