abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:07:14 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177665861
Zowel het primair als het voortgezet onderwijs kent al jaren een 'vrijwillige' ouderbijdrage. Vrijwillig impliceert dat je die dus niet hoeft te betalen. De ouderbijdrage kan, afhankelijk van leeftijd en school, variëren van enkele tientjes tot honderden euro's per jaar.

Hoe zit het op dit moment precies?
De ouderbijdrage is vrijwillig, maar er moet precies aan de ouders worden verantwoord wat waaraan wordt uitgegeven en de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht op de hoogte van het bedrag. De ouderbijdrage gebruiken voor de bekostiging van extra faciliteiten bij verplichte lesonderdelen mag, maar daarvan mag een leerling nooit worden uitgesloten als de ouderbijdrage niet is betaald. Denk aan een bijdrage voor knutselspullen, of voor chemicaliën bij scheikundeproefjes. Een bezoek aan het Rijksmuseum of iets dergelijks waarover opdrachten moeten gemaakt, valt daar ook onder.
Maar 'sociale activiteiten' zoals een bezoek aan speeltuin of pretpark of een schoolkamp vallen daar niet onder. Dat zijn ook in de regel de duurste activiteiten, waarbij het extra geld hard nodig is voor de school om het überhaupt te betalen.

Het is niet leuk maar vooral erg nadelig voor de kinderen die het toch al lastig hebben, maar op de nodige scholen mogen kinderen waarvan de ouders de vrijwillige bijdrage niet hebben betaald, dus niet mee naar de speeltuin. Soms is dat noodgedwongen en soms uit principe, maar het kind zit op school terwijl de rest van de glijbaan scheurt met een ijsje. Niet wenselijk, maar het mag dus wel.

quote:
Scholen moeten voorkomen dat leerlingen worden uitgesloten van schoolreisjes en andere activiteiten als ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen, stelt minister Arie Sob.

De besturen van scholen in het basis- en voortgezet onderwijs moeten hierover komend voorjaar duidelijke afspraken maken. Komen ze niet op tijd met goede afspraken, dan gaat Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) de wet aanscherpen. Dat schrijft hij woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Lees verder in het Parool.

Een bijzonder nobel voorstel dus van onze minister voor PO en VO om ervoor te zorgen dat alle kindertjes mee mogen naar de speeltuin aan het einde van het schooljaar. Of naar Barcelona.

Of toch niet? Als een school onvoldoende geld heeft, dan gaan ze namelijk niet meer naar de speeltuin.

Goed plan, of toch niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177665945
Waarom is de vrijwillige bijdrage vrijwillig? Ik heb daar nooit over nagedacht.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:12:59 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177665996
quote:
99s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:11 schreef bijdehand het volgende:
Waarom is de vrijwillige bijdrage vrijwillig? Ik heb daar nooit over nagedacht.
In essentie omdat ieder kind onderwijs moet kunnen volgen. Dus is er geen (verplicht) schoolgeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177666024
De school kan natuurlijk ook beslissen om géén reisjes naar Barcelona, Berlijn, Rome of Londen te doen als er niet genoeg geld is om het te betalen.
En wat ze ook kunnen doen is: "Hallo ouders. Wij zouden de leerlingen graag een reisje naar Barcelona/andere stad aanbieden, maar dat kost in totaal ¤ xxxx. Dat geld hebben wij niet. Wij willen graag van u horen hoeveel u kunt en wilt geven voor deze reis. Mochten wij in totaal niet op bovenstaand bedrag komen, gaat de reis niet door."
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177666123
De school krijgt subsidie voor het lesprogramma. Het lesgeld is dus gratis, maar dat betekent ook dat er geen budget is voor de activiteiten eromheen, zoals schoolreis, sinterklaas en kerstviering en daar komt die ouderbijdrage bij kijken. Die is per definitie vrijwillig, omdat het onderwijs dus gratis moet zijn.

Dat leerlingen geweigerd mogen worden, en dat mogen ze, riekt natuurlijk een beetje naar chantage. Maar als je laat vastleggen dat leerlingen niet meer geweigerd mogen worden voor activiteiten die van de ouderbijdrage betaald worden, dan verlaag je de drempel om die bijdrage te weigeren dus ook enorm.

Dat resulteert dan gewoonweg in het schrappen van de extra activiteiten.

Zorg dan gewoon voor een potje vanuit de overheid voor minder draagkrachtige ouders (en volgens mij zijn er al dergelijke potjes).
Kinderen van ouders die uit principe geen bijdrage doen, mag je gewoon blijven weigeren. Laat de ouders die principes dan maar aan hun kinderen uitleggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 07-03-2018 17:50:43 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:45:10 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177666867
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:17 schreef Jordy-B het volgende:
(en volgens zijn er al dergelijke potjes).
Niet vanuit de overheid. Er zijn allerlei stichtingen die dat doen, zoals Stichting Leergeld. Die draaien vrijwel volledig op private giften.

Iedere ouder die de bijdrage echt niet kan betalen kan zich daar melden. Dan moet je alleen wel met de financiële billen bloot, en daar heeft niet iedereen zin in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177666922
Leergeld is toch ook al sterk versoberd? Kinderen op de middelbare school krijgen daar niks van.
pi_177666970
Vrijwillig = vrijwillig wat is er niet duidelijk ?
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:51:40 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177667023
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:48 schreef Sugardaddy16 het volgende:
Leergeld is toch ook al sterk versoberd? Kinderen op de middelbare school krijgen daar niks van.
Jawel hoor.

Alhoewel het misschien per gemeente verschilt. Kan me voorstellen dat ze het in Rotterdam wat lastiger hebben dan in Heerenveen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:51:54 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177667028
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:49 schreef wawowiewa het volgende:
Vrijwillig = vrijwillig wat is er niet duidelijk ?
Het is uitermate duidelijk, maar misschien niet helemaal werkbaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:52:10 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177667036
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:48 schreef Sugardaddy16 het volgende:
Leergeld is toch ook al sterk versoberd? Kinderen op de middelbare school krijgen daar niks van.
Stichting Leergeld specifiek niet maar er zijn enkele stichtingen die daar weer op inspringen. De weg ernaartoe vinden is een ander verhaal.
And so is the past
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:52:48 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177667054
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel hoor.
Niet het schoolgeld. Wel evt fiets, laptop, mits beschikbaar.
And so is the past
pi_177667102
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is uitermate duidelijk, maar misschien niet helemaal werkbaar.
Waarom zou het niet werkbaar zijn ?

Vrijwillige bijdragen vragen.
X ¤ op gehaald voor volgend jaar. Met dat budget gaan plannen, wordt het Barcelona of de kinderboerderij op de hoek ? Het budget bepaald de mogelijkheden.

Snap niet wat hier moeilijk aan is
pi_177667157
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet vanuit de overheid. Er zijn allerlei stichtingen die dat doen, zoals Stichting Leergeld. Die draaien vrijwel volledig op private giften.

Iedere ouder die de bijdrage echt niet kan betalen kan zich daar melden. Dan moet je alleen wel met de financiële billen bloot, en daar heeft niet iedereen zin in.
In mijn gemeente kan je dat volgens mij via de meedoenregeling doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:58:27 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177667207
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:54 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Waarom zou het niet werkbaar zijn ?

Vrijwillige bijdragen vragen.
X ¤ op gehaald voor volgend jaar. Met dat budget gaan plannen, wordt het Barcelona of de kinderboerderij op de hoek ? Het budget bepaald de mogelijkheden.

Snap niet wat hier moeilijk aan is
Zo werkt dat niet helemaal, omdat er vastgelegd moet worden wat er per leerling waaraan wordt uitgegeven. Dan ben je, zowel qua regels als ook moreel, aan de ouders verplicht. Je neemt daar bijvoorbeeld in op '6 euro om te gaan zwemmen', of '30 euro voor de Efteling'. Dan kun je niet daarna tegen de ouders (en kinderen) die 30 euro betaald hebben voor de Efteling gaan zeggen dat het toch het zwembad wordt omdat driekwart niet gelapt heeft.

Daarnaast is de ouderbijdrage voor het lopend schooljaar en niet voor het volgende. Anders ben je in het laatste jaar ook nog eens aan het betalen voor activiteiten die plaatsvinden als je al van school af bent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177667484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet helemaal, omdat er vastgelegd moet worden wat er per leerling waaraan wordt uitgegeven. Dan ben je, zowel qua regels als ook moreel, aan de ouders verplicht. Je neemt daar bijvoorbeeld in op '6 euro om te gaan zwemmen', of '30 euro voor de Efteling'. Dan kun je niet daarna tegen de ouders (en kinderen) die 30 euro betaald hebben voor de Efteling gaan zeggen dat het toch het zwembad wordt omdat driekwart niet gelapt heeft.

Daarnaast is de ouderbijdrage voor het lopend schooljaar en niet voor het volgende. Anders ben je in het laatste jaar ook nog eens aan het betalen voor activiteiten die plaatsvinden als je al van school af bent.
Ja je kunt ook geld ophalen voor het huidige jaar, moet je dan wel aan het begin doen.

quote:
Maar 'sociale activiteiten' zoals een bezoek aan speeltuin of pretpark of een schoolkamp vallen daar niet onder. Dat zijn ook in de regel de duurste activiteiten, waarbij het extra geld hard nodig is voor de school om het überhaupt te betalen.
Dit is dus het probleem.

Allemaal leuk als je die activiteiten wil gaan doen, maar het is onder schooltijd en dan moet iedereen mee kunnen. Ook de mensen die niet betalen, dan betalen de mensen die wel willen voor de niet betalers.

Anders moet je lekker in je vrije tijd een sociale activiteit financieren voor iedereen die wel betaald, niet onder schooltijd.
pi_177668670
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 18:09 schreef wawowiewa het volgende:
maar het is onder schooltijd en dan moet iedereen mee kunnen.
Het criterium is of het onder het reguliere lesprogramma valt, niet of het onder schooltijd is. Hoewel Slob hier dus nu op terug schijnt te willen komen.

Hij zou de parlementaire geschiedenis van ruim 20 jaar geleden er eens op na moeten lezen.
  woensdag 7 maart 2018 @ 18:54:48 #18
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177668753
Hier doen ze de ouderbijdrage en schoolreisje los.
Ik zie liever dat ze vaker een disco geven en daar meer ouderhulp bij vragen.
Of andere manieren bedenken om leuke dingen te doen dan een schoolreisje

De schoolreisjes zijn vaak niet spectaculair, veel tijd in een bus en niet in een park.
Kinderen komen nergens aan toe, moeten verplicht in groepjes met kinderen waar ze niets mee hebben en de rare moeder van yayzlieyennne en ik ben 30 euro per kind armer.

Ik geef eerlijk gezegd die 30 euro niet graag uit aan een schoolreisje, ik ga veel liever zelf met ze.
Daar is dan dus geen geld voor want die 30 euro gaat naar het schoolreisje.
pi_177675750
Vrijwillige bijdrage vrijwillig houden. Kijken wat er in de pot komt en het uitje afstemmen op de inhoud van de pot. Alle kinderen mee natuurlijk.

Maar ja, als je vooraf al bedenkt dat je perse naar Barcelona wilt en daar vervolgens geld voor gaat vragen, dan kun je erop wachten dat je onder budget uitkomt en wel-betalende ouders gaan mopperen over niet-betalende ouders.
pi_177675871
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:14 schreef spijkerbroek het volgende:
De school kan natuurlijk ook beslissen om géén reisjes naar Barcelona, Berlijn, Rome of Londen te doen als er niet genoeg geld is om het te betalen.
En wat ze ook kunnen doen is: "Hallo ouders. Wij zouden de leerlingen graag een reisje naar Barcelona/andere stad aanbieden, maar dat kost in totaal ¤ xxxx. Dat geld hebben wij niet. Wij willen graag van u horen hoeveel u kunt en wilt geven voor deze reis. Mochten wij in totaal niet op bovenstaand bedrag komen, gaat de reis niet door."
Hoeveel dragen de leraren bij die ook mee gaan?
pi_177676023
Reisjes naar Barcelona van de vrijwillige ouderbijdrage?
Op de scholen van mijn kinderen kosten dit soort activiteiten 500 euro en dat is niet bepaald vrijwillig (als je meewilt).
pi_177676151
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:12 schreef john2406 het volgende:
Hoeveel dragen de leraren bij die ook mee gaan?
¤ 0. Die moeten die kinderen in bedwang houden. Daar hoeven ze niet voor te betalen. Daar mogen ze eigenlijk wel voor betaald worden, want ze hebben 24/7 de verantwoordelijkheid voor die kinderen op zich, i.p.v. maar een uurtje op school.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177676198
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:25 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

¤ 0. Die moeten die kinderen in bedwang houden. Daar hoeven ze niet voor te betalen. Daar mogen ze eigenlijk wel voor betaald worden, want ze hebben 24/7 de verantwoordelijkheid voor die kinderen op zich, i.p.v. maar een uurtje op school.
Moeten dus die worden aangewezen jij en jij moeten gaan, als dat zo is ja dan ben ik het met je eens echter als ze vrij erin zijn wie mee gaan?
pi_177676244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:27 schreef john2406 het volgende:
Moeten dus die worden aangewezen jij en jij moeten gaan, als dat zo is ja dan ben ik het met je eens echter als ze vrij erin zijn wie mee gaan?
Wat? Maak eens heldere zinnen, man. Hier is geen touw aan vast te knopen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177676263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wat? Maak eens heldere zinnen, man. Hier is geen touw aan vast te knopen.
O wacht het antwoord stond je niet aan jij bent leraar?
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 maart 2018 @ 23:33:56 #26
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_177676368
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:19 schreef lily het volgende:
Reisjes naar Barcelona van de vrijwillige ouderbijdrage?
Op de scholen van mijn kinderen kosten dit soort activiteiten 500 euro en dat is niet bepaald vrijwillig (als je meewilt).
dat inderdaad, als je mee wilt dan betaal je. Overigens waren het op de basisschool vooral ouders die er geen boterham minder door zouden eten die het weigerden te betalen.
Voor wie het bedrag ineens te veel was, bestond de mogelijkheid om in termijnen te betalen. En als het echt niet ging, sprong een noodfonds in.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_177676405
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

O wacht het antwoord stond je niet aan jij bent leraar?
Ik heb je antwoord niet eens begrepen. Interpunctie. Hoofdletters. Basisgrammatica. Doe er iets mee.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177676440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:35 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik heb je antwoord niet eens begrepen. Interpunctie. Hoofdletters. Basisgrammatica. Doe er iets mee.
Directeur van de school wijst leraren aan of ze willen of niet, die moeten gaan, dan ben ik het met je eens.
Nee zo gaat het niet dus, wat rest dan een gezellige vakantie?
En als betaald als er iets mis gaat dan ook op het (schavot) ermee!
Zwemles of wat dan ook ik kan het zo gek niet bedenken.
pi_177677055
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Directeur van de school wijst leraren aan of ze willen of niet, die moeten gaan, dan ben ik het met je eens.
Nee zo gaat het niet dus, wat rest dan een gezellige vakantie?
En als betaald als er iets mis gaat dan ook op het (schavot) ermee!
Zwemles of wat dan ook ik kan het zo gek niet bedenken.
Jij denkt serieus dat een schoolreisje voor een leraar hetzelfde inhoudt als een schoolreisje voor leerlingen? :X
Die leraren lekker chillen en tegen de leerlingen zo van 'jullie redden je maar, ik heb ervoor betaald'? :')
pi_177677062
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 00:16 schreef r_one het volgende:

[..]

Jij denkt serieus dat een schoolreisje voor een leraar hetzelfde inhoudt als een schoolreisje voor leerlingen? :X

Waar beweer ik dat dan dat ik dat denk?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2018 00:18:27 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')