https://nos.nl/artikel/22(...)-zegt-inspectie.htmlquote:Het Nederlandse onderwijs glijdt af: al 20 jaar daalt niveau, zegt inspectie
Het onderwijs op de basisschool en in het voortgezet onderwijs gaat steeds verder achteruit, constateert de inspectie in het rapport Staat van het Onderwijs 2016/2017. Volgens de onderwijsinspectie glijdt het onderwijsniveau af en zijn de prestaties van leerlingen de afgelopen 20 jaar geleidelijk gedaald: "Dat is uniek en reden tot zorg."
Daarnaast dreigt het gevaar van ongelijke kansen doordat de kwaliteitsverschillen tussen scholen in rijke en arme wijken steeds meer toenemen.
De inspectie is verder kritisch over de manier waarop het onderwijs zelf en de overheden proberen het tij te keren; scholen benutten niet genoeg de eigen mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren en de overheid stuurt niet voldoende.
Buitenland doet het steeds beter
De prestaties van de leerlingen in Nederland zijn vergeleken met hun leeftijdgenoten in het buitenland. Zij doen het juist steeds beter. De stagnatie en daling zitten bij basisschoolleerlingen in taal, rekenen, cultuureducatie, natuur en techniek, burgerschaps- en bewegingsonderwijs. De inspectie ziet de laatste twee jaar ook steeds meer leerlingen van de basisschool komen die niet goed kunnen lezen.
Daarnaast ontwikkelt toptalent zich minder. Het beroepsonderwijs daarentegen is een lichtpuntje. Het niveau van de vmbo-leerlingen en mbo studenten stijgt nog steeds. Zij halen vaker een diploma op het hoogste niveau.
Vmbo-leerlingen van Scholengemeenschap De Rooi Pannen in Eindhoven ANP
De inspectie maakt zich verder grote zorgen over de tweedeling in het onderwijs. De kansen voor leerlingen zijn sterk afhankelijk geworden van het opleidingsniveau en het inkomensniveau van de ouders en de kwaliteit van de school.
De onderwijsinspectie ziet daarnaast dat de tweedeling grote gevolgen heeft voor de kansen van minder bevoorrechte leerlingen, doordat scholen in armere buurten meer last hebben van een tekort aan leraren.
'Bubbels van gelijkgestemden'
Vooral academisch opgeleide ouders scheiden zich af. Dit komt voor een deel door de wijk waarin ze wonen en hun kinderen naar school sturen. Ze kiezen ook vaker voor scholen met duidelijke onderwijsconcepten, scholen waar leerlingen met een vergelijkbare achtergrond zitten of voor privaat onderwijs. In vergelijking met andere landen is het Nederlandse onderwijs sterk gesegregeerd, concludeert de inspectie.
Ook zijn er ouders die kiezen voor kleine religieuze scholen, waardoor etnische segregatie ontstaat, schrijft de inspectie. Die signaleert dat er in Nederland "bubbels van gelijkgestemden" ontstaan, waar leerlingen nauwelijks uitkomen. Die eilandvorming zou vooral negatieve gevolgen hebben voor de onderwijskansen van kinderen met laagopgeleide ouders.
Sturing door de overheid
De inspectie roept de overheid op zich weer meer met het onderwijs te bemoeien. Gemeenten en de landelijke overheid moeten duidelijk maken wat hun verwachtingen zijn van de scholen, omdat de maatschappelijke opdracht onder druk staat. De toezichthouder vindt de betrokkenheid van de overheden nu te vrijblijvend.
Alle leerlingen en studenten moeten de beste basis voor hun toekomst krijgen, is de inzet van de onderwijsinspectie. De toezichthouder roept daarom alle betrokkenen op meer en beter samen te werken om het tij te keren.
'Kwaliteitsverschillen reden tot zorg'
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) en minister Van Engelshoven (Onderwijs) vinden de grote kwaliteitsverschillen tussen vergelijkbare scholen reden tot zorg.
Slob wil zo snel mogelijk met de PO- en VO-Raad bespreken hoe scholen beter kunnen presteren. Hij ziet als voornaamste probleem dat voor veel scholen de basiskwaliteit het einddoel is geworden: "Daar willen we ons niet bij neerleggen."
Hoezo is de basis achterhaald? Blijkbaar was die achterhaalde stof 20 jaar geleden veel beter? De basis is gewoon aan het verrotten en er valt weinig te bouwen op een slechte/ verrotte basis.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:20 schreef genakt het volgende:
Misschien moeten ze de achterhaalde stof ook eens gaan aanpassen.
Een basisschoolonderwijzer kan 63.528,- euro verdienen op jaarbasis. Het modale inkomen wordt momenteel geschat op 37.500,-. Om dat loon van een basisschoolonderwijzer dus een hongerloontje te noemen is schromelijk overdreven.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Dit komt omdat er veel te weinig geld is uitgegeven aan onderwijs de laatste jaren. Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje en een kwart krijgt een burnout van alle PDD/ADD/ADHD/PTSS/SPTPT/Asperger's/Autisten wiens iedere scheet in de administratie verwerkt moet worden. Op de middelbare school is ook te weinig geld om voor bepaalde vakken kwalitatief goede leraren aan te trekken. Voor vakken als Duits/Frans nemen ze tegenwoordig zelfs studenten aan om het tekort aan te vullen. In het hoger onderwijs zijn grote bezuinigingen doorgevoerd en is het minder toegankelijk gemaakt door de studiebeurs te laten verdwijnen.
Afbraakbeleid in het onderwijs is dus de oorzaak en flinke investeringen de oplossing. Onderwijs is zo ongeveer het belangrijkste dat er is; dat gaat om de toekomst van je land.
Goed nieuws voor de VVD fetisjisten onder ons.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:17 schreef ijs_beer het volgende:
doordat de kwaliteitsverschillen tussen scholen in rijke en arme wijken steeds meer toenemen.
Hoe kom je aan de 63.528 euro? En dan nog, lang niet elke leraar verdient dat dan ook. Onlangs was nog in het nieuws dat ondanks extra geld ervoor werd uitgetrokken, heel veel leraren niet in loonschaal gestegen waren.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:49 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Een basisschoolonderwijzer kan 63.528,- euro verdienen op jaarbasis. Het modale inkomen wordt momenteel geschat op 37.500,-. Om dat loon van een basisschoolonderwijzer dus een hongerloontje te noemen is schromelijk overdreven.
Ik begrijp niet goed waarom de islam er nou weer bij getrokken moet worden. Niveau van onderwijs over de hele linie is belabbberdquote:Op woensdag 11 april 2018 10:59 schreef MichelWuyts het volgende:
Oplossing is dan dus de Islamitische/religieuze scholen te sluiten zodat er vermenging ontstaat.
Dat wordt al jaren gezegd, maar nooit iets mee gedaan. Het kant toch niet per se aan het onderwijs zelf liggen aangezien de rijkeluiskindjes blijkbaar wel kan presteren.
Het is niet belabberd, maar het is dalende.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom de islam er nou weer bij getrokken moet worden. Niveau van onderwijs over de hele linie is belabbberd
Informatie op de website van de rijksoverheid. En nee, niet iedere leraar verdient dat ook. Maar dat is dus wel de groeimogelijkheid in de functie. Dat geldt voor iedere functie. Lijkt mij ook niet terecht dat iemand van 21 die net van de pabo rolt 63.528,- euro op jaarbasis verdient.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:55 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Hoe kom je aan de 63.528 euro? En dan nog, lang niet elke leraar verdient dat dan ook. Onlangs was nog in het nieuws dat ondanks extra geld ervoor werd uitgetrokken, heel veel leraren niet in loonschaal gestegen waren.
Yeah, right. De directeur zeker. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat verdient per jaar.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:49 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Een basisschoolonderwijzer kan 63.528,- euro verdienen op jaarbasis. Het modale inkomen wordt momenteel geschat op 37.500,-. Om dat loon van een basisschoolonderwijzer dus een hongerloontje te noemen is schromelijk overdreven.
Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:59 schreef MichelWuyts het volgende:
et kant toch niet per se aan het onderwijs zelf liggen aangezien de rijkeluiskindjes blijkbaar wel kan presteren.
Dus als je 35 jaar als leraar fulltime werkt en iedere extra cursus hebt gedaan. Met andere woorden: niemand.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Informatie op de website van de rijksoverheid. En nee, niet iedere leraar verdient dat ook. Maar dat is dus wel de groeimogelijkheid in de functie. Dat geldt voor iedere functie. Lijkt mij ook niet terecht dat iemand van 21 die net van de pabo rolt 63.528,- euro op jaarbasis verdient.
Schaal d, over het algemeen voorbehouden aan de hoge heren en dames.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Yeah, right. De directeur zeker. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat verdient per jaar.
Nee. De leerkracht kan dat verdienen. Gewoon eerste hit op google. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijsquote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Yeah, right. De directeur zeker. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat verdient per jaar.
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost.
Het startsalaris van een 21-jarige is bijna 35.000,- per jaar. Bijna modaal dus. Verreweg van belabberd dus.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:02 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Dus als je 35 jaar als leraar fulltime werkt en iedere extra cursus hebt gedaan. Met andere woorden: niemand.
Blijf nou maar realistisch: in het onderwijs krijg je belabberd betaald. Die mensen zitten daar uit idealisme niet voor het geld.
Dat ook sowieso.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.
Lees dit deel. Dit verband trek ik in ieder geval:quote:Op woensdag 11 april 2018 11:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom de islam er nou weer bij getrokken moet worden. Niveau van onderwijs over de hele linie is belabbberd
Mooi een paar vrije dagen erbij. Heerlijk man. Werkdag onlangs ingekort tot 14:00. Wat een weelde.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:04 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het startsalaris van een 21-jarige is bijna 35.000,- per jaar. Bijna modaal dus. Verreweg van belabberd dus.
Maar dat zou in andere landen dan ook zo moeten zijn.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.
Wat is daar mis mee? Lijkt me toch logisch dat als je kind niet meekomt op school dat je dan hulp zoekt.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.
Het lijkt mij logisch dat scholen daar zelf in zouden moeten faciliteren, zodat het voor iedereen, en niet alleen de rijkeluiskindjes beschikbaar is. Dit is nou de zogenaamde kloof waar we het over hebben.quote:Op woensdag 11 april 2018 13:01 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Lijkt me toch logisch dat als je kind niet meekomt op school dat je dan hulp zoekt.
Het NOS komt hier vandaag mee ja?quote:Op woensdag 11 april 2018 10:17 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)-zegt-inspectie.html
Een uiterst kwalijke zaak en uiterst schadelijk voor onze toekomst en het voortbestaan van onze welvaart. Kwalitatief goed onderwijs is daarvoor simpelweg van cruciaal belang.
Enige parallellen zie ik met hoe het onderwijs t.o.v. vroeg gefinancierd wordt, tegenwoordig krijgen scholen één grote zak met geld, en daar moeten ze alles van regelen. Vroeger was het zo dat er veel meer specifieke budgetten waren, bijvoorbeeld een voor personeelslasten en de andere voor het onderhoud van de gebouwen. Combineer dit met de immer groter wordende scholenkoepels en scholen, en je krijgt een situatie dat te veel geld niet direct aan het onderwijs zelf wordt besteed, maar aan overhead.
Ook zouden de eindexamens van de middelbare scholen niet meer aangepast moeten worden aan het niveau van de leerlingen (geen wegingsfactor meer gebruiken), maar altijd van hetzelfde niveau moeten zijn. Zo heb je een goed checkmiddel of scholen en studenten het gewenste niveau behalen.
Kleinere klassen en minder werkdruk zouden overigens meer tijd betekenen voor de begeleiding van leerlingen een op een, dus zo gek zijn die eisen van de stakende basisschoolleraren nog niet.
Omdat moslims over de hele linie op allerlei scholen zitten. Dat haalt het gemiddelde niveau van de leerlingen naar beneden. De docenten volgen die trend.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom de islam er nou weer bij getrokken moet worden. Niveau van onderwijs over de hele linie is belabbberd
Maar zolang de kwaliteit van onderwijs niet omhoog gaat en de scholen niet zelf voor bijles zorgen moet je wat.quote:Op woensdag 11 april 2018 13:15 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Het lijkt mij logisch dat scholen daar zelf in zouden moeten faciliteren, zodat het voor iedereen, en niet alleen de rijkeluiskindjes beschikbaar is. Dit is nou de zogenaamde kloof waar we het over hebben.
Dat zeggen de meeste mensen die niet de moeite willen nemen om te studeren. Want dan moeten zij namelijk stilzitten en luisteren.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom de islam er nou weer bij getrokken moet worden. Niveau van onderwijs over de hele linie is belabbberd
De NOS. De Nederlandse Omroep Stichting. O.i.d.quote:Op woensdag 11 april 2018 13:30 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Het NOS komt hier vandaag mee ja?
Dit was 10 jaar geleden al te merken overal.
Ja, dan nog, dat rapport had ik tien jaar geleden al kunnen maken.quote:Op woensdag 11 april 2018 14:16 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
De NOS. De Nederlandse Omroep Stichting. O.i.d.
Nee, maar het komt van een rapport dat vandaag gepubliceerd is.
het begon met de 2de fase....quote:Op woensdag 11 april 2018 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Begon al met het vmbo debacle, daarnaast is er jaren nauwelijks geïnvesteerd en hebben we nu ook nog eens te maken met de mindset dat iedereen maar hoger opgeleid moet zijn want anders ben je dom.
Met als kers op de taart de ordinaire bezuiniging in de vorm van het deels afschaffen van de stufi. Waarvan ze zeiden dat dat geld terug naar het onderwijs zou gaan.
Schandalig voor een land dat zich profileert als kenniseconomie.
Ik heb 2 jaar op zo'n typische vmbo school gezeten voor ik overstapte naar havo en het was werkelijk on te janken. En dan heb ik het niet alleen over het niveau.quote:Op woensdag 11 april 2018 19:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het begon met de 2de fase....
en eigenlijk al sinds het samenvoegen van allerlei scholen tot 1 groot scholengemeenschap met alle richtingen.....
quote:Op woensdag 11 april 2018 20:39 schreef Fer het volgende:
Of de methodes van Cito sluiten steeds minder goed aan bij wat de kinderen leren.
quote:Op woensdag 11 april 2018 10:49 schreef Tja..1986 het volgende:
Een basisschoolonderwijzer kan 63.528,- euro verdienen op jaarbasis.
Dat kan inderdaad, maar in de praktijk zijn maar drie op de duizend leraren in die schaal ingeschaald. Een reëel beeld van het salaris geeft het daarmee niet; de rest moet het toch met wat minder doen.quote:
Klinkt wel logisch ja.quote:Op woensdag 11 april 2018 13:11 schreef Loekie1 het volgende:
Is het dan een idee om te onderzoeken waarin wij verschillen met die andere landen die het wel goed doen?
Vergelijk je het salaris van docenten met verplegers en agenten (ook op hbo-niveau) dan hebben docenten een goed salaris (en heel wat regelmatiger werk). Vergelijk je het met medisch specialisten en goedbetaalde juristen dan valt het inderdaad tegen.quote:Op woensdag 11 april 2018 20:58 schreef Tochjo het volgende:
[..]
[..]
Dat kan inderdaad, maar in de praktijk zijn maar drie op de duizend leraren in die schaal ingeschaald. Een reëel beeld van het salaris geeft het daarmee niet; de rest moet het toch met wat minder doen.
Als het klopt dat veel ex-basisschoolleerlingen zelfs moeite met lezen hebben dan is die bijles wel nodig.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.
En ik geef die ouders groot gelijk, moet je dit maar laten omdat andere ouders dit niet willen of kunnen?quote:Op woensdag 11 april 2018 11:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.
ach.. Het startsalaris is al bijna modaal. Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Als we dat al een hongerloontje vinden hebben we heel andere en veel belangrijkere problemen in dit land.quote:Op woensdag 11 april 2018 20:58 schreef Tochjo het volgende:
[..]
[..]
Dat kan inderdaad, maar in de praktijk zijn maar drie op de duizend leraren in die schaal ingeschaald. Een reëel beeld van het salaris geeft het daarmee niet; de rest moet het toch met wat minder doen.
Dat zeg ik niet.... maar idealiter is het voor iedereen beschikbaar.quote:Op donderdag 12 april 2018 02:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En ik geef die ouders groot gelijk, moet je dit maar laten omdat andere ouders dit niet willen of kunnen?
Jij hebt even het verkeerde tabelletje opgezocht. Zelfs het max haalbare salaris in het voortgezet onderwijs is lager.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:49 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Een basisschoolonderwijzer kan 63.528,- euro verdienen op jaarbasis.
Je leest het artikel niet goed. Hoger opgeleiden kiezen veel bewuster een school, mede doordat ze dat kunnen betalen. Daarom zie je een redelijk forse groei in het bijzonder onderwijs. Bv. Vrije School, Montessori en Daltononderwijs zit aardig in de lift. Het is mede een manier om tegen de overheid te zeggen: openbaar onderwijs is ruk niet goed genoeg.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:03 schreef ijs_beer het volgende:
En die rijkeluiskindjes worden steeds meer naar bijles gestuurd.
Dat laatste bestond al heel lang en eigenlijk vind ik dat nog wel positief (mavo/havo/vwo).quote:Op woensdag 11 april 2018 19:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het begon met de 2de fase....
en eigenlijk al sinds het samenvoegen van allerlei scholen tot 1 groot scholengemeenschap met alle richtingen.....
Nee. Dat heb ik niet. Zie bron die ik later heb gemeld. Dit klopt gewoon.quote:Op donderdag 12 april 2018 09:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt even het verkeerde tabelletje opgezocht. Zelfs het max haalbare salaris in het voortgezet onderwijs is lager.
Het instapsalaris als basisschoolonderwijzer is lager dan modaal. En dat terwijl het 1 van de belangrijkste banen is in een samenleving.
0.3%quote:Op donderdag 12 april 2018 10:08 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Nee. Dat heb ik niet. Zie bron die ik later heb gemeld. Dit klopt gewoon.
en dit:quote:Op woensdag 11 april 2018 22:19 schreef Lothiriel het volgende:
De lat wordt steeds lager gelegd, zodat iedereen meekan en iedereen goede puntjes haalt. Zielig maar zo is het. Merk ik ook in België op.
Gewoon zoals vroeger erkennen dat er nu eenmaal verschillen zijn, dat sommige kinderen niet mee kunnen met de rest en niet bij de klas gegooid moeten worden en de kinderen terug uitdagen in plaats van alles in de schoot te werpen, en dan zal het niveau terug omhoog gaan.
Oh, en laat niet-Nederlandstalige kinderen niet toe in het regulier onderwijs tot ze een taalbad hebben gevolgd en slagen op een Nederlands examen. Zo voorkom je dat de aandacht van de leerkracht steeds naar het sukkeltje dat 3 woorden Nederlands kent gaat.
Voorts afstappen van het systeem waarbij er niks meer gedrild wordt maar alles “ontdekt” moet worden. School is niet altijd leuk, school is ook werken.
Ik heb geluk gehad enkele uitstekende leerkrachten gehad te hebben die me hebben doen zweten maar daar ben ik ze nu dankbaar voor.
Maar goed dat zal nooit gebeuren
En niet de 6'jes cultuur. Die komt ergens vandaan. Als scholen betaald krijgen per afgeleverde diploma student, dan krijg je kwantiteit, geen kwaliteit.quote:Op donderdag 12 april 2018 00:47 schreef Harlon het volgende:
You pay peanuts, you get monkeys. Overgestapt vanuit het onderwijs naar het bedrijfsleven, werk nu in de praktijk zo'n 40% minder, op papier maar 10% minder want overuren bestaan niet in het onderwijs. Loon is grofweg 30% hoger. Nog steeds werkzaam op scholen, maar nu als externe kracht.
Ga eerst 'ns beginnen met mensen fatsoenlijk betalen en niet verwachten dat ze voor 1700 per maand 60 uur per week gaan werken.
Goh.. Allemaal al besproken. Het startsalaris is al bijna modaal. En dat is geen kutsalaris.quote:
Elke nutteloze kantoorpik kan dat al verdienen. We hebben het over mensen die jonge kinderen begeleiden in de belangrijkste (ontwikkelings)jaren van hun leven. Dat moet m.i. hoog op de prioriteitenlijst van een samenleving te staan.quote:Op donderdag 12 april 2018 10:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Het startsalaris is al bijna modaal.
ik ken dus dertigers die 3000 netto per maand verdienen dmv basisschoolleraar te zijn. Ik vind dat niet weinig.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Yeah, right. De directeur zeker. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat verdient per jaar.
Hoogopgeleiden die opvoeden?quote:Op donderdag 12 april 2018 07:37 schreef ender_xenocide het volgende:
vroeger kreeg je thuis opvoeding en op school leerde je.
Nu krijg je thuis voeding, wordt je opgevoed door social media, moeten scholen dat corrigeren en je ook nog wat leren. (Ik geef dus niet de schuld aan social media, maar aan de ouders die alleen voeding geven)
Bij de hogeropgeleide is er vaker nog wel sprake van opvoeding en dus de kloof die groter wordt...
Dan moeten we er ook voor kiezen de pabo ernstig te hervormen. Voor de kwaliteit die die opleiding aflevert is een modaal salaris toch echt meer dan prima.quote:Op donderdag 12 april 2018 10:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Elke nutteloze kantoorpik kan dat al verdienen. We hebben het over mensen die jonge kinderen begeleiden in de belangrijkste (ontwikkelings)jaren van hun leven. Dat moet m.i. hoog op de prioriteitenlijst van een samenleving te staan.
lichtquote:Op donderdag 12 april 2018 10:51 schreef ITrade het volgende:
Misschien wordt het ook eens tijd om wat slimmere mensen voor de klas te zetten? Als ik terug kijk naar mijn onderwijs periode is het best wel bedroevend eigenlijk.
Maar gelukkig kunnen ze in deze regio wel een hoop nieuwe scholen bouwen, de prioriteit van in een mooi gebouw zitten licht blijkbaar hoger.
Nee. Althans, dat zou het niet moeten zijn.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef loni55 het volgende:
Het doel is om studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt toch?
Neuh, maar het vergroot wel de kloof tussen rijk en arm dus in het algemeen is het wel onwenselijk.quote:Op donderdag 12 april 2018 02:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En ik geef die ouders groot gelijk, moet je dit maar laten omdat andere ouders dit niet willen of kunnen?
Als je een samenleving najaagt waarin iedereen gelijk is wel ja. Ik hou meer van diversiteit ook in arm of rijk, is een rijk persoon per definitie meer/langer/vaker gelukkiger?quote:Op donderdag 12 april 2018 11:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Neuh, maar het vergroot wel de kloof tussen rijk en arm dus in het algemeen is het wel onwenselijk.
Zelfs dat is niet altijd meer vanzelfsprekend. Kinderen verschijnen 's ochtends met lege maag op school, want ouders hebben het drukdrukdruk.quote:Op donderdag 12 april 2018 07:37 schreef ender_xenocide het volgende:
vroeger kreeg je thuis opvoeding en op school leerde je.
Nu krijg je thuis voeding, wordt je opgevoed door social media, moeten scholen dat corrigeren en je ook nog wat leren. (Ik geef dus niet de schuld aan social media, maar aan de ouders die alleen voeding geven)
Bij de hogeropgeleide is er vaker nog wel sprake van opvoeding en dus de kloof die groter wordt...
Het startsalaris is net iets meer dan 1700 euro p/m waar je grofweg 60 uur per week voor mag werken. Daar ga je inderdaad mensen die wiskunde gestudeerd hebben mee binnen houden, die kunnen absoluut niet royaal meer krijgen in het bedrijfsleven.quote:Op donderdag 12 april 2018 10:28 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Goh.. Allemaal al besproken. Het startsalaris is al bijna modaal. En dat is geen kutsalaris.
Dan zitten daar andere dingen bij in of hebben ze er al ruim 10 dienstjaren opzitten.quote:Op donderdag 12 april 2018 10:36 schreef Aardbeientaartjes het volgende:
[..]
ik ken dus dertigers die 3000 netto per maand verdienen dmv basisschoolleraar te zijn. Ik vind dat niet weinig.
Ja uiteraard.quote:Op donderdag 12 april 2018 09:29 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet.... maar idealiter is het voor iedereen beschikbaar.
Maar die klooft moet je verkleinen door het algehele niveau te verhogen, niet door dit te verlagen mijn inziens.quote:Op donderdag 12 april 2018 11:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Neuh, maar het vergroot wel de kloof tussen rijk en arm dus in het algemeen is het wel onwenselijk.
Hou toch eens op met die onzin. Het startsalaris is 2.436,- bruto per maand excl vakantiegeld etc.. Mensen die wiskunde gestudeerd hebben wil ik ook helemaal niet voor de klas hebben op de basisschool.quote:Op donderdag 12 april 2018 12:34 schreef Harlon het volgende:
[..]
Het startsalaris is net iets meer dan 1700 euro p/m waar je grofweg 60 uur per week voor mag werken. Daar ga je inderdaad mensen die wiskunde gestudeerd hebben mee binnen houden, die kunnen absoluut niet royaal meer krijgen in het bedrijfsleven.
Welk afbraakbeleid?quote:Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Dit komt omdat er veel te weinig geld is uitgegeven aan onderwijs de laatste jaren. Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje en een kwart krijgt een burnout van alle PDD/ADD/ADHD/PTSS/SPTPT/Asperger's/Autisten wiens iedere scheet in de administratie verwerkt moet worden. Op de middelbare school is ook te weinig geld om voor bepaalde vakken kwalitatief goede leraren aan te trekken. Voor vakken als Duits/Frans nemen ze tegenwoordig zelfs studenten aan om het tekort aan te vullen. In het hoger onderwijs zijn grote bezuinigingen doorgevoerd en is het minder toegankelijk gemaakt door de studiebeurs te laten verdwijnen.
Afbraakbeleid in het onderwijs is dus de oorzaak en flinke investeringen de oplossing. Onderwijs is zo ongeveer het belangrijkste dat er is; dat gaat om de toekomst van je land.
??quote:Op woensdag 11 april 2018 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Begon al met het vmbo debacle, daarnaast is er jaren nauwelijks geïnvesteerd en hebben we nu ook nog eens te maken met de mindset dat iedereen maar hoger opgeleid moet zijn want anders ben je dom.
Met als kers op de taart de ordinaire bezuiniging in de vorm van het deels afschaffen van de stufi. Waarvan ze zeiden dat dat geld terug naar het onderwijs zou gaan.
Schandalig voor een land dat zich profileert als kenniseconomie.
Hoezo 1700 per maand?quote:Op donderdag 12 april 2018 00:47 schreef Harlon het volgende:
You pay peanuts, you get monkeys. Overgestapt vanuit het onderwijs naar het bedrijfsleven, werk nu in de praktijk zo'n 40% minder, op papier maar 10% minder want overuren bestaan niet in het onderwijs. Loon is grofweg 30% hoger. Nog steeds werkzaam op scholen, maar nu als externe kracht.
Ga eerst 'ns beginnen met mensen fatsoenlijk betalen en niet verwachten dat ze voor 1700 per maand 60 uur per week gaan werken.
Kunnen ze niet veel beter het salaris gelijk houden maar meer personeel aannemen. Als je de docenten meer geld geeft blijft het nog steeds te veel werk voor ze. Met meer personeel hebben de docenten kortere werkweken, dus een salaris dat hier beter bij past, en de kwaliteit van het onderwijs wat voor mij het belangrijkste is gaat ook omhoog.quote:Op donderdag 12 april 2018 00:47 schreef Harlon het volgende:
You pay peanuts, you get monkeys. Overgestapt vanuit het onderwijs naar het bedrijfsleven, werk nu in de praktijk zo'n 40% minder, op papier maar 10% minder want overuren bestaan niet in het onderwijs. Loon is grofweg 30% hoger. Nog steeds werkzaam op scholen, maar nu als externe kracht.
Ga eerst 'ns beginnen met mensen fatsoenlijk betalen en niet verwachten dat ze voor 1700 per maand 60 uur per week gaan werken.
En dat is volgens mij nog zonder een aantal (eenmalige of jaarlijkse) extra's.quote:Op donderdag 12 april 2018 13:59 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Hoezo 1700 per maand?
Als ik kijk op:
https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs
Zie ik 2436 bruto en dat is netto dan 1938 wat voor een starter bepaald niet een slecht loon is.
Dat lijkt me idd een betere aanpak.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Kunnen ze niet veel beter het salaris gelijk houden maar meer personeel aannemen. Als je de docenten meer geld geeft blijft het nog steeds te veel werk voor ze. Met meer personeel hebben de docenten kortere werkweken, dus een salaris dat hier beter bij past, en de kwaliteit van het onderwijs wat voor mij het belangrijkste is gaat ook omhoog.
Hier werken ze al jaren met een groot team: leraren, stagiaires, ouders, hulpopa's en oma's,sportleraar met heel team en samenwerkingsverbanden met verenigingen en winkels.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Kunnen ze niet veel beter het salaris gelijk houden maar meer personeel aannemen. Als je de docenten meer geld geeft blijft het nog steeds te veel werk voor ze. Met meer personeel hebben de docenten kortere werkweken, dus een salaris dat hier beter bij past, en de kwaliteit van het onderwijs wat voor mij het belangrijkste is gaat ook omhoog.
Dat is ook een deel van wat PO in actie wil. Enerzijds meer geld voor het onderwijs, zodat bijvoorbeeld de wegbezuinigde onderwijsassistenten en andere werknemers weer terug kunnen komen en er daardoor voor de leraren meer tijd overblijft om echt les te geven (korte termijn). Anderzijds willen ze salarisverhogen om het beroep weer aantrekkelijk te maken, in een poging het lerarentekort dat de komende jaren anders zal blijven toenemen te beperken (lange termijn).quote:Op donderdag 12 april 2018 14:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Kunnen ze niet veel beter het salaris gelijk houden maar meer personeel aannemen. Als je de docenten meer geld geeft blijft het nog steeds te veel werk voor ze. Met meer personeel hebben de docenten kortere werkweken, dus een salaris dat hier beter bij past, en de kwaliteit van het onderwijs wat voor mij het belangrijkste is gaat ook omhoog.
Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:14 schreef HSG het volgende:
Het ligt ook bij de overheid/ouders/jeugd zelf. De Nederlandse jeugd is ook het minst gemotiveerde en gedisciplineerde leerling in heel Europa/ter wereld.
Waarom zijn die onderwijsassistenten dan wegbezuinigd terwijl er meer geld naar onderwijs is gegaan (en dat al jaren lang)?quote:Op donderdag 12 april 2018 14:53 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat is ook een deel van wat PO in actie wil. Enerzijds meer geld voor het onderwijs, zodat bijvoorbeeld de wegbezuinigde onderwijsassistenten en andere werknemers weer terug kunnen komen en er daardoor voor de leraren meer tijd overblijft om echt les te geven (korte termijn). Anderzijds willen ze salarisverhogen om het beroep weer aantrekkelijk te maken, in een poging het lerarentekort dat de komende jaren anders zal blijven toenemen te beperken (lange termijn).
Ik heb wel eens reportages of items (bij Nieuwsuur ofzo) gezien over dat het geld voor onderwijs op hele andere plekken terecht kwam dan bij het personeel of soms zelfs gewoon werd geparkeerd. Dat is echter wel al een aantal jaar geleden. Ik weet ook niet of onderwijsinstellingen zelf mogen kiezen hoe ze het geld verdelen, want volgens het gezicht van PO in Actie is dat allemaal vrij strikt vastgelegd.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:58 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Waarom zijn die onderwijsassistenten dan wegbezuinigd terwijl er meer geld naar onderwijs is gegaan (en dat al jaren lang)?
https://www.onderwijsinci(...)tgaven-aan-onderwijs
Quote:
"In 2016 is in totaal 42,9 miljard euro besteed aan onderwijs, inclusief het onderzoek dat hogescholen en universiteiten uitvoeren in het kader van hun wettelijke taak en in de vorm van contractonderzoek voor derden. Dit is 19,7 miljard euro meer dan in 2000. Binnen de overheid is vooral de Rijksoverheid meer gaan uitgeven voor onderwijs en onderzoek."
Het geeft me het idee dat meer geld alleen niet de oplossing is.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:07 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik heb wel eens reportages of items (bij Nieuwsuur ofzo) gezien over dat het geld voor onderwijs op hele andere plekken terecht kwam dan bij het personeel of soms zelfs gewoon werd geparkeerd. Dat is echter wel al een aantal jaar geleden. Ik weet ook niet of onderwijsinstellingen zelf mogen kiezen hoe ze het geld verdelen, want volgens het gezicht van PO in Actie is dat allemaal vrij strikt vastgelegd.
Dan zeggen die cijfers die je heeft ook niet zo veel.
Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat Passend Onderwijs een stuk duurder is..
Hoe het zou moeten zijn en hoe het is zijn twee verschillende dingen.quote:Op donderdag 12 april 2018 11:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Althans, dat zou het niet moeten zijn.
Ja, eens op beide punten. Meer geld is sowieso niet de enige oplossing en Passend Onderwijs werkt (op de huidige manier) niet.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:13 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Het geeft me het idee dat meer geld alleen niet de oplossing is.
Passend Onderwijs klinkt mij in de oren als misplaatst gelijkheidsidealisme en niet praktisch werkbaar.
Cognitieve verschillen tussen mensen zijn er en zullen er altijd blijven, dat ontkennen is zinloos.
Gelijke rechten zijn vanzelfsprekend voor mij maar gelijkheid is heel wat anders.
En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:58 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland.
Begin maar niet eens over Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Oost-Europa waar mensen helemaal niks utivoeren.
Man man man. Hoe wereldvreemd kun je zijn.
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, eens op beide punten. Meer geld is sowieso niet de enige oplossing en Passend Onderwijs werkt (op de huidige manier) niet.
Daarvan gaan we het effect over een aantal jaar ook nog wel merken, ben ik bang. Dat is een van de factoren waardoor leraren minder effectief les kunnen geven en de druk toeneemt.
Maar wil je bijvoorbeeld kleinere klassen, dan zal dat ook geld gaan kosten. Bovendien heb je dan meer leraren nodig en die moeten er wel zijn.
Het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt sinds 2010.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:07 schreef Physsic het volgende:
[..]
Edit:
Voor primair onderwijs lijkt het sinds 2010 te dalen?
https://www.onderwijsinci(...)enpo/totale-uitgaven
Ik zie het.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:26 schreef HSG het volgende:
[..]
En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.
Nee hoor.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:26 schreef HSG het volgende:
[..]
En toch schijnen ze het beter te doen dan ons.
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.quote:Op donderdag 12 april 2018 14:58 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Wereldvreemd ofso? Elke Nederlandse student die ik ken die vakken heeft gevolgd in het buitenland zegt dat het niveau en de arbeidsethos in het buitenland 0 is vergeleken met hier in Nederland. Pas nog met mijn huisgenoot gesproken die een half jaar vakken in de VS gevolgd heeft. Zegt dat dat ongeveer overeen komt met 2 maanden studeren aan de universiteit hier in Nederland.
Begin maar niet eens over Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Oost-Europa waar mensen helemaal niks utivoeren.
Man man man. Hoe wereldvreemd kun je zijn.
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:13 schreef Tanatos het volgende:
Passend Onderwijs klinkt mij in de oren als misplaatst gelijkheidsidealisme en niet praktisch werkbaar.
Cognitieve verschillen tussen mensen zijn er en zullen er altijd blijven, dat ontkennen is zinloos.
Gelijke rechten zijn vanzelfsprekend voor mij maar gelijkheid is heel wat anders.
Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau?quote:Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.
Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.
Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔quote:Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.
Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.
Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.
Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van..quote:Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.
Ach als investeringen in onderwijs en onderzoek rendabel zijn, (en dat kan) dan mag er van mij nog veel meer geld naar toe, maar wel meer geld en vervolgens slechtere resultaten is natuurlijk nogal bedroevend.quote:Op donderdag 12 april 2018 17:17 schreef Physsic het volgende:
[..]
Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, denk ik. Dat was het 10/20 jaar geleden toch ook niet? Of waren de prestaties toen ook onder niveau?
[..]
Als beide ouders werken, dan kunnen kinderen op school toch altijd overblijven? 🤔
Dat is ook weer zoiets: toen ik op de basisschool zat hadden we 'overblijfmoeders'. Overblijven kostte dan 1 gulden of 1 euro ofzo. Die overblijfmoeders moesten plotseling ook vervangen worden door 'pedagogisch geschoold personeel', waar het bepaald niet goedkoper van werd.. Geen idee hoe dat nu geregeld is.
Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:04 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het startsalaris van een 21-jarige is bijna 35.000,- per jaar. Bijna modaal dus. Verreweg van belabberd dus.
Ik ben het roerend met je eens.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
In praktijk werkt dit juist meer ongelijkheid in de hand. Kinderen die cognitief en/of gedragsmatig achterblijven, zijn hier nog het meest de dupe van.
Toen de wet Passend onderwijs werd ingevoerd verzekerde de regering ervan dat deze kinderen op het gewone onderwijs écht net zulke goede begeleiding zouden kunnen krijgen als op een speciale school.
En lo and behold, ineens is het percentage kinderen dat analfabeet de basisschool verlaat verdubbeld. Dat zijn de zwakste kinderen, bij wie het niet meer lukt om ze op een voldoende niveau te krijgen.
Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel.
Wie had dat nu verwacht.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:47 schreef Brandaris01 het volgende:
Kennelijk is een extra cursusje voor de juf en een uurtje begeleiding toch niet hetzelfde als een beschermde omgeving met kleine klassen en speciaal opgeleid personeel.
Maak van die 'of' maar een 'en'....quote:Op donderdag 12 april 2018 17:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat, of juist de kinderen die geen achterstand hebben worden beperkt in hun ontwikkeling, doordat de leraar meer tijd moet besteden aan de achterblijvende kinderen. Er is in ieder geval altijd een groep de dupe van..
en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werkenquote:Op donderdag 12 april 2018 13:28 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Hou toch eens op met die onzin. Het startsalaris is 2.436,- bruto per maand excl vakantiegeld etc.. Mensen die wiskunde gestudeerd hebben wil ik ook helemaal niet voor de klas hebben op de basisschool.
2436 bruto en dat is netto dan 1938quote:Op donderdag 12 april 2018 18:06 schreef Harlon het volgende:
[..]
en wat hou je dan over? inderdaad zo'n 1700 per maand. Dus hou eens op met die onzin en ga mensen fatsoenlijk betalen. Want voor 1700 per maand ga ik geen grofweg 60 uur per week werken
En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van.quote:Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Brandaris01 het volgende:
‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.quote:Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Brandaris01 het volgende:
Jammer dat ook de toptalenten achterblijven.
Vroeger mochten die de plantjes water geven, nu zijn er tig speciale projecten voor deze groep. Je zou dan toch verwachten dat daar meer uit wordt gehaald dan vroeger.
Waarschijnlijk willen scholen vooral tegen elkaar opbieden met de meest leuke projecten, en heeft het inhoudelijke niveau veel minder prioriteit.
‘Wiskunde op universitair niveau’, dat klinkt in een wervingsfolder nu eenmaal niet zo spannend als ‘3D-printer! Excursies naar de Sterrenwacht! Robots bouwen!
Waar staat GR voor?quote:Op donderdag 12 april 2018 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dus bieden de exacte en technische studies in de eerste periode noodgedwongen lessen elementaire algebra aan, omdat je dat op het vwo niet meer fatsoenlijk leert. Deels door die ellendige GR, deels door de hobbyprojecten die jij noemt. Top als aanvulling, maar in de praktijk vooral in plaats van.
Hahahah heb je deze drol weer.quote:Op donderdag 12 april 2018 01:52 schreef Hathor het volgende:
Tsja, dat krijg je met massa immigratie.
Grafische Rekenmachine.quote:
Ah, ok is dat een algemene afkorting dan?quote:
Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief.quote:Op donderdag 12 april 2018 19:39 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ah, ok is dat een algemene afkorting dan?
Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik dacht van wel, al ben ik niet helemaal objectief.
Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?quote:Op donderdag 12 april 2018 20:03 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het vakjargon is, dat heb ik ook nogal eens met mensen die in sociaal werk zitten dat ik allerlei slang naar mijn hoofd krijg geslingerd.
Waarschijnlijk maak ik mezelf er ook schuldig aan.
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:08 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.
Voor mij was hij iig niet bekend.
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.quote:Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee.
Ah ok dat is idd behoorlijk contraproductief.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Precies, door al die technische hulpmiddelen die voor een habbekrats te koop zijn, kan zelfs iedere boer zich voordoen als een zeer intelligente leerling.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Zeker! Maar zoals Janneke141 al opmerkte, moet zoiets als ‘aanvulling op’ en niet ‘in plaats van’. En dat lijkt nu wel te gebeuren.quote:Op donderdag 12 april 2018 19:18 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.
Dus de bijzaken om te prikkelen om de onderliggende wiskunde etc interessant/aantrekkelijk te maken.
Nee de meeste doen dat niet, dat zijn idealisten. En die gaan na een paar jaar ook weer opgebrandt weg, je houdt niet bijzonder veel over en alle echte kwaliteit gaat weg want je wilt allicht een gezin onderhouden of voor de grap een keer normale werktijden en werkdruk hebben.quote:Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Tanatos het volgende:
[..]
2436 bruto en dat is netto dan 1938
Verder moet je het natuurlijk lekker zelf weten, de meeste mensen gaan volgens mij niet in het onderwijs werken vanwege het geld.
Geef of toets je dan wiskunde b niet verkeerd? Ik heb ook wiskunde b12 met gr gehad maar meer dan een hulpmiddel was het niet. Zeker niet de heilige graal om SE of CE te halen. Dit was wel in 2005.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Ik heb niets tegen buitenlandse studenten maar op het moment dat er een numerus fixus is zouden NL studenten voorrang moeten krijgen en zou er in ieder geval een cap op het aantal buitenlandse studenten moeten zitten.quote:Op donderdag 12 april 2018 17:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.
Het is geen slechte baan, maar het zou één van de topbanen in ons land moeten zijn. Docenten zorgen namelijk dat we in een volgende generatie weer goed opgeleide mensen hebben.
Helaas geven wij voorkeur aan accountants die niets anders doen dan wat een computer ook kan. We geven meer uit aan bijna dode ouderen met een dikke protemonnee dan aan de jongste generatie die op geen enkele manier invloed hebben hierop.
Zelfde geldt voor hoger onderwijs trouwens. Leenstelsel morgen afschaffen. Buitenlandse studenten mogen pas komen als de Nederlandse zijn ingestroomd.
Meer geld voor onderzoek, PhD, extra geld voor studies die we belangrijk vinden en minder geld naar de veelvraten uit de babyboom generatie, minder geld naar uitkeringen in het buitenland. Minder ontwikkelingshulp. Allemaal in onderwijs stoppen.
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.quote:Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.
Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.
Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.
Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.
Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.
https://www.onderwijsinci(...)ng-aantal-leerlingen
quote:Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje
Tja een computer is natuurlijk ook een hulpmiddel en zo moet je dat ook blijven zien. Helaas gaat dat niet meer op. Om bijvoorbeeld een 3d inzicht te ontwikkelen moet je eerst veel handschetsen maken en in perspectief leren tekenen. Dat vak bestaat inmiddels ook al niet meer op een technisch onderwijs.quote:Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.
[..]
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.quote:Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost.
Hoe is dat iemand die onderkant van de samenleving bungelt? Dat is gewoon een middenklasser.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.quote:Op woensdag 11 april 2018 20:37 schreef Schaapje1987 het volgende:
De overheid doet het zelf. Iedereen is een winnaar, iedereen is gelijk. Het onderwijs van tegenwoordig is gefocust op het laagste (de slechtste) van de klas, zodat zij het bij kunnen houden. De rest heeft gewoon pech.
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.quote:Op vrijdag 13 april 2018 07:22 schreef Spanky78 het volgende:
3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test'
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.
Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.
Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:11 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.
Da’s toch wel heel wat anders als hier.
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:24 schreef HSG het volgende:
[..]
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.
Maar dat werkt de kwaliteit ook tegen. Het schiet niet op als een docent grotendeels van een lesuur bezig is met orde houden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Die zijn bijna allemaal uitgekleed of afgeschaft.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Als het probleem bij de arme en buitenlandse kinderen zit dan moeten we daar misschien een aparte school voor maken tot ze goed genoeg zijn om door te stromen naar het reguliere onderwijs.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In Finland hebben ze dan ook zo goed als een monocultuur met weinig demografische variatie. Dat maakt alles een stuk anders. Als wij hier les zouden kunnen geven zonder arme of buitenlandse kinderen, zou het ook een stuk makkelijker gaan.
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.quote:Op vrijdag 13 april 2018 07:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.
Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
Klopt helemaal en die verdient dezelfde waardering als kantoorvolk.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Is dat haalbaar voor alle kinderen?quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.
Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.
Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.
Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Ach, Finland scoort vooral beter omdat de kinderen minder vakken krijgen, maar dat dat zijn dan wel de vakken die internationaal met elkaar vergeleken worden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
Absoluut alhoewel binnen de psychologie nog wel takken zijn die dat iig nog proberen, sociologie bv is nog veel erger.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
quote:Op vrijdag 13 april 2018 13:29 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
Alleen dat al maakt het een uitstekend plan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Doen ze niet, want dan leren al die kinderen dat economie eigenlijk maar een lachtertje is, en dan kan de VVD niet meer het kapitalistische evangelie prediken zonder zich belachelijk te maken.
En er veel minder te leren viel.quote:
Klopt, maar daar is het een snippertje hier, een snippertje daar. Rekenen is ook een apart vak, niet iets dat je er in andere vakken bij krijgt. En dan is het ook nog eens uitgekleed en wegbezuinigd, zoals Ser_Ciappelletto ook al zegt.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.
Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
Als je 95% of 80% van de kinderen weerbaarder kunt maken is dat al winst.quote:
Als de school dat moet gaan doen, mag daar flink wat geld tegenover staan. Een kostschool is ook niet goedkoop.quote:Op vrijdag 13 april 2018 19:45 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Als ik zie hoeveel ouders hun kinderen gemakzuchtig achter schermen parkeren om zelf rust te hebben denk ik dat ze veel van die zaken sowieso niet doen.
Uiteraard niet alle ouders maar toch zeker aanzienlijke aantallen.
Daarnaast valt het naar mijn idee prima in een schooldag in te passen.
Ook zijn die extra zaken nuttig omdat je niet moet verwachten dat mensen urenlang geconcentreerd cognitief bezig kunnen zijn.
Vooral huiswerkbegeleiding lijkt me heel nuttig, gewoon in een groep met toezicht hun huiswerk maken zonder afleiding kan denk ik de resultaten van heel wat leerlingen verbeteren.(Uiteraard geen smartphones ed toelaten.)
De opvoeding die veel kinderen vandaag de dag krijgen staat nou niet bepaald bol van de discipline.
Oh en ouders die agressief zijn daar moet echt iets aan gedaan worden al zou ik niet weten wat mogelijk is.
Volgens de OP in elk geval het onderwijsquote:
Met respect voor de docenten en goede feitenkennis kom je al een heel eind.quote:Op zaterdag 14 april 2018 07:37 schreef Brandaris01 het volgende:
Dat zou dan op heel elementair niveau moeten zijn. Uitleggen wat het idee achter wetenschappelijk onderzoek precies is, waarom een dubbelblinde studie beter is dan de ervaringen van tante Annie, enzovoort,
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.quote:Op donderdag 12 april 2018 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en vond men maar inefficient werken en eigenlijk was het niveau hetzelfde als hier. En let op dat was aan de NUS een top20 universiteit.
Wel waren de leraren beter naar mijn idee.
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.quote:Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Dit. Maar behalve inhoudelijk cognitieve ontwikkeling is wat lanterfanten, feesten en voor jezelf leren zOrgen, etc ook van belang.Leren nadenken en volwassen worden.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een beetje van allebei. In een onderwijssysteem dat er grotendeels op gemaakt is om te reproduceren wat het correctiemodel wil horen raken maar weinig leerlingen gemotiveerd.
quote:Op vrijdag 13 april 2018 01:06 schreef Nintex het volgende:
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.
2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.
Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.
Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
Denk dat kinderen juist teveel aan het werk gezet worden en te weinig eigen inbreng hebben. Als je kijkt naar de pijlers van motivatie is autonomie in Nederland een ondergeschoven kindje wat mij betreft. Je kunt kinderen/leerlingen niet tot ver in hun twintigste blijven drillen om te leren. Beter wordt er wat meer aandacht besteed aan het versterken van intrinsieke motivatie.quote:Op zaterdag 14 april 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gaat nog niet want de Nederlandse leerling is gewoon lui en ongedisciplineerd. We kunnen wel steeds naar de scholen wijzen maar het is de verantwoording van de ouders om hun kind aan het werk te zetten. Dat pappen en nathouden met prinsje/princesje-opvoeding is niemand mee groot geworden.
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.quote:Op zaterdag 14 april 2018 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Efficiëntie is niet het doel van een univeritaire opleiding. Juist door onze efficiëntie ("bezuinigingen") ontbreekt in Nederland een academisch klimaat waarin studenten los van de verplichte leerstof aan de gang kunnen met het onderzoeken van hun eigen ideeën (en het ontwikkelen van die ideeën), gebaseerd op de methoden die ze bij colleges leren. Een academisch klimaat ook waarbij je buiten de lesuren op gelijke voet met docenten kunt omgaan om over hun vakgebied te praten en je ideeën aan te toetsen. Daar kunnen zich in dat academische klimaat start-ups ontwikkelen. Het gaat daar niet hoofdzakelijk om het behalen van je bul, maar om zelfontplooiing als creatief denker.
Als dat ontwikkeld is, kun je de rest van je leven nog lekker efficiënt zijn op je werkplek.
Veel mensen denken ook dat het onderwijs in België beter is, terwijl daar precies hetzelfde aan de hand is: veel nadruk op reproductie, weinig op vaardigheden. En dan krijg je leerlingen die bij ieder jaartal van deze eeuw een belangrijke gebeurtenis kunnen noemen, maar die de samenhang tussen gebeurtenissen niet kunnen ontdekken.quote:Op zaterdag 14 april 2018 10:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het niet alleen over efficientie maar ook de kwaliteit van geleverd werk. Vaak vond ik dat van lager niveau dan ik gewend was. En veel focus mop reproduceren en minder zelf nadenken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |