abonnement Unibet Coolblue
pi_172090026
Klopt natuurlijk geen reetje van m'n lijstje trouwens.
pi_172090293
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:33 schreef Szura het volgende:
Als Segers en Schouten naar het kabinet zouden gaan, wie nemen ze dan als fractievoorzitter? De eigengereide Voordewind en de bleke Bruins en Dik-Faber lijken me geen geweldige keuzes.
Doorgaans krijgt de fractie voorzitter een minister post, maar inderdaad kan CU anders kiezen en dan zou Segers fractievoorzitter blijven en wellicht Carla Dik-Faber naar voren schuiven voor een post op Milieu.

Ik zal een voorzetje geven:
Premier: Rutte (VVD)
Buitenlandse zaken: Han ten Broeke (VVD)
Veiligheid en Justitie: Maarten Groothuizen (d66)
Binnenlandse zaken Buma (CDA)
Financien: Schouten (CU)
Sociale Zaken en Werkgelegenheid Mona Keijzer (CDA)
Defensie Van den Bosch (VVD)
Infrastructuur & Milieu Bruins (CU)
Onderwijs cultuur Pechtold (D66)
Economische zaken: Jan Paternotte (d66)
Volksgezondheid: El Yassini (VVD)
Landbouw: Jaco Geurts (CDA)
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
pi_172090316
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:40 schreef Kaas- het volgende:
VVD: Algemene zaken, Sociale zaken, Volksgezondheid, Immigratie

-> VVD leidt het land en laat de twee grote begrotingen niet uit de hand lopen en houdt het beleid zo een beetje rechts. Rutte, Zijlstra, Dijkhoff en Dekker of Azmani trekken de kar.

CDA: Financiën, Binnenlandse zaken, Justitie, Defensie

-> CDA kan zo lekker op het land passen; goed op de centjes letten en de boel veilig houden. Buma duikt erop, samen met Oomen-Ruijten, Knapen en jawel, Omtzigt.

D66: Buitenlandse zaken, Economische zaken, Onderwijs

-> D66 kan zo mooi op ons imago in het buitenland passen en de toekomst verzekeren via de combi onderwijs & economie. Pechtold, Ollongren en een verrassing gaan het doen.

CU: Infrastructuur & Milieu, Ontwikkelingssamenwerking

-> CU heeft weinig te wensen met haar paar zetels. Zetten zwaar op milieu in en zijn links en christen, dus zullen ontwikkelingssamenwerking ook wel ok vinden. Rouvoet en Slob worden van stal gehaald.
VVD op imigratie, dat gaat niet heel goed met D66 en CU
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
pi_172090362
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:53 schreef Snackman het volgende:

[..]

VVD op imigratie, dat gaat niet heel goed met D66 en CU
D66 wil gewoon regeren. Gingen tijdens de onderhandelingen met GL op immigratiegebied ook al gewoon mee met VVD/CDA dus hoeft niet per se een probleem te zijn.
pi_172092476
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:36 schreef Snackman het volgende:

[..]

Dat kan, maar Schouten schijnt zeer sterk te zijn op Financien, vandaar mijn keuze.
Betreffende Milieu heb ik gekozen voor het CDA ivm de sterke land en tuinbouw achtergrond bijij het CDA. Al kan daar ook een nieuwe ministerie voor komen.
Milieu zou ook goed bij CU kunnen, aangezien zij het groenst zijn. Maar ik prefereer Schouten op Financien dan Carla Dik Faber op Milieu
Landbouw valt onder EZ tegenwoordig ;)
pi_172092504
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:56 schreef Kaas- het volgende:

[..]

D66 wil gewoon regeren. Gingen tijdens de onderhandelingen met GL op immigratiegebied ook al gewoon mee met VVD/CDA dus hoeft niet per se een probleem te zijn.
En de VVD zal het eisen om stoer te kunnen doen.
pi_172092978
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:52 schreef Snackman het volgende:

[..]

Doorgaans krijgt de fractie voorzitter een minister post, maar inderdaad kan CU anders kiezen en dan zou Segers fractievoorzitter blijven en wellicht Carla Dik-Faber naar voren schuiven voor een post op Milieu.

Ik zal een voorzetje geven:
Premier: Rutte (VVD)
Buitenlandse zaken: Han ten Broeke (VVD)
Veiligheid en Justitie: Maarten Groothuizen (d66)
Binnenlandse zaken Buma (CDA)
Financien: Schouten (CU)
Sociale Zaken en Werkgelegenheid Mona Keijzer (CDA)
Defensie Van den Bosch (VVD)
Infrastructuur & Milieu Bruins (CU)
Onderwijs cultuur Pechtold (D66)
Economische zaken: Jan Paternotte (d66)
Volksgezondheid: El Yassini (VVD)
Landbouw: Jaco Geurts (CDA)
Waarom ben je zo zeker van El Yassini op Volksgezondheid? Dat is een hele zware positie, terwijl hij koud in de Kamer zit.
pi_172093294
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 16:54 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Waarom ben je zo zeker van El Yassini op Volksgezondheid? Dat is een hele zware positie, terwijl hij koud in de Kamer zit.
IK zie niet graag Pia Dijkstra op die post.
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
pi_172093330
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 16:54 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Waarom ben je zo zeker van El Yassini op Volksgezondheid? Dat is een hele zware positie, terwijl hij koud in de Kamer zit.
Groothuizen en Paternotte zijn ook geen ministermateriaal, maar gewoon de kersverse woordvoerders op die terreinen.
pi_172100270
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 17:13 schreef Snackman het volgende:

[..]

IK zie niet graag Pia Dijkstra op die post.
Zijn dat de enige twee opties? :P
pi_172102342
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 21:59 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zijn dat de enige twee opties? :P
Vast niet. Ik geloof dat er vast nog tig betere zijn, alleen ik ken ze niet.
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
  zondag 2 juli 2017 @ 08:43:35 #162
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_172106256
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:40 schreef Kaas- het volgende:
Klopt natuurlijk geen reetje van m'n lijstje trouwens.
Vier ministers voor VVD en CDA lijkt me sowieso onwaarschijnlijk. Vijf om drie doet meer recht aan de verhoudingen.
  zondag 2 juli 2017 @ 13:10:57 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172111032
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 14:52 schreef Snackman het volgende:

[..]

Doorgaans krijgt de fractie voorzitter een minister post, maar inderdaad kan CU anders kiezen en dan zou Segers fractievoorzitter blijven en wellicht Carla Dik-Faber naar voren schuiven voor een post op Milieu.

Ik zal een voorzetje geven:
Premier: Rutte (VVD)
Buitenlandse zaken: Han ten Broeke (VVD)
Veiligheid en Justitie: Maarten Groothuizen (d66)
Binnenlandse zaken Buma (CDA)
Financien: Schouten (CU)
Sociale Zaken en Werkgelegenheid Mona Keijzer (CDA)
Defensie Van den Bosch (VVD)
Infrastructuur & Milieu Bruins (CU)
Onderwijs cultuur Pechtold (D66)
Economische zaken: Jan Paternotte (d66)
Volksgezondheid: El Yassini (VVD)
Landbouw: Jaco Geurts (CDA)
Paternotte en Groothuizen van D66 lijken me niet kandidaat

Als ze justitie krijgen zie ik eerder Thom de Graaff terugkeren en EZ zal in zon geval wel naar Kajsa Ollongren gaan

En onderwijs denk ik Henk Pijlman
pi_172128509
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 13:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

...............
Als ze justitie krijgen zie ik eerder Thom de Graaff terugkeren

En onderwijs denk ik Henk Pijlman
Wat wil je Pechtold dan geven? Die wil echt een post hebben. En onderwijs is schijnbaar zijn ding. Als ik de site bekijk.

Thom de Graaf.... die heeft niet zo goede herinneringen aan minister zijn...... zijn partij heeft hem toen heel makkelijk laten vallen.
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
  zondag 2 juli 2017 @ 23:25:38 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172128624
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 23:20 schreef Snackman het volgende:

[..]

Wat wil je Pechtold dan geven? Die wil echt een post hebben. En onderwijs is schijnbaar zijn ding. Als ik de site bekijk.

Thom de Graaf.... die heeft niet zo goede herinneringen aan minister zijn...... zijn partij heeft hem toen heel makkelijk laten vallen.
Ik weet eigenlijk niet of hij per se een post wil. Hij wil in de regering. Maar volgens mij niet per se als minister.

Het feit dat de Graaff ervaring heeft is juist interessant voor D66. Bovendien zijn degenen die hem lieten vallen al lang weg en zit hij al weer een hele tijd in de senaat.
  maandag 3 juli 2017 @ 06:48:49 #166
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_172131116
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 16:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Landbouw valt onder EZ tegenwoordig ;)
Dat mag iedere regering toch weer zelf bepalen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_172131344
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2017 06:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat mag iedere regering toch weer zelf bepalen?
Ja maar zie het niet snel weer een zelfstandig ministerie worden. Dan is het onder EZ laten vallen wel zo logisch dat ik het niet teruggedraaid zie worden.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 19 juli 2017 @ 11:17:40 #168
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_172522259
Televaag
quote:
’Hallo! Ik ben beschikbaar’
Allerlei politici van VVD, CDA, D66 en CU willen graag in kabinet

formatie

Terwijl de onderhandelaars van VVD, CDA, D66 en CU een nieuwe coalitie bouwen, blijft hun telefoon rinkelen. De laatste tijd melden zich allerlei partijgenoten die op zoek zijn naar een plek in het kabinet. Veel haalt het niet uit, weten betrokkenen. Wie ongevraagd aan de bel trekt om het land te dienen, hoort: „Hartstikke mooi. Ze zoeken nog een conciërge in Culemborg!”

| Wouter de Winther
’We hebben aan veel te veel mensen ons nummer gegeven!”, constateerde een onderhandelaar de voorbije week in de marge van de coalitiebesprekingen. VVD-leider Mark Rutte spant de kroon. De premier strooit nogal eens goedbedoeld met zijn 06-nummer. Nu er straks weer kabinetsposten te verdelen zijn, belt er geregeld een partijgenoot die zichzelf wel in Rutte-III ziet dienen.

Familiezaken

Aan de onderhandelingstafel zal nog over het aantal bewindspersonen worden besloten, laat staan dat de personele invulling ervan al duidelijk is.Maar in de Haagse wandelgangen circuleert al een verdeling naar verhouding van het aantal zetels. Dat betekent: zes ministersposten voor de VVD, voor CDA en D66 elk vier en twee ministers van CU-huize.

Met drie ministers meer dan waarmee Rutte-II begon - Rutte-III krijgt mogelijk een minister voor Familiezaken, voor Klimaatbeleid en van Landbouw - lijken de kansen voor politieke banenjagers gegroeid. Toch heeft het geen zin om nu nog aan de bel te trekken bij de partijleiders, weet een VVD-ingewijde.


Desondanks trok een aantal aspirant-bewindspersonen de afgelopen tijd de stoute schoenen aan en zocht contact met de partijleider, een methode die al jaren wordt toegepast. Zo meldde een oud-wethouder zich in de aanloop naar Rutte-II per sms bij de PvdA met de simpele mededeling ’beschikbaar’ te zijn. Het nonchalante bericht werd rond de partijtop als belediging opgevat.

Ook de VVD-top kreeg de afgelopen jaren te maken met een sms’je voor een ambitieus kandidaat-bewindspersoon. Toen Frans Weekers net was afgetreden als staatssecretaris van Financiën hadden de liberale kopstukken zich verzameld in het Torentje. Halbe Zijlstra zat naast een terneergeslagen Weekers, toen zijn telefoon ineens oplichtte. Een Kamerlid meldde zich. Of hij wel aan zijn bevriende politicus die-en-die had gedacht voor de opvolging van Frans. Verbijsterd door zo’n stuitend gebrek aan timing las de fractievoorzitter het bericht. „Dat sms’je was de meest efficiënte manier om ervoor te zorgen dat die persoon nóóit bewindspersoon zou worden”, zegt Zijlstra terugblikkend. „Wat voor figuur ben je dan? Je bent dan per definitie ongeschikt. En dat geldt ook voor het Kamerlid dat toen dat bericht stuurde.”

D66-leider Alexander Pechtold moet grinniken bij de vraag hoe dat bij zijn partij gaat. In 2010 en 2012 meldden zich ook al mensen, maar nu de partij negentien zetels heeft en kabinetsdeelname onontkoombaar lijkt, is het helemaal bal. „Dan gaat de telefoon en zegt iemand: we hebben elkaar zo lang niet gesproken, misschien is het leuk om weer eens bij te praten?” Of hij snel eens koffie wil drinken. „Koffie?!”, briest de man die al bijna vier maanden lang zijn energie kwijt is aan de vorming van een nieuwe coalitie. Alsof hij niks beters te doen heeft.

CDA-leider Sybrand Buma heeft zijn fractie intussen medegedeeld dat er pas over bewindspersonen besloten wordt als de onderhandelingen een succes zijn. Toch is het CDA, dat de afgelopen jaren de wonden moest likken in de oppositie, weer helemaal in de gratie bij ambitieuze aspirant-bewindspersonen. Zoals de CDA’er die de top meldde: „De afgelopen jaren was ik heel erg druk, maar nu heb ik weer alle tijd om me honderd procent voor de partij in te zetten.” Een betrokkene ziet er twee pijnlijkheden in. Ten eerste was van die persoon in de moeilijke tijd van het CDA niets meer vernomen. Ten tweede werd het opgevat als schaamteloos gehengel naar een baantje. Kansloos dus, die sollicitatie.

Nee-zeggers

Dan is er nog een categorie nee-zeggers. Naar verluidt was Rita Verdonk in de aanloop naar het kabinet Balkenende-II in 2003 slechts de vierde keus van partijleider Gerrit Zalm. „We waren op zoek naar een vrouw, maar die zeiden stuk voor stuk ’nee’”, herinnert een betrokkene zich.

Pechtold kan erover meepraten. „De ’echt goeie’ moet ik overtuigen. Die willen eerst weten wat het beleid precies inhoudt dat ze moeten gaan uitvoeren en met wie. Die moet ik bijna smeken om minister te worden.”

Er bestaat dus geen handboek over hoe je precies minister of staatssecretaris wordt. Uitzonderlijke talenten maken kans, naast de trouwe partijtijgers die simpelweg ’aan de beurt zijn’. De gouden ongeschreven regel lijkt hoe dan ook om vooral niet jezelf in de aanbieding te gooien: je laat je niet vragen, je wórdt gevraagd.

CDA-leider Sybrand Buma zegt dan ook dat hij zich niet zoveel door de smeekbedes van aspirant-bewindslieden laat beïnvloeden. Wat doet hij als de telefoon gaat en iemand noemt zichzelf ’beschikbaar voor het openbaar bestuur’? „Dan zeg ik: hartstikke mooi. Ze zoeken nog een conciërge in Culemborg. Een prachtige plek om het openbaar bestuur te dienen!”
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_172559155
Minister van familiezaken? _O-
pi_172559270
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:52 schreef electronique het volgende:
Minister van familiezaken? _O-
Variant op minister van jeugd en gezin. Heeft CU weer een speeltje.
pi_172559618
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 13:43 schreef rubbereend het volgende:

[..]

vooralsnog hebben ze hoogstens twee ministersposten te claimen denk ik, en dan zal het wel Pechtold en een vrouw worden
Is Pechtold als minister wel zo logisch? Kan die niet beter fractievoorzitter blijven?
pi_172559951
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 21:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Is Pechtold als minister wel zo logisch? Kan die niet beter fractievoorzitter blijven?
Ollongren
  donderdag 20 juli 2017 @ 21:10:37 #173
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_172559979
quote:
7s.gif Op maandag 3 juli 2017 07:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja maar zie het niet snel weer een zelfstandig ministerie worden. Dan is het onder EZ laten vallen wel zo logisch dat ik het niet teruggedraaid zie worden.
Een minister van Landbouw kan ook prima als minister zonder portefeuille, net zoals Ontwikkelingssamenwerking. Dan wordt het een opgewaardeerde staatssecretaris, met stemrecht in de ministerraad.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 09:13:08 #174
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172568001
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:52 schreef electronique het volgende:
Minister van familiezaken? _O-
Was ook de functie van die Turkse minister die het land uit geflikkerd werd :D
pi_172572902
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 09:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Was ook de functie van die Turkse minister die het land uit geflikkerd werd :D
Daar moet ik ook meteen aan denken
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 09:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Was ook de functie van die Turkse minister die het land uit geflikkerd werd :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')