abonnement Unibet Coolblue
pi_166866655
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 11:57 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Klopt. Alles wat een mens doet, laat, denkt, zegt, tekent, schrijft, musiceert enzovoorts is bewust of onbewust vanuit een bepaald referentiekader, een geheel aan opvoeding, cultuur, opvattingen, normen, waarden, zelfbeeld, wereldbeeld enzovoorts.

Zelfs als het dom vermaak is als ecchi anime, dan is dat wat er blijkbaar in het hoofd omgaat van de ecchi artiesten. |Verder heb ik gewoon de neiging om veel na te denken over dingen. :)
Een metafoor is toch veel meer dan enkel wat er in het hoofd van de auteur omgaat en zijn/haar referentiekader?
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_166867406
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 11:59 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Een metafoor is toch veel meer dan enkel wat er in het hoofd van de auteur omgaat en zijn/haar referentiekader?
Een metafoor is het uitbeelden van een idee. De vormgeving, de personages, het gedrag, de dialoog, het plot en het onderwerp van de anime zijn de uitbeelding en de manier waarop dat gebeurt is het idee. Het idee wordt bepaald door de keuzes van de maker en de keuzes van de maker wordt bepaald door het referentiekader.

Ik denk dat ik jouw punt wel snap. Makers kiezen bijvoorbeeld altijd om veel tijd te besteden aan eten in anime: ik leid daar uit af dat eten blijkbaar erg belangrijk is voor Japanners. Dat is nog geen metafoor.

Een anime als Clannad laat zien dat iemand een transitie maakt van jeugd naar volwassenheid. Op zichzelf is dat ook geen metafoor. Maar er is een specifieke manier waarop dat uitgebeeld wordt: volwassen zijn is verantwoordelijkheid nemen om op jezelf te wonen, je hoofd boven water te houden, voor je gezin te zorgen enzovoorts.

Maar de maker had het verhaal ook op andere manieren kunnen laten verlopen, bijvoorbeeld door te erkennen dat je bepaalde verantwoordelijkheden beter niet op je kunt nemen of door het verheerlijken van een 'eeuwige puberteit' en zich daarmee af kunnen zetten van ouderwetse gedachten over gezin en werk. Maar blijkbaar is de schrijver van Clannad een 'family man', mogelijk iemand die zelf een nare jeugd heeft gehad.

Maar je zou Clannad ook gewoon kunnen zien als een vermakelijk, zielig verhaaltje die volledig uit de duim gezogen is om geld te verdienen. Toch neig ik om te denken dat er meer achter zit.
pi_166867458
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 12:48 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Een metafoor is het uitbeelden van een idee. De vormgeving, de personages, het gedrag, de dialoog, het plot en het onderwerp van de anime zijn de uitbeelding en de manier waarop dat gebeurt is het idee. Het idee wordt bepaald door de keuzes van de maker en de keuzes van de maker wordt bepaald door het referentiekader.

Ik denk dat ik jouw punt wel snap. Makers kiezen bijvoorbeeld altijd om veel tijd te besteden aan eten in anime: ik leid daar uit af dat eten blijkbaar erg belangrijk is voor Japanners. Dat is nog geen metafoor.

Een anime als Clannad laat zien dat iemand een transitie maakt van jeugd naar volwassenheid. Op zichzelf is dat ook geen metafoor. Maar er is een specifieke manier waarop dat uitgebeeld wordt: volwassen zijn is verantwoordelijkheid nemen om op jezelf te wonen, je hoofd boven water te houden, voor je gezin te zorgen enzovoorts.

Maar de maker had het verhaal ook op andere manieren kunnen laten verlopen, bijvoorbeeld door te erkennen dat je bepaalde verantwoordelijkheden beter niet op je kunt nemen of door het verheerlijken van een 'eeuwige puberteit' en zich daarmee af kunnen zetten van ouderwetse gedachten over gezin en werk. Maar blijkbaar is de schrijver van Clannad een 'family man', mogelijk iemand die zelf een nare jeugd heeft gehad.

Ik snap wat je bedoelt, dank je :)

Persoonlijk heb ik niet het idee dat de eerdergenoemde manga een metafoor is, al zit er misschien wel een les in. Als ik hem uitheb, zal ik er nog eens over peinzen, het is wel een interessante benadering.

Of de auteur is gewoon geschift en voelt zich een dino gevangen in een mensenlichaam. :Y
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_166869437
Ik vond Clannad altijd maar ingewikkeld. Ik had altijd sterk het idee dat dit een metafoor was, maar waarvoor?

[VERWIJDERD]

[ Bericht 26% gewijzigd door Repelsteeltju op 24-11-2016 20:26:37 ]
“An interesting thing is a good thing.”
pi_166870313
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 14:44 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik vond Clannad altijd maar ingewikkeld. Ik had altijd sterk het idee dat dit een metafoor was, maar waarvoor?

[ afbeelding ]
Die grap wilde ik al een tijdje maken. Het slaat echt nergens op dat ze anderhalf seizoen nog te verlegen zijn om elkaars hand vast te houden. Ik wilde dit topic trollen met zo ziet een gemiddeld huwelijk er uit, maar in de volgende aflevering...
  Designer donderdag 24 november 2016 @ 15:38:47 #156
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_166870340
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 14:44 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik vond Clannad altijd maar ingewikkeld. Ik had altijd sterk het idee dat dit een metafoor was, maar waarvoor?

[ afbeelding ]
Zeg, hou het eens beschaafd hier.

🐙
pi_166877279
quote:
8s.gif Op donderdag 24 november 2016 15:38 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Zeg, hou het eens beschaafd hier.

[ afbeelding ]
Je hebt gelijk, het was wel heel risqué. :@
“An interesting thing is a good thing.”
pi_166896180
Planetes afgekeken, was idd erg tof

fantastische engelse dub ook _O_
pi_166896384
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 19:26 schreef Der_Mann het volgende:
Planetes afgekeken, was idd erg tof

fantastische engelse dub ook _O_
Alles in dub gekeken? ;(
pi_166896419
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 november 2016 19:35 schreef Qunix het volgende:

[..]

Alles in dub gekeken? ;(
ik heb de eerste aflevering in sub en dub gekeken, en sommige scenes ook nog opnieuw in sub. vond net als Black Lagoon en Berserk eerlijk gezegd de dub beter
pi_166896481
:o
pi_166896516
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 november 2016 19:40 schreef Qunix het volgende:
:o
ben normaal een sub man dus ik vond het ook verrassend
  vrijdag 25 november 2016 @ 19:58:09 #165
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_166896939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 19:42 schreef Der_Mann het volgende:

[..]

ben normaal een submens dus ik vond het ook verrassend
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helemaal super.
pi_166897252
wat nu?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 25 november 2016 @ 20:14:52 #167
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_166897876
quote:
9s.gif Op vrijdag 25 november 2016 20:10 schreef Der_Mann het volgende:
wat nu?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Date A Live :D
pi_166898074
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2016 20:36 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Date A Live :D
serieuze aanrading? de 2 lachsmilies laten me een beetje twijfelen
pi_166898325
quote:
9s.gif Op vrijdag 25 november 2016 20:10 schreef Der_Mann het volgende:
wat nu?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Japanse rituele zelfdoding?
“An interesting thing is a good thing.”
pi_166898382
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2016 20:51 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Japanse rituele zelfdoding?
maar dan heb ik al die dingen voor niks gedownload
pi_166898514
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 20:52 schreef Der_Mann het volgende:

[..]

maar dan heb ik al die dingen voor niks gedownload
:D
“An interesting thing is a good thing.”
  vrijdag 25 november 2016 @ 23:23:37 #173
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_166902707
ps4 gekocht, kan nu weeb games spelen :D
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_166905619
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2016 20:42 schreef Der_Mann het volgende:

[..]

serieuze aanrading? de 2 lachsmilies laten me een beetje twijfelen
Neuh. Het is een date simulator over een jongen die meisjes uit de ruimte met superkrachten moet daten. Het is daarbij belangrijk dat hij het de meisjes goed naar de zin maakt, anders vormen ze een bedreiging voor de Aarde. Hij wordt daarbij gesteund door een team idioten die vanuit een ruimteschip advies geven over de keuzes die hij moet maken.

Het is een soort quilty pleasure: ik zou niet tegen iemand anders durven zeggen dat ik Date a Live heb gekeken. :D

Heb je trouwens nog een poging gewaagd om Higurashi te kijken of toch maar van afgezien?

Edit: aan de andere kant, ik ben nu Orange aan het kijken, goede anime, maar ik begin dat preutse gedoe weer goed beu te worden. }:|

[ Bericht 9% gewijzigd door Drieklank op 26-11-2016 09:03:12 ]
pi_166908398
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 08:27 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Neuh. Het is een date simulator over een jongen die meisjes uit de ruimte met superkrachten moet daten. Het is daarbij belangrijk dat hij het de meisjes goed naar de zin maakt, anders vormen ze een bedreiging voor de Aarde. Hij wordt daarbij gesteund door een team idioten die vanuit een ruimteschip advies geven over de keuzes die hij moet maken.

Het is een soort quilty pleasure: ik zou niet tegen iemand anders durven zeggen dat ik Date a Live heb gekeken. :D

Heb je trouwens nog een poging gewaagd om Higurashi te kijken of toch maar van afgezien?

Edit: aan de andere kant, ik ben nu Orange aan het kijken, goede anime, maar ik begin dat preutse gedoe weer goed beu te worden. }:|
ach, ik zeg ook tegen mensen dat ik Prison School fantastisch vind en daarin gebeuren wel veel raardere dingen. eerst even bijkomen met alle wekelijkse anime en dan geeft ik het een kans

ben nog niet begonnen aan Higurashi, heb nu even geen zin in een horror/psychologische anime :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')