abonnement Unibet Coolblue
pi_168826130
Aangezien ik wat tegenstrijdige berichten krijg, graag even jullie advies/mening. Binnenkort krijgen wij een nieuw kunststof kozijn in de badkamer. Deze badkamer is al voorzien van een automatisch afzuiging/mechanische ventilatie. Is het dan nog nodig om het raam te voorzien van een ventilatierooster? klopt het dat je beter een rooster aan de onderkant van je badkamerdeur kunt plaatsen waardoor er opgewarmde lucht uit de eigen woning kan worden aangezogen?
pi_168826201
Ja dat laatste is beter de algemene ventilatie, dan wordt de slaapkamerlucht beter ververst, via de badkamerafzuiging. Je kan je raam open zetten tijdens het douchen.
.
pi_168826318
Heb je geen kier aan de onder kant van de deur?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_168826616
Ja hoor daar zit ook wel een kier. Gaat er mij net name om of een rooster in het raam nodig is als er al mechanische ventialatie aanwezig is.
pi_168826646
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:24 schreef Fer het volgende:
Ja dat laatste is beter de algemene ventilatie, dan wordt de slaapkamerlucht beter ververst, via de badkamerafzuiging. Je kan je raam open zetten tijdens het douchen.
Slaapkamer staat hier los van. Het gaat om de ventilatie in de badkamer die grenst aan de overloop.
  zaterdag 11 februari 2017 @ 15:55:41 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_168826784
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:47 schreef zozozozo het volgende:
Ja hoor daar zit ook wel een kier. Gaat er mij net name om of een rooster in het raam nodig is als er al mechanische ventialatie aanwezig is.
Als die kier minder dan 2,5 centimeter is, is pas een rooster nodig. Anders niet.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_168827061
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:48 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Slaapkamer staat hier los van. Het gaat om de ventilatie in de badkamer die grenst aan de overloop.
In de meeste woning in Nederland hebben de slaapkamers roosters waar verse lucht binnenkomt. Die gebruikte lucht stroomt dan via de overloop naar de keuken/badkamer waar een mechanische afzuiging het naar buiten zuigt/blaast. Dus in veel gevallen is een gleuf onder de deur voldoende hiervoor.

Je moet in totale luchtstromen denken.
.
pi_168827337
je hebt al een ventilatie in je badkamer :) waarom zou je er dan in je raam nog eentje willen ?:)
pies on joe toe
pi_168827552
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 16:26 schreef bonke het volgende:
je hebt al een ventilatie in je badkamer :) waarom zou je er dan in je raam nog eentje willen ?:)
Dat leek mij ook maar ik kreeg tegenstrijdige adviezen. Vandaar dit topic
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 17:24:52 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168828291
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 16:08 schreef Fer het volgende:

[..]

In de meeste woning in Nederland hebben de slaapkamers roosters waar verse lucht binnenkomt. Die gebruikte lucht stroomt dan via de overloop naar de keuken/badkamer waar een mechanische afzuiging het naar buiten zuigt/blaast. Dus in veel gevallen is een gleuf onder de deur voldoende hiervoor.

Je moet in totale luchtstromen denken.
Maar er zijn ook (vooral wat oudere) woningen die de badkamer op de begane grond beneden hebben zitten ;)
pi_168831314
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 16:26 schreef bonke het volgende:
je hebt al een ventilatie in je badkamer :) waarom zou je er dan in je raam nog eentje willen ?:)
Denkfoutje.
Er is mechanische afzuiging.
In slankie termen, wat er niet bij komt, kan er ook niet uit.
Dus ventilatie via een kier onder de deur zodat via overloop en andere slaapkamers geventileerd kan worden, hoe dan ook ergens moet er toevoer aanwezig zijn, hetzij in het raam van de badkamer, hetzij via roosters slaapkamerramen of dergelijke.
  zaterdag 11 februari 2017 @ 21:59:01 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168836851
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 16:39 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Dat leek mij ook maar ik kreeg tegenstrijdige adviezen. Vandaar dit topic
Het probleem van topics op Fok! is dat dat alleen maar meer tegenstrijdige adviezen oplevert.
Dat is het nadeel van de onderwerpen isolatie & ventilatie. Iedereen roept wat anders. Wat bij mij het in dat geval het beste werkt is goed nadenken wat je het meest logisch klinkt en dat doen :) .
pi_168838401
Moet zeggen dat ik tot nu toe iedereen wel redelijk eensgezind vindt. Er is niemand die er stellig van overtuigd is dat er beslist een rooster in het raam moet
pi_168838452
Ventilatie bestaat uit aanvoer van verse lucht en afvoer van oude lucht.

In de meeste huizen vind je alleen ventielen van de mechanische ventilatie in de badkamer, keuken en het toilet. En eventueel nog op zolder of in de bijkeuken.

De roosters zijn bij de bouw dan zo geplaatst dat verse lucht binnen kan stromen in de woonkamer en slaapkamer(s) en via kieren onder de deur of roosters in de deur uiteindelijk wordt afgezogen in 1 van de vochtige ruimtes.

Voordeel 1: in de verblijfsruimtes komt echt verse lucht binnen.
Voordeel 2: in de badkamer en het toilet komt geen koude buitenlucht binnen waardoor je je blote billen daar niet aan bloot hoeft te stellen.

Aanbrengen van extra roosters is af te raden, omdat dit de ventilatie van andere ruimtes flink nadelig zal beïnvloeden. De lucht die in de badkamer wordt afgezogen, wordt immers via de makkelijkste weg weer aangevuld. Dus via het nieuwe rooster in het badkamer raam, in plaats van de omweg via slaapkamers en overloop.
pi_168843052
Geen rooster in badkamerraam dus idd.

Alleen bij douchen evt. raam open zetten en daarna weer dicht. Toevoer moet vanuit woonruimtes komen.
Eerst denken, dan typen
pi_168843471
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 16:08 schreef Fer het volgende:

[..]

In de meeste woning in Nederland hebben de slaapkamers roosters waar verse lucht binnenkomt. Die gebruikte lucht stroomt dan via de overloop naar de keuken/badkamer waar een mechanische afzuiging het naar buiten zuigt/blaast. Dus in veel gevallen is een gleuf onder de deur voldoende hiervoor.

Je moet in totale luchtstromen denken.
Mooi niet dus, die als de aangevoerde lucht koud is gaat die naar onderen en de warme is dan boven!
pi_168843501
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 22:39 schreef zozozozo het volgende:
Moet zeggen dat ik tot nu toe iedereen wel redelijk eensgezind vindt. Er is niemand die er stellig van overtuigd is dat er beslist een rooster in het raam moet
Als jij nou geen problemen hebt niet doen dus, je gooit het door elkaar als wel, de luchtstroom.

Waarom denk jij dat die kier onderaan de deur zitten doet?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2017 01:43:15 ]
pi_168843504
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 22:39 schreef zozozozo het volgende:
Moet zeggen dat ik tot nu toe iedereen wel redelijk eensgezind vindt. Er is niemand die er stellig van overtuigd is dat er beslist een rooster in het raam moet
Is het je eigen huis of huur?
(Betaal jij de kozijnen of de eigenaar)
dag
pi_168845425
Ben zelf eigenaar. Maar goed voor mij is het duidelijk: geen rooster!
pi_168845825
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 08:59 schreef zozozozo het volgende:
Ben zelf eigenaar. Maar goed voor mij is het duidelijk: geen rooster!
Het oude kozijn had dat dubbel glas en was het tocht dicht?
pi_168848885
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het oude kozijn had dat dubbel glas en was het tocht dicht?
Ja dat had ook dubbel glas en was tocht dicht
pi_168849577
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:47 schreef zozozozo het volgende:
Ja hoor daar zit ook wel een kier. Gaat er mij net name om of een rooster in het raam nodig is als er al mechanische ventialatie aanwezig is.
Als er voldoende lucht uit de woning (i.d.d. beter dan koude buitenlucht) onder die deur doorstroomt, is dat prima in orde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168849599
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 17:24 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar er zijn ook (vooral wat oudere) woningen die de badkamer op de begane grond beneden hebben zitten ;)
Zoals wij dat hebben. Dan komt de lucht uit de keuken......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168850235
Fokkers bedankt! ik weet genoeg!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')