Maar dat werkt de kwaliteit ook tegen. Het schiet niet op als een docent grotendeels van een lesuur bezig is met orde houden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Die zijn bijna allemaal uitgekleed of afgeschaft.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Als het probleem bij de arme en buitenlandse kinderen zit dan moeten we daar misschien een aparte school voor maken tot ze goed genoeg zijn om door te stromen naar het reguliere onderwijs.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.quote:Op vrijdag 13 april 2018 07:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.
Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
Klopt helemaal en die verdient dezelfde waardering als kantoorvolk.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Is dat haalbaar voor alle kinderen?quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.
Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.
Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Ach, Finland scoort vooral beter omdat de kinderen minder vakken krijgen, maar dat dat zijn dan wel de vakken die internationaal met elkaar vergeleken worden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Absoluut alhoewel binnen de psychologie nog wel takken zijn die dat iig nog proberen, sociologie bv is nog veel erger.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
quote:Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Alleen dat al maakt het een uitstekend plan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
En er veel minder te leren viel.quote:
Klopt, maar daar is het een snippertje hier, een snippertje daar. Rekenen is ook een apart vak, niet iets dat je er in andere vakken bij krijgt. En dan is het ook nog eens uitgekleed en wegbezuinigd, zoals Ser_Ciappelletto ook al zegt.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Als je 95% of 80% van de kinderen weerbaarder kunt maken is dat al winst.quote:
Als de school dat moet gaan doen, mag daar flink wat geld tegenover staan. Een kostschool is ook niet goedkoop.quote:Op vrijdag 13 april 2018 19:45 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.
Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)
De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.
Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.
Volgens de OP in elk geval het onderwijsquote:
Met respect voor de docenten en goede feitenkennis kom je al een heel eind.quote:Op zaterdag 14 april 2018 07:37 schreef Brandaris01 het volgende:
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.
Wel waren de leraren beter naar mijn idee.
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.quote:Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Dit. Maar behalve inhoudelijk cognitieve ontwikkeling is wat lanterfanten, feesten en voor jezelf leren zOrgen, etc ook van belang.Leren nadenken en volwassen worden.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
quote:Op vrijdag 13 april 2018 01:06 schreef Nintex het volgende:
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.
2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.
Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.
Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
Denk dat kinderen juist teveel aan het werk gezet worden en te weinig eigen inbreng hebben. Als je kijkt naar de pijlers van motivatie is autonomie in Nederland een ondergeschoven kindje wat mij betreft. Je kunt kinderen/leerlingen niet tot ver in hun twintigste blijven drillen om te leren. Beter wordt er wat meer aandacht besteed aan het versterken van intrinsieke motivatie.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.quote:Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |