abonnement Unibet Coolblue
  Designer dinsdag 20 februari 2018 @ 17:36:13 #51
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_177325378
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:13 schreef Miniem het volgende:
Wat een gedoe zeg. Ik wed dat deze ook weer mislukt. Had 4 kg betonmortel, maar het aanmaken lukt voor geen meter. En die tie wraps bleven ook niet zitten. Hoe maak jij de binnenste mal goed vast stratoanker? Bij ronde mallen schiet het touw of de tie wraps er steeds af als je het strak wil zetten.

Zoek wel een andere zak beton. En volgende keer vaseline ipv bak en braad boter. Alleen nog een goede manier om de binnenste mal vast te zetten zodat deze er niet uitdrijft.
Zet je mal op een plaat hout, draai wat schroeven of oogjes in het hout, of boor er gaten in, whatever.

En dan met touw heen en weer, kriskras over je mal heen, strak aantrekken.

Dat of een hoop ducktape.
🐙
pi_177325561
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:36 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Zet je mal op een plaat hout, draai wat schroeven of oogjes in het hout, of boor er gaten in, whatever.

En dan met touw heen en weer, kriskras over je mal heen, strak aantrekken.

Dat of een hoop ducktape.
Thnx, eerst deze maar weer laten drogen.
Daarna opzoek naar Portland cement en wat vaseline :+
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_177350016
Nou, goed ingevet met een stuk bakboter deze keer. Weer muurvast. Waarschijnlijk gewoon omdat het betonmortel is. Muurvast :P

Achja, opzoek naar Portland cement.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  Designer woensdag 21 februari 2018 @ 19:15:40 #54
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_177351322


Rara wat ben ik van plan.
🐙
pi_177352244
Hydrocultuur.

Moet je niet echt in je huiskamer willen, ivm luchtvochtigheid en kabbelendwatergeluid (hoewel dat systeem van de Ikea gewoon stilstaand water heeft), maar in de keuken is het prima.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jordy-B op 21-02-2018 20:08:34 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Designer woensdag 21 februari 2018 @ 21:01:01 #56
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_177353625
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:01 schreef Jordy-B het volgende:
Hydrocultuur.

Moet je niet echt in je huiskamer willen, ivm luchtvochtigheid en kabbelendwatergeluid (hoewel dat systeem van de Ikea gewoon stilstaand water heeft), maar in de keuken is het prima.
Het komt sowieso in een werkkamer te staan.
🐙
pi_177353766
quote:
10s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:01 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Het komt sowieso in een werkkamer te staan.
Als het een actief systeem wordt (stromend water/lucht), dan hoop ik voor je dat er een toilet in de buurt staat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Designer woensdag 21 februari 2018 @ 21:07:17 #58
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_177353835
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:05 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als het een actief systeem wordt (stromend water/lucht), dan hoop ik voor je dat er een toilet in de buurt staat.
Ja. Maar ik denk dat het wel mee zal vallen. Er komen maar twee van deze buizen, en het hoogteverschil is gering.
🐙
pi_177354217
Als je gebruik gaat maken van een luchtpomp, dan is dit wel iets om naar te kijken.
http://www.aquariumadvice(...)-mufflers-40466.html

Het idee komt uit de aquariumwereld (daar heb ik het ook met succes toegepast) en voorkomt dat de slagen van het membraan van de luchtpomp verstrekt in je systeem terecht komen. De luchtslang werkt namelijk als een stethoscoop en transporteert de trillingen van het membraan op volle sterkte naar de buis waar de planten inzitten, die de trillingen vervolgens versterkt.

Zo'n DIY-knalpotje breekt de geluidsgolven tot een constante, vloeiende luchtstroom.

Die bubbels zijn namelijk zo erg nog niet, maar die *brrrrrrrrrr* van de pomp wordt snel irritant.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Designer woensdag 21 februari 2018 @ 21:27:38 #60
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_177354575
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:18 schreef Jordy-B het volgende:
Als je gebruik gaat maken van een luchtpomp, dan is dit wel iets om naar te kijken.
http://www.aquariumadvice(...)-mufflers-40466.html

Het idee komt uit de aquariumwereld en voorkomt dat de slagen van het membraan van de luchtpomp verstrekt in je systeem terecht komen. De luchtslang werkt namelijk als een stethoscoop en transporteert de trillingen van het membraan op volle sterkte naar de buis waar de planten inzitten, die ze vervolgens versterkt.

Zo'n DIY-knalpotje breekt de geluidsgolven tot een constante, vloeiende luchtstroom.

Die bubbels zijn namelijk zo erg nog niet, maar die *brrrrrrrrrr* van de pomp wordt snel irritant.
Gezien de schaal van het project zal het meevallen. Er staat hier een +/- 200 liter aquarium in de woonkamer, en op een zacht gezoem na heb ik er geen last van.

Dit wordt een klein aquariumpompje en een klein luchtpompje, beiden vrij stil, in een achteraf kamertje. Ik ga dingen niet ingewikkelder maken dan ze hoeven zijn.
🐙
pi_177361499
Mijn planten komen echt tot leven! hedera's en pannenkoekenplantjes groeien ineens als een malle, mijn yucca's zijn ontploft. Alleen mijn calathea's blijven een beetje achter. Een van de nieuwe bladeren kwam verschrompeld ter wereld. Ik heb wel gemerkt dat bij het sproeien je moet oppassen dat er geen water in de nieuwe opgerolde bladeren komt te staan, omdat deze gegarandeerd bruin worden geboren. Maar verder O+ Lente O+ is op komst!
pi_177361822
M'n nieuwste pannenkoekstekjes hebben het juist moeilijk ;( m'n nieuwste calathea is wel ontploft. Was nog een heel keurig klein plantje toen ik hem kocht en is nu een oerwoud. M'n zebrina heeft het ook zwaar, twee stelen waren in de aarde helemaal gaan rotten :{ die is nu zo'n beetje gehalveerd in aantal stelen, al komen er volgens mij ook weer nieuwe aan.
Tap tap tap
pi_177362044
Mijn calathea staat nu vet in bloei! Onderaan zit het vol met gele bloemetjes! O+
pi_177362286
De siernetel die al weken in water staat krijgt eindelijk wortels. Hehe, werd tijd. Kom wel in mega potten stress.. Snel weer naar de kringloop.
pi_177369363
Heb een baaldag dus ben aan het spijbelen. Net al m'n plantjes een dompelbadje gegeven en 'gewassen'. Ik heb echt een stofhuis en met m'n grote blad planten is dat wel nodig op z'n tijd. Relaxte bezigheid. Was me nog niet opgevallen hoe snel m'n nieuwe calatheas groeide maar nu wel joh. Echt al grote bladeren, zo raar dat dat niet echt opvalt, is relatief nog best snel gegaan. En m'n lyatra is echt 20cm gegroeid in twee maanden tijd, is dat wel oké? Heb niet bijgemest of iets maar er zitten vier nieuwe bladeren en jij gaat alweer omhoog voor de volgende twee.

Edit. Al m'n calatheas behalve de medaillon. Uiteraard :P
pi_177393155

Yesss gevonden!
pi_177527765
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:13 schreef Miniem het volgende:
Wat een gedoe zeg. Ik wed dat deze ook weer mislukt. Had 4 kg betonmortel, maar het aanmaken lukt voor geen meter. En die tie wraps bleven ook niet zitten. Hoe maak jij de binnenste mal goed vast stratoanker? Bij ronde mallen schiet het touw of de tie wraps er steeds af als je het strak wil zetten.

Zoek wel een andere zak beton. En volgende keer vaseline ipv bak en braad boter. Alleen nog een goede manier om de binnenste mal vast te zetten zodat deze er niet uitdrijft.
Vervelend dat het is mislukt. Blijf proberen en leren, dan lukt het vanzelf! De binnenste mal zet ik niet vast. Ik giet mijn P.Cement in de buitenste mal. Dan schuif ik - om luchtbellen te voorkomen - schuin de binnenste mal erin. Doordat het P.Cement de binnenste mal weer omhoog drukt moet je hem even verzwaren. Dat kan bijvoorbeeld door er even haltergewichten (water, pot augurken, weetikveel) in te leggen. Als je nu twee latjes over de binnenste en buitenste mal legt en daar bovenop een gewicht dan klemt de binnenste mal zichzelf door de opwaartse kracht vast. Je kan de binnenste dan ook heel makkelijk positioneren.

Als een mal niet wil lossen dan houdt dat vaak in dat er geen lucht in de mal kan komen en het gietstuk vacuum blijft. Plastic is vrij glad en vet verbetert dat niet bijzonder veel. Waar vet wel voor zorgt is dat er een laagje blijft waar lucht tussen kan komen. Dat is wat je nodig hebt, een heel klein beetje lucht onderin de mal om het vacuum op te heffen. Als dat er is, dan komt het gietstuk zo los. Als een mal niet lost is er een aantal dingen die je kan doen.

* Cement krimpt, dus misschien lost de mal op een later tijdstip.
* Klop zachtjes met een hamer tegen de mal, zodat het gietstuk loslaat.
* Druk op de bodem van de buitenste mal of ga er een tijdje op staan.
* Spuit met een compressor lucht tussen de mallen.
* Boor een gaatje in de bodem van de buitenste mal.
* Gebruik een fohn om de mal warm te maken.
* Vul de binnenste mal met water en zet hem in de vriezer. Verwarm de buitenste mal met een fohn.
* Sloop je mal in een rage van frustratie, accepteer het urban uiterlijk van je gietstuk en geef je vriendin een veeg.

Al deze methodes hebben gemeen dat het vacuum wordt opgeheven. Door middel van het smelten van het vet, of door middel van het krimp en uitzetting. Het verschil tussen wel of niet lossen is echt heel, heel klein. Soms floept het gietstuk er opeens zo uit. Overigens was dit de reden dat ik de eerste keer er heel dik vet ingesmeerd had. Ik wilde zeker zijn dat het gietstuk lost. Uiteindelijk bleek het een mooi relief in het cement aan te brengen. Je kan ook Siliconen-spray gebruiken. Ben ik nu mee aan het testen. Even laten drogen en lijkt uitstekend te werken. Een flexibele vorm (mal) scheelt overigens ook een boel. Succes!

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:21 schreef Miniem het volgende:

[..]

Dat heb ik niet voorhanden. Ik gebruik de Croma optie wel...

@stratoanker na hoeveel uur haal jij de binnenste mal eruit?
Hangt er vanaf hoeveel ik moet wijzigen aan het gietstuk. Als ik grote delen moet schuren dan verwijder ik de mal na 24 uur. Dan is het cement nog zacht en heel goed bewerkbaar. Als er niet zoveel valt te wijzigen pas na 48 uur. Let op, dit is afhankelijk van de mortel die je gebruikt. In kant-en-klare mortel kunnen additieven zijn toegevoegd die verhardingstijd vertragen of versnellen. Daarom gebruik ik ook standaard cement. Dan kan ik zelf rommelen. Ik voeg nu een acryl additief toe om wat kleur aan het cement te geven. Na 24 uur is het cement vormvast, maar vrijwel te bewerken als klei. Erg fijn.

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:48 schreef Koettie het volgende:
Heb een baaldag dus ben aan het spijbelen. Net al m'n plantjes een dompelbadje gegeven en 'gewassen'. Ik heb echt een stofhuis en met m'n grote blad planten is dat wel nodig op z'n tijd. Relaxte bezigheid. Was me nog niet opgevallen hoe snel m'n nieuwe calatheas groeide maar nu wel joh. Echt al grote bladeren, zo raar dat dat niet echt opvalt, is relatief nog best snel gegaan. En m'n lyatra is echt 20cm gegroeid in twee maanden tijd, is dat wel oké? Heb niet bijgemest of iets maar er zitten vier nieuwe bladeren en jij gaat alweer omhoog voor de volgende twee.

Edit. Al m'n calatheas behalve de medaillon. Uiteraard :P
Heb je je kat al ondervraagd? Kat dood, planten dood. Je zal niet de eerste zijn. Een acute stikstof, fosfor en kalium deficiëntie. Alleen omdat de kat is opgehouden met sproeien van zijn biologische meststoffen. :+

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2018 15:01:27 ]
pi_177528951
Mijn katten passen wel op, ik ben berucht met de plantenspuit.zoo cool trouwens, 23ste die piccolo gekocht.

23ste


Vandaag
pi_177582112
Vraagje: ik heb ooit een plantje zonder binnenpot in een pot gezet, maar nu wil ik hem in een andere pot zetten. Maar hoe krijg ik hem in vredesnaam uit die andere pot?
Tap tap tap
pi_177582586
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:06 schreef CherryLips het volgende:
Vraagje: ik heb ooit een plantje zonder binnenpot in een pot gezet, maar nu wil ik hem in een andere pot zetten. Maar hoe krijg ik hem in vredesnaam uit die andere pot?
Op de kop houden en zwaartekracht zijn werk laten doen. Als het een pot is met een naar binnen staande rand, gaat dat niet werken. In dat geval kan je het beste met bijvoorbeeld een oud broodmes de wortelkluit wat kleiner maken. Of de pot slopen, maar wortelsnoei pakt vaak erg goed uit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177583027
Ik heb met een mesje de aarde bij de randen een beetje losgewoeld en losgemaakt van de pot, ondersteboven gehouden en een flinke tik gegeven en toen werd ie geboren :D
Tap tap tap
pi_177681503
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 15:27 schreef Koettie het volgende:
Mijn katten passen wel op, ik ben berucht met de plantenspuit.zoo cool trouwens, 23ste die piccolo gekocht.

23ste
[ afbeelding ]

Vandaag
[ afbeelding ]
Misschien zijn zij nu ook berucht met hun plantenspuit. :+

Goede groei zeg! Wordt waarschijnlijk nog beter zodra straks het heerlijk warme groeiseizoen weer aanbreekt. Zo fijn om dat weer te merken. Heerlijk! O+

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:39 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb met een mesje de aarde bij de randen een beetje losgewoeld en losgemaakt van de pot, ondersteboven gehouden en een flinke tik gegeven en toen werd ie geboren :D
:D Gefeliciteerd! Is het een hij of een zij? Maakt moeders het goed? *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2018 10:56:12 ]
pi_177681593
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 10:55 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Misschien zijn zij nu ook berucht met hun plantenspuit. :+

Goede groei zeg! Wordt waarschijnlijk nog beter zodra straks het heerlijk warme groeiseizoen weer aanbreekt. Zo fijn om dat weer te merken. Heerlijk! O+

[..]

:D Gefeliciteerd! Is het een hij of een zij? Maakt moeders het goed? *O*
Jaaa, heb nu twee nieuwe blaadjes die ontvouwen en eentje die nog mini is maar over twee weken wel uit is. M'n gewone monster heeft ook nieuw blad en m'n groen witte downie maakt eindelijk een nieuwe scheut aan! En mn karstenianum is ontploft opeens. Had hem verpot omdat hij niet lekker ging en sindsdien gaat ie als een speer. De aarde was te nat en zwaar. Beetje luchtigheid doet hem goed! Ben langzaam begonnen met verpotten, moet steeds nieuwe potten scoren en dat is nogal een klusje.

Binnenkort ook even snoeien en stekken en hopelijk ruilen tegen wat nieuws. Mn lepelplan moet sowiesow gehalveerd worden, m'n monkeymask blijft knallen en heb een hoop pannenkoekjes.
  Spellchecker vrijdag 9 maart 2018 @ 16:33:38 #74
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177711186
Ja er zijn meerdere plantenasielen in Nederland. Heel tof :Y

Ik heb vandaag een erwtjesplant gekocht. Poging 3 :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')