abonnement Unibet Coolblue
pi_175389693
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Kennelijk niet.

En het is zeer simpel.

Verwijs me naar die bron. Daarmee heb je niet alleen aangetoond dat de eucharistie daadwerkelijk één-op-één is gekopieerd van een oeroude Mithras-inscriptie, je legt daarmee elke gelovige het zwijgen op.

Die bron komt echter maar niet, en dat spreekt boekdelen
Je negeert mijn bronnen en daarom negeer ik jou trol.
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 20:12:33 #152
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175389776
"Wanneer men bijvoorbeeld pas echte bewijzen heeft voor de mysterie-variant van de Mithras-cultus vanaf de eerste eeuw van onze tijdrekening en dit in de westelijke provincies, is het niet zo waarschijnlijk dat Mithras invloed gehad heeft op Jezus zelf en zijn allereerste volgelingen, wellicht zelfs niet op Paulus en de evangelisten die in het Grieks schreven en men in het Oosten van het Romeinse Rijk dient te situeren. Het is wel mogelijk dat een dergelijke invloed er was vanaf de tweede eeuw, maar die kan natuurlijk ook in de andere richting hebben plaatsgevonden. Vervolgens moet men reëel contact kunnen bewijzen of op zijn minst aannemelijk maken door geografisch en sociologisch te specifiëren."

Praet, Danny. (2016). "Het vroege Christendom en de antieke mysterieculten". In: Tetradio (25). Tijdschrift van het Griekenland Centrum. p. 57-101, p. 91.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 20:15:37 #153
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175389845
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Je negeert mijn bronnen en daarom negeer ik jou trol.
Hoe kan ik iets negeren wat je nooit geeft?

Leg me het zwijgen op en geef die bron die onomstotelijk aantoont dat de door jou aangehaalde inscriptie, waar Justinus de Martelaar zo van zijn melk zou zijn geweest, dateert van voor de eerste eeuw na Christus. Hoe moeilijk kan het zijn?

"Een Mithraïsche inscriptie uit 300 voor Christus leest: "Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt vanmijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen".

Auteur, jaartal, titel, uitgever, pagina.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175390408
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hoe kan ik iets negeren wat je nooit geeft?

Leg me het zwijgen op en geef die bron die onomstotelijk aantoont dat de door jou aangehaalde inscriptie, waar Justinus de Martelaar zo van zijn melk zou zijn geweest, dateert van voor de eerste eeuw na Christus. Hoe moeilijk kan het zijn?

"Een Mithraïsche inscriptie uit 300 voor Christus leest: "Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt vanmijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen".

Auteur, jaartal, titel, uitgever, pagina.
O, heb je er al een jaartal op kunnen plakken trol ? :W
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 20:39:21 #155
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175390488
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:37 schreef ATON het volgende:

[..]

O, heb je er al een jaartal op kunnen plakken trol ? :W
Die heb je toch? Je hebt toch het onomstotelijke bewijs dat die inscriptie dateert van voor de 1e eeuw na Christus? Noem dan het jaartal, of de eeuw.

Ik gaf je een voorbeeld hoe je dit zou kunnen verwoorden. Dan moet zo'n bron natuurlijk wel bestaan, en hoe langer je blijft talmen, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat je zelf best wel weet dat je 'bron' voor geen meter deugt en zonder enige bedachtzaamheid is gekopieerd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 29 november 2017 @ 21:24:53 #156
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175391493
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

1. Dat is wel erg makkelijk; dan is iedereen die praat over seksualiteit ook bioloog. Ik denk niet dat het zo werkt in het wetenschappelijk discours.
Biologen houden zich ook met ander zaken bezig he. Dus dat gaat niet op.

Verder boeit het mij niet hoe het werkt in het wetenschappelijke discours.

quote:
2. Het punt is, dat op alle academische bronnen van mijn kant de enige naam die - tot voor kort, toen je een theoloog noemde - deze auteur betreft, en dat er op gezworen wordt door sommigen alsof het de evangelische waarheid is. Anders kan ik de onbeleefde en onwetenschappelijke houding van enkelen hier niet verklaren: het is alsof je tornt aan heilige dogma's.
Zeggen dat ik bezig ben met een persoonlijke kruistocht tegen het christendom en dat ik mensen verhef tot profeten vind ik zelf niet zo beleefd, dus kijk even in de spiegel.

quote:
3. Dat is uiteraard verre van een geldige methodiek: zelf lezen en dan interpreteren, en vervolgens aandragen als academisch gestaafd onderzoek. Wederom: zo werkt het niet. Meetbaarheid, methode, analyse, hermeneuse... welke methodiek wordt toegepast om te komen tot welke eindconclusie?
Bij mij werkt het zo wel. Zelf lezen is het beste.
Maar ik begrijp dat jij je liever aanlaat praten wat anderen over Romeinen beweren.

quote:
4. Nee, wanneer er binnen de academische wereld een breedgedragen consensus is, is er sprake van precies dat: breedgedragen eensgezindheid. Die mis ik overigens in de hele 'Jezus was zeloot' en 'de brieven van Paulus zijn aangedikt' theorieën de hier rijkelijk vloeien. Ik weet niet hoe jij anders spreekt over 'consensus' binnen de wetenschap, maar als jij puur op basis van het argument wat je nu geeft spreekt van een drogreden, staat het eenieder natuurlijk vrij om zwaartekracht te ontkennen puur omdat dat de breedgedragen opinie is.
Dat is precies zoals ik het zeg. Omdat een bepaalde groep dat vind dan is het volgens jou zo. Ik onderzoek liever zelf door Romeinen te lezen en me niet te laten verblinden door wat anderen beweren.

quote:
5. Ontbreken van argumentatie is precies de 'methode' die jij voorstaat: geen methodiek, geen peer-review, geen academische consensus, maar 'zelf lezen' en vervolgens zonder enige academische onderbouwing je mening als waarheid presenteren. Medunkt dat je hier jezelf gigantisch tegenspreekt, immers, men is al theoloog wanneer men over god praat, en 'zelf lezen' zijn valide manieren om tot een deugdelijke argumentatie te geraken. Daarentegen onderbouw ik mijn argumenten steevast met peer-reviewed bronnen uit de theologische, tekstkritische en kerkhistorische vakliteratuur. Zeg me: hoe is dat 'ontbreken van argumentatie'?
Het enige wat je doet is het volgende in simpel Nederlands: 'Een groep geleerden zegt dat het niet zo is dus is het niet zo. Kijk hier heb ik een link met een boekje daarover'. Dat is geen argument....

quote:
6. Wellicht bij jou niet, of minder. Maar je bent niet serieus als je, na het lezen van het topic over proto-eucharistische Mithras inscripties, de reactie die ik daarop kreeg ook maar op enige wijze kunt rechtvaardigen.
Is het wel serieus om uit het niets onzin te beweren dat ik mensen zou verheffen tot profeet, mijn eigen religie maak en met een kruistocht bezig ben tegen het christelijk geloof?

quote:
Kortom: de wetenschappelijke methode is wat telt, als men zelf gaat bepalen hoe men te werk gaat en beslist of iets valide is, zonder zich iets aan te trekken van de wetenschappelijke consensus, kan men zelfs beweren dat de zon niet heet is, simpelweg omdat ik de zon zie en dus sterrenkundige ben, en echte hitte ervan niet ervaar.
Nee wat in Romeinen staat is wat telt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 21:30:51 #157
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175391650
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:24 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Biologen houden zich ook met ander zaken bezig he. Dus dat gaat niet op.

Verder boeit het mij niet hoe het werkt in het wetenschappelijke discours.

[..]

Zeggen dat ik bezig ben met een persoonlijke kruistocht tegen het christendom en dat ik mensen verhef tot profeten vind ik zelf niet zo beleefd, dus kijk even in de spiegel.

[..]

Bij mij werkt het zo wel. Zelf lezen is het beste.
Maar ik begrijp dat jij je liever aanlaat praten wat anderen over Romeinen beweren.

[..]

Dat is precies zoals ik het zeg. Omdat een bepaalde groep dat vind dan is het volgens jou zo. Ik onderzoek liever zelf door Romeinen te lezen en me niet te laten verblinden door wat anderen beweren.

[..]

Het enige wat je doet is het volgende in simpel Nederlands: 'Een groep geleerden zegt dat het niet zo is dus is het niet zo. Kijk hier heb ik een link met een boekje daarover'. Dat is geen argument....

[..]

Is het wel serieus om uit het niets onzin te beweren dat ik mensen zou verheffen tot profeet, mijn eigen religie maak en met een kruistocht bezig ben tegen het christelijk geloof?

[..]

Nee wat in Romeinen staat is wat telt.
1. Theologen ook. Kerkgeschiedenis, praktische theologie, hermeneutiek etc.
Het wetenschappelijk discours boeit je verder niet... tja. Wat moet ik daar nou op zeggen?

2. Volgens mij had ik het over de groep als geheel, als dat persoonlijk is opgevat mijn excuses.

3. Vreemde redenering; dan kunnen we inderdaad de hele wetenschappelijke wereld opheffen. Gewoon zelf lezen en datgene wat je zelf vindt, ongeacht validiteit, presenteren als valide? Wordt een mooie boel.

4. Je iets laten aanpraten is iets anders dan jezelf verdiepen in perspectieven van andere academici: dat is een vereiste voor het doen van wetenschappelijk onderzoek.

5. Prima, dan mogen mensen dus ook zeggen dat de aarde plat is, want dat vinden ze nu eenmaal. Je doet nu net alsof het verwijzen naar consensus onder een groep op lucht is gebaseerd.

6. Dat een bepaalde groep dat vindt geeft aanleiding tot verder onderzoek. Dat kan uitmonden in aanname van de gestelde hypothese of het verwerpen ervan.

7. Link met een boekje? Ik plaats citaten met vervolgens een volledige literatuurverwijzing en paginanummers. Het 'koop maar een Vergeertje' is niet zo mijn stijl.

8. En wie bepaalt wat er in Romeinen staat? Jij? Op basis van nul methode? Nul theoretische kaders? Nul literatuurstudie? Veel succes met dat verdedigen in de academische arena.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 29 november 2017 @ 21:59:39 #158
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175392422
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die heb je toch? Je hebt toch het onomstotelijke bewijs dat die inscriptie dateert van voor de 1e eeuw na Christus? Noem dan het jaartal, of de eeuw.

Ik gaf je een voorbeeld hoe je dit zou kunnen verwoorden. Dan moet zo'n bron natuurlijk wel bestaan, en hoe langer je blijft talmen, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat je zelf best wel weet dat je 'bron' voor geen meter deugt en zonder enige bedachtzaamheid is gekopieerd.
Dit is de tekst in het Engels:

He who shall not eat of my body nor drink of my blood so that he may be one with me and I with him, shall not be saved.

Misschien wordt je hier wijzer van:

http://tektonics.org/copycat/mithra.php
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:02:01 #159
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175392481
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:59 schreef Manke het volgende:

[..]

Dit is de tekst in het Engels:

He who shall not eat of my body nor drink of my blood so that he may be one with me and I with him, shall not be saved.

Misschien wordt je hier wijzer van

http://tektonics.org/copycat/mithra.php
Ja, en dat is dus geen inscriptie, maar een tekst uit een Middeleeuws geschrift waar deze uitspraak in de mond van Zoroaster wordt gelegd, niet Mithra.

Puike site verder, want het vernietigt heel mooi de hele Mithra=Jezus kolder.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 29 november 2017 @ 22:21:35 #160
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175393043
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

1. Theologen ook. Kerkgeschiedenis, praktische theologie, hermeneutiek etc.
Het wetenschappelijk discours boeit je verder niet... tja. Wat moet ik daar nou op zeggen?
Kijk maar.

quote:
2. Volgens mij had ik het over de groep als geheel, als dat persoonlijk is opgevat mijn excuses.
Het was overduidelijk dat je mij schaarde onder die groep van kruisvaarders tegen het christendom dus het was wel degelijk persoonlijk bedoeld. Het is niet zo dat ik zit te wachten op excuses maar ik zal ze aanvaarden.

quote:
3. Vreemde redenering; dan kunnen we inderdaad de hele wetenschappelijke wereld opheffen. Gewoon zelf lezen en datgene wat je zelf vindt, ongeacht validiteit, presenteren als valide? Wordt een mooie boel.
Dat zeg ik niet. Van belang is wel bij jezelf te blijven. Stap 1 is lezen wat er staat, ervaren wat de tekst met je doet. Daarna kun je altijd nog kijken wat anderen erover gezegd hebben. Dat kan leerzaam zijn.

quote:
4. Je iets laten aanpraten is iets anders dan jezelf verdiepen in perspectieven van andere academici: dat is een vereiste voor het doen van wetenschappelijk onderzoek.
Dat is inderdaad iets anders. Op het moment dat jij beweert dat 'het niet zo is omdat anderen dat beweren' zonder zelf met argumenten te komen dan komt het wel over alsof jij je iets aan hebt laten praten.

quote:
5. Prima, dan mogen mensen dus ook zeggen dat de aarde plat is, want dat vinden ze nu eenmaal. Je doet nu net alsof het verwijzen naar consensus onder een groep op lucht is gebaseerd.
Ik probeer alleen maar wat argumenten bij je los te weken waarom de brief aan de Romeinen volledig authentiek zou zijn. Dat blijft uit.

quote:
6. Dat een bepaalde groep dat vindt geeft aanleiding tot verder onderzoek. Dat kan uitmonden in aanname van de gestelde hypothese of het verwerpen ervan.
Dat is allemaal leuk en aardig maar de brief aan de Romeinen is op zich zelf staand duidelijk genoeg. Ik heb een klein voorbeeldje gegeven aan Manke. Het zou fijn zijn als je zou beargumenteren dat specifiek deze tekst volledig van Paulus is. Nu kun je je blijven beroepen op wat anderen volgens jou zeggen, dat ze dit zo hebben bepaald en het allemaal met elkaar eens zijn. Prima allemaal maar daar trap ik niet in. Zolang jij niet in staat bent om zelf te beargumenteren dat de brief aan de Romeinen volledig van Paulus is kun je praten totdat je een ons weegt maar je komt er bij mij niet ver mee.

quote:
7. Link met een boekje? Ik plaats citaten met vervolgens een volledige literatuurverwijzing en paginanummers. Het 'koop maar een Vergeertje' is niet zo mijn stijl.
Link met een boekje? Sorry hoor maar ik ga de boeken in m'n kast niet bladzijde voor bladzijde inscannen en online zetten. Daarnaast staat er voldoende in mijn voorbeeld, daar moet je het mee doen. Dat is meer dan wat ik van jou zie aangezien ik nog steeds op argumenten zit te wachten.

[/quote]8. En wie bepaalt wat er in Romeinen staat? Jij? Op basis van nul methode? Nul theoretische kaders? Nul literatuurstudie? Veel succes met dat verdedigen in de academische arena.
[/quote]

Ik heb Romeinen niet geschreven he. Dat was Paulus en de latere redactie.

Ik wens jou ook veel plezier met het bedenken van je argumenten om aan te tonen dat Romeinen volledig van Paulus afkomt. Ik kan je nu al vast verklappen dat het onmogelijk is.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175393107
Waarom nemen jullie dit zo serieus? Iedereen weet dat God niet (kan) bestaan. Iedereen die denkt van wel zijn levensgevaarlijke mensen. Psychisch gestoord ook.
Die mensen geloven alles wat ze voorgekauwd wordt.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:27:02 #162
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175393171
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Kijk maar.

[..]

Het was overduidelijk dat je mij schaarde onder die groep van kruisvaarders tegen het christendom dus het was wel degelijk persoonlijk bedoeld. Het is niet zo dat ik zit te wachten op excuses maar ik zal ze aanvaarden.

[..]

Dat zeg ik niet. Van belang is wel bij jezelf te blijven. Stap 1 is lezen wat er staat, ervaren wat de tekst met je doet. Daarna kun je altijd nog kijken wat anderen erover gezegd hebben. Dat kan leerzaam zijn.

[..]

Dat is inderdaad iets anders. Op het moment dat jij beweert dat 'het niet zo is omdat anderen dat beweren' zonder zelf met argumenten te komen dan komt het wel over alsof jij je iets aan hebt laten praten.

[..]

Ik probeer alleen maar wat argumenten bij je los te weken waarom de brief aan de Romeinen volledig authentiek zou zijn. Dat blijft uit.

[..]

Dat is allemaal leuk en aardig maar de brief aan de Romeinen is op zich zelf staand duidelijk genoeg. Ik heb een klein voorbeeldje gegeven aan Manke. Het zou fijn zijn als je zou beargumenteren dat specifiek deze tekst volledig van Paulus is. Nu kun je je blijven beroepen op wat anderen volgens jou zeggen en dat ze dit zo hebben bepaald en het allemaal met elkaar eens zijn. Prima allemaal maar daar trap ik niet in. Zolang jij niet in staat bent om zelf te beargumenteren dat de brief aan de Romeinen volledig van Paulus is kun je praten totdat je een ons weegt maar je komt er bij mij niet ver mee.

7. Link met een boekje? Ik plaats citaten met vervolgens een volledige literatuurverwijzing en paginanummers. Het 'koop maar een Vergeertje' is niet zo mijn stijl.

Link met een boekje? Sorry hoor maar ik ga de boeken in m'n kast niet bladzijde voor bladzijde inscannen en online zetten.

8. En wie bepaalt wat er in Romeinen staat? Jij? Op basis van nul methode? Nul theoretische kaders? Nul literatuurstudie? Veel succes met dat verdedigen in de academische arena.
[/quote]

Ik heb Romeinen niet geschreven he. Dat was Paulus en de latere redactie.

Ik wens jou ook veel plezier met het bedenken van je argumenten om aan te tonen dat Romeinen volledig van Paulus afkomt. Ik kan je nu al vast verklappen dat het onmogelijk is.
[/quote]
Hoe kan ik ook maar iets van je aannemen als je zelf toegeeft niets om het wetenschappelijk discours te geven? Je verwijt me zomaar dingen aan te nemen, maar ik dien aan te nemen dat op basis van jouw persoonlijke lezing, ontdaan van elke onderbouwing anders dan 'eigen inzicht', de waarheid wel duidelijk zal worden.

Denk je nu echt dat dat werkt: "Ik heb het gelezen, en voor mij is overduidelijk dat..." Wordt vervolgens gevraagd met welke kaders of methodiek dat is gedaan, en schijnen die te ontbreken, dan is je argumentatie een pure speculatie gebaseerd op het eigen inzicht en het eigen inzicht alleen.

Als die vervolgens ook nog eens rotsvast wordt gebracht als de waarheid, dien je met betere onderbouwingen te komen dan naar de tekst zelf te verwijzen en dan te verwachten dat iedereen je magische, solistische interpretatie zomaar voor waar gaat aannemen.

Het deugt niet, het functioneert niet en juist die afkeer van de wetenschappelijke methode leidt tot de meest spectaculaire maar uiteindelijk bloedeloze theorieën.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175393245
Je zal maar een religieuze opleiding volgen,, je hele leven vol leugens leven voor iets wat niet bestaat. Ik sta er versteld van dat zoveel mensen in die onzin trappen.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393299
En geen 1 gelovige durft nu zn muil open te trekken. Jullie weten zelf ook wel dat het dikke bullshit is. Als god zou bestaan, waarom laat hij ons dan lijden?
Hebben wij dat lijden dan aan jullie bidders te danken?
Sukkels.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393339
Vooral niet nadenken gelovige, daar heb je God voor.
Ik vraag me af waarom je wel wilt wachten voor rood licht, het is toch allemaal inshallah ?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393397
Bedank God voor beenderkanker bij kinderen van 12, of prostaatkanker bij mannen van 32, of borstkanker bij een vrouw van 29
Jullie god kan echt opflikkeren. Als je daarin gelooft ben je niet goed bij je hoofd.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393468
Reageer nou eens dan gelovige. Je kan wel mensen de kop afhakken maar ff reageren?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:41:49 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175393499
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:40 schreef DoubleUU het volgende:
Reageer nou eens dan gelovige. Je kan wel mensen de kop afhakken maar ff reageren?
Ik weet niet of ik daarvoor gekwalificeerd ben; ik heb geen religieuze opleiding gedaan en hak geen koppen af.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175393512
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik daarvoor gekwalificeerd ben; ik heb geen religieuze opleiding gedaan en hak geen koppen af.
Geloof je in een god?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:43:03 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175393525
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:42 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Geloof je in een god?
Jazeker.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175393544
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jazeker.
Waarom ?
Je weet dat ie niet bestaat. En als ie wel bestaat is het een enorme klootzak
Waarom support je zo iemand?
Vind je Adolf Hitler fanclubs ook cool?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:45:46 #172
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175393579
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:43 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Waarom ?
Je weet dat ie niet bestaat. En als ie wel bestaat is het een enorme klootzak
Waarom support je zo iemand?
Omdat ik erin geloof.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175393614
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat ik erin geloof.
Dat is geen reden. Ik kan ook geloven dat geile wijven bovenop mn pik belanden. Tegendeel is waar.
Jouw geloof is net zoveel waard als gekke henkie die denkt dat ie napoleon is. Dat is geloof.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:48:32 #174
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175393648
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:47 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat is geen reden. Ik kan ook geloven dat geile wijven bovenop mn pik belanden. Tegendeel is waar.
Jouw geloof is net zoveel waard als gekke henkie die denkt dat ie napoleon is. Dat is geloof.
De vraag is waarom je je daar over zou opwinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 29 november 2017 @ 22:49:32 #175
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_175393673
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:47 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik kan ook geloven dat geile wijven bovenop mn pik belanden.
Klinkt als een goed geloof.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_175393686
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat is geen reden. Ik kan ook geloven dat geile wijven bovenop mn pik belanden. Tegendeel is waar.
Jouw geloof is net zoveel waard als gekke henkie die denkt da
Omdat dat achterlijke geloof dagelijks mensenlevens kost. Werken trekt niet, vechten voor een fabuleuze god werkt beter.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393725
Als je in een God gelooft ben je echt een kneus.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393814
Gelovig zijn zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175393911
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jazeker.
Waarom zet jij de wereld in de fik met je onzin? Kan je gewoon even normaal doen? Kanker op met je geloof man
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  woensdag 29 november 2017 @ 23:08:45 #180
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175394213
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

Hoe kan ik ook maar iets van je aannemen als je zelf toegeeft niets om het wetenschappelijk discours te geven?

Door te lezen wat ik geschreven heb en dat dan vervolgens zelf te onderzoeken misschien...

[quote]
Je verwijt me zomaar dingen aan te nemen,
Ik trok een conclusie.

quote:
maar ik dien aan te nemen dat op basis van jouw persoonlijke lezing, ontdaan van elke onderbouwing anders dan 'eigen inzicht', de waarheid wel duidelijk zal worden.
Je hoeft niets van me aan te nemen. Dat haal jezelf in je hoofd. Je zou het zelf kunnen onderzoeken als je daar behoefte aan hebt.
Ik heb nergens beweert dat het waarheid is wat ik geschreven heb in reactie op Manke. Ik vroeg nota bene aan anderen me te corrigeren als ik ergens een denkfout maakte. De enige die daar een, zij het wanhopige poging toe doet omdat argumenten uitblijven, ben jij.

]
quote:
Denk je nu echt dat dat werkt: "Ik heb het gelezen, en voor mij is overduidelijk dat..."
Denk je zelf dat het zo werkt: 'Anderen zeggen het dus het is zo'

quote:
Wordt vervolgens gevraagd met welke kaders of methodiek dat is gedaan, en schijnen die te ontbreken, dan is je argumentatie een pure speculatie gebaseerd op het eigen inzicht en het eigen inzicht alleen.
Nee die ontbreken niet.

quote:
Als die vervolgens ook nog eens rotsvast wordt gebracht als de waarheid, dien je met betere onderbouwingen te komen dan naar de tekst zelf te verwijzen en dan te verwachten dat iedereen je magische, solistische interpretatie zomaar voor waar gaat aannemen.

Het deugt niet, het functioneert niet en juist die afkeer van de wetenschappelijke methode leidt tot de meest spectaculaire maar uiteindelijk bloedeloze theorieën.
Als het beroepen op een groep en het verwijzen naar een tekst van iemand uit die groep wordt gebracht als de waarheid zonder naar de tekst zelf te verwijzen en dat te verwachten dat iedereen je magische, solistische interpretatie zomaar voor waar gaat aannemen.

Het deugt niet, het functioneert niet en juist die afkeer van de wetenschappelijke methode leidt tot de meest spectaculaire maar uiteindelijk bloedeloze theorieën.

En nu graag een argument dat de volledige tekst van de Romeinen in zijn geheel van Paulus komt? Wat dat blijf je maar ontwijken. Je hebt een hoop mooie woorden al trek je nogal snel conclusies die niet kloppen maar het schiet zo niet op en ben ik er wel klaar mee en spreek ik je later misschien nog een keertje.

Totdat moment blijf ik in ieder geval in de overtuiging dat de consensus, dat de brieven die volgens de traditie aan Paulus toegekend worden zo ook de brief aan de Romeinen niet in zijn geheel van zijn hand zijn, van de groep theologen 'Greijdanus, Vergeer, Aton en Hoatzin overeind blijft.

Zonder tegenargument ben ik er wel klaar mee en spreek ik je later misschien nog een keertje.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 november 2017 @ 23:08:48 #181
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175394215
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:54 schreef DoubleUU het volgende:
Gelovig zijn zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.
Drugscrimineel uit Schilderswijk.
Nog zo'n figuur:


Het geloof in dit topic draait om vergeving en een nieuwe start, en het hoe en waarom.
Al die ellende die je noemt komt van de god van de wereld, satan, die naam ken je vast wel, de tegenstander van je ziel.
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 23:09:10 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175394226
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:57 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Waarom zet jij de wereld in de fik met je onzin? Kan je gewoon even normaal doen? Kanker op met je geloof man
Ik wens u alle goeds; dat u vrede mag vinden en rust en gevrijwaard wordt van zorg en pijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 29 november 2017 @ 23:12:02 #183
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175394292
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:08 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik trok een conclusie.

[..]

Je hoeft niets van me aan te nemen. Dat haal jezelf in je hoofd. Je zou het zelf kunnen onderzoeken als je daar behoefte aan hebt.
Ik heb nergens beweert dat het waarheid is wat ik geschreven heb in reactie op Manke. Ik vroeg nota bene aan anderen me te corrigeren als ik ergens een denkfout maakte. De enige die daar een, zij het wanhopige poging toe doet omdat argumenten uitblijven, ben jij.

]

[..]

Denk je zelf dat het zo werkt: 'Anderen zeggen het dus het is zo'

[..]

Nee die ontbreken niet.

[..]

Als het beroepen op een groep en het verwijzen naar een tekst van iemand uit die groep wordt gebracht als de waarheid zonder naar de tekst zelf te verwijzen en dat te verwachten dat iedereen je magische, solistische interpretatie zomaar voor waar gaat aannemen.

Het deugt niet, het functioneert niet en juist die afkeer van de wetenschappelijke methode leidt tot de meest spectaculaire maar uiteindelijk bloedeloze theorieën.

En nu graag een argument dat de volledige tekst van de Romeinen in zijn geheel van Paulus komt? Wat dat blijf je maar ontwijken. Je hebt een hoop mooie woorden al trek je nogal snel conclusies die niet kloppen maar het schiet zo niet op en ben ik er wel klaar mee en spreek ik je later misschien nog een keertje.

Totdat moment blijf ik in ieder geval in de overtuiging dat de consensus, dat de brieven die volgens de traditie aan Paulus toegekend worden zo ook de brief aan de Romeinen niet in zijn geheel van zijn hand zijn, van de groep theologen 'Greijdanus, Vergeer, Aton en Hoatzin overeind blijft.

Zonder tegenargument ben ik er wel klaar mee en spreek ik je later misschien nog een keertje.
Hoe kun je een geldige conclusie trekken als het wetenschappelijk discours je om het even is?

Ik kan niets van je aannemen zolang je niet uitlegt hoe je tot je interpretatie bent gekomen en welke hermeneutiek je daarvoor hebt ingezet. Voorst zou het handig zijn als je mij kunt verwijzen naar de huidige vakliteratuur waar het de authenticiteit van Romeinen betreft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 29 november 2017 @ 23:13:23 #184
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175394319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:32 schreef DoubleUU het volgende:
En geen 1 gelovige durft nu zn muil open te trekken. Jullie weten zelf ook wel dat het dikke bullshit is. Als god zou bestaan, waarom laat hij ons dan lijden?
Hebben wij dat lijden dan aan jullie bidders te danken?
Sukkels.
Zoveel gelovigen zitten hier niet of ze zijn niet online en durven heus wel te reageren.

Ik geloof zelf maar ik geloof niet dat God bestaat als levende entiteit.

Ik begrijp het lijden verder ook niet. We moeten het er mee doen. Het maakt ons menselijk.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 29 november 2017 @ 23:23:10 #185
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175394540
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik wens u alle goeds; dat u vrede mag vinden en rust en gevrijwaard wordt van zorg en pijn.
Mooie reactie. :)
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 30 november 2017 @ 00:06:05 #186
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175395298
quote:
[quote]0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hoe kun je een geldige conclusie trekken als het wetenschappelijk discours je om het even is?
Zo om het even is het voor mij niet. Ik weet ook dat in het algemeen Romeinen als authentiek gezien wordt en dat het niet de minste zijn die dat beweren. Maar dan hoeft het nog niet waar te zijn en ik ben tot de ontdekking gekomen dat dit inderdaad niet zo is. Dit heb ik gedaan door zelf te lezen en pas daarna commentaar van anderen te lezen. Zo gaat het natuurlijk niet altijd maar ik probeer het wel zo veel mogelijk. Dat is ook hoe ik het geleerd heb tijdens mijn studie. Ik weet niet hoe je die methode moet noemen maar het is belangrijk met het lezen van de bijbel om bij jezelf te blijven. Een Charles Vergeertje leest soms lekker snel weg op vakantie of zo. Op een ander moment peins ik lang over een klein stukje, is het lezen en herlezen en zoek ik de tekst in het koine uit.

Soms kan ik daarna een voor mij geldende conclusie trekken die geldig blijft totdat ik een ander inzicht krijg op wat voor manier dan ook.

quote:
Ik kan niets van je aannemen zolang je niet uitlegt hoe je tot je interpretatie bent gekomen en welke hermeneutiek je daarvoor hebt ingezet. Voorst zou het handig zijn als je mij kunt verwijzen naar de huidige vakliteratuur waar het de authenticiteit van Romeinen betreft.
Je hoeft dan ook niets van me aan te nemen.

Ik heb daar het e.e.a. over beweerd in mijn voorbeeld. Het afwijkende taalgebruik, dan weer het wat boerse gangbare koine-dialectos dan weer het wat bekakte Neo-attische. Het Neo-attische dat juist na het ontstaan van de synoptische-evangeliën een heropleving kreeg op het moment dat de brieven van Paulus haar huidige vorm kregen. Frappant.

Daarnaast is er de stem en de tegenstem in de teksten, het ene moment lijkt het erop dat de boodschap gericht is aan lieden die het jodendom aanhangen, dan weer is er een duidelijke uiteenzetting van christologie hoorbaar in de tekst.

Er is sprake van inlassingen, aanpassingen en verwijdering van teksten.

De methodiek is schriftanalyse, daarmee bedoel ik nauwkeurig lezen wat er staat.

Ik heb het e.e.a. gevonden voor je.

http://www.reformationalp(...)eTestamentIX_XVI.pdf

Je zou kunnen zoeken op: 'ingevoegd', 'bijgevoegd', 'oorspronkelijk'. Greijdanus wijst hier en daar op specifieke woorden die niet authentiek zijn of bijvoorbeeld in het ene handschrift wel voorkomen en in het andere weer niet.

Voor mijn andere punten verwijs ik je naar de boeken van Vergeer over Paulus:
-Wie was Paulus wel?
-Geschreven en toegeschreven
-Kijkend in uw lezen gezicht.

Voor een kleine impressie: https://www.damon.nl/wosmedia/700.pdf
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 30 november 2017 @ 09:33:18 #187
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175397986
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:30 schreef DoubleUU het volgende:
Je zal maar een religieuze opleiding volgen,, je hele leven vol leugens leven voor iets wat niet bestaat. Ik sta er versteld van dat zoveel mensen in die onzin trappen.
Voor een ongelovige of atheïst is dit wellicht onbegrijpelijk. Een van de hoofdredenen dat men aan een religieuze opleiding begint is dat er al (een) geloof aanwezig is. Dan is de keuze meer voor de hand liggend.
  donderdag 30 november 2017 @ 09:37:55 #188
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175398051
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:54 schreef DoubleUU het volgende:
Gelovig zijn zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.
Er zijn ook mensen die niet geloven in een maanlanding, wel in een wereldwijde samenzwering van vrijmetselaars, een platte aarde en ik weet niet wat voor dingen nog meer. So what?

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 30-11-2017 09:47:11 ]
pi_175404110
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik wens u alle goeds; dat u vrede mag vinden en rust en gevrijwaard wordt van zorg en pijn.
doe eens normaal
pi_175404315
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:32 schreef DoubleUU het volgende:
En geen 1 gelovige durft nu zn muil open te trekken. Jullie weten zelf ook wel dat het dikke bullshit is. Als god zou bestaan, waarom laat hij ons dan lijden?
Hebben wij dat lijden dan aan jullie bidders te danken?
Sukkels.
Waarom zou een gelovige ook maar zijn schone muil willen opentrekken tegen iemand met zo'n grote bek als jij? Men moet geen tijd willen verspillen aan iets wat niet waard is.
Ik praat ook liever gewoon tegen een diep gelovige dan een asociale lulhannes.
pi_175412422
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:32 schreef DoubleUU het volgende:
En geen 1 gelovige durft nu zn muil open te trekken. Jullie weten zelf ook wel dat het dikke bullshit is. Als god zou bestaan, waarom laat hij ons dan lijden?
Hebben wij dat lijden dan aan jullie bidders te danken?
Sukkels.
Ff lezen met je grote muil,dan zie je er niet iets bestaat zoals onschuldig lijden...

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/onschuldig-lijden.pdf




[ Bericht 25% gewijzigd door Doedelzak77 op 30-11-2017 21:28:41 ]
pi_175412568
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ff lezen met je grote muil,dan zie je er niet iets bestaat zoals onschuldig lijden...

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/onschuldig-lijden.pdf
Bij de les blijven. o|O
  vrijdag 1 december 2017 @ 10:06:05 #193
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_175419868
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik wens u alle goeds; dat u vrede mag vinden en rust en gevrijwaard wordt van zorg en pijn.
^O^
pi_175433945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 00:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Zo om het even is het voor mij niet. Ik weet ook dat in het algemeen Romeinen als authentiek gezien wordt en dat het niet de minste zijn die dat beweren. Maar dan hoeft het nog niet waar te zijn en ik ben tot de ontdekking gekomen dat dit inderdaad niet zo is. Dit heb ik gedaan door zelf te lezen en pas daarna commentaar van anderen te lezen. Zo gaat het natuurlijk niet altijd maar ik probeer het wel zo veel mogelijk. Dat is ook hoe ik het geleerd heb tijdens mijn studie. Ik weet niet hoe je die methode moet noemen maar het is belangrijk met het lezen van de bijbel om bij jezelf te blijven. Een Charles Vergeertje leest soms lekker snel weg op vakantie of zo. Op een ander moment peins ik lang over een klein stukje, is het lezen en herlezen en zoek ik de tekst in het koine uit.

Soms kan ik daarna een voor mij geldende conclusie trekken die geldig blijft totdat ik een ander inzicht krijg op wat voor manier dan ook.

[..]

Je hoeft dan ook niets van me aan te nemen.

Ik heb daar het e.e.a. over beweerd in mijn voorbeeld. Het afwijkende taalgebruik, dan weer het wat boerse gangbare koine-dialectos dan weer het wat bekakte Neo-attische. Het Neo-attische dat juist na het ontstaan van de synoptische-evangeliën een heropleving kreeg op het moment dat de brieven van Paulus haar huidige vorm kregen. Frappant.

Daarnaast is er de stem en de tegenstem in de teksten, het ene moment lijkt het erop dat de boodschap gericht is aan lieden die het jodendom aanhangen, dan weer is er een duidelijke uiteenzetting van christologie hoorbaar in de tekst.

Er is sprake van inlassingen, aanpassingen en verwijdering van teksten.

De methodiek is schriftanalyse, daarmee bedoel ik nauwkeurig lezen wat er staat.

Ik heb het e.e.a. gevonden voor je.

http://www.reformationalp(...)eTestamentIX_XVI.pdf

Je zou kunnen zoeken op: 'ingevoegd', 'bijgevoegd', 'oorspronkelijk'. Greijdanus wijst hier en daar op specifieke woorden die niet authentiek zijn of bijvoorbeeld in het ene handschrift wel voorkomen en in het andere weer niet.

Voor mijn andere punten verwijs ik je naar de boeken van Vergeer over Paulus:
-Wie was Paulus wel?
-Geschreven en toegeschreven
-Kijkend in uw lezen gezicht.

Voor een kleine impressie: https://www.damon.nl/wosmedia/700.pdf
En toen begon het te sneeuwen.. ;)
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:26:02 #195
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175445701
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 20:24 schreef ATON het volgende:

[..]

En toen begon het te sneeuwen.. ;)
En ik moet het dak nog op.... :(
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175446247
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:26 schreef Panterjong het volgende:

[..]

En ik moet het dak nog op.... :(
Ik ken ook nog iemand die het dak op kan. :D
pi_175447161
Kijk Aton weer een oude profetie die uit is gekomen van het grote fantasieboek

pi_175451870
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:39 schreef Doedelzak77 het volgende:
Kijk Aton weer een oude profetie die uit is gekomen van het grote fantasieboek

Ben jij die onzin nog steeds niet beu ?
pi_175452960
Wat opvalt als er alleen al naar de eerste 3 van de tiengeboden wordt gekeken dat het een gedachtegang is die te herkennen is bij een dictator. Neem alleen al een kim yong Un als voorbeeld. Een dictator die wordt aanbeden Door het volk van Noord Korea. Een volk wat in hem gelooft en met toewijding alles d.m.v rationaliseren alles kan rechtvaardigen wat de dictator wil en doet.

Zolang het volk in Kim yong Un blijft geloven en zal leven volgens de regels opgelegd door hem, zal er voor de dictator geen bedreiging zijn. Maar zodra er tegen hem wordt ingegaan dan zal de dictator dat beslist niet accepteren en aanvaarden maar zal gaan dreigen met bepaalde straffen.

Met angst als drijfveer zal het volk, zijn aanhangers gemotiveerd zijn om in hem te blijven geloven en zijn wil op te volgen.
Iedereen die een bedreiging vormt, al is het alleen nog maar met woorden, dan zal die bedreiging op zo'n manier worden geïnterpreteerd dat de wil van de dictator gerechtvaardigd blijft en de bedreiging van woorden wordt geëlimineerd. Zo sterk kan het geloof in een dictator zijn.

Een dictator is een personage met een enorm ego. Misschien wel alleen maar ego. En elk ego wil alleen heersen.

Weer kijkend naar de eerste 3 van de tiengeboden kan er gezegd worden dat god alleen maar een ego is die alleen wil heersen. Wat er ook vaak gezegd wordt door aanhangers van god, dat god pure liefde is.
Ego's hebben niet lief. Een ego weet genees wat echte liefde is behalve dan dat het altijd voorwaardelijk is.

Liefde, gevoel liefde daar zit geen oordeel in want gevoel oordeelt niet.
Als er een oordeel is kan het oordeel nooit verwijzen naar liefde en dus ook niet naar god.
En waarom zou het voor god belangrijk zijn dat er alleen maar in hem wordt gelooft. Dat kan alleen maar belangrijk zijn als het om een onzeker ego gaat.

Een ego is een creatie. Het is het denken waarin gelooft wordt wat een ego creëert.
Wat dat betreft kan er gezegd worden dat als er een god is, dat die god een creatie is van het ego in een mens en daardoor alleen maar kan bestaan tussen de oren.
  Beste debater 2022 zaterdag 2 december 2017 @ 20:01:40 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175455706
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 00:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Zo om het even is het voor mij niet. Ik weet ook dat in het algemeen Romeinen als authentiek gezien wordt en dat het niet de minste zijn die dat beweren. Maar dan hoeft het nog niet waar te zijn en ik ben tot de ontdekking gekomen dat dit inderdaad niet zo is. Dit heb ik gedaan door zelf te lezen en pas daarna commentaar van anderen te lezen. Zo gaat het natuurlijk niet altijd maar ik probeer het wel zo veel mogelijk. Dat is ook hoe ik het geleerd heb tijdens mijn studie. Ik weet niet hoe je die methode moet noemen maar het is belangrijk met het lezen van de bijbel om bij jezelf te blijven. Een Charles Vergeertje leest soms lekker snel weg op vakantie of zo. Op een ander moment peins ik lang over een klein stukje, is het lezen en herlezen en zoek ik de tekst in het koine uit.

Soms kan ik daarna een voor mij geldende conclusie trekken die geldig blijft totdat ik een ander inzicht krijg op wat voor manier dan ook.

[..]

Je hoeft dan ook niets van me aan te nemen.

Ik heb daar het e.e.a. over beweerd in mijn voorbeeld. Het afwijkende taalgebruik, dan weer het wat boerse gangbare koine-dialectos dan weer het wat bekakte Neo-attische. Het Neo-attische dat juist na het ontstaan van de synoptische-evangeliën een heropleving kreeg op het moment dat de brieven van Paulus haar huidige vorm kregen. Frappant.

Daarnaast is er de stem en de tegenstem in de teksten, het ene moment lijkt het erop dat de boodschap gericht is aan lieden die het jodendom aanhangen, dan weer is er een duidelijke uiteenzetting van christologie hoorbaar in de tekst.

Er is sprake van inlassingen, aanpassingen en verwijdering van teksten.

De methodiek is schriftanalyse, daarmee bedoel ik nauwkeurig lezen wat er staat.

Ik heb het e.e.a. gevonden voor je.

http://www.reformationalp(...)eTestamentIX_XVI.pdf

Je zou kunnen zoeken op: 'ingevoegd', 'bijgevoegd', 'oorspronkelijk'. Greijdanus wijst hier en daar op specifieke woorden die niet authentiek zijn of bijvoorbeeld in het ene handschrift wel voorkomen en in het andere weer niet.

Voor mijn andere punten verwijs ik je naar de boeken van Vergeer over Paulus:
-Wie was Paulus wel?
-Geschreven en toegeschreven
-Kijkend in uw lezen gezicht.

Voor een kleine impressie: https://www.damon.nl/wosmedia/700.pdf
Bedankt voor de link naar Greydanus, ben ik nu aan het lezen. ^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')