Ik vind het interessant, net als dat jij misschien wel 100 seizoenen van GTST interessant vindt.quote:
Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:01 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking?
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan moet je 100 jaar op toestemming wachten van de directeur.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:12 schreef valentijn101 het volgende:
Bel een praktijkschool maak een afspraak en ga eens langs. Dan kun je alles zien en vragen stellen.
Ik vind juist de praktijkschool interessant omdat het een (grijs?) tussengebied is.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:37 schreef possetje het volgende:
[..]
Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!
Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:19 schreef IDkaart het volgende:
Ik werk namelijk ergens waar we wat wilden doen met het praktijkonderwijs, vandaar dat ik weet hoe dat zit met toestemming en communicatie met scholen.
Dank voor je tip, het is te proberen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:32 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.
Of vraag of je voor je studie een dagje mag meelopen of zo.
Dank!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 16:14 schreef prussianglory het volgende:
Interessant onderwerp! Ik sluit me aan bij de bovengenoemde tips en ben benieuwd hoe je onderzoek zich ontwikkeld.
Volgens mij is het zo dat leerlingen vanuit het so eventueel kunnen doorrollen naar het praktijkonderwijs. Ook kunnen vmbo-leerlingen die onvoldoende capaciteiten in huis hebben om mee te kunnen met de leerstof afstromen naar het praktijkonderwijs.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:51 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Dank voor je tip, het is te proberen.![]()
Ik had wel al begrepen dat mbo voor de meeste leerlingen geen optie is en ze daarom ongeschoold werk gaan verrichten als ze 18 zijn en dus moeten vertrekken. Maar ik vraag me dan wel af wie dat bepaalt.
Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:41 schreef Voszje het volgende:
Wanneer een leerling naar het OPDC gaat, hoeft dat niet te betekenen dat hij een licht verstandelijke beperking heeft. De leerlingen die naar het OPDC gaan zijn doorgaans wel leerlingen met gedragsproblematiek, en door de kleinere klassen en meer aandacht is voor hen de stap naar het voortgezet onderwijs minder groot dan wanneer ze naar een reguliere middelbare school zouden gaan. Na één jaar op het OPDC kunnen de leerlingen instromen op een reguliere middelbare school, lukt dit ze nog niet, dan kunnen ze het na twee jaar OPDC doen.
Een leerling die naar het OPDC gaat moet overigens ook gewoon ingeschreven worden op een reguliere middelbare school, dit wordt dan zogezegd de 'moederschool'. Deze school heeft dan toch de leerling onder zijn hoede en de bedoeling is dus dat de leerling later instroomt op die school. Een school ziet dit niet altijd zitten, uit angst om dan een leerling aan te nemen die het niveau uiteindelijk niet aan blijkt te kunnen. Jammer, maar het slagingspercentage moet natuurlijk hoog blijven.
Het is echter nog maar de vraag of het OPDC wel voort kan blijven bestaan, dat was het afgelopen jaar nog erg onduidelijk en zelfs in april kon er nog geen duidelijkheid over worden gegeven, terwijl de leerlingen wel al ingeschreven moesten worden. Hoe het op dit moment zit met het OPDC, weet ik niet. Waarschijnlijk wordt de expertise van het OPDC ingevlogen om de leerlingen op de reguliere middelbare scholen te ondersteunen, maar een aparte school zal het OPDC (vroeg of laat) niet meer zijn.
Het is voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, dus het is niet per definitie dat ze állemaal gedragsproblemen hebben. Het is natuurlijk bij veel leerlingen ook een samenloop van factoren, bijvoorbeeld zware dyslexie en hierbij een gedragsprobleem. Dit hoeft dan niet zozeer van ernstige aard te zijn, daar ze namelijk ook in kunnen stromen op een reguliere middelbare school.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:00 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid.Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC.
Een OPDC is toch ook voor TL? Ik bedoelde met de OP ook meer dat kinderen die net niet naar vmbo basis met lwoo zouden kunnen, dan waarschijnlijk wel nog net naar het OPDC kunnen. Maar zijn gedragsproblemen echt een voorwaarde of is dat gewoon een kenmerk van veel OPDC'ers?
Ik wist trouwens niet dat het OPDC als aparte school zou gaan verdwijnen, dank voor de informatie!
yes zeker dit.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.
Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.
Meer info bijvoorbeeld hier en hier.
Maargelukkig
komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Ik had een havo/vwo-advies op mijn citotoets (score van 543), maar kwam op vmbo-basis terecht met leerwegondersteuning (lwoo), omdat lwoo niet mogelijk was op havo/vwo-niveau (wat mij betreft echt een gemiste kans!). Ik heb geen verstandelijke beperking maar was wel een probleemkind, ADHD enzo, en kon ontzettend slecht meekomen op school (en ook daarbuiten). Daarnaast had ik een motorische ontwikkelingsstoornis. De bedoeling was om mij aan te melden voor praktijkonderwijs, maar ik ben superblij dat dat niet gebeurd is, want ik heb mijn vmbo-diploma zonder enige moeite gehaald en ga dankzij de 21+ toets maandag beginnen op het hbo.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.
Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.
Meer info bijvoorbeeld hier en hier.
Maargelukkig
komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Ziet er gewoon uit als elk willekeurig vmbo.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |