Ja, dat is dus het probleem waar Arend-Jan terecht op wijst. Goederen die je via importeert uit bijvoorbeeld India kan je niet doorvoeren naar Duitsland als Duitsland nog wel in de Unie zit en Nederland niet. Ook al zouden wij een apart handelsverdrag hebben met Duitsland. Dat is op dit moment (nu Nederland nog in de Unie zit) al een gedoe als het gaat om spullen uit derde landen.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:26 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Dat verandert dus als Nederland handelsverdragen met andere landen zou sluiten.
Dit is appels met peren vergelijken, valt me tegen van Arend-Jan.
1x T1 document a 25 euro.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het probleem waar Arend-Jan terecht op wijst. Goederen die je via importeert uit bijvoorbeeld India kan je niet doorvoeren naar Duitsland als Duitsland nog wel in de Unie zit en Nederland niet. Ook al zouden wij een apart handelsverdrag hebben met Duitsland. Dat is op dit moment (nu Nederland nog in de Unie zit) al een gedoe als het gaat om spullen uit derde landen.
De positie van Nederland versterkt dus niet. De kans dat wij handelsverdragen kunnen sluiten die gunstig voor ons zijn met Unieleden en derde landen is klein. Wij hebben ze zonder Unielidmaatschap vrij weinig te bieden.
Tel daarbij op dat de Westerschelde de enige manier is om in Antwerpen te komen. Als de EU lastig gaat doen, gaat Nederland ook die haven blokkeren en hou je alleen Hamburg nog over. En dat ligt op een gigantisch onstrategische plek.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
De invoerrechten koppelen aan de Europese invoerrechten en dreigen dat wij ook moeilijk kunnen gaan doen met onze havens.
Vergeet niet, onze havens zijn modern en het eerst aankomst punt in Europa.
Moeten ze verder varen krijgen ze extra kosten en die kosten wilt niemand.
Klinkt niet als een erg duurzame basis voor samenwerking eerlijk gezegd. De kracht van de Europese samenwerking zit immers in het wegnemen van handelsbelemmeringen en protectionisme tussen de staten. Vervolgens protectionisme als de basis voor je beleid nemen lijkt niet erg verstandig. En het zal zeker niet zomaar de voordelen opleveren die we nu hebben.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
De invoerrechten koppelen aan de Europese invoerrechten en dreigen dat wij ook moeilijk kunnen gaan doen met onze havens.
Vergeet niet, onze havens zijn modern en het eerst aankomst punt in Europa.
Moeten ze verder varen krijgen ze extra kosten en die kosten wilt niemand.
De import of het transport? Of het juridische deel?quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:41 schreef Droopie het volgende:
[..]
1x T1 document a 25 euro.
De spullen voor Noorwegen gaan ook over Nederlands grondgebied naar Noorwegen.
Gedoe is echt minimaal, dat is 5 minuten werk.
Ik doe dat werk namelijk.
Arend-Jan weet helemaal niet hoeveel andere handelsverdragen op gaan leveren.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met wat voor handelsverdragen zou Nederland dezelfde toegang tot de EU-markt krijgen als we nu hebben? Immers zo ver de markten integreren als met de EU gebeurt nu met handelsverdragen eigenlijk niet. Behalve dan eventueel het Noorse model waarbij je de zeggenschap opgeeft. Arend-Jan heeft hier echt een punt.
Ruzie gaan zoeken met je buurman als economisch beleid. Sorry maar erg doordacht klinkt dat niet.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tel daarbij op dat de Westerschelde de enige manier is om in Antwerpen te komen. Als de EU lastig gaat doen, gaat Nederland ook die haven blokkeren en hou je alleen Hamburg nog over. En dat ligt op een gigantisch onstrategische plek.
Nee, de EU heeft Nederland harder nodig dan GB.
Jij ziet met de plannen van de FvD het zwaartepunt van de Nederlandse handel naar buiten de EU verschuiven?quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:44 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Arend-Jan weet helemaal niet hoeveel andere handelsverdragen op gaan leveren.
Ruzie voeren? Antwerpen is onbereikbaar als je Nederland wil mijden. De goederen moeten door Nederland, en daar mag gewoon geld voor gevraagd worden.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ruzie gaan zoeken met je buurman als economisch beleid. Sorry maar erg doordacht klinkt dat niet.
Douane technisch, er is bijna geen juridisch deel.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
De import of het transport? Of het juridische deel?
Geen idee, dat hangt af van de deals buiten de EU en wat de EU zelf te bieden heeft.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij ziet met de plannen van de FvD het zwaartepunt van de Nederlandse handel naar buiten de EU verschuiven?
Uiteraard mag dat. Maar we hebben al vrij lang een goede verhouding met onze zuiderburen. Daarin spelen de afspraken over de vrij toegang tot de Antwerpse haven een vrij belangrijke rol.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ruzie voeren? Antwerpen is onbereikbaar als je Nederland wil mijden. De goederen moeten door Nederland, en daar mag gewoon geld voor gevraagd worden.
Dat lijkt stiekem wel een beetje op wensdenken. Gok dat de inschatting van Arend-Jan wat realistischer isquote:Op dinsdag 25 april 2017 18:49 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Geen idee, dat hangt af van de deals buiten de EU en wat de EU zelf te bieden heeft.
Handel met Europese landen stopt in ieder geval niet als Nederland uit de EU vertrekt. Het wordt wellicht wat duurder en omslachtiger, maar als er een goede deal met bijvoorbeeld China voor terugkomt gaat Nederland er per saldo op vooruit (denk ik).
Er zijn genoeg mogelijkheden, Australie, China, Canada, VS, Engeland enzovoorts. Dat vind ik een stuk realistischer dan maar blijven vasthouden aan de gedachte dat het licht in Nederland uit gaat als ze niet in de EU zitten. Vooralsnog zijn alle doemverhalen over Brexit ook nog niet uitgekomen.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat lijkt stiekem wel een beetje op wensdenken. Gok dat de inschatting van Arend-Jan wat realistischer is
Ruzie zoeken zal ik het nog steeds niet noemen. België is afhankelijk van de Nederlandse Westerschelde, er zijn meerdere manieren om daar mee te verdienen.quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard mag dat. Maar we hebben al vrij lang een goede verhouding met onze zuiderburen. Daarin spelen de afspraken over de vrij toegang tot de Antwerpse haven een vrij belangrijke rol.
Dat opzeggen komt echt neer op ruzie zoeken
Zie bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scheldetractaat
Ik zou je voor het kijken naar de Britten ook nog even naar het artikel willen verwijzen. Hij zegt daar ook slimme dingen over .quote:Op dinsdag 25 april 2017 18:57 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mogelijkheden, Australie, China, Canada, VS, Engeland enzovoorts. Dat vind ik een stuk realistischer dan maar blijven vasthouden aan de gedachte dat het licht in Nederland uit gaat als ze niet in de EU zitten. Vooralsnog zijn alle doemverhalen over Brexit ook nog niet uitgekomen.
De haven van Antwerpen blokkeren zie jij echt niet als ruzie zoeken ?quote:Op dinsdag 25 april 2017 19:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ruzie zoeken zal ik het nog steeds niet noemen. België is afhankelijk van de Nederlandse Westerschelde, er zijn meerdere manieren om daar mee te verdienen.
Ik heb het niet over letterlijk blokkeren.quote:Op dinsdag 25 april 2017 19:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De haven van Antwerpen blokkeren zie jij echt niet als ruzie zoeken ?
En met die conclusie ben ik het dus niet eens, het wordt mijns inziens veel te eenzijdig belicht.quote:Op dinsdag 25 april 2017 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou je voor het kijken naar de Britten ook nog even naar het artikel willen verwijzen. Hij zegt daar ook slimme dingen over .
Overigens zal je volgens mij niemand serieus horen beweren dat het licht uit zal gaan in Nederland. Wel wordt, bijvoorbeeld in dit bericht, betoogd waarom het niet zo verstandig zou zijn.
Hoe zie je dit dan wel concreet voor je?quote:Op dinsdag 25 april 2017 19:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb het niet over letterlijk blokkeren.
En hoe past dat binnen de aangehaalde verdragen over de Schelde?quote:Als de EU lastig gaat doen, gaat Nederland ook die haven blokkeren en hou je alleen Hamburg nog over.
Welke kant mist er dan bij de belichting? Belangrijke aspecten als handel, economie en onze diplomatieke positie in de wereld worden immers van alle kanten belicht in de discussies.quote:Op dinsdag 25 april 2017 19:09 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
En met die conclusie ben ik het dus niet eens, het wordt mijns inziens veel te eenzijdig belicht.
Dat stuk wat ik eerder gequote heb;quote:Op dinsdag 25 april 2017 19:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke kant mist er dan bij de belichting? Belangrijke aspecten als handel, economie en onze diplomatieke positie in de wereld worden immers van alle kanten belicht in de discussies.
Hij stelt hier dat zonder een gemeenschappelijke markt onze export in de EU zal dalen. Daar heeft hij wel een punt denk ik maar hoe staat die daling van de export in verhouding met de opbrengsten van het sluiten van andere handelsverdragen? Nederland verliest export aan de EU en krijgt er andere export voor terug.quote:Baudet beweert dat ons land met vrijhandelsverdragen met de rest van de wereld de problemen die een 'Nexit' oplevert kan oplossen. Zo’n stelling is echt onzin. Het grootste deel van de Nederlandse export gaat naar de Europese gemeenschappelijke markt en daar wordt veel verdiend. Indien ons land eruit stapt zal onze EU export dalen.
Het complete probleem van de haatzaaiers in de vorm van een tweet uitgelegd, prachtig.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |