abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:10:14 #1
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175682346
Welgeteld één mens kan ik benoemen dat rond het jaar 1500 leefde: Columbus. Over vijfhonderd jaar zal Jan Modaal ook slechts een enkeling van onze tijd kennen - waarschijnlijk Adolf Hitler. Op de hypothetische groepsfoto van iedereen die de afgelopen eeuw heeft geleefd, staat Adolf pontificaal op de voorgrond met opgestoken middelvingers. Één van deze vingers onttrekt het hoofd van Albert Einstein aan het zicht. De toekomstige intellectueel herkent hem ternauwernood aan zijn ontplofte kapsel. Wij, hun tijdgenoten, staan hypocriet te lachen achter Adolfs andere vinger, met onherkenbare gezichten.

Tijdens de kerstvakantie is mijn brein vrij van gedachten over werk en studie. Volgens Kierkegaard schuwt een mens deze situatie. Men wordt dan geconfronteerd met gedachten die men liever vermijdt. Zolang de geile tieten van kantinejuffrouw Hannie in mijn hersenpan rondhangen, hoef ik niet na te denken over de betekenis van mijn bestaan. Al fietsend door de decembermiddag, besef ik dat ik Hannies boezem slechts vagelijk voor de geest kan halen.

Daar fiets ik dan. De gezichtsloze tijdgenoot van Adolf Hitler. In het weiland naast me zie ik een veeschuur vol varkens, beesten die cognitief vergelijkbaar zijn met vierjarige kinderen. Er zijn genoeg gehandicapten die minder goed kunnen nadenken. Waarschijnlijk hebben ze eveneens een minder ontwikkeld pijn- en doodsbesef dan varkens. Toch ben ik het middelpunt van maatschappelijke verontwaardiging als ik een groep van deze gehandicapten een vrachtwagen in taser en in de anonimiteit van het plaatselijke industrieterrein een pin tussen de ogen schiet. Bij varkens maakt dit geen reet uit.

Mensenrechten zijn er enkel voor mensen en niet voor varkens. Het is een arbitraire grens die niets met moraliteit te maken heeft, maar alles met tijdsgeest. 150 jaar geleden sloten we gehandicapten op in schuren, over 150 jaar wonen varkens wellicht in verzorgingshuizen en krijgen ze gebraden gehandicaptenfilet te eten. We zijn slechts kinderen van onze tijd. Nauwelijks zijn we in staat om buiten tijdsgebonden kaders te denken.

In de verte rijdt een jonge man mij in een scootmobiel tegemoet. Dit is de kans om mijn tijd te ontstijgen. Niet langer zal ik hypocriet in de lens van de geschiedenis lachen. Ik zal de beste man uit zijn rolstoel trappen. In de rechtbank houd ik een pleidooi over menselijke kleingeestigheid, waarmee ik onze contemporaine geest bevrijd uit de klauwen van de tijd. Naast Hitler zal ik de enige zijn die herkenbaar op de groepsfoto staat.

In volle vaart rijd ik op de gehandicapte scootmobielbestuurder af. Hij staart wezenloos in het niets. Mooi. Waarschijnlijk bezit hij de gepaste cognitieve status voor mijn daad. Ik hef mijn been op om hem een trap voor zijn kanis te geven. Bijna ben ik op ideale schopafstand. Maar dan blokkeert er iets in mijn brein. Mijn been blijft hangen. In versteende houding rijd ik hem voorbij.

Langzaam zakt mijn been en resumeert het ronddraaien van de trapper. Zonder om te kijken fiets ik de duisternis van een aanstaande decemberavond tegemoet. ‘Hoe zien de tieten van Hannie er ook alweer uit?’ vraag ik mij af.
pi_175682507
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:10 schreef Micson het volgende:
Welgeteld één mens kan ik benoemen dat rond het jaar 1500 leefde: Columbus.
Leonardo da Vinci zegt je niets? Vasco da Gama, Jeanne d'arc, Michelangelo?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:15:19 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175682532
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:14 schreef marsan het volgende:

[..]

Leonardo da Vinci zegt je niets? Vasco da Gama, Jeanne d'arc, Michellangelo?
Jeanne d'Arc is wel van iets eerder. Maar ik vind het ook bullshit en ben na die eerste zin afgehaakt.

Je kent toch ook Gutenberg of Martin Luther :?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_175682556
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:15 schreef Falco het volgende:

[..]

Jeanne d'Arc is wel van iets eerder. Maar ik vind het ook bullshit en ben na die eerste zin afgehaakt.

Je kent toch ook Gutenberg of Martin Luther :?
Klopt, maar ruim genomen. Hij noemt Hitler en 20e eeuw.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:16:53 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175682580
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:16 schreef marsan het volgende:

[..]

Klopt, maar ruim genomen. Hij noemt Hitler en 20e eeuw.
Da's waar. Gutenberg was overigens al best een tijdje voor 1500 gestorven. Dacht dat die boekdrukkunst ook rond 1500 in Europa werd geïntroduceerd, maar dat was iets eerder :P.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:20:59 #6
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175682727
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:14 schreef marsan het volgende:

[..]

Leonardo da Vinci zegt je niets? Vasco da Gama, Jeanne d'arc, Michelangelo?
Ja ik zag ze ook toen ik Wikipedia bezocht. Uit mijn bolle hoofd had ik niet bevroed dat ze in die tijd leefden nee.
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:21:32 #7
461713 Terminuz
Stop feeding me, I am a Troll!
pi_175682748
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:14 schreef marsan het volgende:

[..]

Leonardo da Vinci zegt je niets? Vasco da Gama, Jeanne d'arc, Michelangelo?
Terminuz zegt hem dus ook niks
God doesn't help stupid!
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:22:33 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175682782
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:21 schreef Terminuz het volgende:

[..]

Terminuz zegt hem dus ook niks
quote:
TerminuZ is er voor mensen in de laatste levensfase, die thuis willen sterven. De opgeleide en gemotiveerde vrijwilligers van TerminuZ geven tijd, aandacht en ondersteuning aan de ernstig zieke en zijn of haar familie.
:?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_175682992
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:20 schreef Micson het volgende:

[..]

Ja ik zag ze ook toen ik Wikipedia bezocht. Uit mijn bolle hoofd had ik niet bevroed dat ze in die tijd leefden nee.
Dan had je ze wel gezien op die foto waar je t over had.
Of je nu wel of niet uit je bolle hoofd had geweten wanneer ze leefden.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:36:43 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_175683224
quote:
Tijdens de kerstvakantie is mijn brein vrij van gedachten over werk en studie. Volgens Kierkegaard schuwt een mens deze situatie. Men wordt dan geconfronteerd met gedachten die men liever vermijdt.
Wat een lariekoek. Ik ben heel m'n leven bezig om in deze state of mind te blijven
pi_175683283
Hypothetische groepsfoto? Dafuq. :')
paypal.me/taaladvies
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:11:05 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175684039
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:10 schreef Micson het volgende:
Welgeteld één mens kan ik benoemen dat rond het jaar 1500 leefde: Columbus. Over vijfhonderd jaar zal Jan Modaal ook slechts een enkeling van onze tijd kennen - waarschijnlijk Adolf Hitler. Op de hypothetische groepsfoto van iedereen die de afgelopen eeuw heeft geleefd, staat Adolf pontificaal op de voorgrond met opgestoken middelvingers. Één van deze vingers onttrekt het hoofd van Albert Einstein aan het zicht. De toekomstige intellectueel herkent hem ternauwernood aan zijn ontplofte kapsel. Wij, hun tijdgenoten, staan hypocriet te lachen achter Adolfs andere vinger, met onherkenbare gezichten.

Tijdens de kerstvakantie is mijn brein vrij van gedachten over werk en studie. Volgens Kierkegaard schuwt een mens deze situatie. Men wordt dan geconfronteerd met gedachten die men liever vermijdt. Zolang de geile tieten van kantinejuffrouw Hannie in mijn hersenpan rondhangen, hoef ik niet na te denken over de betekenis van mijn bestaan. Al fietsend door de decembermiddag, besef ik dat ik Hannies boezem slechts vagelijk voor de geest kan halen.

Daar fiets ik dan. De gezichtsloze tijdgenoot van Adolf Hitler. In het weiland naast me zie ik een veeschuur vol varkens, beesten die cognitief vergelijkbaar zijn met vierjarige kinderen. Er zijn genoeg gehandicapten die minder goed kunnen nadenken. Waarschijnlijk hebben ze eveneens een minder ontwikkeld pijn- en doodsbesef dan varkens. Toch ben ik het middelpunt van maatschappelijke verontwaardiging als ik een groep van deze gehandicapten een vrachtwagen in taser en in de anonimiteit van het plaatselijke industrieterrein een pin tussen de ogen schiet. Bij varkens maakt dit geen reet uit.

Mensenrechten zijn er enkel voor mensen en niet voor varkens. Het is een arbitraire grens die niets met moraliteit te maken heeft, maar alles met tijdsgeest. 150 jaar geleden sloten we gehandicapten op in schuren, over 150 jaar wonen varkens wellicht in verzorgingshuizen en krijgen ze gebraden gehandicaptenfilet te eten. We zijn slechts kinderen van onze tijd. Nauwelijks zijn we in staat om buiten tijdsgebonden kaders te denken.

In de verte rijdt een jonge man mij in een scootmobiel tegemoet. Dit is de kans om mijn tijd te ontstijgen. Niet langer zal ik hypocriet in de lens van de geschiedenis lachen. Ik zal de beste man uit zijn rolstoel trappen. In de rechtbank houd ik een pleidooi over menselijke kleingeestigheid, waarmee ik onze contemporaine geest bevrijd uit de klauwen van de tijd. Naast Hitler zal ik de enige zijn die herkenbaar op de groepsfoto staat.

In volle vaart rijd ik op de gehandicapte scootmobielbestuurder af. Hij staart wezenloos in het niets. Mooi. Waarschijnlijk bezit hij de gepaste cognitieve status voor mijn daad. Ik hef mijn been op om hem een trap voor zijn kanis te geven. Bijna ben ik op ideale schopafstand. Maar dan blokkeert er iets in mijn brein. Mijn been blijft hangen. In versteende houding rijd ik hem voorbij.

Langzaam zakt mijn been en resumeert het ronddraaien van de trapper. Zonder om te kijken fiets ik de duisternis van een aanstaande decemberavond tegemoet. ‘Hoe zien de tieten van Hannie er ook alweer uit?’ vraag ik mij af.
Een van de betere OP's van de afgelopen tijd. Pas bedacht ik me nog dat Hitler een vak op de middelbare school zou moeten worden. Niet als onderdeel van geschiedenis, maar een apart vak er naast.
"Hoe waren de rapportcijfers van je dochter?"
"Het viel achteraf niet tegen. Voor Aardrijkskunde en Hitler een ruime voldoende, voor Gym zelfs een acht. Alleen voor Wiskunde slechts een vijf".
"Daarmee gaat ze toch over"
"Ja, hoor. En wiskunde laat ze toch vallen. Ze doet eindexamen Handvaardigheid en Hitler".
etc.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:12:08 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175684065
En een 8,8 voor Hitler halen op je Eindexamen wordt dan gezien als een tien met een griffel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:12:43 #14
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175684079
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:36 schreef the-eye het volgende:

[..]

Wat een lariekoek. Ik ben heel m'n leven bezig om in deze state of mind te blijven
Volgens mij kan dat volgens Kierkegaard niet, omdat je er dan achter komt dat het leven inherent absurd is. Je verliest je vanzelf weer in de banaliteit van het alledaagse, tenzij je de absurditeit omhelst door in God te geloven.
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:20:36 #15
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_175684248
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:12 schreef Micson het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat volgens Kierkegaard niet, omdat je er dan achter komt dat het leven inherent absurd is. Je verliest je vanzelf weer in de banaliteit van het alledaagse, tenzij je de absurditeit omhelst door in God te geloven.
Waarom zou ik daarvoor ergens in moeten geloven?
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:23:35 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175684332
TS is dud gewoon mokerdom en projecteert dat op de rest van de mensheid.

Als je maar één iemand van rond 1500 kan noemen, ben je gewoon niet het scherpste mes in de keukenla
Laffe huichelaar
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:34:19 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175684545
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:23 schreef timmmmm het volgende:
TS is dud gewoon mokerdom en projecteert dat op de rest van de mensheid.

Als je maar één iemand van rond 1500 kan noemen, ben je gewoon niet het scherpste mes in de keukenla
Maar de 20-ste eeuw is wel de eeuw van Hitler. Hij is de wil geweest die de wereld zoals wij die nu kennen vormgegeven heeft. Zonder Hitler had het er nu allemaal heel anders uitgezien. De anderen waren slechts figuranten wat dat betreft
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175684763
Wat een diarree in dit topic ("20e eeuw de eeuw van Hitler"?!?)deze wannabe-kierkegaard-adept heeft de woorden existentieel en tijdsgebonden ontdekt. Ga nog wat lezen, maar probeer er niet over te schrijven.

En zoek eens op het woord "contingent" bij dat lezen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2017 23:47:05 ]
pi_175685165
Stel azijnzeikers zeg, ik begrijp de gedachtekronkel van de TS, neem het allemaal niet zo serieus. Hitlers naam zal inderdaad het langst resoneren van alle namen van deze tijd _O_
-nee-
pi_175685640
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:14 schreef marsan het volgende:

[..]

Leonardo da Vinci zegt je niets? Vasco da Gama, Jeanne d'arc, Michelangelo?
  Forum Admin woensdag 13 december 2017 @ 06:22:48 #21
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_175686628
Ik sta ergens achter de fotograaf met de tieten van Hannie in mijn handen.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_175686784
Toen ik jonger was dacht ik vaak na over hoe succesvol Hitler is geweest in het doen voortleven van zijn naam. Benijdenswaardig vond ik het.

Tegenwoordig sta ik er wat anders in. Wat is de waarde van je naam die voortleeft? Voel je daar wat van na je dood? Verzacht het het menselijk leed dat je veroorzaakt?

Uiteindelijk zijn al onze levens futiel. Die van Hitler net zoveel als die van jou. Het stichten van landen, het in stand houden van economieën, het uitvinden van zaken, het zijn allemaal slechts dingen om ons bezig te houden, tot onze dood.

Jammer dat je de man niet van zijn scootmobiel hebt getrapt. Af en toe moet je de boel opschudden, om er plezier in te houden.
pi_175686982
Mensen welke niets van de geschiedenis weten :')_! Ga een boek lezen barbaar
pi_175689332
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:23 schreef timmmmm het volgende:
TS is dud gewoon mokerdom en projecteert dat op de rest van de mensheid.

Als je maar één iemand van rond 1500 kan noemen, ben je gewoon niet het scherpste mes in de keukenla
Jij schat Jan Modaal in als een scherp mes? Ik denk dat TS zich treffend heeft voorgedaan als Jan Modaal wat geschiedeniskennis betreft.
  woensdag 13 december 2017 @ 13:02:16 #25
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175692176
quote:
10s.gif Op woensdag 13 december 2017 10:56 schreef Chai het volgende:

[..]

Jij schat Jan Modaal in als een scherp mes? Ik denk dat TS zich treffend heeft voorgedaan als Jan Modaal wat geschiedeniskennis betreft.
Dank voor dit geringschattende hart onder de riem, mijn liefste, nu is het alleen nog jouw hand die ik op deze plek verlang.
pi_175692554
ik vind dit stuk echt heel goed geschreven TS! chapeau
Lachen joh.
  woensdag 13 december 2017 @ 17:34:55 #27
395292 oppanganjastyle
Smoke weed every day
pi_175698423
Tldr?
  woensdag 13 december 2017 @ 17:56:24 #28
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_175698894
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:10 schreef Micson het volgende:

Mensenrechten zijn er enkel voor mensen en niet voor varkens.

You don’t say!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 13 december 2017 @ 18:29:34 #29
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175699646
quote:
11s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:56 schreef Copycat het volgende:

[..]

You don’t say!
Het klinkt logisch, maar het slaat natuurlijk nergens op. Wel logisch zou zijn om rechten toe te kennen vanaf een bepaald minimum aan cognitieve vaardigheden.
  woensdag 13 december 2017 @ 18:40:11 #30
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_175699919
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:14 schreef marsan het volgende:

[..]

Leonardo da Vinci zegt je niets? Vasco da Gama, Jeanne d'arc, Michelangelo?
Al die namen zegt niemand iets. En die hitler figuur ook niet. Heb even op wikipedia gekeken en zoveel heeft ie ook weer niet gedaan. Bush is bijvoorbeeld al meer oorlogen gestart. Sowie dat de man van GANGNAM style op de hypothetische groepsfoto. En famke louise.
  woensdag 13 december 2017 @ 19:41:15 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175702186
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 18:29 schreef Micson het volgende:

[..]

Het klinkt logisch, maar het slaat natuurlijk nergens op. Wel logisch zou zijn om rechten toe te kennen vanaf een bepaald minimum aan cognitieve vaardigheden.
Nou, er zijn toch wel redenen te bedenken waarom je de soortgrens in plaats van een intelligentiegrens zou handhaven.
Ik heb hier op FOK! wel eens de vraag gesteld of het ethisch juist zou zijn om schapen met een IQ van boven de 100 (menselijk) in de shoarma te verwerken. Mijn conclusie was geloof ik dat het júist ethisch goed zou zijn dit te doen. Omdat je anders met gehandicaptengehakt eindigt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175703950
Terechte klacht, mijn beste.
pi_175704413
Eindelijk weer 's een goed geschreven OP.


Ik snap (zie) alleen niet waarin 'm het het verschil tussen moraliteit en de tijdsgeest zit.
pi_175704517
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 18:29 schreef Micson het volgende:

[..]

Het klinkt logisch, maar het slaat natuurlijk nergens op. Wel logisch zou zijn om rechten toe te kennen vanaf een bepaald minimum aan cognitieve vaardigheden.
Het is de andere kop van de munt met aan de andere zijde: "beestachtig", "onmenselijk" of "mensonterend"! Het zijn vaak juist de exclusief (veelal zeer creatieve) menselijke handelingen die zulke bewoordingen toeverdeeld krijgen.
  donderdag 14 december 2017 @ 00:00:14 #35
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175710521
quote:
14s.gif Op woensdag 13 december 2017 20:39 schreef LelijKnap het volgende:
Eindelijk weer 's een goed geschreven OP.

Ik snap (zie) alleen niet waarin 'm het het verschil tussen moraliteit en de tijdsgeest zit.
Onze morele kaders worden bepaald door de tijdsgeest en niet omdat ze daadwerkelijk rechtvaardig zijn. Dat punt probeerde ik althans te maken, maar het is inderdaad een beetje een warrig stuk dat op twee gedachten hinkt. Eigenlijk had ik het nog een nachtje moeten laten liggen en er dan nog eens aan moeten schaven.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, er zijn toch wel redenen te bedenken waarom je de soortgrens in plaats van een intelligentiegrens zou handhaven.
Ik heb hier op FOK! wel eens de vraag gesteld of het ethisch juist zou zijn om schapen met een IQ van boven de 100 (menselijk) in de shoarma te verwerken. Mijn conclusie was geloof ik dat het júist ethisch goed zou zijn dit te doen. Omdat je anders met gehandicaptengehakt eindigt.
Interessante vraag, maar ik zie geen argument voor je conclusie. We zien mensen juist als superieur, zoals LelijKnap zegt, omdat we mensen bepaalde unieke vermogens toedichten die andere dieren niet hebben. Je zou wezens moeten beoordelen op het al dan niet bezitten van deze vermogens en niet op hun toevallige menselijke huls.

Dit doen we al deels. Bij comateuzen mag men de stekker eruit trekken, blijkbaar is daar de afwezigheid van menselijke voortreffelijkheden wél een morele afweging waard. Dan moeten we dat referentiekader ook gebruiken bij overige gevallen, mens of niet.
pi_175710562
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 00:00 schreef Micson het volgende:

[..]

Onze morele kaders worden bepaald door de tijdsgeest en niet omdat ze daadwerkelijk rechtvaardig zijn. Dat punt probeerde ik althans te maken, maar het is inderdaad een beetje een warrig stuk dat op twee gedachten hinkt. Eigenlijk had ik het nog een nachtje moeten laten liggen en er dan nog eens aan moeten schaven.

Ja, precies, want je zei:

quote:
Het is een arbitraire grens die niets met moraliteit te maken heeft, maar alles met tijdsgeest.
en moraliteit =/= 'daadwerkelijk rechtvaardig', maar simpelweg 'het setje aan normen in een maatschappij'.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 00:06:00 ]
  donderdag 14 december 2017 @ 00:04:13 #37
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_175710610
Leefde Erasmus ook niet ergens rond 1500?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_175716940
Schitterende OP. _O_

Het wachten is op een nieuwe prominent voor op de foto.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_175717033
Mooie OP. :D Herkenbare klacht. :')
pi_175717057
Best erg.
  donderdag 14 december 2017 @ 22:20:20 #41
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175730197
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 00:01 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, precies, want je zei:

[..]

en moraliteit =/= 'daadwerkelijk rechtvaardig', maar simpelweg 'het setje aan normen in een maatschappij'.
Goed punt ja. Ik bedoelde een soort universele moraliteit. Daaraan appelleren we in ieder geval met onze mensenrechten, want die dringen we aan iedereen op omdat ze universeel goed zouden zijn.
pi_175731452
Het kwaad intrigeert en schrikt af.
Logisch dat zo’n persoon een blijvende indruk achterlaat.

[ Bericht 100% gewijzigd door Dementor op 14-12-2017 23:04:08 ]
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:40:08 #43
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175733578
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:46 schreef squatt3r het volgende:
Wat een diarree in dit topic ("20e eeuw de eeuw van Hitler"?!?)deze wannabe-kierkegaard-adept heeft de woorden existentieel en tijdsgebonden ontdekt. Ga nog wat lezen, maar probeer er niet over te schrijven.

En zoek eens op het woord "contingent" bij dat lezen.
Verklaar je nader. Wie is er invloedrijker geweest dan Hitler in de twintigste eeuw? En welke contingentie zie ik over het hoofd?

Leuk zo'n meewarige afkraakpost, maar leg dan uit hoe het volgens jou zit.
pi_175733628
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:40 schreef Micson het volgende:

[..]

Verklaar je nader. Wie is er invloedrijker geweest dan Hitler in de twintigste eeuw? En welke contingentie zie ik over het hoofd?

Leuk zo'n meewarige afkraakpost, maar leg dan uit hoe het volgens jou zit.
Heb je door dat jouw definitie van "invloedrijk" precies het voorbeeld is van een tijdsgebonden kader? Je reproduceert dus een - contingent - begrip van invloedrijk, terwijl juist daar je wat creatiever had kunnen zijn. Je lijkt ook te denken dat jouw 'alternatief' meer aanspraak mag maken op 'logica', namelijk: cognitie als uitgangspunt nemen. Waarom zou dat een teken zijn van 'ontsnappen' aan kleingeestigheid, het is slechts een reproductie van a priorën ("cognitie is een belangrijk ordeningsprincipe"). In jouw redenering suggereer je nog steeds een essentie, terwijl je in andere posts - helaas - Foucault foutief toepast, jij lijkt te suggereren dat er naast het huidige discours een 'verheven' discours is, alsof er een essentie is die jij wel weet te benoemen. Dat is per definitie een essentialistische gedachte, precies het type denken waar jij afscheid van suggereert te nemen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 01:30:08 #45
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175733833
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:47 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Heb je door dat jouw definitie van "invloedrijk" precies het voorbeeld is van een tijdsgebonden kader? Je reproduceert dus een - contingent - begrip van invloedrijk, terwijl juist daar je wat creatiever had kunnen zijn. Je lijkt ook te denken dat jouw 'alternatief' meer aanspraak mag maken op 'logica', namelijk: cognitie als uitgangspunt nemen. Waarom zou dat een teken zijn van 'ontsnappen' aan kleingeestigheid, het is slechts een reproductie van a priorën ("cognitie is een belangrijk ordeningsprincipe"). In jouw redenering suggereer je nog steeds een essentie, terwijl je in andere posts - helaas - Foucault foutief toepast, jij lijkt te suggereren dat er naast het huidige discours een 'verheven' discours is, alsof er een essentie is die jij wel weet te benoemen. Dat is per definitie een essentialistische gedachte, precies het type denken waar jij afscheid van suggereert te nemen.
Nog steeds vrij meewarig, maar in ieder geval inhoudelijk.

Jouw toepassing van contingentie suggereert relativisme: we kunnen niet weten wie de meest invloedrijke persoon van de 20ste eeuw is, omdat we per definitie gebonden zijn aan onze tijd. Hitler heeft deze tijd op menig vlak ingekleurd. Onze politieke, maatschappelijke en ideologische trends van de twintigste eeuw zijn een directe reactie op Hitler, daarom weet ik vrij zeker dat hij de meest prominente figuur van onze tijd zal zijn over vijfhonderd jaar (6 miljoen dode Joden hebben daar natuurlijk ook enige invloed op) en nog lang daarna.

Wat het morele kader betreft, daar is relativisme meer op zijn plaats. Ik wil dan ook niet zeggen dat mijn versie 'beter' is, maar alleen dat de huidige morele wetten inherent tegenstrijdig zijn. Mensenrechten vloeien voort uit menselijke capaciteiten. Als dieren deze capaciteiten ook bezitten, wat we nooit geloofden omdat we dachten dat dieren gevoelloze machines waren, dan is het afmaken van geestelijk gehandicapten logischer dan het afmaken van varkens. Ik toon de hypocrisie aan van het huidige discours, als dat zou leiden tot een minder hypocriet discours dan is dat inderdaad relatief verheven aan het huidige.

Nu weet ik alleen nog niet waarom mijn toepassing van Foucault in mijn vorige topic foutief is. Kun je dat uitleggen?
pi_175733842
"daarom weet ik vrij zeker dat hij de meest prominente figuur van onze tijd zal zijn over vijfhonderd jaar"

Je vergeet Famke Louise.
Radar.
pi_175733910
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 01:30 schreef Micson het volgende:

[..]

Nog steeds vrij meewarig, maar in ieder geval inhoudelijk.

Jij vindt het nodig om een 'waardering' van mijn post te geven, ik neem aan dat je beseft dat die waardering arbitrair is, precies datgene waar je suggereert je tegen te verzetten?

quote:
Jouw toepassing van contingentie suggereert relativisme: we kunnen niet weten wie de meest invloedrijke persoon van de 20ste eeuw is, omdat we per definitie gebonden zijn aan onze tijd. Hitler heeft deze tijd op menig vlak ingekleurd. Onze politieke, maatschappelijke en ideologische trends van de twintigste eeuw zijn een directe reactie op Hitler, daarom weet ik vrij zeker dat hij de meest prominente figuur van onze tijd zal zijn over vijfhonderd jaar (6 miljoen dode Joden hebben daar natuurlijk ook enige invloed op) en nog lang daarna.
Je gebruikt het begrip 'relativisme' nu wel erg ruimhartig, al jouw posts in dit topic zouden dan 'relativistisch' van aard kunnen zijn. Dit komt vermoedelijk omdat je denkt te zijn geïnspireerd door Kierkegaard. Helaas leidt het wel tot de conclusie dat je ergens 'vrij zeker van bent' en dankt dat je dat punt bewijst door te zeggen dat het over vijfhonderd jaar nog 'zal zijn'. Kijk eens naar de aard van je redenering: dat men iets over 500 jaar nog vindt zou jouw punt bewijzen, terwijl je tegelijk - terecht - opmerkt dat je opvattingen altijd moet zien in relatie tot context en a priorien. Jouw opvatting over 'prominent' is arbitrair en je suggestie over dat de politieke, ideologische en maatschappelijke 'trends' (sowieso, wat zouden 'trends' zijn?) een reactie zijn op Hitler is hoogdravend en gekleurd.

quote:
Wat het morele kader betreft, daar is relativisme meer op zijn plaats. Ik wil dan ook niet zeggen dat mijn versie 'beter' is, maar alleen dat de huidige morele wetten inherent tegenstrijdig zijn. Mensenrechten vloeien voort uit menselijke capaciteiten. Als dieren deze capaciteiten ook bezitten, wat we nooit geloofden omdat we dachten dat dieren gevoelloze machines waren, dan is het afmaken van geestelijk gehandicapten logischer dan het afmaken van varkens. Ik toon de hypocrisie aan van het huidige discours, als dat zou leiden tot een minder hypocriet discours dan is dat inderdaad relatief verheven aan het huidige.

Ah, dus er is relativisme, en er zijn feiten, en de feiten gaan dan over geschiedenis en de impact van Hitler? Heb je door dat precies deze selectie arbitrair is en getuigt van een bijna Christelijke - ja wannabe Kierkegaard-adept- kijk op de wereld? Maar met je inhoudelijk punt dat de 'morele weten' tegenstrijdig zijn en het huidige discours hypocriet is ben ik het eens. Je gesuggereerde alternatieve discours is op zijn minst net zo dubieus - waarom zijn cognitieve vaardigheden ineens doorslaggevend - en jouw suggestie dat het 'minder hypocriet' is, is precies weer een Christelijk standpunt waar ik net al naar verwees. Jij lijkt nog te dromen van een 'essentie', weet je wel wat Foucault daarvan zou vinden?

quote:
Nu weet ik alleen nog niet waarom mijn toepassing van Foucault in mijn vorige topic foutief is. Kun je dat uitleggen?
Jazeker, je past Foucault fragmentarisch toe, isoleert een standpunt over verzet en vergeet zijn suggesties over discours en de invloed op mensen (vergelijk Bourdieu zijn opvatting over de habitus als structureren structuur. De relatie tussen het veld en de habitus is er een van ‘ontologische medeplichtigheid’: de habitus structureert de waarneming van het veld, het veld als ruimte structureert de habitus). En dat veld is niet zo neutraal zoals jij 'de mogelijkheid tot verzet' lijkt te zien:

quote:
Net als Michel Foucault denk ik dat niet in machtsverhoudingen, maar in overheersing het kwaad schuilt. Het onderscheid ligt in de mogelijkheid tot verzet.

De vrouwen van Louis C.K. gaan vrijwillig met hem mee naar zijn hotelkamer - wat denken ze überhaupt dat de bedoeling daarvan is - en hoeven alleen maar een drieletterig woordje met de N-klank in hun verontwaardigde keeltjes te laten resoneren, om Louis ervan te weerhouden zich in hun bijzijn af te trekken. Hier is geen sprake van overheersing: oké dus.
Je lijkt hier te suggereren dat het standpunt van Foucault in deze situatie is dat er mogelijkheid is tot verzet, terwijl Foucault (o.a. in zijn beschouwing en ontleding van de geschiedenis van seksualiteit) hier veel meer over zegt: seks krijgt een 'essentie' door een 'discursieve explosie' ("locus of truth") die invloed heeft op de beleving van seksualiteit, het speelveld waarin deze interactie die jij schetst plaatsvindt is niet neutraal, maar onderdeel van de reproductie van een specifiek discours met dominante opvattingen. Jij past de 'filosoof van het verzet' verkeerd toe op een individuele situatie omdat je de samenvatting van 'surveiller et punir' wel mooi vindt. Foucault heeft bij uitstek oog voor kennis, macht en discipline op een collectiever niveau en de bijbehorende discuriseve praktijken.. De zogenaamde 'vrijheid tot emancipatoir handelen' (om "nee" te zeggen) die jij de vrouw in deze situatie toedicht is in Foucaults opvattingen veel minder vanzelfsprekend dan jij suggereert.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2017 02:26:33 ]
pi_175823652
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 01:30 schreef Micson het volgende:

[..]

Nog steeds vrij meewarig, maar in ieder geval inhoudelijk.
(..)

Nu weet ik alleen nog niet waarom mijn toepassing van Foucault in mijn vorige topic foutief is. Kun je dat uitleggen?
Begreep je het niet?
pi_175823758
Te lang verhaal, kwam hier enkel voor de groepsfoto.
  † In Memoriam † maandag 18 december 2017 @ 22:36:40 #50
460494 naoomx
pi_175824136
Dit topic laat me er weer aan herinneren aan de geweldigheid van het woord "arbitrair".

Vooral nog in het Engels.

Arbitrair
Arbitrary

Wat een woord. O+

Dank u TS.
Dank u Frank.
_O_

-------------------------------------------------

Wel echt een goed topic dit trouwens. ^O^
Als ik weer eens een keer in een filosofische bui ben en ik TS en/of squatt3r in zo'n soort rant tegenkom, zou ik zeker eens in discussie gaan. Kan ik weer eens wat leren. :)
pi_175828243
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 02:08 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Jij vindt het nodig om een 'waardering' van mijn post te geven, ik neem aan dat je beseft dat die waardering arbitrair is, precies datgene waar je suggereert je tegen te verzetten?

[..]

Je gebruikt het begrip 'relativisme' nu wel erg ruimhartig, al jouw posts in dit topic zouden dan 'relativistisch' van aard kunnen zijn. Dit komt vermoedelijk omdat je denkt te zijn geïnspireerd door Kierkegaard. Helaas leidt het wel tot de conclusie dat je ergens 'vrij zeker van bent' en dankt dat je dat punt bewijst door te zeggen dat het over vijfhonderd jaar nog 'zal zijn'. Kijk eens naar de aard van je redenering: dat men iets over 500 jaar nog vindt zou jouw punt bewijzen, terwijl je tegelijk - terecht - opmerkt dat je opvattingen altijd moet zien in relatie tot context en a priorien. Jouw opvatting over 'prominent' is arbitrair en je suggestie over dat de politieke, ideologische en maatschappelijke 'trends' (sowieso, wat zouden 'trends' zijn?) een reactie zijn op Hitler is hoogdravend en gekleurd.

[..]

Ah, dus er is relativisme, en er zijn feiten, en de feiten gaan dan over geschiedenis en de impact van Hitler? Heb je door dat precies deze selectie arbitrair is en getuigt van een bijna Christelijke - ja wannabe Kierkegaard-adept- kijk op de wereld? Maar met je inhoudelijk punt dat de 'morele weten' tegenstrijdig zijn en het huidige discours hypocriet is ben ik het eens. Je gesuggereerde alternatieve discours is op zijn minst net zo dubieus - waarom zijn cognitieve vaardigheden ineens doorslaggevend - en jouw suggestie dat het 'minder hypocriet' is, is precies weer een Christelijk standpunt waar ik net al naar verwees. Jij lijkt nog te dromen van een 'essentie', weet je wel wat Foucault daarvan zou vinden?

[..]

Jazeker, je past Foucault fragmentarisch toe, isoleert een standpunt over verzet en vergeet zijn suggesties over discours en de invloed op mensen (vergelijk Bourdieu zijn opvatting over de habitus als structureren structuur. De relatie tussen het veld en de habitus is er een van ‘ontologische medeplichtigheid’: de habitus structureert de waarneming van het veld, het veld als ruimte structureert de habitus). En dat veld is niet zo neutraal zoals jij 'de mogelijkheid tot verzet' lijkt te zien:

[..]

Je lijkt hier te suggereren dat het standpunt van Foucault in deze situatie is dat er mogelijkheid is tot verzet, terwijl Foucault (o.a. in zijn beschouwing en ontleding van de geschiedenis van seksualiteit) hier veel meer over zegt: seks krijgt een 'essentie' door een 'discursieve explosie' ("locus of truth") die invloed heeft op de beleving van seksualiteit, het speelveld waarin deze interactie die jij schetst plaatsvindt is niet neutraal, maar onderdeel van de reproductie van een specifiek discours met dominante opvattingen. Jij past de 'filosoof van het verzet' verkeerd toe op een individuele situatie omdat je de samenvatting van 'surveiller et punir' wel mooi vindt. Foucault heeft bij uitstek oog voor kennis, macht en discipline op een collectiever niveau en de bijbehorende discuriseve praktijken.. De zogenaamde 'vrijheid tot emancipatoir handelen' (om "nee" te zeggen) die jij de vrouw in deze situatie toedicht is in Foucaults opvattingen veel minder vanzelfsprekend dan jij suggereert.
En jij probeert zo geforceerd je kennis te etaleren dat het resultaat niet meer is dan inhoudsloos gebrabbel. Het aanvallende karakter richting Micson kun je er gelukkig nog wel uit extraheren ^O^

Waar je ook last van hebt is het idee dat een analyse of denkwijze per se het patroon van een filosofische school zou moeten volgen. Dus als je iemand verwijt bekrompen te zijn (of hoe je het dan ook richting Micson formuleert), mag je eerst eens zèlf in de spiegel kijken.

gr. gr.

PJ.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828275
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:10 schreef Marsenal het volgende:
Stel azijnzeikers zeg, ik begrijp de gedachtekronkel van de TS, neem het allemaal niet zo serieus. Hitlers naam zal inderdaad het langst resoneren van alle namen van deze tijd _O_
En dit. Iemand schrijft een dondersgoeie OP (hopelijk heeft TS het zelf geschreven en is het niet ergens van internet getrokken) en vervolgens komen de fokkertjes niet verder dan meewarig doen over de vermeend (!) beperkte historische kennis van TS. Daar gaat het, godverdomme, toch niet om! :')
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828295
quote:
3s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:57 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

En jij probeert zo geforceerd je kennis te etaleren dat het resultaat niet meer is dan inhoudsloos gebrabbel. Het aanvallende karakter richting Micson kun je er gelukkig nog wel uit extraheren ^O^

Waar je ook last van hebt is het idee dat een analyse of denkwijze per se het patroon van een filosofische school zou moeten volgen. Dus als je iemand verwijt bekrompen te zijn (of hoe je het dan ook richting Micson formuleert), mag je eerst eens zèlf in de spiegel kijken.

gr. gr.

PJ.
Knap dat jij denkt te weten waar ik “last van heb”, of heb jij er soms last van, over “in de spiegel kijken” gesproken?

Nee hoor, ik vind helemaal niet dat je een “filosofische school” moet volgen (of sterker nog: consistent hoeft te zijn in je redenering, dat leidt tot saaiheid. Vloeibaarheid is aantrekkelijker) Maar als je wel filosofen aanhaalt zou het wat mij betreft wel meer moeten zijn dan namedropping of in ieder geval niet claimen dat een filosoof iets zou vinden/beweert terwijl dat niet klopt. Laat de filosoof dan achterwege en zeg gewoon dat je het zelf vindt. Maar toch nobel dat je het even opnam voor Micson. Ik waardeer overigens een stuk van de inhoud van zijn post, maar zie geen relatie met de filosofen die hij denkt aan te halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2017 01:04:19 ]
  dinsdag 19 december 2017 @ 01:03:19 #54
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_175828308
Het wordt tijd voor n bundeltje, Micson.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_175828343
quote:
10s.gif Op woensdag 13 december 2017 10:56 schreef Chai het volgende:

[..]

Jij schat Jan Modaal in als een scherp mes? Ik denk dat TS zich treffend heeft voorgedaan als Jan Modaal wat geschiedeniskennis betreft.
Ik denk dat jij vooral jezelf lichtelijk overschat. Ik denk niet dat je dom bent, maar aan de andere kant heb ik je ook weer niet op overmatig veel kennis en intellect kunnen betrappen in die tig duizend posts van je.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828388
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:02 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Knap dat jij denkt te weten waar ik “last van heb”, of heb jij er soms last van, over “in de spiegel kijken” gesproken?

Nee hoor, ik vind helemaal niet dat je een “filosofische school” moet volgen (of sterker nog: consistent hoeft te zijn in je redenering, dat leidt tot saaiheid. Vloeibaarheid is aantrekkelijker) Maar als je wel filosofen aanhaalt zou het wat mij betreft wel meer moeten zijn dan namedropping of in ieder geval niet claimen dat een filosoof iets zou vinden/beweert terwijl dat niet klopt. Laat de filosoof dan achterwege en zeg gewoon dat je het zelf vindt. Maar toch nobel dat je het even opnam voor Micson. Ik waardeer overigens een stuk van de inhoud van zijn post, maar zie geen relatie met de filosofen die hij denkt aan te halen.
Okay, dit is fair, maar je eerdere posts zijn toch licht aanmatigend. Ook lees ik 10 keer meer 'namen' in jouw posts dan in die van TS.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828431
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:00 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

En dit. Iemand schrijft een dondersgoeie OP (hopelijk heeft TS het zelf geschreven en is het niet ergens van internet getrokken) en vervolgens komen de fokkertjes niet verder dan meewarig doen over de vermeend (!) beperkte historische kennis van TS. Daar gaat het, godverdomme, toch niet om! :')
Zegt degene die mijn reactie “inhoudsloos gebrabbel” noemt. Leuk en solidair dat je ook het woord meewarig gebruikt. Maar TS maakt zich schuldig aan wat hij bekritiseert: hij denkt dat zijn alternatieve morele orde “verheven” is en dus dat cognitie als uitgangspunt doorslaggevend is. Daar heb ik een reactie op gegeven.
pi_175828445
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:07 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Okay, dit is fair, maar je eerdere posts zijn toch licht aanmatigend. Ook lees ik 10 keer meer 'namen' in jouw posts dan in die van TS.
Dat was misschien ook niet nodig inderdaad :)
pi_175828485
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, er zijn toch wel redenen te bedenken waarom je de soortgrens in plaats van een intelligentiegrens zou handhaven.
Ik heb hier op FOK! wel eens de vraag gesteld of het ethisch juist zou zijn om schapen met een IQ van boven de 100 (menselijk) in de shoarma te verwerken. Mijn conclusie was geloof ik dat het júist ethisch goed zou zijn dit te doen. Omdat je anders met gehandicaptengehakt eindigt.
Nog niet zo heel lang geleden was de soortgrens helemaal geen criterium. Denk aan de negers die we als slaven hebben gebruikt en in een recenter verleden bijvoorbeeld de aboriginals in Australië. Om maar te zwijgen over Hitler en de stiekem nog gavere Stalin.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828543
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:13 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Nog niet zo heel lang geleden was de soortgrens helemaal geen criterium. Denk aan de negers die we als slaven hebben gebruikt en in een recenter verleden bijvoorbeeld de aboriginals in Australië. Om maar te zwijgen over Hitler en de stiekem nog gavere Stalin.
Of Napoleon. Maar dit vind ik ook mooi aan de post van ts: in de horizon van alternatieve morele waarderingen, kan er daar een “verheven” in zijn. Zou mooi zijn als daar op KLB een discussie over kan ontstaan. Als dat lukt zal mijn bijdrage constructiever van aard zijn dan eerst, dank PJ.
pi_175828556
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:09 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Zegt degene die mijn reactie “inhoudsloos gebrabbel” noemt. Leuk en solidair dat je ook het woord meewarig gebruikt. Maar TS maakt zich schuldig aan wat hij bekritiseert: hij denkt dat zijn alternatieve morele orde “verheven” is en dus dat cognitie als uitgangspunt doorslaggevend is. Daar heb ik een reactie op gegeven.
Meewarig is een zeer goede omschrijving van veel van de reacties hier op fok. We hebben zelfs een smiley om die houding uit te beelden => :')

En ja, "inhoudsloos gebrabbel" is harde kritiek. Alleen ik meen het. Ik heb je posts gelezen, maar ik kon er nauwelijks chocola van maken (en ik ben niet echt dom, al zeg ik het zelf).
Toevoeging: ik geloof beslist dat je meer scholing hebt gehad dan ik wat betreft filosofie / grote denkers.

Wat verheven betreft: Ja, in essentie is het ietwat verheven om zo'n OP te schrijven, maar ik vond jouw belerende reacties op TS een stuk meer verheven overkomen.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828581
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:16 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Of Napoleon. Maar dit vind ik ook mooi aan de post van ts: in de horizon van alternatieve morele waarderingen, kan er daar een “verheven” in zijn. Zou mooi zijn als daar op KLB een discussie over kan ontstaan. Als dat lukt zal mijn bijdrage constructiever van aard zijn dan eerst, dank PJ.
Je verschuiving richting redelijkheid doet me deugd. Serieus :)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_175828602
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:17 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Meewarig is een zeer goede omschrijving van veel van de reacties hier op fok. We hebben zelfs een smiley om die houding uit te beelden => :')

En ja, "inhoudsloos gebrabbel" is harde kritiek. Alleen ik meen het. Ik heb je posts gelezen, maar ik kon er nauwelijks chocola van maken (en ik ben niet echt dom, al zeg ik het zelf).

Wat verheven betreft: Ja, in essentie is het ietwat verheven om zo'n OP te schrijven, maar ik vond jouw belerende reacties op TS een stuk meer verheven overkomen.
Ik ga nu slapen, ik denk dat ik begrijp wat je met verheven/aanmatigend bedoelt, zoals ik net schreef zal ik daar serieus op letten. De intentie van mijn eerdere post was niet bedoeld als het etaleren van vermeende kennis, ik dacht in de eerste plaats een inhoudelijk reactie te geven. Die kwam, zoals wel vaker, niet goed over en lees als inhoudsloos gebrabbel. Als dit topic actief blijft zal ik voor de herkansing gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2017 01:20:45 ]
pi_175828644
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:19 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Je verschuiving richting redelijkheid doet me deugd. Serieus :)
“Deugd” is een mooi woord in deze context. En ook al is het KLB, ik dacht na over wat je schreef en denk dat ik het herkende, dus ik ga eraan werken en hoop dat dit topic nog even blijft leven, want ts maakt interessante punten en verwoordt het op een alledaagse en toegankelijke manier, dat is knap.
pi_175828777
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:22 schreef squatt3r het volgende:

[..]

“Deugd” is een mooi woord in deze context. En ook al is het KLB, ik dacht na over wat je schreef en denk dat ik het herkende, dus ik ga eraan werken en hoop dat dit topic nog even blijft leven, want ts maakt interessante punten en verwoordt het op een alledaagse en toegankelijke manier, dat is knap.
Precies! Het is een leuke manier om zo'n gedachtengang op te schrijven. Creatiever dan ik het zou kunnen in ieder geval.
Ik denk dat we blij mogen zijn, dat er in deze neergaande spiraal waar fok in lijkt te zitten, nog mensen zijn die de moeite nemen voor een OP als deze.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  dinsdag 19 december 2017 @ 07:40:25 #66
461713 Terminuz
Stop feeding me, I am a Troll!
pi_175829752
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:22 schreef Falco het volgende:

[..]


[..]

:?
Mijne stamt af van TWD alleen de s is een z nu :)
God doesn't help stupid!
  dinsdag 19 december 2017 @ 10:55:52 #67
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175832608
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 20:41 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is de andere kop van de munt met aan de andere zijde: "beestachtig", "onmenselijk" of "mensonterend"! Het zijn vaak juist de exclusief (veelal zeer creatieve) menselijke handelingen die zulke bewoordingen toeverdeeld krijgen.
Nazi-Duitsland is enerzijds de ultieme dystopie, anderzijds de hoogste vorm van menselijk kunnen. Daarom wordt het Nazisme altijd maar als maatstaf voor van alles en nog wat gebruikt en duurt de heerschappij van Hitler maar voort.

Overigens weer een uitstekend topic van ts. Inspireert mij om tzt ook een wat langer topic te schrijven.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  dinsdag 19 december 2017 @ 11:46:15 #68
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175833917
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:09 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Zegt degene die mijn reactie “inhoudsloos gebrabbel” noemt. Leuk en solidair dat je ook het woord meewarig gebruikt. Maar TS maakt zich schuldig aan wat hij bekritiseert: hij denkt dat zijn alternatieve morele orde “verheven” is en dus dat cognitie als uitgangspunt doorslaggevend is. Daar heb ik een reactie op gegeven.
Ik vond het schitterende scherpslijperij die mijn pet helaas nog te boven gaat. Toch maar eens een basiscursus filosofie gaan volgen. Heb jij tips?
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175855277
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:46 schreef Geelman het volgende:

[..]

Ik vond het schitterende scherpslijperij die mijn pet helaas nog te boven gaat. Toch maar eens een basiscursus filosofie gaan volgen. Heb jij tips?
Hmm moet ik even over nadenken, welke regio? Het staat of valt vaak met n goede leraar. Zoals je kan zien valt mijn toelichting ook vaak niet goed :)
  dinsdag 19 december 2017 @ 23:51:17 #70
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175855443
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 23:44 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Hmm moet ik even over nadenken, welke regio? Het staat of valt vaak met n goede leraar. Zoals je kan zien valt mijn toelichting ook vaak niet goed :)
Haaglanden.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  donderdag 21 december 2017 @ 13:27:03 #71
240618 Micson
The lonely stoner
pi_175891251
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 22:22 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Begreep je het niet?
Jawel mijn gewaardeerde criticaster. Ik ben momenteel in pre-kerstvakantiestress verwikkeld, maar ik neem zeker de moeite om je post van repliek te dienen. Waarschijnlijk als ik volgevreten van het kerstdiner in bad lig, daar alle stress van de afgelopen week van me af masturbeer en dan drijvend in mijn eigen zaad mijn smartphonetje erbij pak en lekker ga FOK!-en.

Dat verdient je post wel, ondanks die immer badinerende steken onder de gordel.
pi_175892097
Moest meteen aan Galileo Galilei denken met z'n helicopter.

Overigens heel leuk geschreven stukje ^O^
pi_175894008
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:27 schreef Micson het volgende:

[..]

Jawel mijn gewaardeerde criticaster. Ik ben momenteel in pre-kerstvakantiestress verwikkeld, maar ik neem zeker de moeite om je post van repliek te dienen. Waarschijnlijk als ik volgevreten van het kerstdiner in bad lig, daar alle stress van de afgelopen week van me af masturbeer en dan drijvend in mijn eigen zaad mijn smartphonetje erbij pak en lekker ga FOK!-en.

Dat verdient je post wel, ondanks die immer badinerende steken onder de gordel.
Succes met de pre-kerstvakantiestress, ik beland na vandaag in de kerstvakantie, maar allicht dat we in het nieuwe jaar dit gesprek met een virtueel goed glas wijn kunnen voortzetten. PJ wees mij ook op de balinerende steken onder de gordel, die zal ik achterwege laten. Ze zijn onnodig en zitten een goed gesprek in de weg. Kortom, ik waardeer je post en zal dat inhoudelijk beter uiten. Misschien 'ns bespreken waarom cognitie als ordeningsprincipe (of opvattingen over bewustzijn) en vermeende opvattingen over 'logischere toepassingen' hiervan 'beter' zouden zijn, volgens mij is het argument al mooi gemaakt als je zegt dat het anders, vergelijkbaar is of 'net zo goed' zo had kunnen zijn. Het besef dat alles net zo goed anders had kunnen zijn zou de waarde die mensen nu hechten aan hoe het is in perspectief moeten plaatsen. Dat nog even tijdens de pre-kerstvakantiestres, sterkte en geniet ervan.
  donderdag 21 december 2017 @ 15:43:24 #74
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_175894066
Liever nog dat men deze tijd dan herinnert als de tijd van A.Hitler dan van S.Jobs die verdorie een telefoontje een kekke update heeft gegeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')