Sounddragon | zaterdag 7 mei 2016 @ 21:23 |
1927- ik rol ... De eerste Volvo ziet het daglicht op 14 april 1927. De ÖV4 met de bijnaam "Jakob" komt dan uit de fabriek in Göteborg. Het avontuur is echter al een paar jaar eerder van start gegaan ... In de jaren '20 beleeft de auto zowel in de VS als in Europa een heuse doorbraak. In 1923 wordt er in Göteborg een jubileumtentoonstelling gehouden, waaraan door 97 auto-exposanten wordt deelgenomen. Deze tentoonstelling leidt ertoe dat de mensen in Zweden serieus interesse krijgen in auto's. Aan het begin van de jaren '20 worden er zo'n 12.000 auto's per jaar in Zweden ingevoerd. Na 1925 stijgt dit cijfer naar zo'n 14.500 auto's per jaar. Op de internationale markt is het tot dan toe heel gebruikelijk voor autoproducenten om onderdelen te zoeken in branchecatalogi, deze in te kopen, en daarmee een auto samen te stellen. Deze werkwijze leidde niet tot een bijzonder hoge kwaliteit en veel van deze producenten verdwenen al snel. Voor de initiatiefnemers van Volvo is kwaliteit echter van het allergrootste belang. Hun basisidee is om zelf het ontwerp voor de auto te maken, de onderdelen te schetsen en leveranciers te selecteren om deze onderdelen te maken op basis van die specificaties. Vervolgens wordt het assemblagewerk gedaan met behulp van ervaren autobouwers. Dit basisconcept wordt al in 1926 geformuleerd en is vandaag de dag nog steeds van toepassing op de manier waarop Volvo auto's maakt. De mensen achter Volvo Assar Gabrielsson en Gustaf Larson zijn de twee mannen die aan de wieg staan van Volvo. Gabrielsson is een afgestudeerd econoom en zakenman. Zijn loopbaan begint bij SKF in Göteborg. Na verloop van tijd wordt hij hoofd van de dochteronderneming van SKF in Frankrijk. Hij ziet dat kogellagers uit Zweden tegen een lagere prijs kunnen worden verkocht dan mogelijk is voor leveranciers uit de Verenigde Staten. Een van de redenen hiervoor is dat de arbeidslonen in Zweden lager zijn dan in veel andere landen. Waarschijnlijk bedenkt Gabrielsson tijdens zijn verblijf in Frankrijk dat Zweden wellicht een geschikte plek is voor het produceren van auto's. In 1923 gaat hij terug naar Zweden en wordt hij salesmanager voor SKF. Gustaf Larson is ingenieur en ontwerper. Als trainee werkt hij bij White & Poppy in Coventry in Engeland. Daar is hij onder meer betrokken bij het ontwerpen van motoren voor Morris. In 1917 gaat Larson terug naar Zweden en studeert hij af aan de Technische Universiteit van Stockholm. Hij gaat drie jaar aan de slag als ingenieur bij SKF in Göteborg en keert daarna teug naar Stockholm. Assar Gabrielsson en Gustaf Larson hebben dus verschillende mogelijkheden om elkaar te ontmoeten via hun gemeenschappelijke werkgever. Het kan goed zijn dat de twee mannen op dit moment het idee ontwikkelen van een auto van Zweedse makelij. Twee mannen ontwikkelen een idee In de zomer van 1924 gaan Gabrielsson en Larson serieus het gesprek met elkaar aan over hun plannen voor het produceren van auto's. Zij worden het in augustus met elkaar eens en in september is er al een aanzet voor het eerste ontwerp. Larson werkt aan het ontwerp naast zijn reguliere baan. Hij brengt een team van jonge technici bij elkaar in zijn huis in Stockholm. In juli 1926 zijn de tekeningen voor het eerste chassis klaar. Het is de taak van Gabrielsson om geld te vinden voor het project, maar zijn pogingen leveren niet het gewenste resultaat op. Larson en Gabrielsson realiseren zich dat het waarschijnlijker beter zou gaan als zij een aantal proefauto's kunnen laten zien aan hun toekomstige financiers. De twee mannen besluiten daarom een serie van tien testauto's te produceren, waarvan negen open modellen en één gesloten. De eerste testauto's werden in negen maanden tijd geproduceerd en deze keer slaagt Gabrielsson er wel in om financiële steun te krijgen. De naam wordt Volvo Nu er iets concreets te zien is, krijgt SKF interesse. Het bedrijf was aanvankelijk wat terughoudend, maar het staat nu garant voor een eerste serie van 1.000 auto's (500 open en 500 gesloten modellen) en is bereid om deze te financieren. SKF zorgt ook voor de fabriek en de naam, AB Volvo, die al eerder gebruikt is voor een onderneming. Volvo is Latijn en betekent "ik rol". Het voorbereidende werk en de ontwikkelingsperiode zijn nu achter de rug. 1927, het jaar waarin de eerste auto's in serieproductie op de markt komen, wordt officieel aangemerkt als het jaar waarin Volvo met zijn bedrijfsactiviteiten van start gaat. 1927 De eerste auto die op 14 april 1927 in serieproductie uit de fabriek in Hisingen (Göteborg) komt, was de ÖV4, bijgenaamd ''Jakob''. Een nieuw tijdperk in de Zweedse industriële geschiedenis is aangebroken. De ÖV4 is geënt op een Amerikaans ontwerp en heeft een krachtig chassis en assen met lange bladveren aan de voor- en achterzijde. De viercilindermotor levert 28 pk bij 2000 t/pm. De maximumsnelheid is 90 km/u, maar Volvo adviseert een rijsnelheid van 60 km/u. De auto heeft 20" artillerie wielen met houten spaken in de oorspronkelijke kleur en afneembare velgen. De open carrosserie biedt ruimte voor 5 zitplaatsen. De vier deuren zijn van essen- en beukenhout en afgewerkt met plaatstaal. De bekleding is van leer. Het open model kost 4.800 Zweedse kronen. Het gesloten model (de PV4) kost bij de lancering 5.800 Zweedse kronen. Het eerste jaar verloopt de verkoop moeizaam - in totaal worden er slechts 297 auto's verkocht. Een van de redenen hiervoor is de hoge kwaliteit en het strikte toezicht waaraan de leveranciers worden onderworpen.
| |
Sounddragon | zaterdag 7 mei 2016 @ 21:24 |
Goein OP, lekker kort. | |
Alexxxxx | zaterdag 7 mei 2016 @ 21:38 |
Wat volvo in 1928 bouwde was tofferderer | |
derLudolf | zaterdag 7 mei 2016 @ 21:42 |
De 814 kwam veel later pas | |
Alexxxxx | zaterdag 7 mei 2016 @ 21:50 |
Weinig Volvo, veel Bolinder, Munktell en Valmet. | |
derLudolf | zaterdag 7 mei 2016 @ 22:00 |
Bemoeide Valmet zich er toen al mee? Ik dacht dat dat pas veel later kwam? | |
Duvel | zaterdag 7 mei 2016 @ 22:38 |
Staat dat laatste voor hetgeen de uitlaat produceerde? | |
Alexxxxx | zaterdag 7 mei 2016 @ 22:41 |
nee voor Valtra metaal of zo. Bouwden ook de Saab cabrio, Porsche Boxster en Lada Samara. Allemaal op dezelfde lopende band, tegelijkertijd, trouwens | |
Duvel | zaterdag 7 mei 2016 @ 22:42 |
Man, wat een combinatie ook. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 05:02 |
Moggeh, blijven jullie nog maar lekker effe liggen hoor | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 06:03 |
SlamFM en een lege snelweg maken het allemaal de moeite waard | |
Erasmo | zondag 8 mei 2016 @ 08:35 |
Heerlijk het zonnetje op de bol | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 09:19 |
jeh, was net lekker in slaap gedommeld, komen ze me wakker maken voor de koffie | |
lipje | zondag 8 mei 2016 @ 09:32 |
kom je een bakkie brengen? Goedemorgen | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 09:38 |
En weer thuis Tentje ligt te drogen op het balkon | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 09:49 |
tot net buiten het hek hier Nou mot ik gvd nog hijsen ook. Weten die knakkers niet dat het vandaag een rustdag is? | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 09:49 |
drogen? Ben je nog niet zindelijk ofwa? | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 10:01 |
Dauw, water, onderkant. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 10:03 |
zou ik ook zeggen. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 10:05 |
Stel anders geen vragen he | |
Anne | zondag 8 mei 2016 @ 10:29 |
Volgens mij is er net een vader héél erg geschrokken en daarna heel boos geworden . Vader stak de helft van de weg over, maar zoonlief (jaar of 5) zoefde zo, zonder te kijken, keihard beide stroken over, terwijl er een auto aan kwam. Dat ging maar net goed . Ze kwamen wel beide redelijk hard aangefietst, dus volgens mij had zoonlief niet in de gaten dat papa ging stoppen en toen was het natuurlijk al te laat. | |
lipje | zondag 8 mei 2016 @ 11:40 |
tis Moederdag. Mot jij niet bij je schoonma zijn? | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 11:41 |
jawel, ik weet graag dingen, en dan moet je soms vragen stellen. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 11:42 |
sinds wanneer is je schoonmoeder je moeder? | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 11:43 |
hebben ze alledrie iets geleerd als het goed is. | |
lipje | zondag 8 mei 2016 @ 11:55 |
Ik kijk, ik luister | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 11:57 |
Ja, leer er dan dit van: Als je het antwoord al weet, heeft vragen stellen geen zin | |
Erasmo | zondag 8 mei 2016 @ 11:57 |
Da's wel het voordeel van zo'n hoge kooicabine, als er niks te hijsen is zit je mooi uit de kinken al duttend geld te verdienen. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 11:59 |
een retorische vraag is ook een vraag. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 12:01 |
zit op/in een telekraan, uitzicht valt vies tegen. Komt af en toe een bootje met containers langs, of recreatiezut met ouwe lijken. Dat heb je na een dag ook wel gezien. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 12:03 |
Dat klopt. Ik zal je vragen voortaan als retorisch zien wanneer het mij zo uitkomt | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 12:07 |
whatever rocks your boat bro | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 12:09 |
Nog 3 uurtjes, dan staan er weer 16 bij op mijn loonstrook. En dat allemaal voor 3 hijsjes tot nu toe, waaronder één radio | |
Barcaconia | zondag 8 mei 2016 @ 12:10 |
Elfstedenkruisje weer in de pocket. En verbrande kop. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 12:18 |
Als er heavy metal op stond kan je daar nog best een hele keg aan hebben | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 12:20 |
cabrio? Of goed gemikt met je open dak? Had het vorig jaar toen we naar Spanje reden.. Helemaal niet in de gaten gehad ook | |
Barcaconia | zondag 8 mei 2016 @ 12:22 |
Zie facebook profielfoto. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 12:24 |
ik heb geen feestboek account, moeilijk moeilijk. | |
Barcaconia | zondag 8 mei 2016 @ 12:25 |
Dan kun je op de laatste pagina van het vorige topic alex z'n blog lezen. | |
Barcaconia | zondag 8 mei 2016 @ 12:26 |
| |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 12:32 |
duidelijk | |
Paladijn | zondag 8 mei 2016 @ 12:33 |
Je bent wel wat aangekomen
| |
Barcaconia | zondag 8 mei 2016 @ 12:36 |
Ik ben zonder problemen aangekomen, maar niet in een iets-naar-rechts-hangende Jeep. | |
Alexxxxx | zondag 8 mei 2016 @ 13:10 |
Puike bolide had je mee. De auto's achter me vonden het volgens mij wat minder leuk dat ik die foto nam | |
Paladijn | zondag 8 mei 2016 @ 14:15 |
Fraaie wagen inderdaad - en kan me voorstellen dat je verbrand bent | |
Paladijn | zondag 8 mei 2016 @ 15:16 |
. | |
Anne | zondag 8 mei 2016 @ 15:17 |
Die gast shopt bij de H&M . | |
Alexxxxx | zondag 8 mei 2016 @ 15:22 |
verkopen ze daar ook al exclusieve sportwagens? | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 15:35 |
Dit is toch gewoon een Tekstkar van de andere kant? | |
derLudolf | zondag 8 mei 2016 @ 15:41 |
Jij kent het assortiment uit je hoofd? | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 15:42 |
Misschien heeft ze ook wel zo'n jurkje | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 19:40 |
Vanavond elektrisch BBQen. Tegen open vuur heeft de VvE bezwaar omdat we tegenover een benzinestation wonen. | |
vannelle | zondag 8 mei 2016 @ 19:51 |
The fuck? Je BBQ staat toch niet op standje hellfire met afschietmogelijkheden? | |
derLudolf | zondag 8 mei 2016 @ 20:10 |
Das toch wel iets meer dan 25m? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 8 mei 2016 @ 20:21 |
| |
Anne | zondag 8 mei 2016 @ 20:37 |
Nee, maar mijn vriendin stond er toevallig gisteren een foto van te maken en het hing dus in de etalage bij de H&M . | |
Anne | zondag 8 mei 2016 @ 20:42 |
Iemand, zoals dat dus elke dag gebeurd, heeft weer eens mijn e-mailadres opgegeven bij een reservering voor een aantal hotelovernachtingen. En met die mail kon ik van alles veranderen, dus heb ik de inchecktijd lekker op 1:00-2:00 uur gezet . En het is goedgekeurd. | |
derLudolf | zondag 8 mei 2016 @ 20:44 |
Vind ik leuk | |
Chuck-N0rr1s | zondag 8 mei 2016 @ 20:45 |
| |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 21:15 |
Ik heb medelijden met hem. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 21:17 |
Maar dus nu blijft er een hotelbediende wachten voor op mensen die komen inchecken, maar toch niet. Dat zal ze leren. Ik had ze geupgrade naar dikke vette suite met alles erop en eraan | |
Anne | zondag 8 mei 2016 @ 21:24 |
As said; Ze moeten er extra voor betalen (ik dacht iets van 7,50 euro). Dus ja. Dat zal ze leren. | |
Sounddragon | zondag 8 mei 2016 @ 21:57 |
Slecht! | |
Duvel | zondag 8 mei 2016 @ 22:15 |
Was jij nog aan het werk om een uur of 9 vanavond? | |
Anne | zondag 8 mei 2016 @ 22:17 |
SD was toen al thuis . | |
Dingest | zondag 8 mei 2016 @ 22:17 |
Zo, dat is er uit En dat alles vanwege zo'n stom hulpcilinder/druklager. Heeft wel drie middagen en een boel gedoe (en gevloek) gekost. Is niet makkelijk zonder brug Ik hoop wel dat ik het ook allemaal weer in elkaar krijg. Subframe had er niet onderweg gemoeten, maar met zulke beperkte ruimte kon ik er zo wel beter bij. Gaat een rotding worden om weer helemaal goed eronder te krijgen. mss dat ik daar wel eerder mee begin. Koppelingset zelf komt vrijdag pas. En ik moet een setje inbusdoppen aanschaffen voor de bouten van de aandrijfassen. Ik heb ze nu met een normaal, los sleuteltje (en brute kracht) losgedraaid, maar aandraaien gaat vast beter met het juiste spul. En ik heb grotere exemplaren nodig voor het loshalen van de vulplug van de bak | |
Duvel | zondag 8 mei 2016 @ 22:18 |
Mooi dat ik niet ben omgefietst dan. | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 04:10 |
dan had je mooi naar mijn opvolger kunnen kijken Zometeen gaat de Benz richting Ardennen.be voor een paar weekjes. Waddinxveen moet het zonder mij doen voorlopig | |
lipje | maandag 9 mei 2016 @ 07:58 |
kon je mooi naar het weiland kijken Goedemorgen | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 08:00 |
Nee maar ja, het staat nou eenmaal in de Regels. En je weet wat er belangrijk is he. | |
Anne | maandag 9 mei 2016 @ 09:04 |
Mogguh . | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 09:08 |
Mogguh | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 10:18 |
Hoi Anne en ludolf | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 10:22 |
Hallo Fles | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 11:50 |
Sow, kort verblijf in de Ardennen, nu weer thuis, 460 km op de klok. Planningen zouden minder faalkonijntjes in dienst moeten nemen. | |
Freezer | maandag 9 mei 2016 @ 11:56 |
Nee zeggen was geen optie? | |
Anne | maandag 9 mei 2016 @ 11:57 |
Als in: "Nee, ik ga niet naar huis" ? . | |
Freezer | maandag 9 mei 2016 @ 11:58 |
Ja uiteraard de "Nee ik kom niet terug om te werken" optie... de "Nee ik blijf op mijn werk" is voor mensen die leven om te werken en niet andersom. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 12:01 |
Weiland en wind tegen. Ideaal. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 12:02 |
WTF. België... | |
Anne | maandag 9 mei 2016 @ 12:08 |
Waarom zou ie niet teruggaan ? Die kilometers en uren krijgt ie gewoon betaald van vandaag heur. Daar zorgt zijn werkgeefster wel voor. | |
Freezer | maandag 9 mei 2016 @ 12:10 |
Ooh hij ging heen om te werken... Iets met te snel lezen... Heeft hij nu wel mooi tijd om de brommert uit te laten. Het is nu nog mooi weer. | |
Anne | maandag 9 mei 2016 @ 12:11 |
Het is eigenlijk te warm voor op de motor zelfs . Ik zou met mijn bips in de zon gaan hangen . | |
Freezer | maandag 9 mei 2016 @ 12:18 |
Met een vochtige versnapering met veel ijs! | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 12:18 |
Nee zeggen kan altijd. Ik word daarheen gestuurd om effe een kraan te bemannen. Kom daar, klant zegt; ik heb die kraan nog niet besteld. Kan ik op mijn kop gaan staan en backflips maken, maar daar komt geen extra werk van. Mjah, voor de lokale huisarts/EHBO-post misschien Het is allemaal vrij omslachtig ook. Ik word gestuurd dpor een detacheerder, die heeft de kraanverhuurder als klant, en ik deal daar met de klant van de kraanverhuurder. Tis niet anders: ik heb gewoon een leuk ritje gemaakt op kosten van 'iemand'. Maakt mij niet uit wie er wat uiteindelijk betaalt, zolang IK maar betaald word. Morgen op een rupsie ergens als het goed is. | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 13:54 |
Ik hoor dat er in Kortrijk binnenkort het eea "opgeruimd" moet worden SD http://nos.nl/artikel/210(...)ool-in-kortrijk.html | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 14:11 |
paar hijsjes, oud ijzerbak en een snijbrander. Dagje werk, max. Schooltje zal iets meer werk zijn. Misschien kunnen ze er een verkeersschool voor terugzetten, hebben ze dringend behoefte aan daar. | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 14:35 |
Ik weet niet of het bij jullie zand- of kleigrond is, maar anders word je ook nog es gezandstraald. Pa stuurde net wat plaatjes, bij hun is de lucht gewoon grijs. M'n ouders hebben vakantie en het is lekker weer maar buiten zitten is niet lekker | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 15:03 |
wij hebben alleen maar beton- en granietgrond. Als dat weg begint te waaien wil je sowieso niet in de tuin zijn | |
vannelle | maandag 9 mei 2016 @ 15:23 |
Ik heb vroeger in hoogspanningsmasten gewerkt en soms werden touwtjes van mast tot mast gebracht door een helicopter. Elke nieuwe hoogspanningsmast heeft een plak zand om zich heen aan de voet, dát is pas zandstralen als de heli gaat landen. | |
Anne | maandag 9 mei 2016 @ 15:24 |
Volgens mij doelde ie op het motorrijden . | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 17:14 |
Ligt er aan hoe droog het is Zo ziet een auto er uit waar twee dagen niet in is gereden | |
Alexxxxx | maandag 9 mei 2016 @ 19:00 |
Paal, raad waar die staat | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 19:01 |
Oude Zeedijk? | |
Alexxxxx | maandag 9 mei 2016 @ 19:03 |
Wie ben jij? | |
Paladijn | maandag 9 mei 2016 @ 19:15 |
Niet bij mij voor de deur, ik vermoed in schieringen, Vuurdoornstraat en omstreken na mijn avondeten bij nader inzien bij Venetia voor de deur - toch? [ Bericht 5% gewijzigd door Paladijn op 09-05-2016 19:55:45 ] | |
Paladijn | maandag 9 mei 2016 @ 19:16 |
En even lekker takelen | |
Alexxxxx | maandag 9 mei 2016 @ 20:28 |
Yup. Delta ff leeg gekocht vandaag | |
lipje | maandag 9 mei 2016 @ 20:58 |
ze doen niet veel, die witte helmen | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 21:29 |
potje mexxen aan een hangtafel denk | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 21:43 |
Takelen? Lijkt mij meer een spuit op een stokkie | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 21:50 |
dat klinkt wel erg mannelijk wat je daar zegt | |
Alexxxxx | maandag 9 mei 2016 @ 22:08 |
is een hoogwerker idd. | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 22:10 |
Er vinden vreemde processen plaats in jouw hoofd | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 22:13 |
Ja, dat, of een hydrostatische kraan met onzichtbare water-aangedreven lier en ballast. Kijk maar uit dat het bakkie er niet vanaf lazert
[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 09-05-2016 23:11:23 ] | |
Anne | maandag 9 mei 2016 @ 22:55 |
Too soon . Kennissen van Maikel btw. | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 23:11 |
Jeh, dat dacht ik al op dat spandoek te zien idd. Tis kut, en dat is het. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 07:51 |
Joy forever | |
Anne | dinsdag 10 mei 2016 @ 08:31 |
Goedemorgen . | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 09:35 |
Mogguh | |
Anne | dinsdag 10 mei 2016 @ 10:09 |
Hij is weer leuk . | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 10:32 |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 13:47 |
Goed hijsweer vandaag; teller staat op ruim 420 ton totaal, komt nog 84 bij als alles goed gaat. Eindelijk weer eens een ekte kraan onder de bill'n [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 10-05-2016 13:54:18 ] | |
vannelle | dinsdag 10 mei 2016 @ 14:06 |
Wat voor kraan zit je nu op dan? Wat is zijn max? | |
Anne | dinsdag 10 mei 2016 @ 14:28 |
Met airco? Of zijn het zweetbill'n? | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 14:46 |
Mag dit per DM? Of moeten wij het ook weten? | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 15:10 |
airco, en deur open. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 15:11 |
dan lees je maar de andere kant op | |
Anne | dinsdag 10 mei 2016 @ 15:13 |
Ik zal SD even DM'en wat voor een billen ik heb . | |
vannelle | dinsdag 10 mei 2016 @ 15:19 |
| |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 15:52 |
doe dat maar even ja, heeft ie vast nodig | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 16:08 |
Is het nou één of meerdere? | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 16:20 |
Vanmiddag nog eens bij die groene 96 wezen kijken, ook even wat kritischer. Nog steeds een heel mooi ding, maar om hem helemaal netjes te krijgen zou ik toch nog best wat van de technische kant moeten (willen) vervangen. Kon toch nog wel eens een duur grapje worden Nog maar even over nadenken. | |
loveli | dinsdag 10 mei 2016 @ 18:33 |
Crowdfunding? Ik wil er wel een paar tientjes tegenaan gooien. | |
vannelle | dinsdag 10 mei 2016 @ 18:35 |
De meeste mensen hebben er 2, meervoud dus. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 19:08 |
Ze heeft er 2, voor zover ik weet. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 19:09 |
Kun je die onderdelen niet van die andere af plukken? | |
lipje | dinsdag 10 mei 2016 @ 20:05 |
upload pic Raad het merk/model | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 20:24 |
In principe wel een paar dingetjes, maar het gaat puur om slijtage dingen dus eigenlijk loont dat niet echt. Punt is dan juist dat die dingen vervangen moeten worden of omdat ze aan vervanging toe zijn, of omdat je er bij kunt als de boel toch los ligt (vooral met de naaf/aandrijfas los en motor/bak los), en ook zodat ik mij er niet druk over hoef te maken. Gaat om revisie en vervanging van hele remmerij (75% is aan vervanging toe, dan pak ik die overige 25% liever mee), de uitlaat (die op die van mij is ook rot), wiellagers, ashoesen, revisie koppelingcilinders, pakkingsets/keerringen (al dan niet als reserve), waterpomp en koelslangen (radiateur is al vernieuwd en dan is het systeem 100%), verversing van het hele ontstekingssysteem en nog wat andere dingen. Kom dan toch al ruim 1k boven wat ik aanvankelijk gehoopt had uit, maar het is nog wel veilig binnen wat ik zou kúnnen betalen. Dat is de afweging, want de auto zelf is al een fantastische basis: Bodem van de auto is helemaal gelast - en dan keurig volgens bodemprofiel - en in de tectyl gezet. Auto is ook keurig gespoten, maar heeft wat stof verzameld. Chroom is nog netjes. Velgen zijn gepoedercoat en voorzien van nieuwe banden. Alleen het motorruim is nog onbehandeld, dat zou ik dan moeten opschonen, wat antiroest smeren her en der en dan in de lak moeten zetten. En een boel onderdelen moeten opnieuw in de lak worden gezet denk ik, voor de mooiigheid. 'Minpunten' zijn dat de kriksteunen links niet zijn vervangen bij het aanbrengen van nieuw staal (zijn los verkrijgbaar en zou ik erop kunnen laten lassen), de bodem onder de kofferbak is nét niet goed gelast waardoor de benzinetank er nét wat te hoog op ligt (diverse oplossingen mogelijk), en de raampezen zijn hier zwart ipv mooi chroom. En de bumpers - of eigenlijk de rosetten - kloppen niet met het jaartal. Hier zijn volledig van rubber, ze moeten eigenlijk chroom met een rubber streep zijn. Er zijn volledige, nieuwe shiny bumpers verkrijgbaar maar dan zijn we nog eens 850e verder Interieur is ook voor 90% netjes: Stoelen en achterbank zijn compleet nieuw bekleed (imho in een verschrikkelijk mooie combinatie) en de deurpanelen zijn ook compleet nieuw. Heeft waarschijnlijk best wel wat knaken gekost. Dashboard voelt een beetje vermoeid aan, de wijzerranden hebben wat roest maar daar zullen vast wel nettere versies voor te vinden zijn. Kofferbak mist de houten vloer, kwestie van nieuwe (laten) zagen. | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 20:41 |
Alle beetjes helpen | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 20:52 |
Geen idee Ik ben geneigd te denken dat het één of andere kitkar in dezelfde categorie zoals Burton of Lomax is. Alex weet het vast wel | |
bokkepoot | dinsdag 10 mei 2016 @ 20:59 |
Wat een geniaal ding | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:02 |
dat, of een compleet eigenbouw iets. Neusje lijkt een beetje Morgan style, maar de bumper klopt niet, en de hoodclips zijn ook anders. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:04 |
ik zou nog steeds die andere weg doen en van de opbrengst deze helemaal naar je zin maken. Dit is een pracht van een basis om al knutselend om te toveren tot een perfecte klassieker. | |
lipje | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:25 |
ff gegoogled en t is inderdaad oorspronkelijk een kitkar, maar is ook als Nederlands fabrikaat verkocht | |
Duvel | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:28 |
Gaat ie daar niet stuk van? | |
lipje | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:28 |
Die chromen raamlijsten zijn sierstrips op het rubber | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:31 |
Gaaf! Zo heel veel werk zit er dus niet aan? Of aan het motorblok zelf ook? Van welke houtsoort is dat vloertje origineel? In de Mercedes CLS kun je een kersenhout kofferbakbodem in de optie lijst aanvinken. Lijkt erg gaaf icm een licht interieur | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:44 |
Klopt. Zij noemen het pezen, maar het zit inderdaad in het rubber (dat ook nieuw is overigens) gedrukt. Zou niet heel lastig moeten zijn om te vervangen. Maar het hoort dus chroom te zijn, niet zwart Het is inderdaad wel een hele mooie basis, waarschijnlijk beter dan ik (met mijn budget) de mijne zal kunnen krijgen Afgezien van die emotionele waarde (;)); de markt in V4tjes (in deze staat) niet zo denderend, die van mij in één geheel is dan ongeveer een halve nieuwe bumper waard Zou er dan alsnog zelf meer aan hebben nog voor de niet-slijtage onderdelen. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:46 |
Stel he, je bent vrouw en je moet tanken. Wat doe je dan? Je rijdt eerst de pomp 3 meter voorbij. Dan zet je je auto stil op een halve meter uit het randje. Met de dop aan de verkeerde kant. En dan wacht je tot de meneer van het winkeltje het komt doen voor je. | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:48 |
Mwah, best nog wel wat dus Maar het ergste - body en bekleding - is al gedaan. Motorblok is een beetje vaag, volgens mij krijgt hij er nog een tweede bij en dan zou hij inspecteren welke het beste is. Denk dat ik daarvan wel de pakkingen, keerringen en rubbers zou vervangen en een likje verf geven. 5 jaar geleden heb ik vergelijkbare klussen met die van mij gedaan, en dat iets van een maandje gekost. Afhankelijk van het weer. De kofferbakbodem is gewoon spaanplaat, dacht ik. Met een grijs vloerkleedje erover | |
lipje | dinsdag 10 mei 2016 @ 21:49 |
ik sponsor een paar tientjes in ruil voor een proefritje | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:03 |
zijn die dingen echt zo weinig waard dan? Zou je niet zeggen; tis toch onderhand een echte collectable. | |
powerflux | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:04 |
Volvo topic, hier moet ik gepost hebben | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:06 |
dat mens heeft al een heel leven ervaring in het om haar vinger winden van kerels. Tis gewoon 70 jaar manipulatieve ervaring, die sufferd wordt gewoon dik gepowned jongeh | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:07 |
Het zou bijna te hopen zijn. Moet je je voorstellen dat die Tena-express daarna gewoon de weg op gaat he | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:08 |
Ik heb ook een zoekplaatje; wat klopt hier niet? Anne mag niet meedoen, die weet het. | |
Duvel | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:10 |
131% | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:10 |
Schoenen aan in de cabine? | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:12 |
Je schoenen zijn niet gepoetst. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:17 |
Jeh, en dan in de weet dat kranen tegenwoordig op 75% van de kantellast staan afgesteld Kun je ook zien waarom hij niet omflikkert? Is geen klompenkraan gelukkig. You're gay. | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:21 |
Die dingen in het algemeen, in goede staat, kunnen wel voor 7-8k weg gaan. Redelijke exemplaren 4-5k. Matig 2-3. De staat van de mijne; eerder een paar 100 Goede 2taktjes, nette vroege V4s uit de jaren '60, nette 95s en rally-uitvoeringen (Monte Carlo) kunnen al makkelijk de 20k aantikken. Maar de 96 in het algemeen is toch een beetje onbekend en onbemind. Ook een apart geval, met z'n eigenlijk verouderde (en zeldzame) V4, stuurschakeling en zelfs nog een vrijloop in de bak. Er is nu een beetje een opleving doordat oudere kerels die vroeger zo'n ding gehad hebben, er nu weer heimwee naar krijgen. En die hebben dan de knaken voor een net exemplaar zonder werk. De oldtimerknutselaars die eerder vaak met 500jes, Kevers, 2CVs en Mini's bezig zijn hebben er toch niet zoveel mee, dus de exemplaren met (veel) werk blijven sneller liggen. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:22 |
Ik zie nergens 131 % staan hoor. En al ben ik misschien blind, gay niet. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:22 |
Maar... dan moet dat ding waar je nu naar zit te lonken dus best aardig wat gaan opbrengen lijkt me? | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:23 |
Sommige mensen kijken en denken verder dan hun neus lang is | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:24 |
Het ligt dus niet aan mij. Ik poets ook schoenen, dus misschien ligt het daar aan? | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:25 |
M'n oom stuurt je weg als je op klompen op de kraan wil Rupsen, klompen en schenen is geen gelukkige combi | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:26 |
Je bedoelt die 31.4 waar Max 24 onder staat? | |
Duvel | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:27 |
Eh, 1,8 ton ballast? Wind tegen? | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:28 |
Volgens mij kun jij ook beter voorlopig nog effe blijven doen wat je nu doet Een klompenkraan, is een kraan waarvan de klompen van de machinist altijd op de treeplank staan | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:32 |
Weet ik. Maar van die schoenklompen zijn funest voor je enkels en helemaal kut als je op rupsen moet klimmen. Zodoende wil m'n oom het net hebben, iedereen loopt op laarzen eigenlijk. Zodoende | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:35 |
En niet S3, en daarom mogen ze per definitie niet in mijn tak van sport.. Ik doe nooit mijn schoenen uit in een kraan... ik veeg hem wel weer uit, en indien de machinist zó gay is dat hij er een tapijtje in heeft liggen, flikker ik dat eruit, en leg ik het 's middags gewoon weer terug. Tis een werkmachine, geen boudoir. [ Bericht % gewijzigd door Sounddragon op 10-05-2016 23:00:14 ] | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:35 |
Die zou dan, als de rest is aangepakt, inderdaad in het 8k-gebied moeten kunnen komen Op zich gaan de kosten (inclusief aanschaf) ook al redelijk hard die kant op als ik het echt goed wil hebben. Ik wil eigenlijk niet weten wat de vorige eigenaar heeft moeten uitgeven voor al dat andere werk... | |
Duvel | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:37 |
In de mijne ook niet. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:38 |
1.8 ton? dat weegt het kleine hijsblok alleen al Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij hangt er tussen de 80 en 100 ton aan. Ik dacht eigenlijk 80 aan blokken, en 15 ton onderwagen ballast.. Klompen zijn voor boeren. | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:39 |
Als het inderdaad zover komt, prima hoor | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:40 |
En bepaalde Friezen. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:42 |
Dat zeg ik: boeren. | |
Dingest | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:43 |
Ja, ik wist dat dit ging komen meteen nadat ik op invoeren had gedrukt | |
Duvel | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:43 |
Maar waar zie je dat dan? | |
Dr_Flash | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:43 |
oh dat, ja dat had ik wel gezien. Maar ja weet ik veel, die hoeken klopt ook niks van. Maar goed, ik ben dom | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:54 |
In een ander scherm.. opbouwcode, maar die is voor een rups bijna altijd hetzelfde, tenminste, voor het lichtere spul wel. je kunt hem wel zonder onderwagenballast instellen trouwens, al zou ik niet weten waarom je die zou weglaten. Da's net zoiets als mobiel (= zonder stempelen) willen hijsen met een telekraan.. slaat gewoon nergens op, dat doe je niet. Magoe, het lijkt alsof er veel te veel aan hangt, is niet zo, maar er is een sensor kapot ergens bovenin de giek, die ervoor zorgt dat de LMB verkeerde waardes aangeeft bij een bepaalde vlucht. Irritant, maar als je weet wat de last weegt, kun je in de tabel kijken wat je ermee kunt, en dan gooi je gewoon de sleutel om. Mag niet eigenlijk, want officieel is er dus een heel belangrijk systeem van de kraan kapot en zou je hem stil moeten zetten, maja.. De ekte last was 21 ton, de helft van 42, want we hadden met 2 kranen een element van 42 ton hangen, en ik mocht er daar 24 hebben, niks aan het handje dus Overigens kán het wel, die 31 ton daar oppakken, moet ik er een inschering bij zetten. Tis ook maar op 6 meter en 55 cm vlucht, dáárom flikkert hij niet om.. Zou je daar écht over de schreef gaan, breekt de giek, je jib, draaikrans of iets anders contructiefs aan barrels. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:55 |
Kloppen wel.. dat plaatje is een indicatie van waar de cijfertjes voor staan.. lees hierboven.. impliceer die hoeken, en die 6 meter vlucht.. hoofdmast staat bijna rechtop, jib op 80 graden, veel steiler kan bijna niet. | |
derLudolf | dinsdag 10 mei 2016 @ 22:59 |
Niet haten op klompen Heb Sika Flex (S2 ofzo?) en echte houten | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 23:02 |
boer. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 23:09 |
Hier is de rest van het hokkie trouwens. Lief kraantje, moet alleen effe een nieuwe loadsensor ergens bovenin die hanenkam. | |
Duvel | dinsdag 10 mei 2016 @ 23:18 |
Weet eens wat anders dan een brug. | |
Sounddragon | dinsdag 10 mei 2016 @ 23:44 |
Betoncactussen kwekerij ergens in Braboland. | |
vannelle | woensdag 11 mei 2016 @ 03:55 |
Edit: Laat maar. [ Bericht 96% gewijzigd door vannelle op 11-05-2016 04:00:39 ] | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 06:31 |
Mogguh luitjensz | |
Dr_Flash | woensdag 11 mei 2016 @ 07:21 |
oh okee, ik hoopte dat dat plaatje daar ook een dynamische graphic reepresentation van zou zijn en zo | |
Anne | woensdag 11 mei 2016 @ 08:20 |
. | |
derLudolf | woensdag 11 mei 2016 @ 08:23 |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 08:55 |
nee, dit is al high tech genoeg.. | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 10:29 |
Lekker geBBQd gisteravond met vrijwel alle Nederlandse Dakar-deelnemers en een handje vol pers De meeste rijden privé ook in best leuk spul En heerlijk Fleisch | |
matthias24 | woensdag 11 mei 2016 @ 12:10 |
goedemorgen lieve luitjes. | |
lipje | woensdag 11 mei 2016 @ 12:32 |
31/24 maal 100% Last is 31 ton, 24 ton maximaal Dit is toch gewoontjes voor den Draeck | |
lipje | woensdag 11 mei 2016 @ 12:34 |
lekker, als ie af is kunnen ze er benzjes laten groeien | |
derLudolf | woensdag 11 mei 2016 @ 12:40 |
De pers ook? | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 13:00 |
Degene die hun auto meenemen naar de rally wel ja | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 13:59 |
mwah, ik zie het toch echt liever andersom | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 14:00 |
nee, kleine bolletjes. | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 14:01 |
en dan niet effe bellen heah, zit poffolblomme vet in de buurt daar. | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 14:18 |
Mirjam Pol was de 'doorbitch', denk niet dat je binnen was gekomen. | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 14:23 |
Die herkende mij trouwens meteen, dacht dat ik alleen bij de truckers enige bekendheid genoot. Tof mens | |
lipje | woensdag 11 mei 2016 @ 16:42 |
die 121-tjes? | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 17:15 |
tuurlijk wel, Olivand rallysportvestje aan en lief lachen. | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 17:16 |
nee, .commetjes. | |
Anne | woensdag 11 mei 2016 @ 17:25 |
Ik denk dat ze lesbisch is, toch ? | |
derLudolf | woensdag 11 mei 2016 @ 17:28 |
Zo'n vermoeden had ik ook | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 17:50 |
Dan nog steeds werkt een vriendelijke glimlach vaak heel goed. | |
Anne | woensdag 11 mei 2016 @ 18:01 |
Da's waar . | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 18:05 |
Je stond niet op de lijst Bovendien denk ik niet dat Martin dan erg blij met je is | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 18:55 |
True, dat had jij effe moeten regelen natuurlijk En waarom zou hij niet blij zijn dan? Ik beloof dat ik niet alles zal opeten | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 19:13 |
er stond al iemand anders als mijn personeelslid genoteerd | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 19:52 |
Je hebt net personeels-uitbreiding gehad maar effe sereneus; als je volgende keer nou weer moet, en je moeder wil niet mee, wil ik me wel opofferen hoor | |
Alexxxxx | woensdag 11 mei 2016 @ 20:22 |
Sorry, op Dakar-gebied werk ik met Henkie samen. (die door veel mensen in de Dakar wereld dus als mijn assistent of medewerker aangezien wordt ) | |
Sounddragon | woensdag 11 mei 2016 @ 21:22 |
Ik zal aan je denken als ik later als ik groot ben, in ht Dakar team van olivand zit. | |
Sounddragon | donderdag 12 mei 2016 @ 04:02 |
Moggeh. | |
lipje | donderdag 12 mei 2016 @ 07:28 |
vandaag | |
Anne | donderdag 12 mei 2016 @ 08:33 |
Goedemorgen. Dagje vrij vandaag | |
derLudolf | donderdag 12 mei 2016 @ 08:39 |
Goedemorgen. Lekker, ik niet... Wat staat er op de planning Anne? Met de billen in de zon? | |
Alexxxxx | donderdag 12 mei 2016 @ 10:48 |
Anne | donderdag 12 mei 2016 @ 11:34 |
Stand van zaken tot nu toe: - Lekker lang gedoucht - Benedenverdieping gestofzuigd - Boodschappen gedaan op de fiets - Fiets weggebracht naar mijn ouders en van daaruit naar huis gelopen - Pannenkoekjes gegeten En nu zit ik te wachten op de PostNL-meneer. Hopelijk komt ie een beetje 'op tijd'. Ik wilde eigenlijk vandaag mijn auto wassen óf verder gaan met de tuinmeubels in de olie zetten, maar aan de andere kant roept SD dat ik zelfs op mijn vrije dag aan het rennen ben, dus misschien gooi ik het wel op een andere boeg en duik ik vanmiddag Nijmegen in . Vanavond wel bij mijn ouders eten. En de kat moet eigenlijk vanavond even naar de dierenarts. En ik moet eigenlijk ook nog even het onkruid uit de voortuin trekken, want dat groeit ook weer als een malle en afwassen. Zo . Dawast. Daarna is het tijd voor een filmpje op de bank. | |
Alexxxxx | donderdag 12 mei 2016 @ 11:48 |
Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar misschien moet je wat meer naar SD luisteren. | |
Anne | donderdag 12 mei 2016 @ 12:01 |
. Ik zal naar Nijmegen gaan . De auto wassen komt zaterdag of zondag wel. | |
derLudolf | donderdag 12 mei 2016 @ 12:16 |
en anders maar niet. Smerig wordt ie toch wel Ga vanmiddag maar even een ijsje halen denk ik | |
Barcaconia | donderdag 12 mei 2016 @ 14:16 |
Ik zit lekker in de zon op een terrasje met een biertje, dat komt ook niet dagelijks voor op een donderdag | |
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2016 @ 16:22 |
Sowieso komt een donderdag niet dagelijks voor | |
lipje | donderdag 12 mei 2016 @ 17:30 |
ik lig op een grasveldje met bier, limonade en water | |
Alexxxxx | donderdag 12 mei 2016 @ 17:44 |
Ik zit op kantoor achter een laptop | |
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2016 @ 17:46 |
Vanavond Premmeliek Darts in Ahoy Nou ja niet dat ik daar bij ben natuurlijk, maar het belooft een spektakel te worden. Toch even kijken | |
derLudolf | donderdag 12 mei 2016 @ 17:49 |
Beter dan dat gedonder op NL 1 | |
bluemoon23 | donderdag 12 mei 2016 @ 17:53 |
Slechte Drentse accenten bij Bartje | |
Alexxxxx | donderdag 12 mei 2016 @ 17:57 |
Ik begreep dat de crew niet per se Drents maar toch vooral boers over wilde komen. | |
Paladijn | donderdag 12 mei 2016 @ 18:41 |
Civic? VTEC just kicked in yo! | |
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2016 @ 18:47 |
Insurance says no? | |
Alexxxxx | donderdag 12 mei 2016 @ 19:14 |
Die mensen bij Bongard hebben echt het raarste beroep ooit. | |
Sounddragon | donderdag 12 mei 2016 @ 19:22 |
Ik wil naar huis Vertiefde kutzooi hier.. Er is serieus nog helemaal niks fatsoenlijk of goed gegaan vandaag. Schijtbende, kutwerk, kut kraan, Nu effe vreten, misschien wordt mijn bui beter, en if not geldt er tot en met morgenmiddag een safetyzone om mijn persoontje heen van een metertje of 40 (30 meter giek, en 10 meter slinger fiks ik ook wel). Ik hoop dat het 'menu du jour' wat is, anders hebben ze straks vliegende schotels hier. Tot zover een dagje Ardennen. | |
Anne | donderdag 12 mei 2016 @ 19:43 |
. | |
derLudolf | donderdag 12 mei 2016 @ 20:45 |
Brandweer Drenthe vaakst te laat Afval van een perceel waar dennenbomen stonden was in de fik gevlogen | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 12 mei 2016 @ 20:48 |
Welkom bij de club. Alles wat tegen kan zitten zat tegen. Vast zittende bouten, afgebroken moeren. Verkeerde onderdelen | |
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2016 @ 20:55 |
Ardennen | |
Dingest | donderdag 12 mei 2016 @ 22:20 |
Zo. Een boel eh... kleurrijk taalgebruik later maar het subframe en de bak zitten weer terug onder/in de 156 Ben wel blij dat ik een motortakel had om de bak omhoog te hijsen, puur op de krik was dat waarschijnlijk niet gelukt. Manoeuvreren ging nou al nauwelijks. En het subframe is ook een gekloot, maar als je hem eenmaal na veel gewurm goed tussen de onderste draagarmen door hebt weten te krijgen en er één hoek vastzit gaat het allemaal wel. Ik ben er trouwens ook geen fan van hoe die aandrijfassen aan de klos/tussenas zitten geschroefd Hopelijk krijg ik de rest morgen af en was de hulpcilinder het euvel. Kan-ie daarna snel marktplaats op | |
Sounddragon | vrijdag 13 mei 2016 @ 06:13 |
Sow, moggeh. Geen kovvie, want daar hebben ze een hekel aan hier. Allemaal sensejakkie koffie met schuim troep Heb wel een apparaatje bij me, maar ik had gisteren geen zin om alles uit de auto te slepen voor één nachtje. Nieuwe dag, nieuwe kansen, en vanmiddag lekker naar huis. Tis wel mooi hier | |
JDude | vrijdag 13 mei 2016 @ 08:10 |
SD, jij weet dan dan wel. Ik zie regelmatig van die grote kraanwagens rondkachelen met een fiets achterop gehangen. Is die voor als de sjeffeur even "menu du jour" wil gaan scoren? Best slim eigenlijk. Had deze vriend ook moeten doen . | |
Alexxxxx | vrijdag 13 mei 2016 @ 09:37 |
Ik zie ze vooral met Corsaatjes en Caddys op de ballastwagen | |
Sounddragon | vrijdag 13 mei 2016 @ 10:13 |
op fabrieken en grote bouwputten kan het zomaar een eind lopen zijn naar de keet/schafttent/poort, en dan kan een pedalero best handig zijn. Tevens een goede reden om geen standaard kubel mee te slepen natuurlijk; "kannie, me viedz zit achterop, stuur maar een ander" | |
Dingest | vrijdag 13 mei 2016 @ 17:32 |
Anderhalf jaar later, en ik heb eindelijk het oliedrukprobleem in de 126 opgelost Eigen schuld. Toen ik 1,5 jaar geleden dat 'nieuwe' blok uit elkaar heb gehaald, heb ik de tuimelaarsas verkeerd erin gezet. Daar zit een tuitje op dat om een buisje van de olietoevoer moet. Dat deel van de as lag dus 180 graden verkeerd. As werd nog wel (wat) gesmeerd door het rondsproeien van olie, maar leverde dus zo geen tegendruk meer Kwam erachter toen ik vanmiddag de kleppen ging stellen. As lijkt er niet al te veel onder geleden te hebben, tuimelaars werken nog soepel. Misschien wel dat mijn hogere olieverbruik (lijkt ook in de cilinders te komen) daar vandaan komt. Zo ja, mooi. Zo nee, dan van de zomer de kop eraf en de boel inspecteren/vervangen. | |
lipje | vrijdag 13 mei 2016 @ 18:46 |
tja toch niet goed opgelet | |
Sounddragon | vrijdag 13 mei 2016 @ 20:34 |
leren is inderdaad soms een heel langdurig iets | |
Dr_Flash | vrijdag 13 mei 2016 @ 20:37 |
Zulke dingen heb ik met mijn mailservers ook weleens. Het ene moment denk je "DIT KAN NIET waar slaat dit op " en na eeuwen denk je ineens "oh. Wacht. Natuurlijk. Lompe lul die ik ben." | |
Dingest | vrijdag 13 mei 2016 @ 21:51 |
Beetje jammer ja Kan je ook vertellen dat ik later heel de motor eruit heb gehaald om het achterste krukaslager te vervangen. Ik was er toen van overtuigd dat ik daarvan het olieafvoerkanaal had beschadigd en dat dat het probleem was Soms wel Lijkt gelukkig geen dure les te zijn. Ik ben toen ook 2 dagen bezig geweest om de ontsteking op tijd te krijgen. Lukte steeds maar niet. Bleek dat ik de verdeler met de klok mee aan het afstellen was, terwijl het tegen de klok in moest... | |
Dingest | vrijdag 13 mei 2016 @ 21:54 |
In mijn ervaring is dat de helft van (mijn manier van) het sleutelen Sommige lijken dingen echt totaal onmogelijk om los te halen of terug op z'n plek te krijgen, totdat uiteindelijk het trucje helder is. Dan is het wel even 'o, ja, tuurlijk '. Tweede keer gaat dezelfde grap daarom ook twee keer zo snel. [ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 13-05-2016 22:20:27 ] | |
Barcaconia | vrijdag 13 mei 2016 @ 23:31 |
Ik heb een keer een complete motor gewisseld voor een andere omdat ik vermoedde dat ie echt kapot was. Na de wissel en diagnose bleken er enkele stoterstangen naast de tuimelaara te liggen. Klepdeksel er af en terugleggen en klaar. Alsof dat niet erg genoeg was was het ruilblok ook nog eens volledig versleten, zuigerveren gaar en een vreter en maar roken... Kon dus direct weer teruggewisseld worden | |
Alexxxxx | vrijdag 13 mei 2016 @ 23:36 |
Ik heb mn onderhoud een tijdje door 2cv laten doen. Of valt dat niet onder onderhoudsblunders? | |
Alexxxxx | vrijdag 13 mei 2016 @ 23:37 |
Niets dan goeds over de doden trouwens, hij bedoelde het erg goed, maar elke keer van de regen in de drup, tot zijn grote ergernis | |
Sounddragon | zaterdag 14 mei 2016 @ 00:26 |
Tsja, experimenteren met zelf dingen doen is leuk, maar als je nog niet zo heel handig bent is het wel prettig om er dan een tweede auto bij te hebben. Dan maakt het geen hol uit of je twee dagen bezig bent om een bak te wisselen. Als het je daily is, is het niet handig om er zelf aan te gaan beunen. | |
Dingest | zaterdag 14 mei 2016 @ 02:18 |
Het is niet alleen een kwestie van handig zijn, maar je moet ook nog de middelen hebben Op zich kán je best veel met weinig, alleen gaat dat je wel een boel tijd en moeite kosten. Zeker de eerste keer. Nou heb ik begrepen dat de bakken van 156s al niet de makkelijkste zijn om weg te halen, maar op een stel assteunen op de oprit is het gewoon een rotklus. Je kunt nergens op een handige manier bij vanwege gebrek aan bewegingsruimte, krijgt grote delen moeilijk in positie en je kunt constant onder de auto (vandaan) duiken om gereedschap/onderdelen te pakken of omdat je aan de andere kant moet wezen, en je stoot je dan overal aan. Die manier kost dan gewoon ook bakken met tijd - maar als alles hopelijk goed is gegaan, scheelt het ook 400 euro... Ik had wel gelezen dat het een rotklus zou zijn hoor, maar ik heb de mate daarin toch een beetje onderschat Opeens is zo'n simpele Fiat dan zo erg nog niet. | |
Dingest | zaterdag 14 mei 2016 @ 02:22 |
Da's ook zuur | |
derLudolf | zaterdag 14 mei 2016 @ 06:27 |
Mogguh! | |
derLudolf | zaterdag 14 mei 2016 @ 06:29 |
Dan krijg je wel handigheid in het wisselen van motorblokken | |
derLudolf | zaterdag 14 mei 2016 @ 06:42 |
Klopt. Of zorgen dat je de tijd hebt / je de auto even niet nodig bent. Zo hebben ik ooit es met een kameraad het vliegwiel van zijn Mondeo vervangen. Daar zijn we een heel weekend mee bezig geweest, vrijdagavond uit elkaar halen, zaterdags nog iets verder loshalen (subframe bleek toch los te moeten een zat natuurlijk muurvast) nieuw vliegwiel + koppeling er in een toen de loodzware versnellingsbak weer terug zien te wurgen. En heel de zondagmiddag aan het kutten geweest omdat hij niet wou starten. Bleek dus een of ander stekkertje in het zekeringenkastje te zijn | |
Anne | zaterdag 14 mei 2016 @ 07:54 |
. | |
Sounddragon | zaterdag 14 mei 2016 @ 08:18 |
Moan. | |
lipje | zaterdag 14 mei 2016 @ 08:30 |
* lipje zet een pot T op tafel Goedemorgen | |
Sounddragon | zaterdag 14 mei 2016 @ 08:50 |
Moggeh, we zouden die kant op komen om het onkruid in NWK wat lekkers te eten te geven, maar de weergoden besloten een half dagje eerder met water gaan gooien Ik ga niet op en neer rijden om te spuiten en over anderhalve week te constateren dat ik 100¤ en een dag heb geinvesteerd voor JL. Kutzooi | |
Alexxxxx | zaterdag 14 mei 2016 @ 08:56 |
mogge | |
lipje | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:09 |
echt vochtig is de grond niet | |
Anne | zaterdag 14 mei 2016 @ 17:26 |
SD staat buiten onze pilaren enzo te voegen, komt er een opaatje in zijn zondagskleren even helpen . | |
Pizza_Boom | zaterdag 14 mei 2016 @ 17:50 |
Sommige mensen hebben moeite met uitparkeren, bleek zo... Deze was echt te makkelijk. [ Bericht 18% gewijzigd door derLudolf op 15-05-2016 09:10:37 ] | |
Sounddragon | zaterdag 14 mei 2016 @ 18:49 |
Als het net zo hard geregend heeft als hier (beetje gespetter 10 minuten), had het achteraf gezien misschien best gekund. Tis alleen een duur gokje. Als ik daar aankom en het hoost, of dat heeft het net gedaan, dan kan ik weer terug. | |
lipje | zaterdag 14 mei 2016 @ 20:35 |
je kan altijd langskomen De T is er altijd, net als de senzeooi, en als ik tijd en zin heb om op zolder het pruttelapparaat op te zoeken, kovvie | |
lipje | zondag 15 mei 2016 @ 09:06 |
Nog steeds geen stortbui gezien. Goedemorgen | |
Mr.Ping | zondag 15 mei 2016 @ 09:21 |
| |
Duvel | zondag 15 mei 2016 @ 09:42 |
Ik... Wat... Hč?? | |
Duvel | zondag 15 mei 2016 @ 09:43 |
Het viel allemaal wel mee, ben met de fiets en het kind naar molens wezen kijken in de stad en we zijn niet natgeregend. | |
Sounddragon | zondag 15 mei 2016 @ 13:57 |
Draai het eens om; die Senshitto op zolder en de oldskool op het aanrecht. Maybe tomorrow, vandaag is Maxdag. | |
Paladijn | zondag 15 mei 2016 @ 14:04 |
Zo, dat ging rap | |
lipje | zondag 15 mei 2016 @ 14:16 |
einde oefening voor JumboMax? | |
Anne | zondag 15 mei 2016 @ 14:18 |
Nee man, podiumplek is bij deze nog meer in zicht ! | |
Paladijn | zondag 15 mei 2016 @ 14:37 |
Wat Anne zegt, heel Mercedes mocht even op de koffie bij de raceleiding | |
Alexxxxx | zondag 15 mei 2016 @ 14:43 |
derLudolf | zondag 15 mei 2016 @ 14:47 |
Is dit het 'wat heb jij onder je ctrl+v staan?'/topic? | |
Alexxxxx | zondag 15 mei 2016 @ 14:52 |
Is dit het waar bemoei jij je mee kutnewbie topic? | |
derLudolf | zondag 15 mei 2016 @ 14:57 |
Geloof het niet Maar kun je me een paar van die onderdelen leveren? Das precies wat ik zoek
| |
Alexxxxx | zondag 15 mei 2016 @ 15:10 |
als je wat vaker na zou denken voor je iets post zou je een stuk minder onnozel overkomen, begint een beetje irritant te worden ondertussen. | |
Paladijn | zondag 15 mei 2016 @ 15:45 |
O_o | |
Anne | zondag 15 mei 2016 @ 15:47 |
WAT VET !!!!!!!! | |
Paladijn | zondag 15 mei 2016 @ 15:48 |
Jos huilend bij RTL | |
Anne | zondag 15 mei 2016 @ 15:57 |
Mooi toch . | |
Alexxxxx | zondag 15 mei 2016 @ 15:57 |
Alexxxxx | zondag 15 mei 2016 @ 15:57 |
Ja! | |
Paladijn | zondag 15 mei 2016 @ 16:25 |
Zeker In het tweakerts topic zelfs allemaal mensen die zeggen te janken, dat kan ik me bij Jos als trotse vader wat meer voorstellen Hamilton heeft zijn excuses aangeboden volgens Niki, ik denk dat Max wel een cadeautje voor'm mag halen als dank | |
Pizza_Boom | zondag 15 mei 2016 @ 16:28 |
Sorry, te makkelijk En hij past ook zo mooi, die vent heeft van die heerlijke handgebaren erbij. | |
Paladijn | zondag 15 mei 2016 @ 16:49 |
Zijn BNers nieuws tegenwoordig? http://www.lc.nl/cultuur/(...)tappen-21352515.html | |
lipje | zondag 15 mei 2016 @ 18:10 |
ohja jij mag ook de weg zoeken naar mijn huis. Volgend jaar scheelt het weer een paar kilometer als dat bruggetje af is en de wegen eromheen | |
lipje | zondag 15 mei 2016 @ 18:12 |
zo dik issie niet. Wel SUPERGAAF | |
Alexxxxx | zondag 15 mei 2016 @ 18:16 |
tweets overtikken is makkelijk stukjes maken | |
densmee | zondag 15 mei 2016 @ 19:32 |
Allemaal van die meelopers die nog nooit F1 hebben gekeken, als je tegen hun monaco zegt denken ze aan het strand enzo maar niet aan het stratencircuit | |
lipje | zondag 15 mei 2016 @ 19:33 |
moet jij niet naar de ijssalon? | |
densmee | zondag 15 mei 2016 @ 19:36 |
Welke ijssalon | |
Dingest | zondag 15 mei 2016 @ 19:42 |
Zo, da's kudt. Boel zit weer in elkaar maar het pedaal komt nog steeds niet terug. Pedaal zelf er maar eens uittrekken, zou balen zijn als dáár het probleem in zit Nog schrikken ook, want de auto sloeg opeens niet meer aan terwijl ik niets met het brandstofsysteem of de ontsteking zelf te maken heb gehad. Bleek gelukkig het relais van de brandstofpomp te zijn dat waarschijnlijk vuil was of zo | |
lipje | zondag 15 mei 2016 @ 21:09 |
van opa verstappen | |
densmee | zondag 15 mei 2016 @ 21:10 |
Nee montfort of ergens die kant op, ben ik vroeger vaak genoeg geweest. Maar ik pretendeer ook niet de grootste Max fan te zijn, hoewel ik hem al volg sinds het karten. En vroeger vader Jos wel eens gezien te hebben bij hem in het dorp. | |
Dingest | zondag 15 mei 2016 @ 22:57 |
Oude hoofdkoppelingcilinder er weer terug in, systeem ontlucht, de externe veer die de terugslag moet doen (drukt tegen het schutbord aan) losgehaald en ingevet, de bout die het pedaal op z'n plek hout een slag losser gedaan en nu doet de Alfa weer zoals het hoort Schat niet in dat dit het oorspronkelijke probleem is; de koppeling kwam toen ook niet goed vrij, dus waarschijnlijk lag het ook aan de hulpcilinder. | |
Alexxxxx | maandag 16 mei 2016 @ 05:53 |
mogge | |
Duvel | maandag 16 mei 2016 @ 08:45 |
Maar je hebt wel weer een hoop geleerd! | |
lipje | maandag 16 mei 2016 @ 09:04 |
Goedemorgen Dingest: lekker klusje. Nu nog verkopen | |
warhamstr | maandag 16 mei 2016 @ 09:32 |
Zijn de sloperijen in Rotterdam vandaag open? | |
lipje | maandag 16 mei 2016 @ 10:50 |
rijd erlangs en je weet het |