quote:'Flitspaal' om mensen die nog even snel het spoor oversteken te pakken
Vandaag, 04:30
Binnenland
ANP
Er komt een proef met cameratoezicht bij spoorwegovergangen. ProRail en het Openbaar Ministerie starten daarmee, omdat gevreesd wordt dat mensen vaker rood licht negeren nu er meer treinen gaan rijden. Dat bevestigt ProRail na berichtgeving van het AD.
Na de zomer rijdt er elke 10 minuten een intercity tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. En dan zijn de slagbomen dus vaker dicht. "Wat wordt het gedrag van de weggebruiker als er zo veel treinen zijn?", zegt ProRail-baas Pier Eringa tegen de krant. "Ik houd mijn hart vast." Volgens Eringa nemen mensen regelmatig grote risico's. "En in dat kader gaan we flitsen."
Hulpmiddel
Daarom wil ProRail cameratoezicht bij spoorwegovergangen. Medewerkers van ProRail gaan videobeelden bekijken om op basis van kentekens boetes uit te delen. "Als de rode lichten gaan knipperen en de slagbomen omlaag gaan, dan moet je gewoon stoppen", zegt een woordvoerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen vergeten dat treinen met 140 kilometer per uur langsrazen."
Wie nu een slagboom negeert, maakt nu ook al kans op een bekeuring. "De BOA's bekeuren nu ook al bij gewone controles, maar de camerabeelden worden een extra hulpmiddel."
Voetgangers
ProRail gaat bekijken of de beelden ook bruikbaar zijn om weggebruikers zonder kenteken een boete te geven. Automobilisten krijgen een bekeuring van 230 euro bij het negeren van rood licht of gesloten spoorbomen, bromfietsers 160 euro en fietsers 90 euro. "Ik kan mij zo voorstellen dat onze medewerkers in de buurt zijn van een spoorwegovergang en op basis van de camerabeelden toch iemand staande kunnen houden", zegt de woordvoerder.
ProRail hoopt dat de proef deze zomer van start kan gaan. Verschillende gemeentes hebben interesse, zegt het spoorbedrijf.
Op verschillende plekken langs het spoor staan al camera's. Die zijn volgens ProRail bedoeld om 'spoorlopers' weg te halen. "Die beelden komen in onze meldkamer binnen en worden 24 uur per dag bekeken." Mensen die op of rond het spoor lopen kunnen rekenen op een bekeuring van 140 euro.
quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:47 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je hoort je gewoon te gedragen, niks geen melkkoe.
voor allebei valt iets te zeggenquote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:50 schreef LurkJeRot het volgende:
Slechte zaak idd, ik zie liever dat ze gewoon door een trein geraakt worden.
Die doen dat regelmatig om juist de trein te halen. Dus lopen ze het station binnen en hou je ze staande.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:54 schreef HenkieVdV het volgende:
Hahah hoe willen ze een fietser of wandelaar gaan opsporen dan?
Op zich wel een goed plan, in verband met het gevaar van oversteken terwijl de overgang dicht is of gaat.
Ik fiets regelmatig een overgang over als de lichten net aan gaan, of als de bomen nog niet helemaal naar boven zijn. Ik heb geen kenteken of zoiets, vraag me af wat ze dan zouden willen doen.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:56 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Die doen dat regelmatig om juist de trein te halen. Dus lopen ze het station binnen en hou je ze staande.
Niets. Heb jij even geluk!quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:59 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik fiets regelmatig een overgang over als de lichten net aan gaan, of als de bomen nog niet helemaal naar boven zijn. Ik heb geen kenteken of zoiets, vraag me af wat ze dan zouden willen doen.
Wat mij betreft mag bewust door rood rijden (net als rijden onder invloed, ook zonder ongevallen te veroorzaken) als poging tot doodslag behandeld worden en langs of onder de spoorbomen glippen als zware psychische mishandeling (richting o.a. machinist).quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:00 schreef selousscout het volgende:
Dit is net als door rood rijden...
Die boetes kunnen niet hoog genoeg zijn, je doet dit soort dingen niet per ongeluk (zoals paar km te snel rijden waar dat prima kan)
Dat dus... hier in Noorwegen zijn de drank boetes standaard al niet mis, maar ze pakken ook nog een deel van je bruto salaris as bonus ik durf niet eens naar drank te kijken als ik de auto nog in moet.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:03 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag bewust door rood rijden (net als rijden onder invloed, ook zonder ongevallen te veroorzaken) als poging tot doodslag behandeld worden en langs of onder de spoorbomen glippen als zware psychische mishandeling (richting o.a. machinist).
Knuppel in de nek. .quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:59 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik fiets regelmatig een overgang over als de lichten net aan gaan, of als de bomen nog niet helemaal naar boven zijn. Ik heb geen kenteken of zoiets, vraag me af wat ze dan zouden willen doen.
Dat blijkt idd in vele opzichten een onmogelijke opgave te zijn voor veel mensen.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:12 schreef 2NutZ het volgende:
Je zou ook eens de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf laten.
Ruimt mooi op dan.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:14 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat blijkt idd in vele opzichten een onmogelijke opgave te zijn voor veel mensen.
Dat wel. Natuurlijke selectie. Maar goed daar hoeft een ander niet de dupe van te worden.quote:
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:17 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat wel. Natuurlijke selectie. Maar goed daar hoeft een ander niet de dupe van te worden.
quote:
Vervelende is dat die spoorbommen soms gewoon echt te vroeg dichtgaan. Dus dat ze dichtgaan wanneer de trein binnen rijdt, terwijl de trein er pas na vertrek langskomt. Dan is het begrijpelijk dat je er nog even snel onderdoor wil.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:56 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Die doen dat regelmatig om juist de trein te halen. Dus lopen ze het station binnen en hou je ze staande.
Lastig hard te maken hoor, dat verdachte iemand opzettelijk van het leven probeert te beroven.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:03 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag bewust door rood rijden (net als rijden onder invloed, ook zonder ongevallen te veroorzaken) als poging tot doodslag behandeld worden en langs of onder de spoorbomen glippen als zware psychische mishandeling (richting o.a. machinist).
Dat doen ze vast om zure automobilistjes te jennen ja.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:34 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Vervelende is dat die spoorbommen soms gewoon echt te vroeg dichtgaan. Dus dat ze dichtgaan wanneer de trein binnen rijdt, terwijl de trein er pas na vertrek langskomt. Dan is het begrijpelijk dat je er nog even snel onderdoor wil.
Natuurlijk is het beter om gewoon ruim op tijd te komen, maar dat lukt niet altijd. Dan is het vervelend als je een trein onnodig mist. Als het dan ook nog eens gewoon veilig is, dan ga je zo'n spoorboom natuurlijk minder serieus nemen en dat is nu net wat je niet moet willen.
Zolang zo'n spoorbom dan niet afgaat ben je wel redelijk safe....quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:34 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Vervelende is dat die spoorbommen soms gewoon echt te vroeg dichtgaan. Dus dat ze dichtgaan wanneer de trein binnen rijdt, terwijl de trein er pas na vertrek langskomt. Dan is het begrijpelijk dat je er nog even snel onderdoor wil.
Natuurlijk is het beter om gewoon ruim op tijd te komen, maar dat lukt niet altijd. Dan is het vervelend als je een trein onnodig mist. Als het dan ook nog eens gewoon veilig is, dan ga je zo'n spoorboom natuurlijk minder serieus nemen en dat is nu net wat je niet moet willen.
Dat is dan ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat wat mij betreft bewust door rood rijden of bezopen rijden gezien mag worden als poging tot doodslag. Ook al is de intentie niet iemand dood te rijden. Ik geef mijn mening, ik weet dat de wet niet op die manier in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Lastig hard te maken hoor, dat verdachte iemand opzettelijk van het leven probeert te beroven.
Zware psychische (laten we voor het gemak maar gewoon geestelijke noemen) mishandeling bestaat voor de wetgeving al helemaal niet.
Leuk postje maar weinig waard dus.
Dat zeg ik niet en ik had het hier over treinreizigers, die te voet oversteken.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat doen ze vast om zure automobilistjes te jennen ja.
quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zolang zo'n spoorbom dan niet afgaat ben je wel redelijk safe....
Oke leuk. Misschien kunnen we een topic starten met het op eigen wijze interpreteren van wetgeving. Hartstikke lollig.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:40 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat wat mij betreft bewust door rood rijden of bezopen rijden gezien mag worden als poging tot doodslag. Ook al is de intentie niet iemand dood te rijden. Ik geef mijn mening, ik weet dat de wet niet op die manier in elkaar steekt.
Leuk postje maar als je begrijpend kon lezen had je hem niet te hoeven plaatsen.
Dan ga je dat bespreken in een topic over boetes voor het achterlaten van bananenschillen. Wat zeur je nou? Aangeven hoe ik vind dat het onderwerp van dit topic bestraft moet worden is volledig on topic. En het heeft niets te maken met op eigen wijze interpreteren van de wet, waar zie je me dat doen? Leer een keer lezen en gebruik die kinderachtige mond van je maar als je wel gelijk hebt.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke leuk. Misschien kunnen we een topic starten met het op eigen wijze interpreteren van wetgeving. Hartstikke lollig.
Ik vind dat een bananenschil op straat achterlaten ook als poging tot doodslag moet gelden. Iemand zou maar uitglijden en z'n nek breken.
Ik weet dat de wet niet op die manier in elkaar steekt. Maar ik geef slechts m'n mening.
Ik vind dat deze post neerkomt op bedreiging. Ik weet dat de wet zo niet werkt maar ik geef slechts mijn mening.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:51 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Dan ga je dat bespreken in een topic over boetes voor het achterlaten van bananenschillen. Wat zeur je nou? Aangeven hoe ik vind dat het onderwerp van dit topic bestraft moet worden is volledig on topic. En het heeft niets te maken met op eigen wijze interpreteren van de wet, waar zie je me dat doen? Leer een keer lezen en gebruik die kinderachtige mond van je maar als je wel gelijk hebt.
Dat vind ik dan best een domme menings. Maar mooi dat je me verder gelijk geeft.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik vind dat deze post neerkomt op bedreiging. Ik weet dat de wet zo niet werkt maar ik geef slechts mijn mening.
Dan is er altijd wel iemand die dat koppie van je herkent.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:59 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik fiets regelmatig een overgang over als de lichten net aan gaan, of als de bomen nog niet helemaal naar boven zijn. Ik heb geen kenteken of zoiets, vraag me af wat ze dan zouden willen doen.
Dan weet je precies hoe ik me een uur geleden voelde na het lezen van jouw postquote:Op vrijdag 23 juni 2017 12:09 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Dat vind ik dan best een domme menings. .
Je lichaamsmurrie van het spoor schrapen.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:59 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik fiets regelmatig een overgang over als de lichten net aan gaan, of als de bomen nog niet helemaal naar boven zijn. Ik heb geen kenteken of zoiets, vraag me af wat ze dan zouden willen doen.
Hehe nee gelukkig heb ik ogen en oren gekregen om dat te voorkomen.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 12:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Je lichaamsmurrie van het spoor schrapen.
Het zal vast vaak genoeg voorkomen dat de oversteker beter kan inschatten dan het veiligheidssysteem of hij nog veilig kan oversteken, maar dan nog lijkt het mij niet verstandig als mensen zo'n oversteek wagen als ze zelf denken dat het veilig is. Er komt gewoon een moment dat iemand zijn eigen beoordelingsvermogen overschat of dat iemand met een minder goed beoordelingsvermogen niet begrijpt dat het feit dat een ander "verantwoord" kan oversteken niet impliceert dat het negeren van het rode licht in zijn algemeenheid best kan.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:41 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet en ik had het hier over treinreizigers, die te voet oversteken.
Ik besef me ook hoe verschrikkelijk het is, om iemand voor je trein te hebben en dat dat echt voorkomen moet worden. Alleen als de praktijk uitwijst dat veel mensen inderdaad beter dan de lichten en spoorbomen kunnen inschatten of het veilig is, dan gaan mensen die dingen gewoon minder serieus nemen.
Laatst was er hier bij de metro een spoorboom kapot. Die bleef naar beneden. Wat moet je dan doen? Accepteren dat je niet op je bestemming aan gaat komen en rechtsomkeert maken? Of kun je dan toch stellen dat je soms ook heel goed zelf kan beoordelen of iets wel kan of niet.
[..]
In dat geval zou ik nog eventjes langer wachten.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 12:45 schreef MakkieR het volgende:
Sterker nog, als ik wacht, dan raken de fietsers achter mij geïrriteerd.
Ohja dat was echt super triest.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 12:45 schreef MakkieR het volgende:
Op weg misbruikers/blik op de weg was laatst ook zo'n vage voorbeeld, hoe een fietser van oom agent een boete kreeg, omdat hij op heterdaad betrapt was bij het oversteken. Het vage was, dat er een storing zat in het systeem, waardoor de bomen dicht bleven, terwijl er geen trein te bekennen was. En toch kreeg de stakker een boete van de overijverige agent.
Want de staat moet ook altijd de grote boze Nanny uithangen hequote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:50 schreef LurkJeRot het volgende:
Slechte zaak idd, ik zie liever dat ze gewoon door een trein geraakt worden.
Zou het kunnen zijn omdát de bomen dicht gaan?quote:Op vrijdag 23 juni 2017 12:45 schreef MakkieR het volgende:
Waarom is het eigenlijk verboden om een overgang te passeren, als de bomen dicht of open gaan.
Ik denk dat te vroeg doorrijden je een flinke koppijn kan opleveren als de slagboom weer sluit voordat hij volledig open is.quote:Natuurlijk dat hij dicht is heeft de trein voorrang dat begrijp ik. maar op het moment dat de bomen nog bewegen, verwacht ik geen trein. Zo wel; dan werken de bomen toch niet optimaal. Bovendien kijk ik altijd goed uit, mocht er toch iets aankomen. En ik zie vrijwel geen enkele fiets die wacht tot de boom daadwerkelijk helemaal omhoog staan en de lichten gedoofd zijn. Sterker nog, als ik wacht, dan raken de fietsers achter mij geïrriteerd.
Dit.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:47 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je hoort je gewoon te gedragen, niks geen melkkoe.
Neu, juist niet dus.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 13:20 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Want de staat moet ook altijd de grote boze Nanny uithangen he
Juist wel. Niets meer mag aan toeval worden overgelaten en overal worden je gedragingen gemonitord.quote:
Okee, wat jij wil.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 13:50 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Juist wel. Niets meer mag aan toeval worden overgelaten en overal worden je gedragingen gemonitord.
Precies, de winst hiervan ga je wel merken in je portemonnee zeg. Kassa.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:37 schreef Hexagon het volgende:
En prima als de staat flink wat geld pakt van regelovertreders als TS. Daar heb ik geen last van en profiteer er wel van mee. Dubbel winst
Fake newsquote:omdat gevreesd wordt dat mensen vaker rood licht negeren nu er meer treinen gaan rijden
Mensen die 50 rijden met invoegen tegen de muur.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 15:45 schreef Craptacular het volgende:
Auto is altijd al melkkoe geweest, maar voor dit soort overtredingen kan het prima.
Aso gedrag in het verkeer moeten ze zo hoog mogelijk belasten. Bumperklevertjes mogen wat mij betreft wel 500 euro aftikken.
http://www.ad.nl/binnenla(...)er-gek-van~a58046ea/quote:NS en ProRail brengen het spoorboekloos rijden als de heilige graal in vervoersland. Elke 10 minuten een intercity! In Vught worden ze er nu al gek van. De spoorbomen zijn straks in één uur tijd 41 minuten dicht.
Dat roepen er wel meer, totdat je op je plaat gaat. De schade is erom aan de infrastructuur en mafklappers die nog net voor een trein denken door te komen.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 12:27 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hehe nee gelukkig heb ik ogen en oren gekregen om dat te voorkomen.
Dit. Jammer dat dit nodig is. Helaas, zijn er sommige die het anders pas leren nadat ze verpletterd zijn door een trein.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:47 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je hoort je gewoon te gedragen, niks geen melkkoe.
Dat veroorzaakt vertragingen. Slecht plan. Als iemand aan stukken gereden is zie ik het niet gebeuren dat de daardoor geleden schade op de familie kan worden verhaald.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:50 schreef LurkJeRot het volgende:
Slechte zaak idd, ik zie liever dat ze gewoon door een trein geraakt worden.
Dat is wel het ideaal natuurlijk maar vaak helaas niet haalbaar.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 01:10 schreef MakkieR het volgende:
Ik zie trouwens steeds vaker dat als oplossing een tunnel onderdoor of een ijzeren brug erover heen wordt gemaakt. ik weet niet zo goed hoe groot de prijsverschillen zijn maar is het maken van een brug of een tunnel niet beter voor de verkeersveiligheid? dan ben je meteen in een klap af van de ellende.
Ik zie hier vaak genoeg scootertuig en zelfs scootmobiels om de slagbomen slalommen.quote:Op maandag 26 juni 2017 09:33 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Snap niet echt wat dit gaat oplossen. Voertuigen wachten altijd tot het rode licht gedoofd is en voetgangers en fietsers hebben geen kenteken.
Volgens mij zijn ze er aardig mee bezig, verbaast mij eigenlijk hoeveel overwegen er op sommige spoorwegen zitten.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 18:10 schreef Cherna het volgende:
De beste maatregel is het saneren van overwegen. Helaas enorme kosten maar dat zou voor iedereen beter zijn.
Lekker blijven oversteken. Houdt vanzelf een keer op.quote:
ik zeg niet dat op elke overgang een tunnel of brug moet, maar begin eerst met risicoplekken waar veel wordt overgestoken. Het is een kwestie van investeren op veiligheid.quote:Op maandag 26 juni 2017 08:07 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Dat is wel het ideaal natuurlijk maar vaak helaas niet haalbaar.
Vught misschien?quote:Op maandag 26 juni 2017 22:10 schreef Lunatiek het volgende:
Oké. Ik snap dit nieuws niet. Waar precies zijn er nog overwegen op de stukken waar de treinen vaker gaan rijden (Eindhoven-Amsterdam)? En hoeveel daarvan zijn redelijk druk, dus geen boerenovergang? Dus hoeveel te verwachten boetes zijn er dat dit als "melkkoe" aangeduid kan worden?
ProRail is al vele jaren bezig in elk geval op de trajecten waar intercity's rijden zoveel mogelijk overwegen te vervangen door een tunnel.
quote:NS en ProRail brengen het spoorboekloos rijden als de heilige graal in vervoersland. Elke 10 minuten een intercity! In Vught worden ze er nu al gek van. De spoorbomen zijn straks in één uur tijd 41 minuten dicht. Een fietstunnel is de oplossing.
http://www.ad.nl/binnenla(...)er-gek-van~a58046ea/
Delft - Rijswijk is ook wel druk. Weliswaar ander traject, maar ook minimaal 22 treinen per uur.quote:
Bij 't Haantje? Kun je makkelijk omrijden. Ik ken er geen andere overweg daar.quote:Op maandag 26 juni 2017 23:14 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Delft - Rijswijk is ook wel druk. Weliswaar ander traject, maar ook minimaal 22 treinen per uur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |