abonnement Unibet Coolblue
pi_164758561
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
pi_164768007
Aangenomen als vaste invaller (building substitute) op de school waar ik het meest heb gewerkt afgelopen jaar. Voor het eerst direct eerste schooldag beginnen ipv in November wanneer de eerste longterm subs worden aangenomen. Stiekem hopen dat er leraren tekort is zodat ik direct een longterm job kan doen, want lesgeven vind ik veel leuker dan dagoppasser al doe je meer werk voor hetzelfde geld.
  maandag 22 augustus 2016 @ 22:42:26 #3
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_164773606
Toffe klassen, leuk team, ideaal lesrooster... Heb er weer helemaal zin in dit jaar!
pi_164774609
Wat klink je enthousiast enigma!
Hopelijk blijft dat zo >:)

Schieganger,
Succes met je opleiding ^O^

Voy
Gefeliciteerd met je baan!

Digi agenda's
Ik ben daar dus nog niet in thuis. Google agenda klinkt wel fijn. Even opzoeken.

Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
pi_164780202
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 23:10 schreef faptist het volgende:
,..
Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
Vraag de docent wiskunde of m&o eens. In die programma's zitten Excel-onderdelen. Daarmee kun je heel makkelijk de basis onder de knie krijgen.
pi_164789299
Vandaag zijn mijn lessen weer begonnen. Ik geef nu voor het tweede jaar hier les aan vmbo tl. De meeste leerlingen ken ik van vorig jaar.
Nu had ik vandaag mijn eerste lessen weer en ik vond de leerlingen echt super druk. Moest de eerste les al boos worden!
Ik geef ook les aan vmbo 4tl en hier heb ik enkele leerlingen inzitten die nu al heel de les zaten te kletsen. Hoe lossen jullie dit op? Maken jullie ook voor de vierde (examenjaar) een plattegrond? Ik vind dat zo kinderachtig, maar heb ook geen zin om nu al leerlingen te moeten waarschuwen zoals ik vandaag al moest doen...
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:40:59 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164789632
Ik vertel mijn klassen in de bovenbouw altijd dat ik geen plattegrond voor ze wil maken, maar het wel ga doen als ik dat nodig vind. Afgelopen jaar resulteerde dat in één klas die bijna het hele jaar volgens plattegrond heeft gezeten, eentje gedurende een paar maanden en de derde helemaal niet.

En die eerste week, ach. Iedereen moet zijn ritme weer oppakken toch? Zo snel mogelijk een vast ritme in je lessen oppakken en vooral duidelijk vertellen wat je van ze wil en op welk moment. Boos worden is misschien niet helemaal op zijn plaats, omdat ze na zeven weken freewheelen gewoon wat moeite hebben om de draad weer op te pikken, eerder dan dat ze jou dwars willen zitten. Hoop ik althans voor je.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164797821
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, :') . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164799809
ik verplaats ze ook altijd als het lokaal niet vol zit.
Ik houd dan een symmetrie as in het midden van de klas aan. Dus degene die meest achterin zaten komen dan het meest vooraan. Vinden ze nooit fijn. Maar zet ze wel even terug op hun plaats.

maandag docentenstart. dinsdag introductiedag met mentorklas en dan woensdag reguliere lessen.

quote:
2s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:53 schreef Franny_G het volgende:
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, :') . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_164823219
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164823531
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
Wij beginnen volgende week, maar het gebouw is morgen na 12 uur dicht voor iedereen. Sterkte met die hitte.
pi_164828756
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
  woensdag 24 augustus 2016 @ 23:05:08 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164828841
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 23:02 schreef Voy het volgende:
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
Ik snap geen bal van je verhaal, maar ik wens je wel succes.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164829204
Haha

PD is professional development. Verplicht een week meetings, team building, saaie presentaties over 'interessante' tech en programmas enzo voor school begint.

Read 180 is een programma dat we hier gebruiken voor leerlingen met lees achterstand. Gebruikt computer programmas, kleine groep lessen en individueel lezen in circulatie groepjes dus dat moet je wel even goed opzetten en kun je dus niet zo maar van lokaal naar lokaal verschuiven. Vereist ook behoorlijk wat set-up qua software en controle van de leerlingen logins dus dat ik er helemaal nog niet bij kan is erg vervelend.

In kort, ik moet invallen voor iemand maar ze zijn zo met de klassen aan het schuiven dat ik nog steeds geen duidelijk antwoord heb over waar ik nu les in moet geven en wat mijn lokaal is en of al het material wel aanwezig is terwijl we maandag al beginnen (en sinds vorig jaar over het weekend de school op slot gaat dus ik kan dan sowieso niks doen qua inricthing/setup).
pi_164834071
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.

Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk :+
Kwak
pi_164834964
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 25 augustus 2016 @ 12:33:51 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164839089
Ik zit op dit moment nog heerlijk in het zonnetje te genieten van mijn vakantie. Maar lesgeven bij hoge temperaturen is inderdaad niet zo fijn. Ik heb, in echt extreme gevallen, wel eens een driekwartbroek aan. Sommige collega's zie ik daar ook in lopen. De schoolleiding maakt er niet zo'n probleem van. Een paar jaar geleden, bij een hittegolf, heeft de directie de hele school op ijs getrakteerd. Dat was wel een aardig gebaar: alle teamleiders met karretjes Magnums door de gangen aan het rijden en ijs uit aan het delen.
.
pi_164839342
In ons gebouw staat de airco meestal zo koud dat je ook met dit weer iets langs aan wilt. Gelukkig ben ik vrij vandaag. Zo naar het strand. 8-)
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:11:06 #19
427685 MiszSpace
Are you kidding me?!
pi_164843095
Bij ons zijn ze gelukkig ook niet streng met warm weer. De (oudere) mannelijke collega's dragen dan vaak een driekwart broek. Ik geef zelf ook les in een oud gebouw waar vanaf 12:00 de zon pal in het lokaal schijnt, gelukkig is het maar een paar dagen per schooljaar echt warm.
Immer gerade aus!
  donderdag 25 augustus 2016 @ 16:48:04 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164844966
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.
.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:23:10 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_164845585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
Aan het eind van vorig jaar heb ik collega's (vrouwelijke natuurlijk) gezien in hotpants. Die vrouw had ook benen die niet stopten en is over het algemeen wel aantrekkelijk, dus dat was helemaal even slikken.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:34:54 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164845805
Dat vind ik dan wel een beetje ver gaan eigenlijk, een docente in hot pants. Krijg meteen flashbacks naar die berichten over leerlingen die zich tijdens het examen niet konden concentreren omdat de string van de toezichthoudende docente zichtbaar was.
.
pi_164846622
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 07:13 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.

Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk :+
Gristelijke school?

Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
pi_164847802
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 18:16 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Gristelijke school?

Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
Nope openbaar.

Ik heb wel gezegd tegen een van de schoolleiders dat ik vond dat de mannen dan ook maar in rok moesten komen, als dat wel mag :+
Kwak
pi_164857101
Schiet mij maar lek. Klassen van 36 tot 47 leerlingen. En de meesten daarvan hebben extra ondersteuning nodig vanwege leer achterstand of sociaal-emotionele problemen. Floater tussen 2 lokalen op verdieping 1 en 4. Formaat lokaal 1: schoenendoos (max 12 tafeltjes als je wilt kunnen lopen), lokaal 2: kleinere schoenendoos met max 9 tafeltjes. Mag hopen dat een van de kast deuren naar Narnia opent.
pi_164861198
Voy, het klinkt allemaal niet zo best. Succes!

We hebben gisteren zelfs radio 1 gehaald met het tropenrooster. _O- .
Vandaag weer normaal rooster, maar het is ook een stuk koeler.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164861796
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.

Of eerst een les over conformiteit geven. :Y)


Ik wil ook wel eens gewoon naar buiten gaan met de studenten, maar weet niet zo goed hoe dat aan te pakken/vorm te geven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_164866062
Dat hebben ze bij ons bij de examens gedaan. Was een goed idee.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:31:39 #29
335643 faptist
Maakt fouten
pi_164880845
Ik ga ook weleens met m'n leerlingen naar buiten, maar ik geef beeldende vorming dus dan is het makkelijk toepassen.
Heb ook leuke lessen met de wiskunde-, en taaldocenten geschreven. Dan krijgen ze een lijst mee met woorden die ze moeten zoeken. Voor de talige opdracht staan de vragen dus in die taal geschreven. Voor de wiskunde opdrachten zijn er berekeningen die ze moeten oplossen, hoeken die ze moeten opmeten, schatten van afstand.. Dat soort dingen.
En voor mijn man gaan ze op zoek naar perspectief en hoe je die kunt verplaatsen. Hartstikke leuk :)
Vorig jaar ook een wedstrijdje papieren vliegtuigjes gooien gedaan. Eerst bedenken hoe je die het beste kunt maken, onderzoek op internet en vervolgens samenstellen. Juiste papier, looks en dan losgaan op het grasveld. *;

Ik heb ngo steeds geen rooster voor aankomende week. Moet niet gekker worden!
pi_164904754
Heb mn 2 lokalen soort van op orde. We mochten vanochtend maar 4 uurtjes de school in want om 12 ging het alarm erop. Kregen een paar leraren om 11.40 te horen dat ze toch een ander lokaal kregen toegewezen, dus er zijn er een paar die maandag morgen in een half ingericht lokaal staan. Roosters zijn nog steeds in flux en we worden nog steeds heen en weer geschoven tussen teams (en vakken die een week geleden niet bestonden verschijnen opeens op roosters), maar goed we gaan het proberen. 90 minuten rooster maar mijn vak heeft 45 min rooster dus dat word nog wel even oefenen met de leerlingen. Zo als het er nu naar lijkt, 4 klassen leestraining voor 9th grade ,1 voor 10th grade, 1 klas 12th grade Engels en een 10th grade mentorklas.
  zondag 28 augustus 2016 @ 19:09:56 #31
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164919366
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
.
pi_164983614
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!

Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
  woensdag 31 augustus 2016 @ 12:38:21 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164984495
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:49 schreef Kelly89 het volgende:
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!

Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
De uitgever?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164985513
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 19:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf? Ik werk normaal 1 ft, maar heb nu ouderschapsverlof.
Stiekem wil ik nooit meer terug naar 1 ft :@

Ik heb het echt weer naar mijn zin <3
Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld :o
School wil dat we het intern gaan oplossen. :')
pi_164986480
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De uitgever?
Noordhoff Uitgevers
  woensdag 31 augustus 2016 @ 15:20:48 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164987163
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 13:38 schreef faptist het volgende:

[..]

Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf?
Ik heb wtf 1,0. Maar wel een setje taken ernaast die wat tijd in beslag nemen.

quote:
Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld :o School wil dat we het intern gaan oplossen. :')
Altijd makkelijk gezegd, ja. "Los het maar binnen de sectie op". In het verleden heb ik wel eens zulke vervanging gedraaid. Vreemd dat ze daar nu pas achter komen dat die collega's gaan werpen, daar had de school toch eerder op moeten anticiperen, lijkt me? Misschien stagiaires van de lerarenopleiding polsen?
.
  woensdag 31 augustus 2016 @ 16:32:35 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164989037
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 14:40 schreef Kelly89 het volgende:

[..]

Noordhoff Uitgevers
Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 augustus 2016 @ 17:23:39 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164990044
quote:
Een leerling deed ooit de uitspraak dat haar huiswerk haar afleidt van haar WhatsApp. Ik kan hier boos om worden en zeggen dat huiswerk altijd belangrijker is dan haar telefoon, maar persoonlijk sta ik daar niet zo achter. Ik ben niet voor een huiswerkban, maar ik ben ook niet voor een verbod op telefoons. Persoonlijk ben ik tegen het woord verbod en vertelt het kind in mij het dan juist te doen. Wel ben ik voor de docent die vertelt wanneer het niet fatsoenlijk is om te doen. Dit is een gesprek dat je samen met de kinderen voert, geen preek van de docent die niet met de tijd van de leerlingen meegaat. Mijn mening: Niet tijdens mijn uitleg, niet wanneer ik met je aan het praten ben, wel wanneer ik een opdracht voor ze heb waarbij ze hun telefoon mogen gebruiken.
Kinderen hebben helderheid nodig en vooral een antwoord op het waarom – liever dan een altijd nee zonder reden.
Ik hoor regelmatig mensen van in en buiten het onderwijsveld, dat zij het gek vinden dat docenten appen met hun leerlingen. Een groepsapp is tot daaraan toe, maar 1-op-1 praten met een leerling over WhatsApp, dat is dan weer gek. Voor dit stuk deed ik een kort onderzoek in mijn klas. Zij vonden als volgt:
Wel in de pauze, niet in de kerk, niet tijdens het fietsen, niet tijdens het afrekenen van een blikje energydrank in de supermarkt, wel in de metro, niet tijdens het oversteken van de weg, wel tijdens de leswissel – want ze moeten wel weten waar ze het volgend uur les hebben.
Vertel me eens, wat kan ik hier nou echt tegenin brengen?
Contact via WhatsApp is een snelle en makkelijke manier voor de leerling om een vraag aan mij te snellen. Ook ik kijk vaker in mijn WhatsApp dan dat ik tussen mijn e-mails kijk. Ik beperk het appverkeer tot mijn mentorklas. Ik heb alleen met mijn mentorklas een groepschat welke ik gebruik om bijvoorbeeld een roosterverandering door te geven of een andere belangrijke mededeling te doen. Zij gebruiken deze chat om het huiswerk door te geven en elkaar te herinneren aan de toets van de dag erna. Dit is geen plicht; willen kinderen of ouders het niet, dan waardeer ik dat.
Zo onschuldig dat het is, blijft het ook. WhatsApp vermijden is het negeren van de huidige leefwereld van kinderen. Ik ben allang blij dat mijn leerling mij een vraag stelt; het middel is daarbij van ondergeschikt belang.
Ik blijf dit ingewikkeld vinden. Appen met leerlingen (of ouders?) - goed idee of juist niet?

Tekst is van Meester Bart, trouwens
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164990939
Ik app niet met mijn klassen. Ik vind het te lastig om daar afstand in te bewaren. Een appje krijgen om 23:00. Nog beantwoorden of niet? Ik zou willen zeggen; Natuurlijk niet!
Maar wat als het nou een zorgleerling is? Iemand die al met moeite om hulp vraagt?
En zo verleg je je grenzen steeds meer.
Ik kies er dus bewust voor om dit niet te doen.

Ik heb collega's die het wel doen en daar gaat het allemaal prima bij.
Onze school verbied het trouwens.

Net als facebook, youtube, instagram, etc. :')
pi_164991840
Wij hebben sinds twee jaar allemaal een telefoon 'van de zaak'. Dat nummer geef ik altijd aan studenten, want dat, en mijn e-mail, is de enige manier waarop ze me kunnen bereiken. En op die telefoon kijk ik alleen wanneer ik dat wil, en dat is niet om 23 uur.
pi_164993923
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
Dacht ik ook, niet dus. Vanochtend een half uur met een mevrouw van Noordhoff aan de telefoon gehangen. Ik wil enkel de uitwerkingen, maar die kan ik niet krijgen zonder een heel docentenpakket te moeten bestellen. Normaal gesproken zou dat zo'n probleem niet zijn, maar ik ben de enige binnen de sectie die deze boeken gebruikt voor bijlessen aan leerlingen. In de reguliere lessen gebruiken we namelijk een andere methode. Het is dus een beetje onzinnig om voor mij alleen dat hele pakket te bestellen. Vandaar dat ik hier een oproepje plaatste.
pi_164993949
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.

Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.

Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.

Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165017005
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
  donderdag 1 september 2016 @ 19:36:10 #44
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_165017199
Shower thought :o Ik heb eerst het hbo afgerond en heb later een kopopleiding gevolg, waardoor ik mijn tweedegraads bevoegdheid heb gehaald. Daarna ben ik verder gaan studeren en heb ik mijn master afgerond (geen lerarenopleiding).

Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig. Moet ik dan weer een kopopleiding volgen (dus ook stage lopen?) of hoe werkt dit? Kan wel informatie over eerstegraads bevoegdheid vinden of een 2e tweedegraadsbevoegdheid, maar niks over deze situatie. Weten jullie dit?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_165018313
Op de site van het ICLON (universiteit Leiden) staat het volgende:

Lerarenopleiding als (tweede) master

Als je een afgeronde master of doctoraalopleiding hebt die gericht is op het schoolvak, kun je de lerarenopleiding als eenjarige opleiding volgen. Dit levert een (tweede) mastertitel op. De lerarenopleiding heeft een omvang van 60 EC. De opleiding kan in voltijd (1 jaar studie) en in deeltijd (2 jaar studie) gevolgd worden.

Dat is de opleiding die ik zelf ook heb gedaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165021649
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:36 schreef Maraca het volgende:
Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig.
In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
pi_165029050
Ik vind het stukje van meester Bart prima. Het enige waar ik een probleem mee heb, is dat hij doet alsof het niet deelnemen aan een groepsapp een optie is voor leerlingen en er daardoor geen probleem kan zijn. Dat is een grove miskenning van groepsprocessen en de sociale druk die daaruit voortvloeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029063
Ik heb het overigens wel gedaan en ben ermee gestopt, appen met studenten. Ik vind e-mail fijner omdat je afspraken terug kunt vinden. Bovendien hebben studenten dan minder het gevoel dat ze je altijd kunnen bereiken. Ik kreeg op een bepaald moment 's avonds vragen over te lezen stukken voor de dag erna ('waar kan ik die vinden?') terwijl dat werk al weken bekend was. Daar heb ik helemaal geen zin in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029085
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:43 schreef Tochjo het volgende:

[..]

In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
Het hangt van je functie af. Er zijn op universiteiten tutoren en junior docenten die geen bevoegdheid nodig hebben. Tutoren hebben wel wekelijks overleg met een senior bij ons. Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.

Als je universtair docent wilt worden, moet je overigens aan wel meer eisen voldoen. Zo moet je gepromoveerd zijn. Aan de universiteit kun je tegenwoordig niet echt meer een carrière als docent hebben zonder daarnaast ook onderzoek te doen met bijbehorende publicatiedruk etc.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029213
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
en toen?
There are only 151 Pokémon.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')