abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_175512778
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:18 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Maar je moet wel fit zijn om het een hele race vol te houden en behoorlijke (nek)spieren hebben om de g-krachten op te vangen.
Ja, absoluut. Was ook zeker niet mijn bedoeling dat tegen te spreken.
pi_175512868
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:38 schreef SnowOokami het volgende:
Honda heeft foto's van z'n 2017 motor online gezet (de 2018 is een door ontwikkeling van dit concept):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
pi_175512956
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:32 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt :D
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175513353
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt :D
Volgens mij zit het zo ongeveer:
OUGXT8R.jpg

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:32 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
Alleen Honda heeft Mercedes durven kopiëren naar mijn weten, de 2017 motor had ook al de split turbo alleen de MGU-H zat geïntegreerd in het blok die hebben ze nu "los" gehaald zodat die ook vervangen kan worden in enkele uren.
Concept blijft voor de 2018 motor hetzelfde alleen de componenten worden verbeterd.
  dinsdag 5 december 2017 @ 19:50:54 #230
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175513360
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt :D
Is niet zo moeilijk toch ?

Gewoon uitlaat en inlaat volgen, waar die kruizen = Turbo.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175513659
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:50 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Is niet zo moeilijk toch ?

Gewoon uitlaat en inlaat volgen, waar die kruizen = Turbo.
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175513786
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
Turbo zit hierachter:
dA9PJ4p.jpg

OUGXT8R.jpg
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:09:05 #233
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175513866
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
Aj, je hebt gelijk

Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
hS9gHjuL.png

Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.

Zo dus
borgwarner-efr-7064-turbo-2.jpg

Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)

En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175513906
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Aj, je hebt gelijk

Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
[ afbeelding ]

Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.

Zo dus
[ afbeelding ]
Ik heb een Z20LEH in m'n Astra liggen :P maar goed het zijn idd 2 compressors.
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:13:58 #235
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175513976
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:10 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Ik heb een Z20LEH in m'n Astra liggen :P maar goed het zijn idd 2 compressors.
Das wel een leuk blokje, ik heb wel eens mogen sturen in een Z20LET (zafira).
Dat wil nog heel aardig voor zo'n busje
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:16:26 #236
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175514038
Maar moet wel zeggen dat het composietwerk van die blokken altijd om te janken is. Mercedesblok had ook al een aantal van die delen die zum kotsen waren zeg :P
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175514078
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:13 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Das wel een leuk blokje, ik heb wel eens mogen sturen in een Z20LET (zafira).
Dat wil nog heel aardig voor zo'n busje
Idd :7

Maar het split turbo concept heeft volgens mij inderdaad als grote voordeel dat de inlaat lucht een koeler is dan als je de inlaat compressor bij de uitlaat houdt = meer zuurstof = grotere boem.
pi_175514101
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Aj, je hebt gelijk

Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
[ afbeelding ]

Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.

Zo dus
[ afbeelding ]

Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)

En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie
Ja, ik heb hem door _O-
Turbo is soms lastig als één onderdeel te zien, vooral in dit geval.

Nu snap ik ook meteen waarom die MGU-H zo onbetrouwbaar als de pest is.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:19:42 #239
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175514119
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:18 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Idd :7

Maar het split turbo concept heeft volgens mij inderdaad als grote voordeel dat de inlaat lucht een koeler is dan als je de inlaat compressor bij de uitlaat houdt = meer zuurstof = grotere boem.
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:

[b]Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)

En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie
[/b]
Correct
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175514160
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:19 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Correct
:D

De spec 4 motor heeft een nieuwe kop (sterker/zwaarder) en de MGU-H is dus iets verder van het blok gemonteerd.
Honda hoeft nu "enkel" de brandstof efficiency en MGU-H winst te verbeteren, ICE technisch is het een behoorlijk goede motor.
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:24:47 #241
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175514242
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:21 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

:D

De spec 4 motor heeft een nieuwe kop (sterker/zwaarder) en de MGU-H is dus iets verder van het blok gemonteerd.
Honda hoeft nu "enkel" de brandstof efficiency en MGU-H winst te verbeteren, ICE technisch is het een behoorlijk goede motor.
Mercedes zit al op 50% efficiëntie van de verbrandingsmotor in totaal. Ik ben toch bang dat die het trucje met MGU-H iets te goed voor elkaar hebben.. Ferrari komt misschien volgend jaar close, maar ik verwacht niet veel van Renooit en Honda helaas.

Al is de uitval van de Honda wel minder dan de Renooit's de laatste races...
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:28:00 #242
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175514295
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:18 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ja, ik heb hem door _O-
Turbo is soms lastig als één onderdeel te zien, vooral in dit geval.

Nu snap ik ook meteen waarom die MGU-H zo onbetrouwbaar als de pest is.
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.

Hoe moeilijk kan dat zijn :D

Kijk zo ziet dat er dus blijkbaar bij Renooit uit f1-european-gp-2016-mgu-h.jpg
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175514450
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:28 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.

Hoe moeilijk kan dat zijn :D
Misschien dat het nogal lastig is om een elektro motor in de buurt van dergelijke warme componenten stabiel te houden? Ze hadden mid-season nogal last van shaft/bearing problemen, op F1technical begreep ik dat ze problemen hadden met de extreme (warmte/frictie) omstandigheden waarin de MGU-H zich verkeerd.
Ding heeft overigens een andere ratio dan de turbo compressors (ca 30.000 rpm), dus weet jij veel wat voor mechanisme daar zit.

Voor zover ik weet zit de MGU-H vanaf 2018 wat hoger vergeleken met de 2017 motor om dat te verbeteren.
pi_175514996
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:28 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.

Hoe moeilijk kan dat zijn :D

Kijk zo ziet dat er dus blijkbaar bij Renooit uit [ afbeelding ]
Tja... Ik kan ook een elektromotor bouwen. Helaas is het toch niet zo simpel als het klinkt, en dan heb je ook nog een hele krappe hete ruimte waar ie in gepropt moet worden.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:55:45 #245
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175515092
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:33 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Misschien dat het nogal lastig is om een elektro motor in de buurt van dergelijke warme componenten stabiel te houden? Ze hadden mid-season nogal last van shaft/bearing problemen, op F1technical begreep ik dat ze problemen hadden met de extreme (warmte/frictie) omstandigheden waarin de MGU-H zich verkeerd.
Ding heeft overigens een andere ratio dan de turbo compressors (ca 30.000 rpm), dus weet jij veel wat voor mechanisme daar zit.

Voor zover ik weet zit de MGU-H vanaf 2018 wat hoger vergeleken met de 2017 motor om dat te verbeteren.
Opzich wel verklaarbaar daarmee ja, ik kan mij voorstellen dat die as die door het blok heen loopt aardig wat problemen kan opleveren.

Toch wel bizar. Brawn koopt Honda op, gooit er een Merc blok in en word kampioen.
Vervolgens koop Mercedes Brawn over en wint daarmee 4 titels... En Honda...
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 20:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Tja... Ik kan ook een elektromotor bouwen. Helaas is het toch niet zo simpel als het klinkt, en dan heb je ook nog een hele krappe hete ruimte waar ie in gepropt moet worden.
Ik snap ook dat het niet zo simpel is, maar ik vind het apart dat het ene team het trucje zo goed doorheeft en de rest maar een beetje blijft behelpen. Mercedes domineerde de afgelopen 2 races zwaar namelijk.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175515594
Het probleem van het geheel is die idioot lange turbo-as. Van de turbine, door de MGU-H naar de compressor. Die draait 100000 toeren en mag niet trillen of resoneren, compleet in balans zijn.

Die lagers moet dus superlicht lopen, maar ook enorme hitte van de afvoeren.

Die foto van die Magneti Marellie turbo is van van Ferrari 2014 schijnt. Die zijn in 2015 overgestapt op MGU-H - Compressor - Turbine. Evenals Renault heeft.

Overigens diep respect voor Honda, die deze turbo in krap een jaar werkens gekregen hebben. Mercedes was al in 2011-12 ermee bezig. Die konden nog 2 jaar finetunen, Honda moest gelijk ermee racen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Fer op 05-12-2017 21:23:43 ]
.
pi_175516123
Een kijkje binnenin de voormalige Arrows/ Super Aguri/ Caterham F1 faciliteiten in Leafield:

pi_175516809
Ik vind het machtig mooie techniek die F1 blokjes. Ik heb achtergrond in luchtvaarttechniek en ook wel wat ontwikkeling bij Prost Racing in de tijd maar dit is toch smullen hoor.
pi_175517388
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 22:00 schreef jpjedi het volgende:
Ik vind het machtig mooie techniek die F1 blokjes. Ik heb achtergrond in luchtvaarttechniek en ook wel wat ontwikkeling bij Prost Racing in de tijd maar dit is toch smullen hoor.
Heb zelf een civiel technische achtergrond maar vind motor techniek echt prachtig O+
  dinsdag 5 december 2017 @ 22:35:17 #250
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175517606
Werktuigbouwkunde tegenwoordig hier, in de composiet. Dus droom soms wel eens om de overstap te maken :P
Als ook van de sarcastische opmerkingen
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')