abonnement Unibet Coolblue
pi_166775014
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De meeste plaatjes in dit topic zijn gewoon van zwarte pieten............oh wacht, laat maar _O-
Die een middelvinger opsteken gericht aan de haters. Nee, da's constructief.

Ik vraag me toch af hoe ver die aggressie kan/mag gaan voordat we hier zeggen "Yep, ziek".
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166775050
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die een middelvinger opsteken gericht aan de haters. Nee, da's constructief.
Als er 1 groep niet constructief is, dan zijn het wel de pietenhaters.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166775078
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als er 1 groep niet constructief is, dan zijn het wel de pietenhaters.
Ja, de pietliefhebbers zijn hier al 70 topicdelen bezig met een nette constructieve inhoudelijke discussie. Sure.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166775087
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als er 1 groep niet constructief is, dan zijn het wel de pietenhaters.
Lekker wijzen met dat vingertje.
wooblabalurg
  zondag 20 november 2016 @ 16:25:25 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166780386
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, de pietliefhebbers zijn hier al 70 topicdelen bezig met een nette constructieve inhoudelijke discussie. Sure.
Er wordt hier vooral op het nieuws gereageerd. Het nieuws wordt gedomineerd door de anti-pieten, dus daar krijg je reacties op.
pi_166780410
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2016 16:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er wordt hier vooral op het nieuws gereageerd. Het nieuws wordt gedomineerd door de anti-pieten, dus daar krijg je reacties op.
Er is dan ook duidelijk meer vraag naar nieuws over anti-pieten dan over pro-pieten. Wat dat betreft krijgt men wat men wil.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166780676
Hoe ziet jouw Piet er dan uit?

Mohamed (24) werd al vaker Zwarte Piet genoemd. Meestal zonder slechte bijbedoelingen, maar ook vaak genoeg als scheldwoord.

Na mijn verhaal “Ik ben Zwarte Piet niet!” kreeg ik schouderklopjes, vragen en hoopvolle gesprekken, met af en toe de nodige verwensingen maar ook enorm mooie momenten van mens tot mens. Momenten waarin ik eindelijk in gesprek kon treden met mensen, ongeacht hun mening. Die gesprekken beantwoordden vragen, maar legden ook nieuwe vragen bloot.

“Mohamed, jouw artikel allemaal goed en wel, maar zeg dan hoe Zwarte Piet eruit moet zien als hij niet meer zwart mag zijn, met rode lippen, kroeshaar en gouden oorbellen? “ Een terechte vraag, dus ging ik op zoek naar antwoorden.

In de vraag heb je al een antwoord! Al die kenmerken die je zonet hebt benoemd zijn de restanten van onze koloniale denkbeelden. Hoe zo?

Damn you, marktdenken!

Tijdens een debat in Gent verwees Dr. Bambi Ceuppens, antropologe bij het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, naar intochten van de Sint waar je verschillende soorten Pieten had zonder de bovengenoemde elementen. Het ging er toen voornamelijk om dat men onherkenbaar moest zijn voor de kinderen.

Waar komt onze ééntonige Koloniale Piet dan vandaan? Wel, ons Sinterklaasfeest werd in een commercieel jasje gestoken en daarom moesten ze naar één prototype gaan. Resultaat: Zwarte Piet met de elementen die we de afgelopen veertig jaar kennen.

Velen die in de jaren vijftig, zestig en zeventig Sinterklaas vierden, kunnen nog wel vertellen hoe zowel het verhaal als de Pieten aangepast zijn. Kinderen uit de jaren tachtig en negentig zijn opgegroeid met de commerciële Koloniaal Piet. Ieder vertrekt vanuit de eigen referentiekaders. Daarom is het debat altijd anders, afhankelijk van met wie je het voert.

“Maar Mohamed, als Piet al die koloniale elementen niet mag hebben hoe moet die er dan uitzien?”

Dat is niet aan mij om over te beslissen. We zullen ons daar als maatschappij samen over moeten uitspreken. Net zoals Kerstmis en Pasen zich doorheen de jaren aanpasten aan de maatschappij, zal dat ook met Piet moeten gebeuren.

Maar zullen de kinderen een andere Piet leuk vinden? Eigenlijk willen de kinderen gewoon een vrolijke acrobaat dat hen wat snoepjes geeft, en dat er thuis of op school een warme sfeer wordt gecreëerd. Dat Piet er binnen vier jaar helemaal anders uitziet? Dat overleven ze vast wel. Donkere kinderen en volwassenen daarentegen kunnen weer gewoon zijn, zonder dat bijvoorbeeld kinderen naar hen wijzen als “Mama, kijk! Zwarte Piet”.

Kinderen uit de jaren tachtig en negentig moeten dan gedag zeggen tegen het beeld dat ze hadden. De generatie erop zal gewoon Sinterklaas vieren zonder dat mensen met kroeshaar en een hoog melanine niveau thuis moeten blijven of weer eens een horror december meemaken.
Per laag een gesprek met een knuffel?

“Eind goed al goed?” Neen, dit gaat stapsgewijs. Want iedere koloniale laag waarvan Zwarte Piet van zich kan ontdoen, vergt eerst een zinnig gesprek in Vlaanderen. Dat moeten we absoluut niet uit de weg gaan.

Je zal verbaasd zijn dat de transformatie van Koloniale Piet naar Piet voor mij niet met de snelheid van een TGV moet gaan. Dat is omdat ik weet dat we met gevoelens van mensen bezig zijn. Vele levens zijn opgebouwd aan de warme, liefdevolle en speelse herinneringen aan het Sinterklaasfeest, met Zwarte Piet als spannend hoogtepunt. Wie verwacht dat zijn of haar pijn wordt erkend, moet geduldig zijn. Want iedereen koestert nu eenmaal die jeugdherinneringen!

Stop met het verdelen en heersen!

Het hele Sinterklaasgebeuren is voor alle Belgen en Nederlanders een niet te ontkomen volksfeest, ongeacht hun roots of wat ze er daadwerkelijk van vinden.

In mijn vorig stuk had ik een aantal voorbeelden gegeven hoe ik in een periode van zes maanden, dertig keer “Zwarte Piet” moest aanhoren. Sta mij toe om nogmaals te benadrukken dat de Sinterklaasviering net als Pasen en Kerstmis al veranderde. Dat we het nu opnieuw veranderen, doet geen afbreuk aan traditie. Traditie is namelijk veranderbaar doorheen de tijd. Piet is niet altijd zwart geweest en al zeker niet met rode lippen, gouden oorringen en kroeshaar.

Er zijn verschillende verklaringen waarom dit wel zo is, maar het lijkt mij duidelijk dat we wel degelijk nog met koloniale denkbeelden zitten in onze maatschappij. Hoe beelden we zwarte mensen af? In welke rollen zien we hen “onbewust”? Waarin herkennen we hen? Ik ga hier niet verder op in omdat het me verder zou afleiden van mijn doel: Zwarte Piet ontdoen van zijn koloniale kenmerken. Het vergt de nodige moed om eigen beelden in vraag te stellen zonder afbreuk te doen aan de eigen warme en liefdevolle herinneringen.

In een van de gesprekken zei iemand mij: “Ik zal het Sinterklaas feest met een Zwarte Piet koesteren voor wat het was aan warme momenten, maar ik gun het mijn kinderen niet om te feesten op andermans verdriet! Ik kan het niet, nu dat ik weet hoe donkere Belgen en hun kinderen dit feest ervaren.”

Dit is exact wat zovelen nog mogen inzien. Het gaat niet om Sinterklaas verbieden of een cultuur veranderen. Wij willen als Belgen enkel stoppen met het kwetsen van onze mede-Belgen. Wij mensen kunnen de moed hebben om koloniale beelden te zetten waar ze thuishoren: in musea en schoolboeken. Want de toekomst is samen en deze toekomst samen behoort aan alle Belgen.

Empathie? Die woont hier niet!

In het debat over Koloniale Piet dat tot nu toe werd gevoerd, mis ik empathie. Terwijl het debat loopt, vergeten mensen met elkaar in gesprek te gaan van mens tot mens, verliezen ze het vermogen om aan de overkant van een gesprekstafel een mens te zien in plaats van een label. Om selectief doof en empathieloos in gesprek te treden met een medemens, moet je hem/haar eerst kunnen demoniseren. Zeg maar zijn of haar vreugde, pijn of verzuchtingen als onbestaande zien of juist hier plezier of ergernis aan beleven.

In de gesprekken met anderen en mijn eigen reflectie daarover, kwam ik tot besef dat alle wegen in dit debat tot nu toe resoluut naar verdeling leiden. De slogans en slagzinnen zijn er steeds op gericht om een krachtige boodschap aan de overkant te geven. Het antwoord is telkens meer polarisatie en nog meer hardheid.

Wat anders proberen?

Mensen die komaf willen maken met Koloniale Piet moeten eerst en vooral van zich laten horen, maar moeten ook geduld hebben. Geduld zodat zij die opgegroeid zijn met Koloniale Piet dit kunnen plaatsen en verwerken.

Je bent geen racist omdat je een feest met racistische elementen viert. Je bent geen racist als je zegt dat Koloniale Piet moet blijven. Wat je wel bent, is iemand die zich blijft vastklampen aan een beeld dat voor vele buitenstaanders, maar ondertussen ook binnenstaanders, aan een update/dekolonisering toe is.

De angst dat jouw kinderen het niet meer leuk zullen vinden, is echt en begrijpelijk. De angst dat “jouw” cultuur/traditie wordt afgepakt is dat ook, maar weet dat de angst voor verandering of dekolonisatie, Koloniale Piet niet kan rechtvaardigen. De kinderen redden het heus wel. En jouw innerlijke kind zal er ook vrede mee vinden.

We moeten op zoek naar een manier om van dit kinderfeest een inclusief verhaal te maken.
Mag ik wat empathie vragen voor het verdriet van die kinderen, volwassenen en ouders die iedere december horror beleven vanwege Koloniale Piet? Als je jezelf, je kinderen en gezin feest gunt en liefst geen verdriet, gun je andermans kinderen en gezin dit ook?

Het vergt tijd vooraleer onze mede-Belgen die zo graag Koloniaal Piet willen behouden, dit kunnen doen. Ze hebben tijd nodig om dit proces van “Goed,we geven toe dat Koloniaal Piet wel degelijk kwetsend wordt ervaren al zou dit niet zo bewust bedoeld zijn” door te maken. Maar het is geen schande om te erkennen dat Koloniale Piet racistische elementen met zich meedraagt.

Het geeft wel de ruimte voor een noodzakelijk gesprek over vooroordelen en onbewuste vormen van racisme die we meekrijgen. Koloniale figuren, wandaden en uitkomsten ervan moeten worden toegegeven. Er moet over worden gesproken. Maar het is niet voor vandaag of morgen.

Tot die tijd moeten we de gesprekstafel blijven opzoeken, waar we als gelijkwaardige partners
kunnen praten. Partners op zoek naar een manier om van dit kinderfeest een inclusief verhaal te maken.

Wat nu? Laten we praten!

In België lijkt een open debat monddood te zijn gemaakt, maar sinds 2015 veranderde er al wat bij de Pieten. Tijdens de intocht in Antwerpen kon je een paar Pieten zien zonder kroeshaar. In Nederland ondertekenden Bekende Nederlanders een open brief gericht aan mediahuis NTR om komaf te maken met Koloniale Piet. In België werd er een eerste vraag richting debat verstuurd vanuit UNIA.

Ik hoop samen met de nodige partners, ongeacht hun standpunt, te kunnen samenzitten om een echte gesprek te organiseren waarin zowel voor- als tegenstanders zich op een empathische manier kunnen uiten. Waarin mensen hun mening mogen geven, om zo de kans te krijgen elkaars standpunten te begrijpen en samen op zoek te gaan naar een oplossing. De mensen die zich jaar en dag inzetten om de intocht voor vele ouders en kinderen feestelijk te maken, moeten ook zeker gehoord worden. Scholen kunnen alvast een grote rol spelen in dit gesprek en ouders al helemaal omdat zij zich het meest vasthouden aan Koloniale Piet. En voor wie Sinterklaas tot nu toe een trauma is geweest, die stem zal niet meer ongehoord blijven in dit gesprek, waar die zich ook mag plaatsvinden: aan de keukentafel, een lerarenkamer of onder collega’s, …

Wie voelt zich geroepen om bruggen te bouwen?

Mohammed Barrie

Bron
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166780894
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2016 09:07 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Bespreek open en eerlijk met elkaar wat er is gebeurd ten tijde van de slavernij en wat de rol van Nederland daarin was. Maak er verplichte lesstof van bij de geschiedenislessen om de slavernij, als ook de juiste historie rond Sinterklaas en Zwarte Piet, te onderwijzen. Zorg er voor dat er een nationale dag komt voor herdenking van de slavernij, opdat iedereen daar jaarlijks, met respect bij stil staat.
Eh......., die nationale herdenkingsdag is er al jaren.
Dat was altijd op 1 Juli maar dat is dit jaar verplaatst naar 30 Juni.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ned-1619307-a1118129
quote:
Onrust in de Afrikaans-Nederlandse gemeenschap over de herdenking van de afschaffing van de slavernij. Over twee weken wordt herdacht dat Nederland die in 1863 afschafte. Tot nog toe gebeurde dat bij het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Amsterdamse Oosterpark op 1 juli, de dag dat de slavernij daadwerkelijk werd afgeschaft.

Maar nu heeft het organiserende Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) laten weten dat de herdenking dit jaar wordt verplaatst naar 30 juni. Voor sommigen in de Afrikaans-Nederlandse gemeenschap is dat alsof de Dodenherdenking ineens op 3 mei wordt gehouden. Op 1 juli wordt het festival Keti Koti (verbroken ketens) geopend, om het einde van de slavernij te vieren.

Voor het grote publiek is sinds 2002, toen Beatrix in het Oosterpark het monument van Erwin de Vries onthulde, 1 juli hét moment.
Maar er is ook een jaarlijkse herdenking bij een beeld van Henry Renfrum op het Surinameplein in Amsterdam, gericht op de Surinamers in Amsterdam.
En die herdenking, georganiseerd door de Stichting Amsterdam Centrum 30 juni-1 juli, vond altijd plaats op 30 juni.
http://regio.tpo.nl/2016/(...)osterpark-amsterdam/
Grote rellen daarbij en volgens mij moest Clarence Seedorf er aan te pas komen om de boel weer een beetje te sussen.

Het gaat de anti Zwart Piet beweging niet eens om slavernij herdenken of erkennen, dat gebeurt namelijk al jaren.
Uiteindelijk willen ze herstelbetalingen en waarschijnlijk een levenslange uitkering ofzo.
Gaan ze ook herstelbetalingen eisen aan de Afrikaanse stammen die de slaven leverden aan de Europese handelaren ?
Of gaan we dat voor het gemak maar even verzwijgen ?
pi_166781218
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 16:45 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Eh......., die nationale herdenkingsdag is er al jaren.
Dat was altijd op 1 Juli maar dat is dit jaar verplaatst naar 30 Juni.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ned-1619307-a1118129

[..]

http://regio.tpo.nl/2016/(...)osterpark-amsterdam/
Grote rellen daarbij en volgens mij moest Clarence Seedorf er aan te pas komen om de boel weer een beetje te sussen.

Het gaat de anti Zwart Piet beweging niet eens om slavernij herdenken of erkennen, dat gebeurt namelijk al jaren.
Uiteindelijk willen ze herstelbetalingen en waarschijnlijk een levenslange uitkering ofzo.
Gaan ze ook herstelbetalingen eisen aan de Afrikaanse stammen die de slaven leverden aan de Europese handelaren ?
Of gaan we dat voor het gemak maar even verzwijgen ?
Dat gebeurt nog helemaal niet zo lang. Maar dat is natuurlijk ook niet zo gek, we herdenken nou eenmaal liever geschiedenis waarin we slachtoffer waren dan die waarin we dader waren. Daarom is het gros van de Nederlanders ook helemaal niet geinteresseerd in die herdenking.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166781356
Dat is ook logisch, het merendeel was er dan ook geen slachtoffer van.
De Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap wel, die herdenken het dan ook.
Maar het is nergens voor nodig om er een officiele feestdag ofzo van te maken.

15 Augustus is de jaarlijkse dodenherdenking voor de oorlogsslachtoffers in Nederlands Indie, daar hoor je ook bijna niemand meer over.
Als we het nog niet eens over de Jappenkampen hebben, dan was er ook de hongersnood op Java in 44-45 https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongersnood_op_Java
  zondag 20 november 2016 @ 17:09:08 #61
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166781440
quote:
6s.gif Op zondag 20 november 2016 16:59 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat gebeurt nog helemaal niet zo lang. Maar dat is natuurlijk ook niet zo gek, we herdenken nou eenmaal liever geschiedenis waarin we slachtoffer waren dan die waarin we dader waren. Daarom is het gros van de Nederlanders ook helemaal niet geinteresseerd in die herdenking.
gedenken wij nog de Nederlanders die gedood zijn tijdens de Franse Revolutionaire Oorlogen
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 20 november 2016 @ 17:14:43 #62
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166781622
starks blijft er enkel nog schaamte over om Nederlander te zijn
ketters
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166781702
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 17:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat is ook logisch, het merendeel was er dan ook geen slachtoffer van.
De Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap wel, die herdenken het dan ook.
Maar het is nergens voor nodig om er een officiele feestdag ofzo van te maken.

15 Augustus is de jaarlijkse dodenherdenking voor de oorlogsslachtoffers in Nederlands Indie, daar hoor je ook bijna niemand meer over.
Als we het nog niet eens over de Jappenkampen hebben, dan was er ook de hongersnood op Java in 44-45 https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongersnood_op_Java
Het heeft heel lang geduurd voordat er van overheidswege erkenning kwam voor leed wat Nederlanders in de jappenkampen was aangedaan ivm met gevoeligheden in de relatie met Indonesie en ons koloniale verleden.Dat monument kwam er pas in 1988.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166781756
Om nog maar te zwijgen over hoe de overlevenden uit die kampen behandeld zijn door de NL overheid bij terugkeer in Nederland..... }:|
pi_166781798
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 17:20 schreef bluemoon23 het volgende:
Om nog maar te zwijgen over hoe de overlevenden uit die kampen behandeld zijn door de NL overheid bij terugkeer in Nederland..... }:|
Ik weet... -O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166782012
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 17:14 schreef Onnoman het volgende:
starks blijft er enkel nog schaamte over om Nederlander te zijn
ketters
Zeker als ook het Nederlands elftal het zo belabberd blijft doen.
pi_166782032
Iedereen die anti-piet is en dan vooral Nielsch moet gedeporteerd worden.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 20 november 2016 @ 17:33:31 #68
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166782134
Wat een gezwam van Mohamed.
Alsof de wereld opeens héél anders is als ze geen zwarte piet genoemd worden. Dan wordt ie wel wat anders genoemd.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_166782603
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als er 1 groep niet constructief is, dan zijn het wel de pietenhaters.
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 17:29 schreef BoneThugss het volgende:
Iedereen die anti-piet is en dan vooral Nielsch moet gedeporteerd worden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166793993
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 19:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sorry

[..]

Daar is mee bewezen dat het overgrote deel van de Nederlanders (tot 1830 inclusief België) part noch deel had aan de hele slavenhandel. Het was een boerensamenleving in Nederland, slechts een zeer beperkt deel van de Nederlanders woonde in de steden. Bovenal: Sinterklaas was een boerenfeest, minder een feest voor de steden. Zie bijvoorbeeld de vruchtbaarheidssymboliek die in een boerencultuur nu eenmaal zinniger is dan in een stedelijke cultuur.

Er zijn zonder enige twijfel Nederlanders die zich hebben verrijkt met de slavenhandel. Laat de anti-Pietlobby dan bij de nazaten daarvan aankloppen, en niet bij de nazaten van degenen die zelf onderdrukt werden. Bovenal: degenen die in Nederland onderdrukt werden, maar door middel van zwarte Pieten/Klazen alsnog de mogelijkheid kregen zich eens per jaar uit te spreken tegen misstanden binnen hun samenleving.

[..]

Ja, toendertijd waren de suikerwaren en chocoladeletters niet weggelegd voor het gros van de Nederlanders. De sinaasappel die in sommige gevallen men wel kreeg, was de enige citrusvrucht die men in een jaar te zien kreeg.

[..]

Opvallend dat ik die argumenten dan nergens tegen ben gekomen. Wat wel vaststaat, is dat er een hele lange Europese traditie is van figuren met zwarte gezichten die niets met een ander ras hebben te maken (in tegendeel: zij waren nadrukkelijk van het eigen ras, de eigen familie, de overleden voorouders - heidense gebruiken die door de christenen werden gedemoniseerd).

Naast de slaven van-horen-zeggen kende men in Europa een overlevering van negers in Romeinse dienst die hier geweest waren, plus verhalen over negers uit de Bijbel (koningin van Sheba met name), de halfbloed aan het hof van Koning Arthur (Moriaan).
Noem eens één denigrerende Nederlandse voorstelling van een neger in de periode tot 1800... hooguit angst uit de tijd van de slavernij - de slavernij van blanken onder Moorse heerschappij.

[..]

Is het een knecht? Hij wordt ook Pieterbaas genoemd. Hij is veruit belangrijker dan Sinterklaas.

[..]

De rolverdeling is er een van gelijkheid, zie Pieterbaas. Zie het feit dat Zwarte Piet eerder ook alleen opereerde onder de naam van Zwarte Klaas.
Verder ga je eraan voorbij dat de meeste personen die met de slavenhandel hadden te maken zelf negers waren en geen blanke heiligen.

[..]

Montegui heeft hiervoor een link geplaatst naar een betoog waaruit duidelijk wordt dat niet iedereen zich gehoord hoeft te voelen: het Sinterklaasfeest is niet bedoeld voor iedereen.

[..]

Angst is een slechte raadgever. De commercie zal zich nog wel bedenken. Of niet, maar dan blijft Zwarte Piet toch bestaan bij het gros van de Nederlanders bij wie inmiddels een ongezonde frustratie is opgebouwd voor wat betreft de beschuldigingen van racisme.
Maar goed! Toen werd Sinterklaas een feest op alle scholen en werd het een boot vol zwartgeschminkte knechten met kroeshaar en allemaal dezelfde naam die voor 1 witte heilige kerel uit Spanje, suikergoed en chocolade uitdelen. En zag het er dus niet meer uit als het boerenfeest.

Dat Nederland voor een groot deel welvarend werd met duistere praktijken, is wat het is en OK heeft niet iedereen van geprofiteerd. Maar gezien het Nederlandse aandeel in de Amerikaanse slavenhandel, wel logisch dat parallellen mensen irriteren. Of het angst is weet ik niet.

Individuele herstelbetalingen zijn 1 ding, maar Nederland zou in het licht van deze symboliek best nog een gebaar naar bv Suriname kunnen maken, met een paar humanitaire projecten die wel wat uithalen. Scholingsbeurzen voor arme kinderen, goed uitgeruste gaarkeukens onder Nederlands beheer (Surinaamse koks) waar de armsten iig 1 warme maaltijd pd kunnen eten.. Weet ik het, wat met diplomatieke inzet (van Seedorf :+) maar mogelijk is. De kerken hebben vast wel een netwerk.

Niet als directe betaling voor - meer symbolisch terugstromen van middelen en kennis. Gewone mensen daar struggelen ook, naar schatting 70% onder de armoedegrens (!) Beter dan deze kruideniersdiscussie of jarenlang geld overmaken naar een corrupt systeem om ervan af te zijn (ontwikkelingshulp was sws al gestopt). Maar zal je niet eens zijn en heeft ook niet direct met ZP te maken.

:z
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 21 november 2016 @ 06:57:15 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166794647
Van de miljarden aan ontwikkelingshulp die na de onafhankelijkheid naar Suriname zijn gegaan is dat land er niet beter op geworden. En over dat geld hoor je niemand meer.
Persoonlijk denk ik dat het Suriname beter was gegaan als moderne Nederlandse kolonie. Dat dat ook beter zou zijn voor iedereen met Surinaamse roots.

Herstelbetalingen zouden echter niet (alleen) naar Suriname gaan, ook naar de USA bijvoorbeeld.

[ Bericht 24% gewijzigd door Lunatiek op 21-11-2016 07:02:42 ]
  maandag 21 november 2016 @ 07:21:17 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166794702
quote:
6s.gif Op zondag 20 november 2016 16:59 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat gebeurt nog helemaal niet zo lang. Maar dat is natuurlijk ook niet zo gek, we herdenken nou eenmaal liever geschiedenis waarin we slachtoffer waren dan die waarin we dader waren. Daarom is het gros van de Nederlanders ook helemaal niet geinteresseerd in die herdenking.
Ik ga er eerder vanuit dat het
- te lang geleden is, waardoor niemand er een band mee heeft. Er wordt sowieso heel weinig (jaarlijks) nationaal herdacht, de Nationale Dodenherdenking is nu een vergaarbak voor alle slachtoffers.
- het buiten ons huidige grondgebied was, waardoor er geen "stille getuigen" zijn die eraan doen herinneren hoe erg het was
- de gemiddelde Nederlander niets bij die geschiedenis voelt, ja "erg voor de slachtoffers", maar niet dat het hun eigen geschiedenis is, het houdt ze niet bezig (ook niet dat ze er trots op zijn), zodat er geen behoefte aan herdenken is. Dat is waarschijnlijk ook het punt in de Zwarte Piet discussie, dat Nederlanders totaal niet bezig zijn met slavernij, schuldvragen, racisme, etnische identiteiten -letterlijk een gepasseerd station, verwerkt, vtt, nu weer door- en zich daardoor niet in de klachten kunnen herkennen.
Ik heb eerder het idee dat Nederland de hele zwarte beweging met argwaan bekijkt omdat de vorige keer dat er dergelijk onderscheid op afkomst werd gemaakt dit niet goed afliep - en die wonden zijn er nog wel.
pi_166794716
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, de pietliefhebbers zijn hier al 70 topicdelen bezig met een nette constructieve inhoudelijke discussie. Sure.
Er zijn geen 200 piet liefhebbers opgepakt omdat ze tegen wet en regelgeving in een kinderfeest wilden verstieren. De anti pieten zijn fascistische extremistische mensen die geweld tegen kinderen niet schuwen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  maandag 21 november 2016 @ 07:45:54 #74
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_166794760
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 07:29 schreef JeSuisDroppie het volgende:
De anti pieten zijn fascistische extremistische mensen die geweld tegen kinderen niet schuwen.
Doe es normaal zeg... :{w :N
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_166794772
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 07:45 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Doe es normaal zeg... :{w :N
Dat moeten de anti pieten inderdaad doen. Helaas misdragen ze zich bij elke gelegenheid.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')