abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 juni 2016 @ 18:38:47 #151
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162950766
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 09:19 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Uitleg?
Ben ik vergeten :P
pi_162951467
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 18:38 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ben ik vergeten :P
Verwijder je post dan. :') !
  zondag 12 juni 2016 @ 19:07:18 #153
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162951719
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:01 schreef MCH het volgende:

[..]

Verwijder je post dan. :') !
hoezo
pi_162951740
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:07 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

hoezo
Gewoon, nu voegt het niks toe.
  zondag 12 juni 2016 @ 19:09:03 #155
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162951811
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:07 schreef MCH het volgende:

[..]

Gewoon, nu voegt het niks toe.
Jawel ik heb begrepen dat ze die H express zo puntig hebben gemaakt
pi_162951837
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:09 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Jawel ik heb begrepen dat ze die H express zo puntig hebben gemaakt
Zonder uitleg is dat vooralsnog klinkklare onzin.
pi_162951845
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:04 schreef Poepz0r het volgende:
In Coca Cola zit geen cocaïne!
En jij jezelf maar wijsmaken dat je coke verslaafd bent :P
Moeten zij weten
  zondag 12 juni 2016 @ 19:10:16 #158
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162951870
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:09 schreef MCH het volgende:

[..]

Zonder uitleg is dat vooralsnog klinkklare onzin.
Deze discussie anders ook :')
pi_162951912
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:10 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Deze discussie anders ook :')
Ik lees dat het logo een krakeling moet voorstellen, over die puntige h lees ik niks.
  zondag 12 juni 2016 @ 19:12:25 #160
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162951965
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:11 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik lees dat het logo een krakeling moet voorstellen, over die puntige h lees ik niks.
Die logo moet geen krakeling voorstellen. Dat dacht ik ook.

Het is ah aan elkaar
pi_162951991
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:12 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Die logo moet geen krakeling voorstellen. Dat dacht ik ook.

Het is ah aan elkaar
Wat lul je nou dom, het staat zelfs op de site van AH:

1966 Albert Heijn-logo

Introductie van de 'krakeling', het eerste logo Albert Heijn.
  zondag 12 juni 2016 @ 19:15:27 #162
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162952084
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:13 schreef MCH het volgende:

[..]

Wat lul je nou dom, het staat zelfs op de site van AH:

1966 Albert Heijn-logo

Introductie van de 'krakeling', het eerste logo Albert Heijn.
Het wordt als krakeling gezien ja daarom staat het ook geschreven onder leestekens

M'n ex leidinggevende zei dat tenminste
  zondag 12 juni 2016 @ 19:16:18 #163
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162952119
Dat de zwarte doos in het vliegtuig eigenlijk oranje is
pi_162952131
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:15 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Het wordt als krakeling gezien ja daarom staat het ook geschreven onder leestekens

M'n ex leidinggevende zei dat tenminste
Koppig ben jij zeg met je onder leestekens. :')
  zondag 12 juni 2016 @ 19:19:27 #165
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162952232
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:16 schreef MCH het volgende:

[..]

Koppig ben jij zeg met je onder leestekens. :')
Dat is niet koppig.
Ik weet het zeker. Er was iets met die h en de tekenaar heeft die H expres zo puntig gemaakt om iets te benadrukken maar ik ben vergeten wat en het is geen krakeling.
Volgens mij om de h te benadrukken want er staat ah en dat zien sommigen niet.
pi_162952267
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:19 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Dat is niet koppig.
Ik weet het zeker. Er was iets met die h en de tekenaar heeft die H expres zo puntig gemaakt om iets te benadrukken maar ik ben vergeten wat en het is geen krakeling.
Volgens mij om de h te benadrukken want er staat ah en dat zien sommigen niet.
Zoek dan een bron en niet via via gelul van bij de koffieautomaat.
  zondag 12 juni 2016 @ 19:23:49 #167
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_162952399
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:20 schreef MCH het volgende:

[..]

Zoek dan een bron en niet via via gelul van bij de koffieautomaat.
bron: wikipedia

Het huidige logo van Albert Heijn bestaat sinds 1965 en is een ontwerp van James Pilditch en John Harris van merkenbureau AID.[19] Voor die tijd had het concern in de jaren twintig een logo waarin de A en H in elkaar waren vervlochten. Eind jaren dertig stonden de letters naast elkaar met daaronder de zin "voor kwaliteit". Nadat Albert Heijn was benoemd tot hofleverancier verscheen vanaf de jaren vijftig het wapen dat bij deze titel hoort in het logo van de supermarktketen. Vanaf 1966 wordt het logo van Pilditch gehanteerd, de in blauw uitgevoerde vervlochten A en H.
  zondag 12 juni 2016 @ 19:27:04 #168
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_162952516
Toen ik nog op de basisschool zat dacht ik dat het hoestijn was ipv. woestijn.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_162953989
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 19:23 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

bron: wikipedia

Het huidige logo van Albert Heijn bestaat sinds 1965 en is een ontwerp van James Pilditch en John Harris van merkenbureau AID.[19] Voor die tijd had het concern in de jaren twintig een logo waarin de A en H in elkaar waren vervlochten. Eind jaren dertig stonden de letters naast elkaar met daaronder de zin "voor kwaliteit". Nadat Albert Heijn was benoemd tot hofleverancier verscheen vanaf de jaren vijftig het wapen dat bij deze titel hoort in het logo van de supermarktketen. Vanaf 1966 wordt het logo van Pilditch gehanteerd, de in blauw uitgevoerde vervlochten A en H.
Ik lees nergens over een puntige H.
pi_162961651
quote:
3s.gif Op zondag 12 juni 2016 18:37 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Huh wat voor lied is dit nu weer?

Ik heb het over dit lied:

Altijd is Kortjakje ziek
Midden in de week maar 's zondags niet
's Zondags gaat zij naar de kerk
Met een (of: haar) boek vol zilverwerk
Altijd is Kortjakje ziek
Midden in de week maar 's zondags niet

Nu weet ik het nog niet. Mijn docent in de 2e klas zei dat kortjakje een hoer was.
Al die kinderliedjes en rijmpjes uit de oude doos waren spotliedjes e.d. van volwassenen. Alleen raakte de betekenis wat verloren en werd het op het laatst dus onbegrijpelijk gebrabbelde kinderliedjes. Zo is Jan Huijgen in de ton zeer waarschijnlijk terug te voeren op die zieke straf om mensen in een haringkuip op te sluiten en daar "spijkers" in te slaan. Dat waren dan die ijzeren monsters van zeg 10 cm lang. Vervolgens rol je zo'n ton onder veel gejuich door de straten.

Sprookjes waren ook niet voor kinderen, maar waren leerverhalen/entertainment voor volwassenen op de lange donkere avonden in tijden dat er geen massamedia bestonden. Naarmate het lagere volk meer leren kon, werden die verhalen primitiever gevonden en waren weer kinderverhaaltjes. De sprookjes van moeder de gans verwijzen naar de salons waar het hogere echelon elkaar verhalen vertelde. De sprookjes van de gebroeders Grimm zijn meer volksverhalen die her en der opgetekend werden. Niet zomaar hier en daar wat opgepikt, ze gingen gericht op reis.

Dus ja, jouw Kortjakje is die stoephoer en het boek met zilverwerk is een beetje het bewijs. Gewone vrouwen kunnen zich geen zilverwerk veroorloven, die luxe bijbel komt ergens vandaan.

Hoe leuk vind jij het brave versje van Kortjakje?
Ik denk nog wel eens aan het kringliedje In Holland staat een huis. Had er als kleuter bezwaar tegen dat we het huis in brand moesten steken, maar het moest.
Groen is't gras, groen is 't gras - minneliedje tot kinderliedje verbleekt... Ook uit de kleutertijd.
Zakdoekje leggen, heb jij wel eens schoenen gemaakt? Een paar van stof en een paar van leer? Wat hebben kleuters daarmee van doen?

De klompendans, kijk dát wordt nog door volwassenen gedaan en daar sta je dan naar te kijken. Vooral als er zo'n simpele klompendans wordt opgevoerd in een reeks internationale volksdansen. Veel van die dansen zijn niet ingewikkelder, maar hebben een betere aankleding, een beter verhaal en benadrukken de "boeren"-domheid niet. Wel benadrukken ze nationalitiet, etniciteit, eigen volkscultuur.
pi_162961998
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 00:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]

hier zijn de overige coupletten

Kortjakje seer hups en fijn
Is de meeste tijd beschonken,
Kortjakje mag geen Brandewijn
Maer het moet Jenever zijn

Altijd is Kortjakje ziek,
Midden in de week en Zondags niet
Dan gaet zy haer hert versterken
Midden in de week wil zy niet werken,
Altijd is Kortjakje ziek.
Midden in de week en Zondags niet.
(...)
Kortjakje is vroeg opgestaen,
En zy is met radde kooten
Na de Markus brug gegaen,
De jongens volgden achter aen
Kortjakje mag geen Brandewijn,
Maer het moet Janever zijn,
Daer vond zy 't Raedhuys bescheten,
Dat kon Ragel niet op eeten,
Daerom is Kortjakje ziek,
Midden in de week en Zondags niet.

Dit volkslied is een kluchtlied over een jenever drinkende vrouw die mogelijk werkte bij de secreten, de publieke toiletten, onder de Markusbrug.[2][3]

Een jakje was een kledingstuk voor een vrouw, een bovenkleed.[4] De bijnaam 'Kortjakje' wijst mogelijk op een slecht of armoedig geklede vrouw. De naam Kortjakje werd vaker in volksliedjes gebruikt, meestal om een vrouwelijke dronkenlap mee aan te duiden.[3][5] De naam Valderappus betekent zoveel als 'schorremorrie', 'gespuis'.[6] Van het lied bestaan ook parodieën waarin Kortjakje als een vrouw van lichte zeden wordt voorgesteld.[7]

De melodie van dit volksliedje komt niet overeen met die van het huidige kinderliedje.

---

Kortjakje is dus geen hoer, maar een armoedige dronkenlap. Dat ziek zijn was van de drank. En er bestaan ook parodieen waarin ze een hoer is, maar goed, ik kan ook een horror-versie maken, dat gaat dus niet over het oorspronkelijke kinderliedje.
Het korte jakje zou op hoer zijn slaan. Er was ook de uitdrukking "korte hielen hebben" = makkelijk achterover te drukken zijn".
Het is logisch dat er vroeger meer versies waren dan nu. Geen telecommunicatie, geen media om muziek op vast te leggen, veel minder mensen die tegelijkertijd hetzelfde hoorden en onthielden.
pi_162962401
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 22:31 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Al die kinderliedjes en rijmpjes uit de oude doos waren spotliedjes e.d. van volwassenen. Alleen raakte de betekenis wat verloren en werd het op het laatst dus onbegrijpelijk gebrabbelde kinderliedjes. Zo is Jan Huijgen in de ton zeer waarschijnlijk terug te voeren op die zieke straf om mensen in een haringkuip op te sluiten en daar "spijkers" in te slaan. Dat waren dan die ijzeren monsters van zeg 10 cm lang. Vervolgens rol je zo'n ton onder veel gejuich door de straten.

Sprookjes waren ook niet voor kinderen, maar waren leerverhalen/entertainment voor volwassenen op de lange donkere avonden in tijden dat er geen massamedia bestonden. Naarmate het lagere volk meer leren kon, werden die verhalen primitiever gevonden en waren weer kinderverhaaltjes. De sprookjes van moeder de gans verwijzen naar de salons waar het hogere echelon elkaar verhalen vertelde. De sprookjes van de gebroeders Grimm zijn meer volksverhalen die her en der opgetekend werden. Niet zomaar hier en daar wat opgepikt, ze gingen gericht op reis.

Dus ja, jouw Kortjakje is die stoephoer en het boek met zilverwerk is een beetje het bewijs. Gewone vrouwen kunnen zich geen zilverwerk veroorloven, die luxe bijbel komt ergens vandaan.

Hoe leuk vind jij het brave versje van Kortjakje?
Ik denk nog wel eens aan het kringliedje In Holland staat een huis. Had er als kleuter bezwaar tegen dat we het huis in brand moesten steken, maar het moest.
Groen is't gras, groen is 't gras - minneliedje tot kinderliedje verbleekt... Ook uit de kleutertijd.
Zakdoekje leggen, heb jij wel eens schoenen gemaakt? Een paar van stof en een paar van leer? Wat hebben kleuters daarmee van doen?

De klompendans, kijk dát wordt nog door volwassenen gedaan en daar sta je dan naar te kijken. Vooral als er zo'n simpele klompendans wordt opgevoerd in een reeks internationale volksdansen. Veel van die dansen zijn niet ingewikkelder, maar hebben een betere aankleding, een beter verhaal en benadrukken de "boeren"-domheid niet. Wel benadrukken ze nationalitiet, etniciteit, eigen volkscultuur.
Zit wel een deel van waarheid in omdat het deel over sprookjes een gegeven is, maar je kunt een claim niet op gevoel maken. Mensen documenteerden verhalen, en liedjes. Dit hierboven is ook als oudste versie gedocumenteerd. Er staat precies omschreven wat een "Jakje" is en wat de rol van de hoofdpersoon was. Uit deze en de algemene versie is het helemaal niet duidelijk dat ze een hoer was. Eerder een armoedige schoonmaakster.
pi_162962466
Het woord jakje wordt nog steeds gebruikt. Een klasgenoot vond buisje nog een gewoon woord.
pi_162962572


Een "jakje" is helemaal niet zo spannend.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 15:46:30 #175
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_163111788
ik keek op de kaart en zag dit:

finland en noord korea zijn gescheiden door een land :D
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')