Opzich is het ook wel NS te prijzen dat ze de discussie openlijk aangaan, iemand moet de eerste stap maken en de politiek durft het niet. Waar kilometerbeprijzing een hangijzer was voor links tijdens de campagne is dat volgens mij het eerste wat van de A4'tjes is verdwenen.
Reizen tijdens de spits betekent op veel plekken dat er meer vraag dan aanbod is en daardoor ophopingen ontstaan. Files op de weg en volle treinen op het spoor. Het vergroten van het aanbod is een manier om hiermee om te kunnen gaan of je kan kiezen voor het laten dalen van de vraag. De overheid en vervoerders zetten groot in om de vraag te laten dalen in de spits en te laten groeien in rustigere periodes, korting in de daluren, spitsmijd programma's en andere mogelijkheden. Dit gaat of te langzaam of het is gewoon niet de juiste oplossing. Dan ga je andere manieren proberen om de vraag te laten dalen in de spits waarvan een hele effectieve is om de prijs te verhogen, dan raak je mensen direct maar is een hele impopulaire maatregel, vandaar dat de overheid zich er niet aan gaat branden.
Het uitbreiden van het aanbod is uiteraard een mogelijkheid maar is op bepaalde locaties een bijzonder dure aangelegenheid voor een vaak beperkte verlichting. Voor de weg geldt immers, meer asfalt zorgt voor meer ruimte voor het huidige verkeer maar heeft ook een aanzuigende werking op nieuw verkeer. Hiermee bereik je dus eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken. Het OV is een mogelijkheid om grote hoeveelheden mensen te vervoeren van a naar b en een groot knelpunt daarin is dat vertrek- en aankomstlocaties 'fixed' zijn, voor- en natransport zijn altijd nodig en niet altijd adequaat naar de vraag. Daarbij zijn uitbreidingen in het OV zeer dure aangelegenheden, wellicht ook eens de moeite om uit te zoeken waarom dit soort projecten zo ontzettend duur zijn.
De capaciteit van het huidige systeem komt aan zijn grenzen, diverse uitbreidingen zijn aanstaande (PHS) maar dat duurt te lang of zijn bij uitvoering reeds achterhaald. Huidige prognoses zijn dat het vervoer op het spoor jaarlijks groeit met minimaal 2%, dat zijn geen malse cijfers en geven een enorme druk op het systeem. Er zal een manier gevonden moeten worden om minder mensen te laten reizen in de spits. Wonen en werk dichter bij elkaar zodat je kan fietsen of lopen, flexibele werktijden, thuiswerken en zo zijn er meer voorbeelden. Een echt duurzame oplossing is de noodzaak tot verplaatsingen weg te nemen, maar voordat dat zover is?