abonnement Unibet Coolblue
pi_173470608
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 21:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je krijgt te weinig betaald ;)

Je normjaartaak is 1659 uur. Stel dat je een werktijdfactor (WTF!) hebt van 0,8000, dan moet je dus 0,8 * 1659 = 1327 uur werken. Wordt je voor lessen + taken voor bijvoorbeeld 1350 uur ingezet, dan sta je 23 uur 'in de min' en werk je dus te veel - of krijg je te weinig betaald ;)
Dat klinkt logisch, dank je wel.
pi_173471557
292 in de min op een baan van 0,6. En dan heb ik 5 mentorleerlingen nog niet meegerekend. En dan te bedenken dat ik voor december mijn scriptie nog moet schrijven en dus nog niet bevoegd ben. Ik meen me te heugen dat in de cao (mbo) staat dat school iets moet regelen dat startende docenten meer tijd krijgen. Die paragraaf hebben ze bij ons duidelijk niet gelezen.

En die 38 eerstejaars moeten met zijn allen in een lokaal van 24 plaatsen en splitsen gaat formatietechnisch niet. Zucht.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 30 augustus 2017 @ 00:21:43 #203
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_173473395
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 22:32 schreef d.k. het volgende:
292 in de min op een baan van 0,6. En dan heb ik 5 mentorleerlingen nog niet meegerekend. En dan te bedenken dat ik voor december mijn scriptie nog moet schrijven en dus nog niet bevoegd ben. Ik meen me te heugen dat in de cao (mbo) staat dat school iets moet regelen dat startende docenten meer tijd krijgen. Die paragraaf hebben ze bij ons duidelijk niet gelezen.

En die 38 eerstejaars moeten met zijn allen in een lokaal van 24 plaatsen en splitsen gaat formatietechnisch niet. Zucht.
De werktijdreductie is alleen in het cao vo. Mbo cao kent dat niet. Al hebben ze het wel bij ons op school *0*
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_173474621
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 22:32 schreef d.k. het volgende:
292 in de min op een baan van 0,6. En dan heb ik 5 mentorleerlingen nog niet meegerekend. En dan te bedenken dat ik voor december mijn scriptie nog moet schrijven en dus nog niet bevoegd ben. Ik meen me te heugen dat in de cao (mbo) staat dat school iets moet regelen dat startende docenten meer tijd krijgen. Die paragraaf hebben ze bij ons duidelijk niet gelezen.

En die 38 eerstejaars moeten met zijn allen in een lokaal van 24 plaatsen en splitsen gaat formatietechnisch niet. Zucht.
Ik kreeg 10% inwerktijd bij 0,6 fte. (Hbo)

Maar die overuren klinken wel bekend :P
-
pi_173474750
Formeel zou ik 75% van mijn studieuren gecompenseerd moeten krijgen...maar niet dus. En overuren prima, maar dit is ruim een kwart meer. Dat vind ik echt te gortig in combi met een studie die ook 0,5 fte is.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173475117
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 19:57 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Even opgezocht voor je: 485. Moet kunnen.
Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Is bij mij op school wel normaal maar misschien heb ik assertieve collega's? Het is wel zo dat als je zelf niets aankaart zij het ook niet zullen doen. Ik let zelf altijd erg op bij het aannemen van taken hoe ik dan uitkom. Voor mij is -50 echt het maximum.

Oh en als er structureel fouten worden gemaakt met de taakuren etc dan lijkt me dat zeker iets voor een pmr om op te pakken. Slecht personeelsbeleid.

[ Bericht 7% gewijzigd door Franny_G op 30-08-2017 09:00:43 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173475213
Bij ons op school is -20 eigenlijk al het maximum. Dan mag je geen extra taken oppakken. Ik schrik echt van de getallen die hier genoemd worden. :o.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_173476366
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Zag toevallig bij Masterchef deze week de kok Marco Pierre White. Een van de strengste en meest opvliegende koks die bestaat. Eentje die zelfs Gordon Ramsey aan het huilen kreeg. En als ik dan zie hoe hij die kandidaten opstookt, onder vuur neemt, afbeult maar ook weer oprecht complimenteert, ze tot het uiterste drijft - dan denk ik.. Op zich ook wel een interessante manier om eens in de klas te proberen. 😁
Ik vind dat ook altijd tof om te zien, maar ik denk dat dat alleen werkt in deze specifieke context, namelijk inwijden in een vak waar de leerling voor zichzelf een carrière in ziet. En ook bij bijvoorbeeld sporten. De basis is dan een leerling die een doel heeft en een leermeester krijgt, een rolmodel.

In het middelbare onderwijs zijn de groepen grootschalig, is er doorgaans sprake van algemene vorming en zitten leerlingen er vooral omdat ze moeten. Dat is zo anders. Wel denk ik dat je bepaalde elementen eruit kunt nemen, met name het stellen van hoge eisen. Het is voor leerlingen en ook voor studenten prettig als ze je vak makkelijk kunnen halen, maar het is fantastisch als ze er moeite voor doen en achteraf moeten concluderen dat ze meer uit zichzelf hebben kunnen halen dan ze ooit hadden verwacht. Veeleisend zijn is in feite een manier om te laten zien dat je gelooft in de ander, dat je potentie ziet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173476739
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 09:04 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bij ons op school is -20 eigenlijk al het maximum. Dan mag je geen extra taken oppakken. Ik schrik echt van de getallen die hier genoemd worden. :o.
Ik ook. Dat moet je je echt niet laten gebeuren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als het een kwestie is van de lokale cultuur. Ik ging bijna 200 uur in de min voor komend jaar bij 0,4 fte onderwijs. Absurd, maar er viel in feite niks aan te doen. Er komt niet meer geld bij (sterker nog, er komen weer nieuwe bezuinigingen aan), dus we moeten het met elkaar doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173479284
Je spoiler staat nogal haaks op je laatste zin. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173479551
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?
Oh, heb het ook gelijk voorgelegd aan m'n teamleider/conrector hoor. Die gaan er nu naar kijken en erkenden al dat er voor geen meter iets van klopte. Overigens mag ik ook weer niet te assertief zijn, want dan vindt mijn teamleider me 'niet zo flexibel' en kan ik fluiten naar een volgend contract.

Diezelfde teamleider die me als enig personeelslid per abuis met 180 havisten bij een recreatieplas neerzet. Maar ja, flexibel zijn, flexibel zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2017 13:23:19 ]
  woensdag 30 augustus 2017 @ 13:24:10 #212
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173479703
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat ook altijd tof om te zien, maar ik denk dat dat alleen werkt in deze specifieke context, namelijk inwijden in een vak waar de leerling voor zichzelf een carrière in ziet. En ook bij bijvoorbeeld sporten. De basis is dan een leerling die een doel heeft en een leermeester krijgt, een rolmodel.

In het middelbare onderwijs zijn de groepen grootschalig, is er doorgaans sprake van algemene vorming en zitten leerlingen er vooral omdat ze moeten. Dat is zo anders. Wel denk ik dat je bepaalde elementen eruit kunt nemen, met name het stellen van hoge eisen. Het is voor leerlingen en ook voor studenten prettig als ze je vak makkelijk kunnen halen, maar het is fantastisch als ze er moeite voor doen en achteraf moeten concluderen dat ze meer uit zichzelf hebben kunnen halen dan ze ooit hadden verwacht. Veeleisend zijn is in feite een manier om te laten zien dat je gelooft in de ander, dat je potentie ziet.
Bij sommige leerlingen werkt het anders best goed. Vooral bij sommige sterke leerlingen die het uit verveling een beetje hebben opgegeven. Laat ze merken dat je denkt dat ze veel beter kunnen, en wees streng tegen ze totdat ze het niveau hebben dat jij vindt dat ze aan moeten kunnen. Sommige van die kinderen laten zich vreselijk opnaaien en gaan keihard werken.

Wat overigens niet betekent dat je dat maar meteen moet gaan toepassen in je klas, want voor iedere leerling bij wie dat positief uitpakt zijn er waarschijnlijk vijf bij wie het fout gaat.
pi_173481694
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Ik werk op een ROC dat is 'onderdeel' van het probleem. ]We houden met een aantal opleidingen samen een heel kleine opleiding overeind. Die opleiding zou, als je puur kijkt naar leerlingaantallen, waarschijnlijk maar 1,5 fte kosten. Maar ja, daar red je het niet mee als je kijkt naar taken als stagebegeleiding etc. Dus zij staan in de plus en wij in de min en samen is dat ongeveer neutraal. Tel daar nog personen bij op die eigenlijk niet meer voor de klas kunnen maar die wel in dienst zijn tot hun pensioen ergens dit jaar en dan zie je de scheve verdeling.
Komt nog bij dat er sowieso bezuinigd moet worden (collega met pensioen binnen het team, de 0,5 ft wordt niet vervangen), de leerlingenaantallen tot op heden wisselen (je wilt niet weten hoeveel mensen er nog af- en aanhaken de eerste weken) en dat je als nog niet bevoegde docent überhaupt niet teveel wilt zeggen.
En ja, natuurlijk kan ik zeggen 'ik neem die extra mentorleerlingen niet' maar dan hebben ze geen mentor. En dat gaat ten koste van hun begeleiding wat uiteindelijk ten koste gaat van onze leerlingaantallen. Als ik vorig jaar iets geleerd heb, is het wel dat 40 eerstejaars mbo'ers in 1 klas tegelijk iets leren via frontaal les een utopie is. Andere werkvormen dus, maar dan moet er wel iemand beschikbaar zijn om de groep anders in te delen of iets dergelijks. O en letterlijk moet daar ruimte voor zijn, dat is er nu ook niet.

Het goede nieuws: ik heb subsidie binnengehaald en dat levert mij een verlichting van 160 uur op. Dan is het nog 132 uur in de min. Vervolgens mag er toch nog voor 0,3 vervangen gaan worden. Die komt niet helemaal op mijn conto maar mijn team wil mij kostte wat kost houden, dus het streven is mij zoveel mogelijk richting 0 te krijgen.
En voor komend jaar coördineer ik de inzet etc, dan gaat het in ieder geval niet meer gebeuren dat er van compleet foute prognoses uitgegaan wordt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173483644
quote:
11s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 13:06 schreef Franny_G het volgende:
Je spoiler staat nogal haaks op je laatste zin. :P .
Mijn laatste zin is wat leidinggevenden altijd zeggen. En het klopt ook: er komt een bak (te weinig) geld binnen en daar moet het van gebeuren. Nu ik minder doe, zal iemand anders dus meer moeten doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173483960
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Mon 'en!
pi_173484031
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:40 schreef bloempjuh het volgende:
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Die stress voel ik ook. Zeker omdat ik al ervaren heb dat het niet werkt. Maar voor nu is het gewoon even niet anders, hopelijk maar een paar keer en dan een extra persoon erbij.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173484062
Ik reken bij de eerstejaars voor de eerste weken ook op klassen van 35 of zo (het lijkt er nu op dat er 100 aanmeldingen meer zijn dan waar bij de planning rekening mee werd gehouden, maar het is nog afwachten of die ook allemaal komen opdagen). Daarna vallen er wel weer wat af, dan wordt het weer te doen. Al blijft het me een raadsel hoe ik een groep van 30 studenten in 7 x 2 weken moet leren een fatsoenlijk onderbouwd en geformuleerd betoog te schrijven.

Ik weet niet precies hoe ik met uren uitkom dit jaar, maar op papier klopt het meestal vrij aardig. Je krijgt alleen voor veel taken standaard te weinig uren toegewezen, waardoor de praktijk nog weleens anders is dan de theorie.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 17:13:21 #218
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173484627
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Is bij mij op school wel normaal maar misschien heb ik assertieve collega's? Het is wel zo dat als je zelf niets aankaart zij het ook niet zullen doen. Ik let zelf altijd erg op bij het aannemen van taken hoe ik dan uitkom. Voor mij is -50 echt het maximum.

Oh en als er structureel fouten worden gemaakt met de taakuren etc dan lijkt me dat zeker iets voor een pmr om op te pakken. Slecht personeelsbeleid.
Ik had eind vorig jaar al een akkoord gesloten met mijn leidinggevende over uitbreiding en een soort noodremregeling voor als ik het niet zou redden. Maar die is weg, en zijn opvolger 'moet dat toch echt eerst even overleggen'. Nou, ze overleggen maar een eind weg, maar als die verhoging er niet komt dan komen die taken er ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173484706
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn laatste zin is wat leidinggevenden altijd zeggen. En het klopt ook: er komt een bak (te weinig) geld binnen en daar moet het van gebeuren. Nu ik minder doe, zal iemand anders dus meer moeten doen.
Of het werk blijft liggen. Zie ik bij mij op school ook wel gebeuren. En dan is een mooie activiteit/voorziening die voor de leerlingen waardevol was verdwenen. Het is de kunst om je niet verplicht te voelen zulle dingen dan toch maar wel te doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173484868
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:16 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Of het werk blijft liggen. Zie ik bij mij op school ook wel gebeuren. En dan is een mooie activiteit/voorziening die voor de leerlingen waardevol was verdwenen. Het is de kunst om je niet verplicht te voelen zulle dingen dan toch maar wel te doen.
Ik vind ook dat we solidair moeten zijn en nee moeten zeggen tegen taken die te veel zijn. Gelukkig hebben we een goede, onderlinge verstandhouding. Op dit moment vindt er denk ik een kentering plaats. Bij ons in de groep dan, want de cultuur aan universiteiten is nog steeds rampzalig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 17:26:23 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173484926
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind ook dat we solidair moeten zijn en nee moeten zeggen tegen taken die te veel zijn. Gelukkig hebben we een goede, onderlinge verstandhouding. Op dit moment vindt er denk ik een kentering plaats. Bij ons in de groep dan, want de cultuur aan universiteiten is nog steeds rampzalig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de tijd van flexcontracten en overschotvakken krijg je dat nauwelijks voor elkaar. Ik kan nog wel tegen mijn teamleider zeggen dat hij de boom in kan met zijn vrijwilligerswerk, maar dat hoeft mijn startende gymcollega-met-jaarcontract natuurlijk niet te proberen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173485159
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de tijd van flexcontracten en overschotvakken krijg je dat nauwelijks voor elkaar. Ik kan nog wel tegen mijn teamleider zeggen dat hij de boom in kan met zijn vrijwilligerswerk, maar dat hoeft mijn startende gymcollega-met-jaarcontract natuurlijk niet te proberen.
Ik begrijp dat velen in een kwetsbare positie zitten, maar je moet denk ik voor jezelf bepalen of je plezier in je werk en je gezondheid het waard zijn om voor jezelf op te komen. En vergeet niet dat het voor werkgevers ook rampzalig kan zijn om telkens brandjes te blussen door nieuwe mensen aan te trekken die ingewerkt moeten worden en ook zo omvallen..
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_173485292
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar mensen, dan moet je dus taken laten vallen. Ik begrijp zelf niet zo goed dat docenten dit laten gebeuren. Kennelijk massaal??
Volgens mij werkt het zo. Sta je meer dan 100 uur in de min dan leg je je schoolleiding voor: wat gaan jullie doen? Mijn fte verhogen, de overuren uitbetalen of mijn taken verminderen?

Is bij mij op school wel normaal maar misschien heb ik assertieve collega's? Het is wel zo dat als je zelf niets aankaart zij het ook niet zullen doen. Ik let zelf altijd erg op bij het aannemen van taken hoe ik dan uitkom. Voor mij is -50 echt het maximum.

Oh en als er structureel fouten worden gemaakt met de taakuren etc dan lijkt me dat zeker iets voor een pmr om op te pakken. Slecht personeelsbeleid.
Bij ons is + of - 24 wisselgeld. Gebeurt niks mee.

Meer dan 24 in de min betekent of een tijdelijke uitbreiding werktijdfactor, of taken laten vervallen, of een klas eraf, of uitbetalen einde jaar.

Meer dan 24 in de plus betekent als je daarmee akkoord bent gegaan op je jaartaakformulier een extra les draaien het jaar erna. Ik ga daar nooit mee akkoord en zoek naar taken - als die er niet zijn en je bent wel bereid alles aan te nemen kunnen ze je namelijk niks opdragen.

maar wat zwets ik, ik sta nooit zoveel in de plus ;)

Ik reken het trouwens zelf einde van het jaar gewoon uit. Wat zijn mijn genormeerde taken, en met hoevee lesuren sta ik dan op een goed saldo. Daarom geef ik nu, ivm twee grote taken, maar 13 uur bij 0,6 fte.

Ik vind ook echt dat je als docent daar ook een hand in moet houden hoor.
Kwak
  woensdag 30 augustus 2017 @ 17:45:15 #224
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173485316
Bij ons rekenen ze sinds een paar jaar niet naar de streep toe, maar vanaf de streep. Dus iedereen komt precies op 0 uit. Eventuele resturen zijn 'in te zetten door teamleider'. Hier komt meestal niet zo veel van terecht, of je krijgt een keer een klusje in een project ofzo. Een enkeling komt uren te kort, deze worden er bij de werktijdfactor opgezet.
pi_173485510
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons rekenen ze sinds een paar jaar niet naar de streep toe, maar vanaf de streep. Dus iedereen komt precies op 0 uit. Eventuele resturen zijn 'in te zetten door teamleider'. Hier komt meestal niet zo veel van terecht, of je krijgt een keer een klusje in een project ofzo. Een enkeling komt uren te kort, deze worden er bij de werktijdfactor opgezet.
Ik snap deze niet...
Kwak
pi_173489620
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:40 schreef bloempjuh het volgende:
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Ik had vorig jaar 80 deeltijders in een collegezaal. Dolle pret. Nooit zoveel grote bekken gehad als toen :')
-
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:04:24 #227
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173491797
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:54 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik snap deze niet...
Bij ons zetten ze iedereen op 0 plus- of minuren, en daarna worden er lessen en taken aan de NJT toegevoegd met als uitgangspunt om daadwerkelijk op of zo dicht mogelijk bij die 0 uit te komen. Mocht je toch een aantal uur te weinig maken, dan wordt dit op de jaartaak gezet als uren die door de teamleider in te vullen zijn (veelal voor wat hand- en spanklusjes, maar vaak worden deze uren ook gewoon 'vergeten'). Hierdoor sta je dus alsnog gewoon op de 0. Mocht je een aantal uren te veel maken, dan wordt je werktijdfactor voor dat jaar uitgebreid. Je gaat dan bijvoorbeeld van 0,8 naar 0,8137. Hierdoor krijg je de extra gewerkte uren direct maandelijks uitbetaald.

Er vinden dus nooit meer verrekeningen in het volgende schooljaar plaats, aangezien iedereen op de 0 staat 'onder de streep'.
pi_173493395
Ja duh, we streven allemaal naar 0. In de ideale setting is het ook 0. Maar dan moet er een goede match zijn tussen werkelijke formatie, de tijd die je werkelijk besteed aan je taken en het leerlingaantal. Die puzzel blijkt in theorie stukken makkelijker dan in de praktijk. Sowieso in een situatie waarin je in de plus staat is er weinig aan de hand, het gaat mis bij grote hoeveelheden min uren.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173495111
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Bij ons zetten ze iedereen op 0 plus- of minuren, en daarna worden er lessen en taken aan de NJT toegevoegd met als uitgangspunt om daadwerkelijk op of zo dicht mogelijk bij die 0 uit te komen. Mocht je toch een aantal uur te weinig maken, dan wordt dit op de jaartaak gezet als uren die door de teamleider in te vullen zijn (veelal voor wat hand- en spanklusjes, maar vaak worden deze uren ook gewoon 'vergeten'). Hierdoor sta je dus alsnog gewoon op de 0. Mocht je een aantal uren te veel maken, dan wordt je werktijdfactor voor dat jaar uitgebreid. Je gaat dan bijvoorbeeld van 0,8 naar 0,8137. Hierdoor krijg je de extra gewerkte uren direct maandelijks uitbetaald.

Er vinden dus nooit meer verrekeningen in het volgende schooljaar plaats, aangezien iedereen op de 0 staat 'onder de streep'.
ok, maar dat is op zich wat er bij ons ook gebeurt, maar dan met een andere naam. En het saldo + of - 24 is sowieso na een jaar weer weg.
Kwak
pi_173497004
Ik mag vandaag ook beginnen. Spannend.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_173497031
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:05 schreef d.k. het volgende:
Ja duh, we streven allemaal naar 0. In de ideale setting is het ook 0. Maar dan moet er een goede match zijn tussen werkelijke formatie, de tijd die je werkelijk besteed aan je taken en het leerlingaantal. Die puzzel blijkt in theorie stukken makkelijker dan in de praktijk. Sowieso in een situatie waarin je in de plus staat is er weinig aan de hand, het gaat mis bij grote hoeveelheden min uren.
In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173503300
Ik had spaarverlof opgenomen of hoe dat ook mag heten... maar stond 49 uren in de min. In onder overleg neem 49 uur minder op waardoor ik op 0 uitkom. Die 49 uur kan ik dan de komende opnemen voor taakverlichting of zo.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_173505721
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
Ik denk wel dat de puzzel vooraf kloppend maken voor een VO school net even wat makkelijker is dan voor HBO of MBO. Een VO school heeft voor de vakantie een vrij realistisch beeld van het aantal leerlingen voor het jaar erop. Je kent de instroom, je kent je uitstroom. En dan kan er natuurlijk wel nog het een en ander veranderen in de leerlingen per vak/klas/profiel/niveau, maar dat levert nooit zoveel verschuivingen op als bij een opleiding waarvoor je je moet aanmelden. Onze prognose voor het eerste jaar was 25. Het werden er 37. We zijn 3(!) dagen bezig en ik heb al een afvaller. En dit gaat zo door tot 1/10. Daar valt bijna niet tegenop te plannen.

Maar, ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter te doen is dan vorig jaar. Toen wist ik op vrijdag dat ik een baan had en mocht in maandag beginnen. Zonder echte ervaring in het onderwijs. Nu heb ik me voorbereid, dat is echt stukken fijner.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_173509219
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
ik ken ze wel hoor, de mensen die dik in de plus staan en ook echt te weinig doen (al vinden ze zelf vast dat ze hard werken)...

De PMR en de taakcommissie zijn in elk geval erg serieus bezig met de taaknormering bij ons.
Kwak
pi_173509429
Hier is de roostering nog een drama. Collega's die zwaar overbelast zijn waardoor de helft van de lessen niet eens in het lesrooster past...

Het stomme is, ik zie het maanden van tevoren gebeuren en communiceer dit naar leidinggevende. Enkel het regelen en inspelen erop gebeurt nauwelijks. Nu is iedereen in de stress en moet het opeens heel snel gefixt worden. Het lastige is dat dit vakken zijn waar je niet zo 1 2 3 mensen voor vindt.
pi_173570800
Hoi allen,

Ik heb dinsdag de eerste lessen met mijn 6V klas. Mijn collega heeft op datzelfde moment een parallelklas. We hebben allebei een blokuur, dus in het tweede uur willen we een soort klassenbattle doen met taalvragen (we geven een taal). Maar nu rijst de vraag, hoe fix je dat 60 mensen actief meedoen met zo'n quiztachtig iets? Hebben jullie een idee? Of ervaringen?

We hebben de ruimte en kunnen ook aan materiaal komen. Idee is dat een volledige klas wint, dus we willen liever niet opdelen in kleinere groepjes.

Alvast bedankt!
pi_173572534
Kahoots gebruiken?
-
pi_173575286
60 mensen actief laten meedoen gaat sowieso niet lukken.
There are only 151 Pokémon.
pi_173575523
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:12 schreef Eerin het volgende:
Hoi allen,

Ik heb dinsdag de eerste lessen met mijn 6V klas. Mijn collega heeft op datzelfde moment een parallelklas. We hebben allebei een blokuur, dus in het tweede uur willen we een soort klassenbattle doen met taalvragen (we geven een taal). Maar nu rijst de vraag, hoe fix je dat 60 mensen actief meedoen met zo'n quiztachtig iets? Hebben jullie een idee? Of ervaringen?

We hebben de ruimte en kunnen ook aan materiaal komen. Idee is dat een volledige klas wint, dus we willen liever niet opdelen in kleinere groepjes.

Alvast bedankt!
Moeten deze leerlingen actief meedoen in de zin van 'ze moeten spreken', of mag schrijven ook? Anders zou je namelijk iemand van haar klas tegen iemand van jouw klas kunnen neerzetten, antwoorden laten opschrijven (fanatiek, want wedstrijd), battelen welke klas slimmer is.

Moet het toch spreken zijn en moet iedereen aan de beurt komen, kun je ook kiezen voor een doorschuif quiz; heb je het fout; dan komt de volgende vooraan te zitten (twee rijen tegenover elkaar).

Je kunt ook vier (of vijf, zes) rijen maken, een pan en lepel meenemen, en de eerste vier van de voorste rij laten 'rennen' voor het antwoord. De eerste die met de lepel op de pan slaat mag antwoord geven (is het fout, de volgende van de 4 etc etc). De vier die het antwoord zouden moeten geven gaan achteraan in de rij zitten en er komt een nieuwe eerste rij.

Edit: Wat ik denk is; zodra iedereen 'wint' is er geen uitdaging, zal er minder actie plaatsvinden (vooral aangezien je ze alle 60 wil laten meedoen), maar dat is mijn ervaring.

Nog meer edit: bij een quiz zijn er goede en foute antwoorden en zullen er dus lln bovenuit steken (tenzij je geen uitslag/antwoorden geeft). Wat het is doel van jou als docent? Een soort 0-meting? Of wil je meer bezig met actieve werkvormen? En waarom moet iedereen winnen (dit is puur nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar je strategie :))?

[ Bericht 4% gewijzigd door 1410 op 03-09-2017 23:34:35 ]
pi_173590301
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 23:27 schreef 1410 het volgende:

[..]

Moeten deze leerlingen actief meedoen in de zin van 'ze moeten spreken', of mag schrijven ook? Anders zou je namelijk iemand van haar klas tegen iemand van jouw klas kunnen neerzetten, antwoorden laten opschrijven (fanatiek, want wedstrijd), battelen welke klas slimmer is.

Moet het toch spreken zijn en moet iedereen aan de beurt komen, kun je ook kiezen voor een doorschuif quiz; heb je het fout; dan komt de volgende vooraan te zitten (twee rijen tegenover elkaar).

Je kunt ook vier (of vijf, zes) rijen maken, een pan en lepel meenemen, en de eerste vier van de voorste rij laten 'rennen' voor het antwoord. De eerste die met de lepel op de pan slaat mag antwoord geven (is het fout, de volgende van de 4 etc etc). De vier die het antwoord zouden moeten geven gaan achteraan in de rij zitten en er komt een nieuwe eerste rij.

Edit: Wat ik denk is; zodra iedereen 'wint' is er geen uitdaging, zal er minder actie plaatsvinden (vooral aangezien je ze alle 60 wil laten meedoen), maar dat is mijn ervaring.

Nog meer edit: bij een quiz zijn er goede en foute antwoorden en zullen er dus lln bovenuit steken (tenzij je geen uitslag/antwoorden geeft). Wat het is doel van jou als docent? Een soort 0-meting? Of wil je meer bezig met actieve werkvormen? En waarom moet iedereen winnen (dit is puur nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar je strategie :))?
Thanks! Ik heb je pan-idee meegenomen in de praktijk (en dus gaan er twee pannen mee naar school morgen).

We willen een hele klas laten winnen om ten eerste de klassen een beetje een wij-gevoel te geven (dat hebben ze niet echt) en ten tweede omdat we zelf die competitie gewoon leuk vinden. We hebben uiteindelijk een soort groepjesconstructie gemaakt, waarbij ze dus met hun groepje verantwoordelijk zijn. Dat maakt het iets meer behapbaar en dan moet iedereen ook wel meedoen.

Het is een beetje een competitie zoals bij Harry Potter :p alleen duurt het maar 50 minuten in plaats van een heel jaar.
pi_173721989
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
pi_173722246
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Bij mij went het nooit.
pi_173722588
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Dat blijft :D
Ik moest voor mijn Lerarenopleiding mijn les terugkijken en een letterlijke transcriptie schrijven, omdat mijn begeleider "geen zin had om al die suffe video's te moeten kijken". Verschrikkelijk :D :D
Mon 'en!
pi_173723314
Het went niet maar ik vond het super leerzaam. Je ziet alles letterlijk uit een andere perspectief. Zolang je er maar geen enorm verslag van hoeft te maken ;)
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 11 september 2017 @ 23:29:13 #245
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_173723742
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_173727328
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Ik vind het altijd wel meevallen, maar heb in mijn studententijd veel radiowerk gedaan (en teruggeluisterd), dus was al behoorlijk gewend aan mijn stem. Verder vond ik het vooral ontzettend leerzaam om mezelf terug te zien.

quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 23:29 schreef Anosmos het volgende:
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
^O^
pi_173727754
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 23:29 schreef Anosmos het volgende:
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
In Bussum of Assen toevallig?

Gefeliciteerd!
Kwak
  dinsdag 12 september 2017 @ 19:42:13 #248
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173737542
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Ik was er vrij snel aan gewend eigenlijk. Ik heb vroeger in een band gespeeld en wij filmden elk optreden, dus ik ben er wel aan gewend om mezelf terug te zien en te horen. Dat went wel.. ;)
.
  dinsdag 12 september 2017 @ 23:35:40 #249
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_173744219
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:36 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In Bussum of Assen toevallig?

Gefeliciteerd!
Nope, in Zuid-Holland. Thanks, heel benieuwd!
Is ook m'n oude middelbare school, ken nog veel oude docenten van mij die nu ineens collega's worden, vreemd idee. Gezellig natuurlijk, maar kan me ook voorstellen dat er nadelen aan kleven. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_173746522
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:35 schreef Anosmos het volgende:

[..]

Nope, in Zuid-Holland. Thanks, heel benieuwd!
Is ook m'n oude middelbare school, ken nog veel oude docenten van mij die nu ineens collega's worden, vreemd idee. Gezellig natuurlijk, maar kan me ook voorstellen dat er nadelen aan kleven. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ja hoor, hier dezelfde situatie. Maar ik heb geen nadelen ervaren. Was een redelijk rustige en brave leerling dus geen lastige geschiedenis.
Het is een paar weken wennen en dan weet je niet beter. Vond het 0,0 een probleem.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 13 september 2017 @ 18:06:58 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173755718
Ik ben ook les gaan geven op mijn oude middelbare school. Ook hier: geen nadelen!
.
pi_173757769
Mijn stage op mijn middelbare school heeft ook alleen maar voordelen... Was enkel eventjes raar toen ik de eerste keer de personeelskamer binnen liep
pi_173772603
Ik heb ook stage gelopen op mijn oude school, ik vond het wel prima. Fijn dat je niet eerst de weg moet leren kennen in de school en namen van collega's moet leren kennen. Het geeft je een voorsprong.

Nadelig vond ik dat mijn blik op het onderwijs niet zozeer werd verbreed door een nieuwe ervaring. Ik wist hoe mijn school zou zijn en zo was hij ook daadwerkelijk, terwijl ik van mijn andere stageschool (qua organisatie) veel meer heb geleerd.

Ik was vroeger geen lieverdje (nog steeds niet overigens) en daarom heb ik wel een andere coach gekregen dan de universiteit oorspronkelijk voor me had bedacht, omdat die man niet met mij wilde werken in een coach-studentrelatie. Zegt volgens mij vooral iets over hem en daar ben ik verder ook alleen maar blij om geweest.
pi_173860613
Zo, ben ik ook weer eens!

Eerste jaar stage goed afgesloten. Jaar 2 begint al weer lekker falend....

(had een stageplek toegewezen gekregen, school in kwestie wist van niks, heeft geen begeleiders op mijn stage dagen dus ik ben weer stageloos. Hogeschool Rotterdam faalt weer eens.)
pi_173863161
quote:
10s.gif Op maandag 18 september 2017 21:25 schreef Schieganger het volgende:
Zo, ben ik ook weer eens!

Eerste jaar stage goed afgesloten. Jaar 2 begint al weer lekker falend....

(had een stageplek toegewezen gekregen, school in kwestie wist van niks, heeft geen begeleiders op mijn stage dagen dus ik ben weer stageloos. Hogeschool Rotterdam faalt weer eens.)
Welk vak geef je? Misschien kan een van ons wat betekenen...
  dinsdag 19 september 2017 @ 00:05:00 #256
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_173864037
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:33 schreef Eerin het volgende:
Ik heb ook stage gelopen op mijn oude school, ik vond het wel prima. Fijn dat je niet eerst de weg moet leren kennen in de school en namen van collega's moet leren kennen. Het geeft je een voorsprong.

Nadelig vond ik dat mijn blik op het onderwijs niet zozeer werd verbreed door een nieuwe ervaring. Ik wist hoe mijn school zou zijn en zo was hij ook daadwerkelijk, terwijl ik van mijn andere stageschool (qua organisatie) veel meer heb geleerd.

Ik was vroeger geen lieverdje (nog steeds niet overigens) en daarom heb ik wel een andere coach gekregen dan de universiteit oorspronkelijk voor me had bedacht, omdat die man niet met mij wilde werken in een coach-studentrelatie. Zegt volgens mij vooral iets over hem en daar ben ik verder ook alleen maar blij om geweest.
Zegt natuurlijk ook wat over jou... Iets met gebrek aan zelfinzicht...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_173866425
Tja, het ligt er een beetje aan wat er is voorgevallen. Ik heb ook een paar oud-leerlingen waar ik moeite mee zou hebben om die te begeleiden. Omdat zij echt heel respectloos/onsympathiek zijn geweest en ik op een gegeven moment ook niet meer dan het hoognodige voor ze wilde doen. Bij een begeleiding zul je ook persoonlijke gesprekken moeten voeren, je ook wel kwetsbaar moeten opstellen, en daarvoor is wederzijds respect wel van belang. Dat wil niet zeggen dat ik zo iemand dan niet een tweede kans wil geven, maar het is gewoon beter om iemand anders de begeleiding te laten doen in zo'n geval, denk ik. Dat heb ik overigens maar met echt een enkeling hoor, dat gevoel.

Als je als aanstaande docent op je oude school terugkeert en dit opmerkt, dan zou het een mooie aanleiding kunnen zijn om met die docent een gesprek aan te gaan, over hoe je was als leerling, hoe dat kwam en hoe je daar nu op terugkijkt (en hoe die docent daar op terugkijkt). Dat lijkt me op zich best leerzaam.

Zelf moest ik er echt niet aan denken om te werken op mijn eigen middelbare school. Nog steeds niet trouwens. Veel docenten die ik helemaal niet in een docentenkamer als collega zou willen tegenkomen. Voor mij is/was die periode in mijn leven een afgesloten hoofdstuk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:06:41 #258
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173873662
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:17:30 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173873819
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie is, maar bij ons zitten de teamvergaderingen in de opslagfactor.

Als ik reken met een opslagfactor van 0,6 (of 1,6, wat je wil) dan maakt 26,5 lesuren 1413 uur. 40 uur surveillance, 40 uur mentoraat, 10 (?) uur pauzesurveillance en 160 uur deskundigheidsbevordering maakt 1663 - ongeveer 1 fte.

Vraag is: wat is de opslagfactor? En is die voor alle uren even hoog?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:29:08 #260
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173874023
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie is, maar bij ons zitten de teamvergaderingen in de opslagfactor.

Als ik reken met een opslagfactor van 0,6 (of 1,6, wat je wil) dan maakt 26,5 lesuren 1413 uur. 40 uur surveillance, 40 uur mentoraat, 10 (?) uur pauzesurveillance en 160 uur deskundigheidsbevordering maakt 1663 - ongeveer 1 fte.

Vraag is: wat is de opslagfactor? En is die voor alle uren even hoog?
Dat hebben ze er natuurlijk niet bijgezet. En er staat ook nergens een document waar dat instaat. Morgen even bij de verantwoordelijke opvragen.
pi_173874122
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
Het lijkt me een vrij licht takenpakket eigenlijk, voor fulltime.

Ik werk 0,6 en ben daarbij mentor van 28 lln (72u), sectievoorzitter (48u), stagebegeleider van een reeds tweedegraads bevoegde collega met aanstelling (12u) begeleid twee profielwerkstukken (12u) en coordineer de invoering van Cambridge traject en versterkt Engels in de onderbouw (48u). Ik sta (met twee lesuur minder dan normaal) op 0 (mijn persoonlijk budget a 0,6*50u is dan ook nog ingezet voor taakverlichting).

Als ik 'gewoon' 15 lesuren had zou ik nu 96u in de min staan, en een tijdelijje uitbreiding krijgen.

Pauzesurveillance en opvanguren zitten bij ons gewoon in de vaste voet, niet in de opslagfactor.
Kwak
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:40:18 #262
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173874177
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat hebben ze er natuurlijk niet bijgezet. En er staat ook nergens een document waar dat instaat. Morgen even bij de verantwoordelijke opvragen.
Het document waar dat in staat moet er wel degelijk zijn, en voor zover ik weet ook gewoon beschikbaar worden gesteld aan het personeel. Dat weet J-D wel, die zit volgens mij in de MR of iets dergelijks.

Kan sowieso geen kwaad om even iemand van de MR aan de jas te trekken, die kunnen je de opslagfactor waarschijnlijk zo vertellen, en/of of die voor alle lessen gelijk is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:45:44 #263
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173874271
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het document waar dat in staat moet er wel degelijk zijn, en voor zover ik weet ook gewoon beschikbaar worden gesteld aan het personeel. Dat weet J-D wel, die zit volgens mij in de MR of iets dergelijks.

Kan sowieso geen kwaad om even iemand van de MR aan de jas te trekken, die kunnen je de opslagfactor waarschijnlijk zo vertellen, en/of of die voor alle lessen gelijk is.
Ja, dat was ik sowieso van plan. Taakbeleid zou gewoon openbaar moeten zijn. Ik hoop niet dat veelzeggend is dat ze er zo geheim over doen.
pi_173874632
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:35 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Het lijkt me een vrij licht takenpakket eigenlijk, voor fulltime.

Ik werk 0,6 en ben daarbij mentor van 28 lln (72u), sectievoorzitter (48u), stagebegeleider van een reeds tweedegraads bevoegde collega met aanstelling (12u) begeleid twee profielwerkstukken (12u) en coordineer de invoering van Cambridge traject en versterkt Engels in de onderbouw (48u). Ik sta (met twee lesuur minder dan normaal) op 0 (mijn persoonlijk budget a 0,6*50u is dan ook nog ingezet voor taakverlichting).

Als ik 'gewoon' 15 lesuren had zou ik nu 96u in de min staan, en een tijdelijje uitbreiding krijgen.

Pauzesurveillance en opvanguren zitten bij ons gewoon in de vaste voet, niet in de opslagfactor.
Oei, dat zijn een hoop veeleisende taken. Pas je op dat je jezelf niet voorbij loopt?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173874669
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, dat was ik sowieso van plan. Taakbeleid zou gewoon openbaar moeten zijn. Ik hoop niet dat veelzeggend is dat ze er zo geheim over doen.
Mijn ervaring is dat sommige leidinggevenden vaak amper snappen hoe het beleid in elkaar zit. :') . Dus of het bewuste geheimzinnigheid is, weet ik niet. Verder is het zo dat hoe groter je fte hoe meer taakuren je moet opvullen. (Nog een reden om vooral geen fulltime baan te willen in het vo. :') .)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173875769
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:04 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Oei, dat zijn een hoop veeleisende taken. Pas je op dat je jezelf niet voorbij loopt?
Ja, ik ben mezelf al een beetje tegengekomen de eerste weken. Sectievoorzitter moet echt best veel doen bij ons...

Heb daarnaast 2 klassen die echt veel energie kosten (je verwacht t niet, van een brugklas en je mentorklas) en mijn mentorklas is dus ook een zorgenklasje (nu al!). Echt een beetje jammer.
Kwak
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:24:13 #267
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173875865
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaartaak gekregen. Ondanks 26,5 lesuur x 50min per week voor de klas staan, 1 uur surveillance per week, pauzesurveillance, mentor van 15 leerlingen en daarnaast nog alle andere gewone taken als vergaderingen etc. - op twee locaties zelfs - raak ik niet aan de 1659 uren/1,0fte. De teamleider is er zeker van dat dit klopt, maar het lijkt me erg weinig.

Stel ik me aan, proberen ze me op te lichten of word ik gewoon keihard genaaid door de opslagfactor of zo?
Ervan uitgaande dat er wordt uitgegaan van 36 lesweken en een lesuur inclusief voorbereiding voor 51 klokuren per jaar staat, heb je 1351,5 klokuren aan les. Daarnaast is er een opslag van 10% aan deskundigheidsbevordering, bij 1,0fte is dit dus 166 uur. Ik weet niet wat jouw school faciliteert voor surveillancediensten, mentoraat, vergaderingen en overige schooltaken, maar hier zou dus nog 141,5 klokuren voor over zijn.
pi_173876024
Goedenavond docenten, ik heb zojuist een topic geopend omdat ik zelf wellicht ga beginnen aan een docentenopleiding en wil dat topic hierbij onder jullie aandacht brengen, alle inbreng is welkom.

SES / Werkgelegenheid en studielast Leraar Engels tov Personeel&Organisatie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:17 schreef RobbSnow het volgende:
Hallo,

ik ben dit jaar begonnen met een rechtenopleiding aan een universiteit.
Het niveau, tempo, taalgebruik liggen echter te hoog en ik wil dan ook een hbo-opleiding gaan volgen.

Ik ben specifiek opzoek gegaan naar een opleiding zonder wiskunde omdat ik daar niet goed in ben. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de lerarenopleiding Engels en op Human Resource Management dat ook wel Personeel en Organisatie wordt genoemd.

Iedere opleiding is verplicht om een aantal dingen te vermelden zoals het percentage afgestudeerden dat binnen 1,5 jaar een baan op niveau vind en het aantal studenten dat binnen 5 jaar een diploma haalt.

Het valt mij op dat zowel alumni van de Lerarenopleiding Engels als alumni van de opleiding Personeel en Organisatie relatief vaak binnen 1,5 jaar een baan op niveau bemachtigen (meer dan 80%). Ik vraag me echter af in hoeverre dat een goed beeld geeft. Is dat percentage niet te danken aan de goedlopende economie? Ook staat er niet bij hoe de verhouding deeltijd/voltijd is. Komen leraren makkelijk aan een voltijdbaan bijvoorbeeld?

Tweede punt betreft het slagingspercentage. Iets meer dan 40% van de P&O-studenten slaagt binnen 5 jaar voor de opleiding terwijl dat bij de Lerarenopleiding Engels rond de 10% is. Wat zijn de oorzaken daarvan?

Ik wil naar open dagen e.d. gaan maar die duren nog een tijd en zou het fijn vinden indien iemand alvast hiermee zou willen helpen.

Bij voorbaat dank.
pi_173891803
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat er wordt uitgegaan van 36 lesweken en een lesuur inclusief voorbereiding voor 51 klokuren per jaar staat, heb je 1351,5 klokuren aan les. Daarnaast is er een opslag van 10% aan deskundigheidsbevordering, bij 1,0fte is dit dus 166 uur. Ik weet niet wat jouw school faciliteert voor surveillancediensten, mentoraat, vergaderingen en overige schooltaken, maar hier zou dus nog 141,5 klokuren voor over zijn.
Lesuur bij ons is bv 48u per jaar! Obv 50 minuten per lesuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 20-09-2017 17:08:45 ]
Kwak
  woensdag 20 september 2017 @ 16:35:46 #270
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_173892268
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:31 schreef RobbSnow het volgende:
Goedenavond docenten, ik heb zojuist een topic geopend omdat ik zelf wellicht ga beginnen aan een docentenopleiding en wil dat topic hierbij onder jullie aandacht brengen, alle inbreng is welkom.

SES / Werkgelegenheid en studielast Leraar Engels tov Personeel&Organisatie.

[..]

Weet het niet zeker, maar misschien heeft het te maken met studenten die hun propedeuse op het HBO halen zodat ze vervolgens Engels universitair kunnen studeren? Of gewoon het hoge aantal mensen dat er tijdens stage achterkomt dat het leraarschap niet voor ze is weggelegd. Dat zal bij P&O minder vaak het geval zijn vermoed ik.

Volgensmij kom je als afgestudeerd docent Engels wel goed aan de bak. Ik kon na mijn afstuderen op mijn stageschool blijven maar ben elders aangenomen.
  woensdag 20 september 2017 @ 17:50:28 #271
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894129
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:12 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Lesuur bij ons is bv 48u per jaar! Obv 50 minuten per lesuur.
Bij ons is er een opslagfactor van 70% (is CAO bepaald volgens mij?) en wordt er, op heel creatieve wijze, uitgegaan van 36 lesweken per jaar. Hierdoor komen wij op 51 klokuren uit.
  woensdag 20 september 2017 @ 17:52:52 #272
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173894195
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 17:50 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Bij ons is er een opslagfactor van 70% (is CAO bepaald volgens mij?) en wordt er, op heel creatieve wijze, uitgegaan van 36 lesweken per jaar. Hierdoor komen wij op 51 klokuren uit.
Opslagfactor is niet CAO bepaald. Bij ons is ie 66%, en hier tellen ze inderdaad ook 36 lesweken.

Ik heb eens nagevraagd hoe ik dat moest zien, die 36. Nou, de rest was geen les maar activiteitendagen, toetsweken en dan geef je dus geen les. Als ik ooit de :') heb nagedaan, dan was het toen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2017 @ 18:28:41 #273
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894808
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 17:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Opslagfactor is niet CAO bepaald. Bij ons is ie 66%, en hier tellen ze inderdaad ook 36 lesweken.

Ik heb eens nagevraagd hoe ik dat moest zien, die 36. Nou, de rest was geen les maar activiteitendagen, toetsweken en dan geef je dus geen les. Als ik ooit de :') heb nagedaan, dan was het toen.
Dat is bij ons ook zo; voor begin + einde schooljaar en activiteitendagen (3 weken in totaal) staan 40 klokuren, terwijl we ons juist tijdens die weken ons helemaal de blubber werken en heel veel voorbereidingen moeten treffen.

Wat ik erg krom vind, is dat een gymdocent dezelfde opslagfactor heeft als bijvoorbeeld een docent Nederlands. Het verschil in voorbereiding en nakijkwerk is uiteraard niet te vergelijken. In de gymsectie is het dan ook altijd ruziën om de examenklassen; de zomervakantie begint dan al min of meer in mei...
  woensdag 20 september 2017 @ 18:30:53 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173894843
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat is bij ons ook zo; voor begin + einde schooljaar en activiteitendagen (3 weken in totaal) staan 40 klokuren, terwijl we ons juist tijdens die weken ons helemaal de blubber werken en heel veel voorbereidingen moeten treffen.

Wat ik erg krom vind, is dat een gymdocent dezelfde opslagfactor heeft als bijvoorbeeld een docent Nederlands. Het verschil in voorbereiding en nakijkwerk is uiteraard niet te vergelijken. In de gymsectie is het dan ook altijd ruziën om de examenklassen; de zomervakantie begint dan al min of meer in mei...
Tja, ik vind het eveneens krom dat de docent van wiskunde D met zijn drie leerlingen dezelfde opslagfactor krijgt als ik met 24 leerlingen wiskunde vmbo-kader. Het verschil is duidelijk.

En die 40 uur voor start/einde schooljaar, staan die op je takenplaatje of waar komen die vandaan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2017 @ 18:35:27 #275
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894925
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja, ik vind het eveneens krom dat de docent van wiskunde D met zijn drie leerlingen dezelfde opslagfactor krijgt als ik met 24 leerlingen wiskunde vmbo-kader. Het verschil is duidelijk.

En die 40 uur voor start/einde schooljaar, staan die op je takenplaatje of waar komen die vandaan?
Is uiteraard even krom. Alles staat bij ons op de normjaartaak gespecificeerd, maar hoe men op die 40 uur is uitgekomen is en blijft een mysterie.
  woensdag 20 september 2017 @ 18:36:19 #276
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173894951
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Is uiteraard even krom. Alles staat bij ons op de normjaartaak gespecificeerd, maar hoe men op die 40 uur is uitgekomen is en blijft een mysterie.
Wij hebben voor die overgebleven 4 weken sowieso niets op de taak staan, vandaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2017 @ 18:37:47 #277
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173894978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wij hebben voor die overgebleven 4 weken sowieso niets op de taak staan, vandaar.
Dus het is vrijwilligerswerk?
Lijkt mij echt iets om aan te kaarten via de deelraad in ieder geval. Hoewel ze bij ons niet heel scheutig met taakuren zijn, is het nergens echt schandalig.
  woensdag 20 september 2017 @ 18:46:02 #278
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173895112
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja, ik vind het eveneens krom dat de docent van wiskunde D met zijn drie leerlingen dezelfde opslagfactor krijgt als ik met 24 leerlingen wiskunde vmbo-kader. Het verschil is duidelijk.

En die 40 uur voor start/einde schooljaar, staan die op je takenplaatje of waar komen die vandaan?
Wat het verschil in niveau betreft kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat de grootte van de klas in praktijk weinig invloed heeft op het werk dat je ervoor moet doen, met één belangrijke uitzondering: nakijkwerk. Ik heb voor gewone (32 lln) en kleine (3 lln) klassen gestaan, en bijvoorbeeld voorbereidingstijd wordt (bij mij tenminste) niet minder, maar anders ingevuld.
pi_173895140
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 23:11 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Welk vak geef je? Misschien kan een van ons wat betekenen...
Engels, maar heb flinke gesprekken met de mensen van het stagebureau gehad over het falen in functioneren van ze (voornamelijk in de communicatie) en nu heb ik een stageplek toegewezen gekregen. Dus voor mij is het goed gekomen
  woensdag 20 september 2017 @ 18:48:38 #280
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173895157
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat het verschil in niveau betreft kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat de grootte van de klas in praktijk weinig invloed heeft op het werk dat je ervoor moet doen, met één belangrijke uitzondering: nakijkwerk. Ik heb voor gewone (32 lln) en kleine (3 lln) klassen gestaan, en bijvoorbeeld voorbereidingstijd wordt (bij mij tenminste) niet minder, maar anders ingevuld.
Klopt, maar datzelfde geldt natuurlijk voor parallelklassen. Het maakt nogal wat uit of je een voorbereide les één keer kunt gebruiken, of vijf keer.
  woensdag 20 september 2017 @ 18:50:00 #281
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173895188
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat het verschil in niveau betreft kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat de grootte van de klas in praktijk weinig invloed heeft op het werk dat je ervoor moet doen, met één belangrijke uitzondering: nakijkwerk. Ik heb voor gewone (32 lln) en kleine (3 lln) klassen gestaan, en bijvoorbeeld voorbereidingstijd wordt (bij mij tenminste) niet minder, maar anders ingevuld.
Het is ook bijna niet uit te rekenen. De voorbereidingstijd voor een goede les vwo wiskunde D is zelfs een stuk langer dan voor een les van mij, maar de docent die 24 leerlingen wiskunde B op het vwo mag geven, is dubbel aan de beurt. Het is bijna niet te doen om het écht netjes uit te rekenen. Wat doe je liever, verkeerd differentiëren of helemaal niet differentiëren?

Overigens ben ik mentor van 23 leerlingen en een collega van mij van 9. Krijgen we allebei evenveel uren voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173896275
Het lijkt bij ons op het mbo dan toch anders in elkaar te zitten. Ik krijg sowieso voor 39 lesweken uren. En voor elke les 50% voor & nazorg. Het nadeel is wel dat ik eigenlijk altijd maar 1 klas heb, dus ik doe die voorbereiding ook maar 1 keer. Verder is mijn jaartaak gevuld met mentoruren die voor elke klas anders zijn, bpv uren (stagebegeleiding) en dan teamondersteuning. En die stage-uren heb je niet genoeg aan ben ik al achter.
Lesvoorbereiding vind ik sowieso een gegoochel. Soms ligt het onderwerp me enorm en dan is het zo klaar en soms is het taai of mislukt elk idee en dan ben je er dus heel lang mee bezig. Nu heb ik een nieuwe methode en dat kost dus weer veel extra tijd. Ja, er zitten presentaties bij maar die zijn wel zo basic dat je er wel wat mee moet doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 20 september 2017 @ 20:21:43 #283
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173897144
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Klopt, maar datzelfde geldt natuurlijk voor parallelklassen. Het maakt nogal wat uit of je een voorbereide les één keer kunt gebruiken, of vijf keer.
Dat is zeker waar.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is ook bijna niet uit te rekenen. De voorbereidingstijd voor een goede les vwo wiskunde D is zelfs een stuk langer dan voor een les van mij, maar de docent die 24 leerlingen wiskunde B op het vwo mag geven, is dubbel aan de beurt. Het is bijna niet te doen om het écht netjes uit te rekenen. Wat doe je liever, verkeerd differentiëren of helemaal niet differentiëren?
Klopt, dat is ook jammer en eigenlijk helemaal niet eerlijk.
quote:
Overigens ben ik mentor van 23 leerlingen en een collega van mij van 9. Krijgen we allebei evenveel uren voor.
Dat is dan weer belachelijk.
  donderdag 21 september 2017 @ 20:25:06 #284
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173917322
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:50 schreef Janneke141 het volgende:

Overigens ben ik mentor van 23 leerlingen en een collega van mij van 9. Krijgen we allebei evenveel uren voor.
Bij ons wordt er wel gekeken naar het aantal leerlingen, hoewel ik de beschikbare tijd per leerling niet weet omdat ik zelf geen mentor ben.
pi_173921270
Ja hier ook. Onderbouw tm 4hv is klassikaal mentoraat (72u, meer voor de brugklas), bovenbouw (3 en 4 mavo, 5hv 6v) is persoonlijk mentoraat, 12u per vijf leerlingen (7lln is dan wel afgerond 24u)
Kwak
  donderdag 21 september 2017 @ 23:25:55 #286
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_173921771
Wij krijgen 3uur per jaar per leerling.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  vrijdag 22 september 2017 @ 19:37:19 #287
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173934844
* dubbelpost *
.
  vrijdag 22 september 2017 @ 19:37:39 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173934850
Ik krijg 55 uren voor mentoraat 3MAVO.
.
  dinsdag 26 september 2017 @ 21:46:39 #289
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_174018553
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_174022664
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:46 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?
The Perks of Being a Wallflower
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 27 september 2017 @ 07:52:02 #291
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174024539
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:46 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?
Superbad.
pi_174024570
Harold&Kumar Go to White Castle.
-
pi_174024586
Fucking Åmål
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 27 september 2017 @ 08:08:14 #294
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174024635
Kids van Larry Clark
  woensdag 27 september 2017 @ 12:21:47 #295
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_174028539
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:46 schreef hierissieweer het volgende:
Wie weet er een leuke film over de puberteit en adolescentie en alle ontwikkelingen die erbij horen, voor het vak ontwikkelingspsychologie?

Deze misschien? Volgt dezelfde jongen/acteur over een periode van 12 jaar
  woensdag 27 september 2017 @ 18:29:41 #296
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_174036140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 12:21 schreef JochemP het volgende:

[..]


Deze misschien? Volgt dezelfde jongen/acteur over een periode van 12 jaar
Waarom issie niet op Netflix!?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_174109527
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 00:05 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Zegt natuurlijk ook wat over jou... Iets met gebrek aan zelfinzicht...
Hahaha ja tuurlijk.
Ik heb nooit rare dingen gedaan, maar was wel direct in wat ik vond. Ik heb zeker veel zelfinzicht, maar helaas was die man zelf te bekrompen en star om te begrijpen dat mensen veranderen. Ik was een standaard puber en blijkbaar was zelfs dat al te veel.

Maar wat jij wilt denken joh ;)
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:00:21 #298
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_174110533
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:20 schreef Eerin het volgende:

[..]

Hahaha ja tuurlijk.
Ik heb nooit rare dingen gedaan, maar was wel direct in wat ik vond. Ik heb zeker veel zelfinzicht, maar helaas was die man zelf te bekrompen en star om te begrijpen dat mensen veranderen. Ik was een standaard puber en blijkbaar was zelfs dat al te veel.

Maar wat jij wilt denken joh ;)
Mensen die claimen direct te zijn missen 9 van de 10 keer het vermogen om tact of nuance toe te passen. Doen alsof het een kwaliteit is maakt het niet minder een tekortkoming.
Dit, dus.
pi_174110915
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:20 schreef Eerin het volgende:

[..]

Hahaha ja tuurlijk.
Ik heb nooit rare dingen gedaan, maar was wel direct in wat ik vond. Ik heb zeker veel zelfinzicht, maar helaas was die man zelf te bekrompen en star om te begrijpen dat mensen veranderen. Ik was een standaard puber en blijkbaar was zelfs dat al te veel.

Maar wat jij wilt denken joh ;)
Ik vind het van weinig klasse getuigen dat je gelijk zo'n label op iemand plakt. Ga je ook zo met je leerlingen om?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_174157170
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 00:05 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Zegt natuurlijk ook wat over jou... Iets met gebrek aan zelfinzicht...
Handig dat jij daarover kan oordelen op basis van een eenvoudige forumpost. Moet ik ook eens leren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')