Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:11 schreef Diemux het volgende:
Lamp kapot-> ja dat kan op elke willekeurig moment
Remleiding -> is niet perse een onderhoudspunt, als daar niet naar gekeken is kan het natuurlijk bij de APK wel tevoorschijn komen.
Remmen, tja, dat is een aandachtspunt oftewel daar kan je nog mee doorrijden.
Al met al 30 euro? Zou er nog geen eens over nadenken bij een auto van 8 jaar oud...
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan.
Hij had het echt over roest en krom etc, dus wel degelijk de schijven.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.
Btw hoeveel km op de teller?
30¤ is t niet echt waard om daar mensen voor op te lichtenquote:Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).
En overigens is die 30 euro wel meer dan ik ooit aan die auto heb uitgegeven
Upd: dat is trouwens niet waar, banden zijn een keer vervangen....
Nee. Ook kromme, verroeste of te dunne remschijven zijn APK afkeur.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.
Zoals ik al eerder zei, hij wilde me eigenlijk 300 in rekening brengen voor nieuwe remmen....quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:28 schreef devlinmr het volgende:
[..]
30¤ is t niet echt waard om daar mensen voor op te lichten
Goeie!quote:Op woensdag 28 februari 2018 15:39 schreef oldford het volgende:
Misschien toch maar even de man melden bij de RDW?
Had hij het over de remkabels of remleidingen?quote:Op woensdag 28 februari 2018 13:47 schreef M_V het volgende:
Ik breng mijn Toyota Aygo van ondertussen 8 jaar oud altijd braaf naar de Toyota-garage en tot op heden is er eigenlijk nooit wat mee geweest. Helaas lukte het bij de vorige kleine beurt (december) NET niet om meteen de APK mee te nemen. Omdat de Toyota-dealer een aantal kilometer weg is en er zo'n monteurturk op de hoek zit, dacht ik, naja dan laten we hem daar maar keuren. Nu komt het:
1. Er was een lamp kapot
2. De remkabel was verroest aan de buitenkant en moest worden getectyleerd
3. De remmen moesten worden vervangen ("U rijdt zeker vooral kleine stukjes?" Ehhh, nee, ik rij weinig, maar als ik rij, rij ik honderd+ kilometer per keer).
Toen ik hevig begon tegen te sputteren en aangaf dat hij twee maanden geleden nog bij de Toyota-garage was geweest, werden de remmen opeens een aandachtspunt, maar de rest moest gebeuren. Naja, nog wat gepingel verder zou hij voor 30 euro punt 1 en 2 oplossen en omdat hij hem anders wilde afkeuren, en ik de auto nodig had, uiteindelijk maar gedaan.
Nou is mijn vraag aan jullie: in hoeverre is dit weer eens gewoon ouderwetse oplichting of zou het verhaal van hem kunnen kloppen? Wordt hier uberhaupt naar gekeken (remleiding, remmen) bij een kleine beurt of kan het in 2 maanden (maximaal 1500 gereden) zo veranderen? En als het verhaal kan kloppen, moet ik dan nu echt mijn remmen vervangen of loopt dat niet zo'n vaart?
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:02 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Had hij het over de remkabels of remleidingen?
Een remleiding mag oppervlakteroest vertonen maar de roest mag niet "ingevreten" zijn waardoor de structuur van de remleiding aangetast wordt; dat is absoluut APK-afkeur.
Mijn oude Swift had ook roest op de remleidingen en de keurmeester vertelde mij dat die roest ingevreten was, hij haalde de staalborstel er over heen en er bleven putjes in het metaal achter. Dat was volgens hem onmiddellijk APK-afkeur, aangezien remleidingen van erg dunwandig materiaal gemaakt zijn. Dat een monteur het roest eraf borstelt en dan een flinke laag tectyl erop spuit kan (het hoeft niet persé) dus betekenen dat het metaal toch aangevreten was en dan speel je met je leven. Bij de volgende APK zal een goede keurmeester de tectyllaag eraf borstelen om te kijken of de leidingen niet aangevreten zijn.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:05 schreef M_V het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
Roest op een remleiding is in 75% van de gevallen afkeur.. tectyl erop spuiten doe je preventief, niet als ze al verroest zijn, dan is het leed al geschied. Je wilt niet tijdens een noodstop met de volle druk erop dat er eentje de brui aan geeft; kun je op verschillende manieren heel serieus hoofdpijn van krijgen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:05 schreef M_V het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
Op papier ja. In praktijk echt niet altijd. Kost teveel tijd.quote:Op zondag 6 mei 2018 15:24 schreef Geralt het volgende:
Remleidingen zit bij elke beurt ongeacht welke.
Punt 1 roestschade, in jouw geval aan de remschijf. Dit klopt toch met wat hij eerder aangaf. Remschijven zullen niet vanzelf minder roestig worden, dus adviseren om ze te vervangen is heel normaal.quote:Op zondag 6 mei 2018 14:58 schreef M_V het volgende:
Excuses voor deze hele langetermijn-bump, maar had het allemaal maar laten zitten. Echter, toevallig zat ik op kentekencheck.nl en daar zocht ik wat dingen over mijn auto op, en daar kwamen deze drie dingen naar boven:
Keuring op: 15-02-2018
Afkeurpunt 1
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
Afkeurpunt 2
Leidingen geknikt of door corrosie aangetast
Afkeurpunt 3
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
Het gekke is dat dat (op punt 3 na) hele andere dingen zijn dan oorspronkelijk gemeld zijn (toen was het: verroeste remschijven, verroeste remkabel en kapot lampje). Leidingen geknikt of door corrosie aangetast lijkt zelfs een item te zijn dat alleen bij een LPG-auto optreedt (als ik in de handleiding kijk)... En gaat die roestschade van 1,5 tot 2E niet over de carrosserie?
Ik had echter wel op internet gelezen dat het soms random zaken zijn die erop staan, is dat het geval? Iemand een idee?
De dealer behoort dat te doen bij elke beurt.quote:Op zondag 6 mei 2018 15:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Op papier ja. In praktijk echt niet altijd. Kost teveel tijd.
Zonder je auto gezien te hebben kunnen wij daar niets over zeggen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).
Het zou niet echt in TS’ voordeel zijn. Dealers doen niet aan opschuren en tectyleren, die verkopen je model-specifieke leidingen voor de dealerprijs.quote:Op maandag 7 mei 2018 19:59 schreef Geralt het volgende:
[..]
De dealer behoort dat te doen bij elke beurt.
Als die net een beurt gehad heeft en de remleidingen blijken nu ineens zomaar uit het niets aan vervanging toe te zijn dan zou ik daar op zeker de dealer op aanspreken. Hij behoort dat bij elke beurt te checken volgens Toyota zelf.
Dat een beunhaas het niet checkt ok, maar van een dealer verwacht ik wel dat die doet wat op zn landelijke website staat.
Maar volgens mij klopt dit niet, hij heeft totaal de verkeerde codes gebruikt. Die corrosiecode is voor de carrosserie, en die leiding gaat over een LPG-leiding. Of zie ik nu iets totaal over het hoofd?quote:Op maandag 7 mei 2018 19:52 schreef Fer het volgende:
[..]
Punt 1 roestschade, in jouw geval aan de remschijf. Dit klopt toch met wat hij eerder aangaf. Remschijven zullen niet vanzelf minder roestig worden, dus adviseren om ze te vervangen is heel normaal.
Punt 2 Leiding geknikt of aangetast door corrosie. Je remleiding was toch gecorrodeerd? Hij heeft ze opgeschuurd en getectyleerd, wat een tijdelijke lapmiddeltje is, maar wel toegestaan en goedkoper voor jouw.
Autorijden kost geld, deal with it. Die Turk heeft je voor een jodenfooi geholpen en niks illegaals gedaan. Als je er niet meer wil komen is jouw keuze, maar laat de man verder met rust.
Bij mij is dat ook met een Toyota aygo + merkdealer gebeurd.quote:Op maandag 7 mei 2018 21:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Het zou niet echt in TS’ voordeel zijn. Dealers doen niet aan opschuren en tectyleren, die verkopen je model-specifieke leidingen voor de dealerprijs.
Mijn Citroën dealer doet wel aan opschuren en tectyleren. Hebben ze bij de laatste APK nog gedaan.quote:Op maandag 7 mei 2018 21:03 schreef Fer het volgende:
Het zou niet echt in TS’ voordeel zijn. Dealers doen niet aan opschuren en tectyleren, die verkopen je model-specifieke leidingen voor de dealerprijs.
Het gaat me absoluut niet om de drie tientjes, dat is inderdaad gewoon heel weinig geld en tel ik graag neer voor een rijdende auto. Het gaat me erom dat het allemaal zo vaag is, zowel aan de kant van de Toyotadealer als de APK-gast. Denk aan:quote:
AC3 omvat alle soorten corrosie, niet alleen de carrosserie.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:04 schreef M_V het volgende:
[..]
Maar volgens mij klopt dit niet, hij heeft totaal de verkeerde codes gebruikt. Die corrosiecode is voor de carrosserie, en die leiding gaat over een LPG-leiding. Of zie ik nu iets totaal over het hoofd?
Ok, dat verklaart al eea, maar niet alles. Ik moet me ook niet bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb :'-).quote:Op dinsdag 8 mei 2018 16:50 schreef Fer het volgende:
[..]
AC3 omvat alle soorten corrosie, niet alleen de carrosserie.
AC5 Het gehele remsysteem
Hij zou ook beide onder AC5 kunnen vatten, maar advies blijft hetzelfde: met de hakken over de sloot door de APK.
Post eens een foto van je APK rapport.
Wat betreft die remmen heeft hij natuurlijk een punt. Voor die andere 2 zaken lijkt mij dat TS inderdaad niet mag klagen. Verder schat hij de Toyota dealer misschien te hoog in.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 19:33 schreef Glijdt_licht het volgende:
TS is gematst met die 30euro, en nog klagen..
Of de BMW-dealer heeft gelijk en jouw barrelgarage is een beun?quote:Op maandag 7 mei 2018 21:37 schreef Phone8 het volgende:
Het maakt geen reet uit welke garage je na toe gaat. Ik zelf heb een BMW en ging netjes naar de BMW garage voor een verse APK.
Resultaat: remmen achter, banden, schokbrekers achter en een lekke uitlaat. Kosten: 1700,- om te laten repareren.
Ik dacht ja hallo dat kan niet waar zijn.
Terug naar de garage waar ik ‘vroeger’ kwam met mijn barrels, en die heeft de auto na gekeken.
Resultaat: 30,- en een verse apk. Lekke uitlaat? Nee, hoe kom je erbij?
Ergo: bij elke garage kan dit gebeuren.
Gezien de RDW regelmatig steekproeven houdt zal dat laatste met betreffing tot het keuren wel meevallen. Reparatie is uiteraard een ander verhaal.quote:Op woensdag 9 mei 2018 12:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Of de BMW-dealer heeft gelijk en jouw barrelgarage is een beun?
De kans op een herkeuring is kleiner dan 3 procent.quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:20 schreef oranjevogel1 het volgende:
Gezien de RDW regelmatig steekproeven houdt zal dat laatste met betreffing tot het keuren wel meevallen. Reparatie is uiteraard een ander verhaal.
dus? Laat de keurmeester jou met een lekke uitlaat rijden omdat de kans slechts 3 procent is?quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De kans op een herkeuring is kleiner dan 3 procent.
Dat zeg ik niet, maar jij claimt dat er 'regelmatig' steekproeven zijn en die nuanceer ik even met een percentage.quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:25 schreef oranjevogel1 het volgende:
dus? Laat de keurmeester jou met een lekke uitlaat rijden omdat de kans slechts 3 procent is?
Zelfs stekkers los trekken en dan zeggen dat de koplampverstelling niet werkt. Hufters.quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Niet alles gelezen, maar check even de aflevering van Radar van afgelopen maandag..
Garages doen dat wel degelijk, ook voor een paar 10’jes.
Dat percentage lijkt mij hoog genoeg en met de betekenis regelmatig overeen te komen. Het is immers een steekproef en geen absolute controle. Wat een groter probleem is, zijn garages die "voorkeuren" en dergelijke, wat er op neerkomt dat ze afgekeurde auto's niet afmelden, maar eerst hun opdrachtgever contacteren voor reparaties en daarna pas de auto voor het eerst als goedgekeurd afmelden. Op deze manier kan het RDW niet controleren of er auto's onterecht afgekeurd worden. Zaak is dan ook om altijd een keuringsrapport bij afkeur te regelen, voordat je overgaat tot reparaties. Op die manier kan je voertuig deel uit maken van een steekproef en heb je de mogelijkheid om bij het RDW bezwaar te maken van een afkeur.quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar jij claimt dat er 'regelmatig' steekproeven zijn en die nuanceer ik even met een percentage.
Ik doe mijn APK altijd samen met beurt bij de dealer. Vertrouw ik ze blind? Nee, maar er zijn ook nooit vreemde of exorbitante dingen gebeurd. Mijn auto's worden dus nooit afgekeurd en ik vind het wel best zo.quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:44 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat percentage lijkt mij hoog genoeg en met de betekenis regelmatig overeen te komen. Het is immers een steekproef en geen absolute controle. Wat een groter probleem is, zijn garages die "voorkeuren" en dergelijke, wat er op neerkomt dat ze afgekeurde auto's niet afmelden, maar eerst hun opdrachtgever contacteren voor reparaties en daarna pas de auto voor het eerst als goedgekeurd afmelden. Op deze manier kan het RDW niet controleren of er auto's onterecht afgekeurd worden. Zaak is dan ook om altijd een keuringsrapport bij afkeur te regelen, voordat je overgaat tot reparaties. Op die manier kan je voertuig deel uit maken van een steekproef en heb je de mogelijkheid om bij het RDW bezwaar te maken van een afkeur.
Eh.... Nee, niet mee eens.quote:Op woensdag 9 mei 2018 13:44 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat percentage lijkt mij hoog genoeg en met de betekenis regelmatig overeen te komen. Het is immers een steekproef en geen absolute controle. Wat een groter probleem is, zijn garages die "voorkeuren" en dergelijke, wat er op neerkomt dat ze afgekeurde auto's niet afmelden, maar eerst hun opdrachtgever contacteren voor reparaties en daarna pas de auto voor het eerst als goedgekeurd afmelden. Op deze manier kan het RDW niet controleren of er auto's onterecht afgekeurd worden. Zaak is dan ook om altijd een keuringsrapport bij afkeur te regelen, voordat je overgaat tot reparaties. Op die manier kan je voertuig deel uit maken van een steekproef en heb je de mogelijkheid om bij het RDW bezwaar te maken van een afkeur.
Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.quote:Op woensdag 9 mei 2018 16:10 schreef vannelle het volgende:
maar zoals gezegd lijkt mij een steekproef op een afgekeurde auto nogal apart.
Geef maar een linkje, ik ben altijd bereid om te luisteren en te leren.quote:Op woensdag 9 mei 2018 16:16 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
https://handboek.rdw.nl/-(...)/apk-regelgeving.pdfquote:Op woensdag 9 mei 2018 16:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Geef maar een linkje, ik ben altijd bereid om te luisteren en te leren.
Ik zeg alleen maar dat ik het nog nooit meegemaakt heb en het apart vind.
Al zou het wel goed zijn om de onwetende klant te beschermen tegen garages met eurotekens in hun ogen.
Jeemig...... Ben ff lezen! Thanks.quote:Op woensdag 9 mei 2018 16:24 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
https://handboek.rdw.nl/-(...)/apk-regelgeving.pdf
quote:Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden nadat het keuringsplichtig is
geworden of twee maanden nadat de geldigheidstermijn van het keuringsbewijs is verstreken op de weg
staan zonder dat voor het voertuig een geldig keuringsbewijs is afgegeven
Kee, betreffende regel gevonden en gelezen.quote:Op woensdag 9 mei 2018 16:16 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
Officieel wel zo, maar dan mag je er niet meer mee rijden, dus handig is het ook niet.quote:Op woensdag 9 mei 2018 16:16 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
Je mag de kortste weg nemen naar een garage/keurstation.quote:Op woensdag 9 mei 2018 17:22 schreef Fer het volgende:
[..]
Officieel wel zo, maar dan mag je er niet meer mee rijden, dus handig is het ook niet.
Ja maar niet naar je werk enz ermee.quote:Op woensdag 9 mei 2018 18:15 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Je mag de kortste weg nemen naar een garage/keurstation.
Ik heb een steekproef op mijn afgekeurde auto gehad. Komen ze nakijken of de garage het bij het rechte eind heeft betreft de afkeurpunten...quote:Op woensdag 9 mei 2018 16:10 schreef vannelle het volgende:
[..]
Eh.... Nee, niet mee eens.
Hangt natuurlijk ook van de garage af maar zelf laat ik mijn auto altijd voorkeuren en vraag ze ook aan te wijzen wat de reparatiepunten zijn.
Ik heb ze nog nooit ongelijk gegeven, elk reparatiepunt wat ze noemden was terecht. Zelf gezien.
En een steekproef op een afgekeurde auto?
Zou kunnen maar zelf heb ik er nog nooit van gehoord. Dat zegt ook niet alles natuurlijk.
Ik weet wel dat je zelf om een steekproef/herkeuring door RDW kan vragen als je het er niet mee eens bent maar zoals gezegd lijkt mij een steekproef op een afgekeurde auto nogal apart.
Als je terug leest kun je zien dat ik mijn ongelijk al had toegegeven.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 09:18 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik heb een steekproef op mijn afgekeurde auto gehad. Komen ze nakijken of de garage het bij het rechte eind heeft betreft de afkeurpunten...
Dat had ik gelezen ja.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 17:47 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als je terug leest kun je zien dat ik mijn ongelijk al had toegegeven.
Linkje?quote:Op zaterdag 12 mei 2018 18:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Kijk voor de grap eens Radar van afgelopen maandag terug.
Interessant maar verbaast me niks.quote:Op zondag 13 mei 2018 21:18 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
https://www.npo.nl/radar/07-05-2018/AT_2089627
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |