quote:Op vrijdag 14 april 2017 08:36 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik weet dat met de huidige beschikbare technologie je 5km per dag kan laden met een zonnepaneel op een dak van een auto. Dat schiet niet echt op.
Alleen het oppervlak wordt natuurlijk significant groter als het over de trailer wordt uitgerold.
Een electrische truck is voor transportbedrijven alleen handig voor economisch belang: is het goedkoper.
Een andere manier is dat het sneller kan voor hetzelfde geld maar gezien de snelheidslimieten is daar niet echt winst te behalen. Alleen het laden zal nu nog steeds langzamer gaan dan 'm volgooien bij de Esso.
Voor een Model S is het volgens bronnen op internet gemiddeld 4 cent per kilometer.
Omdat een Truck zwaarder is en meer moet trekken ga ik uit van een factor 6 (Omdat de gemiddelde Diesel personenwagen (1:18) ook 6x zover komt in KM's dan een truck (1:3) op een litertje diesel).
Dat betekend dat een truck dus 24 cent kost per kilometer qua stroom.
Een truck op diesel kost 44 cent per kilometer.
Omdat ik een aanname heb gemaakt rond ik de kostprijs stroom per kilometer even omhoog naar 30 cent per kilometer (voor wat marge).
In dit geval is het zo dat een elektrische truck bijna 15 cent goedkoper qua brandstrof/charge zou zijn.
En dan heb ik het ook nog niet eens over het onderhoud wat voor een elektrische auto al veel minder is dan een conventionele verbrandingsmotor auto.
Het enige punt is waar je tegenaan gaat lopen is het gewicht van de trekker (met accu's) en dat het opladen nog iets langer duurt maar als je dat kan doen in de verplichte rusttijden dan denk ik dat je een heel eind komt.Het is voor een Model S, uitgaande van een verbruik van >10.000 kwh (wat je dan zonder meer gaat hebben) 2,65 ct/km, ipv 4. Absoluut gezien niet veel verschil, maar relatief wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij niet zou verbazen is als Tesla voor de Trucks met swapstations gaat komen. Dan vervangen ze de accu in 5 minuten. Met alle kennis die ze daar opgedaan hebben zou het mij niet verbazen als ze ook voor lange afstanden oplossingen aan zullen dragen.
Dat klopt ik heb ook even consumenten prijzen genomen want die kon ik zo snel vinden (want mensen vragen hier om bronnen).quote:Op vrijdag 14 april 2017 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is voor een Model S, uitgaande van een verbruik van >10.000 kwh (wat je dan zonder meer gaat hebben) 2,65 ct/km, ipv 4. Absoluut gezien niet veel verschil, maar relatief wel.
Wat mij niet zou verbazen is als Tesla voor de Trucks met swapstations gaat komen. Dan vervangen ze de accu in 5 minuten. Met alle kennis die ze daar opgedaan hebben zou het mij niet verbazen als ze ook voor lange afstanden oplossingen aan zullen dragen.
Dan zou je het echt voor de range moeten doen. Als een bedrijf stroom zakelijk kan kopen voor een paar cent is een paneel niet rendabel meer.quote:Op vrijdag 14 april 2017 08:10 schreef MrSweets het volgende:
Je kunt ook een mooi zonnepaneel kwijt op het dak, misschien kun je daar ook de batterij iets mee laden.
Klopt, het kan nog lager. Met de Tesla alleen haal ik overigens de 10.000 kwh al, dus ook ik heb deels goedkopere stroom.quote:Op vrijdag 14 april 2017 09:43 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat klopt ik heb ook even consumenten prijzen genomen want die kon ik zo snel vinden (want mensen vragen hier om bronnen).
Want bedrijven die groot afnemers zijn zullen wellicht nog een lager tarief hebben dan jij en ik.
10. En binnenkort zelfs 5.quote:Op vrijdag 14 april 2017 11:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan zou je het echt voor de range moeten doen. Als een bedrijf stroom zakelijk kan kopen voor een paar cent is een paneel niet rendabel meer.
8 panelen van 250w die laden op een volle dag amper 20kwh, dat doet een snellader in 15 minuten.
Dat is 240Kw. Bij 400v zelfs nog 600A, trekt het stroomnet dat?quote:
Kennelijk.quote:Op vrijdag 14 april 2017 12:52 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat is 240Kw. Bij 400v zelfs nog 600A, trekt het stroomnet dat?
Tegenwoordig toch wel wat sneller dan dat?quote:Op vrijdag 14 april 2017 15:24 schreef kree het volgende:
Die superchargers werken met 500v gelijkspanning.
Daar is weer een conversie in de lader voor nodig. Nl van wisselspanning naar gelijkspanning.
Over het algemeen kun je een tesla in 40 min tot 80% laden
Laadstroom neemt weer zachtjes af zodra je boven 60% ofzo bent, anders wordt de accu te heet en gaat lithium stuk.quote:Op vrijdag 14 april 2017 15:41 schreef nils7 het volgende:
[..]
Tegenwoordig toch wel wat sneller dan dat?
Eén zonnepaneel geeft ongeveer 1500km actieradius per jaar voor een gemiddelde EV.quote:Op vrijdag 14 april 2017 08:36 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik weet dat met de huidige beschikbare technologie je 5km per dag kan laden met een zonnepaneel op een dak van een auto.
Ik ook, maar dat zal nog niet bekend zijn. De stadsbussen kunnen volgens mij zo'n 80km met de batterij van 150kWh.quote:Op vrijdag 14 april 2017 19:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Eén zonnepaneel geeft ongeveer 1500km actieradius per jaar voor een gemiddelde EV.
Ben nog wel nieuwsgierig naar het verbruik kWh/100km van een vrachtwagen.
quote:But a very illuminating thing happened after Georgia's incentives expired. Unlike the Nissan Leaf, which made up the majority of the EV market there, sales of electric-luxury Teslas were barely affected by the loss of the tax credit. In fact, more people are buying Teslas in Georgia today than during the subsidy years.
The Tesla exception shows what happens when an electric car reaches parity with fuel-burning competitors in both price and function. Unlike the Leaf and the BMW i3, the Tesla Model S is quicker than similarly priced gasoline cars, has a long driving range, extensive fast-charging network, and is packed with unrivaled tech advances like Autopilot and wireless software updates.
All the top carmakers are investing billions of dollars to electrify their drivetrains, and the smart ones will compete aggressively on pricing in the short-term in order to establish market share for the long haul. Incentives are important, but they won’t define the market for much longer.
De daling van batterij-kosten zijn echter een belangrijke factor in de prognoses evenals de beschikbaarheid van goedkope shale-oil die een cap op de olieprijs houdt. Het is moeilijk in te schatten of de prijsdaling van batterijen komende jaren doorzet. Het is ook moeilijk in te schatten wanneer de "sweet spots" van shale-oil op/en leegraken. Een belangrijke factor is dat dergelijke onzekerheden ertoe leiden dat olieprojecten in deep water en tarsands die op de plank liggen en waarvan het zeker is dat het jaren duurt vanaf investering tot productie die voorlopig op de plank blijven stof verzamelen. Oliemijen zien meer in shaleplays die snel en goedkoop up en down te schalen zijn.quote:Op maandag 24 april 2017 17:10 schreef Physsic het volgende:
Zou de prijs van batterij echt zo veel dalen de komende jaren? Ik ben daar nog niet zo zeker van.
En zijn de metalen die voor al die accu's nodig zijn überhaupt in de benodigde hoeveelheden -rendabel- te winnen ?quote:Op maandag 24 april 2017 17:10 schreef Physsic het volgende:
Zou de prijs van batterij echt zo veel dalen de komende jaren? Ik ben daar nog niet zo zeker van.
In het geval van lithium wel. Van de eventuele alternatieven zoals natrium, magnesium en aluminium zijn nog goedkoper grote hoeveelheden economisch rendabel beschikbaar. Lithium is vooral "duur" omdat het zuiveren naar batterygrade lastig en kostbaar is. Dit is juist erg goedkoop en eenvoudig bij de alternatieven voor lithium.quote:Op maandag 24 april 2017 17:23 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
En zijn de metalen die voor al die accu's nodig zijn überhaupt in de benodigde hoeveelheden -rendabel- te winnen ?
Zijn die metalen uit afgewerkte accu's ook nog een beetje herbruikbaar ?quote:Op maandag 24 april 2017 17:27 schreef Digi2 het volgende:
In het geval van lithium wel. Van de eventuele alternatieven zoals natrium, magnesium en aluminium zijn nog goedkoper grote hoeveelheden economisch rendabel beschikbaar. Lithium is vooral "duur" omdat het zuiveren naar batterygrade lastig en kostbaar is. Dit is juist erg goedkoop en eenvoudig bij de alternatieven voor lithium.
Bij de constructie wordt hier tegenwoordig al rekening mee gehouden (cradle-to-cradle). De gebruikte materialen zodanig te kiezen dat ze het recyclen vergemakkelijken. De metalen in moderne lithium, aluminium en loodbatterijen zijn 100% te recyclen.quote:Op maandag 24 april 2017 17:30 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Zijn die metalen uit afgewerkte accu's ook nog een beetje herbruikbaar ?
Anders zit je nog steeds met het probleem dat je het ene eindige goedje inruilt voor het andere.
quote:
Tesla gaat aanzienlijk meer Superchargers en Destinationchargers beschikbaar stellen dit jaar dan eerder werd toegezegd. Blijkbaar wil men wachtrijen voor laadstations vermijden. Het zou de vraag naar de Model 3 ook sterk negatief kunnen beïnvloeden, beelden van wachtrijen bij laadstations.quote:Tesla Doubles Its Superchargers With Massive Solar Stations
Tesla is going to need more chargers. Lots of them.
The company is preparing to launch its $35,000 Model 3 electric car later this year, with plans to make 500,000 EVs in 2018 (up from 76,000 a year ago). This audacious timeline has left many current owners worrying about wait times throughout the company’s U.S. Supercharging network. Well, Tesla has a plan.
This year, the number of Superchargers available for public use will double—from 5,000 to 10,000 , according to a blog post Tesla published Monday. That’s 39 percent more Superchargers than CEO Elon Musk promised for 2017 when he unveiled the Model 3. The company will also increase the number of so-called Destination Chargers located at hotels and restaurants from 9,000 to 15,000.
Eindelijk een beetje concurrentie....quote:Audi opens reservations for its first all-electric vehicle: e-tron quattro
Audi is opening reservations for its first production electric vehicle today ahead of the official launch later this year. We have often portrayed the Audi e-tron quattro as the first of a series of upcoming all-electric vehicles from German premium automakers, but it’s finally not only some distant concepts, but an actual all-electric SUV coming to market with Audi’s 2018 model lineup.
Due to high interest in the vehicle, Audi is opening pre-orders early – à la Tesla.
Harald Edvardsen-Eibak, director of Audi in Norway, confirmed that the Norwegian market will have access to the vehicle first:
“Interest in the Audi e-tron quattro has been tremendous since the first concept version was shown in 2015. Norway is a pioneer market for electrification and we are proud to be the first in the Audi Group with a solution like this. At the same time, we have great expectations for the car which is now nearing Norwegian roads.”
Norwegians interested in the vehicle can right now place a 20,000 kroner (~$2,500) deposit to reserve the vehicle without even knowing the actual price.
As the vehicle is getting less than a year away from production, the company confirmed that the concept vehicle unveiled in 2015 (see below) is “quite close to the series production car”.
A “310 miles of range” on a 95 kWh battery pack as been previously reported to be the main feature of the e-tron quattro’s powertrain, Audi usually uses NEDC rating for electric vehicle range. Therefore, real-world range or the EPA estimate should be closer to ~275 miles.
It will be the first time that the energy capacity of a battery pack comparable to Tesla’s top-of-the-line models will be available in a production electric car.
The only thing left to know is how competitively they will be able to price it and how widely available it will be. They have been saying that the e-tron quattro is between Audi Q5 and Audi Q7 in term of size and those vehicles have starting MSRPs of $41,000 and $49,000. If the e-tron quattro is offered around the same price before incentives, it would shake up the market, but it’s doubtful at this point.
quote:Op maandag 24 april 2017 23:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla gaat aanzienlijk meer Superchargers en Destinationchargers beschikbaar stellen dit jaar dan eerder werd toegezegd. Blijkbaar wil men wachtrijen voor laadstations vermijden. Het zou de vraag naar de Model 3 ook sterk negatief kunnen beïnvloeden, beelden van wachtrijen bij laadstations.
Een deelauto die zelfrijdend is kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren o.a. heb je straks geen rijbewijs meer nodig. De toekomst ziet er niet bepaald rooskleurig uit voor rijscholen want het belang van het bezit van een rijbewijs gaat afnemen.quote:Deze elektrische deelauto rijdt in 2018 zelf naar je toe
Amber werkt onder andere samen met TomTom, KPN en TNO. Aankomende maanden moet de startup aantonen dat de zelfrijdende auto veilig is, daarna mag Amber de weg op. Het bedrijf verwacht dat dat binnen een jaar zal zijn.
Steven Nelemans van Amber legt het project in de video uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |