abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 18:50:43 #251
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169139499
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:19 schreef greavy het volgende:
Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein?
Trein uit Zeeland vanochtend kwam aan met +3 in Roosendaal. Aansluitende trein naar Breda-Zwolle met een crossplatform overstap van 3 minuten (oké, je moet van 4B naar 3A). Trein rijdt punctueel weg, maar komt vervolgens -3 binnen in Breda en staat daar dus 8 ipv 5 minuten te kamperen. Ik stond in Breda op een maatje te wachten die uit Bergen op Zoom moest komen.
Beetje jammer weer....
Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 25 februari 2017 @ 18:55:33 #252
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169139580
ja, maar als ze al die ongeschikten eruit moeten gooien kunnen ze de tent helemaal wel sluiten :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 25 februari 2017 @ 18:56:04 #253
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_169139589
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 17:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Ja, als je heel veel geld teveel hebt, het is hier Utrecht PSM, niet Friesland.

Er is wel grond bij Lunetten, tussen de sporen maar daar rijdt straks een tram doorheen, misschien ondergronds, onder eigen NS-grond? Of erboven, of zeg ik nu iets raars?

Net zoals in Stuttgart doen, die hele zooi onder de grond stoppen bij CS.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:03:34 #254
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169139705
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
Net als 2 tot 4 minuten te vroeg vertrekken. Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden. Conducteur fluit dan gewoon nadat iedereen in- en uitgestapt is, en vertrekt weer. Je zal maar een beetje aan de late kant zijn, en dan zie je dus je trein -2 of -3 wegrijden |:(
pi_169139903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden.
waarom alleen in de weekenden?
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:18:11 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169139987
Doordeweeks zitten die dingen natuurlijk ramvol studenten en forenzen waardoor een haltering drie keer zo lang duurt, of er zit een IC voor die om dezelfde reden licht vertraagd is?
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:22:26 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169140068
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:14 schreef Salatrel het volgende:

[..]

waarom alleen in de weekenden?
Doordeweeks hebben ik en moeder daar weinig ervaringen mee. De ervaringen die moeder heeft, is dat de trein dan langere halteringen nodig heeft, dus ook minder 'te vroeg' rijdt. Of het dan niet gebeurt, weet ik dus niet zeker te zeggen.
pi_169141304
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 17:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Jij hebt die herrie om verbreding A27 gemist he? :D
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 20:22:37 #259
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169141368
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 20:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Jij hebt die herrie om verbreding A27 gemist he? :D
Weg met die verbreding :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_169143424
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Net als 2 tot 4 minuten te vroeg vertrekken. Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden. Conducteur fluit dan gewoon nadat iedereen in- en uitgestapt is, en vertrekt weer. Je zal maar een beetje aan de late kant zijn, en dan zie je dus je trein -2 of -3 wegrijden |:(
Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
pi_169143665
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 21:52 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Waarom is dat eigenlijk?

Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 22:09:35 #262
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169143836
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:02 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk?

Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Je kan niet altijd zomaar een minuut later weg, er zijn ook nog andere treinen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169143917
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:02 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk?

Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Zodat de trein op tijd van vertrek ook daadwerkelijk klaar is om te vertrekken, met gesloten deuren en al.
Voor wat de soms erg ruime wachttijden betreft dat kan diverse oorzaken hebben. Denk aan het wachten op aansluitingen uit andere richtingen, intercity's die voorrang krijgen op sprinters, trajecten die krap liggen (bottlenecks) en niet meer verkeer op dat moment kunnen verwerken etc.
De sprinter tussen Arnhem en Deurne spant wat dat betreft trouwens de kroon, met maar liefst 20 minuten wachttijd op Den Bosch :+ al is het op papier wel een ander serienummer, maargoed dat is de sprinter tussen Uitgeest en Rhenen ook (te Amsterdam wijzigt het nummer) en die heeft aldaar dan maar slechts enkele minuten wachttijd.
  Redactie Sport zaterdag 25 februari 2017 @ 22:49:18 #264
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_169144771
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 21:52 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Heb het wel eens meegemaakt met een sprinter Driebergen-Arnhem bij werkzaamheden: -2 bij vertrek uit Oosterbeek.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 25 februari 2017 @ 23:58:47 #265
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169146112
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 13:21 schreef Goverman het volgende:

[..]

- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling)
- lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)

Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).

Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).

Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...

Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).

Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.

Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector :)
Op zichzelf kan je een dubbeldekstrein heel goed zo ontwerpen dat de halteertijden behoorlijk kort kan houden. Maar dan moet dat wel met een gelijkvloerse instap en veel deuren. Daar zijn concepten voor beschikbaar. Toch is dat in het sprintersegment niet altijd een even goede oplossing onderandere omdat de deurbreedte van een trein niet af hoeft te nemen maar de verdeling van de deuren inderdaad ongunstiger wordt.

Momenteel is het verschil tussen het vertrekproces bij de regionalen en bij NS groter dan het verschil in halteertijd bij dubbeldeks (DDAR/DDZ) ten opzichte van enkeldeks met een gelijkvloerse instap (SLT/FLIRT). Voor een kortere halteertijd is het aanpassen van het vertrekproces effectiever dan het kiezen voor enkeldeks materieel.
  zondag 26 februari 2017 @ 00:50:53 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_169147023
Wat misschien ook nog wel meespeelt is dat bij NS het vertrekproces afhangt van de conducteur, terwijl de regionalen alleen een machinist op de trein hebben zitten die het in z'n eentje kan doen?
pi_169147197
Vooral dat, vandaar mijn vraag over die vergelijking ;)
  zondag 26 februari 2017 @ 10:26:46 #268
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169149711
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:19 schreef greavy het volgende:
Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein?

Ondanks dat ik mij daar ook enorm aan kan storen vraag ik me toch af in hoeverre je dat een hc kan verwijten.

Dwz stuurt zijn werkgever aan op tijdig vertrekken ongeacht de overstappen? Of is het wel de bedoeling dat aansluitingen worden overgenomen. En wie bewaakt die aansluitingen dan. Bepaald de hc dat zelfstandig, wordt hij lokaal geïnstrueerd door bijvoorbeeld een stationschef als zoiets nog bestaat . Of zijn er in dat geval slimme planregels in gebruik door de infrabeheerder. Dus if trein x verlaat binnen marge y dan zet sein trein z later veilig. Van een reisje België jaren terug weet ik nog dat gepubliceerd was op een vertrekstaat hoelang de aansluiting maximaal wacht.

Kortom, ik heb een beperkt inzicht in het werk van de hc en weet niet of je hen een schrijnende achterlicht aansluiting kan verwijten of de oorzaak juist de management en directie laag daarboven is.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 26 februari 2017 @ 11:48:42 #269
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_169150680
tl;dr: Wat is belangrijker? IJzer schuiven of self-loading cargo vervoeren? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 februari 2017 @ 12:19:57 #270
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169151228
Geen idee, maar als je her en der de verhalen leest, dan gaan je nekharen af en toe recht overeind staan.

Zo mag een Thalys met +12 in noordelijke richting nog voor op een op tijd rijdende IC Direct die uit Breda komt. Die moet dus op de vrije baan wachten op zijn beurt op de HSL. Dat ding had de Thalys tot Rotterdam niet in de weg gezeten, maar nu houdt die wachtende trein de boel op en zorgt voor file op het spoor ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 februari 2017 @ 12:29:07 #271
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_169151426
quote:
14s.gif Op zondag 26 februari 2017 11:48 schreef Dr_Flash het volgende:
tl;dr: Wat is belangrijker? IJzer schuiven of self-loading cargo vervoeren? :)
Belangrijkst is de vinger op de oorzaak te leggen van dit klanthatende fenomeen. Zodat je de verantwoordelijke hierop kan aanspreken.

Ik heb moeite met roeptoeteren dat het zonder meer aan de hc ligt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zondag 26 februari 2017 @ 12:45:07 #272
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169151766
Oh, en ik heb ook antwoord via iemand die planning doet bij NS over de kwestie overstappen in Roosendaal:
De trein vanuit Roosendaal naar Zwolle mag misschien 1, 2 minuten wachten. Meer niet. Dit is op initiatief van de HC. Vanuit de Bijsturing of Treindienstleider zal dit niet snel geadviseerd worden vanwege conflicten met andere treinen.
Nog later vertrekken, betekent dat de IC uit Zwolle náár Roosendaal ook vertraging krijgt omdat die voor een rood sein loopt bij Roosendaal: Deze moet namelijk 6 minuten na vertrek van de IC richting Zwolle arriveren. De treinen komen elkaar net buiten Roosendaal al tegen.
Om die reden heeft deze Intercity ook een langere stop in Breda gekregen in beide richtingen. Eerder uit Breda richting Roosendaal betekent ook voor een rood sein komen bij Roosendaal. Eerder uit Breda richting Tilburg kan ook niet, omdat dit conflicteert met andere treinen.
  zondag 26 februari 2017 @ 12:54:57 #273
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169151984
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 10:26 schreef Eix het volgende:

[..]

Ondanks dat ik mij daar ook enorm aan kan storen vraag ik me toch af in hoeverre je dat een hc kan verwijten.

Dwz stuurt zijn werkgever aan op tijdig vertrekken ongeacht de overstappen? Of is het wel de bedoeling dat aansluitingen worden overgenomen. En wie bewaakt die aansluitingen dan. Bepaald de hc dat zelfstandig, wordt hij lokaal geïnstrueerd door bijvoorbeeld een stationschef als zoiets nog bestaat . Of zijn er in dat geval slimme planregels in gebruik door de infrabeheerder. Dus if trein x verlaat binnen marge y dan zet sein trein z later veilig. Van een reisje België jaren terug weet ik nog dat gepubliceerd was op een vertrekstaat hoelang de aansluiting maximaal wacht.

Kortom, ik heb een beperkt inzicht in het werk van de hc en weet niet of je hen een schrijnende achterlicht aansluiting kan verwijten of de oorzaak juist de management en directie laag daarboven is.
In Nederland wordt er niet vaak meer gewacht. En zonder instructies van de Knoco (Knooppuntcontroller), TRDL of Bijsturing doet een HC dat vaak ook niet of hij moet zeker weten dat het wel kan. Situatie Roosendaal is dus ergens een conflicterend punt, omdat de trein uit Zeeland met regelmaat 2, 3 minuten vertraging heeft. Maar eigenlijk mag de aansluitende trein dus eigenlijk ook niet wachten, maar als je de goede HC treft wacht die dan wel 2 minuten.

Zie je dus ook veel in Amersfoort: De 'overstapknoop' gaat vaak de mist in, omdat de ene trein 3 minuten vertraging heeft. Komt jou trein binnen, sluit de trein recht aan de overzijde zijn deuren.
  zondag 26 februari 2017 @ 12:56:15 #274
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_169152012
En inderdaad, in België zijn er veel lijnen waar de maximale wachttijd van bepaalde overstappen is. Maar niet in gewest Brussel of Antwerpen Centraal/Berchem, daar mag niet gewacht worden.
pi_169152390
https://twitter.com/addezwart/status/835796801764605953

Ze hebben een nieuwe VIRM al met graffiti te pakken gehad
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')