Ulx | donderdag 23 november 2017 @ 17:01 |
Ulx | donderdag 23 november 2017 @ 17:03 |
Als met al begint het slechte nieuws zich op te stapelen. Dat maakt de onderhandelingspositie van de Britten er niet beter op. | |
Tijger_m | donderdag 23 november 2017 @ 17:42 |
Ach, zo lang de fantasie nog regeert zal er weinig veranderen. Zolangzamerhand denk ik dat het een situatie is geworden waarin men het zal moeten voelen ipv horen. | |
Pietverdriet | donderdag 23 november 2017 @ 17:46 |
Ach, dat doet het hier ook | |
Ulx | donderdag 23 november 2017 @ 19:02 |
What about hier dan? | |
Pietverdriet | donderdag 23 november 2017 @ 20:45 |
In deze draad wordt er ook lustig op los gefantaseerd | |
The_Temp | donderdag 23 november 2017 @ 22:00 |
https://www.bloomberg.com(...)&utm_campaign=brexit | |
Old_Pal | vrijdag 24 november 2017 @ 04:40 |
Voor mij is het duidelijk dat de deprimerende jaren '70 weer terugkeren in het VK. De jeugd had geen hoop op een voorspoedige toekomst, de werkloosheid was hoog. Don't be told what you want Don't be told what you need There's no future No future No future for you | |
Slaro | vrijdag 24 november 2017 @ 05:10 |
Britten zijn gewoon niet consisten genoeg, had May afgelopen verkiezingen met enige overmacht gewonnen had je dit probleem niet gehad en een relatief sterke positie gezien haar standpunten, nu ben je te afhankelijk van die luis in de pels Boris Johnson. | |
Ulx | vrijdag 24 november 2017 @ 08:20 |
British workers could go nearly two decades without a real pay raise due to the country's economic decline
| |
Ulx | vrijdag 24 november 2017 @ 08:59 |
Ken Clarke: Tories had deal with Rupert Murdoch for 2010 election
| |
J.B. | vrijdag 24 november 2017 @ 09:55 |
Wellicht dat ze eindelijk begrepen hebben hoe de EU werkt en dat het echt menens is... | |
Perrin | vrijdag 24 november 2017 @ 13:04 |
| |
zakjapannertje | vrijdag 24 november 2017 @ 14:35 |
Volgens dit gerucht gaat de Britse luchtvaartsector fors inleveren in Europahttps://www.nu.nl/economi(...)-bij-luchtvaart.html | |
Tijger_m | vrijdag 24 november 2017 @ 14:56 |
Dat is geen gerucht, Open Skies reguleert alle EU vluchtbewegingen en landingsrechten en is een verdrag gesloten door de EU, als het VK uit de EU stapt is Open Skies niet langer van toepassing op het VK en hebben ze dus simpelweg geen landingsrechten en toegestane vluchtbewegingen meer. Da's nou een van die EU agencies waar ze vanaf willen, net als de EMA en de EBA. Euratom is er ook zo een en die valt niet eens onder de EU. Het is allemaal erg amateuristisch zonder blijkbaar enig benul wat het VK allemaal aan de EU heeft overgedragen. | |
Ulx | vrijdag 24 november 2017 @ 18:06 |
Dat referendum was misschien niet echt een heel goed plan. Ze hebben geen idee wat op ze afkomt. | |
J.B. | zaterdag 25 november 2017 @ 01:54 |
Lijkt me een prima zaak, dan blijft dat strontvervelende bezopen Britse tuig ook eens op dat eiland van ze. | |
Morendo | zaterdag 25 november 2017 @ 01:58 |
Het was een heel goed plan. Omdat iedereen een overwinning had verwacht, en de euro-sceptics dan een generatielang buitenspel zouden staan. Maar tussen droom en daad.... | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 05:36 |
Wat betreft die luchtvaartmaatschappijen valt echt wel iets op te verzinnen, ze kunnen voor vluchten binnen de EU (van A naar B), een andere airline (in naam) maken en het hoofdkantoor in een Europese lidstaat plaatsen. Dat lijkt me niet zo onoverkomelijk in deze, bovendien heeft de EU zelf ook veel baat bij deze prijsvechters, dus ik denk niet dat van beide kanten even overboord zal worden gezet dus. [ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 25-11-2017 10:00:32 ] | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 07:26 |
Natuurlijk. Die Brexit is geen enkel probleem. Gewoon een beetje paniekvoetbal spelen, een beetje improviseren en roeien met de riemen die je niet hebt. Dan gaat het prima. | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 07:33 |
De EU trekt inderdaad niet echt een duidelijke lijn. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 07:50 |
Natuurlijk wel: "Hoi VK. Jullie willen niet meer bij onze club? Nou, dan mag je niet meer in het clubhuis of op ons terrein komen." Duidelijker dan dat kan volgens mij niet. | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 09:20 |
Dat vinden sommige clubleden anders best wel kut. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 09:26 |
Dit soort praktische dingen zal inderdaad wel geregeld worden. | |
DestroyerPiet | zaterdag 25 november 2017 @ 09:37 |
ja ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen hier wel iets op gaan verzinnen, maar het verplaatsen van hoofdkantoren (en verkopen van 50% van de aandelenen aan europeese aandeelhouders) betekent dat de economische verdiensten van deze maatschappijen in europa terecht zullen komen ipv in het VK. | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 09:47 |
Volgens mij krijg je dan zoiets als ze nu doen met Easyjet Zwitserland. Feitelijk verkoop je die tak dan aan een operator, een ander bedrijf dus, die vluchten uitvoert van in dit geval Geneve en zij betalen een bepaald bedrag om dat te mogen doen. Dat heeft voor- en nadelen. Hetzelfde als franchises zoals Starbucks en KFC, om waar wat voorbeelden te noemen, worden gebruikt in andere landen. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 10:04 |
Tja. Maar de afspraak is dat het ex-lid van het terrein vertrekt. En mocht hij weer langs willen komen zitten daar wat voorwaarden aan. Zo simpel is het. En ja. Het heeft nadelen. Maar in de club hebben ze elkaar nog. | |
The_Temp | zaterdag 25 november 2017 @ 10:17 |
Die winst kan je ook wel weer laten terugvloeien naar de UK met constructies.. | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 10:20 |
Voor sommige clubleden is dit toekomstige ex-lid toch belangrijk genoeg om er niet al te hard tegen te zijn. | |
The_Temp | zaterdag 25 november 2017 @ 10:21 |
Ondertussen heeft Tusk aan May een ultimatum gegeven tot 04 december om met een laatste bod te komen voor de EU-top in december.. De meeste geluiden zijn gematigd positief over de exit-bill, de Ierse grens blijft nog wel een pijnpunt.. Denk persoonlijk dat ze wel (gedeeltelijk) over zullen gaan naar fase 2 van de onderhandelingen. Hoop het wel, want daar is meer vuurwerk te verwachten. Al is het alleen maar omdat het dan voor de EU-landen een véél grotere uitdaging gaat worden om één front te vormen | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 10:28 |
De kans dat de Britten zelf op tijd één front gaan vormen lijkt vooralsnog niet erg groot. | |
The_Temp | zaterdag 25 november 2017 @ 10:29 |
Ook dat ja Ben ook erg benieuwd wanneer May gaat sneuvelen | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 10:30 |
En zolang dat het geval is, is het voor de resterende EU-leden vrij eenvoudig om het zelf wel eens te blijven | |
The_Temp | zaterdag 25 november 2017 @ 10:35 |
Mwah, daar zou ik niet zo zeker van zijn.. De belangen van de EU-lamden gaan wel erg uit elkaar lopen nu. Kijk, iedereen is het er wel mee eens dat de UK moet betalen, liefst zoveel mogelijk. En over de Ierse grens zullen ze het in grote lijnen ook wel eens zijn. Maar nin fase 2 gaan sommige landen eigen industrieën willen beschermen, terwijl anderen bijvoorbeeld hun export naar de UK willen veiligstellen. Op landbouw, visserij, industrie, diensten etcetera etcetera willen alle EU-landen iets anders | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 10:41 |
Maar dat is allemaal niet zo van belang zolang de Britten zelf niet met een eenduidige visie komen. En dat zit er voorlopig echt niet in. May heeft amper draagvlak binnen haar eigen partij, laat staan binnen de samenleving. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 10:42 |
Het is één markt. Protectionisme per land gaat meevallen. Maar als er bedrijven zijn die alleen met het VK zaken doen gaan die wel een uitdaging tegemoet. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 10:44 |
Tegen de tijd dat het er om gaat dringen zal het bedrijfsleven wel flink de druk opvoeren om een voorlopig compromis te sluiten. Of om de onderhandelingen te rekken. Die big bang gaat er vermoedelijk niet echt komen. | |
Falco | zaterdag 25 november 2017 @ 10:46 |
Ahja maar goed, die Britten zijn ook zo lekker eensgezind nu.. Ik verwacht ook wel weer een typische EU-houdini-truc, waarbij de Britten inbinden. | |
Sjeunie | zaterdag 25 november 2017 @ 10:47 |
''Grimsby residents branded 'idiots' for Brexit vote as seafood industry seeks free trade deal'' http://www.grimsbytelegra(...)idiots-brexit-740750 Bedankt he Nigel! | |
Sjeunie | zaterdag 25 november 2017 @ 11:07 |
Volgens mij is juist het dilemma rond de Ierse grens datgene wat de boel ophoud, voorlopig hebben ze 40 bn toegezegd, wat nog wel meer worden, en met de EU citizens right is het ook 90% rond, maar Leo Varadkar heeft al gezegd dat de ''UK must give written guarantee of no hard border with Northern Ireland before negotiations can move on'' zo niet, zal hij de brexit talks blokkeren, Ondertussen gaf Tusk de UK gisteren 10 dagen om het Irish border problem op te lossen als de UK een doorbraak in de onderhandelingen wil in december. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 11:24 |
Of ze wachten niet af en kijken verder. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 11:36 |
Oh, ook dat gebeurt. Maar zolang je op twee paarden kan wedden zal dat niet nagelaten worden | |
Old_Pal | zaterdag 25 november 2017 @ 11:40 |
| |
Tijger_m | zaterdag 25 november 2017 @ 11:43 |
Je mist een essentieel punt, ik had het ook niet over de luchtvaartmaatschappijen maar over het feit dat zonder deelname in Open Skies er geen landingsrechten zijn in het VK. Dat houd in dat niemand vanaf een britse luchthaven kan opstijgen of landen, wat voor vlag er op je vliegtuig staat is irrelevant. Nu denk ik niet dat het zover komt tenzij het VK volledig op een confrontatie aanstuurt met de EU maar het moet wel geregeld worden anders is het door mij geschetste scenario gewoon de realiteit. Overigens is Easyjet al verhuisd naar Oostenrijk om die reden. | |
J.B. | zaterdag 25 november 2017 @ 12:21 |
Dat lijkt me eerder in het nadeel van de Britten, met eender welk akkoord voor het Verenigd Koninkrijk zullen alle lidstaten namelijk unaniem in moeten gaan stemmen. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 12:28 |
Is de Britse overheid verantwoordelijk te stellen voor economische schade die door de Brexit ontstaat? Als blijkt dat het volk voorgelogen is bijvoorbeeld? | |
The_Temp | zaterdag 25 november 2017 @ 14:55 |
Je zit nu nog in een onderhandeling waarbij beide partijen ongeveer weten wat ze willen. Je zit straks in een onderhandeling waarbij de ene partij nog intern aan het knokken is wat ze willen, en de andere partij een vat vol tegenstellingen is. Politico heeft een mooi overzicht gemaakt van de tegenstrijdige belangen, die pas in deze fase de kop op gaan steken https://www.politico.eu/article/what-the-eu27-wants-from-brexit/ Oftewel: dit kan nog héél lang gaan duren [ Bericht 27% gewijzigd door The_Temp op 25-11-2017 15:02:05 ] | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 15:00 |
Als dat niet in de onderhandelingen wordt geregeld vraag ik me af waar de onderhandelingen uberhaupt over gaan . | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 15:01 |
Dat lijkt me juist in het voordeel, immers is bijvoorbeeld een Nederland niet gebaat bij de ecomische ineenstorting van het Verenigd Koninkrijk, om maar een voorbeeld te noemen en zal Nederland pas mee instemmen als de impact gematigd is relatief. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 15:04 |
Niemand wil dat. Alleen is de kans dat het VK er meer last van gaat hebben iets groter. Nederland gaat niet kapot als het VK op zijn nek gaat. | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 15:05 |
Zolang het VK geen eenduidig idee heeft wat het nu eigenlijk wil worden in het post-Brexit tijdperk dan zal het een lastig verhaal worden maar er schijnt de laatste tijd wat meer uniformiteit te zien zijn. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 15:06 |
Als je ruzie met je buurman hebt kun je dreigen je eigen huis in de fik te steken zodat hij last krijgt van de rook, maar veel indruk zal je waarschijnlijk niet maken. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 15:15 |
Oh die echte Brexit zie ik er dit decennium ook niet van komen, veel te ingewikkeld | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 15:55 |
Ik wel. | |
Glijdt_licht | zaterdag 25 november 2017 @ 16:40 |
Ik weet het niet.. ik zie het nog wel gebeuren dat de Britten terug willen, maar dat ze dan alle speciale regelingen in moeten leveren. Het pond inwisselen voor de euro, volledig over op metrisch stelsel etc. En ze krijgen die Europese instellingen niet terug. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 17:22 |
Voor 2050 zie ik dat niet gebeuren. De huidige generatie brexiteers moet snappen wat ze missen. Anders blijft het gesodemieter. | |
zakjapannertje | zaterdag 25 november 2017 @ 17:37 |
Die zullen dan intussen wel overleden zijn | |
Kaas- | zaterdag 25 november 2017 @ 17:39 |
Whehe. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 17:40 |
Daarom. Zeggen dat die lui eerst dood moeten gaan kan óók. | |
TruusHenk | zaterdag 25 november 2017 @ 18:08 |
Nou mijn indruk (als inwoner van het VK) is meer het tegenovergestelde. Met de slechte economische berichten en vooruitzichten lijkt de stroming voor een (erg) zachte Brexit/stiekem toch maar blijven steeds minder verlegen te worden en het argument 'het volk heeft besloten dus ...' steeds meer aan kracht te verliezen. Het zou me niet verbazen als die tegenstellingen alleen maar verder groeien in de komende tijd als er maar slecht(e) nieuw(tje)s blijft/ven binnenkomen. Verder, waar de EU inderdaad een verzameling landen met niet noodzakelijkerwijs identieke belangen is, is dat in de VK natuurlijk niet zo heel anders met de vele verschillende regio's en gebieden die ieder hun eigen specifieke redenen voor wel/geen Brexit hebben en de verschillende lagen/'classes' in de samenleving. | |
DeParo | zaterdag 25 november 2017 @ 18:09 |
Voor mijn salaris, in GBP, is het beter als de VK nou eens duidelijk voor ogen gaat hebben wat het wilt en een lijn uitzet om een gunstig akkoord te bereiken met de EU in deze. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 18:25 |
Ze weten in dezelfde partij niet eens wat ze willen. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 19:09 |
May zou dan eens leiding moeten geven. Maar ik las dat ze dat intussen ook meer is gaan doen. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 19:13 |
Hoe kun je leiding geven als je alleen maar het mandaat hebt om de afgrond in te springen omdat iemand heeft beloofd dat er een stapel kussen op de bodem is? Dat is onmogelijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 19:23 |
Zij is toch de partijleider? Zij moet maar met een plan komen en dat door de leden laten bevestigen ofzo. In een normale partij kan niet iedereen maar wat roepen tegen de media. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 20:24 |
In een districtenstelsel wel. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 20:29 |
Is dat relevant? In Nederland is het net zo goed zo dat Kamerleden hun zetel niet afgepakt kan worden. Waarom zet May iemand als Boris niet voor het blok? Mond houden, of het zelf beter doen en zelf met voorstellen komen en die in de partijdemocratie inbrengen, of doorgaan als eenmansfractie en uit de partij gaan. | |
Ulx | zaterdag 25 november 2017 @ 20:32 |
Omdat het in het VK anders werkt. | |
The_Temp | zaterdag 25 november 2017 @ 20:41 |
Het is in een (semi) tweepartijenstelsel natuurlijk wel gebruikelijker dat je mondige fracties in je partij hebt. Zet VVD, CDA, D66 en de SGP bij elkaar en ze zullen ook moeite hebben om met één mond te spreken. Een krachtige leider kan dat misschien nog bij elkaar houden, maar als May de brexiteers teveel tegen de haren strijkt, wordt ze afgezet als partijleider. En voor de gematigde vleugel precies zo. Plus dat ze geen ruggengraat heeft natuurlijk. | |
Tijger_m | zaterdag 25 november 2017 @ 21:07 |
Voorlopig praten ze alleen maar over de Art 50 zaken die geregeld moeten worden voordat er over handel gepraat kan worden en als dat niet binnen 2 weken gebeurt is word er niet over handel gepraat. | |
Sjeunie | zondag 26 november 2017 @ 17:33 |
Samenvatting vergadering 20 PLC vertegenwoordigers van verschillende sectoren over brexit: https://mobile.twitter.com/londonmandy1/status/934356990217916416 | |
Perrin | maandag 27 november 2017 @ 12:59 |
Longread:
| |
Perrin | maandag 27 november 2017 @ 12:59 |
| |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 november 2017 @ 13:56 |
Oh ja ook nog zo'n klein detail. | |
beantherio | maandag 27 november 2017 @ 19:36 |
Quote uit dat laatste artikel: Die DUP-gastjes zijn niet helemaal goed bij hun hoofd. | |
The_Temp | maandag 27 november 2017 @ 19:58 |
Brexit agreement hopefully in 'next few days', EU chief negotiator Michel Barnier sayshttp://www.independent.co(...)stonia-a8078351.html | |
#ANONIEM | maandag 27 november 2017 @ 20:17 |
Volgens mij vertellen die een waarheid als een koe. Het hele punt van de Brexit is met name om zelf handelsverdragen te kunnen afsluiten en van de rechtspraak van het EU-HvJ af te komen. Dat betekent dus noodzakelijkerwijs dat ze uit de douane-unie en uit de interne markt gaan. En dat betekent dus ook dat het maximaal haalbare een situatie zoals aan de Zwitserse grens is: vrij verkeer van personen maar wel een douane-afhandeling (al is het maar tegen nultarief bij aangetoonde herkomst in Ierland/EU/EER of het VK) van commerciële goederen. Maar dat kan pas in stap twee van de onderhandelingen geregeld worden, dus Ierland moet nog een beetje geduld hebben. | |
beantherio | maandag 27 november 2017 @ 22:07 |
M'n punt is dat ze suggereren dat ze geen nadeel hebben van het sluiten van de grenzen maar dat enkel de republiek dat heeft. Da's natuurlijk onzin: de grensoverschrijdende handel is net zo goed in hun belang. Geen enkele Ier zal blij zijn dat de grenzen weer dicht gaan. | |
#ANONIEM | maandag 27 november 2017 @ 22:16 |
DUP vertegenwoordigt toch de Noord-Ieren die dat het minste uit zal maken? | |
beantherio | maandag 27 november 2017 @ 22:22 |
Dat het ze weinig uitmaakt is duidelijk. Ze lijken vooral bezig te zijn met politiek en weinig met de concrete gevolgen van die politiek. Ook de unionisten gaan er last van krijgen als de boel op slot gaat. Dat "controling our borders" argument van de Brexiteers heeft trouwens ook niet lang geduurd. Nu roepen ze dat de Ieren maar de grens moeten sluiten. | |
Old_Pal | dinsdag 28 november 2017 @ 04:54 |
| |
Reya | dinsdag 28 november 2017 @ 06:38 |
Het punt is eerder dat een dergelijke zet politieke instabiliteit te weeg zal brengen; gezien de geschiedenis van Noord-Ierland niet bepaald een plezierig vooruitzicht. | |
Perrin | dinsdag 28 november 2017 @ 15:58 |
| |
Abschirmdienst | dinsdag 28 november 2017 @ 15:59 |
Goede timing idd. | |
De_Hertog | dinsdag 28 november 2017 @ 16:01 |
Have I Got News For You maakte dezelfde grap ook al op Twitter. Mooie timing idd. | |
Falco | dinsdag 28 november 2017 @ 17:46 |
Er is flink veel weggestift in de Impact Studies. Het parlement is hier uiteraard niet tevreden over en David Davis heeft iets uit te leggen. https://www.theguardian.c(...)exit-reports-speaker Wat een bananenrepubliek . Kwestie van tijd overigens dat die 58 studies nog gelekt worden... | |
seto | dinsdag 28 november 2017 @ 17:59 |
Was er niet iets van een maand geleden nog bekend geworden dat die studies helemaal niet bestaan? | |
Falco | dinsdag 28 november 2017 @ 18:03 |
Weet ik niet, maar ze werden niet openbaar gemaakt omdat het VK dan een nadelige onderhandelingspositie zou krijgen __ Alsof die al zo bijzonder florissant was. | |
Tijger_m | dinsdag 28 november 2017 @ 18:45 |
Ze bestonden wel maar niet in de vorm die het Parlement verwachtte was de respons van de minister die verklaarde de 58 rapporten uitvoerig bestudeerd te hebben voordat Art 50 officieel werd. En die nu dus niet tevoorschijn komen. Dit kan nog een staartje krijgen omdat Davis nu in "Contempt of Parliament" is en daar kan gedwongen ontslag op staan. Naar verluid is er nu een ringband overhandigd met 850 bladzijden waarin het nodige schijnt te ontbreken, een ringband ja, in tweevoud. Geen digitale kopie. Navrant, de EU heeft maanden geleden al zijn impact assessment op de EU website gezet. | |
Szura | dinsdag 28 november 2017 @ 20:25 |
http://www.telegraph.co.u(...)brexit-divorce-bill/
| |
Falco | dinsdag 28 november 2017 @ 20:28 |
Mooi zo. Nu nog die Ierse kwestie oplossen. | |
Sjeunie | dinsdag 28 november 2017 @ 20:29 |
Hebben ze het gemakkelijkste gedeelte van de onderhandelingen bijna achter de rug... | |
Nielsch | woensdag 29 november 2017 @ 06:52 |
Hoezo is dit geen groter schandaal? De Brexit Impact Assessments - waarvan het Brexitteam maandenlang heeft volgehouden dat ze bestonden en dat Theresa May een samenvatting had geleden en die na een stemming in het Lagerhuis overgedragen moesten worden aan de MP's - blijken helemaal niet te bestaan Wat een klucht! https://www.moneymarketin(...)essments-dont-exist/ | |
RipCity | woensdag 29 november 2017 @ 06:57 |
Die 55bn gaan ze toch nooit terugverdienen met 'voordelen' van ene Brexit?! Of zit daar wel een logica achter? Hoeveel kost het totaal? 80-100? Hoe Lang duurt dat dan om dat terug te verdienen. | |
HiZ | woensdag 29 november 2017 @ 07:02 |
Er zijn gewoon teveel schandalen om ze allemaal bij te houden. | |
#ANONIEM | woensdag 29 november 2017 @ 07:31 |
Alles voor een mooi gevoel van onafhankelijkheid . | |
Ulx | woensdag 29 november 2017 @ 07:34 |
Ze waren het toch wel kwijt geweest als ze lid waren gebleven. Ze hadden het dan alleen makkelijker terug kunnen verdienen. | |
Falco | woensdag 29 november 2017 @ 08:05 |
Meen je niet. Comedy capers.... Edit: wel een ouder nieuwsbericht waar naar je linkt... | |
Linus_van_Pelt | woensdag 29 november 2017 @ 11:12 |
Dit is ook wel opvallend. Ik ben benieuwd of we later in deze week meer horen of dat de Britten gebruik maken van het koninklijke huwelijk om de mensen alvast te laten wennen aan een van de onpopulaire gevolgen van de Brexit. | |
HiZ | woensdag 29 november 2017 @ 13:37 |
Kortom; betalen om minder te krijgen. Je kan het niet bedenken. | |
Tijger_m | woensdag 29 november 2017 @ 15:04 |
Alles wat je zegt klopt en niemand heeft daar een antwoord op behalve "Dat word nooit meer terugverdiend" | |
Tijger_m | woensdag 29 november 2017 @ 15:05 |
Beter nog, 55 miljard betalen om zelfs te maar te mogen onderhandelen over een deal waarin je 100% minder gaat krijgen dan je nu hebt zonder enige garantie dat zo'n deal er uberhaupt komt. | |
zakjapannertje | woensdag 29 november 2017 @ 15:29 |
Ze zullen het ook over een lange periode moeten betalen. Ze blijven mede verantwoordelijk bijvoorbeeld voor het betalen van de pensioenen voor EU-ambtenaren | |
The_Temp | woensdag 29 november 2017 @ 15:36 |
Netto bijdrage van de UK aan de EU is jaarlijks zo'n 9,5 miljard euro.. Die 50 miljard hebben ze dus in iets meer dan 5 jaar terugverdiend. Daarna wordt het cashen Nee, het rekensommetje komt nu nog wel gunstig uit hoor. Het gaat pas pijn doen als je de bijdrage gaat meerekenen die ze moeten gaan betalen voor toegang tot de interne markt, danwel de schade die ze oplopen wegens onvolledige toegang tot de interne markt | |
Tijger_m | woensdag 29 november 2017 @ 15:42 |
Voor die bijdrage haalt het VK zo'n 70 miljard binnen aan het verkopen van services, voornamelijk Financial services waar passporting voor nodig is. Volgens mij weet je niet echt waar je over praat. Ze kunnen niet betalen voor toegang tot de interne markt, zo'n constructie bestaat niet en gaat niet toegestaan worden. | |
DeParo | woensdag 29 november 2017 @ 15:49 |
Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt. | |
#ANONIEM | woensdag 29 november 2017 @ 15:50 |
Gaan de Britten lang niet voor elkaar krijgen. Veel te complex. | |
DeParo | woensdag 29 november 2017 @ 15:53 |
Gewoon wat strategische markten uitzoeken, zie genoeg kleine markten binnen de Commonwealth die rijk zijn aan grondstoffen en een enorme potentie hebben op het gebied van landbouw of visserij en zelfs een regionale hub voor industrie kunnen zijn, maar waar de Britten buiten een representatie niet aanwezig zijn maar de lokale elite wel met 'Sir' en 'Lady' trots rondloopt. | |
The_Temp | woensdag 29 november 2017 @ 15:53 |
Dat jij niet bekend bent met de afspraken met bijvoorbeeld Noorwegen is prima hoor, maar doe dan niet uit de hoogte dat ik niet weet waar ik het over heb | |
Ulx | woensdag 29 november 2017 @ 16:36 |
En die landen geven handel met de EU op want....? | |
CloseToTheEdge | woensdag 29 november 2017 @ 16:53 |
Dit filmpje geeft wel aan hoe slecht geïnformeerd de Brexiteers zijn. Een Engelse expat die leeft in Frankrijk en die volledig achter de Brexit staat, maar geen idee heeft wat het inhoudt. http://www.lbc.co.uk/radi(...)but-lives-in-france/ | |
J.B. | woensdag 29 november 2017 @ 17:47 |
Klinkt logisch, de Commonwealth landen zullen ongetwijfeld in de rij staan om de voormalig kolonisator vrij baan te geven en tegelijkertijd het grootste handelsblok ter wereld de toegang tot hun markten onmogelijk te maken. | |
MakkieR | woensdag 29 november 2017 @ 17:57 |
Ik vond die 50 mld ook niet zo schrikwekkend als je dit vergelijkt met Griekenland uit het faillissement houden of de banken overeind houden. | |
rubbereend | woensdag 29 november 2017 @ 18:44 |
genot | |
zakjapannertje | woensdag 29 november 2017 @ 19:15 |
https://nos.nl/artikel/22(...)n-ierse-hoofden.html | |
Kaas- | woensdag 29 november 2017 @ 19:17 |
Haha. | |
westwoodblvd | woensdag 29 november 2017 @ 19:21 |
Ideetje: douane unie met Noord-Ierland. De controles verplaatsen naar de veerhaven in Groot-Brittannië, geen grenscontroles op het Ierse eiland en geen ongecontroleerde doorvoer van producten en personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van Sjaak Afhaak. Dan moeten de Britten wel willen leven met grenscontroles binnen hun eigen landsgrenzen, maar ze moeten toch praktisch alles slikken, dus waarom dit niet? Moet May wel even de DUP paaien met wat extra geld. | |
Kaas- | woensdag 29 november 2017 @ 19:21 |
Trololol. Dat zijn toch compleet marginale handelsstromen met marginale landen aan de andere kant van de wereld, vergeleken met de grote EU die om de hoek ligt. En dan nog: alsof die landen daar enig belang bij hebben. Blijf even serieus of zo? | |
#ANONIEM | woensdag 29 november 2017 @ 19:23 |
Als Ierland veto’t dan krijgen ze sowieso de slechtst mogelijke oplossing, dus dat dreigement is niet reëel. | |
CloseToTheEdge | woensdag 29 november 2017 @ 19:46 |
Dit is mijns inziens de meest praktische oplossing, maar helaas hebben de Tories dit plan afgeschoten toen ze vervroegde verkiezingen uitschreven en jammerlijk verloren. | |
Sjeunie | woensdag 29 november 2017 @ 19:51 |
Het eerste wat India zei, als de UKin de toekomst een trade deal wil sluiten, zullen ze freedom of movement moeten accepteren, laat dat nou net 1 van de redenen zijn dat veel pro brexiters leave stemden | |
rubbereend | woensdag 29 november 2017 @ 20:27 |
zou dat voor de protestante Noord-Ieren niet voelen alsof ze bij Ierland gevoegd worden en afgesneden van de rest van het VK? | |
Falco | woensdag 29 november 2017 @ 20:37 |
In termen van GDP heeft het VK wel een sterkere onderhandelingspositie dan de Indiërs, maar goed duurt ook niet lang meer voordat India het VK voorbijstreeft. | |
Ulx | woensdag 29 november 2017 @ 20:54 |
Dat pikken de unionisten nooit. | |
TruusHenk | woensdag 29 november 2017 @ 21:06 |
Dat idee (de grens in de Ierse zee leggen) is al eens voorbij gekomen hier (in de politieke praatprogramma's in de UK bedoel ik) en daar leek niemand ook maar over na te willen denken... | |
Nielsch | woensdag 29 november 2017 @ 21:41 |
Botswana, Malawi, Kiribati... nou nou poe hee | |
Nielsch | woensdag 29 november 2017 @ 21:47 |
Wat een enorm gekleurd artikel om te stellen dat de Ierse nationalisten goeddeels verantwoordelijk waren voor het geweld. Het Britse leger, de Noord-Ierse politie RUC, loyalistische paramilitaire organisaties als de UVF en protestantse bendes als de Shankhill Butchers deden net zo hard mee met (terroristisch) geweld in Noord-Ierland. | |
Falco | woensdag 29 november 2017 @ 21:47 |
Kromme bananen uit Jamaica importeren | |
Tijger_m | woensdag 29 november 2017 @ 22:09 |
Mischien de rest van het Commonwealth eerst even vragen of ze daar interesse in hebben? India wil vrij reizen voor Indiers alvast als tegenprestatie hebben voor een FTA, Australie wil eerst een deal met de EU en wil een TPP zonder de VS en NZ orienteert zich voornamelijk op China. Blijft over als relevante economie, wat? Canada? Zitten al in NAFTA en hebben een FTA met de EU, die hebben het VK niet nodig. | |
Tijger_m | woensdag 29 november 2017 @ 22:11 |
Noorwegen zit in de EFTA, Schengen, betaalt aan de EU meer per hoofd van de bevolking dan het VK en heeft de Four Freedoms wat het VK uitdrukkelijk stelt niet te willen. Dus blijkbaar ben jij degene die het vraagstuk niet begrijpt. Wat het VK wil is onverenigbaar met wat de EU biedt. | |
Ulx | woensdag 29 november 2017 @ 22:37 |
It took six months and a lot of work but we’ve caved completely, says David Davis
| |
agter | woensdag 29 november 2017 @ 22:40 |
| |
Perrin | woensdag 29 november 2017 @ 22:45 |
Funny because it's true. | |
Szura | woensdag 29 november 2017 @ 22:49 |
Maar wat heeft die charlatan z’n best gedaan he | |
#ANONIEM | woensdag 29 november 2017 @ 23:03 |
Whehe | |
DeParo | woensdag 29 november 2017 @ 23:59 |
Omdat de interne markt van de Commonwealth vele malen lucratiever kan zijn. | |
TruusHenk | donderdag 30 november 2017 @ 01:55 |
Op basis waarvan denk je dat? | |
Old_Pal | donderdag 30 november 2017 @ 05:44 |
Tja, dat krijg je als je de burgers maar keihard blijft voorliegen. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 05:52 |
Omvang. | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 06:10 |
Maar waarom zou het gemenebest de handel me de EU op willen geven? | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 06:28 |
Als de Britten het Gemenebest beter laat integreren, vanuit een economisch perspectief en op een manier zoals de Britten de EU graag hadden gezien, dan creeer je zelf de voordelen. | |
The_Temp | donderdag 30 november 2017 @ 06:38 |
Dat het VK onmogelijke dingen wil, verandert niets aan het feit dat deze uitspraak bullshit is:
| |
#ANONIEM | donderdag 30 november 2017 @ 06:39 |
In het Gemenebest kunnen de Britten ook niet alles krijgen hoe ze het zelf willen. In een samenwerking met andere landen ben je altijd ook afhankelijk van wat die andere landen willen. Tenzij je ze koloniseert en onderdrukt zoals de Britten vroeger deden, maar dat is een gepasseerd station. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 06:49 |
Dat geldt voor elk land en elk blok ter wereld. Ook de EU kan binnen het EU-blok niet alles krijgen wat de lidstaten willen. | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 06:55 |
De EU als in: andere lidstaten? | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 07:01 |
Wat bedoel je? | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 07:25 |
"De EU" Welke lidstaten bedoel je daarmee? | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 07:26 |
Hoezo welke lidstaten? Allemaal uiteraard. | |
J.B. | donderdag 30 november 2017 @ 08:40 |
Ik adviseer je eens te Googlen op het Gravity Model of Trade. | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 08:42 |
Denk jij dat "de EU" een aparte entiteit is binnen de EU of zo? | |
Old_Pal | donderdag 30 november 2017 @ 08:53 |
| |
Pietverdriet | donderdag 30 november 2017 @ 08:54 |
Is toch duidelijk wat hij zegt? De EU kan niet alles voor elkaar krijgen, (Als in, alles wat de lidstatem willen) binnen de EU. | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 09:42 |
Dus de lidstaten kunnen niet alles voor elkaar krijgen? | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 10:05 |
Als je iets zinnigs te zeggen hebt laat het vooral weten anders dag. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 10:06 |
Kan je dit nader toelichten mbt het Gemenebest, als iemand daar ooit onderzoek naar heeft gedaan, verrekte interessant. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 30 november 2017 @ 10:08 |
Een vazal staat dus. Dat is toch precies wat ze niet wilden? | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 30 november 2017 @ 10:56 |
In het kort trekken massa's van GDP elkaar aan afhankelijk van de fysieke afstand. Eer het GDP van de EU vele malen groter is dan van de UK is het voor andere landen (vaak) veel aantrekkelijker om zaken te doen met de EU dan de UK. Wat overblijft zijn economische reuzen zoals oceanie. | |
westwoodblvd | donderdag 30 november 2017 @ 11:06 |
Ze zullen er niet blij mee zijn, nee. Maar wat is het alternatief? Hoe bereik je dat je enerzijds controle houdt op de buitengrenzen van de EU (wat zowel het VK als de EU begrijpelijkerwijs noodzakelijk vinden), zonder een harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland (wat tegelijkertijd ook weer niemand wilt). Volgens mij is het de enige optie. | |
Sjeunie | donderdag 30 november 2017 @ 11:39 |
Hier een interesting artikel hoe afstand de Handel beinvloed http://www.businessinside(...)ult-2016-9?r=UK&IR=T | |
Pietverdriet | donderdag 30 november 2017 @ 11:44 |
Afstand en culturele verschillen zouden in dat model negatief werken, maar Zuid Korea, Japan en China doen toch veel heel handel met Europa | |
Pietverdriet | donderdag 30 november 2017 @ 11:45 |
EU is de som van de lidstaten | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 12:50 |
Dat klopt, dat is een enorme uitdaging, maar los van het Gemenebest denk ik wel dat het Verenigd Koninkrijk zelf kan profiteren van investeringen in die landen zonder dat die landen dat wellicht zelf moeten doen. Als het VK bij wijze van spreken investeert in de grondstoffen in bepaalde landen, van landbouw tot en met visserij of van mijnbouw tot en met energie, kunnen ze dat wel exploiteren om enerzijds hun eigen industrie Goedkoop van grondstoffen en primaire producten te zien en anderzijds wellicht elders weer af te zetten (niet per se in het Gemenebest in dat geval). | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 13:09 |
En als die landen daar geen zin in hebben? Liever zaken doen met de EU? | |
RipCity | donderdag 30 november 2017 @ 13:12 |
http://www.independent.co(...)-union-a8081841.html Lekker, 300 miljoen naar brexit Ipv nhs | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 13:17 |
Ten eerste sluit het een het ander niet uit. Ten tweede kan het VK geheel vrijblijvend handelsafspraken maken met die landen. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 30 november 2017 @ 13:29 |
Dat klopt maar men zal wel prioriteiten hebben. En de echt interessante landen willen daarvoor andere dingen terug. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 13:31 |
Uiteraard, een EU zal het Gemenebest niet worden, maar met wederzijdse afspraken is enige integratie binnen dat gebied niet per se heel verkeerd. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 30 november 2017 @ 13:33 |
Maar in hoeverre is dat hele gemenebest nog een ding? De echt belangrijke landen zoals Canada en Australie hebben hun prioriteiten bij de EU liggen. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 13:37 |
Klopt dat? Met Canada weet ik het niet precies maar de grootste investeerder in Australia is China op dit moment. En volgens mij is Canada ook voor een groot deel afgestemd op de Aziatische en Noord-Amerikaanse markt. Het Gemenebest is een ding vooral Ceremonieel en Diplomatiek, economisch niet per se, en dat is vreemd want aan dat Gemenebest wordt in al die landen wel flinke waarde toegekend. Je hebt genoeg kleinere landen in dat Gemenebest, rijk aan grondstoffen en andere primaire producten of mogelijkheden, waar Britse investeringen op de middenlange termijn best een grote markt mee kunnen aanboren. Met Australia en bijvoorbeeld Canada kan je in Asia-Pacific samen vele landen aandoen waar dat zin heeft. Ook bepaalde Afrikaanse landen valt nog genoeg te halen en te ontwikkelen. Toch landen waar de EU ook niet heel makkelijk komt. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 30 november 2017 @ 13:38 |
Binnen Europa bedoelde ik. En die andere landen zijn peanuts. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 13:40 |
Europa kan prima zaken blijven doen met Canada en Australia dat hoeft ook helemaal niet te veranderen. Die andere landen binnen dat Gemenebest zijn vaak qua markt en consumptie peanuts, qua rijkdom aan grondstoffen zeer zeker niet, en beide partijen, of economieen in deze, kunnen daarbij baat hebben. | |
westwoodblvd | donderdag 30 november 2017 @ 14:31 |
Canada heeft net een zwaarbevochten vrijhandelsakkoord met de EU gesloten, waarin veel geliberaliseerd is. Voorlopig is handelen met de EU voor de Canadezen dus goedkoper dan importeren van de toch al dure Britse producten. Australie kan de producten die in het VK nog gemaakt worden gemakkelijker, goedkoper en sneller uit Azie halen, en er is ook tussen de EU en Australie/Nieuw Zeeland al een handelsakkoord in de maak. Het VK is hoofdzakelijk een dienstenland geworden, afhankelijk van hun centrale positie in een van de grootste markten ter wereld. Die zijn ze nu kwijt. Daar gaat het Gemenebest (op Canada, Aus/NZ na een aantal eilandjes her en der en een bananenrepubliek of twee in Afrika) echt niet in helpen. Bovendien, in Afrika kan het VK nooit opboksen tegen het kapitaal dat China ter beschikking heeft. Ben er een aantal keer geweest en het aantal infrastructuurprojecten in Afrika bijv. dat door Chinezen gefinancierd wordt in ruil voor grondstoffen voor hun industrie is echt verbazingwekkend. Wegen met hagelvers asfalt en zo glad dat je er in menig Europees land jaloers op zou mogen zijn in Lesotho, Botswana etc. Daar heeft het VK heel geen kapitaal voor. Wat is nou eigenlijk hun selling point? Britse humor? Dubbeldekkers? Als de City straks is leeggelopen zal er van hun economische macht niet veel meer overblijven. | |
DeParo | donderdag 30 november 2017 @ 14:45 |
Canada weet ik niet precies. Maar het feit dat het VK nu minder concurrerend is mbt dienstenverband is juist de reden om op het Gemenebest te richten want het zijn de grondstoffen daar, de primaire rijkdom van die economieen, die een nieuwe hoogwaardige industrie in het VK kan opzetten. Het voorbeeld van China vind ik hoogst ongelukkig want China zegt heel veel maar doet niet zo veel in die landen. Er zijn maar weinig Chinese projecten die ook de lokale economieen in bijvoorbeeld Afrikaanse (of Aziatische) landen echt helpen en die investeringen zijn alleen op China gericht. Om er maar voor te zorgen dat het Chinese kapitaal niet stokt. Het VK kan hier strategisch in zijn en wellicht wat kleinschaliger maar desalniettemin een stuk efficient van veel grotere waarde zijn dan China is voor die landen. Dus ja je hebt gelijk dat het VK opgeeft op hun dienstensector, maar als je samenwerkt met landen als Canada of Australia binnen het Gemenebest, landen die prima hun relatie met de EU kunnen behouden, zie ik niet in waarom dit niet zowel die kleinere landen als de grotere landen in het Gemenebest kan helpen enigszins. Het interessante is dat die plannen er dankzij May ook waren, gespecialiseerde industrieen gekozen waarin het VK een strategisch sterke globale rol in kan spelen, maar omdat May terrein verloor heeft ze dat nooit kunnen doorvoeren als centraal beleid, is het een soort van status quo en modderverhaal zonder strategie geworden, vooral dankzij de Cameron- en Johnson-kliek die het VK klein houdt. Dat is toch jammer te noemen in dit verhaal. | |
Tijger_m | donderdag 30 november 2017 @ 15:04 |
*zucht* De hele Gemenebest fantasie was voor het referendum al de strohalm du jour, toen duidelijk werd dat het Gemenbest geen EU is, niet gaat worden en helemaal niet op het VK zit te wachten verdween de theorie van het toneel om nooit meer genoemd te worden door de Brexit voorstanders. We hebben inmiddels daarna alle permutaties al wel gehad, van toetreding tot NAFTA, de onbeperkte zegeningen van de WTO, onbeperkte vrijhandel, Norway Model, Singapore Model (momenteel erg populair) en volgende week komt er ongetwijfeld weer een nieuwe fantasie op de proppen. Maar de grootste gemene deler blijft dat er geen visie is of grand plan is waar naar toe gewerkt word, er wordt veel hete lucht geblazen zonder daadwerkelijk beleid erachter. | |
J.B. | donderdag 30 november 2017 @ 15:05 |
Dat komt omdat het simpelweg hele grote economieën zijn. Het is ook een model, dus per definitie gesimplificeerd, maar het toont wel aan dat het voor het VK praktisch onmogelijk is om de handel met een enorm nabijgelegen economisch blok als de EU te vervangen door handel met andere landen die veel verder zijn en economisch kleiner. | |
seto | donderdag 30 november 2017 @ 15:07 |
Ja maar grondstoffen? | |
westwoodblvd | donderdag 30 november 2017 @ 15:21 |
Het Gemenebest is helemaal geen economisch samenwerkingsverband, maar meer een associatie van staten die zich richt op democratisering, mensenrechten etc. (overigens met een twijfelachtig track record). Wat bedoel je in die zin als je zegt dat het VK zich hierop moet 'richten'? Als het Gemenebest eenzelfde impact op economische samenwerking zou moeten krijgen, moet het karaktertrekken aannemen die de EU nu ook al heeft: vrij verkeer van personen, goederen, kapitaal en diensten. Dan eindig je als VK dus met een samenwerkingsverband met aanzienlijk mindere economische impact en vrij verkeer tussen het VK en een hele hoop lager ontwikkelde landen. Met andere woorden, dan ben je vanuit het opzicht van een Brexiteer nog verder van huis. Ik zie niet in hoe dit het VK zou gaan helpen. | |
Nielsch | donderdag 30 november 2017 @ 15:45 |
Hou toch op eens op met de Commonwealth joh. Dat gaat het VK echt niet helpen. Veel kleine eilandjes, bananenrepublieken en mini-staatjes. Canada richt zich vooral op de VS en sinds kort de EU. Het VK is helemaal niet interessant voor Canada, op wat historische banden na. Zelfde geldt voor Australië maar dan met Azië. De Commonwealthlanden als nieuwe afzetmarkt en nieuwe handelspartners is een grote illusie in stand gehouden door de liegende Brexiteers waarbij ze met name inspelen op wat historische koloniale gevoelens, die vaak ook nog eens eenzijdig zijn (en alleen leven bij de Britten). | |
Ulx | donderdag 30 november 2017 @ 16:30 |
De kolenmijn! Thatcher's war on coal is voorbij! | |
Kaas- | donderdag 30 november 2017 @ 18:18 |
| |
The_Temp | donderdag 30 november 2017 @ 20:01 |
Consumentenvertrouwen blijft gestaag dalen.. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 02:11 |
Ik heb niet gezegd dat het Gemenebest dat is ik zeg dat het VK het Gemenebest voor economische integratie en samenwerking moet gebruiken. Het Gemenebest hoeft helemaal geen EU te worden, vrij verkeer van personen en andere zaken is niet nodig. Misschien binnen bepaalde sectoren maar dat kan je 1-op-1 afstemmen. Je hoeft niet eens alle landen van het Gemenebest er per se bij te betrekken. Het gaat erom dat het VK dient te profiteren van de primaire rijkdom van die landen vaak mbt landbouw en grondstoffen. Deze Goederen kunnen de Britse industrie dienen, hoogwaardige industrie in eigen land, en andere industrieen wat lager op de supply en value chain in andere landen waar je mee samenwerkt. Dit vergt natuurlijk een grote economische transformatie maar niet per se een die niet lucratief hoeft te zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 07:06 |
Beetje denigrerend t.o.v. die andere landen, nietwaar? Ik weet niet of die staan te springen om aan zoiets mee te werken. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 07:08 |
Die andere landen zijn normaal gesproken in een heel andere fase van ontwikkeling, ik zie dat niet als denigrerend als je die landen ook echt iets te bieden hebt, het zijn juist van dit soort relaties dat je het moet hebben. Waar het VK zijn voordeel mee kan opdoen. Om dezelfde reden snap ik ook niet dat Nederland veel meer investeringen in Indonesie doet, daar niet veel actiever is, ieder die in Indonesie is geweest weet dat de regering bijzonder protectionistisch en nationalistisch is maar dat de bevolking nog altijd massaal opkijkt tegen 'Belanda' en niet meer op een vijandige manier. Dat is een relatie die je nu als 'gelijkwaardige partners' kan opvoeren. Want die gedeelde geschiedenis neem je toch nooit meer weg. | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 07:12 |
Ga het die negertjes vertellen, misschien hebben ze wel behoefte aan een Mr Bossman in London. Ik voorzie een opleving in de Britse kralen- en spiegelindustrie. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 07:13 |
Je hebt een behoorlijk vertekend beeld over de potentie van deze voormalig gekoloniseerde landen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 07:27 |
Misschien is dat vijandige intussen weg omdat het alweer een paar generaties geleden is dat wij "ons voordeel deden" door te "profiteren" van hun "landbouw en grondstoffen"? Zomaar een ideetje hoor. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 07:30 |
Een paar generaties maakten wij alle beslissingen, deden net alsof de lokale bevolking geen recht had op om een stem, niet willen bouwen op dit soort historische relaties, wanneer de kans zich voordoet of wanneer het nodig is zoals nu voor de Britten, dat is volstrekt naief. | |
zakjapannertje | vrijdag 1 december 2017 @ 14:11 |
De voormalig Britse kolonie Nigeria heeft ook een alternatief voor internationale handel. Er werd een paar jaar geleden in Buitenhof een keer geopperd om de grootste economie in West-Afrika Nigeria als voornaamste doel voor investeringen in West-Afrika te maken, zowel vanuit bedrijven als ontwikkelingshulp vanuit de Nederlandse overheid. Maar die investeringen komen alleen op voorwaarde dat Nigeria hun economie verder integreert met die van de buurlanden De geïnterviewde in Buitenhof nam als voorbeeld de Marshallhulp aan de grootste economie in Europa Duitsland na de Tweede Wereldoorlog en de EEG met Duitsland als medelid dat mede zorgde voor een Wirtschaftswunder waar ook Nederland bijvoorbeeld van profiteerde En Nigeria is al lid van zo’n regionale unie, maar dat is nog een los verband https://nl.m.wikipedia.or(...)st-Afrikaanse_Staten [ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 01-12-2017 15:41:02 ] | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 14:16 |
Ik denk dat een paar jaar geleden de noodzaak voor de Britten ontbrak om hier echt werk van te maken. Het feit dat het Verenigd Koninkrijk nu grotendeels aangewezen zijn op sectoren waar ze alle lange tijd niet in hebben geinvesteerd zullen dit soort plannen op z'n minst toch heroverwogen moeten worden tot bepaalde hoogte. | |
westwoodblvd | vrijdag 1 december 2017 @ 14:44 |
Als ik het goed begrijp lijkt het jou een goed idee als het VK na Brexit gaat investeren in de extractie van grondstoffen in de landen van de Commonwealth. Het VK heeft veel te hoge loonkosten om op concurrerend niveau grondstoffen om te zetten in industriele producten. Met andere woorden, de enige manier om dit plan te laten werken is om de loonkosten in het VK zwaar te drukken. De meest logische afzetmarkt voor dit soort producten, de EU, is bovendien afgeschermd door handelsbelemmeringen in het geval van een no deal scenario. De infrastructuur voor maakindustrie is ook grotendeels verdwenen, waar dan ook een hele hoop geld in gestoken moet worden. Bovendien is het niet zo dat de landen van het Gemenebest 'like the good old times' die grondstoffen zomaar verschepen naar het VK. Daar zullen de Britten een concurrerende prijs voor moeten betalen, net als andere landen. Kortom, ik zie niet in hoe jouw plan enige positieve economische impact zal hebben voor het VK. Het Gemenebestverhaal teert op melancholisch-koloniale verlangens naar een tijd waarin het VK nog wel de wereldpolitiek beheerste en dicteerde, maar is niet realistisch in de wereld anno 2017. | |
zakjapannertje | vrijdag 1 december 2017 @ 15:11 |
Ik denk dat de Britten uiteindelijk in de 1 of andere vorm toch deel blijven uitmaken van de EU, omdat een harde grens met het VK niet wordt geaccepteerd door Ierland | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 15:15 |
Het lijkt mij een Goed idee als het VK een industrieel plan opzet en de benodigdheden voor zo'n plan in samenwerking doet met landen waarmee het een strategisch voordeel kan behalen en ik denk dat landen van het Gemenebest in die categorie [kunnen] vallen. Terecht punt maar de industrie werkt natuurlijk wat complexer. Het VK dient op het uiterste puntje van de supply chain en value chain te gaan zitten. Industrieen wat lager op die chains kunnen eveneens afgezet worden in andere landen waarmee het een sterke relatie heeft, ideaal gezien zelfs beter in de landen waar het de desbetreffende grondstoffen vandaan haalt, laat je ook gelijk zien dat je een trickle-down effect wilt creeeren voor die landen. Met hoogwaardige industrie creeer je een markt waar andere markten wel bij jou moeten komen door het gebrek aan aanbod of omdat jij op een dusdanige efficiente wijze die producten weet te maken dat je ze Goedkoper kan aanbieden. Als jij de juiste 'benefits' creeert voor die landen kan je prima breed gedragen handelsafspraken maken. Je zult die landen dan wel gespecialiseerd in kaart moeten brengen en de uitdagingen in die landen, die instapkosten normaal gesproken hoog zullen maken, via afspraken moeten zien te omzeilen. Een heikel punt in veel landen kan normaal gesproken 'landrechten' zijn. Dan kan je wellicht over specifieke economische zones beginnen. Een optimistischer punt kan een exportproduct zijn waar die landen al sterk in zijn maar die tot dusverre vrijwel alleen het land worden uitgevoerd. Als jij daaromheen een plan opzet voor enerzijds zelfvoorziening, en daar eveneens aan verdient, en anderzijds laagwaardige [om te beginnen] industrie voor zowel de lokale als buitenlandse markt dan zet jij een stap die andere blokken, inclusief de EU, verre van altijd nemen of zelfs maar kunnen nemen omdat ze de noodzaak voor zichzelf niet zien. Dit plan zal enerzijds afhankelijk zijn van hoe het VK zelf denkt te transformeren en anderzijds hoe het in die supply chain specifieke landen van het Gemenebest kan betrekken want als je het alleen met Britse mogelijkheden moet gaan doen dan zal het in deze tijden, opboksend tegen een hele Europese Unie, bijzonder lastig worden in deze. | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 15:16 |
Ik hoop het niet. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 15:16 |
Ik denk niet dat deze kwestie echt zal betekenen of het VK toch nog een beetje ergens binnen de EU past. | |
westwoodblvd | vrijdag 1 december 2017 @ 16:08 |
Het VK heeft helemaal geen baat bij een 'industrieel plan'. Manufacturing vertegenwoordigt momenteel ~10% van de Britse economie, i.t.t. de dienstensector, die voor ~80% staat. Daar gaan de klappen van Brexit veel harder aankomen, daar zouden ze strategisch over na moeten denken. Het VK zit al op het uiterste puntje van de supply chain. Hun voornamelijkste exportproducten zijn machines, autos, pharma, kortom eindfabricaat. Daar hebben ze de infrastructuur en kennis voor in huis. Een op de industrie gerichte economische strategie moet aan voldoende mensen werk kunnen bieden. Dan moeten ze in theorie ook uitbreiden naar minder hoogwaardige industrie. Daar zijn ze alleen niet competitief genoeg voor. Hoe draagt een economische samenwerking met het Gemenebest post-brexit bij aan het verhogen van de concurrentiekracht van het VK op dit gebied? Ik vind dit een beetje een warrig verhaal om eerlijk te zijn. Wat bedoel je precies met specifieke economische zones en het opzetten van laagwaardige industrie in Gemenebestlanden? Daar zou dan een hele hoop geld in geinvesteerd moeten worden, terwijl de Britten dat helemaal niet kunnen missen. De gemiddelde export van de Gemenebestlanden bestaat uit ruwe grondstoffen en voedsel. Wat moet het VK daar concreet me als ze op het uiterste punt van de value chains moeten gaan zitten? Er is geen reden waarom de Britten zouden moeten 'opboksen' tegen de Europese Unie. Beter tekenen ze een vergaande handelsovereenkomst, waarmee ze deels de economische voordelen van de gemeenschappelijke markt kunnen behouden. Daar moet dan natuurlijk wel de daarbijbehorende vrijheden tegenover staan, en dat is het heikele punt. Dit is hoe dan ook een vruchtbaardere strategie dan ontwikkelingshulp in het Gemenebest in de hoop op goedkope(re) import van ruwe grondstoffen waar het VK niets mee kan op dit moment, en ook in de toekomst niet. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:01 |
Dat slaat nergens op. Het idee is juist dat je moet transformeren. Als het VK zich nu blijft richten op de dienstensector dan kan je niet concurreren met de EU. Dan heb je weinig markten over om een voordeel te behalen. Dus ja, daar gaan de klappen harder aankomen, en juist daarom moet je je juist op [bijvoorbeeld] hoogwaardige industrie richten waar je nog weinig posities ingevuld zijn. [..] Het VK zit dat allerminst op dit moment. Zoals je al eerder aanhaalde hierboven ergens is het land vooral gericht op de dienstensector. Dat moet dus veranderen. Dan blijven ze op het uiterste puntje van de supply chain maar dat moet je dan uitbreiden. Als ik een voorbeeld kan noemen zou ik bijvoorbeeld zwaar gaan investeren in productie van elektrische auto's, die markt is nog verre van gevuld, kobalt wat nodig is voor de productie wordt in enkele landen van het Gemenebest 'gemijnd'. De waarde van deze grondstof is ondanks de val van grondstofprijzen flink in waarde gestegen, het probleem is dat deze landen wel kunnen profiteren van deze grondstoffen maar niet het aanvangkapitaal hebben dit te doen, daar kan het VK inspringen. Om die landen nog verder te laten profiteren kan je bepaalde andere auto-onderdelen, laagwaardig, in diezelfde landen laten produceren zodat de economie niet alleen afhankelijk is van grondstoffen te exporteren. Dat is al een markt. Verder heeft het VK een sterke globale positie met een bedrijf als BP en bezit het ook nog een gedeeltelijke aanspraak op Shell. Afspraken met die bedrijven gericht op de productie van LNG en rondom LNG de juiste markten creeeren en het LNG naar afzetten is inspelen op een vrij zekere toekomst. Kan je ook nog een industrie omheen bouwen, als je op basis van gas een paar power plants in die landen neerzet aangedreven door gas, kan je bijvoorbeeld een leuke methanol-installatie bijbouwen of andere gelieerde industrieen in deze. [..] Eigenlijk heb ik het hierboven al beschreven maar er zijn twee modellen denkbaar. Enerzijds kan je binnen het Gemenebest landen uitzoeken die 'alleen' de grondstoffen leveren. Omdat deze landen ook breder moeten ontwikkelen (om te profiteren en de relatie aantrekkelijk te houden) kan je in die landen 'support' industries voor productie van die grondstoffen neerzetten. Laagwaardige industrie, dat wil zeggen nog steeds op dezelfde supply chain maar niet op het uiterste puntje, kan je in eigen land houden of in andere landen van het Gemenebest. Anderzijds kan je specifieke markten uitzoeken waar je grondstoffen niet alleen vandaan haalt maar ook laagwaardige industrie neerzet, zodat grondstoffen en daaruitvolgende 'laagwaardige' producten ook enigszins behouden kunnen blijven voor de lokale markt. De uiteindelijke top van de chain blijft in het Verenigd Koninkrijk. De economische zone was als voorbeeld bedoeld omdat investeren in veel landen van het Gemenbest niet eenvoudig is te noemen. Je hebt veel kapitaal nodig om te beginnen (ivm alle moeilijkheden zoals gebrek aan van alles en nog wat) en stoot tegen allerlei bureaucratische problemen aan zoals de landrechten die ik eerder heb benoemd ergens hierboven, dat moet je voorkomen, daarom noemde ik het voorbeeld van economische zones omdat je dan binnen een afgebakend gebied enigszins vrijheid hebt om dat in alle rust op te zetten. In hoeverre de omringende gemeenschap daarvan profiteert is afhankelijk van de afspraken die je vooraf maakt. Dat het fikse investeringen gaat kosten staat als een paal boven water, dat het de eerste vijf jaar niet direct winst zal maken wellicht eveneens, maar op de lange termijn ben je wel een stuk beter voorbereid op de toekomst dan te gokken op een sector die gebouwd is rondom een markt waar je geen toegang meer toe hebt. [..] Al zou dat gebeuren dan verliest het Verenigd Koninkrijk nog, dan ben je en uit de EU en in een zwakkere positie, want geen enkel akkoord zal aan precies dezelfde voorwaarden kunnen voldoen die je had toen je nog lid was van de Europese Unie. Als je nu gaat inzetten op zo'n verdrag geef je niet alleen aan dat je het opgeeft maar ook dat je nooit hebt geprobeerd om van het VK iets te maken buiten de context van de Europese Unie en dat zou bijzonder jammer zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 01-12-2017 18:07:18 ] | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 18:06 |
Industrie gaat het niet worden voor het VK tenzij de complete keten daar staat. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:12 |
Argumenten? [ Bericht 1% gewijzigd door DeParo op 01-12-2017 18:20:51 ] | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 18:15 |
Staat een concurrent in de EU scheelt dat aan kosten. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:16 |
Wat scheelt aan kosten? | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 18:18 |
Onderdelen halen in goedkopere landen. Dat voordeel heeft het VK niet. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:19 |
Hoezo niet? Welke onderdelen precies en wat heeft dat met de EU te maken die deze onderdelen zeer waarschijnlijk evenmin zelf produceert? | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 18:22 |
De EU produceert genoeg. En anders hebben ze toch handelsdeals? Het VK niet. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:23 |
Wat houdt het VK precies tegen om handelsdeals te sluiten? En welke onderdelen produceert de EU dan die het VK zou weerhouden hoogwaardige industrieen op te zetten? Zitten er niet genoeg laagwaarde fabrieken in opkomende markten? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 18:24 |
Hoho, de resterende staalarbeiders denken dat de Brexit een goed excuus is voor protectionisme en nieuwe staatssteun voor de resterende staalfabrieken. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 18:26 |
Handelsdeals zijn complex en duren erg lang om uit te onderhandelen als je er als land zelf ook serieus voordeel van wilt hebben. Daarnaast ontbeert het VK eigenlijk iedere industriële infrastructuur. Ze hebben hun maakindustrie decennia lang verwaarloosd. Dat is niet zomaar weer opgebouwd... | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 18:26 |
Je hebt gewoon onderdelen nodig. Niet elke fabriek maakt zelf de moertjes, schroefjes boutjes en nippeltjes. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:30 |
Ik snap je punt maar ik betwijfel in hoeverre de EU die wel produceert, en al zouden zij dat doen, in hoeverre dit het VK zou tegenhouden om het met uitgebreide supply chains op te zetten in andere markten. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:32 |
Klopt allemaal, maar je moet ergens beginnen toch, natuurlijk zal je tegelijkertijd een overbruggingsfase moeten bedenken. Maar kom op het VK zit toch vol met die briljante mensen en de beste Universiteiten? Gaan ze met al die intelligentie nu echt blijven gokken op een dienstensector die nooit meer op dezelfde manier kan profiteren als toen het VK nog lid was van de EU? | |
Tijger_m | vrijdag 1 december 2017 @ 18:43 |
Mischien omdat de productiviteit in het VK zo'n 25% lager ligt dan in Frankrijk, Nederland of Duitsland en of jij daar aan twijfelt is niet zo relevant, het is een feit dat vrijwel ieder bedrijf dat producten maakt in het VK afhankelijk is van import uit de EU. De auto industrie voorop. Verder werkt JIT niet zo daverend als goederen er weken over doen om zelfs je land maar te bereiken en dan door douane formaliteiten moeten waarvan je niet kan bepalen hoe lang ze duren. Daarbij zullen onderdelen uit andere landen of de EU in de toekomst import tarieven hebben. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 18:45 |
Ze hebben nog geen flauw benul wat slim zou zijn om te gaan doen. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:56 |
Begin dit jaar en voor de jaarwisseling was er een groot industrieel plan van May en kornuiten, rekende op verzet binnen de Conservatieve Partij omdat er flink veel overheidsinvesteringen mee gepaard gingen, hoe dan ook had ze op dat moment zo'n sterke positie dat het zeer serieus werd genomen en ze er ook hard aan kon werken, het werd in verschillende media ook bediscussieerd door economen en CEO's, en zeer serieus, veel zagen het wel zitten en wilden het risico nemen. Maar de afgelopen verkiezingen veranderde alle, het Cameron-kliekje in de vorm van Johnson kwam binnen en zorgde ervoor dat ze op enorme oppositie in haar eigen partij gaat richten, die oppositie is niet zo zeer tegen een Brexit maar meer hoe het VK er uit moet zien in de komende jaren. En bij dat Cameron en Johnson kliekje zitten nu eenmaal veel mensen die veel belangen hebben in die dienstensector en dat eerst maar even zoveel mogelijk willen uitmelken voordat ze echt iets gaan veranderen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 18:58 |
Boeiende visie. Maar klinkt wat onzinnig. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 18:59 |
Het gaat om compleet nieuwe industrieeen, nogmaals je bekijkt het alleen vanuit de oude situatie, alles wat ik hierboven beschrijf gaat om nieuwe markten aanboren. Als je met SEZ's werkt en dat in bilaterale afspraken vastlegt zijn er voor specifieke Goederen afspraken te maken, en ja dan heeft het VK ook enige verantwoordelijkheid bij dat op gang brengen in die landen, het probleem lijkt me niet zo zeer de duur van het transport maar meer de prijs van het transport. Dan moet je elders op de value chain voordelen gaan zoeken en dat is toch een groot deel van de supply chain zoveel mogelijk in een land houden voordat het naar het VK komt. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 19:00 |
Dat industrieele plan was er echt, had ze ook zo'n topambtenaar voor maar ben zijn naam even kwijt, maar die lag dus niet Goed bij de Cameron-groep maar kon op haar volledige steun rekenen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 december 2017 @ 19:12 |
Oh, er zijn vast wat plannen met leuke protectionistische ideetjes langsgekomen. Maar je focus op Cameron is wat onzinnig, zijn rol was eigenlijk heel rap na het referendum volledig uitgespeeld en hij kon het nou niet bepaald goed vinden met pro-Brexit-malloot Johnson. Die overigens ook verdomde weinig voor elkaar heeft gekregen als landelijk politicus, laat staan zijn partij zo slim bespelen... | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 19:15 |
Ik bedoelde niet letterlijk Cameron maar meer de groep Tories die hij vertegenwoordigde. En daar staat Johnson ook voor van wie het allerminst duidelijk is, tot de dag van vandaag, of hij echt Hoopte dat Brexit zou slagen of via een nipt verslagen positie een hoge ministerpost onder Cameron had kunnen bekleden. Ik zou het niet slim bespelen willen noemen, maar de man heeft nu eenmaal een machtige positie binnen zijn partij, en May kan gewoon weinig doen zonder voldoende steun. | |
Tijger_m | vrijdag 1 december 2017 @ 19:19 |
Compleet nieuwe industrieen in een land wat al decennia alleen maar achteruit gaat op industrieel gebied en wat een 25% lagere productiviteit heeft en een enorm tekort een goed opgeleid personeel. En dat neem jij serieus. Als je het grootste deel van een supply chain in een ver land hebt waarom dan niet gewoon de hele productie daar doen? Lijkt mij toch wat logischer. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 19:37 |
Natuurlijk. Het heeft nu een dienstensector die evenmin nog iets waard is op de lange termijn. Bovendien kan het de investeringskennis van de financiele dienstensector nog steeds gebruiken om die markten in kaart te brengen en de beste strategieen op te zetten. Omdat je ten eerste geen werkgelegenheid creeert in eigen land en ten tweede omdat die markten vaak bij lange na niet klaar zijn om de top van de supply chain in te vullen. | |
Tijger_m | vrijdag 1 december 2017 @ 19:38 |
#hoedan komt bij mij op. Dit kon allemaal al de afgelopen 50 jaar en er is nooit iets van terecht gekomen. | |
DeParo | vrijdag 1 december 2017 @ 19:41 |
Omdat met de EU die noodzaak er niet was en het VK een heel andere strategische positie invulde dan nu het geval zal zijn als ze geen lid van de Europese Unie meer zijn. | |
Tijger_m | vrijdag 1 december 2017 @ 19:44 |
Maar overheidssteun is ook onder de WTO niet toegestaan dus hoe willen ze dat dan gaan realiseren? Zoals gezegd, #hoedan. Het is allemaal luchtfietserij, er zit gewoon helemaal niets concreets achter. | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 19:45 |
Het zal ze wel een generatie kosten. Dit doe je niet in drie weken. | |
agter | vrijdag 1 december 2017 @ 19:46 |
Hoe zie jij de toekomst van het VK dan? Alle opties zijn behoorlijk lastig. | |
Ulx | vrijdag 1 december 2017 @ 19:48 |
Ja. Het VK is aardig fucked. | |
The_Temp | vrijdag 1 december 2017 @ 19:58 |
Mwah... Lange overgangsperiode gevolgd door een handelsakkoord en de economie kan blijven draaien zoals het is, inclusief dienstensector. Dan kunnen ze niet vasthouden aan de valse brexit-beloftes, maar je ziet toch al dat ze er nu realistischer in staan dan pak-hem-beet een jaar geleden.. | |
Tijger_m | vrijdag 1 december 2017 @ 20:49 |
Ik zie alleen maar een daling in het VK van zowel de economie als de levensstandaard. De economie terug omvormen van een service economie naar industriel of tenminste een betere mix vereist een lange termijn strategie en visie die ik niet kan ontwaren in het VK. Mischien als de klap van Brexit hard genoeg is komt er nog zoiets. | |
Tijger_m | vrijdag 1 december 2017 @ 20:51 |
Handelsakkoord gaat niet beter worden dan CETA en daar vallen services niet onder dus dat gaat heel lastig worden. | |
DeParo | zaterdag 2 december 2017 @ 01:48 |
Welke overheidssteun en waar is niet toegestaan onder de WTO? May kwam zelf al eerder met een industrieel plan op de proppen voor de verkiezingen en toen de situatie er voor haar wat beter uitzag. Ik heb even gezocht maar ze schijnt het nog steeds te proberen: https://www.ft.com/content/f365582b-7b87-3313-994d-49e4883fbea6 En paper: https://www.gov.uk/govern(...)people-across-the-uk (255 pagina's) Overigens de naam die ik vergeten was eerder die was van Greg Clark de business secretary. En eerder in Februari waar ik het aanvankelijk over had (mochten de ideeen wat verschillen): https://www.ft.com/content/40665648-c6e3-11e6-8f29-9445cac8966f https://www.ft.com/content/1f21764e-54fe-11e7-80b6-9bfa4c1f83d2 En samenwerken: https://www.ft.com/content/9df85594-5f3c-11e7-91a7-502f7ee26895 | |
Old_Pal | zaterdag 2 december 2017 @ 06:01 |
Het VK zal straks moederziel alleen en ronddobberend in de Atlantische Oceaan het gevecht moeten aangaan tegen Rusland, China en de VS. Maar ze hebben er wel wat voor teruggekregen: zelf de vorm van de bananen in de winkels bepalen. | |
Szura | zaterdag 2 december 2017 @ 17:44 |
https://www.reuters.com/a(...)-looms-idUSKBN1DV5JA | |
Tijger_m | zaterdag 2 december 2017 @ 20:51 |
Je doet nog steeds alsof de luchtfietserij in het VK ergens op zoiets als realiteit gebaseerd is, overigens zijn jouw FT links niet te lezen. Er is een vaag plan onthuld wat uitblinkt in onduidelijkheden en huidige policies onder een, vage, noemer brengt aldus het Lagerhuis. https://www.theguardian.c(...)of-existing-policies | |
Ulx | zaterdag 2 december 2017 @ 21:05 |
Hebnen ze geld voor overheidssteun dan? | |
Tijger_m | zaterdag 2 december 2017 @ 21:53 |
Vast wel, gewoon wat meer snoeien. Mooi voorbeeld, de regering kondigt met veel bombarie aan dat ze woningbouw gaan stimuleren en haalt stiekem 3 miljard weg bij woningbouw programma's om de kosten van Brexit (ambtenaren en consultants vooral) te dekken. Vandaar dat ik zo moet lachen om met het idee dat men deze regering en hun plannen serieus neemt. | |
Sjeunie | zaterdag 2 december 2017 @ 22:00 |
de NHS had £4 bn nodig, maar kreeg slechts £1.6 bn toegekend in Hammond's budget, overige public sector ook meer cuts en het ging al zo lekker... | |
Tijger_m | zaterdag 2 december 2017 @ 22:02 |
En die 4 miljard was nodig om het huidige nivo, wat al onvoldoende is, te handhaven. En gegeven de inflatie nu gaat de NHS er gewoon miljarden op achteruit volgend jaar. | |
DeParo | zondag 3 december 2017 @ 09:41 |
Heb je de link van de overheid gelezen? Best concreet. Geen regering zou het concreter publiceren dus ik neem aan dat ze het op papier nog verder hebben uitgewerkt. Jouw link is overigens van 1 Feb 2016 en heeft weinig met dit plan te maken. | |
Sjeunie | zondag 3 december 2017 @ 11:22 |
Zat ff door impact study vrijgegeven door de EU te browsen: “With regard to the specific situation of straddling and highly migratory fish stocks, not only will the interests of the UK and EU come into play, but also those of the other Northeast Atlantic coastal states and of the competent regional fisheries management organisations (NEAFC and ICCAT).10 In this regard, international law includes the obligation to cooperate, directly or through the appropriate organisations, with regard to these fish stocks (Arts. 63(1) and (2) and 64 UNCLOS; Arts. 5 and 8 UNFSA). Withdrawal from the EU will not eliminate the UK’s need/obligation to negotiate fishing quotas or possible transfers or exchanges thereof, but rather will increase it. “Taking back control” wat een idioot is die Farage ook.... | |
Falco | zondag 3 december 2017 @ 11:29 |
| |
DeParo | zondag 3 december 2017 @ 11:37 |
Een aanname inderdaad, maar dat heeft alleen betrekking op wat ik niet (!!) citeerde, wat op de overheidssite staat, en wat je hierboven gewoon kan lezen, is al aardig concreet. | |
Ulx | zondag 3 december 2017 @ 18:53 |
Beweer je nou dat je denkt dat de britse regering een plan heeft? | |
westwoodblvd | zondag 3 december 2017 @ 19:04 |
Dit is ook wat ze in de onderhandelingen zo zwak maakt. Ze zijn er zelf ook gewoon niet uit wat ze willen. Net zo goed als je niet kunt onderhandelen over de prijs van een voorwerp als de koper nog niet weet of 'ie er 30 of 500 euro voor over heeft. In die zin is brexit voor mij het ultieme bewijs van de stupiditeit van het populisme. Inhoudsloos boegeroep zonder een alternatief te kunnen formuleren. The day after wist iedereen met kennis van zaken al: "they're fucked". | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 05:24 |
Zoals je hierboven had kunnen lezen is er wel degelijk een plan. Een behoorlijk Goed uitgewerkt plan zelfs waar ze al sinds begin vorig jaar (of misschien zelfs al sinds 2016) mee dwepen. Het probleem is dat dit plan veel publieke investeringen vergt, overheidsinterventies, met het resultaat van de vorige verkiezingen heeft May haar positie binnen de eigen partij zodanig zien verzwakker dat er veel meer infighting is om dit plan te voorkomen vooral van de economisch liberale tak waar types als Cameron en Johnson spokes person voor zijn. | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 05:24 |
Schijnbaar. | |
Ulx | maandag 4 december 2017 @ 05:46 |
Kortom: Ze hebben een paar balletjes opgegooid en ze hebben geen idee of iets blijft plakken. En dat is het plan. | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 06:04 |
Als je de links niet leest krijg je inderdaad zo'n indruk. | |
Ulx | maandag 4 december 2017 @ 06:35 |
Ik kijk gewoon wat de resultaten zijn. Misschien hadden ze een plan maar werkt het niet. Was het gewoon een dom plan. Dat kan ook. | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 09:57 |
Het plan moet nog ten uitvoering worden gebracht. Dat is de hele discussie | |
#ANONIEM | maandag 4 december 2017 @ 10:05 |
Als ze nu gaan overwegen te starten met het uitvoeren, dan zijn ze natuurlijk wel rijkelijk laat. | |
Ulx | maandag 4 december 2017 @ 10:20 |
Maar het is een cunning plan? As cunning as a fox what used to be Professor of Cunning at Oxford University but has moved on and is now working for the U.N. at the High Commission of International Cunning Planning? [ Bericht 16% gewijzigd door Ulx op 04-12-2017 10:26:54 ] | |
Tijger_m | maandag 4 december 2017 @ 10:46 |
If only. Het zijn meer Baldric nivo cunning plans in deze regering. | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 10:56 |
Volgens mij is het eerder jouw plan. Het is in ieder geval niet de breedgedragen en doordachte Brexit-strategie die de Britten nu nodig hebben, als ze nog enigszins succesvol willen zijn in hun damage control efforts. | |
The_Temp | maandag 4 december 2017 @ 11:22 |
Ik heb niet 255 pagina's doorgelezen, maar ik zie globaal nou niet hele wereldschokkende dingen die voorgesteld worden. Een nationaal investeringsfonds, stimuleren van innovatie, inzetten op (technisch) hoogwaardig onderwijs.. Het zou allemaal zo uit een Nederlands of Deens beleidsstuk kunnen komen. Als je de industrie (en dan de hele keten) wil terugbrengen naar de VK, dan moet er pijn geleden worden. Daar komt het gewoon op neer. Ze kunnen best weer een bloeiende industrie neerzetten, maar dat betekent rigoureus snijden, met name bij de werknemers | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 16:11 |
Zeer cunning. | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 16:25 |
De verkiezingen werden op touw gezet om May de steun te geven dit plan tot uitvoering te brengen. Dat is duidelijk mislukt en heeft haar positie ondermijnd. Chapeau dat ze het nu alsnog probeert mijn inziens alhoewel het plan, zoals je ziet, enigszins is afgezwakt. | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 16:25 |
Hoezo niet? | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 16:28 |
Ten eerste ging het er vooral om dat mensen hier stelden dat er geen plan is gepresenteerd, ondanks je mening over dit plan, dat is dus wel degelijk gebeurd. Ten tweede heeft dit plan specifiek betrekking op het stimuleren van hoogwaardige industrie. Het investeringsfond dat je noemt, onderwijs, gerichte overheidsuitgaven zijn allemaal gericht op het stimuleren van die sectoren. Ik vind de specifieke focus en aandacht voor dit probleem nou niet echt iets wat ik eerder gehoord heb in een Nederlands, of Deens, beleidsplan. Wel is het zo dat ik de bedragen enigszins vind tegenvallen maar dat heeft van doen met de politieke veranderingen sinds de eerste bekendmaking(en) van dit plan. | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 16:29 |
Simpelweg een feitelijke constatering. Als de Britten iets uit de onderhandelingen willen halen, moeten ze eerst weten wat ze daadwerkelijk willen. Dan moeten ze met een strategie komen die in ieder geval binnen de regeringspartij op nagenoeg unanieme steun kan rekenen. Over jouw plan bestaat geen consensus - voor zover men er uberhaupt van bewust is. | |
DeParo | maandag 4 december 2017 @ 16:35 |
Een feitelijke constatering? Gebaseerd op wat? Het feit dat dit plan een paar dagen geleden is gepresenteerd, in [helaas] afgezwakte vorm, doet mij in ieder geval denken dat die steun er nu wel is enigszins. Maar als het allemaal zo feitelijk is zie ik liever argumenten dan alleen constateringen want daar is moeilijk op te reageren behalve welles en nietes te zeggen. | |
Szura | maandag 4 december 2017 @ 17:00 |
Still no deal | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 17:26 |
Blijkbaar wel over de grens met Ierland. De vraag is wel of de unionisten het gaan slikken. | |
Szura | maandag 4 december 2017 @ 17:32 |
Dat is al ‘oud’, vraag is welke elementen er nog niet afgedekt zijn. MEn de vraag is wat er allemaal van overblijft nu inderdaad de DUP al steigert en ook de PM’s van Schotland en Wales en de Londense burgemeester, want die willen niet achterblijven als Noord-Ierland een speciale behandeling krijgt . Er wordt alweer flink aan het akkoord en de poten van May gezaagd. https://nos.nl/artikel/22(...)exit-in-brussel.html https://www.reuters.com/a(...)ts-one-idUSKBN1DY24L | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 17:39 |
Trouwens nog een tip voor diegenen die, net als ik, Brexit op de voet proberen te volgen: de BBC en The Guardian hebben beiden wekelijke podcasts over het onderwerp die meer dan de moeite waard zijn. Dat zijn respectievelijk Brexitcast (o.a. met Laura Kuenssberg en Katya Adler) en Brexit Means. Het kan zijn dat ik ze al eens eerder aanbevolen heb: dat weet ik niet zeker. Maar ik ben er serieus fan van. | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 17:40 |
Duidelijk dat Juncker op dat gezaag niet zit te wachten en May nu in bescherming poogt te nemen - "ze is zo'n sterke onderhandelaar", laat me niet lachen. | |
Szura | maandag 4 december 2017 @ 17:42 |
May/de Tories zitten zo hard klem en het is allemaal hun eigen schuld Met deze verklaring kwam de DUP toen May en Juncker nog binnen zaten: | |
remlof | maandag 4 december 2017 @ 17:49 |
Hoeveel procent van de Noord-Ieren heeft eigenlijk op die DUP gestemd, oftewel: wat is hun mandaat? | |
chibibo | maandag 4 december 2017 @ 18:02 |
DUP heeft 10 van de 18 Noord-Ierse zetels, aldus Wikipedia. Een stevig mandaat, dus. | |
The_Temp | maandag 4 december 2017 @ 18:06 |
Wordt wel vertekend door dat idiote districtenstelsel natuurlijk... En die andere 8 zetels worden volgens mij leeg gelaten door Sinn Fein | |
Tocadisco | maandag 4 december 2017 @ 18:13 |
Ze hebben er maar 36% van de stemmen behaald, dus dat is nog zachtjes uitgedrukt. https://en.wikipedia.org/(...)eral_election,_2017_(Northern_Ireland) | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 18:13 |
De realiteit is wel dat ze een veto hebben op alles wat May onderhandelt. De brexit aanpak van de Britten is tot nu toe een grote kneuzerige conservatives' clusterfuck. | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 18:17 |
Ik begin me af te vragen of er geen scenario mogelijk is waarbij May de DUP en de orthodoxe Brexiteers negeert, een deal maakt met de EU en DUP/Brexiteers voor het blok zet. Als die een deal afknallen in het lagerhuis kan May mooi de schuld voor een hard brexit afschuiven. | |
Szura | maandag 4 december 2017 @ 18:21 |
Ze schaakt met de EU, Ierland, hardline Brexiteers in de eigen partij, de DUP. En dat laatste bord heeft ze zelf op tafel gezet door die verkiezingen te organiseren. Met iedere zet die ze op het ene bord doet, gooit ze de stukken op een ander bord omver. Clusterfuck indeed, dit gaat hoe dan ook ergens afgestraft worden. | |
Szura | maandag 4 december 2017 @ 18:22 |
Of ze moet om steun gaan bedelen bij Labour | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 18:23 |
Dat risico kan ze niet nemen. Een hard brexit zou voor het VK desastreuze gevolgen hebben, daar zijn ze zich ook van bewust. Tot nu toe volgen ze blindelings de eisen van de EU. In het door jou geschetste geval kan ze misschien de politieke verantwoordelijkheid wel afschuiven, maar dan valt wel de regering, ben je maanden verder voor je weer kunt gaan onderhandelen, en dan zijn de gevolgen eigenlijk niet te overzien. Ik denk dat ze dan liever eieren voor haar geld kiest. | |
Tocadisco | maandag 4 december 2017 @ 18:25 |
Met elke zet komen er ook nog eens meer borden bij. Nadat dat raamwerk voor die deal vandaag in de publiciteit kwam meldden Khan en Sturgeon zich al direct dat zij ook wel oren hebben naar een soortgelijke deal als de Noord-Ieren. | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 18:26 |
Ik heb weliswaar geen hoge dunk van May maar haar opdracht is toch ook eigenlijk wel een onmogelijke. Het uitgangspunt is 'hard brexit' en als het dat niet wordt dan neem ik mijn petje voor haar af. | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 18:32 |
Dat je spreekt over een "risico" wekt de indruk dat er een alternatief is maar dat alternatief zie ik zelf niet. May heeft gewoon niet de "leverage" om een deal te sluiten die het de DUP voor 100% naar de zin gaat maken. Ergens moet er iets breken. | |
Szura | maandag 4 december 2017 @ 18:35 |
@dannyctkemp What a mess. Varadkar says Juncker and Tusk contacted him to approve deal, then 'I am surprised and disappointed' that UK govt now not in position for deal @eucopresident Met with PM @theresa_may. I was ready to present draft EU27 guidelines tomorrow for #Brexit talks on transition and future. But UK and Commission asked for more time. It is now getting very tight but agreement at December #EUCO is still possible. Wat een gezichtsverlies weer voor May | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 18:38 |
Het begint erop de te lijken dat de Ierse kwestie nog verre van opgelost is. | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 18:42 |
Het alternatief is dat May de DUP ervan moet overtuigen dat ze hiermee hun hand overspelen. De coalitie levert ze lucratieve voordelen voor Noord-Ierland en politieke invloed op, die ze anders niet zouden hebben gehad. Dat raken ze kwijt bij nieuwe verkiezingen. | |
Nielsch | maandag 4 december 2017 @ 18:44 |
De terroristen van de DUP liggen weer dwars. Goed idee joh May, die verkiezingen! Londen en Schotland willen nu trouwens ook een aparte status zoals dat voor Noord-Ierland zou gaan gelden Wat een zooi weer! | |
Nielsch | maandag 4 december 2017 @ 18:48 |
Tijdens The Troubles werden grote Noord-Ierse steden als Derry en Belfast steevast bestuurd door protestanten loyalisten, terwijl de inwoners in meerderheid katholiek en republikeins waren. Districtenstelstel en gerrymandering door de Britten. | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 18:49 |
Die willen het en krijgen het niet. De unionisten krijgen het (als het meezit) maar willen het niet. Misschien kunnen ze wat volksverhuizingen organiseren. | |
The_Temp | maandag 4 december 2017 @ 18:51 |
Ik ben benieuwd of May, naast de DUP, überhaupt een meerderheid heeft voor deze oplossing.. Een brexiteer: Een remainer:
| |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 18:51 |
Het is niet uitgesloten dat het May lukt maar het lijkt me toch wel heel moeilijk. DUP lijkt zich tot haar oren ondergedompeld te hebben in de dogma's en de "red lines". Ze zijn totaal ongevoelig voor enige realiteit of pragmatisme. | |
trein2000 | maandag 4 december 2017 @ 18:53 |
Conclusie, de Britten weten nogsteeds niet wat ze willen. En zolang eraan de andere kant van de plas geen doorbraak komt men er ook niet uit. | |
CloseToTheEdge | maandag 4 december 2017 @ 18:55 |
Ik heb eerder het idee dat ze moet schaken, maar moet spelen met damstukken. | |
#ANONIEM | maandag 4 december 2017 @ 18:55 |
DUP heeft natuurlijk ook redelijk comfortabele positie voorlopig. | |
Tijger_m | maandag 4 december 2017 @ 18:55 |
Ik dacht dat het 29% was. Noord Ierland heeft in het Referendum zelf voor Remain gestemd, 55% voor als ik het goed heb. | |
westwoodblvd | maandag 4 december 2017 @ 18:58 |
But you can't have your cake and eat it. Het is of concessies, of een hard brexit. Dit realiteitsbesef is die Britten haast niet in te rammen | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 20:07 |
What The Hell Just Happened With The Brexit Negotiations?
Ongelooflijk wat een chaos. | |
Ulx | maandag 4 december 2017 @ 20:16 |
Ik heb nog steeds niet het idee dat de Britten een doordacht plan hebben. | |
agter | maandag 4 december 2017 @ 20:24 |
Wat ontzettend moeilijk! Straks valt het land uit elkaar. | |
rubbereend | maandag 4 december 2017 @ 20:31 |
het is dat het serieuze shit is, maar het is toch te lachwekkend. Als schrijver zou je de bende waarin ze zichzelf draaien niet kunnen bedenken | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 20:38 |
Kort samengevat: - Engeland wil eruit maar het economische centrum daarvan (London) wil blijven. - Schotland wil blijven. - Wales wil eruit maar stiekem toch ook weer niet. - Noord-Ierland wil blijven, mag ook blijven, maar de leidende politieke partij wil eruit. - Gibraltar wil blijven maar toch ook weer niet als ze geen onderdeel van GB kunnen blijven. Maak er maar wat leuks van May | |
beantherio | maandag 4 december 2017 @ 20:45 |
Zijn ze er eigenlijk al uit met Gibraltar? Straks hebben ze een oplossing voor Ierland en dan... | |
trein2000 | maandag 4 december 2017 @ 20:53 |
Het is echt een grote grap. | |
Perrin | maandag 4 december 2017 @ 21:01 |
Een harde grens tussen Noord-Ierland en de rest van Ierland is anders ook niet bepaald wenselijk voor veel Ieren. | |
The_Temp | maandag 4 december 2017 @ 21:42 |
Het zit aan alle kanten vast, dus komen ze met dit soort schijn-oplossingen in de hoop dat niemand het doorheeft | |
The_Temp | maandag 4 december 2017 @ 21:42 |
En dicht |