abonnement Unibet Coolblue
pi_169365365
Ik ben benieuwd welke uitkomsten mensen uiteindelijk verwachten, en welk beleid je hierbij verwacht.

Natuurlijk zijn deze verwachtingen gebaseerd op peilingen en zullen de zetelaantallen afwijken van de praktijk na 15 maart, maar ik denk dat er wel al een behoorlijk goede inschatting te maken valt.

Ik denk momenteel dat een kabinet met de VVD -CDA - D66 - GroenLinks het meest realistische is. Ook rekening houdend met de zetelverdeling in de eerste kamer.

Ik verwacht dat dat in de praktijk in wezen gewoon voortzetting van de huidige koers betekent (waar ik zelf niet zo'n voorstander van ben).

Te verwachten valt denk ik:
- Versoepelen ontslagrecht
- Verminderen loondoorbetaling bij ziekte door werkgevers
- Flexwet Asscher verruimen
- invoeren transitie vergoeding voor iedereen, ook voor 'een leven lang leren'
- Verlagen belasting op arbeid
- Zorgstelsel, premies en eigen risico blijven zoals ze zijn
- Meer geld naar hoger onderwijs
- uitkeringen worden niet meer geïndexeerd
- Verhogen BTW tarief milieu belastende artikelen
- Gaswinning afbouwen
- Kolencentrales gefaseerd sluiten
- Woningmarkt verder liberaliseren en verhuurdersheffing wellicht verhogen

Meer kan ik op dit moment even niet bedenken, maar dit lijstje lijkt mij bij zo'n coalitie realistisch.

Later vul ik het lijstje misschien nog wel aan.

Wat verwachten jullie?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tomatenboer op 08-03-2017 01:23:56 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169365382
PVV/VVD/CDA

Ze zeggen niks met de pvv te maken willen hebben, maar als de PVV wint piepen ze wel anders. Dat is wat ik verwacht.

Geen beleid, kabinet valt na 2 weken :')
pi_169365390
Ik denk dat je (TS) gelijk hebt. Het kan bijna niks anders worden.

Misschien nog een splinterpartijtje erbij als ze het niet redden met deze combinatie. CU?
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
  woensdag 8 maart 2017 @ 01:36:58 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169365459
Ik verwacht dat de PVV nog een stuk gaat groeien, als Geert zich weer laat zien.
Ik denk ook niet dat de huidige peilingen kloppen. Denk aan Brexit en Trump.

Het wordt PVV-VVD-CDA.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 8 maart 2017 @ 01:56:00 #5
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_169365503
Het scenario in de OP lijkt het meest waarschijnlijk.

Er kan nog een andere coalitie ontstaan als GroenLinks het sterk VVD/CDA-gekleurde beleid niet wil steunen of wanneer VVD en CDA zelf liever met PvdA en/of CU een coalitie zouden willen vormen. In dat geval zal het beleid helaas een stuk minder progressief zijn.
  woensdag 8 maart 2017 @ 02:07:13 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_169365520
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:14 schreef Tomatenboer het volgende:
VVD -CDA - D66 - GroenLinks
Hier kan ik wel mee leven.
pi_169365522
Ik verwacht een zootje
pi_169365555
Indien PVV de grootste, geen coalitie.
Indien VVD de grootste, krijg je er D66, CDA en PvdA/GL bij.
Indien SP de grootste, geen coalitie.
pi_169365556
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:26 schreef Nober het volgende:
Indien PVV de grootste, geen coalitie.
Indien VVD de grootste, krijg je er D66, CDA en PvdA/GL bij.
Indien SP de grootste, geen coalitie.
Wat maakt het uit wie de grootste is?
pi_169365558
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:27 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Wat maakt het uit wie de grootste is?
Lijkt mij logisch dat de grootste partij gaat regeren maar dat kan dus niet met een PVV of SP.
pi_169365559
Hopelijk een kabinet zonder 1 of meerdere extreem linkse partijen (CU,GL,SP)

Verwacht zelf een vvd,cda,pvda,d66.
pi_169365560
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:28 schreef Nober het volgende:

[..]

Lijkt mij logisch dat de grootste partij gaat regeren maar dat kan dus niet met een PVV of SP.
Ja als dat niet lukt, dan gaan andere partijen wel regeren.
pi_169365562
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:31 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ja als dat niet lukt, dan gaan andere partijen wel regeren.
De traditionele partijen sluiten PVV en SP uit zodat ze zelf aan de macht blijven, maar ga vooral stemmen.
pi_169365565
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:32 schreef Nober het volgende:

[..]

De traditionele partijen sluiten PVV en SP uit zodat ze zelf aan de macht blijven, maar ga vooral stemmen.
Ze doen dat niet zodat zelf aan de macht willen blijven, maar gewoon omdat er met die partijen niet te regeren valt.
pi_169365567
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:38 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ze doen dat niet zodat zelf aan de macht willen blijven, maar gewoon omdat er met die partijen niet te regeren valt.
PVV/VVD zou anders een prima combinatie zijn, SGP en CU steunen dat wel tot het eind. Maar Rutte sluit de PVV uit en die komt zoals bekend zijn beloftes altijd na. :')

Gaat dus gewoon die vier worden, Maurice de Hondt zit weer dagelijks bij DWDD dus komt helemaal goed.
pi_169365588
flexwerk verruimen? zijn we mooi klaar mee. ik haat het.
pi_169365598
Minderheids kabinet van VVD/CDA/D66 met een gedoogconstructie vanuit de PvdA/GL/SP hoek.

MInister president wordt Mark Rutte.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_169365607
Dit topic wordt ook een zootje.
pi_169365622
Cda-groenlinks-sp-pvdd-d66!
pi_169366179
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:26 schreef Nober het volgende:
Indien PVV de grootste, geen coalitie.
Indien VVD de grootste, krijg je er D66, CDA en PvdA/GL bij.
Indien SP de grootste, geen coalitie.
Als PVV de grootste wordt, krijg je ook een kabinet VVD-CDA-D66-Pvda/GL of iets dergelijks.
in a crowd you lose humanity
pi_169366534
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:42 schreef Nober het volgende:

[..]

PVV/VVD zou anders een prima combinatie zijn, SGP en CU steunen dat wel tot het eind. Maar Rutte sluit de PVV uit en die komt zoals bekend zijn beloftes altijd na. :')

Gaat dus gewoon die vier worden, Maurice de Hondt zit weer dagelijks bij DWDD dus komt helemaal goed.
De CU gaat de PVV echt niet steunen. Die liggen zo ver van elkaar af waar het gaat om visie op de samenleving.
pi_169366544
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 03:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
Minderheids kabinet van VVD/CDA/D66 met een gedoogconstructie vanuit de PvdA/GL/SP hoek.

MInister president wordt Mark Rutte.
Waarom zou een linkse partij (of partijen) zo'n rechtse coalitie steunen zonder daar zelf via de ministerraad invloed op te hebben? Dat zou echt enorm dom zijn.
pi_169366552
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk momenteel dat een kabinet met de VVD -CDA - D66 - GroenLinks het meest realistische is. Ook rekening houdend met de zetelverdeling in de eerste kamer.
Ik ben het hier wel mee eens.
quote:
Te verwachten valt denk ik:
- Versoepelen ontslagrecht
- Verminderen loondoorbetaling bij ziekte door werkgevers
- Flexwet Asscher verruimen
- invoeren transitie vergoeding voor iedereen, ook voor 'een leven lang leren'
- Verlagen belasting op arbeid
- Zorgstelsel, premies en eigen risico blijven zoals ze zijn
- Meer geld naar hoger onderwijs
- uitkeringen worden niet meer geïndexeerd
- Verhogen BTW tarief milieu belastende artikelen
- Gaswinning afbouwen
- Kolencentrales gefaseerd sluiten
- Woningmarkt verder liberaliseren en verhuurdersheffing wellicht verhogen
Dit lijstje is echter veel te rechts voor GL om deel te nemen.
pi_169366565
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:05 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

De CU gaat de PVV echt niet steunen. Die liggen zo ver van elkaar af waar het gaat om visie op de samenleving.
De PVV heeft zich in veel opzichten onmogelijk gemaakt. Geert is vaak onbeschoft in het parlement geweest.
Die rekening krijgt hij nu gepresenteerd.
Make my day!
pi_169366583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:32 schreef Nober het volgende:

[..]

De traditionele partijen sluiten PVV en SP uit zodat ze zelf aan de macht blijven, maar ga vooral stemmen.
De PVV sluit zichzelf uit met het 'nepparlement' en 'neprechters'.
Make my day!
pi_169366702
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:07 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik ben het hier wel mee eens.

[..]

Dit lijstje is echter veel te rechts voor GL om deel te nemen.
Dat dacht ik ook bij het Kunduz-akkoord.

Op veel van die punten kan GroenLinks vrij snel overeenstemming bereiken, zoals belastingverlaging op arbeid, het verruimen van de flexwet en volgens mij ook wel op het versoepelen van het ontslagrecht.

Verder is GroenLinks, en Jesse Klaver, zo eager om te gaan regeren dat ik denk dat ze tot veel concessies bereid zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169366716
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 04:15 schreef possetje het volgende:
Cda-groenlinks-sp-pvdd-d66!
Ik kan geen reden bedenken waarom het CDA hier in mee zou doen

quote:
Dat dacht ik ook bij het Kunduz-akkoord.

Op veel van die punten kan GroenLinks vrij snel overeenstemming bereiken, zoals belastingverlaging op arbeid, het verruimen van de flexwet en volgens mij ook wel op het versoepelen van het ontslagrecht.

Verder is GroenLinks, en Jesse Klaver, zo eager om te gaan regeren dat ik denk dat ze tot veel concessies bereid zijn.
Het Kunduz-akkoord is ze duur komen te staan. Die fout gaan ze denk ik niet nog een keer maken.
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:31:33 #28
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169366818
VVD/CDA/D66/GL/PVDA. Veel partijen zijn als de dood voor kamerleden met een eigen mening en selecteren ze op slaafsheid. Een kleine meerderheid volstaat niet, zeker niet met zo'n brede coalitie, ze zijn dan alsnog bang dat enkele slaafjes kamerleden in opstand komen. Daarom zullen ze kiezen voor een coalitie van 80+ zetels en is er een vijfde partij nodig.
pi_169366917
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook bij het Kunduz-akkoord.

Op veel van die punten kan GroenLinks vrij snel overeenstemming bereiken, zoals belastingverlaging op arbeid, het verruimen van de flexwet en volgens mij ook wel op het versoepelen van het ontslagrecht.

Verder is GroenLinks, en Jesse Klaver, zo eager om te gaan regeren dat ik denk dat ze tot veel concessies bereid zijn.
Het Kunduz-akkoord is een hele andere situatie. Er was een begroting nodig om het land draaiende te houden.
pi_169366932
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:31 schreef Braindead2000 het volgende:
VVD/CDA/D66/GL/PVDA. Veel partijen zijn als de dood voor kamerleden met een eigen mening en selecteren ze op slaafsheid. Een kleine meerderheid volstaat niet, zeker niet met zo'n brede coalitie, ze zijn dan alsnog bang dat enkele slaafjes kamerleden in opstand komen. Daarom zullen ze kiezen voor een coalitie van 80+ zetels en is er een vijfde partij nodig.
Echter heeft die 5de partij een hele zwakke positie omdat die niet nodig is voor een meerderheid. Dat zal zo'n partij dus nooit doen.
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:53:33 #31
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169367098
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:42 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Echter heeft die 5de partij een hele zwakke positie omdat die niet nodig is voor een meerderheid. Dat zal zo'n partij dus nooit doen.
Als je een hele brede coalitie vormt dan kom je voor tal van problemen te staan. Als je dan maar een kleine meerderheid hebt dan geef je elke kamerlid of elk duo een soort veto-recht. Dat gaat nooit werken.
Een partij als de PVDA zal bovendien geen enkele probleem hebben om weer in een kabinet te stappen, hoe zwak ze ook zijn.
  woensdag 8 maart 2017 @ 11:11:46 #32
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_169368272
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:36 schreef Harvest89 het volgende:
Ik verwacht dat de PVV nog een stuk gaat groeien, als Geert zich weer laat zien.
Ik denk ook niet dat de huidige peilingen kloppen. Denk aan Brexit en Trump.

Het wordt PVV-VVD-CDA.
De PVV gaat niet regeren. Zelfs al zouden ze weer stijgen in de peilingen, dan nog gaat de VVD niet met ze samenwerken.

Het zal wel een VVD/CDA/D66 + GL/PvdA worden inderdaad.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_169368631
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:31 schreef Braindead2000 het volgende:
VVD/CDA/D66/GL/PVDA. Veel partijen zijn als de dood voor kamerleden met een eigen mening en selecteren ze op slaafsheid. Een kleine meerderheid volstaat niet, zeker niet met zo'n brede coalitie, ze zijn dan alsnog bang dat enkele slaafjes kamerleden in opstand komen. Daarom zullen ze kiezen voor een coalitie van 80+ zetels en is er een vijfde partij nodig.
Vijf partijen coalitie? Dat wordt dus 1 grote slappe hap met allemaal nietszeggende compromissen. Dan gebeurt er niets en kan er niets. Resultaat is dat het binnen 2 jaar valt.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_169368680
ik denk PVV-vvd-cda. als wilders er niet uit naait.
  woensdag 8 maart 2017 @ 11:38:46 #35
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169368731
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 11:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Vijf partijen coalitie? Dat wordt dus 1 grote slappe hap met allemaal nietszeggende compromissen. Dan gebeurt er niets en kan er niets. Resultaat is dat het binnen 2 jaar valt.
Zowat elke mogelijke coalitie is een slappe hap dat niks voor elkaar krijgt en moet vrezen voor een afstraffing bij volgende verkiezingen.
pi_169369400
quote:
7s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:22 schreef dralion13 het volgende:

Het Kunduz-akkoord is ze duur komen te staan. Die fout gaan ze denk ik niet nog een keer maken.
Ik zie veel aanknopingspunten in ieder geval, en ook het liberale mens- en maatschappijbeeld sluit goed aan bij de partijen VVD en D66, in de zin dat Jesse Klaver momenteel ook campagne voert met het verhaal dat als je maar hard genoeg werkt en erin gelooft dat je dan alles kunt bereiken in dit land.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169369423
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:41 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het Kunduz-akkoord is een hele andere situatie. Er was een begroting nodig om het land draaiende te houden.
Die beredenering kun je natuurlijk ook loslaten op de formatie als die maar lang genoeg duurt. Verantwoordelijkheid nemen noemen ze dat dan zo mooi, en daar maken ze tegenwoordig graag mooie sier mee (D66 scoort er zelfs vrij goed mee).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169369454
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:53 schreef Braindead2000 het volgende:

Een partij als de PVDA zal bovendien geen enkele probleem hebben om weer in een kabinet te stappen, hoe zwak ze ook zijn.
Dat geloof ik niet. Best kans dat de PvdA gedecimeerd wordt tot een zetel of 8 a 9, dan zie ik ze echt niet weer in een kabinet stappen.

Ik denk dat ze dan net als het CDA de vorige keer hun wonden gaan likken en zich de komende jaren gaan beramen op wat ze fout hebben gedaan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169369519
Ik verwacht een VVD-PVV-CDA variant. De uitsluitingen over en weer neem ik niet erg serieus. De boel zal wel vrij rap klappen. Volgend jaar maart dus dubbele verkiezingen....
pi_169369534
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. Best kans dat de PvdA gedecimeerd wordt tot een zetel of 8 a 9, dan zie ik ze echt niet weer in een kabinet stappen.

Ik denk dat ze dan net als het CDA de vorige keer hun wonden gaan likken en zich de komende jaren gaan beramen op wat ze fout hebben gedaan.
Uiteraard. Maar dat past niet in zijn eendimensionale wereldbeeld :P
pi_169369583
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:15 schreef 99.999 het volgende:
Ik verwacht een VVD-PVV-CDA variant. De uitsluitingen over en weer neem ik niet erg serieus. De boel zal wel vrij rap klappen. Volgend jaar maart dus dubbele verkiezingen....
Daar ben ik een tijdlang bang voor geweest. Maar de PVV wordt toch niet zo groot als ik had verwacht (waarschijnlijk), en bovendien is het natuurlijk ook weer zo dat deze 3 partijen in de eerste kamer absoluut geen meerderheid hebben, en met zo'n coalitie waarschijnlijk ook weinig andere partijen bereid zullen zijn om samen te werken (behalve de SGP dan).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 maart 2017 @ 12:19:18 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_169369595
Het wordt VVD+CDA+D66+GL en er verandert in de praktijk dus vrijwel niets

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_169369650
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daar ben ik een tijdlang bang voor geweest. Maar de PVV wordt toch niet zo groot als ik had verwacht (waarschijnlijk), en bovendien is het natuurlijk ook weer zo dat deze 3 partijen in de eerste kamer absoluut geen meerderheid hebben, en met zo'n coalitie waarschijnlijk ook weinig andere partijen bereid zullen zijn om samen te werken (behalve de SGP dan).
En 50+ en als de PVV tegenvalt maken de nieuwe splinters kans dus daar is ook steun te behalen.

Probleem is dat over wat linkser ook erg ingewikkeld wordt. GL gaat echt niet als enige echt linkse partij in een kabinet met VVD, D66 en CDA. D66 ging bij het laatste soortgelijke kabinet al bijna ten onder, laat staan GL.

Dan komt het toch rap weer uit bij een experiment met de PVV.
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:24:44 #44
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169369705
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. Best kans dat de PvdA gedecimeerd wordt tot een zetel of 8 a 9, dan zie ik ze echt niet weer in een kabinet stappen.

Ik denk dat ze dan net als het CDA de vorige keer hun wonden gaan likken en zich de komende jaren gaan beramen wat ze fout hebben gedaan.
Er zijn meerdere redenen waarom de PVDA zich niks aan zal trekken van het verlies.

- Vroeger, toen 3 partijen nog de dienst uitmaakte werd je bijna gegarandeerd populairder als oppositie-partij. Nu is er veel meer keuze en hebben de kiezers niet meer zoveel behoefte om op 1 van de grote 3 te stemmen.

- Politici zijn tegenwoordig voorbijgangers voor wie de partij niet meer hun hele leven op nummer 1 staat en dus minder geïnteresseerd in de toekomst van een partij.

-De PVDA ziet veel idealen terug bij andere partijen en zal dus minder in moeten leveren om deel te nemen aan een kabinet. Een kabinet met GL en VVD levert PVDA-beleid op dus waarom zouden ze dan niet meedoen?
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:25:36 #45
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_169369721
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En 50+ en als de PVV tegenvalt maken de nieuwe splinters kans dus daar is ook steun te behalen.

Probleem is dat over wat linkser ook erg ingewikkeld wordt. GL gaat echt niet als enige echt linkse partij in een kabinet met VVD, D66 en CDA. D66 ging bij het laatste soortgelijke kabinet al bijna ten onder, laat staan GL.

Dan komt het toch rap weer uit bij een experiment met de PVV.
GL kan eisen dat de PvdA erbij betrokken wordt, zodat het evenwicht meer naar links uitslaat. De vraag is natuurlijk of die zelf willen, maar VVD en CDA zullen eerst alle andere opties proberen voordat ze bij een variant met de PVV uit gaan komen.
pi_169369759
Wie zou trouwens de premier gaan leveren in een coalitie VVD-CDA-D66-GL, ik kan met best voorstellen dat D66 en GL zich achter Pechtold gaan scharen, terwijl CDA niet per se achter Rutte zal gaan staan. Zeker als de partijen allemaal vrijwel even groot zijn.
pi_169369761
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En 50+ en als de PVV tegenvalt maken de nieuwe splinters kans dus daar is ook steun te behalen.
Maar dat is zo onzeker, daar kun je toch niet met goed fatsoen een coalitie op bouwen? Al sta ik tegenwoordig nergens meer van te kijken hoor. :')

quote:
Probleem is dat over wat linkser ook erg ingewikkeld wordt. GL gaat echt niet als enige echt linkse partij in een kabinet met VVD, D66 en CDA. D66 ging bij het laatste soortgelijke kabinet al bijna ten onder, laat staan GL.

Dan komt het toch rap weer uit bij een experiment met de PVV.
Okee, daar zit wat in ja. GroenLinks zou dus kunnen opteren voor deelname van op z'n minst één extra partij met een linkse signatuur. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat SP, Partij voor de Dieren, PvdA of ChristenUnie bereid zijn als 5de partij aan te schuiven.

De eerste poging en waarschijnlijk voorkeursoptie van de VVD en de PVV zal waarschijnlijk zijn dat ze eerst proberen een VVD - PVV - CDA coalitie tot stand te brengen. Al is succes gelukkig allerminst gegarandeerd wat dat betreft. Een VVD - CDA - D66 - GroenLinks coalitie lijkt mij uiteraard veel succesvoller.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169369784
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:24 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Er zijn meerdere redenen waarom de PVDA zich niks aan zal trekken van het verlies.

- Vroeger, toen 3 partijen nog de dienst uitmaakte werd je bijna gegarandeerd populairder als oppositie-partij. Nu is er veel meer keuze en hebben de kiezers niet meer zoveel behoefte om op 1 van de grote 3 te stemmen.

- Politici zijn tegenwoordig voorbijgangers voor wie de partij niet meer hun hele leven op nummer 1 staat en dus minder geïnteresseerd in de toekomst van een partij.

-De PVDA ziet veel idealen terug bij andere partijen en zal dus minder in moeten leveren om deel te nemen aan een kabinet. Een kabinet met GL en VVD levert PVDA-beleid op dus waarom zouden ze dan niet meedoen?
Je hebt dus geen benul en bent maar blind aan het schieten.
pi_169369791
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:25 schreef hhh38 het volgende:

[..]

GL kan eisen dat de PvdA erbij betrokken wordt, zodat het evenwicht meer naar links uitslaat. De vraag is natuurlijk of die zelf willen, maar VVD en CDA zullen eerst alle andere opties proberen voordat ze bij een variant met de PVV uit gaan komen.
PvdA zal dat niet willen als ze ergens in de buurt van wat de peilingen aangeven eindigen.
pi_169369807
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:25 schreef hhh38 het volgende:

maar VVD en CDA zullen eerst alle andere opties proberen voordat ze bij een variant met de PVV uit gaan komen.
Nou van de VVD ben ik daar nog lang niet zo zeker van hoor. Alle mooie woorden van Rutte ten spijt.

Voor mijn gevoel wil de VVD eigenlijk niets liever als een kabinet met de PVV en het CDA, als die mogelijkheid er is natuurlijk, anders gaat de VVD net zo makkelijk voor een kabinet met het CDA - D66 - GroenLinks, zo is Rutte dan ook wel weer.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169369810
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Probleem is dat over wat linkser ook erg ingewikkeld wordt. GL gaat echt niet als enige echt linkse partij in een kabinet met VVD, D66 en CDA.
CU er bij en GL kan er bij. CU heeft vooral op klimaat veel overlapping met GL. Daarnaast op andere vlakken weer met CDA en VVD
CU heeft al vaker met D66 samengewerkt, ik verwacht niet dat die combi problemen gaat geven.
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
pi_169369817
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar dat is zo onzeker, daar kun je toch niet met goed fatsoen een coalitie op bouwen? Al sta ik tegenwoordig nergens meer van te kijken hoor. :')
Sowieso lijkt een experiment met de PVV me geen fatsoenlijke coalitie :P.

[..]
quote:
Okee, daar zit wat in ja. GroenLinks zou dus kunnen opteren voor deelname van op z'n minst één extra partij met een linkse signatuur. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat SP, Partij voor de Dieren, PvdA of ChristenUnie bereid zijn als 5de partij aan te schuiven.

De eerste poging en waarschijnlijk voorkeursoptie van de VVD en de PVV zal waarschijnlijk zijn dat ze eerst proberen een VVD - PVV - CDA coalitie tot stand te brengen. Al is succes gelukkig allerminst gegarandeerd wat dat betreft. Een VVD - CDA - D66 - GroenLinks coalitie lijkt mij uiteraard veel succesvoller.
Het zal wel als optie in beeld komen. Maar zoals je begrijpt zie ik meer beren op de weg voor die laatste combi dan voor een nieuw experiment met de PVV.
pi_169369833
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:30 schreef Snackman het volgende:

[..]

CU er bij en GL kan er bij. CU heeft vooral op klimaat veel overlapping met GL. Daarnaast op andere vlakken weer met CDA en VVD
CU heeft al vaker met D66 samengewerkt, ik verwacht niet dat die combi problemen gaat geven.
Samenwerking vanuit de oppositie is wel totaal anders dan in een coalitie.
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:32:18 #54
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169369849
Ik verwacht VVD-CDA-PvdA-D66
Fade to Black
pi_169369852
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:27 schreef Childofthe90s het volgende:
Wie zou trouwens de premier gaan leveren in een coalitie VVD-CDA-D66-GL, ik kan met best voorstellen dat D66 en GL zich achter Pechtold gaan scharen, terwijl CDA niet per se achter Rutte zal gaan staan. Zeker als de partijen allemaal vrijwel even groot zijn.
De grootste van de coalitie levert standaard de Premier. In dit geval zou afhankelijk van 15 maart Rutte of Buma, aangezien die nu strijden om de grootste partij, zijn.
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 maart 2017 @ 12:33:34 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_169369870
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:27 schreef Tomatenboer het volgende:

De eerste poging en waarschijnlijk voorkeursoptie van de VVD en de PVV zal waarschijnlijk zijn dat ze eerst proberen een VVD - PVV - CDA coalitie tot stand te brengen.
De PVV zal dat onmogelijk maken want die kunnen dan niets realiseren. Die worden dan gedecimeerd bij de volgende verkiezingen. Dan zullen ze liever een grote oppositiepartij blijven (die de volgende verkiezingen dan ook weer groot is).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_169369873
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:30 schreef Snackman het volgende:

[..]

CU er bij en GL kan er bij. CU heeft vooral op klimaat veel overlapping met GL. Daarnaast op andere vlakken weer met CDA en VVD
CU heeft al vaker met D66 samengewerkt, ik verwacht niet dat die combi problemen gaat geven.
ChristenUnie zou er goed bijpassen inderdaad.

Alleen zit ik met het punt dat het toevoegen van een 5de partij toch extra complexiteit met zich meebrengt en een coalitie over het algemeen niet stabieler zal maken lijkt mij.

Voor mijn gevoel is 4 partijen toch het maximum voor een fatsoenlijk lopende coalitie.

Bovendien zal zo'n 5de partij - waarschijnlijk - vrij weinig kunnen binnenhalen, vrij weinig waarmee ze hun eigen partij-invloed op het regeerakkoord kunnen uitventen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:33:48 #58
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169369876
quote:
7s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hebt dus geen benul en bent maar blind aan het schieten.
Tuurlijk vinden ze het verlies vervelend maar dat zal ze niet beletten om aan een volgend kabinet mee te doen.
pi_169369912
Maar goed, welke regeerakkoorden / uitkomsten verwachten jullie dan uit de coalities die jullie verwachten?

Ik heb mijn voorlopige lijstje maatregelen in de OP al gepost. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169369969
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

De PVV zal dat onmogelijk maken want die kunnen dan niets realiseren. Die worden dan gedecimeerd bij de volgende verkiezingen. Dan zullen ze liever een grote oppositiepartij blijven (die de volgende verkiezingen dan ook weer groot is).
Ze wisten bij Rutte 1 niet hoe snel ze toe moesten happen.

Daarnaast is dit jaar wel volop momentum voor radicaal rechts. Ze ruiken kansen van GB, via Frankrijk naar Duitsland en dus ook in Nederland. Dat momentum kan zo vervliegen, als ze nu niet toeslaan kan het te laat zijn.
pi_169369978
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:33 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Tuurlijk vinden ze het verlies vervelend maar dat zal ze niet beletten om aan een volgend kabinet mee te doen.
Tuurlijk wel.
pi_169369981
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

ChristenUnie zou er goed bijpassen inderdaad.

Alleen zit ik met het punt dat het toevoegen van een 5de partij toch extra complexiteit met zich meebrengt en een coalitie over het algemeen niet stabieler zal maken lijkt mij.

Voor mijn gevoel is 4 partijen toch het maximum voor een fatsoenlijk lopende coalitie.

Bovendien zal zo'n 5de partij - waarschijnlijk - vrij weinig kunnen binnenhalen, vrij weinig waarmee ze hun eigen partij-invloed op het regeerakkoord kunnen uitventen.
Ik verwacht dat wanneer de CDA de grootste zal worden de problemen met de 5 partijen het kleinst zullen zijn.
VVD heeft een rechtser agenda dan het CDA, wat een grotere kans op problemen zal geven wanneer de VVD de premier levert

Ik verwacht dat CDA,VVD, D66, GL en CU een goede combi kan zijn, wanneer Buma premier word.
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:44:30 #63
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_169370086
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze wisten bij Rutte 1 niet hoe snel ze toe moesten happen.

Daarnaast is dit jaar wel volop momentum voor radicaal rechts. Ze ruiken kansen van GB, via Frankrijk naar Duitsland en dus ook in Nederland. Dat momentum kan zo vervliegen, als ze nu niet toeslaan kan het te laat zijn.
Dat momentum is al flink aan het afzwakken. Mede door de minder prominent geworden vluchtelingenproblematiek, de start van Trump en (in Nederland) de veel te onzichtbare campagne van Wilders.
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:05:12 #64
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169370423
quote:
7s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tuurlijk wel.
Waarom hebben ze dan niet eerder de stop eruit getrokken? Waarom is Spekman dan niet eerder afgetreden? Waarom gingen ze verder met Asscher als lijsttrekker, 1 van de gezichten van het falen van de PVDA voor driekwart van de aanhang? Omdat deze politici zo opofferingsgezind zijn en het belang van de partij tot hun dood op 1 staat?
pi_169370853
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:35 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar goed, welke regeerakkoorden / uitkomsten verwachten jullie dan uit de coalities die jullie verwachten?

Ik heb mijn voorlopige lijstje maatregelen in de OP al gepost. :P
Bij VVD - CDA - PVV voortzetten van de lijn Rutte 1.

Dus veel symboolpolitiek
- lekker boos doen tegen buitenlanders, vluchtelingen etc
- "stenger"straffen van hufterig gedrag
- hardere opstelling in de internationale politiek
- nieuwe kans voor de caviapolitie
- snel vallen
pi_169370868
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:44 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Dat momentum is al flink aan het afzwakken. Mede door de minder prominent geworden vluchtelingenproblematiek, de start van Trump en (in Nederland) de veel te onzichtbare campagne van Wilders.
Daarom kan Wilders geen jaren meer wachten met oogsten...

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:05 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waarom hebben ze dan niet eerder de stop eruit getrokken? Waarom is Spekman dan niet eerder afgetreden? Waarom gingen ze verder met Asscher als lijsttrekker, 1 van de gezichten van het falen van de PVDA voor driekwart van de aanhang? Omdat deze politici zo opofferingsgezind zijn en het belang van de partij tot hun dood op 1 staat?
Omdat ze werkelijk geloven dat dit kabinet het landsbelang op de beste manier behartigt. En dat de behaalde economische groei het oordeel wel bij zou doen stellen.
pi_169370883
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij VVD - CDA - PVV voortzetten van de lijn Rutte 1.

Dus veel symboolpolitiek
- lekker boos doen tegen buitenlanders, vluchtelingen etc
- "stenger"straffen van hufterig gedrag
- hardere opstelling in de internationale politiek
- nieuwe kans voor de caviapolitie
- snel vallen
Voorspelbaar inderdaad. :P

en qua sociaal-economisch beleid?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:34:04 #68
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_169370995
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom kan Wilders geen jaren meer wachten met oogsten...

[..]

Omdat ze werkelijk geloven dat dit kabinet het landsbelang op de beste manier behartigt. En dat de behaalde economische groei het oordeel wel bij zou doen stellen.
Dat oogsten heeft ie alleen zelf niet in de hand waarschijnlijk. Ik denk dat ie niet de grootste wordt en er gewoon een middencoalitie gaat komen.
pi_169371066
Wat betreft het oogsten van Wilders kun je natuurlijk wel zeggen dat dat risico's met zich meebrengt voor Wilders.

Voor z'n kiezers kan hij het niet snel goed doen. Vooral niet als hij sociaal-economisch VVD beleid gaat voeren en als blijkt dat Wilders dus wederom één van de velen is.

Dan dreigt voor hem een afstraffing bij de volgende verkiezingen. Beroepspoliticus als Wilders is denk ik dat hij er veel voor over heeft om het bestaan van zijn politieke beweging zolang mogelijk te laten voortbestaan zodat hij z'n tijd kan uitzitten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169371099
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:28 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Voorspelbaar inderdaad. :P

en qua sociaal-economisch beleid?
Het standaard VVD-CDA verhaal doorzetten neem ik aan. De schatkist gaat weer lekker momenteel dus men kan lekker doorrommelen zonder harde keuzes.
pi_169371115
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft het oogsten van Wilders kun je natuurlijk wel zeggen dat dat risico's met zich meebrengt voor Wilders.

Voor z'n kiezers kan hij het niet snel goed doen. Vooral niet als hij sociaal-economisch VVD beleid gaat voeren en als blijkt dat Wilders dus wederom één van de velen is.

Dan dreigt voor hem een afstraffing bij de volgende verkiezingen. Beroepspoliticus als Wilders is denk ik dat hij er veel voor over heeft om het bestaan van zijn politieke beweging zolang mogelijk te laten voortbestaan zodat hij z'n tijd kan uitzitten.
Niet oogsten kan evengoed een risico zijn. Een partij als het Vlaams Belang heeft nooit kunnen oogsten en is door nieuwe initiatieven naar de marge verdrongen. Ook van populisten is de houdbaarheidsdatum niet onbeperkt.
pi_169371221
PvDA/D66/DENK/VNL/FvD of zo iets.
pi_169374088
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:31 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als PVV de grootste wordt, krijg je ook een kabinet VVD-CDA-D66-Pvda/GL of iets dergelijks.
Dan zetten ze PVV toch buitenspel? En dat klopt het toch wat ik zei.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:05 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

De CU gaat de PVV echt niet steunen. Die liggen zo ver van elkaar af waar het gaat om visie op de samenleving.
Die christenhondjes steunen alles om maar mee te kunnen regeren was mijn gedachten.
pi_169374248
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:29 schreef Nober het volgende:

[..]

Dan zetten ze PVV toch buitenspel? En dat klopt het toch wat ik zei.

[..]

Die christenhondjes steunen alles om maar mee te kunnen regeren was mijn gedachten.
Domme gedachte, CU is een partij met principes op dit onderwerp. Daarin best anders dan een CDA of SGP.
pi_169374370
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:29 schreef Nober het volgende:

[..]

Dan zetten ze PVV toch buitenspel? En dat klopt het toch wat ik zei.
Nee, want in je post die ik quotte zei je:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 02:26 schreef Nober het volgende:
Indien PVV de grootste, geen coalitie.

Er komt echt wel een coalitie als de PVV de grootste wordt. En de kans is groot dat die coalitie zonder de PVV is.
in a crowd you lose humanity
pi_169374488
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee, want in je post die ik quotte zei je:

[..]

Er komt echt wel een coalitie als de PVV de grootste wordt. En de kans is groot dat die coalitie zonder de PVV is.
1977 en 1982, dat wist ik niet. Zou wel een mooie middelvinger zijn naar alle PVV stemmers.
pi_169374605
quote:
7s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Domme gedachte, CU is een partij met principes op dit onderwerp. Daarin best anders dan een CDA of SGP.
SGP zie ik wel in zee gaan met VVD-PVV.

CDA zie ik dat niet doen na het fiasco van de vorige keer. Dat pakte electoraal nogal slecht uit voor het CDA én de partij scheurde er bijna door. Dat willen ze niet nog een keer meemaken, denk ik. En al helemaal niet als gedoogkabinet. Dan willen ze Wilders in de regering hebben (of iig de PVV) en dat zie ik al helemaal niet gebeuren.

50+ zie ik er ook wel voor aan, maar VVD-PVV-50+-CU halen met zijn vieren geen meerderheid.
in a crowd you lose humanity
pi_169376723
De tweede kamer bestaat na de verkiezingen feitelijk uit 100 zetels: PVV, ouderenpartij, Kuzu & co en ander klein grut kun je niets mee. Wat mij betreft mogen ze voor deze groep wel een derde kamer maken, zitten ze zelfs eens in een achterkamer.

VVD, CDA en D66 wordt het, met mogelijk aanvulling van klein Christelijk en groenlinks

Regeerakkoord vind ik in topicstart al netjes geformuleerd. Ik denk niet dat het Wilhelmus en maatschappelijke dienstplicht het halen.

We denken allemaal dat er geld is maar als je de gaswinning afbouwt moet er gewoon weer bezuinigd worden m.u.v. defensie en onderwijs.
pi_169378467
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:10 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zie veel aanknopingspunten in ieder geval, en ook het liberale mens- en maatschappijbeeld sluit goed aan bij de partijen VVD en D66, in de zin dat Jesse Klaver momenteel ook campagne voert met het verhaal dat als je maar hard genoeg werkt en erin gelooft dat je dan alles kunt bereiken in dit land.
Dat ze samenwerking aangaan met VVD en D66 als ze daar de mogelijkheid toe hebben lijkt me logisch. Maar ze zullen wel 2 keer nadenken voordat ze akkoort gaan met een regeerakkoord mee te gaan dat zo rechts is. Bijna geen enkel GroenLinks standpunt komt hierin terug
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_169405687
Mijn voorkeur gaat uit naar CDA-VNL-FvD, maar dat gaat niet gebeuren :P

Dus zal het wel CDA-VVD-D66 + GL/PVDA/CU worden
  vrijdag 10 maart 2017 @ 02:49:04 #81
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_169405771
VVD-D66-CDA. Ik zie er een CU/SGP ook nog wel bijkomen met 1 eis: Geen vrijwillig levenseinde en voor de rest hebben ze niet veel meer in te brengen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 01:58:18 #82
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_169426681
Een coalitie PVV-FvD-VNL met gedoogsteun van VVD en CDA.
pi_169426819
Ik verwacht dat het een tijdelijk kabinet gaat worden wat de rit niet gaat uitzingen maar snel zal vallen.
pi_169427901
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 01:58 schreef sonnyspek het volgende:
Een coalitie PVV-FvD-VNL met gedoogsteun van VVD en CDA.
Gaat niet gebeuren:
- PVV-FvD-VNL krijgen met zijn drieën maximaal 30 zetels. Dat is te weinig basis voor een gedoogkabinet
- Het is zeer de vraag of ze met VVD en CDA wel de meerderheid zullen hebben.
- Bovendien gaan VVD en CDA nooit een kabinet gedogen, die willen zelf aan de knoppen zitten.
- CDA zie ik niet nog een keer met de PVV in zee gaan.
in a crowd you lose humanity
pi_169427916
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 01:58 schreef sonnyspek het volgende:
Een coalitie PVV-FvD-VNL met gedoogsteun van VVD en CDA.
PVV wordt de grootste?
Make my day!
pi_169577621
N.a.v. de uitslag die we nu hebben ben ik de standpunten van de meest besproken coalitie kanshebbers (VVD, CDA, D66 en CU) uit alle kieswijzers nagelopen.

Waar zitten hun overeenkomsten?

• De AOW leeftijd kan verder omhoog
• De hypotheekrenteaftrek kan verder worden beperkt
• De periode waarbinnen je meerdere tijdelijke arbeidscontracten na elkaar kunt afsluiten, wordt langer dan twee jaar.
• De publieke omroep wordt beperkt
• Er komt meer geld voor defensie, maar geen consensus over hoeveel meer geld

Verder overeenkomst op de volgende standpunten, waarmee de huidige stand van zaken gewoon wordt gehandhaafd:

• Het huidig zorgsysteem blijft
• De jeugdzorg hoort bij de gemeente
• Er komt geen boerkaverbod
• Het belastingtarief voor hogere inkomens gaat niet verder omhoog
• Het eigen risico blijft
• Missies zoals naar Mali zijn een goede zaak
• Nederland sluit de grenzen niet voor islamitische immigranten.
• NL blijft in de EU
• Sociale huurwoningen mogen nog steeds worden verkocht
• Voor vlees blijdt het lage btw-tarief van 6 procent van toepassing.

Lijkt me erg lastig dat je met zo weinig overeenkomsten echt kunt regeren. Ze kunnen gezamenlijk net een beetje op de winkel passen, maar onder leiding van deze vier kun je weinig besluiten nemen.
pi_169578132
Ik verwacht ergens toch dat Mark het milder wil inzetten dan in OP.

Denk dat ze proberen VVD-CDA-D66 als idd motorblok en anders dan Kaas- in dit topic beweerde VKZ / Wat een geweldige uitslag is dat niet het motorblok van de lieve Popiejopie en we houden van iedereen mensen, maar van het populisme-light (dat dan wordt verward met het goede populisme, maar dat is quatsch) en dus is het al moeilijk om het motorblok in mekaar te zetten.

Maar lukt dat dan heb je een coalitie over GL wat alleszins TK en EK veiligstelt, maar Jezus Jesse Klaver Trudeau (of willekeurige andere volgorde) zal als megagrote jongeren millenial Popiejopie en we houden allemaal van elkaar plus open borders overwinnaar (daar waar VVD verliezer is) toch wel wat opeisen. En dus zal dat een moeilijk parcours blijken te zijn.

Hou je over CU, maar dat is ook weer moeilijk voor D66 en dat is mathematisch naadje kous. Als in je hebt wrs SGP als gedoger nodig, en dan mag ik hopen dat Kaasjes held afhaakt.

Blijft over met PvdA. PvdA heeft nu geen spatjes meer. PvdA onder Asscher is een filiaal van het neoliberalisme. Mark gaf wel aan veel affiniteit en mededogen te hebben met PvdA. Ze kunnen dus ook geen eisen stellen. En dus, ondanks dat je dat als PvdA niet zou willen normaliter, is dit gek genoeg de reëelere kans bijna....

Ja, of zakenkabinet Omtzigt als MP en dan de rest van het kabinet FvD leden. Want FvD hun IQ is hoger dan alle andere Kamerleden bij elkaar.
I´m back.
pi_169582795
Ik denk aan Portugal
Een hele boel kleine linkse partijen die aan het einde al hun verschillen opzij schuivden om een doorregeren van rechts te voorkomen
Klavertje gaat hier heel hard aan werken en de eideltuitt Buma als Pm gaat aan het einde overstag.... ik ben heel bang dit scenario wel eens waar zou kunnen worden
pi_169584518
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:32 schreef Achterhoker het volgende:
Ik verwacht VVD-CDA-PvdA-D66
En zou Dijsselbloem dan Min van FInancien kunnen blijven, zodat hij ook voorzitter kan blijven van de eurowerk groep ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')