abonnement Unibet Coolblue
pi_178489263
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Maar dat werkt de kwaliteit ook tegen. Het schiet niet op als een docent grotendeels van een lesuur bezig is met orde houden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:09:46 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178493029
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:10:17 #153
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178493039
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Die zijn bijna allemaal uitgekleed of afgeschaft.
  vrijdag 13 april 2018 @ 17:11:25 #154
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178493061
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
pi_178494243
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
Als het probleem bij de arme en buitenlandse kinderen zit dan moeten we daar misschien een aparte school voor maken tot ze goed genoeg zijn om door te stromen naar het reguliere onderwijs.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178495765
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 07:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.

Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.

Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)

De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.

Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178495878
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Klopt helemaal en die verdient dezelfde waardering als kantoorvolk.
De arrogantie van de meritocraten is echt zum kotzen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178495937
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.

Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.

Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Is dat haalbaar voor alle kinderen?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178495958
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Ach, Finland scoort vooral beter omdat de kinderen minder vakken krijgen, maar dat dat zijn dan wel de vakken die internationaal met elkaar vergeleken worden.

De Finse universiteiten scoren internationaal gezien ook helemaal niet bijzonder.

https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~a4543408/
pi_178496028
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Absoluut alhoewel binnen de psychologie nog wel takken zijn die dat iig nog proberen, sociologie bv is nog veel erger.
We zouden een duidelijk onderscheid moeten maken tussen de harde en de zachte wetenschappen en de laatste niet zoveel autoriteit moeten toekennen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178496036
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
:o
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178496052
Ja, vroeger he. Toen alles beter was.
-
pi_178496071
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
Alleen dat al maakt het een uitstekend plan.
Economie los zien van psychologie is aperte nonsens.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178496097
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:59 schreef Haushofer het volgende:
Ja, vroeger he. Toen alles beter was.
En er veel minder te leren viel.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178503625
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Klopt, maar daar is het een snippertje hier, een snippertje daar. Rekenen is ook een apart vak, niet iets dat je er in andere vakken bij krijgt. En dan is het ook nog eens uitgekleed en wegbezuinigd, zoals Ser_Ciappelletto ook al zegt.


quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,

In de psychologie zijn er overigens genoeg resultaten die wel gerepliceerd zijn. Of waar in ieder geval zoveel vergelijkbaar onderzoek naar is gedaan dat we kunnen aannemen dat er een kern van waarheid in zit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:53 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Is dat haalbaar voor alle kinderen?
Als je 95% of 80% van de kinderen weerbaarder kunt maken is dat al winst.

Het hoeft ook niet heel diepgravend te zijn. Gewoon filosofie van het alledaags leven. Net zoals je elementaire rekenkunde leert om je in het dagelijks leven een beetje te kunnen redden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Brandaris01 op 14-04-2018 07:47:59 ]
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:24:20 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178503935
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:45 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.

Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)

De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.

Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.

Als de school dat moet gaan doen, mag daar flink wat geld tegenover staan. Een kostschool is ook niet goedkoop.

Dat kinderen ontbijt krijgen op school omdat ze het thuis niet krijgen is toch van de zotte? Dat heeft niks meer met onderwijs te maken, maar kost wel tijd en moeite, en geld dat voor onderwijs is bedoeld.
Je moet niet alles wat sommigen thuis te kort komen naar de school halen. Dat is funest voor de kinderen die wel een gezonde thuissituatie hebben.
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:26:47 #167
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178503959
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 19:59 schreef Haushofer het volgende:
Ja, vroeger he. Toen alles beter was.
Volgens de OP in elk geval het onderwijs :o
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:34:57 #168
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178504050
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 07:37 schreef Brandaris01 het volgende:
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,
Met respect voor de docenten en goede feitenkennis kom je al een heel eind.
In de richting: "Dat abc kunnen ze nu wel zeggen, maar op school leerde ik xyz, en dus klopt er iets niet in abc."
Zodra je gaat twijfelen aan wat je op school leert (en dus geen respect hebt voor je docenten), ben je vatbaar voor alternatieve feiten: "wat weet die gast die me xyz leerde er nu eigenlijk van? Die gozer die abc zegt is veel cooler, respect man, die heeft vast gelijk. Fuck school, fuck xyz!"
  zaterdag 14 april 2018 @ 08:52:58 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178504188
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.
Wel waren de leraren beter naar mijn idee.
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
pi_178504704
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 14 april 2018 @ 09:41:38 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178504793
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178504972
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
Dit. Maar behalve inhoudelijk cognitieve ontwikkeling is wat lanterfanten, feesten en voor jezelf leren zOrgen, etc ook van belang.Leren nadenken en volwassen worden.

Het learning to the test lijkt mij zelf de belangrijkste oorzaak. Ik kom teveel mensen tegen die hun diploma's hebben, maar niet zelf kunnen nadenken.
Whatever...
  Beste debater 2022 zaterdag 14 april 2018 @ 10:13:25 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_178505233
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 01:06 schreef Nintex het volgende:
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.

2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.

Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.

Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
:r :r :r
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_178505483
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Denk dat kinderen juist teveel aan het werk gezet worden en te weinig eigen inbreng hebben. Als je kijkt naar de pijlers van motivatie is autonomie in Nederland een ondergeschoven kindje wat mij betreft. Je kunt kinderen/leerlingen niet tot ver in hun twintigste blijven drillen om te leren. Beter wordt er wat meer aandacht besteed aan het versterken van intrinsieke motivatie.
pi_178505591
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')