abonnement Unibet Coolblue
pi_173460489
Bij ons zitten zowel de school als de kinderdagopvang en de bso in één gebouw. Op de dagen dat Femke voor halve dagen ging wennen op school, werd ze de rest van de dag gewoon opgevangen bij de dagopvang. Daar hadden we immers een contract mee totdat ze vier werd.

En ze zijn al hele dagen dagopvang gewend dan, een hele dag school + BSO went snel.
pi_173462247
Hier is groep 1 maar tot 12 uur elke dag. Ging hier prima. Ik weet niet of ze hele dagen hadden volgehouden, maar was hier ook niet van toepassing. Oudste ging in groep 1 naar de gastouder na schooltijd.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_173462432
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:51 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Wat zijn de keuzes; pas starten na de zomervakantie??
Ik heb een zoontje van mei en bij onze school beginnen de kinderen van juni en juli pas na de vakantie volgens mij.
Ik heb het mij vooraf niet zo gerealiseerd, maar afhankelijk van de groep/ school, zitten aan het eind van het jaar rond de 30 kinderen in een groep en hebben ze vaak nog speciale dagen zoals sportfeest, juffendag..., de laatste 1-2 twee weken zijn vaak opruimen en schoonmaken...
pi_173463801
Een kind dat eenmaal begint op school (en daar dus ingeschreven is) mag niet meer naar een kdv. Dat sluit elkaar uit. Dus als je opvang nodig hebt, moet dat bso zijn. En aangezien je veel minder uren bso vergoedt krijgt dan kdv kan je daar al tegen problemen aanlopen. Niet als het een maandje is misschien, maar wel als er bijvoorbeeld een grote vakantie in zit. En de vraag is ook maar of er een bso is die zo vroeg start.

Mijn jongens hebben vanaf drie jaar oud gewoon het ritme van de kleuterklas gedaan. Die gingen op maandag, dinsdag en donderdag hele dagen naar de kleuterklas met bso erachteraan en dan waren ze op woensdagochtend en vrijdagochtend vrij. Toen ze vier werden kwam daar de woensdagochtend en vrijdagochtend bij. Maar goed, dat is dan in een gebouw waar kdv, bso en school dwars door elkaar heen lopen.

En ik snap het voor school wel dat ze zeggen dat kindjes in mei en later niet meer instromen. Maar als je pech hebt en je kind wordt op 2 mei 4 en je hebt als laatste vakantie dan zit ie thuis of op de opvang tot 1 september. Dan zijn ze zo maar vier maanden verder. Dat wil je echt niet, dan gaat zo'n kind zich gewoon vervelen. Het is dus vooral handig voor school, maar niet zo handig voor het kind (en de ouders).
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:38:32 #55
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_173464127
Ik mag me hier ook melden. Oudste werd in de zomervakantie 4 en is nu bezig met d'r tweede week school.
Vorige week halve dagen gedaan en deze week hele dagen.
Ik vind het nieuwe ritme vermoeiend, dus laat staan hoe zij zich voelt :o

Het gaat opzich goed, maar ze heeft wel moeite met het afscheid. Tussen de middag haal ik d'r nog op en dan geeft ze 's middags aan niet meer te willen.
Nu lees ik in de post van Fazz dat ze adviseren om 2 weken halve dagen te doen, dus vraag me af of we te snel gaan.

Ze heeft daarna wel altijd een leuke middag gehad, maar ze is wel moe bij thuiskomst. Heel kort lontje 😬

Moeilijk om te bepalen wat wijsheid is.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_173464239
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 16:38 schreef Sylver_ het volgende:
Het gaat opzich goed, maar ze heeft wel moeite met het afscheid. Tussen de middag haal ik d'r nog op en dan geeft ze 's middags aan niet meer te willen.
Nu lees ik in de post van Fazz dat ze adviseren om 2 weken halve dagen te doen, dus vraag me af of we te snel gaan.

Ze heeft daarna wel altijd een leuke middag gehad, maar ze is wel moe bij thuiskomst. Heel kort lontje 😬

Moeilijk om te bepalen wat wijsheid is.
Bij mijn oudste ging het al aardig vanaf het begin, maar toen hij ging overblijven werd dat een stuk beter. Het kost een hoop energie soms om in het school-stramien te komen voor sommige kinderen (oudste veel, jongste niks), en dan kan overblijven/continurooster helpen..
(ik was hoogzwanger, dus vond het niet erg om een keertje minder te fietsen, en die overblijfkosten konden we gelukkig missen)
pi_173467316
Hier net de kick off gehad van het jaar. Laat ik het zo stellen Jan was blij dat wij er allebei waren. Om nou te zeggen echt toegevoegde waarde nee naar ach het hoort er bij en blij kind is het belangrijkste
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:36:33 #58
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_173467377
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 16:44 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Bij mijn oudste ging het al aardig vanaf het begin, maar toen hij ging overblijven werd dat een stuk beter. Het kost een hoop energie soms om in het school-stramien te komen voor sommige kinderen (oudste veel, jongste niks), en dan kan overblijven/continurooster helpen..
(ik was hoogzwanger, dus vond het niet erg om een keertje minder te fietsen, en die overblijfkosten konden we gelukkig missen)
Ja, overblijven lijkt me ook handiger, maar ze wil echt niet. Ze kan niet zo goed tegen drukte en vindt buitenspelen op het schoolplein met haar eigen klas al wat te druk en te spannend (22 kinderen). Met het overblijven zijn het veel meer kinderen en ook nog eens zonder haar juf en met wisselende overblijfouders. Ik denk dat dat nu nog wat te veel is.

Ik zat er wel aan te denken om te kijken of het na de herfstvakantie kan, dan is ze ook naar een nieuw gebouw met meer ruimte.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:38:37 #59
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_173467417
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 19:33 schreef Goitske het volgende:
Hier net de kick off gehad van het jaar. Laat ik het zo stellen Jan was blij dat wij er allebei waren. Om nou te zeggen echt toegevoegde waarde nee naar ach het hoort er bij en blij kind is het belangrijkste
Wat houdt dat in, Goitske?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_173467594
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 19:38 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Wat houdt dat in, Goitske?
kindjes zaten in een kring. Hadden deze week allemaal een compliment voor papa of mama moeten zeggen.
Daarna moesten ze een of ander papier van de kanjer training invullen
Dansje in de klas allemaal met de juf
Wat info van graag gymschoenen, graag makkelijke kleren met gym dagen etc
En klaar

Maar heb m'n neus weer laten zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Goitske op 29-08-2017 20:16:07 ]
pi_173467722
Kanjer training neem ik aan.
pi_173468089
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 19:54 schreef amaranta het volgende:
Kanjer training neem ik aan.
sorry ja autocorrectie van de telefoon idd kanjer training (even aangepast)
pi_173474820
Gisteravond was er een informatieavond. Er gaan dingen veranderen. Nog meer dingen veranderen. Ik heb nu echt het idee dat het wennen van de jongste allemaal voor niks is geweest. De klassen e.d. zien er allemaal anders uit. De juffen zijn anders. De manier van lesgeven is anders. En eeelijk als ik dit van tevoren had geweten weet ik niet of ik mijn kinderen wel op deze school had gedaan. En er nu vanaf halen vind ik ook weer wat. Ze hebben allemaal vriendjes en vriendinnetjes.

Misschien valt het allemaal mee hoor en gaat het wel goed of beter. Maar vind het vervelend dat ons dit niet voor de zomer is verteld allemaal.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_173474879
Zijn het zulke grote dingen die nu ineens 'even' meegedeeld werden, Tally?
pi_173476758
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:21 schreef Hupje het volgende:
Zijn het zulke grote dingen die nu ineens 'even' meegedeeld werden, Tally?
Ze gaat vanaf april naar school en voorheen breng je je kind naar zn plekje, ze pakken een spelletje en je neemt afscheid. Nu hebben ze geen eigen plekjes meer. Andere juffrouws. Eerder was er eentje maar okay. En vanaf vandaag mag je dus ook niet meer mee de klas in. Bij de deur afscheid nemen. Ze mogen geen eigen iets meer pakken. Er staan dingen klaar. De nieuwe kindjes mogen dan de eerste weken wel met Papa en Mama de klas in.
De pc's waarop ze les hadden (klanken en zo) is weg gehaald worden niet meer gebruikt. Een digibord in de klas. De manier van les geven is om gegooid. Methode blijft voorals nog hetzelfde alleen word er nu meer godsdienstige lessen gegeven. Dus ik vind voor mijn 4 jarige best een grote verandering.

Als ik kijk naar de 6 jarige kan ik dat nu niet goed beoordelen. Groep 3 is natuurlijk al een hele grote stap.

Alleen als ik dan hoor dat de moeder die altijd zo pro deze school was nu wil stoppen met de activiteitencommissie omdat ze het niet eens is met de veranderingen en de begeleiding hiervan dan denk ik dat ik niet de enige ben.

En ja kinderen zijn heel flexibel en ze vind haar weg best wel. Beide trouwens. Maar toch.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_173477331
Toch denk ik dat de nieuwe dingen die je noemt zoals digibord, werkjes die al klaar liggen (waarschijnlijk alleen bij het binnen komen?) en geen computers wel snel zullen wennen. Als je kind er moeite mee heeft om afscheid te nemen bij de deur dan zou ik dat gewoon met de leerkracht overleggen.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 11:25:09 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173477377
Hier ook groep 3 dit jaar, en de eerste week mochten we nog mee naar de klas, maar we worden nu geacht buiten te blijven.
Buiten de school that is, en terecht, het lokaal is boven, er is een trap en die bedient 3 groepen (één groep 7 en twee groepen 3), dan wordt het gewoon echt veel te druk als daar kinderen van 3 groepen en ouders van 2 groepen rondlopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173478114
Tally, Het is wel veel verandering, maar misschien nu liever in 1 keer met de hele klas over. Dan gaan ze makkelijker mee met de groep. En heb je maar even onrust in de klas.
Meer godsdienstles is iets wat gewoon persoonlijk is.
Alleen als de hele visie veranderd lijkt me dat wel lastig, is het zo groots? Of vooral veel praktisch veranderingen?

Wij mochten al nooit de klas in. Groep 1&2 moet je afleveren bij de deur van de klas, daar zit juf dan om ieders handje te schudden en te verwelkomen. Van groep 3-8 mag je ze ook bij de deur van de klas afleveren, maar het moet niet meer. Ook daar wacht juf vanaf 8:20 bij de deur. Ben je eerder mag je alvast in de klas een werkje gaan opstarten. Als je als ouder in de klas wil kijken, mag je er tot 8:20 in. Of na schooltijd.
Het is altijd een gezellig bende met 11 klassen, waarvan 8 over 2 trappen naar de eerste verdieping moeten. Maar het werkt goed zo.

Ophalen is bij de kleuters op hun kleuterplein en let juf echt op of elk kind met de ouder/oppas naar huis gaat. Vanaf groep 3 op het grote plein zie je juf alleen als ze pleinwacht heeft (kwartiertje na schooltijd even ogen op het plein).

Nog een paar dagen, dan mogen mijn jongens ook weer. Kijken hoe Daan het gaat vinden in groep 3. Maar verwacht niet zoveel problemen. Hoogstens wat moe :P
pi_173478357
Bij ons mag je als ouder wel naar binnen en ik vind dat eigenlijk ook wel fijn. Even samen neuzen in de werkboekjes of naar de projecten kijken. Voor de peuter is het zo ook heel gemoedelijk afscheid nemen en is ze helemaal thuis in de klassen. 's Middags mag je ook de klas in, maar is minder gebruikelijk. De kinderen komen dan in principe ook naar buiten gevlogen.

Tally, het klinkt alsof er veel veranderd is. Is het een kwestie van wennen of verandert de sfeer op school nu ook? En godsdienstles, is dat onderdeel van de schoolvisie of iets nieuws? En in de plaats waarvan dan?
pi_173478642
Ik vind het gewoon veel verandering in één keer. En misschien is dat de autist in mij maar als ik kijk naar de jongste die nu afgepeigerd thuis kom (en ja ik weet weer terug in ritme komen na vakantie) denk ik dat het voor haar ook veel is.
Ik vind de sfeer ook anders geworden. Vorig jaar zijn er ontslagen gevallen en andere juffen voor terug gekomen. Directeur die een stapje terug doet en dat nu samen doet met een ander want ja er zijn 2 scholen samen gegaan en die ander moet ook aan t werk gehouden worden (dat idee kreeg ik). Ik vind het voor mijn gevoel echt anders.

En die godsdienstles. Dat hadden ze al. Niet gek op een christelijke school. Maar dat was een keer in de week bijbel lezen. En bidden voor eten. Dat bidden gaat nu vaker gebeuren. Weekopening. Weeksluiting. Dagelijks lezen uit de bijbel tijdens het eten. En werkstukjes maken.

Edit: eerder voelde ik alleen een geloofsdruk vanuit de ouders. Die het maar raar vonden dat wij niet naar de kerk gingen en toch voor een christelijke school gingen. Ouders die uit hun plaat gingen als we vanuit het ac een sinterklaascadeautje kochten dat leek op een dinosaurus. Want die bestonden niet volgens de bijbel en zo. Maar met de komst van de andere school heb ik het idee dat die druk straks ook vanuit school komt. En nogmaals misschien overdrijf ik gewoon.

Het zal vast bij me zakken. En ik zal vast overdrijven maar dit gevoel kreeg/krijg ik nu. En zoals gezegd kinderen zijn flexibel en er ook aan wennen.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_173479049
Ik zou mijn kinderen acuut van school halen. Waarschijnlijk al op het moment dat er zo gereageerd werd op de dinosaurus.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_173479169
Met die dino-opmerking zou ik ook al mijn twijfels krijgen. Dan moet het onderwijs wel erg goed zijn, en de alternatieven slecht. Maar dat was alleen vanuit de ouders. Als het ook nog vanuit school gaat komen was ik wel snel klaar
pi_173479181
Je kiest voor een school, maar eigenlijk kun je pas in de praktijk ondervinden, hoe het er aan toe gaat en hoe ze met dingen omgaan. Soms worden veranderingen uit noodzaak geboren, als ouder heb je helaas vaak geen inspraak, maar moet je er maar vertrouwen dat ze het goed doen en wel zullen weten.

Ik weet niet of ik mijn kind direct van school zal halen als geloof meer ruimte krijgt. Ik was daar vooraf wel bang voor, maar bij onze katholieke school blijkt het nog mee te vallen in de praktijk, het is wel lastig wanneer de kinderen eventueel buitengesloten worden door ouders of andere kinderen, omdat ze niet naar de kerk gaan.

[ Bericht 62% gewijzigd door Zana op 30-08-2017 13:18:52 ]
pi_173479659
Sommige van die wijzigingen vind ik op zich niet zo extreem. Wat Kyara zegt, die zullen vast snel wennen. Tja het stukje godsdienstles... T gaat naar een protestants christeljke basisschool. Wij hebben niks met geloof maar iets meekrijgen vind ik helemaal prima. Ze bidden niet in de klas. In de onderbouw wordt er bij het eten en aan het einde van de dag een liedje gezongen, midden- en bovenbouw doen dat niet meer. Met kerst gaan ze om het jaar naar de kerk en de pasen wordt uitgebreid gevierd met een pastoor

Bij ons mag je van de startbouw tot en met de bovenbouw de klas in. De kinderen uit de start en onderbouw moeten in de klas opgehaald worden. De middenbouw komt naar het voorplein en gaat vanaf daar weg en de bovenbouw mag zijn eigen gang gaan.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_173479710
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 13:01 schreef Zana het volgende:
Je kiest voor een school, maar eigenlijk kun je pas in de praktijk ondervinden, hoe het er aan toe gaat en hoe ze met dingen omgaan. Soms worden veranderingen uit noodzaak geboren, als ouder heb je helaas vaak geen inspraak, maar moet je er maar vertrouwen dat ze het goed doen en wel zullen weten.

Ik weet niet of ik mijn kind direct van school zal halen als geloof meer ruimte krijgt. Ik was daar vooraf wel bang voor, maar bij onze katholieke school blijkt het nog mee te vallen in de praktijk, het is wel lastig wanneer de kinderen eventueel buitengesloten worden door ouders of andere kinderen, omdat ze niet naar de kerk gaan.

Dingen als anders binnenkomen, continurooster of Digibord ipv pc is alleen praktisch. Dat kan, mits optijd gecommuniceerd, ook prima..

Maar als er tig uren extra naar het geloof gaan, is er wel minder uren voor de basis(rekenen/taal). Of minder uren voor non-geloof projecten. Daar zou ik als niet-gelovige wel opeens een probleem zien. Ik wil dat ze meer leren van de wereld dan alleen de bijbel. Maar ook over andere culturen/geloven, over evolutie, biologie etc..

Nu zitten mijn kinderen op een openbare school en krijgen misschien wat weinig mee van de bijbel/Nederlandse feestdagen. Maar dat kan ik thuis ook aanbieden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')