Ja, absoluut. Was ook zeker niet mijn bedoeling dat tegen te spreken.quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar je moet wel fit zijn om het een hele race vol te houden en behoorlijke (nek)spieren hebben om de g-krachten op te vangen.
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:38 schreef SnowOokami het volgende:
Honda heeft foto's van z'n 2017 motor online gezet (de 2018 is een door ontwikkeling van dit concept):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebtquote:Op dinsdag 5 december 2017 19:32 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
Volgens mij zit het zo ongeveer:quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt
Alleen Honda heeft Mercedes durven kopiëren naar mijn weten, de 2017 motor had ook al de split turbo alleen de MGU-H zat geïntegreerd in het blok die hebben ze nu "los" gehaald zodat die ook vervangen kan worden in enkele uren.quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:32 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
Is niet zo moeilijk toch ?quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:50 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Is niet zo moeilijk toch ?
Gewoon uitlaat en inlaat volgen, waar die kruizen = Turbo.
Turbo zit hierachter:quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
Aj, je hebt gelijkquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
Ik heb een Z20LEH in m'n Astra liggen maar goed het zijn idd 2 compressors.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Aj, je hebt gelijk
Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
[ afbeelding ]
Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.
Zo dus
[ afbeelding ]
Das wel een leuk blokje, ik heb wel eens mogen sturen in een Z20LET (zafira).quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:10 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik heb een Z20LEH in m'n Astra liggen maar goed het zijn idd 2 compressors.
Iddquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:13 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Das wel een leuk blokje, ik heb wel eens mogen sturen in een Z20LET (zafira).
Dat wil nog heel aardig voor zo'n busje
Ja, ik heb hem doorquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Aj, je hebt gelijk
Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
[ afbeelding ]
Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.
Zo dus
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)
En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie
quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:18 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Idd
Maar het split turbo concept heeft volgens mij inderdaad als grote voordeel dat de inlaat lucht een koeler is dan als je de inlaat compressor bij de uitlaat houdt = meer zuurstof = grotere boem.
Correctquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:
[b]Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)
En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie[/b]
quote:
Mercedes zit al op 50% efficiëntie van de verbrandingsmotor in totaal. Ik ben toch bang dat die het trucje met MGU-H iets te goed voor elkaar hebben.. Ferrari komt misschien volgend jaar close, maar ik verwacht niet veel van Renooit en Honda helaas.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:21 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
De spec 4 motor heeft een nieuwe kop (sterker/zwaarder) en de MGU-H is dus iets verder van het blok gemonteerd.
Honda hoeft nu "enkel" de brandstof efficiency en MGU-H winst te verbeteren, ICE technisch is het een behoorlijk goede motor.
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, ik heb hem door
Turbo is soms lastig als één onderdeel te zien, vooral in dit geval.
Nu snap ik ook meteen waarom die MGU-H zo onbetrouwbaar als de pest is.
Misschien dat het nogal lastig is om een elektro motor in de buurt van dergelijke warme componenten stabiel te houden? Ze hadden mid-season nogal last van shaft/bearing problemen, op F1technical begreep ik dat ze problemen hadden met de extreme (warmte/frictie) omstandigheden waarin de MGU-H zich verkeerd.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:28 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.
Hoe moeilijk kan dat zijn
Tja... Ik kan ook een elektromotor bouwen. Helaas is het toch niet zo simpel als het klinkt, en dan heb je ook nog een hele krappe hete ruimte waar ie in gepropt moet worden.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:28 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.
Hoe moeilijk kan dat zijn
Kijk zo ziet dat er dus blijkbaar bij Renooit uit [ afbeelding ]
Opzich wel verklaarbaar daarmee ja, ik kan mij voorstellen dat die as die door het blok heen loopt aardig wat problemen kan opleveren.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:33 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Misschien dat het nogal lastig is om een elektro motor in de buurt van dergelijke warme componenten stabiel te houden? Ze hadden mid-season nogal last van shaft/bearing problemen, op F1technical begreep ik dat ze problemen hadden met de extreme (warmte/frictie) omstandigheden waarin de MGU-H zich verkeerd.
Ding heeft overigens een andere ratio dan de turbo compressors (ca 30.000 rpm), dus weet jij veel wat voor mechanisme daar zit.
Voor zover ik weet zit de MGU-H vanaf 2018 wat hoger vergeleken met de 2017 motor om dat te verbeteren.
Ik snap ook dat het niet zo simpel is, maar ik vind het apart dat het ene team het trucje zo goed doorheeft en de rest maar een beetje blijft behelpen. Mercedes domineerde de afgelopen 2 races zwaar namelijk.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tja... Ik kan ook een elektromotor bouwen. Helaas is het toch niet zo simpel als het klinkt, en dan heb je ook nog een hele krappe hete ruimte waar ie in gepropt moet worden.
Heb zelf een civiel technische achtergrond maar vind motor techniek echt prachtigquote:Op dinsdag 5 december 2017 22:00 schreef jpjedi het volgende:
Ik vind het machtig mooie techniek die F1 blokjes. Ik heb achtergrond in luchtvaarttechniek en ook wel wat ontwikkeling bij Prost Racing in de tijd maar dit is toch smullen hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |