abonnement Unibet Coolblue
pi_164191690
In mei moet ik een scriptie schrijven. Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, maar ik wil als het kan het doen over rechten in het onderwijs.

Ik zie al helemaal voor me dat ik het ga hebben over het sbo en de praktijkschool, het opdc en het lwoo. Ik vind dit namelijk super interessant.

Momenteel zit ik een beetje met: Wanneer gaat iemand naar de praktijkschool? Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking? Waar vind ik goede informatie?

Ook begreep ik dat leerlingen met een licht verstandelijke beperking ook vaak naar vmbo basis gaan met lwoo? Klopt dit?

Zitten er eigenlijk ook leerlingen zonder een licht verstandelijke beperking op de praktijkschool? Hoe streng zijn ze met de criteria voor de toelating?

(Ik begrijp dat op het vmbo op- en afstromen tussen de niveaus vrij gangbaar is en switchen dus makkelijk gaat, maar dat voor toelating tot het niveau "praktijkonderwijs" wel aardig wat nodig is.)
pi_164191702
Wat is hier interessant aan
pi_164191708
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:03 schreef Anoonumos het volgende:
Wat is hier interessant aan
Ik vind het interessant, net als dat jij misschien wel 100 seizoenen van GTST interessant vindt.
pi_164191846
En je kan geen betere bron vinden dan fok voor je scriptie?
pi_164191858
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:01 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking?


Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!
pi_164192587
Volgens mij moet je op 2 vakken bv Nederlands en rekenen een paar jaar achter liggen, vandaar dus "PRAKTIJKONDERWIJS" leren werken in de praktijk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_164193204
Bel een praktijkschool maak een afspraak en ga eens langs. Dan kun je alles zien en vragen stellen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_164197863
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:12 schreef valentijn101 het volgende:
Bel een praktijkschool maak een afspraak en ga eens langs. Dan kun je alles zien en vragen stellen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan moet je 100 jaar op toestemming wachten van de directeur. :')
pi_164197884
Ik werk namelijk ergens waar we wat wilden doen met het praktijkonderwijs, vandaar dat ik weet hoe dat zit met toestemming en communicatie met scholen.
pi_164198016
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:37 schreef possetje het volgende:

[..]

Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!
Ik vind juist de praktijkschool interessant omdat het een (grijs?) tussengebied is. :D Je bent dan net niet geschikt voor een school voor kinderen met een verstandelijke beperking, maar ook net niet voor het vmbo.
pi_164198216
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:19 schreef IDkaart het volgende:
Ik werk namelijk ergens waar we wat wilden doen met het praktijkonderwijs, vandaar dat ik weet hoe dat zit met toestemming en communicatie met scholen.
Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.

Of vraag of je voor je studie een dagje mag meelopen of zo.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_164198613
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.

Of vraag of je voor je studie een dagje mag meelopen of zo.
Dank voor je tip, het is te proberen. ;)

Ik had wel al begrepen dat mbo voor de meeste leerlingen geen optie is en ze daarom ongeschoold werk gaan verrichten als ze 18 zijn en dus moeten vertrekken. Maar ik vraag me dan wel af wie dat bepaalt. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 13:52:15 ]
pi_164202089
Interessant onderwerp! Ik sluit me aan bij de bovengenoemde tips en ben benieuwd hoe je onderzoek zich ontwikkeld. ;)
pi_164202760
Ik vind deze pagina interessant:
http://www.kennispleingeh(...)lijke-beperking.html

Ik dacht dat alleen je iQ bepaalt of je verstandelijk gehandicapt bent of niet, maar blijkbaar is het niet zo zwart-wit. :D
pi_164202767
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:14 schreef prussianglory het volgende:
Interessant onderwerp! Ik sluit me aan bij de bovengenoemde tips en ben benieuwd hoe je onderzoek zich ontwikkeld. ;)
Dank! :) Het duurt wel nog tot mei, want in die maand moet ik mijn scriptie schrijven!
pi_164203362
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:51 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Dank voor je tip, het is te proberen. ;)

Ik had wel al begrepen dat mbo voor de meeste leerlingen geen optie is en ze daarom ongeschoold werk gaan verrichten als ze 18 zijn en dus moeten vertrekken. Maar ik vraag me dan wel af wie dat bepaalt. :')
Volgens mij is het zo dat leerlingen vanuit het so eventueel kunnen doorrollen naar het praktijkonderwijs. Ook kunnen vmbo-leerlingen die onvoldoende capaciteiten in huis hebben om mee te kunnen met de leerstof afstromen naar het praktijkonderwijs.

Voor het speciaal onderwijs en praktijk onderwijs zijn er leeftijdsgrenzen: 20 en 18 jaar. Maar deze kunnen volgens mij wel verschoven worden als dat nodig is.

Beide onderwijsvormen, maar vooral het praktijkonderwijs, is er op gericht op leerlingen zelfstandig en gereed voor de arbeidsmarkt te maken. Het betreft dan volgens mij wel gewoon simpel werk zonder al te veel druk, dus bijvoorbeeld bij de groenvoorziening van een gemeente of in een supermarkt wat simpele taken uitvoeren of in een houtbedrijf.

Welke richting wil je precies op met je scriptie? Je kunt het ook breder trekken en bijvoorbeeld ook kijken naar het passend onderwijs en hoe dat aansluit op de arbeidsmarkt.

Ik heb eventueel nog wel mijn profielwerkstuk over het passend onderwijs liggen voor je.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 22:41:45 #17
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_164212293
Wanneer een leerling naar het OPDC gaat, hoeft dat niet te betekenen dat hij een licht verstandelijke beperking heeft. De leerlingen die naar het OPDC gaan zijn doorgaans wel leerlingen met gedragsproblematiek, en door de kleinere klassen en meer aandacht is voor hen de stap naar het voortgezet onderwijs minder groot dan wanneer ze naar een reguliere middelbare school zouden gaan. Na één jaar op het OPDC kunnen de leerlingen instromen op een reguliere middelbare school, lukt dit ze nog niet, dan kunnen ze het na twee jaar OPDC doen.

Een leerling die naar het OPDC gaat moet overigens ook gewoon ingeschreven worden op een reguliere middelbare school, dit wordt dan zogezegd de 'moederschool'. Deze school heeft dan toch de leerling onder zijn hoede en de bedoeling is dus dat de leerling later instroomt op die school. Een school ziet dit niet altijd zitten, uit angst om dan een leerling aan te nemen die het niveau uiteindelijk niet aan blijkt te kunnen. Jammer, maar het slagingspercentage moet natuurlijk hoog blijven. :')

Het is echter nog maar de vraag of het OPDC wel voort kan blijven bestaan, dat was het afgelopen jaar nog erg onduidelijk en zelfs in april kon er nog geen duidelijkheid over worden gegeven, terwijl de leerlingen wel al ingeschreven moesten worden. Hoe het op dit moment zit met het OPDC, weet ik niet. Waarschijnlijk wordt de expertise van het OPDC ingevlogen om de leerlingen op de reguliere middelbare scholen te ondersteunen, maar een aparte school zal het OPDC (vroeg of laat) niet meer zijn.
pi_164212869
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:41 schreef Voszje het volgende:
Wanneer een leerling naar het OPDC gaat, hoeft dat niet te betekenen dat hij een licht verstandelijke beperking heeft. De leerlingen die naar het OPDC gaan zijn doorgaans wel leerlingen met gedragsproblematiek, en door de kleinere klassen en meer aandacht is voor hen de stap naar het voortgezet onderwijs minder groot dan wanneer ze naar een reguliere middelbare school zouden gaan. Na één jaar op het OPDC kunnen de leerlingen instromen op een reguliere middelbare school, lukt dit ze nog niet, dan kunnen ze het na twee jaar OPDC doen.

Een leerling die naar het OPDC gaat moet overigens ook gewoon ingeschreven worden op een reguliere middelbare school, dit wordt dan zogezegd de 'moederschool'. Deze school heeft dan toch de leerling onder zijn hoede en de bedoeling is dus dat de leerling later instroomt op die school. Een school ziet dit niet altijd zitten, uit angst om dan een leerling aan te nemen die het niveau uiteindelijk niet aan blijkt te kunnen. Jammer, maar het slagingspercentage moet natuurlijk hoog blijven. :')

Het is echter nog maar de vraag of het OPDC wel voort kan blijven bestaan, dat was het afgelopen jaar nog erg onduidelijk en zelfs in april kon er nog geen duidelijkheid over worden gegeven, terwijl de leerlingen wel al ingeschreven moesten worden. Hoe het op dit moment zit met het OPDC, weet ik niet. Waarschijnlijk wordt de expertise van het OPDC ingevlogen om de leerlingen op de reguliere middelbare scholen te ondersteunen, maar een aparte school zal het OPDC (vroeg of laat) niet meer zijn.
Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid. :') Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC. _O-

Een OPDC is toch ook voor TL? Ik bedoelde met de OP ook meer dat kinderen die net niet naar vmbo basis met lwoo zouden kunnen, dan waarschijnlijk wel nog net naar het OPDC kunnen. Maar zijn gedragsproblemen echt een voorwaarde of is dat gewoon een kenmerk van veel OPDC'ers?

Ik wist trouwens niet dat het OPDC als aparte school zou gaan verdwijnen, dank voor de informatie!
  woensdag 3 augustus 2016 @ 23:30:46 #19
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_164213733
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:00 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid. :') Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC. _O-

Een OPDC is toch ook voor TL? Ik bedoelde met de OP ook meer dat kinderen die net niet naar vmbo basis met lwoo zouden kunnen, dan waarschijnlijk wel nog net naar het OPDC kunnen. Maar zijn gedragsproblemen echt een voorwaarde of is dat gewoon een kenmerk van veel OPDC'ers?

Ik wist trouwens niet dat het OPDC als aparte school zou gaan verdwijnen, dank voor de informatie!
Het is voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, dus het is niet per definitie dat ze állemaal gedragsproblemen hebben. Het is natuurlijk bij veel leerlingen ook een samenloop van factoren, bijvoorbeeld zware dyslexie en hierbij een gedragsprobleem. Dit hoeft dan niet zozeer van ernstige aard te zijn, daar ze namelijk ook in kunnen stromen op een reguliere middelbare school.

Volgens mij kunnen de leerlingen inderdaad zelfs gewoon op TL niveau instromen. Dat het OPDC als aparte school gaat verdwijnen is wat de onderwijsexpert ons destijds vertelde. Ik hoop eigenlijk dat ze een manier hebben gevonden waarop het OPDC toch op de huidige manier voort kan blijven bestaan, maar dat weet ik niet. Ik zal er eens naar vragen.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 23:42:27 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164214027
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.

Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.

Meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Maar O+ gelukkig O+ komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164352124
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.

Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.

Meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Maar O+ gelukkig O+ komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
yes zeker dit.

ik had 5 jaar geleden op de basisschool praktijkadvies gekregen, maar mijn score op de test die ik kreeg van mijn school(zat op een SBO school, wij kreeg geen Cito, we kreeg een alternatieve test met een iq test daarin begrepen) bleek toch uiteindelijk vmbo basis met een lwoo advies als resultaat.
het bleek ook dat ik een iq van 75 had.
vmbo zonder moeite afgemaakt en ik volg op dit moment een mbo niveau 2 opleiding, die ik ook versneld af mag maken. ^O^
  woensdag 10 augustus 2016 @ 13:54:17 #22
66825 Reya
Fier Wallon
pi_164393088
Serieus reageren of wegblijven, graag.
pi_165058167
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.

Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.

Meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Maar O+ gelukkig O+ komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Ik had een havo/vwo-advies op mijn citotoets (score van 543), maar kwam op vmbo-basis terecht met leerwegondersteuning (lwoo), omdat lwoo niet mogelijk was op havo/vwo-niveau (wat mij betreft echt een gemiste kans!). Ik heb geen verstandelijke beperking maar was wel een probleemkind, ADHD enzo, en kon ontzettend slecht meekomen op school (en ook daarbuiten). Daarnaast had ik een motorische ontwikkelingsstoornis. De bedoeling was om mij aan te melden voor praktijkonderwijs, maar ik ben superblij dat dat niet gebeurd is, want ik heb mijn vmbo-diploma zonder enige moeite gehaald en ga dankzij de 21+ toets maandag beginnen op het hbo. :)
pi_165130876
quote:
Ziet er gewoon uit als elk willekeurig vmbo. :) Jammer dat ze in dat lied nadruk leggen om dat die leerlingen "anders" zijn, lijkt me niet nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')