abonnement Unibet Coolblue
pi_173157675
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hij doet het dus al stiekem. Openheid en vergeeflijkheid voorkomt dat dus niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef hugecooll het volgende:
Als je wat minder streng/moeilijk bent/doet, dan verzwijgt je kind ook minder voor je
Dit.

Blijkbaar heb je een kind dat zijn grenzen opzoekt en daar overheen gaat. Hij is niet je andere kind. Dat gaat echt niet weg middels sancties. Misschien moet je hem wat ruimte geven om zijn grens te leren kennen nu hij nog thuis woont en jij er zicht op hebt, zodat het straks als hij op zichzelf gaat niet volledig mis gaat de eerste paar keer.

Een jongere schrikt niet echt van een paar keer kotsen hoor...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 13:13:33 ]
pi_173157707
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".

Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
Denken dat je na 1x dronken wel met alcohol hebt leren omgaan is wel heel erg naief :')
pi_173157731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat kunnen sommigen hier belachelijk reageren. Als er elders gediscusieerd wordt over jongeren die zich totaal misdragen tijdens het uitgaan, ligt het altijd aan de ouders. Teveel vrijheid, te weinig verantwoordelijkheid enz. bladiebla.
Nou heb je hier eens een ouder die wel een geweten en verantwoordelijkheid heeft, is het ook weer niet goed.
Als hij een uur later pas zijn fiets neerzet heb je al gefaald. Je had dan toch echt meneer na 30 minuten moeten opbellen om te vragen waar hij bleef.
pi_173157754
Wat voor jeugd heb je zelf eigenlijk gehad?
pi_173157755
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".

Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
Denken dat je na 1x dronken wel met alcohol hebt leren omgaan is wel heel erg naief
Ja. Als je jong bent ga je vast wel vaker bezopen raken. Het is als je ouder wordt en je lichaam het gewoon niet meer trekt dat je tussendoor een colaatje neemt. :')
pi_173157768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:07 schreef hugecooll het volgende:
Als je wat minder streng/moeilijk bent/doet, dan verzwijgt je kind ook minder voor je
Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.

Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.

Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.

Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:18:32 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173157800
Wat had je eigenlijk met hem afgesproken t.a.v. alcohol drinken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_173157842
Een maandje pikstraf?
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:20:25 #59
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_173157845
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]
Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
Je komt naar een forum om om hulp te vragen voor welke sanctie er moet staan op het eens in het jaar niet laten weten dat je wat later thuiskomt als je op een feestje bent. Dan verwacht ik dat je voor een hoop andere dingen ook 'sancties' hebt. En je zoon waarschijnlijk ook.

Daarnaast is het misschien een idee om je opvoeding aan te passen aan je kinderen i.p.v. je kinderen aan je opvoeding, want niet ieder kind is hetzelfde en dus behaal je ook niet bij ieder kind op dezelfde manier hetzelfde resultaat..
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:20:39 #60
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173157850
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:12 schreef 8777 het volgende:

[..]

Best is om hem dat te laten doen als de kater nog aanwezig is inderdaad, nu ik er eens wat langer over nadenk.
Ik heb ook zoiets gedaan op m'n 17e en mijn straf bestond uit met een flinke kater in de brandende zon werken, ik wou eigenlijk afbellen maar mijn vader stond erop dat ik ging werken, zo ziek als een hond heb ik me de hele dag gevoeld. Het werkte wel.
Ja zoiets. Gewoon meteen een kutklus laten doen terwijl er een roedel katten in je hoofd rond aan het rennen zijn.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_173157859
Even voorop gesteld is jouw gevoel van 'misbruik' imo niet zo belangrijk. In de wetenschap dat het een puber betreft, dan weet je dat iedere puber op zoek is naar zijn/haar toelaatbare grenzen. Daar zit echt geen bedoeling achter de ouders bewust kwaad te doen. Iedere puber dat wel eens iets waarvan de ouders geen weet hebben. Nu jij het gelukkig wel weet, kan jij er je voordeel uit halen. ^O^

In de kern zijn er twee uiteindes:
a. ouders die alle bewegingen van hun puberende kind onder controle willen houden, met als risico dat kinderen niet zelfstandig worden of dingen in het grootste geheim gaan ondernemen.
b. ouders die hun kinderen volledig loslaten, met als risico dat ze ontsporen.

De waarheid zit hem ergens tussenin. Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen als mijn zoon zo thuis zo komen. Uiteraard kan een goed gesprek volgen, maar dan moet de focus liggen op consequenties van dit soort gedrag en niet het afstraffen van dit gedrag. Een puber van alles en nog wat verbieden werkt 9 van de 10 keer averechts.
pi_173157875
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:18 schreef Lienekien het volgende:
Wat had je eigenlijk met hem afgesproken t.a.v. alcohol drinken?
Dit is wel vrij essentieel ja, want je geeft zelf aan dat je vorige keer er niet zoveel mee hebt gedaan, eigenlijk vooral lekker uitlachen en hopen dat hij zelf de conclusies trok. En je had ook kunnen weten dat het niet zo werkt. Vrijwel iedereen is vroeger weleens ziek geweest van de drank, en vrijwel iedereen is daarna tóch weer dronken geworden.

Dus ja, als jij toen een beetje nonchalant hebt staan en het vooral erg grappig vond kan je nu niet direct verwachten dat hij snapte dat het niet mocht van jou. En dan staat alleen het feit dat hij anderhalf uur te laat thuis was.
pi_173157876
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb twee kinderen en beide zijn op exact dezelfde wijze opgevoed.

Oudste verzwijgt niets voor mij. Die vertelt me dingen dat ik echt verbaast ben dat hij zo open is.
Jongste is altijd al van het 'achter de rug om' geweest. Is dus meer karakter dan opvoeding.

Overigens sta ik irl bij de jeugd juist bekend als iemand 'die niet moeilijk doet' zolang je je maar aan de afspraken houdt. En over die afspraken valt vooraf altijd te onderhandelen vanaf dat ze 12 jaar werden.

Ik heb ook niet bevolen dat hij om 0:30 naar huis moest; dat was zijn eigen voorstel. Zo werkt dat hier. En als het niet lukt dat stuur je even een appje. Dus hoezo streng/moeilijk?
Je denkt dat een jongen van 17 er überhaupt aan denkt moeders te appen als hij het gezellig heeft op een feest? :')

Soms duren feesten wat langer dan gepland. Big deal :')
pi_173157885
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef opgebaarde het volgende:
wat wil je bereiken met een sanctie?

Tieners, twintigers, moeten hun grenzen leren kennen. Zelfs op latere leeftijd en een keer de grens overgaan is niet erg, je zal het toch moeten leren. "Zoals jij de eerste keer dacht (neem ik aan)

Door een straf geven, ga je niet krijgen dat hij de volgende keer denkt "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dan krijg ik op mijn flikker van die kenau".

Als je het hele gebeuren met hem bespreekt, gewoon open en hem fouten laat maken. Kan je veel meer bereiken en dringt het tot hem door en dat bespreken gaat misschien wel vaker gebeuren. Je voed hem op, je bent niet de baas. Door het nu te gedogen, gaat hij echt niet elke dag comazuipen. Met straffen kan je ook gaan krijgen dat wat hij ook doet, hij er vooral op gebrand is om wat het ook is, het voor jou verborgen te houden
Nee, als je alles maar goed vindt gaat hij zeker denken "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dat vind Mams toch best.. moppert hooguit wat.".

Een gesprek, en dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek en dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek..

Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
pi_173157894
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat kunnen sommigen hier belachelijk reageren. Als er elders gediscusieerd wordt over jongeren die zich totaal misdragen tijdens het uitgaan, ligt het altijd aan de ouders. Teveel vrijheid, te weinig verantwoordelijkheid enz. bladiebla.
Nou heb je hier eens een ouder die wel een geweten en verantwoordelijkheid heeft, is het ook weer niet goed.
Dank u. _O_
pi_173157969
Heb ik ook wel eens gehad toen ik net 16 was. Geloof me, die schaamt zich kapot en de kater is voldoende 'sanctie'.
The road to success is always under construction.
pi_173157984
- Opent topic voor 'input'

- Toont geen enkele bereidheid te bewegen op het onderwerp

:')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 13:26:37 ]
pi_173158006
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, als je alles maar goed vindt gaat hij zeker denken "ow kut nu geen biertje want heel misschien ga ik er overheen en dat vind Mams toch best.. moppert hooguit wat.".

Een gesprek, en dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek en dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gespreken dan gaat hij er weer overheen, weer een gesprek..

Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
Dit is lekker voor de tweede keer gebeurd dus? In ruim een jaar tijd? En verder is het goed gegaan, plus hij is zelfstandig thuis gekomen, kon je nog appen, en het was 'maar' een uur later. Ik denk dat de mate van 'straalbezopenheid' dan nogal overdreven wordt.

Alsof zo'n knul iets kan met die debiele alcoholregels. Wees gewoon duidelijk. Of wél drinken, of niet. Punt. Niet 'ja je mag wel drinken maar met mate en zo af en toe een sinasje tussendoor'. Welke knul van 17 gaat op een feestje met z'n vrienden (imago en groepsdruk enzo) dan een rondje afslaan en zeggen 'doe mij maar een sinasje'.
pi_173158013
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:21 schreef Justinn het volgende:
Even voorop gesteld is jouw gevoel van 'misbruik' imo niet zo belangrijk. In de wetenschap dat het een puber betreft, dan weet je dat iedere puber op zoek is naar zijn/haar toelaatbare grenzen. Daar zit echt geen bedoeling achter de ouders bewust kwaad te doen. Iedere puber dat wel eens iets waarvan de ouders geen weet hebben. Nu jij het gelukkig wel weet, kan jij er je voordeel uit halen. ^O^

In de kern zijn er twee uiteindes:
a. ouders die alle bewegingen van hun puberende kind onder controle willen houden, met als risico dat kinderen niet zelfstandig worden of dingen in het grootste geheim gaan ondernemen.
b. ouders die hun kinderen volledig loslaten, met als risico dat ze ontsporen.

De waarheid zit hem ergens tussenin. Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen als mijn zoon zo thuis zo komen. Uiteraard kan een goed gesprek volgen, maar dan moet de focus liggen op consequenties van dit soort gedrag en niet het afstraffen van dit gedrag. Een puber van alles en nog wat verbieden werkt 9 van de 10 keer averechts.
Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
pi_173158074
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lijkt mij niet de weg. En verborgen houden doet hij dus al. Hij is alleen bij toeval betrapt.
Dus je hebt gefaald de afgelopen 17 jaar.

Dat verdient een sanctie!
pi_173158079
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:18 schreef Lienekien het volgende:
Wat had je eigenlijk met hem afgesproken t.a.v. alcohol drinken?
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".

Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
pi_173158106
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus als je puber opzoek is naar grenzen moet je die grenzen niet geven begrijp ik?
Je had die grens de vorige keer moeten geven, maar toen vond je het leuker om hem uit te lachen.

En dan nu denken dat je een geldige reden hebt om pissed te zijn :')
pi_173158133
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:26 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
- Opent topic voor 'input'

- Toont geen enkele bereidheid te bewegen op het onderwerp

:')
- Opent topic voor 'input' over passende sanctie

- Toont geen enkele bereidheid om de dronken puber er met een aai over bol 'want pubers doen dit nu eenmaal' mee weg te laten komen

;)
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:34:35 #74
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_173158177
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er zijn wel vaste afspraken over alcoholgebruik hier. Alles met mate, wordt niet dronken, gebruik je verstand en drink alcoholvrij tussendoor zodat je geen kater oploopt. Lijkt mij eigenlijk al ruimdenkend genoeg als je kijkt naar de spotjes "NIX<18".

Kijk, de eerste keer was een les. De tweede keer gaat hij in mijn ogen over de schreef.
Wél drinken, maar niet dronken worden is echt een onmogelijke opgave voor een 17-jarige op een feestje. Na twee biertjes is dat gezonde verstand (wat een 17-jarige net begint te krijgen) helemaal weg.

Meer dan erover praten kan je denk ik niet doen. Daarvoor is hij te oud en verwacht er niet teveel van. De kans is groot dat hij gewoon schijt blijft hebben aan jouw gevoelens. Hoort een beetje bij de leeftijd.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_173158184
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Je had die grens de vorige keer moeten geven, maar toen vond je het leuker om hem uit te lachen.

En dan nu denken dat je een geldige reden hebt om pissed te zijn :')
Pissed niet. Ik heb trouwens nog nooit mijn kinderen in drift/woede gestraft; ik doe dat altijd weloverwogen met een koel hoofd waarbij ik goed nadenk of het wel redelijk is. Als ik daarover twijfel bespreek ik dat met anderen. Zoals nu dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')