abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zondag 31 december 2017 @ 15:29:32 #101
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_176193372
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 13:50 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik heb deze keer wel 1x proefgebakken een maand geleden om te zien of dit overnacht rijzen zou werken, dat werkt (voorheen was het 2x 30 minuten in een warme omgeving).
En ik bak gewoon binnen zoals elk jaar, met nieuwe arachideolie, dan stinkt het echt niet. Ik begin meestal bakken tijdens de Top 2000 a gogo, maar denk dit jaar ietsje eerder, we willen nog wat oliebollen naar iemand toebrengen ;)

Mijn recept heeft 1% zout ten opzichte van het meel. Ik maak sowieso alleen kleine batches van 500g meel, dus 5g zout.
We hadden dit jaar best veel "valappelen" in de tuin, appels die te vroeg van de boom vielen door storm, die zitten in de krentenbollen, samen met krenten, rozijnen, sultana's, sinaasappelschil en citroenschil.
De krenten/rozijnen heb ik laten wellen in een mix van whisky, doppelkorn en obstwasser. Op de appels heb ik way ceylonkaneel gestrooid voor ik ze in het deeg verwerkte.

Goed man, klikt echt goed met al die verfijnde toevoegingen en smaakjes. Dat zijn geen oliebollen meer dat zijn sterrenbollen. De mijn zijn ook gelukt, net klaar, nu op weg naar wat eenzame ouderen om ze een schaaltje te brengen en wat te kletsen. Succes allemaal! :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  zondag 31 december 2017 @ 15:54:26 #102
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_176194206
Dankjewel! Had na 't plaatsen ook bedacht om t deeg in meerdere partijen te maken
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_176194227
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 15:29 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Goed man, klikt echt goed met al die verfijnde toevoegingen en smaakjes. Dat zijn geen oliebollen meer dat zijn sterrenbollen. De mijn zijn ook gelukt, net klaar, nu op weg naar wat eenzame ouderen om ze een schaaltje te brengen en wat te kletsen. Succes allemaal! :)
Haha dank je, ik experimenteer graag met granen, texturen en smaken. Dingen met alleen witte tarwebloem heb ik al heel lang niet meer gemaakt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 31 december 2017 @ 16:00:44 #104
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176194378
Hier een klassiek recept, en mijn eigen vulling.
Ik bak jaarlijks, sinds ik een jaar of 16 was. Het is meer een gebak-bollete dan een boterhambol.

540.jpg

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be.”
  zondag 31 december 2017 @ 16:03:37 #105
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176194460
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 13:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Gaat prima. Had wel iets zouter gemogen naar mijn mening (m'n zout voelde wat klammig. Recept zei 20g zout, das teveel, nu 17g gedaan, deel daarvan is natuurlijk vocht)

Ik heb van 3kg bloem meel gemaakt. Steeds 1kg in een emmer, heb nu 2,5kg emmer verwerkt.
Hier exact 0 gram zout, en echt niemand van de vele proevers klaagt over smaak of gebrek aan zout.
“I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be.”
pi_176195183
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 16:00 schreef fietsie het volgende:
Hier een klassiek recept, en mijn eigen vulling.
Ik bak jaarlijks, sinds ik een jaar of 16 was. Het is meer een gebak-bollete dan een boterhambol.

Gebak bolletje als in waar die hele grote gaten in zitten? Die krijg je door een vochtiger deeg te hebben en niet door te scheppen voor het bakken. Nadeel van zo'n deeg is dat je oliebollen heel erg veel vetter worden, in al die grote gaten zit dan vet en niet te weinig ook.

Het is geheel naar smaak natuurlijk, van mij mag hij wat minder vet van binnen, dan heb je wel een iets dichtere structuur. Maar om dat nou gelijk brood te noemen, dan moeten ze nog wel een heel stuk droger zijn wat mij betreft.
  zondag 31 december 2017 @ 16:26:51 #107
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176195247
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 16:24 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Gebak bolletje als in waar die hele grote gaten in zitten? Die krijg je door een vochtiger deeg te hebben en niet door te scheppen voor het bakken. Nadeel van zo'n deeg is dat je oliebollen heel erg veel vetter worden, in al die grote gaten zit dan vet en niet te weinig ook.

Het is geheel naar smaak natuurlijk, van mij mag hij wat minder vet van binnen, dan heb je wel een iets dichtere structuur. Maar om dat nou gelijk brood te noemen, dan moeten ze nog wel een heel stuk droger zijn wat mij betreft.
Neuh je krijgt er geen olie uitgeknepen; maar met die van bv mijn opa kon je de ramen ingooien, zo zwaar.
pi_176200719
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 16:26 schreef fietsie het volgende:

[..]

Neuh je krijgt er geen olie uitgeknepen; maar met die van bv mijn opa kon je de ramen ingooien, zo zwaar.
De gulden middenweg dus ;)
  maandag 1 januari 2018 @ 21:41:28 #109
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_176224435
Hier is het ook weer helemaal goedgekomen met de bollen.
Dit jaar maar weer gewoon m'n vertrouwde recept met soezendeeg erdoor gebruikt.
Lekker luchtige bollen.

Gelukkig nieuwjaar iedereen *O*
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')