abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:20:26 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176433742
quote:
9s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, is ook wel zo. Nou ja, jammer dan, dan maar achterlopen.

Geen enkel land heeft alleen de invloed om de wereldtemperatuur met graden te laten stijgen of dalen. We doen het allemaal samen en iedereen schuift de verantwoordelijkheid op elkaar af, dat is nou juist het probleem.

En ja, ik weet ook wel dat het voor bijvoorbeeld Noorwegen een peulenschil is om de transitie te maken vergeleken met ons land. Maar dat mag echt geen argument zijn om zelf maar niets te doen.
Als niemands iets doet, verandert er nooit wat.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator donderdag 11 januari 2018 @ 15:22:46 #102
54278 crew  Tijger_m
42
pi_176433786
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ryon laat de oplossing van het probleem graag over aan anderen.
Ik heb de oplossingen ook niet maar ik denk wel als je vooruit kijkt dat de enige manier waarop wij onze positie kunnen behouden innoveren is en dat innoveren ook op het gebied van klimaat hard nodig is. Nederland loopt gewoon achter en voor een land dat zich op de borst slaat als kennisland is dat bedroevend. En uiteindelijk slecht voor onze economie.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:23:44 #103
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176433799
quote:
9s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:16 schreef Tchock het volgende:
Geen enkel land heeft alleen de invloed om de wereldtemperatuur met graden te laten stijgen of dalen. We doen het allemaal samen en iedereen schuift de verantwoordelijkheid op elkaar af, dat is nou juist het probleem.
Dat is inderdaad het probleem. Ook wel het dilemma van de collectieve actie genoemd. Natuurlijk kan Nederland "uit de race" stappen en de hele economie grondig hervormen in het naïeve geloof dat de rest dan wel zal volgen (doen ze niet). Maar dat lost het probleem van de collectieve actie niet op. Het betekent wel dat Nederland al haar zeggenschap kwijt zal zijn, ironisch genoeg ook op het terrein van duurzaamheid.

Is dat een argument om niets te doen? Nee, het is wel een argument om kritisch te kijken naar welke stappen er wel en niet gezet wordt. Nederland draagt met de TU Delft en de WUR bovengemiddeld veel bij aan het oplossen van - concrete - duurzaamheidsvraagstukken. Ook zullen wij er rekening in moeten houden dat onze expertise op het gebied van watermanagement steeds bepalender gaat worden wereldwijd. Daarnaast zijn wij leading als het gaat om cultuurverandermanagement op klein en lokale schaal. Het is wellicht frustrerend dat wij als klein kikkerlandje niet de grote rimpels kunnen veroorzaken, maar niets zullen wij in ieder geval niet doen. De verwachting is dat de invloed van Nederland - juist dankzij onze goed draaiende economie en innovaties - de komende decennia steeds groter en groter zal worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:23:48 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176433803
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb de oplossingen ook niet maar ik denk wel als je vooruit kijkt dat de enige manier waarop wij onze positie kunnen behouden innoveren is en dat innoveren ook op het gebied van klimaat hard nodig is. Nederland loopt gewoon achter en voor een land dat zich op de borst slaat als kennisland is dat bedroevend. En uiteindelijk slecht voor onze economie.
Yup. Penny wise, pound foolish. Maar goed, die 'kick the can'-strategie is eindig.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:26:21 #105
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176433856
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar de tuinbouw kan alleen blijven draaien als er voldoende energie is voor hun productie, als we gas alleen nog maar kunnen importeren en de prijzen stijgen...wat dan?
Het is allemaal erg kortzichtig, of niet?
Euh.. Heel Nederland kan alleen blijven draaien als er voldoende energie is. Vandaar dat wij een half ministerie hebben dat zich met de energievoorziening bezighoudt :P Dat lijkt mij een beetje een open deur.

Energie importeren op de steeds groter wordende Europese markt is trouwens goed te doen. Zeker als Duitsland weldra alleen nog maar groene energie produceert.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_176433879
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:23 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het probleem. Ook wel het dilemma van de collectieve actie genoemd. Natuurlijk kan Nederland "uit de race" stappen en de hele economie grondig hervormen in het naïeve geloof dat de rest dan wel zal volgen (doen ze niet). Maar dat lost het probleem van de collectieve actie niet op. Het betekent wel dat Nederland al haar zeggenschap kwijt zal zijn, ironisch genoeg ook op het terrein van duurzaamheid.

Is dat een argument om niets te doen? Nee, het is wel een argument om kritisch te kijken naar welke stappen er wel en niet gezet wordt. Nederland draagt met de TU Delft en de WUR bovengemiddeld veel bij aan het oplossen van - concrete - duurzaamheidsvraagstukken. Ook zullen wij er rekening in moeten houden dat onze expertise op het gebied van watermanagement steeds bepalender gaat worden wereldwijd. Daarnaast zijn wij leading als het gaat om cultuurverandermanagement op klein en lokale schaal. Het is wellicht frustrerend dat wij als klein kikkerlandje niet de grote rimpels kunnen veroorzaken, maar niets zullen wij in ieder geval niet doen. De verwachting is dat de invloed van Nederland - juist dankzij onze goed draaiende economie en innovaties - de komende decennia steeds groter en groter zal worden.
Waarom zou het tegengaan van onze eigen uitstoot ten koste gaan van onze invloed? Ik denk dat er legio manieren zijn om Nederland te vergroenen die niet direct de economie schaden. En zelfs als dat wel zo is is het een prijs die wellicht betaald moet worden - nu of over een hele tijd.

Het is natuurlijk fantastisch dat Nederland zo goed is in dingen als watermanagement, maar daar verlaag je de wereldwijde emissies niet mee en al helemaal niet die in eigen land. En het is niet zo dat de rest gaat volgen - het is zo dat WIJ moeten volgen, want de rest leidt al.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:30:41 #107
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176433923
quote:
5s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. Heel Nederland kan alleen blijven draaien als er voldoende energie is. Vandaar dat wij een half ministerie hebben dat zich met de energievoorziening bezighoudt :P Dat lijkt mij een beetje een open deur.

Energie importeren op de steeds groter wordende Europese markt is trouwens goed te doen. Zeker als Duitsland weldra alleen nog maar groene energie produceert.
De import van Russisch aardgas is overigens vorig jaar weer gestegen, ook in Duitsland.

Daarnaast is het voor een kennisland als Nederland geen slecht idee om zich enigszins zélf tegen duurzame energieopwekking en de transitie naar duurzame energievormen aan te bemoeien, vind je niet?

Je ziet aan Duitsland hoeveel het helpt als de overheid daar zinnig beleid in voert.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:32:23 #108
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176433959
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:27 schreef Tchock het volgende:
Ik denk dat er legio manieren zijn om Nederland te vergroenen die niet direct de economie schaden.
Dat is optimistisch en op kleine schaal is dat ook wel mogelijk. De heersende opvatting is dat vergroening pijn gaat doen. Het politieke vraagstuk is dan ook hoeveel pijn wij willen en kunnen verduren.
quote:
Het is natuurlijk fantastisch dat Nederland zo goed is in dingen als watermanagement, maar daar verlaag je de wereldwijde emissies niet mee en al helemaal niet die in eigen land. En het is niet zo dat de rest gaat volgen - het is zo dat WIJ moeten volgen, want de rest leidt al.
Nee, maar de wereldwijde emissies verlagen ligt sowieso niet binnen onze cirkel van invloed. Stukje realiteit waar wij mee moeten leren leven. Wij kunnen wel wat betekenen voor andere landen wanneer zij oplossingen moeten zoeken voor de gevolgen van klimaatverandering of wanneer zij hun eigen bevolking uitzicht willen bieden op een meer duurzaam bestaan. Dat is ook veel waard.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:33:27 #109
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176433982
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wij kunnen wel wat betekenen voor andere landen wanneer zij oplossingen moeten zoeken voor de gevolgen van klimaatverandering of wanneer zij hun eigen bevolking uitzicht willen bieden op een meer duurzaam bestaan. Dat is ook veel waard.
"Ja zelf doen we niks op dat gebied, maar mochten jullie er vragen over hebben dan staan we altijd klaar".
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:33:32 #110
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176433984
quote:
9s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:30 schreef Perrin het volgende:

Daarnaast is het voor een kennisland als Nederland geen slecht idee om zich enigszins zélf tegen duurzame energieopwekking en de transitie naar duurzame energievormen aan te bemoeien, vind je niet?
Dat doen wij toch ook? Daarnaast benutten wij de ruimte die wij in Nederland wel hebben - zoals de Noordzee - ook ruimschoots om duurzaam op te wekken. Alleen beschikken wij i.t.t Duitsland en Noorwegen niet over de mogelijkheid om heel Nederland aan te sluiten op 100% duurzame energie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_176433991
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is optimistisch en op kleine schaal is dat ook wel mogelijk. De heersende opvatting is dat vergroening pijn gaat doen. Het politieke vraagstuk is dan ook hoeveel pijn wij willen en kunnen verduren.

Dat weet ik, zoals ik liet blijken in de zin daarna. ;)
quote:
Nee, maar de wereldwijde emissies verlagen ligt sowieso niet binnen onze cirkel van invloed. Stukje realiteit waar wij mee moeten leren leven. Wij kunnen wel wat betekenen voor andere landen wanneer zij oplossingen moeten zoeken voor de gevolgen van klimaatverandering of wanneer zij hun eigen bevolking uitzicht willen bieden op een meer duurzaam bestaan. Dat is ook veel waard.
Symptoombestrijding, noem ik dat. Als de temperatuur blijft stijgen is er geen watermanagement wat landen als Bangladesh, Micronesië, Nederland etc kan redden. :P
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:34:43 #112
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176434013
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:33 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat doen wij toch ook? Daarnaast benutten wij de ruimte die wij in Nederland wel hebben - zoals de Noordzee - ook ruimschoots om duurzaam op te wekken. Alleen beschikken wij i.t.t Duitsland en Noorwegen niet over de mogelijkheid om heel Nederland aan te sluiten op 100% duurzame energie.
Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe we in ons landje vervoer en verwarming gaan regelen over, laten we zeggen, 15 jaar.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176434044
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe we in ons landje vervoer en verwarming gaan regelen over, laten we zeggen, 15 jaar.
Ik hoop op elektrische voertuigen en verwarming (aangevuld met zon, geothermisch, restwarmte waar mogelijk). Maar ja, dat zal inderdaad economisch pijn gaan doen.

De tijd dat je zeer goedkoop energie uit fossiele bronnen kon halen en de uitstoot ongestraft naar buiten kunt pompen móet gewoon op zijn eind komen.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:37:56 #114
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176434071
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik hoop op elektrische voertuigen en verwarming (aangevuld met zon, geothermisch, restwarmte waar mogelijk). Maar ja, dat zal inderdaad economisch pijn gaan doen.

De tijd dat je zeer goedkoop energie uit fossiele bronnen kon halen en de uitstoot ongestraft naar buiten kunt pompen móet gewoon op zijn eind komen.
Daar kun je zo lang mogelijk je hoofd voor in het zand willen steken, maar uiteindelijk moet je concrete actie gaan ondernemen of van de economische klif afrijden omdat je je niet had voorbereid.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:38:53 #115
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176434091
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat weet ik, zoals ik liet blijken in de zin daarna. ;)

[..]

Symptoombestrijding, noem ik dat. Als de temperatuur blijft stijgen is er geen watermanagement wat landen als Bangladesh, Micronesië, Nederland etc kan redden. :P
Als Nederland vergaat had die koppositie ook het verschil niet gemaakt. Tjah :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_176434105
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als Nederland vergaat had die koppositie ook het verschil niet gemaakt. Tjah :P


Als we aan het verzinken zijn kan de VVD triomfantelijk uitroepen dat we inderdaad niet voorop hoefden te lopen. :P
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het gaat idd niet om wie terecht over enkele decennia "told you so" kan roepen :P Het gaat om bijsturen van de politieke koers.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:40:52 #117
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176434134
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:39 schreef Tchock het volgende:

[..]



Als we aan het verzinken zijn kan de VVD triomfantelijk uitroepen dat we inderdaad niet voorop hoefden te lopen. :P

[..]

Als Nederland het noodlot niet kan afwenden, dan zullen we toch niets winnen door in te dikken met zijn allen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_176434162
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:40 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als Nederland het noodlot niet kan afwenden, dan zullen we toch niets winnen door in te dikken met zijn allen?
De hele wereld moet ageren, ook Nederland. Niet alleen Nederland, of alleen de rest van de wereld en wij niet.

Dat is toch niet zo'n heel raar idee, of wel? :P
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:43:31 #119
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176434181
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:42 schreef Tchock het volgende:

[..]

De hele wereld moet ageren, ook Nederland. Niet alleen Nederland, of alleen de rest van de wereld en wij niet.

Dat is toch niet zo'n heel raar idee, of wel? :P
Andere lossen het op, wij stoken lekker verder. Na ons de zondvloed.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:49:28 #120
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176434330
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:42 schreef Tchock het volgende:

[..]

De hele wereld moet ageren, ook Nederland. Niet alleen Nederland, of alleen de rest van de wereld en wij niet.

Dat is toch niet zo'n heel raar idee, of wel? :P
Nee en wij komen toch al in beweging? We behoren alleen niet tot de voorhoede. Daar gaat de discussie over.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:52:18 #121
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176434399
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee en wij komen toch al in beweging? We behoren alleen niet tot de voorhoede. Daar gaat de discussie over.
Waar komen we in beweging wat betreft de afhankelijkheid van fossiele energie van onze tuinbouwsector, het vervoer en de verwarming van onze gebouwen? Onder andere voor deze aandachtsgebieden moet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen drastisch teruggeschroefd de komende jaren. Ik zie nog niet zo veel beweging hoor.

Aardgas:


Autobrandstoffen:
quote:
Verkoop benzine en diesel nog altijd in de lift

De afzet van traditionele brandstoffen neemt nog steeds toe. Vorig jaar werd al een stijging genoteerd en in de eerste vijf maanden van 2017 namen de verkopen van benzine en diesel ook fors toe. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het totale aantal verkochte fossiele liters (benzine, diesel en lpg) was in deze periode 2,4 procent groter dan in dezelfde periode vorig jaar.


[ Bericht 5% gewijzigd door Perrin op 11-01-2018 16:09:48 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176434737
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee en wij komen toch al in beweging? We behoren alleen niet tot de voorhoede. Daar gaat de discussie over.
Welke beweging dan, als ik vragen mag? Windmolens zijn natuurlijk leuk maar die alleen zijn geen oplossing. Idem voor subsidie op zonnepanelen. Verder gebeurt er maar bar weinig.

Gas- en olieverbruik neemt niet af, kolencentrales worden niet gesloten, subsidie op elektrische auto's is teruggedraaid, komt geen nieuwe kerncentrale bij. Meer dingen weet ik niet zo snel uit mijn hoofd.
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:08:00 #123
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176434754
Deze week werd bijv ook duidelijk dat de import van Russisch aardgas alleen maar toeneemt, en snel ook.

quote:
Mit diesem Rekord düpiert Putin den Westen

Erklärtes Ziel der EU ist es, die Rohstoffabhängigkeit von Russland zu verringern. Doch aktuelle Zahlen zu den Gas-Importen offenbaren, dass das genaue Gegenteil passiert.

...

Größter Abnehmer russischen Gases ist und bleibt Deutschland, das im Vorjahr 53,4 Milliarden Kubikmeter bei Gazprom eingekauft hat – 7,2 Prozent mehr als noch ein Jahr zuvor und unterm Strich so viel wie noch nie
We moeten daar uiteindelijk een politiek antwoord op hebben. Niet alleen ten behoeve van de klimaatverandering maar ook om niet steeds afhankelijker van Rusland te worden, politiek gezien.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:10:58 #124
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176434819
Dan is "we zien wel, laat anderen maar naar het probleem kijken" geen verstandige strategie. Misschien voor sommige politieke partijen, maar niet voor het land. Of de EU als geheel.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:42:34 #125
104871 remlof
Europees federalist
pi_176435390
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:08 schreef Perrin het volgende:
Deze week werd bijv ook duidelijk dat de import van Russisch aardgas alleen maar toeneemt, en snel ook.

[..]

We moeten daar uiteindelijk een politiek antwoord op hebben. Niet alleen ten behoeve van de klimaatverandering maar ook om niet steeds afhankelijker van Rusland te worden, politiek gezien.
Duitsland heeft overduidelijk nóg een Energiewende nodig.
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:43:30 #126
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176435402
quote:
15s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:42 schreef remlof het volgende:

[..]

Duitsland heeft overduidelijk nóg een Energiewende nodig.
Yup.. Maar op gebied van elektriciteit gaan ze iig al wel lekker.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:48:23 #127
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_176436325
Weet iemand een universiteit die vakken aanbiedt die je online en gratis kunt volgen ? Ik heb ergens eens gelezen dat zoiets bestond, maar kan het niet meer terugvinden. Misschien dat iemand hier ervan gehoord heeft.
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:52:38 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176436387
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:48 schreef Buurtzwaan het volgende:
Weet iemand een universiteit die vakken aanbiedt die je online en gratis kunt volgen ? Ik heb ergens eens gelezen dat zoiets bestond, maar kan het niet meer terugvinden. Misschien dat iemand hier ervan gehoord heeft.
Khan Academy?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:54:47 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176436420
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:48 schreef Buurtzwaan het volgende:
Weet iemand een universiteit die vakken aanbiedt die je online en gratis kunt volgen ? Ik heb ergens eens gelezen dat zoiets bestond, maar kan het niet meer terugvinden. Misschien dat iemand hier ervan gehoord heeft.
Dees?

https://www.coursera.org/courses?query=free%20courses

Iig een goede, erg bekend ook in de IT-sector
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:55:06 #130
104871 remlof
Europees federalist
pi_176436427
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:48 schreef Buurtzwaan het volgende:
Weet iemand een universiteit die vakken aanbiedt die je online en gratis kunt volgen ? Ik heb ergens eens gelezen dat zoiets bestond, maar kan het niet meer terugvinden. Misschien dat iemand hier ervan gehoord heeft.
www.universiteitvannederland.nl heeft gratis colleges.
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:58:15 #131
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_176436469
Dankjewel allemaal, volgens mij was het de coursera die ik zocht.
pi_176436480
Vandaag een cursus boeiend presenteren gevolgd, inclusief video-opnames van een lesdeel. Slechts twee huilende vrouwen.
pi_176436624
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:48 schreef Buurtzwaan het volgende:
Weet iemand een universiteit die vakken aanbiedt die je online en gratis kunt volgen ? Ik heb ergens eens gelezen dat zoiets bestond, maar kan het niet meer terugvinden. Misschien dat iemand hier ervan gehoord heeft.
Volgens mij bieden de meeste MOOCs ook wel deels gratis vakken. Coursera, Udemy, Udacity, EdX, enzovoort.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_176436697
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij bieden de meeste MOOCs ook wel deels gratis vakken. Coursera, Udemy, Udacity, EdX, enzovoort.
Gebruik weleens EdX en Coursera, idd. Al zijn de meeste van die courses echt gortdroog en saai (hoogleraar die een PowerPoint-sheet voorleest en toelicht).
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:15:21 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176436731
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:13 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Gebruik weleens EdX en Coursera, idd. Al zijn de meeste van die courses echt gortdroog en saai (hoogleraar die een PowerPoint-sheet voorleest en toelicht).
Net een reguliere universiteit :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176436749
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Net een reguliere universiteit :P
Ja, hoorcolleges zijn soms echt overbodig. Bij filosofie volgde ik ze wel altijd vanwege de kleinschaligheid, maar college volgen tussen 300 tot 400 man? Mij ontgaat het nut.
  Moderator donderdag 11 januari 2018 @ 18:18:57 #137
54278 crew  Tijger_m
42
pi_176436780
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:58 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag een cursus boeiend presenteren gevolgd, inclusief video-opnames van een lesdeel. Slechts twee huilende vrouwen.
Met boeiend werd niet bedoeld dat je ze vast moest binden, Friek ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:19:31 #138
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176436789
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, hoorcolleges zijn soms echt overbodig. Bij filosofie volgde ik ze wel altijd vanwege de kleinschaligheid, maar college volgen tussen 300 tot 400 man? Mij ontgaat het nut.
Je bent dan iig niet aan het zuipen of feesten als student :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:23:31 #139
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176436837
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Met boeiend werd niet bedoeld dat je ze vast moest binden, Friek ;)
_O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176436954
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, hoorcolleges zijn soms echt overbodig. Bij filosofie volgde ik ze wel altijd vanwege de kleinschaligheid, maar college volgen tussen 300 tot 400 man? Mij ontgaat het nut.
Krijg je van die grapjurken die dan bewust bepaalde onderdelen niet in de syllabus zetten maar slechts bij hoorcolleges behandelen, zodat je op het tentamen gepakt wordt als je niet op bent komen dagen bij de hoorcolleges.
pi_176436987
Ik krijg echt overal de hele tijd reclames van PRINTAPI.

Waarschijnlijk omdat ik overal heb uitgezet dat ze me kunnen volgen op persoonlijke voorkeuren.

Dan maar printen, dachten ze bij Google zeker.
Met extra vezels!
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:37:54 #142
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_176437013
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:36 schreef Volkorenbrood het volgende:
Ik krijg echt overal de hele tijd reclames van PRINTAPI.

Waarschijnlijk omdat ik overal heb uitgezet dat ze me kunnen volgen op persoonlijke voorkeuren.

Dan maar printen, dachten ze bij Google zeker.
Waarom gebruik je geen adblock?
pi_176437050
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:37 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Waarom gebruik je geen adblock?
Dat mag niet van Danny.

Maar anyway, op mobiel mis op iOS een goede browser die ook ads blockt.

Heb meerdere browsers gebruikt die dan vervolgens je batterij leegzuigen.

Safari heeft geen adblocker. Firefox Focus is wel superfijn. Maar die wist ook elke keer je geschiedenis. Lichtelijk onhandig.

Iemand tips?
Met extra vezels!
pi_176437187
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, hoorcolleges zijn soms echt overbodig. Bij filosofie volgde ik ze wel altijd vanwege de kleinschaligheid, maar college volgen tussen 300 tot 400 man? Mij ontgaat het nut.
Ik heb ze bij minimaal de helft van de vakken op zijn minst deels overgeslagen destijds. Heel vaak was de meerwaarde echt verwaarloosbaar.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_176437243
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, hoorcolleges zijn soms echt overbodig. Bij filosofie volgde ik ze wel altijd vanwege de kleinschaligheid, maar college volgen tussen 300 tot 400 man? Mij ontgaat het nut.
Hoezo doet het aantal studenten ertoe?
pi_176437261
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:54 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Hoezo doet het aantal studenten ertoe?
Jij steekt gewoon je hand in de lucht als je een vraag hebt in een collegezaal van 300 man?
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:57:36 #147
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176437303
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:54 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Hoezo doet het aantal studenten ertoe?
Als het interactieve element volledig ontbreekt, dan kun je het natuurlijk net zo goed op youtube terugkijken. En met 300 studenten kun je er wel vanuit gaan dat interactie onmogelijk is. Fysieke aanwezigheid voegt dan niets toe.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176437304
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Jij steekt gewoon je hand in de lucht als je een vraag hebt in een collegezaal van 300 man?
Is bij 60 studenten eveneens niet de bedoeling toch?
pi_176437334
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het interactieve element volledig ontbreekt, dan kun je het natuurlijk net zo goed op youtube terugkijken. En met 300 studenten kun je er wel vanuit gaan dat interactie onmogelijk is. Fysieke aanwezigheid voegt dan niets toe.
Eens, vraag me echter af of het vanwege interactief element wel waard is.
pi_176437335
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:57 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Is bij 60 studenten eveneens niet de bedoeling toch?
Mwoah, bij 50 studenten heb ik nog weleens een vraag gesteld. Maar bij 300+ man is het zelfs onmogelijk omdat de docent je toch niet ziet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')