En jij probeert zo geforceerd je kennis te etaleren dat het resultaat niet meer is dan inhoudsloos gebrabbel. Het aanvallende karakter richting Micson kun je er gelukkig nog wel uit extraherenquote:Op vrijdag 15 december 2017 02:08 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Jij vindt het nodig om een 'waardering' van mijn post te geven, ik neem aan dat je beseft dat die waardering arbitrair is, precies datgene waar je suggereert je tegen te verzetten?
[..]
Je gebruikt het begrip 'relativisme' nu wel erg ruimhartig, al jouw posts in dit topic zouden dan 'relativistisch' van aard kunnen zijn. Dit komt vermoedelijk omdat je denkt te zijn geïnspireerd door Kierkegaard. Helaas leidt het wel tot de conclusie dat je ergens 'vrij zeker van bent' en dankt dat je dat punt bewijst door te zeggen dat het over vijfhonderd jaar nog 'zal zijn'. Kijk eens naar de aard van je redenering: dat men iets over 500 jaar nog vindt zou jouw punt bewijzen, terwijl je tegelijk - terecht - opmerkt dat je opvattingen altijd moet zien in relatie tot context en a priorien. Jouw opvatting over 'prominent' is arbitrair en je suggestie over dat de politieke, ideologische en maatschappelijke 'trends' (sowieso, wat zouden 'trends' zijn?) een reactie zijn op Hitler is hoogdravend en gekleurd.
[..]
Ah, dus er is relativisme, en er zijn feiten, en de feiten gaan dan over geschiedenis en de impact van Hitler? Heb je door dat precies deze selectie arbitrair is en getuigt van een bijna Christelijke - ja wannabe Kierkegaard-adept- kijk op de wereld? Maar met je inhoudelijk punt dat de 'morele weten' tegenstrijdig zijn en het huidige discours hypocriet is ben ik het eens. Je gesuggereerde alternatieve discours is op zijn minst net zo dubieus - waarom zijn cognitieve vaardigheden ineens doorslaggevend - en jouw suggestie dat het 'minder hypocriet' is, is precies weer een Christelijk standpunt waar ik net al naar verwees. Jij lijkt nog te dromen van een 'essentie', weet je wel wat Foucault daarvan zou vinden?
[..]
Jazeker, je past Foucault fragmentarisch toe, isoleert een standpunt over verzet en vergeet zijn suggesties over discours en de invloed op mensen (vergelijk Bourdieu zijn opvatting over de habitus als structureren structuur. De relatie tussen het veld en de habitus is er een van ‘ontologische medeplichtigheid’: de habitus structureert de waarneming van het veld, het veld als ruimte structureert de habitus). En dat veld is niet zo neutraal zoals jij 'de mogelijkheid tot verzet' lijkt te zien:
[..]
Je lijkt hier te suggereren dat het standpunt van Foucault in deze situatie is dat er mogelijkheid is tot verzet, terwijl Foucault (o.a. in zijn beschouwing en ontleding van de geschiedenis van seksualiteit) hier veel meer over zegt: seks krijgt een 'essentie' door een 'discursieve explosie' ("locus of truth") die invloed heeft op de beleving van seksualiteit, het speelveld waarin deze interactie die jij schetst plaatsvindt is niet neutraal, maar onderdeel van de reproductie van een specifiek discours met dominante opvattingen. Jij past de 'filosoof van het verzet' verkeerd toe op een individuele situatie omdat je de samenvatting van 'surveiller et punir' wel mooi vindt. Foucault heeft bij uitstek oog voor kennis, macht en discipline op een collectiever niveau en de bijbehorende discuriseve praktijken.. De zogenaamde 'vrijheid tot emancipatoir handelen' (om "nee" te zeggen) die jij de vrouw in deze situatie toedicht is in Foucaults opvattingen veel minder vanzelfsprekend dan jij suggereert.
En dit. Iemand schrijft een dondersgoeie OP (hopelijk heeft TS het zelf geschreven en is het niet ergens van internet getrokken) en vervolgens komen de fokkertjes niet verder dan meewarig doen over de vermeend (!) beperkte historische kennis van TS. Daar gaat het, godverdomme, toch niet om!quote:Op woensdag 13 december 2017 00:10 schreef Marsenal het volgende:
Stel azijnzeikers zeg, ik begrijp de gedachtekronkel van de TS, neem het allemaal niet zo serieus. Hitlers naam zal inderdaad het langst resoneren van alle namen van deze tijd
Knap dat jij denkt te weten waar ik “last van heb”, of heb jij er soms last van, over “in de spiegel kijken” gesproken?quote:Op dinsdag 19 december 2017 00:57 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
En jij probeert zo geforceerd je kennis te etaleren dat het resultaat niet meer is dan inhoudsloos gebrabbel. Het aanvallende karakter richting Micson kun je er gelukkig nog wel uit extraheren![]()
Waar je ook last van hebt is het idee dat een analyse of denkwijze per se het patroon van een filosofische school zou moeten volgen. Dus als je iemand verwijt bekrompen te zijn (of hoe je het dan ook richting Micson formuleert), mag je eerst eens zèlf in de spiegel kijken.
gr. gr.
PJ.
Ik denk dat jij vooral jezelf lichtelijk overschat. Ik denk niet dat je dom bent, maar aan de andere kant heb ik je ook weer niet op overmatig veel kennis en intellect kunnen betrappen in die tig duizend posts van je.quote:Op woensdag 13 december 2017 10:56 schreef Chai het volgende:
[..]
Jij schat Jan Modaal in als een scherp mes? Ik denk dat TS zich treffend heeft voorgedaan als Jan Modaal wat geschiedeniskennis betreft.
Okay, dit is fair, maar je eerdere posts zijn toch licht aanmatigend. Ook lees ik 10 keer meer 'namen' in jouw posts dan in die van TS.quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:02 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Knap dat jij denkt te weten waar ik “last van heb”, of heb jij er soms last van, over “in de spiegel kijken” gesproken?
Nee hoor, ik vind helemaal niet dat je een “filosofische school” moet volgen (of sterker nog: consistent hoeft te zijn in je redenering, dat leidt tot saaiheid. Vloeibaarheid is aantrekkelijker) Maar als je wel filosofen aanhaalt zou het wat mij betreft wel meer moeten zijn dan namedropping of in ieder geval niet claimen dat een filosoof iets zou vinden/beweert terwijl dat niet klopt. Laat de filosoof dan achterwege en zeg gewoon dat je het zelf vindt. Maar toch nobel dat je het even opnam voor Micson. Ik waardeer overigens een stuk van de inhoud van zijn post, maar zie geen relatie met de filosofen die hij denkt aan te halen.
Zegt degene die mijn reactie “inhoudsloos gebrabbel” noemt. Leuk en solidair dat je ook het woord meewarig gebruikt. Maar TS maakt zich schuldig aan wat hij bekritiseert: hij denkt dat zijn alternatieve morele orde “verheven” is en dus dat cognitie als uitgangspunt doorslaggevend is. Daar heb ik een reactie op gegeven.quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
En dit. Iemand schrijft een dondersgoeie OP (hopelijk heeft TS het zelf geschreven en is het niet ergens van internet getrokken) en vervolgens komen de fokkertjes niet verder dan meewarig doen over de vermeend (!) beperkte historische kennis van TS. Daar gaat het, godverdomme, toch niet om!
Dat was misschien ook niet nodig inderdaadquote:Op dinsdag 19 december 2017 01:07 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Okay, dit is fair, maar je eerdere posts zijn toch licht aanmatigend. Ook lees ik 10 keer meer 'namen' in jouw posts dan in die van TS.
Nog niet zo heel lang geleden was de soortgrens helemaal geen criterium. Denk aan de negers die we als slaven hebben gebruikt en in een recenter verleden bijvoorbeeld de aboriginals in Australië. Om maar te zwijgen over Hitler en de stiekem nog gavere Stalin.quote:Op woensdag 13 december 2017 19:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, er zijn toch wel redenen te bedenken waarom je de soortgrens in plaats van een intelligentiegrens zou handhaven.
Ik heb hier op FOK! wel eens de vraag gesteld of het ethisch juist zou zijn om schapen met een IQ van boven de 100 (menselijk) in de shoarma te verwerken. Mijn conclusie was geloof ik dat het júist ethisch goed zou zijn dit te doen. Omdat je anders met gehandicaptengehakt eindigt.
Of Napoleon. Maar dit vind ik ook mooi aan de post van ts: in de horizon van alternatieve morele waarderingen, kan er daar een “verheven” in zijn. Zou mooi zijn als daar op KLB een discussie over kan ontstaan. Als dat lukt zal mijn bijdrage constructiever van aard zijn dan eerst, dank PJ.quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:13 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Nog niet zo heel lang geleden was de soortgrens helemaal geen criterium. Denk aan de negers die we als slaven hebben gebruikt en in een recenter verleden bijvoorbeeld de aboriginals in Australië. Om maar te zwijgen over Hitler en de stiekem nog gavere Stalin.
Meewarig is een zeer goede omschrijving van veel van de reacties hier op fok. We hebben zelfs een smiley om die houding uit te beelden =>quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:09 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Zegt degene die mijn reactie “inhoudsloos gebrabbel” noemt. Leuk en solidair dat je ook het woord meewarig gebruikt. Maar TS maakt zich schuldig aan wat hij bekritiseert: hij denkt dat zijn alternatieve morele orde “verheven” is en dus dat cognitie als uitgangspunt doorslaggevend is. Daar heb ik een reactie op gegeven.
Je verschuiving richting redelijkheid doet me deugd. Serieusquote:Op dinsdag 19 december 2017 01:16 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Of Napoleon. Maar dit vind ik ook mooi aan de post van ts: in de horizon van alternatieve morele waarderingen, kan er daar een “verheven” in zijn. Zou mooi zijn als daar op KLB een discussie over kan ontstaan. Als dat lukt zal mijn bijdrage constructiever van aard zijn dan eerst, dank PJ.
Ik ga nu slapen, ik denk dat ik begrijp wat je met verheven/aanmatigend bedoelt, zoals ik net schreef zal ik daar serieus op letten. De intentie van mijn eerdere post was niet bedoeld als het etaleren van vermeende kennis, ik dacht in de eerste plaats een inhoudelijk reactie te geven. Die kwam, zoals wel vaker, niet goed over en lees als inhoudsloos gebrabbel. Als dit topic actief blijft zal ik voor de herkansing gaan.quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:17 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Meewarig is een zeer goede omschrijving van veel van de reacties hier op fok. We hebben zelfs een smiley om die houding uit te beelden =>
En ja, "inhoudsloos gebrabbel" is harde kritiek. Alleen ik meen het. Ik heb je posts gelezen, maar ik kon er nauwelijks chocola van maken (en ik ben niet echt dom, al zeg ik het zelf).
Wat verheven betreft: Ja, in essentie is het ietwat verheven om zo'n OP te schrijven, maar ik vond jouw belerende reacties op TS een stuk meer verheven overkomen.
“Deugd” is een mooi woord in deze context. En ook al is het KLB, ik dacht na over wat je schreef en denk dat ik het herkende, dus ik ga eraan werken en hoop dat dit topic nog even blijft leven, want ts maakt interessante punten en verwoordt het op een alledaagse en toegankelijke manier, dat is knap.quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:19 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Je verschuiving richting redelijkheid doet me deugd. Serieus
Precies! Het is een leuke manier om zo'n gedachtengang op te schrijven. Creatiever dan ik het zou kunnen in ieder geval.quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:22 schreef squatt3r het volgende:
[..]
“Deugd” is een mooi woord in deze context. En ook al is het KLB, ik dacht na over wat je schreef en denk dat ik het herkende, dus ik ga eraan werken en hoop dat dit topic nog even blijft leven, want ts maakt interessante punten en verwoordt het op een alledaagse en toegankelijke manier, dat is knap.
Nazi-Duitsland is enerzijds de ultieme dystopie, anderzijds de hoogste vorm van menselijk kunnen. Daarom wordt het Nazisme altijd maar als maatstaf voor van alles en nog wat gebruikt en duurt de heerschappij van Hitler maar voort.quote:Op woensdag 13 december 2017 20:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is de andere kop van de munt met aan de andere zijde: "beestachtig", "onmenselijk" of "mensonterend"! Het zijn vaak juist de exclusief (veelal zeer creatieve) menselijke handelingen die zulke bewoordingen toeverdeeld krijgen.
Ik vond het schitterende scherpslijperij die mijn pet helaas nog te boven gaat. Toch maar eens een basiscursus filosofie gaan volgen. Heb jij tips?quote:Op dinsdag 19 december 2017 01:09 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Zegt degene die mijn reactie “inhoudsloos gebrabbel” noemt. Leuk en solidair dat je ook het woord meewarig gebruikt. Maar TS maakt zich schuldig aan wat hij bekritiseert: hij denkt dat zijn alternatieve morele orde “verheven” is en dus dat cognitie als uitgangspunt doorslaggevend is. Daar heb ik een reactie op gegeven.
Hmm moet ik even over nadenken, welke regio? Het staat of valt vaak met n goede leraar. Zoals je kan zien valt mijn toelichting ook vaak niet goedquote:Op dinsdag 19 december 2017 11:46 schreef Geelman het volgende:
[..]
Ik vond het schitterende scherpslijperij die mijn pet helaas nog te boven gaat. Toch maar eens een basiscursus filosofie gaan volgen. Heb jij tips?
Haaglanden.quote:Op dinsdag 19 december 2017 23:44 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Hmm moet ik even over nadenken, welke regio? Het staat of valt vaak met n goede leraar. Zoals je kan zien valt mijn toelichting ook vaak niet goed
Jawel mijn gewaardeerde criticaster. Ik ben momenteel in pre-kerstvakantiestress verwikkeld, maar ik neem zeker de moeite om je post van repliek te dienen. Waarschijnlijk als ik volgevreten van het kerstdiner in bad lig, daar alle stress van de afgelopen week van me af masturbeer en dan drijvend in mijn eigen zaad mijn smartphonetje erbij pak en lekker ga FOK!-en.quote:
Succes met de pre-kerstvakantiestress, ik beland na vandaag in de kerstvakantie, maar allicht dat we in het nieuwe jaar dit gesprek met een virtueel goed glas wijn kunnen voortzetten. PJ wees mij ook op de balinerende steken onder de gordel, die zal ik achterwege laten. Ze zijn onnodig en zitten een goed gesprek in de weg. Kortom, ik waardeer je post en zal dat inhoudelijk beter uiten. Misschien 'ns bespreken waarom cognitie als ordeningsprincipe (of opvattingen over bewustzijn) en vermeende opvattingen over 'logischere toepassingen' hiervan 'beter' zouden zijn, volgens mij is het argument al mooi gemaakt als je zegt dat het anders, vergelijkbaar is of 'net zo goed' zo had kunnen zijn. Het besef dat alles net zo goed anders had kunnen zijn zou de waarde die mensen nu hechten aan hoe het is in perspectief moeten plaatsen. Dat nog even tijdens de pre-kerstvakantiestres, sterkte en geniet ervan.quote:Op donderdag 21 december 2017 13:27 schreef Micson het volgende:
[..]
Jawel mijn gewaardeerde criticaster. Ik ben momenteel in pre-kerstvakantiestress verwikkeld, maar ik neem zeker de moeite om je post van repliek te dienen. Waarschijnlijk als ik volgevreten van het kerstdiner in bad lig, daar alle stress van de afgelopen week van me af masturbeer en dan drijvend in mijn eigen zaad mijn smartphonetje erbij pak en lekker ga FOK!-en.
Dat verdient je post wel, ondanks die immer badinerende steken onder de gordel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |