abonnement Unibet Coolblue
pi_169130364
'NS verhoogt aantal inzetbare treinen in vijf jaar met 37 procent'
http://nu.nl/binnenland/4(...)-met-37-procent.html

Of er komt veel meer bij dan eruit gaat of er gaat inderdaad veel minder uit. Ben benieuwd.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 08:59:41 #204
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169130781
Prorail is al aan het janken dat er niet genoeg opstelterrein is voor al dat ijzer. Er zal wel weer geen flikker van terecht komen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_169130792
Laten we eerst al de nieuwe flirt, sprinter NG, en ICNG maar eens op de rails brengen, dan zien we wel weer wat de situatie dan is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator zaterdag 25 februari 2017 @ 09:03:52 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169130805
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 08:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Prorail is al aan het janken dat er niet genoeg opstelterrein is voor al dat ijzer. Er zal wel weer geen flikker van terecht komen :')
Dat is janken voordat je klappen krijgt :') Die treinen worden niet allemaal morgen geleverd, dus volgens mij is daar iets aan te doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169130846
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 08:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Prorail is al aan het janken dat er niet genoeg opstelterrein is voor al dat ijzer. Er zal wel weer geen flikker van terecht komen :')
Het is wel een issue. Die brand in het onderstation in Roosendaal werd schijnbaar veroorzaakt door een te grote hoeveelheid treinen.
Normaal zouden die in de sluimerstand/slaapstand staan en daardoor niet zo veel gebruiken, echter vanwege het winterweer stonden ze allemaal in dienst en werd de stroomafname te groot.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 09:38:36 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169131128
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 09:03 schreef derLudolf het volgende:
Dat is janken voordat je klappen krijgt :') Die treinen worden niet allemaal morgen geleverd, dus volgens mij is daar iets aan te doen.
Ik denk zomaar dat spoor bouwen NOG langer duurt dan treinen bouwen. Voordat je alleen al de benodigde grond aangekocht hebt..... Nee dit is weer zo'n fantastisch luchtkasteel. Komen er soms verkiezingen aan? O-) En over een half jaar worden die 1100 eerst teruggebracht naar 750 waarbij Prorail de schuld kan krijgen, dan worden het er over een jaar 600 "want de leverancier kan er niet meer leveren" dan worden het er een jaar later 400 "vanwege teruggeschroefde investeringen door de overheid" en zo wordt het hele verhaal successievelijk afgebouwd tot er nog twaalf overblijven, terwijl er in de tussentijd wel 30 oude stellen afgevoerd zijn. Oh, en steeds zal weer een andere externe factor de schuld krijgen :Y

Hier komt heus geen donder van terecht :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 25-02-2017 09:52:30 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 25 februari 2017 @ 09:47:56 #209
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_169131228
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 07:07 schreef Bitlord het volgende:
Oneindig veel extra bakken de komende jaren bij NS erbij aldus de Telegraaf, die het weer van Van Boxtel heeft. Gaan wij er weer intrappen of zal het op leeftijd zijnde SGMm, ICRm en ICMm daadwerkelijk nog flinke tijd blijven rijden parallel aan de Civity's en Alstom IC's?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik denk van niet. Ik heb m'n ernstige twijfels bij z'n uitspraken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 25 februari 2017 @ 09:55:38 #210
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169131297
ICL dan maar terughalen? De eerste klas heeft iig nog de juiste kleuren:
https://heros-rail.com/passenger-coaches/long-distance-cars.html
So we just called him Fred
pi_169131316
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 09:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik denk zomaar dat spoor bouwen NOG langer duurt dan treinen bouwen. Voordat je alleen al de benodigde grond aangekocht hebt..... Nee dit is weer zo'n fantastisch luchtkasteel. Komen er soms verkiezingen aan? O-) En over een half jaar worden die 1100 eerst teruggebracht naar 750 waarbij Prorail de schuld kan krijgen, dan worden het er over een jaar 600 "want de leverancier kan er niet meer leveren" dan worden het er een jaar later 400 "vanwege teruggeschroefde investeringen door de overheid" en zo wordt het hele verhaal successievelijk afgebouwd tot er nog twaalf overblijven, terwijl er in de tussentijd wel 30 oude stellen afgevoerd zijn. Oh, en steeds zal weer een andere externe factor de schuld krijgen :Y

Hier komt heus geen donder van terecht :)
Onze ambtenarenvriend vroeg er laatst niet voor niets al naar ;)
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 10:21:01 #212
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169131602
Gefeliciteerd met je verjaardag b2py *O* Hier voor jou een mooie trein. Helemaal van beton O+

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 25 februari 2017 @ 10:22:33 #213
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169131617
Gratuliere b2py
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 25 februari 2017 @ 10:40:48 #214
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_169131863
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 09:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik denk zomaar dat spoor bouwen NOG langer duurt dan treinen bouwen. Voordat je alleen al de benodigde grond aangekocht hebt..... Nee dit is weer zo'n fantastisch luchtkasteel. Komen er soms verkiezingen aan? O-) En over een half jaar worden die 1100 eerst teruggebracht naar 750 waarbij Prorail de schuld kan krijgen, dan worden het er over een jaar 600 "want de leverancier kan er niet meer leveren" dan worden het er een jaar later 400 "vanwege teruggeschroefde investeringen door de overheid" en zo wordt het hele verhaal successievelijk afgebouwd tot er nog twaalf overblijven, terwijl er in de tussentijd wel 30 oude stellen afgevoerd zijn. Oh, en steeds zal weer een andere externe factor de schuld krijgen :Y

Hier komt heus geen donder van terecht :)
Wat B2spy zegt (gefeliciteerd trouwens :)), ik vroeg er niet voor niets naar... Opstellen en behandelen is een serieus aandachtspunt bij het regelen van meer materieel. Treinen moeten immers wel ergens kunnen staan. Maar zoals met heel veel dingen: die extra bakken komen niet in een keer, maar stromen langzaamaan in. Tegelijkertijd stroomt er ook wel weer materieel uit. Toch is er sprake van een "delta" (dus per saldo een toename) aan opstelbehoefte. En die moet natuurlijk wel worden opgevangen.

ProRail, NS en Nedtrain hebben hier al de nodige actieprogrammas voor en ook bij IenM is dit bekend. Op langere termijn is het probleem best wel groot (dan heb je het over ongeveer 2030). Op korte termijn (tot 2021 ongeveer) is de opstelbehoefte wel op te vangen met beperkte middelen. Het gaat dan om kleine investeringen die tot betere benutting van bestaande sporen leidt.

Op langere termijn wordt al een heel aantal opstelterreinen aangelegd/uitgebreid. Denk aan Zwolle, Groningen, Nijmegen, Amsterdam, Uitgeest e.a. zijn al in studie of in realisatie. Dat zal uiteindelijk nog steeds niet genoeg zijn. Dus is er meer nodig, zowel aan mogelijkheden om meer capaciteit te regelen, maar ook om de vraag te verminderen (lees: SGM, MAT64 e.d. eerder afvoeren).

De treinen waar Van Boxtel het over heeft zijn op zich geen nieuwe treinen: vooral ICNG en FLIRTs die al in bestelling zijn. Wat in de periode daarna gebeurt is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat spoor echt nog wel een groeimarkt is. Ook op de heel lange termijn (na 2030) is al wel duidelijk dat sprake is van een "grofmazig netwerk met veel capaciteit", wat ambtelijke taal is voor "de grote spoorlijnen zullen alleen maar meer mensen vervoeren" (daarbuiten dus eerder minder vervoer dat meer op maat geregeld moet worden).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 10:43:22 #215
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_169131893
feli b2py! *O* *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 25 februari 2017 @ 11:03:13 #216
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_169132076
Waarom kopen ze eigenlijk geen dubbeldekkers? Dat is toch ideaal voor de capaciteit. I.p.v. enkeldeks intercity's
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
  zaterdag 25 februari 2017 @ 11:05:00 #217
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_169132100
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 11:03 schreef Zelfscanner het volgende:
Waarom zullen ze eigenlijk geen dubbeldekkers meer kopen? Dat is toch ideaal voor de capaciteit
De laad/lostijden zijn ongunstig en ze zijn niet nodig als je met een heel hoge frequentie rijdt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_169132152
Thanks all! *O*
pi_169132176
Zijn er mensen hier die regelmatig in hoog spits 1700-1730 van de trein gebruik maken van Utrecht naar Den Bosch of Arnhem? Enig idee hoe de spreiding anno nu is sinds de treinen aan de voorzijde zo ver van de hal af staan?
pi_169132229
Gefeliciteerd b2py!
  zaterdag 25 februari 2017 @ 11:33:42 #221
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169132480
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 11:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

De laad/lostijden zijn ongunstig en ze zijn niet nodig als je met een heel hoge frequentie rijdt.
Dat vraag ik me af. Het in en uit stappen in een VIRM/DDZ lijkt voor mijn gevoel sneller te gaan dan met een ICR/ICM. DDAR stapt ook sneller in en uit dan SGM.
Er gaan dan weliswaar meer mensen in een dubbeldekker, maar de deuren zijn aanzienlijk groter.
So we just called him Fred
  zaterdag 25 februari 2017 @ 11:55:09 #222
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169132757
Nu is ICM (koplopers) ook wel echt een voorbeeld van hoe je het niet zou willen hebben op het moment dat je ze als een verkapte supersnelle interregio gaat inzetten (wat een aantal IC's in Nederland toch echt zijn).

Op Somda werd al een tijdje gesproken over dat NS aan het kijken is of SGM (oude sprinters, in het kader van normaal praten) weer een opknapbeurt zou moeten krijgen. Als dat spul al op de baan zou blijven ondanks dat rijdend personeel daar echt niet over te spreken is, dan zegt dat wel genoeg denk ik zo.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 12:00:36 #223
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169132828
Ik meen dat dubbeldekkers nogal lastig zijn met betrekking tot het realiseren van een gelijkvloerse in- en uitstap. In dat opzicht was de bestelling van de laatste VIRM-serie (VIRM-4) ook curieus. Ik meen dat ergens in 2030 het ov namelijk (zelfstandig) toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers. En ik verwacht niet dat die VIRM-treinen na nog geen 20 jaar dienst al worden afgevoerd.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_169132838
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 11:33 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af. Het in en uit stappen in een VIRM/DDZ lijkt voor mijn gevoel sneller te gaan dan met een ICR/ICM. DDAR stapt ook sneller in en uit dan SGM.
Er gaan dan weliswaar meer mensen in een dubbeldekker, maar de deuren zijn aanzienlijk groter.
En dan krijgen we straks enkele drukdeuren voor ICNG, ik zie de chocoladeletters in de kranten nu al "in- en uitstappen nieuwe intercitytreinen NS duurt te lang" _O-
Bier.
pi_169132882
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 23:54 schreef James1988 het volgende:

Ik word blij van dit filmpje O+
Mooi gemaakt inderdaad. Leuk dat Amsterdam ook nog even voorbij komt.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 12:04:54 #226
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169132887
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 12:00 schreef Eix het volgende:
Ik meen dat dubbeldekkers nogal lastig zijn met betrekking tot het realiseren van een gelijkvloerse in- en uitstap. In dat opzicht was de bestelling van de laatste VIRM-serie (VIRM-4) ook curieus. Ik meen dat ergens in 2030 het ov namelijk (zelfstandig) toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers. En ik verwacht niet dat die VIRM-treinen na nog geen 20 jaar dienst al worden afgevoerd.
Daar zijn wel oplossingen voor. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Regio2n treinen in Frankrijk (Bombardier Omneo) waarvoor nu ook een 200 km/h variant wordt ontwikkeld. Of die nieuwe Siemenstreinen.
pi_169132897
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 11:11 schreef b2py het volgende:
Zijn er mensen hier die regelmatig in hoog spits 1700-1730 van de trein gebruik maken van Utrecht naar Den Bosch of Arnhem? Enig idee hoe de spreiding anno nu is sinds de treinen aan de voorzijde zo ver van de hal af staan?
Het is voorin iets rustiger dan voorheen, al is het richting Den Bosch wel weer drukker sinds de nieuwe dienstregeling, omdat de voorkant van de trein in Den Bosch nu bij de trap stopt. Zeker mensen met een krappe busaansluiting moeten dan wel voorin zitten. Maar ook kijkend naar hoe die trein op de andere stations stopt blijft het bij lange treinen voorin wel het minst druk.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 12:43:56 #228
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169133438
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 12:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Daar zijn wel oplossingen voor. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Regio2n treinen in Frankrijk (Bombardier Omneo) waarvoor nu ook een 200 km/h variant wordt ontwikkeld. Of die nieuwe Siemenstreinen.
Heb je een link/foto? Ik meen dat de problematiek namelijk specifiek te maken had met de perronhoogte in relatie tot de plaatsing van de draaistellen en het balkon daarboven. Maar het fijne weet ik er niet vanaf.

Oplossingen zoals in Duitsland met een extra verlaagde deur waardoor je als het ware gelijk in de benedenverdieping uitkomt vind ik ook niet echt galant.

-edit- Google is my friend. Die treinen zien er wel netjes uit. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 25 februari 2017 @ 13:21:16 #229
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_169134036
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 11:03 schreef Zelfscanner het volgende:
Waarom kopen ze eigenlijk geen dubbeldekkers? Dat is toch ideaal voor de capaciteit. I.p.v. enkeldeks intercity's
- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling)
- lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)

Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).

Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).

Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...

Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).

Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.

Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector :)

[ Bericht 30% gewijzigd door Goverman op 25-02-2017 13:29:05 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_169134670
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 13:21 schreef Goverman het volgende:

[..]

- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling)
- lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)

Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).

Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).

Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...

Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).

Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.

Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector :)
Nou is dat van die in en uitstaptijden wel een beetje een lachertje als je bijvoorbeeld naar de RER A kijkt in Parijs waar op 1 lijn op 1 dag evenveel mensen vervoerd worden als dat NS met zijn hele netwerk doet. Wat betreft de invaliden kan ik er wel inkomen, maar ook daar zou wel een moderne oplossing voor moeten zijn. Trein die net als een bus doorzakt ofzo
  zaterdag 25 februari 2017 @ 14:10:43 #231
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169134942
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 13:21 schreef Goverman het volgende:
Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).
Ik kan je verklappen dat zulke cijfers in de praktijk bij lange na niet gehaald worden met enkeldeks materieel met alleen deuren aan de kopzijden van de bakken.
quote:
Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).
Met enige vorm van creativiteit valt daar best aan te voldoen.

Denk bijvoorbeeld aan 5-delige trein met in het midden een enkeldeks lage vloer bak met ruimte voor mindervaliden, ruim toilet en technische ruimtes. Als de ze dan het design van de VIRM hergebruiken, kunnen ze voor de bestaande VIRM's op hetzelfde platform ook zo'n tussenbak bouwen.
So we just called him Fred
pi_169135038
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 14:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik kan je verklappen dat zulke cijfers in de praktijk bij lange na niet gehaald worden met enkeldeks materieel met alleen deuren aan de kopzijden van de bakken.
Mwa, als ik kijk naar de praktijk bij stations waar op mijn dienstkaartje enkel een + staat (dat is dus zo'n 42 seconden stop) dan wordt dat gewoon gehaald.
Op de grotere stations wordt er met A(ankomst) en V(ertrek)tijden gewerkt, waarbij de stop in de planning al langer wordt gemaakt.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 14:53:19 #233
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169135736
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 14:16 schreef MTL het volgende:

[..]

Mwa, als ik kijk naar de praktijk bij stations waar op mijn dienstkaartje enkel een + staat (dat is dus zo'n 42 seconden stop) dan wordt dat gewoon gehaald.
Op de grotere stations wordt er met A(ankomst) en V(ertrek)tijden gewerkt, waarbij de stop in de planning al langer wordt gemaakt.
Mijn fout, mijn referentie was bijvoorbeeld Gouda, maar zie nu dat in de IC-dienst de trein op T-1 aan komt en op T-0 vertrekt. Neemt niet weg dat in de spits en in- en uitstappen met VIRM sneller lijkt te gaan dan met ICM.
So we just called him Fred
pi_169135874
Daar zijn we het over eens :P
Ook ICR gaat in dat opzicht tergend langzaam.
  Redactie Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 15:27:45 #235
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169136319
Zijn daar eigenlijk praktijkproeven gehouden om die cijfers te bepalen? Kan me nog wel zoiets met DDM1 herinneren een paar jaar terug
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_169136501
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 14:53 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Mijn fout, mijn referentie was bijvoorbeeld Gouda, maar zie nu dat in de IC-dienst de trein op T-1 aan komt en op T-0 vertrekt. Neemt niet weg dat in de spits en in- en uitstappen met VIRM sneller lijkt te gaan dan met ICM.
Het is best grappig om te weten dat het uitstappen ook veel beperkt wordt door hoe asociaal mensen voor de deur parkeren om de trein in te rennen
  zaterdag 25 februari 2017 @ 16:08:15 #237
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_169136894
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 15:27 schreef dennistd het volgende:
Zijn daar eigenlijk praktijkproeven gehouden om die cijfers te bepalen? Kan me nog wel zoiets met DDM1 herinneren een paar jaar terug
Weet ik zo niet. Volgens mij is die 42 seconden halteertijd ipv 24 seconden gebaseerd op praktijkgegevens van echte treindiensten. Eigenlijk dus andersom: in de planning ging men uit van 0,4 min (dus 24 sec), maar daarvan zei NS dat men (onderbouwd) kon aangeven dat dat echt niet haalbaar was en dat het minimaal 0,7 min (42 sec) moet zijn.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_169137104
Worden die tijden ook vergeleken met wat regionalen voor halteertijden realiseren?
  zaterdag 25 februari 2017 @ 16:25:37 #239
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_169137141
Geen idee... Dit was een paar jaar geleden een punt van NS die zeiden dat 0,4 min. niet haalbaar was en dat konden onderbouwen. Dus wordt voor planning en uitgangspunten van projecten 0,7 min. gebruikt. Dat kan dus leiden tot andere projectoplossingen en dienstregelingen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 16:30:46 #240
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169137214
Als je alleen al dat Extreem Zaaddodend Remmen afschaft hoef je helemaal niet na te denken over dat sort verschillen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 25 februari 2017 @ 16:46:05 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169137412
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 16:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Als je alleen al dat Extreem Zaaddodend Remmen afschaft hoef je helemaal niet na te denken over dat sort verschillen :P
Deutsch bremsen :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 25 februari 2017 @ 17:44:48 #242
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169138316
Een NS'er heeft een snellere treinenwasstraat bedacht, waardoor er per week tot 150 treinen meer gewassen kunnen worden dan met een klassieke wasstraat.

http://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/1066796/
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 17:45:24 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169138325
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 11:09 schreef b2py het volgende:
Thanks all! *O*
Gefeliciteerd *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 25 februari 2017 @ 17:49:13 #244
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169138388
Gefeliciteerd, betonfapper :P
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 17:51:47 #245
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169138445
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 10:40 schreef Goverman het volgende:

[..]

Wat B2spy zegt (gefeliciteerd trouwens :)), ik vroeg er niet voor niets naar... Opstellen en behandelen is een serieus aandachtspunt bij het regelen van meer materieel. Treinen moeten immers wel ergens kunnen staan. Maar zoals met heel veel dingen: die extra bakken komen niet in een keer, maar stromen langzaamaan in. Tegelijkertijd stroomt er ook wel weer materieel uit. Toch is er sprake van een "delta" (dus per saldo een toename) aan opstelbehoefte. En die moet natuurlijk wel worden opgevangen.

ProRail, NS en Nedtrain hebben hier al de nodige actieprogrammas voor en ook bij IenM is dit bekend. Op langere termijn is het probleem best wel groot (dan heb je het over ongeveer 2030). Op korte termijn (tot 2021 ongeveer) is de opstelbehoefte wel op te vangen met beperkte middelen. Het gaat dan om kleine investeringen die tot betere benutting van bestaande sporen leidt.

Op langere termijn wordt al een heel aantal opstelterreinen aangelegd/uitgebreid. Denk aan Zwolle, Groningen, Nijmegen, Amsterdam, Uitgeest e.a. zijn al in studie of in realisatie. Dat zal uiteindelijk nog steeds niet genoeg zijn. Dus is er meer nodig, zowel aan mogelijkheden om meer capaciteit te regelen, maar ook om de vraag te verminderen (lees: SGM, MAT64 e.d. eerder afvoeren).

De treinen waar Van Boxtel het over heeft zijn op zich geen nieuwe treinen: vooral ICNG en FLIRTs die al in bestelling zijn. Wat in de periode daarna gebeurt is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat spoor echt nog wel een groeimarkt is. Ook op de heel lange termijn (na 2030) is al wel duidelijk dat sprake is van een "grofmazig netwerk met veel capaciteit", wat ambtelijke taal is voor "de grote spoorlijnen zullen alleen maar meer mensen vervoeren" (daarbuiten dus eerder minder vervoer dat meer op maat geregeld moet worden).
Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 17:56:34 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169138537
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 16:46 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Deutsch bremsen :D
Gewoon lekker enthousiast binnen vliegen idd ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 25 februari 2017 @ 17:59:09 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169138584
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 17:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gewoon lekker enthousiast binnen vliegen idd ^O^
Zo doe ik het ook het liefste in Train Simulator. Met een Electrostar aan 90 mph rijden tot een halve mijl voor het station, en dan in de 2e remstand. :Y
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 17:59:30 #248
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169138591
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 17:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gewoon lekker enthousiast binnen vliegen idd ^O^
Precies. Daar valt nog de nodige tijd mee te winnen :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 25 februari 2017 @ 18:19:08 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169138940
Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein?
Trein uit Zeeland vanochtend kwam aan met +3 in Roosendaal. Aansluitende trein naar Breda-Zwolle met een crossplatform overstap van 3 minuten (oké, je moet van 4B naar 3A). Trein rijdt punctueel weg, maar komt vervolgens -3 binnen in Breda en staat daar dus 8 ipv 5 minuten te kamperen. Ik stond in Breda op een maatje te wachten die uit Bergen op Zoom moest komen.
Beetje jammer weer....
  zaterdag 25 februari 2017 @ 18:20:34 #250
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169138966
Oh, en vanochtend wilden we in Susteren de trein terug naar Roermond hebben. Trein komt op tijd aan, maar nog op volle snelheid aan begin van het perron. Met een snelremming kwam hij nog net op tijd tot stilstand, aan het einde van het perron. Voorste deur niet meer aan het perron...
Die sjooffeur zat niet echt op te letten }:|
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 18:50:43 #251
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169139499
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:19 schreef greavy het volgende:
Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein?
Trein uit Zeeland vanochtend kwam aan met +3 in Roosendaal. Aansluitende trein naar Breda-Zwolle met een crossplatform overstap van 3 minuten (oké, je moet van 4B naar 3A). Trein rijdt punctueel weg, maar komt vervolgens -3 binnen in Breda en staat daar dus 8 ipv 5 minuten te kamperen. Ik stond in Breda op een maatje te wachten die uit Bergen op Zoom moest komen.
Beetje jammer weer....
Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 18:55:33 #252
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169139580
ja, maar als ze al die ongeschikten eruit moeten gooien kunnen ze de tent helemaal wel sluiten :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 25 februari 2017 @ 18:56:04 #253
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_169139589
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 17:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Ja, als je heel veel geld teveel hebt, het is hier Utrecht PSM, niet Friesland.

Er is wel grond bij Lunetten, tussen de sporen maar daar rijdt straks een tram doorheen, misschien ondergronds, onder eigen NS-grond? Of erboven, of zeg ik nu iets raars?

Net zoals in Stuttgart doen, die hele zooi onder de grond stoppen bij CS.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:03:34 #254
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169139705
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
Net als 2 tot 4 minuten te vroeg vertrekken. Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden. Conducteur fluit dan gewoon nadat iedereen in- en uitgestapt is, en vertrekt weer. Je zal maar een beetje aan de late kant zijn, en dan zie je dus je trein -2 of -3 wegrijden |:(
pi_169139903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden.
waarom alleen in de weekenden?
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:18:11 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169139987
Doordeweeks zitten die dingen natuurlijk ramvol studenten en forenzen waardoor een haltering drie keer zo lang duurt, of er zit een IC voor die om dezelfde reden licht vertraagd is?
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:22:26 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169140068
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:14 schreef Salatrel het volgende:

[..]

waarom alleen in de weekenden?
Doordeweeks hebben ik en moeder daar weinig ervaringen mee. De ervaringen die moeder heeft, is dat de trein dan langere halteringen nodig heeft, dus ook minder 'te vroeg' rijdt. Of het dan niet gebeurt, weet ik dus niet zeker te zeggen.
pi_169141304
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 17:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Jij hebt die herrie om verbreding A27 gemist he? :D
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 20:22:37 #259
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169141368
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 20:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Jij hebt die herrie om verbreding A27 gemist he? :D
Weg met die verbreding :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169143424
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Net als 2 tot 4 minuten te vroeg vertrekken. Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden. Conducteur fluit dan gewoon nadat iedereen in- en uitgestapt is, en vertrekt weer. Je zal maar een beetje aan de late kant zijn, en dan zie je dus je trein -2 of -3 wegrijden |:(
Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
pi_169143665
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 21:52 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Waarom is dat eigenlijk?

Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 22:09:35 #262
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169143836
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:02 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk?

Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Je kan niet altijd zomaar een minuut later weg, er zijn ook nog andere treinen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169143917
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:02 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk?

Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Zodat de trein op tijd van vertrek ook daadwerkelijk klaar is om te vertrekken, met gesloten deuren en al.
Voor wat de soms erg ruime wachttijden betreft dat kan diverse oorzaken hebben. Denk aan het wachten op aansluitingen uit andere richtingen, intercity's die voorrang krijgen op sprinters, trajecten die krap liggen (bottlenecks) en niet meer verkeer op dat moment kunnen verwerken etc.
De sprinter tussen Arnhem en Deurne spant wat dat betreft trouwens de kroon, met maar liefst 20 minuten wachttijd op Den Bosch :+ al is het op papier wel een ander serienummer, maargoed dat is de sprinter tussen Uitgeest en Rhenen ook (te Amsterdam wijzigt het nummer) en die heeft aldaar dan maar slechts enkele minuten wachttijd.
  Redactie Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 22:49:18 #264
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169144771
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 21:52 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Heb het wel eens meegemaakt met een sprinter Driebergen-Arnhem bij werkzaamheden: -2 bij vertrek uit Oosterbeek.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 25 februari 2017 @ 23:58:47 #265
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169146112
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 13:21 schreef Goverman het volgende:

[..]

- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling)
- lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)

Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).

Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).

Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...

Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).

Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.

Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector :)
Op zichzelf kan je een dubbeldekstrein heel goed zo ontwerpen dat de halteertijden behoorlijk kort kan houden. Maar dan moet dat wel met een gelijkvloerse instap en veel deuren. Daar zijn concepten voor beschikbaar. Toch is dat in het sprintersegment niet altijd een even goede oplossing onderandere omdat de deurbreedte van een trein niet af hoeft te nemen maar de verdeling van de deuren inderdaad ongunstiger wordt.

Momenteel is het verschil tussen het vertrekproces bij de regionalen en bij NS groter dan het verschil in halteertijd bij dubbeldeks (DDAR/DDZ) ten opzichte van enkeldeks met een gelijkvloerse instap (SLT/FLIRT). Voor een kortere halteertijd is het aanpassen van het vertrekproces effectiever dan het kiezen voor enkeldeks materieel.
  zondag 26 februari 2017 @ 00:50:53 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169147023
Wat misschien ook nog wel meespeelt is dat bij NS het vertrekproces afhangt van de conducteur, terwijl de regionalen alleen een machinist op de trein hebben zitten die het in z'n eentje kan doen?
pi_169147197
Vooral dat, vandaar mijn vraag over die vergelijking ;)
  zondag 26 februari 2017 @ 10:26:46 #268
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169149711
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:19 schreef greavy het volgende:
Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein?

Ondanks dat ik mij daar ook enorm aan kan storen vraag ik me toch af in hoeverre je dat een hc kan verwijten.

Dwz stuurt zijn werkgever aan op tijdig vertrekken ongeacht de overstappen? Of is het wel de bedoeling dat aansluitingen worden overgenomen. En wie bewaakt die aansluitingen dan. Bepaald de hc dat zelfstandig, wordt hij lokaal geïnstrueerd door bijvoorbeeld een stationschef als zoiets nog bestaat . Of zijn er in dat geval slimme planregels in gebruik door de infrabeheerder. Dus if trein x verlaat binnen marge y dan zet sein trein z later veilig. Van een reisje België jaren terug weet ik nog dat gepubliceerd was op een vertrekstaat hoelang de aansluiting maximaal wacht.

Kortom, ik heb een beperkt inzicht in het werk van de hc en weet niet of je hen een schrijnende achterlicht aansluiting kan verwijten of de oorzaak juist de management en directie laag daarboven is.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 26 februari 2017 @ 11:48:42 #269
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169150680
tl;dr: Wat is belangrijker? IJzer schuiven of self-loading cargo vervoeren? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 februari 2017 @ 12:19:57 #270
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169151228
Geen idee, maar als je her en der de verhalen leest, dan gaan je nekharen af en toe recht overeind staan.

Zo mag een Thalys met +12 in noordelijke richting nog voor op een op tijd rijdende IC Direct die uit Breda komt. Die moet dus op de vrije baan wachten op zijn beurt op de HSL. Dat ding had de Thalys tot Rotterdam niet in de weg gezeten, maar nu houdt die wachtende trein de boel op en zorgt voor file op het spoor ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 februari 2017 @ 12:29:07 #271
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169151426
quote:
14s.gif Op zondag 26 februari 2017 11:48 schreef Dr_Flash het volgende:
tl;dr: Wat is belangrijker? IJzer schuiven of self-loading cargo vervoeren? :)
Belangrijkst is de vinger op de oorzaak te leggen van dit klanthatende fenomeen. Zodat je de verantwoordelijke hierop kan aanspreken.

Ik heb moeite met roeptoeteren dat het zonder meer aan de hc ligt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zondag 26 februari 2017 @ 12:45:07 #272
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169151766
Oh, en ik heb ook antwoord via iemand die planning doet bij NS over de kwestie overstappen in Roosendaal:
De trein vanuit Roosendaal naar Zwolle mag misschien 1, 2 minuten wachten. Meer niet. Dit is op initiatief van de HC. Vanuit de Bijsturing of Treindienstleider zal dit niet snel geadviseerd worden vanwege conflicten met andere treinen.
Nog later vertrekken, betekent dat de IC uit Zwolle náár Roosendaal ook vertraging krijgt omdat die voor een rood sein loopt bij Roosendaal: Deze moet namelijk 6 minuten na vertrek van de IC richting Zwolle arriveren. De treinen komen elkaar net buiten Roosendaal al tegen.
Om die reden heeft deze Intercity ook een langere stop in Breda gekregen in beide richtingen. Eerder uit Breda richting Roosendaal betekent ook voor een rood sein komen bij Roosendaal. Eerder uit Breda richting Tilburg kan ook niet, omdat dit conflicteert met andere treinen.
  zondag 26 februari 2017 @ 12:54:57 #273
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169151984
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 10:26 schreef Eix het volgende:

[..]

Ondanks dat ik mij daar ook enorm aan kan storen vraag ik me toch af in hoeverre je dat een hc kan verwijten.

Dwz stuurt zijn werkgever aan op tijdig vertrekken ongeacht de overstappen? Of is het wel de bedoeling dat aansluitingen worden overgenomen. En wie bewaakt die aansluitingen dan. Bepaald de hc dat zelfstandig, wordt hij lokaal geïnstrueerd door bijvoorbeeld een stationschef als zoiets nog bestaat . Of zijn er in dat geval slimme planregels in gebruik door de infrabeheerder. Dus if trein x verlaat binnen marge y dan zet sein trein z later veilig. Van een reisje België jaren terug weet ik nog dat gepubliceerd was op een vertrekstaat hoelang de aansluiting maximaal wacht.

Kortom, ik heb een beperkt inzicht in het werk van de hc en weet niet of je hen een schrijnende achterlicht aansluiting kan verwijten of de oorzaak juist de management en directie laag daarboven is.
In Nederland wordt er niet vaak meer gewacht. En zonder instructies van de Knoco (Knooppuntcontroller), TRDL of Bijsturing doet een HC dat vaak ook niet of hij moet zeker weten dat het wel kan. Situatie Roosendaal is dus ergens een conflicterend punt, omdat de trein uit Zeeland met regelmaat 2, 3 minuten vertraging heeft. Maar eigenlijk mag de aansluitende trein dus eigenlijk ook niet wachten, maar als je de goede HC treft wacht die dan wel 2 minuten.

Zie je dus ook veel in Amersfoort: De 'overstapknoop' gaat vaak de mist in, omdat de ene trein 3 minuten vertraging heeft. Komt jou trein binnen, sluit de trein recht aan de overzijde zijn deuren.
  zondag 26 februari 2017 @ 12:56:15 #274
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169152012
En inderdaad, in België zijn er veel lijnen waar de maximale wachttijd van bepaalde overstappen is. Maar niet in gewest Brussel of Antwerpen Centraal/Berchem, daar mag niet gewacht worden.
pi_169152390
https://twitter.com/addezwart/status/835796801764605953

Ze hebben een nieuwe VIRM al met graffiti te pakken gehad
  zondag 26 februari 2017 @ 14:44:28 #276
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_169154049
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 13:13 schreef b2py het volgende:
https://twitter.com/addezwart/status/835796801764605953

Ze hebben een nieuwe VIRM al met graffiti te pakken gehad
Afschieten dit tuig.
En Haarlem beter beveiligen, wat dat is er amper daar.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
  maandag 27 februari 2017 @ 09:53:15 #277
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169172954
Qua vroegboeken: Brussel-Praag is goedkoper dan Brussel-Frankfurt. Brussel-Praag is ¤21 op een paar ritten. Brussel-Frankfurt ¤29. Eerstgenoemde moet je wel via de Eshop van de Tsjechische spoorwegen boeken, en dan heb je dezefde trein tussen Brussel en Frankfurt.

Net als een enkeltje Berlijn-Budapest goedkoper is als je het in Hongarije koopt ipv Duitsland oid.

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 27-02-2017 10:04:38 ]
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 27 februari 2017 @ 11:08:01 #278
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169174050
Gefeliciteerd met je verjaardag Duvel *O* :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 27 februari 2017 @ 11:21:42 #279
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169174246
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 14:44 schreef Zelfscanner het volgende:

[..]

Afschieten dit tuig.
En Haarlem beter beveiligen, wat dat is er amper daar.
Die stond er zaterdagmiddag al zo bij.
pi_169174445
Tip: Als je via Cheb selecteert zijn er voor 21 euro enkeltjes Brussel - Praag en v.v. te krijgen via de Tsjechische spoorwegen, ook als je kort dag nog wil reizen. :)
pi_169174454
O ik zie net dat Greavy mij voor was :')
pi_169174487
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 09:53 schreef greavy het volgende:
Qua vroegboeken: Brussel-Praag is goedkoper dan Brussel-Frankfurt. Brussel-Praag is ¤21 op een paar ritten. Brussel-Frankfurt ¤29. Eerstgenoemde moet je wel via de Eshop van de Tsjechische spoorwegen boeken, en dan heb je dezefde trein tussen Brussel en Frankfurt.

Net als een enkeltje Berlijn-Budapest goedkoper is als je het in Hongarije koopt ipv Duitsland oid.
SEAT 61 volger :P

Ik heb er zelf maar ff een tripje Tsjechië tegenaan gegooid. Zaterdagochtend vanaf Eindhoven voor 15 euro vliegen naar Brno, doortuffen naar Praag voor een avondje bier en zondagochtend vroeg terug. Ik ga wel uitstappen in Aken of Luik want via Brussel terug naar NL duurt mij te lang.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2017 11:39:49 ]
pi_169174504
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:45 schreef greavy het volgende:
Oh, en ik heb ook antwoord via iemand die planning doet bij NS over de kwestie overstappen in Roosendaal:
De trein vanuit Roosendaal naar Zwolle mag misschien 1, 2 minuten wachten. Meer niet. Dit is op initiatief van de HC. Vanuit de Bijsturing of Treindienstleider zal dit niet snel geadviseerd worden vanwege conflicten met andere treinen.
Nog later vertrekken, betekent dat de IC uit Zwolle náár Roosendaal ook vertraging krijgt omdat die voor een rood sein loopt bij Roosendaal: Deze moet namelijk 6 minuten na vertrek van de IC richting Zwolle arriveren. De treinen komen elkaar net buiten Roosendaal al tegen.
Om die reden heeft deze Intercity ook een langere stop in Breda gekregen in beide richtingen. Eerder uit Breda richting Roosendaal betekent ook voor een rood sein komen bij Roosendaal. Eerder uit Breda richting Tilburg kan ook niet, omdat dit conflicteert met andere treinen.
Conclusie: het is een kutdienstregeling ^O^ .
pi_169174808
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 09:53 schreef greavy het volgende:
Qua vroegboeken: Brussel-Praag is goedkoper dan Brussel-Frankfurt. Brussel-Praag is ¤21 op een paar ritten. Brussel-Frankfurt ¤29. Eerstgenoemde moet je wel via de Eshop van de Tsjechische spoorwegen boeken, en dan heb je dezefde trein tussen Brussel en Frankfurt.

Net als een enkeltje Berlijn-Budapest goedkoper is als je het in Hongarije koopt ipv Duitsland oid.
Rij je dan zelfde traject of?
pi_169174834
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 11:57 schreef b2py het volgende:

[..]

Rij je dan zelfde traject of?
:Y Over Nurnberg en Frankfurt
  maandag 27 februari 2017 @ 12:05:09 #286
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169174907
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 11:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Conclusie: het is een kutdienstregeling ^O^ .
Of er zijn te weinig perrons in Roosendaal.
  maandag 27 februari 2017 @ 12:15:06 #287
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_169175066
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 11:21 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Die stond er zaterdagmiddag al zo bij.
Maar vrijdag nog niet :P
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_169175110
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 12:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Of er zijn te weinig perrons in Roosendaal.
Of er is een stuk enkelspoor wat dubbelspoor hoort te zijn.
Bier.
  maandag 27 februari 2017 @ 12:22:12 #289
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169175191
Toevallig vanaf het inrijdsein tot langs het perron. Do the math.
  maandag 27 februari 2017 @ 12:23:42 #290
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169175225
Wat eventueel ook zou kunnen: Sneller rijden op Breda-Roosendaal v.v. en dan keren op het oude postspoor (49).
pi_169175285
En dan ook de reizigers daar laten in- en uitstappen?
  maandag 27 februari 2017 @ 12:27:15 #292
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169175297
Nee, dat kan dan gewoon op het perron. Alleen krijg je dan op het station meer ruimte.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 februari 2017 @ 12:31:11 #293
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169175374
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wat eventueel ook zou kunnen: Sneller rijden op Breda-Roosendaal v.v. en dan keren op het oude postspoor (49).
Volgens sporenplan is dat spoor niet rechtstreeks vanaf het station bereikbaar.

Sowieso is het station er niet echt op ingericht om treinen ten zuiden van het station te laten keren. Een wissel om in noordelijke richting van spoor 85 op spoor 84 te komen zou iig wel handig zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 februari 2017 @ 12:39:53 #294
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169175483
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wat eventueel ook zou kunnen: Sneller rijden op Breda-Roosendaal v.v. en dan keren op het oude postspoor (49).
Je kunt ook de sprinter uit Dordrecht buiten het station laten keren. Die kan in de 16 minuten keertijd die die trein heeft omgehaald worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169175522
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 12:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Of er zijn te weinig perrons in Roosendaal.
Vorige jaren werkte het prima met precies dezelfde hoeveelheid treinen. Ook nu is er met de huidige perroncapaciteit een makkelijke oplossing: Gooi de Sprinter naar Dordrecht op spoor 1b en gebruik zowel 3a als 3b om de IC naar Zwolle op te vangen. Dat zou je dan zelfs nog kunnen afstemmen op het aankomstperron van de IC van/naar Vlissingen, in plaats van die kansloze schuine perronoversteek die er nu is.
  maandag 27 februari 2017 @ 12:42:25 #296
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169175526
Naar aanleiding van het nieuws van NS over de extra treinen van afgelopen weekend en een discussie op Somda of nu echt al dat matereel gebruikt gaat worden heb ik het volgende op Somda getypt. Wellicht hier ook interessant voor een verdere discussie.
quote:
Op zich is de discussie of al dat materieel echt nodig zal zijn ook niet heel interessant.. De tijd zal het leren. Maar iedere vorm van extra materieel zal ingezet moeten worden en dat is nu juist een grote uitdaging want het spoor is de afgelopen jaren steeds voller geworden en je kunt aan de dienstregeling van een aantal treinseries zien dat ze van knelpunt naar knelpunt rijden. Om de capaciteit uit te kunnen breiden moet dat anders.

De grote uitdaging zit eigenlijk niet eens op de PHS-corridors en OV-SAAL, daar zijn al plannen voor, maar veel meer op de drukke trajecten daaromheen. Denk aan Apeldoorn/Zwolle-Utrecht, de Oude lijn en Utrecht-Gouda-Den Haag/Rotterdam. Op deze trajecten rijden veel treinen al op het maximum van de capaciteit die soms door de lengte van 340 meter wordt bepaald en soms door de spooropstelling in Amsterdam, Utrecht of Deventer. Het laat zich raden dat daar óf meer treinen moeten gaan rijden of dat de laatste treinen verlengd zouden moeten worden. Op de meeste trajecten gaat dat wel goed maar een aantal stations zoals Leiden, Utrecht Centraal, Apeldoorn/Deventer en de drie stations in Den Haag leidt dat tot serieuze problemen.

In dat kader is het verhaal van van Boxtel niet zo gek: Hoe groot de groei daadwerkelijk wordt, 10 % of 30 %, we lopen tegen grenzen aan. Welk moment is beter om dat aan te geven dan tijdens de verkiezingen zodat de partijen daar beloften aan kunnen koppelen die ze meenemen aan de onderhandelingstafel?

Of de oude treinen bij de komst van de nieuwe nou wel of niet aan de kant gaan is qua nieuwswaarde niet zo interessant. Daarnaast valt dat op dit moment ook erg lastig te voorspellen. Wel is het goed om vanuit NS het verhaal "Wij doen alles, nu zijn jullie aan de beurt" nu te vertellen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 februari 2017 @ 12:49:58 #297
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169175671
Goed punt wordt daar gemaakt. De grenzen op een aantal trajecten zijn wel bereikt.

Voorbeeldje is Leiden - Utrecht Centraal. Eigenlijk zou je daar in de spitsuren het beste kunnen gaan rijden met 10 tot 12 bakken enkeldeks als vier treinen per uur niet lukt, maar de bottleneck hiervoor is de perronlengte op de diverse stations met Leiden als grootste uitdaging en hoe lang is het keerspoor in Utrecht eigenlijk?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169175735
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
En dat heeft een simpele reden: HC's zijn niet bevoegd een aansluiting over te nemen tenzij de treindienstleider daar opdracht voor geeft. Staat zo in het handboek HC.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 februari 2017 @ 12:59:37 #299
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169175821
En goed punt Klaasje, dat je op Somda in een volgende post duidelijk maakt: de capaciteit van de stations is niet altijd toereikend voor de hoeveelheid treinen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 februari 2017 @ 13:03:32 #300
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169175905
Dat was naar aanleiding van een discussie met veel te veel details. Die gaan we hier hopelijk niet krijgen.
pi_169176049
Nu is het genoeg geweest. Ik sluit deze topic. Je kan je vervoegen in een nieuw deel. Gezeik altijd, stelletje kinderen.
Bier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')