https://www.folia.nl/wete(...)er-makkelijk-misleidIngewikkeld verhaal nog heel ingewikkelder gemaakt:
Een filosofe is gepromoveerd op de superverrassende conclusie dat:
quote:
partijen leggen in een campagne de nadruk op populaire of populistische onderwerpen die het in de media goed doen, terwijl ze in hun verkiezingsprogramma niets of weinig over die onderwerpen melden. Als kiezer kun je dan op het verkeerde been worden gezet.’
Een onderwerp waar ik veel mee te maken heb. Gelukkig heeft zij daar een heel hoofdstuk over geschreven:
quote:
Het vijfde hoofdstuk evalueert marketingtechnieken in de politiek, zoals het gebruik van focuscgroepen, big data en targeting. Politieke marketing is een brede benadering van campagnes, die zijn basis heeft in commerciële technieken en onderzoek als leidend beschouwt voor wat als politieke ‘product’ of dienst wordt aangeboden. Deze benadering van campagnes heeft zich, met de hulp van digitale informatietechnologieën, ontwikkeld tot potentieel sterk gepersonaliseerde vormen van micro-targeting. Om te beoordelen of het gebruik van zulke technieken legitiem kan zijn, analyseert het vijfde hoofdstuk eerst de media-omgeving waarin campagnes hun communicatietechnieken ontwikkelen. Binnen zo’n omgeving zijn organisatie en professionalisering noodzakelijk om de functie van een campagne effectief te kunnen vormgeven. Aan de andere kant moeten campagnes, ook wanneer ze veel strategische overwegingen en technieken inzetten, niet fundamenteel strategisch worden. Als campagnes begrepen worden als communicatief, dat wil zeggen als pogingen om tot overeenstemming te komen met burgers en hen op redelijke gronden van claims of voorstellen te overtuigen, dan wordt duidelijk wat de beperkingen zijn voor strategische vormen van campagneorganisatie, het benaderen van kiezers en de interactie met de media. Onder bepaalde voorwaarden kunnen marketingtechnieken de democratische functie van campagnes ondersteunen. Kiezersonderzoek en targeting kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om de politieke standpunten die een partij onderschrijft op een efficiënte manier te ‘matchen’ met burgers die dezelfde overwegingen belangrijk vinden, mits deze technieken worden gebruikt op een manier die de privacy van burgers respecteert, want dat is een democratische waarde. Echter, wanneer door een marketingbenadering het innemen van politieke posities en het overtuigen van kiezers een fundamenteel strategisch karakter krijgt worden campagnes strategische in plaats van communicatieve ondernemingen, en dit beschadigt de legitimiteit van het democratische systeem als geheel.
Een filosofe heeft dus bepaald onder welke voorwaarden ik mijn werk mag doen en wanneer ik de legitimiteit van het democratische systeem als geheel ondermijn. Goed en nuttig werk weer. De filosofiepolitie zal wel voor de deur staan wanneer men over de schreef gaat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon