abonnement Unibet Coolblue
pi_175332732
Ik word er zo moe van hè.

Kijk, wat Sinterklaas zo leuk en uniek maakte, was dat iedereen meewerkte aan het sprookje. Kranten schreven artikelen zoals "Sinterklaas geeft dit jaar meer geld uit aan cadeau's" (ipv. "Ouders geven dit jaar meer geld uit aan Sinterklaascadeau's") etc.

Die magie is door de hele discussie verziekt en krijg je met aanpassingen aan Piet ook niet zomaar meer terug.

En waarschijnlijk hebben de mensen die roepen dat Zwarte Piet racistisch is helemaal gelijk. Maar dat had anders gebracht moeten worden. Een suggestie om andere liedjes te zingen, of voor mijn part ook een beschuldiging "Sinterklaas is een racist en een slavendrijver".

Dat had ongetwijfeld ook kalmerend gewerkt, door het spreken in de derde persoon. Dat doet men in de Tweede Kamer ook om emoties te bedaren.
  maandag 27 november 2017 @ 08:57:11 #127
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175332746
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 08:54 schreef remlof het volgende:
Ik vond Lubach’s item over het sleepwetreferendum minder.
Maar ik blijf hem subliem vinden.
Lubach kan nog weleens overdrijven en als je het dan niet met hem eens bent, wordt het ergerlijk. Al vond ik zijn ZP-item juist wat genuanceerder/rustiger (waarschijnlijk omdat hij nu ook al genoeg haat krijgt).
pi_175332752
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Iemand in het ZML-topic verwoordde het goed. De meeste zijn nogal "fair weather" kijkers. Zolang ze het maar eens zijn met Lubach is het een fantastisch programma. Als ze het er mee oneens zijn is het propaganda van links. Journalistiek is blijkbaar alleen onafhankelijk als het een boodschap verkondigt die je onderschrijft.
Topics hier over dat soort programma’s zijn toch al niet te doen :P
  maandag 27 november 2017 @ 08:58:57 #129
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175332772
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:55 schreef Igen het volgende:
Ik word er zo moe van hè.

Kijk, wat Sinterklaas zo leuk en uniek maakte, was dat iedereen meewerkte aan het sprookje. Kranten schreven artikelen zoals "Sinterklaas geeft dit jaar meer geld uit aan cadeau's" (ipv. "Ouders geven dit jaar meer geld uit aan Sinterklaascadeau's") etc.

Die magie is door de hele discussie verziekt en krijg je met aanpassingen aan Piet ook niet zomaar meer terug.

En waarschijnlijk hebben de mensen die roepen dat Zwarte Piet racistisch is helemaal gelijk. Maar dat had anders gebracht moeten worden. Een suggestie om andere liedjes te zingen, of voor mijn part ook een beschuldiging "Sinterklaas is een racist en een slavendrijver".

Dat had ongetwijfeld ook kalmerend gewerkt, door het spreken in de derde persoon. Dat doet men in de Tweede Kamer ook om emoties te bedaren.
Op het moment dat voorstanders van eender welk standpunt zelfs basisscholen gaan binnenvallen wordt het bijna beter om het hele feest maar af te schaffen. Reddeloos verloren, hier komen we niet meer uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 november 2017 @ 09:00:31 #130
104871 remlof
Europees federalist
pi_175332795
Sowieso is een pan-Europees kerstfeest beter voor de hegemonie in onze Unie.
pi_175332799
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op het moment dat voorstanders van eender welk standpunt zelfs basisscholen gaan binnenvallen wordt het bijna beter om het hele feest maar af te schaffen. Reddeloos verloren, hier komen we niet meer uit.
Dat gaat me toch ook te ver. Het moet vooral gedepolitiseerd worden. Het is verdorie gewoon een kinderfeest.
pi_175332802
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op het moment dat voorstanders van eender welk standpunt zelfs basisscholen gaan binnenvallen wordt het bijna beter om het hele feest maar af te schaffen. Reddeloos verloren, hier komen we niet meer uit.
Dat lijkt mij ook de enige oplossing ja.
pi_175332824
quote:
2s.gif Op maandag 27 november 2017 09:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat gaat me toch ook te ver. Het moet vooral gedepolitiseerd worden. Het is verdorie gewoon een kinderfeest.
Het kan alleen gedepolitiseerd worden als er consensus over de invulling komt, en die consensus is de komende 10 jaar niet te verwachten. Afschaffen is dus eigenlijk de enige optie.
  maandag 27 november 2017 @ 09:03:10 #134
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175332826
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:55 schreef Igen het volgende:
Ik word er zo moe van hè.

Kijk, wat Sinterklaas zo leuk en uniek maakte, was dat iedereen meewerkte aan het sprookje. Kranten schreven artikelen zoals "Sinterklaas geeft dit jaar meer geld uit aan cadeau's" (ipv. "Ouders geven dit jaar meer geld uit aan Sinterklaascadeau's") etc.

Die magie is door de hele discussie verziekt en krijg je met aanpassingen aan Piet ook niet zomaar meer terug.

En waarschijnlijk hebben de mensen die roepen dat Zwarte Piet racistisch is helemaal gelijk. Maar dat had anders gebracht moeten worden. Een suggestie om andere liedjes te zingen, of voor mijn part ook een beschuldiging "Sinterklaas is een racist en een slavendrijver".

Dat had ongetwijfeld ook kalmerend gewerkt, door het spreken in de derde persoon. Dat doet men in de Tweede Kamer ook om emoties te bedaren.
Vorig jaar kwam een Britse filosoof met een boek over eer waarin hij twee acties van zendelingen beschreef. In een Afrikaans land probeerden ze vrouwenbesnijdenis te beëindigen en in China het binden van voeten. De zendelingen in China kozen ervoor om de Chinezen in hun waarde te laten en langzaam te begeleiden naar het afschaffen van het binden van voeten. Dat ging vrij snel en de Chinezen hadden het gevoel dat ze zelf tot dat besluit waren gekomen. Vrouwenbesnijdenis was al op z'n retour maar door de manier van handelen van de zendelingen werden de mensen dwars en nam het juist weer toe.

Ik denk dat het hier ook zo is, de anti-Pieten hebben geen ruimte gegeven zodat de mensen zonder eerverlies ZP konden omturnen in roetveegpiet.

Verder denk ik dat het over tien jaar wel weer normaal is, alleen dan met een roetveegpiet.
pi_175332838
Wat Lubach ook aanhaalde is het ressentiment van mensen in de provincie jegens de Randstad. Weer steekt rancune de kop op, keihard vast willen houden aan Zwarte Piet alleen maar om linkse rakkers dwars te kunnen zitten.

Die koppige redenering lees je hier op Fok ook vaak. Volgens mij zijn de meesten prima in staat om te begrijpen dat de klassieke Zwarte Piet gewoon een racistische karikatuur is, maar blijven ze het tot in den treure verdedigen omdat ze geen strobreed toe willen geven aan "linkse mensen".
  maandag 27 november 2017 @ 09:05:24 #136
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175332861
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Het kan alleen gedepolitiseerd worden als er consensus over de invulling komt, en die consensus is de komende 10 jaar niet te verwachten. Afschaffen is dus eigenlijk de enige optie.
Het probleem bij dit onderwerp is dat beide partijen alleen maar tevreden zijn als 'die ander' zich ook gaat conformeren. De optie 'ieder zijn eigen keuze' is daarmee onbespreekbaar, en maakt een compromis (voorlopig) inderdaad onmogelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 november 2017 @ 09:06:17 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175332871
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:03 schreef Mystikvm het volgende:
Volgens mij zijn de meesten prima in staat om te begrijpen dat de klassieke Zwarte Piet gewoon een racistische karikatuur is, maar blijven ze het tot in den treure verdedigen omdat ze geen strobreed toe willen geven aan "linkse mensen".
Dit soort drogredeneringen is nu net wat die hele ZP-discussie tot zo'n grote ellende maakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175332874
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Het kan alleen gedepolitiseerd worden als er consensus over de invulling komt, en die consensus is de komende 10 jaar niet te verwachten. Afschaffen is dus eigenlijk de enige optie.
Wat een nonsens weer. Een paar incidenten als argument aanhalen om een verder heel leuk kinderfeest af te schaffen. Totaal wereldvreemd.
  maandag 27 november 2017 @ 09:06:35 #139
104871 remlof
Europees federalist
pi_175332878
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het probleem bij dit onderwerp is dat beide partijen alleen maar tevreden zijn als 'die ander' zich ook gaat conformeren. De optie 'ieder zijn eigen keuze' is daarmee onbespreekbaar, en maakt een compromis (voorlopig) inderdaad onmogelijk.
Omdat een racistische karikatuur blijven gebruiken geen optie is.
pi_175332899
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit soort drogredeneringen is nu net wat die hele ZP-discussie tot zo'n grote ellende maakt.
Waarom precies? Iets is toch wel een racistische karikatuur of niet? Waarom zou daarin een compromis gevonden moeten worden?
  maandag 27 november 2017 @ 09:07:53 #141
461397 Jip141
I can show you the world
pi_175332901
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Iemand in het ZML-topic verwoordde het goed. De meeste zijn nogal "fair weather" kijkers. Zolang ze het maar eens zijn met Lubach is het een fantastisch programma. Als ze het er mee oneens zijn is het propaganda van links. Journalistiek is blijkbaar alleen onafhankelijk als het een boodschap verkondigt die je onderschrijft.
Mijn kritiek op ZML dat hij inderdaad doorgaans de makkelijkste populaire mening kiest van zijn publiek.

Dus wel goed dit, maar ja het speelt natuurlijk ook mee dat ik het ermee eens ben, laten we wel wezen.
It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it. (Aristotle)
  maandag 27 november 2017 @ 09:07:54 #142
104871 remlof
Europees federalist
pi_175332902
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 09:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat een nonsens weer. Een paar incidenten als argument aanhalen om een verder heel leuk kinderfeest af te schaffen. Totaal wereldvreemd.
Sinterklaas blijft wel. Die hulpjes van hem zijn uiteindelijk toch maar bijzaak en zijn al vaker veranderd.
  maandag 27 november 2017 @ 09:08:42 #143
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175332918
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:07 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Waarom precies? Iets is toch wel een racistische karikatuur of niet? Waarom zou daarin een compromis gevonden moeten worden?
Je stopt een 'ieder weldenkend mens' en een stroman in één zin. Dus ja, drogredeneringen.

Staat volledig los van de vraag of iets nu een racistische karikatuur is of niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 november 2017 @ 09:08:44 #144
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175332920
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:03 schreef Mystikvm het volgende:
Wat Lubach ook aanhaalde is het ressentiment van mensen in de provincie jegens de Randstad. Weer steekt rancune de kop op, keihard vast willen houden aan Zwarte Piet alleen maar om linkse rakkers dwars te kunnen zitten.

Die koppige redenering lees je hier op Fok ook vaak. Volgens mij zijn de meesten prima in staat om te begrijpen dat de klassieke Zwarte Piet gewoon een racistische karikatuur is, maar blijven ze het tot in den treure verdedigen omdat ze geen strobreed toe willen geven aan "linkse mensen".
Er zijn genoeg plekken en mensen in de Randstad waar mensen vasthouden aan Zwarte Piet, net zoals er plekken 'in de provincie' zijn waar roetveegpiet van de partij is. Die kloof wat betreft ZP lijkt mij dus redelijk onzinnig.

Wel is er ressentiment en een kloof tussen de provincie en de Randstad op andere vlakken. En terecht ook, denk alleen maar eens aan het feit dat de Noordelijke drie provincies tezamen één procent van de gasbaten krijgen. Dat de verbinding Zwolle- Enschede er twee jaar heeft uitgelegen of dat station Almelo maanden niet gebruikt kon worden. Dat soort dingen zijn enorm irritant als je in die provincies woont.
  maandag 27 november 2017 @ 09:09:52 #145
461397 Jip141
I can show you the world
pi_175332941
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:03 schreef Mystikvm het volgende:
Wat Lubach ook aanhaalde is het ressentiment van mensen in de provincie jegens de Randstad. Weer steekt rancune de kop op, keihard vast willen houden aan Zwarte Piet alleen maar om linkse rakkers dwars te kunnen zitten.

Die koppige redenering lees je hier op Fok ook vaak. Volgens mij zijn de meesten prima in staat om te begrijpen dat de klassieke Zwarte Piet gewoon een racistische karikatuur is, maar blijven ze het tot in den treure verdedigen omdat ze geen strobreed toe willen geven aan "linkse mensen".
Dat sentiment is ook heel erg aangewakkerd door de media. Goed dat hij dat fenomeen aanstipt.

Vooral aan de rechterkant die de provincie voorstelde als nobelen die ons beschermen tegen vreemde pc-elementen.

Maar ook VK en NOS deden het met titels als “Zwarte Piet triomfeert in de provincie” en dergelijke.

Het gaat allang niet meer om Zwarte Piet.
It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it. (Aristotle)
pi_175332952
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je stopt een 'ieder weldenkend mens' en een stroman in één zin. Dus ja, drogredeneringen.

Staat volledig los van de vraag of iets nu een racistische karikatuur is of niet.
Ik denk niet dat het een stroman is. Ik denk dat veel mensen in deze discussie door rancune worden gedreven maar zich verstoppen achter argumenten als "het komt door de schoorsteen" en "het is traditie".
pi_175332967
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 09:06 schreef remlof het volgende:

[..]

Omdat een racistische karikatuur blijven gebruiken geen optie is.
Natuurlijk wel. Laat de organisatoren van feestjes dat lekker zelf bepalen.
pi_175332982
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 09:07 schreef remlof het volgende:

[..]

Sinterklaas blijft wel. Die hulpjes van hem zijn uiteindelijk toch maar bijzaak en zijn al vaker veranderd.
Dus is roepen om Sinterklaas af te schaffen compleet zot.
  maandag 27 november 2017 @ 09:12:38 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175332988
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 09:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Laat de organisatoren van feestjes dat lekker zelf bepalen.
Tja, en dat is dus voor beide partijen geen optie. Er is maar 1 goed en 1 fout.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175332998
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 09:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Laat de organisatoren van feestjes dat lekker zelf bepalen.
Overigens: hier ben ik het wel mee eens. Mensen moeten natuurlijk zelf weten of ze racistische karikaturen gaan gebruiken. Maar dan moeten ze niet zeiken dat er mensen zijn die ze er op wijzen hoe racistisch die karikatuur eigenlijk is. Ik vind niet dat het maar met de mantel van traditie toegedekt moet worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')