abonnement Unibet Coolblue
pi_175453345
Is er al ergens een topic over dat gedoe met het FvD tegen die leraar Nederlands die het "waagde" als betoogopdracht (een van de 5 keuzemogelijkheden) Thierry B. en zijn politieke partij te nemen?
Ik wil dit gezellige topic niet verzieken, noch een topic te openen dat er al was, dus ik hoopte het te vinden bij NWS of POL.

Ik vind overigens de oproep van enkele fanatici -die alleen voor de vrijheid van meningsuiting zijn als het hun mening betreft- om het onmiddellijke ontslag van die man godgeklaagd.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:18:32 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175453379
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:16 schreef la_perle_rouge het volgende:
Is er al ergens een topic over dat gedoe met het FvD tegen die leraar Nederlands die het "waagde" als betoogopdracht (een van de 5 keuzemogelijkheden) Thierry B. en zijn politieke partij te nemen?
Ik wil dit gezellige topic niet verzieken, noch een topic te openen dat er al was, dus ik hoopte het te vinden bij NWS of POL.

Ik vind overigens de oproep van enkele fanatici -die alleen voor de vrijheid van meningsuiting zijn als het hun mening betreft- om het onmiddellijke ontslag van die man godgeklaagd.
In het centrale FvD-topic in POL is het vrij uitgebreid besproken. Maar die reeks staat nu niet bepaald bekend om zijn discussies op argumenten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175464417
Bedankt Janneke, ik heb daar een beetje rondgelezen, en ook naar wat artikeltjes doorgeklikt her en der. Ik vind het, als je het even uit de context haalt, toch een vrij beangstigende situatie:
Hoe ik de opdracht ook lees, ik zie hem als vrij neutraal, je kan ook een gloedvol betoog pro FvD schrijven op basis van de opdracht. maar de opdracht wordt gelezen door Baudet en aanhangers met een zwaar gekleurde bril, en vol vooringenomenheid.

Datzelfde geldt voor andere artikelen over en van die docent. Hij zegt dat hij zijn 18-jarige leerlingen aanraadt te gaan stemmen. In een artikel staat dat slechts een leerling al een keuze heeft, PVV. Er staat niets over een positieve of negatieve reactie van de docent op deze keuze. Maar er wordt door alles en iedereen op gereageerd met adviezen deze man aan de hoogste boom op te knopen.
Ik heb niet de indruk dat veel van de reageerders überhaupt de moeite hebben genomen het artikel te lezen, men overtreft elkaar slechts in schuimbekkendheid.

Men vraagt anderen of ze zijn blog ook hebben gelezen en men wordt weer woest. Op die blog schrijft hij over fietstochtjes met zijn dochtertje in het stoeltje voorop en dat hij naar de begrafenis was van de dochter van een vriend en hij nu nooit meer tegen een puber zal zeggen dat hij er levenloos bij zit; hij heeft nu gezien hoe een echt levenloze puber er uitziet, en dat en het verdriet van zijn vriend heeft hem diep geraakt.
Zonder hier kennelijk ook maar een letter van gelezen te hebben, is deze blog grond voor nog meer boosheid.

En dat vind ik dus het enge: men hitst elkaar op, vraagt of iemand weet waar de goede man woont, en dat alles op basis van napraten en ophitsen. En mijn collega's geschiedenis, maatschappijwetenschappen en Nederlands doen in de klas hetzelfde als Ivar Gierveld. En duizenden leraren met hen. En kennelijk ben je als een leerling hierover iets doorbrieft aan Baudet vogelvrij, eist men publiekelijk je onmiddellijke ontslag, begrijpt men niet hoe het mogelijk is dat je nog met kinderen mag werken, en staan ze al zo'n beetje met stokken en knuppels voor je deur.

De redelijkheid is in dit land ver te zoeken als redelijk denkende en met leerlingen over politiek communicerende docenten zo bejegend kunnen en mogen worden.

En dat Forum voor Democratie kan zich beter omdopen in Forum voor Demagogie. Ik had echt niet verwacht dat Baudet zich zo zou vertrumpen. https://www.gelderlander.(...)loedhonden~a46be157/

[ Bericht 2% gewijzigd door la_perle_rouge op 03-12-2017 09:09:35 ]
  zondag 3 december 2017 @ 11:14:10 #104
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_175466233
Eens met wat je allemaal zegt. Niet echt iets aan toe te voegen -O-
Kwak
pi_175468017
Onze maatschappij lijdt aan een bipolaire stoornis :)

Gedreven door heftige emoties.
-
pi_175469260
Die uit Amerika overgewaaide cultuur ("tribalisme"), waardoor we met dit soort onzin zitten opgescheept, is ook mij een doorn in het oog. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik me als conservatief een leven lang geërgerd heb aan de dominante progressieve culturen binnen het onderwijs.

Linkse rakkers op z'n Trump terug trollen? Ik vind het geen niveau hebben. Bij het aantreden van het FvD leek het of ze met humor, zelfspot en flair een revolutie konden ontketenen, maar dat zit er helaas niet in.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 3 december 2017 @ 16:05:45 #108
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175471870
Uiteindelijk verschilt het weinig van de oproep van Wilders om rechters te ontslaan als ze 'te laag straffen'. Het past in het populistische principe om alles te politiseren - dus ook het onderwijs. Het lijdt zelden tot daadwerkelijke actie, maar het zijn wel vreselijk nare situaties. Je kunt je er nauwelijks tegen verdedigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 december 2017 @ 16:32:09 #109
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175491376
Oh, en het vriendelijke doch dringende verzoek om allemaal wat doelmatiger te gaan werken. Laten we zeggen voor een miljoentje of 183:

quote:
Een oud tekort op de begroting van het ministerie van onderwijs dreigt vele tientallen miljoenen af te snoepen van de investeringen die het huidige kabinet wil doen in het onderwijs.
Het gehele onderwijs, van de basisscholen tot de universiteiten, krijgt een zogeheten 'doelmatigheidskorting', die uiteindelijk 183 miljoen euro bedraagt.
https://www.trouw.nl/home(...)oud-tekort~a9a99fa3/
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175492247
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 16:32 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, en het vriendelijke doch dringende verzoek om allemaal wat doelmatiger te gaan werken. Laten we zeggen voor een miljoentje of 183:

https://www.trouw.nl/home(...)oud-tekort~a9a99fa3/
Ik word hier zo verdrietig van. Toen ik dit las, heb ik meteen 'nee' gezegd tegen het zoveelste verzoek om op een zaterdag iets extra's te doen voor de universiteit. Hmf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175492306
En ik kreeg vandaag een berisping omdat ik niet genoeg vakantiedagen heb opgenomen. Dat kost de universiteit namelijk veel geld. Gelukkig heeft men daar een aardig foefje op bedacht: je kunt een optie aanvinken om je uren niet te registreren en dan wordt je saldo automagisch op 0 gezet. Helaas voor de universiteit doe ik daar uit principe niet aan mee. Zorg eerst maar eens dat mijn taken behapbaar worden en dan kan ik daarna vrije dagen op gaan nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175492575
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 13:55 schreef Lyrebird het volgende:

Linkse rakkers op z'n Trump terug trollen? Ik vind het geen niveau hebben. Bij het aantreden van het FvD leek het of ze met humor, zelfspot en flair een revolutie konden ontketenen, maar dat zit er helaas niet in.
Inderdaad. Ik vond genoeg sympathieks in Baudets initiatief zitten, maar dit soort incidenten vind ik onvergeeflijk. Ik word zo ziek van de fascistoïde reflex waarin mensen schieten als ze met andersdenkenden worden geconfronteerd.

quote:
Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik me als conservatief een leven lang geërgerd heb aan de dominante progressieve culturen binnen het onderwijs.
Mee eens. Baudet en GeenStijl krijgen nu veel aandacht, maar aan de linkerkant gebeurt dit al zolang. Denk aan de zogenaamde anti-fascisten - zelden zo'n fascistoïde club meegemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175492724
Deze woensdag en donderdag is de begrotingsbehandeling onderwijs in de Tweede Kamer en het FvD is daar ook de enige partij die domweg niet aan het debat mee zal doen.
  maandag 4 december 2017 @ 22:07:08 #114
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175498321
quote:
Minister Slob schuift de start van het lerarenregister op de lange baan. De invoeringsdatum wordt uitgesteld om leraren de kans te geven zelf het voortouw te nemen.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Slob dat het lerarenregister alleen een succes kan worden als leraren vertrouwen hebben in het register. Een gesprek met de 24 afgevaardigden van de Deelnemersvergadering (het ‘registerparlement’, zie foto) maakte hem duidelijk dat dit nog een grote klus is. Op verzoek van het registerparlement wordt dan ook de invoeringsdatum van 1 augustus 2018 naar achteren geschoven. De leraren krijgen zo meer tijd om de kwaliteitskaders voor het register – zoals de herregistratiecriteria – vast te leggen. Volgens Slob moet de beroepsgroep ‘zijn eigen groeiproces kunnen doormaken’. Wat dit voor de totaalplanning van het register betekent, is onhelder. De minister schrijft dat de planning afhankelijk is van het proces dat de afvaardiging uitwerkt.
Goed bezig Arie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175506182
De staking in het PO gaat door. Moet toch eerlijk zeggen dat ik als docent nog wel achter ze kan staan, maar als ouder...En ik ben echt niet de enige hoor ik om me heen. Scholen gaan vandaag pas communiceren dat het echt doorgaat en dan heb je nog een week. Terwijl deze week al Sint was (in veel gevallen ook een dag extra vrij) en het al zo weer Kerst is. Ook niet in het belang van het kind dus en Den Haag lijkt er (gezien die doelmatigheidsbezuiniging) ook weinig last van te hebben.

Voor het mbo zijn er nog geen stakingen gepland, dat zou ook best mogen. Vooral de 1000 uren norm is zo stom. Ophokken die pubers, alsof het legbatterijkippen zijn. Niet dat ze iets nuttigs doen op school, maar ja, ze zitten binnen en de uren tellen...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175506612
Ja, die hetze tegen een leraar via social media is wel weer een dieptepuntje. En ook mee eens dat aan de linkerzijde ook genoeg is om je aan te ergeren. Zo vind ik het ook triest als bijvoorbeeld Simone van Saarloos een artikel begint met de stelling dat alle geschiedenisboeken van het middelbaar onderwijs vol staan met 'verzonnen verhalen'. Omdat het wittemannen geschiedenis is. Dan heb je je ook echt niet verdiept in de ontwikkelingen van de afgelopen decennia in mijn vakgebied en heb je ook geen idee hoe die boeken geschreven worden.

De minachting die uit dergelijke uitspraken en oproepen op social media spreekt jegens vakmensen die dag in dag uit één van de moeilijkste beroepen staan uit te voeren, is zo ernstig. Dat je iets wilt aankaarten is prima, maar de overdrijving en dan direct doen alsof iets of iemand helemaal niet deugt of nog kan deugen, De zelfbeheersing is volkomen zoek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175506657
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:22 schreef d.k. het volgende:
De staking in het PO gaat door. Moet toch eerlijk zeggen dat ik als docent nog wel achter ze kan staan, maar als ouder...En ik ben echt niet de enige hoor ik om me heen. Scholen gaan vandaag pas communiceren dat het echt doorgaat en dan heb je nog een week. Terwijl deze week al Sint was (in veel gevallen ook een dag extra vrij) en het al zo weer Kerst is. Ook niet in het belang van het kind dus en Den Haag lijkt er (gezien die doelmatigheidsbezuiniging) ook weinig last van te hebben.

Voor het mbo zijn er nog geen stakingen gepland, dat zou ook best mogen. Vooral de 1000 uren norm is zo stom. Ophokken die pubers, alsof het legbatterijkippen zijn. Niet dat ze iets nuttigs doen op school, maar ja, ze zitten binnen en de uren tellen...
Ja, stakingen zijn niet fraai. Het is bedoeld om te laten zien wat er gebeurt als mensen het bijltje erbij neergooien. En die mensen in Den Haag hebben ook kinderen.

"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175506785
De school waar we mijn zoontje hebben ingeschreven stuurt ons nu al de nieuwsbrieven braaf elke week, en daar kondigen ze al weken aan dat ze mee zullen staken als het doorgaat. En dat mensen alvast opvang moeten regelen.

Dus het komt heus niet allemaal echt uit de lucht vallen.

En extra vrije dagen worden kinderen niet slecher van hoor. Ze zitten relatief gezien al zo vreselijk veel op school.
Kwak
pi_175507005
Bij onze school (daar waar mijn kinderen zitten dus) was tot gisteren niet duidelijk of ze mee zouden doen. En ik kan, als docent, toch moeilijk mijn eigen kinderen mee nemen naar school (al heb ik er wel dat zien doen vorige keer) en mijn lessen laten uitvallen gaat ook niet. Dus ik moet (buiten school en bso, want die staken mee) opvang gaan vinden. Dat is best een uitdaging.

Eerlijk gezegd vind ik niet dat mijn eigen kinderen zoveel op school zitten,maar goed, onze school houdt zich dan ook keurig aan de minimale uren die ze moeten geven. Kon ik dat bij mijn eigen team er ook maar doorheen krijgen. Ik snap ineens waarom ik het zo druk heb, kwam er vanochtend achter dat wij per klas op jaarbasis zo'n 50 tot 70 uur te veel aan les geven :o tja, dan snap ik dat mijn jaartaak niet meer klopt met mijn aanstelling.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175510309
Laten we wel wezen: als je kind plotseling ziek wordt, moet je ook iets regelen. Ik moet er zelf een belangrijke afspraak voor laten schieten, maar het moet maar. Ik steun de collega's in het basisonderwijs!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175510324
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:55 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, stakingen zijn niet fraai. Het is bedoeld om te laten zien wat er gebeurt als mensen het bijltje erbij neergooien. En die mensen in Den Haag hebben ook kinderen.

[ afbeelding ]
Daarom werkt staken in het hoger onderwijs niet: niemand ligt er wakker van. We kunnen beter in verzet komen door bij te dragen aan het vakantiestuwmeer of zo. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175510582
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 16:43 schreef Claudia_x het volgende:
Laten we wel wezen: als je kind plotseling ziek wordt, moet je ook iets regelen. Ik moet er zelf een belangrijke afspraak voor laten schieten, maar het moet maar. Ik steun de collega's in het basisonderwijs!
Ja mijn man dus. In ons team wordt het echt niet gewaardeerd als iemand naar huis moet voor een ziek kind. Wat dat betreft mag het onderwijs (of onze school) nog wel wat leren van het bedrijfsleven. Daar was het meestal geen probleem om iets te regelen met een ziek kind, maar pff, nu wel.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175510803
Ik heb gelukkig geen problemen als ik een ziek kind heb.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze school had dit ook al ruim van tevoren aangekondigd. Wij hadden voor volgende week al een oplossing geregeld, maar onze bso mailde dat ze net als vorige keer weer tegen gereduceerd tarief open gaan voor de ouders die niets anders kunnen regelen..
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:01:11 #124
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175511317
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:01 schreef d.k. het volgende:

[..]

Ja mijn man dus. In ons team wordt het echt niet gewaardeerd als iemand naar huis moet voor een ziek kind. Wat dat betreft mag het onderwijs (of onze school) nog wel wat leren van het bedrijfsleven. Daar was het meestal geen probleem om iets te regelen met een ziek kind, maar pff, nu wel.
Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
pi_175511370
Mijn team is raar ja. En niet alleen op dit gebied. Laten we zeggen dat ik snap waarom mijn voorgangers allemaal snel vertrokken zijn. En ik weet ook nog niet of ik wel in dit team wil blijven. Maar goed, eerst bevoegdheid binnen hebben, tot die tijd kan ik weinig.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:05:18 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511389
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Dat ook. Maar er zit nog een wereld van verschil tussen 1 keer of 12 keer.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:09:55 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511427
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511445
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
Whut?! Dan sta je ook even raar te kijken. Roken doe je maar in de pauze (voor docent en leerling).
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175511798
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
What the..?!
Ik had een docent op mijn middelbare school die tijdens zijn lessem, tijdens het opdragen van sonnetten, uit het raam hing te roken. Elke les. En hij werkt nog steeds op de bewuste school omdat de rector bang is om hem te ontslaan :')

[Edit: excuses, gelogen. Hij is inmiddels met pensioen. :) ]
Mon 'en!
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:34:29 #131
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175511804
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Meh, ook dan. Als dat kind serieus ziek is...
pi_175516098
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175516448
Op de school van mijn kinderen werd ook al wekenlang aangekondigd dat het heel waarschijnlijk was dat ze mee gingen staken, dus ook geen verrassing. Ik kan ook geen vrij krijgen denk ik (niet geprobeerd, maar ik ken ze een beetje), maar gelukkig kan mijn man thuis zijn. Overigens heb ik een dubbel gevoel bij bso’s die open zijn, vind het eigenlijk stakingsbreken. Het is natuurlijk juist de bedoeling van een staking dat die overlast veroorzaakt. Maar goed, voor sommige ouders is het vast oprecht lastig te regelen.
pi_175521430
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 21:35 schreef Franny_G het volgende:
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175521910
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:48 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.
Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
-
pi_175521960
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
Dat je je eigen grenzen bewaakt vind ik heel belangrijk. Maar deze manier vind ik respectloos.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175522170
Ik voelde me bij zo'n rapportvergadering naast hem altijd zo'n brave sukkel die netjes alles had voorbereid en probeerde zo goed mogelijk inzicht te geven in een leerling. Nu ik al wat langer in het onderwijs zit, begin ik hem wel wat beter te begrijpen: veel is ook gewoon oeverloos geouwehoer. Zeker als vergaderingen niet strak geleid en voorbereid worden.

Maar, zoals ik al schreef: dit is nog maar het topje van de ijsberg als het gaat om excentriekelingen bij mij op school. Het is met de komst van een nieuwe generatie docenten en het met pensioen gaan van die oude garde aan de ene kant jammer dat het verdwijnt, aan de andere kant was het pedagogisch gezien zo ongelooflijk incorrect wat er allemaal gebeurde dat het ook echt niet meer kon.

Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.

Ik snap wel dat de oudere docenten dat soms wat meewarig aanzien: het kost zoveel tijd en energie (en meestal dus overuren dus meer werkdruk) terwijl het in sommige gevallen eigenlijk gewoon heel duidelijk is. Maar aan de andere kant: onze school is ook behoorlijk verkleurd en veranderd in de loop van de jaren. Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.

Maar het is wel bijzonder soms hoe in die discussies op school een generatiekloof optreedt en daarmee ook echt een totaal andere visie op (gymnasiaal) onderwijs. Vroeger was dit echt een school voor de 'elite' en dat werd ook in standgehouden door zulke docenten. Excentrieke docenten hoorden daarbij, bijna als een soort ontgroeningsritueel. Nu is dat dus aan het veranderen, maar tegelijkertijd wil je het niveau wel vasthouden en de vakidioten op de school ruimte blijven geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175522323
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.
Interessante observatie. De afgelopen jaren heb ik meerdere promoties mee mogen maken, waarbij de ouders van de promovendi klassieke Tokkies waren. Respect voor de promovendi dat ze het zo ver geschopt hebben.

Mijn eigen achtergrond is wat dat betreft ook niet helemaal brandschoon, en terugkijkend verbaas ik me wel eens over de problematiek waar je tegenaan loopt als je 'uit het ghetto' komt. Op school werd daar maar weinig aandacht aan besteed, aan being ghetto.

We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175522415
Zwemmen of verzuipen..

Ik moest laatst eens reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden 8-) veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...

Enfin, over die reflectie: geef mijn portie maar aan Fikkie. Wat mij betreft laten we het lesgeven op een universiteit over aan mensen die dat leuk vinden, en laten we het onderzoek doen door mensen die dat leuk vinden. De combinatie is erg lastig.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lyrebird op 06-12-2017 09:25:38 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 6 december 2017 @ 09:10:34 #140
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175522468
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:

Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
  woensdag 6 december 2017 @ 09:12:19 #141
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175522498
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Zwemmen of verzuipen..

Ik moest laatst een reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden 8-) veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
pi_175522579
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:01 schreef Lyrebird het volgende:

We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Ja, klopt. Daarom is het ook heel belangrijk dat mensen die zelf zo'n ontwikkeling hebben gemaakt voor de klas staan. Ik heb zelf echt groot geluk gehad dat er twee leraren waren die mij echt zagen toen ik in havo 4 zat en die mij hebben gestimuleerd om van havo 5 meteen de stap naar vwo 6 te maken omdat ze ervan overtuigd waren dat ik dat kon. Dat was zo'n eye opener voor mij. Thuis vonden ze het al heel wat dat ik havo deed.

Ik vind het ook fijn dat ik een paar collega's heb die dit zelf ook zo hebben meegemaakt. Ik merk dat wij om die reden meer oog en begrip hebben voor kinderen die vanuit zo'n positie bij ons op school komen. Het is voor leerlingen ook fijn om te horen dat de leraar voor de klas ook zo 'is begonnen'. Soort voorbeeldfunctie. Afgelopen jaren merkte ik dat ik dat vooral voor meisjes soms ben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175523760
Tweedaagse onderwijsbegrotingsdebat is trouwens met begonnen in de Tweede Kamer.
pi_175527853
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
-
  woensdag 6 december 2017 @ 16:58:43 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175531439
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
Zo lang dat goedkoper is dan laten zitten zal dat ook nog wel even zo blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 6 december 2017 @ 17:06:56 #146
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175531591
Kinderen omlaag zetten, dat kan bij ons praktisch niet.
Er is nog praktijkonderwijs, maar dat zit ook helemaal stampvol.

Zelfs kinderen aan wie we al 1,5 jaar al het mogelijke doen en die nog steeds op cijfers en gedrag uitvallen op Basis niveau, kunnen we gewoon bijna niet naar de praktijkschool krijgen. Dit begint met de maand meer problematisch te worden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_175542630
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 14:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 7 december 2017 @ 07:06:52 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175542910
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
In Z-K is het nauwelijks mogelijk om op een goede vervolgopleiding te komen als je geen gebruik maakt van het bijzonder omvangrijke schaduwonderwijs - oftewel als je dat niet kan betalen. Ik vind niet dat je dan kan zeggen dat een systeem werkt.

Gisteren stond er trouwens een column in de Volkskrant die het alom heilig verklaarde Finse onderwijs toch een klein beetje in een ander licht zet:
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~a4543408/

Het ideale systeem bestaat nu eenmaal niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175543085
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
  donderdag 7 december 2017 @ 07:42:07 #150
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175543103
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Daar kan ik mij ook wel in vinden. Alhoewel ik het niveau van mijn opleiding niet zo zeer te laag vond, maar er werd wel veel nadruk gelegd op de verkeerde dingen imo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')