abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 19 oktober 2015 @ 13:31:28 #1
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_156943066
Oud-(politici), ideologen, politiek analisten en andere figuren brengen geregeld boeken uit over de politiek en samenleving. Dit lijkt me een goed topic om tips te geven over de nieuwste boeken die er uitkomen.

Laatste 3 besproken boeken:

quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 14:05 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Ik hoorde op de radio vandaag een gesprek over dit boek (verschenen in september dit jaar).

[ afbeelding ]

Een nieuw boek over armoede in de VS. Blijkbaar is het aantal Amerikanen dat van $2.00 per dag moet rondkomen in dat land enorm gestegen naar anderhalf miljoen huishoudens waaronder 3 miljoen kinderen in 2011.

Een review:

[..]

En nog een review:
http://www.latimes.com/bo(...)-20151004-story.html
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 22:18 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[ afbeelding ]

Titel: De grootste show op aarde.
Ondertitel: De mythe van de markteconomie.

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:10 schreef De_Kaas- het volgende:
Een weekje geleden Dit Kan Niet Waar Zijn: Joris Luyendijk Onder Bankiers gelezen, waarin hij in zijn gebruikelijk stijl probeert te beschrijven hoe een bepaalde omgeving functioneert volgens zijn observaties. In dit geval betreft het de Londense bankensector. Hoewel Luyendijk me feitelijk niets nieuws over de bankensector heeft geleerd, is het wel een erg interessant boek doordat hij de verschillende 'personages' in de bankensector probeert te typeren en doordat het erg compleet is; hij beschrijft praktisch alle facetten van de sector. Ook geeft hij hard af op alle politieke partijen: van links tot rechts. Nuttig onderzoek naar een sector waarin veel fout gegaan is en nog erg veel fout gáát.

Ook Capitalism and Freedom gelezen van Milton Friedman, waarin Nobelprijswinnaar Friedman in 11 hoofdstukken per onderwerp uitlegt waarom de overheid zich op dat gebied zou moeten terugtrekken. Friedman is geen boeiende schrijver, maar argumenteert helder. Interessant om wat te lezen van een van de grootste helden van de libertarische school en ik kan me in grote delen vinden, maar hier en daar is het echt achterhaald.

Nu beginnen aan Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Poverty van Banerjee en Duflo, en aan Freefall: Free Markets and the Sinking of the Global Economy van Joseph Stiglitz.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 19 oktober 2015 @ 15:27:49 #2
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156945440
Gekoppeld aan eerste deel.
pi_156990544
Een boek over belastingontwijking: Hidden Wealth of Nations: The Scourge of Tax Havens door Gabriël Zucman. Een actueel thema voor Nederland gezien de Starbucks affaire.



Ewald Engelen over dat boek:

quote:
De aarde heeft meer schulden dan bezittingen
Diefstal

Belastingontwijking is een plaag. Dat stelt de Franse econoom Gabriël Zucman in zijn zojuist verschenen Hidden Wealth of Nations: The Scourge of Tax Havens.

door Ewald Engelen 21-10-2015

Ik ben het hartgrondig met hem eens. Het holt de belastinggrondslag uit; het herverdeelt de kosten van het onderhoud van onze infrastructuur van rijk naar arm; het ondermijnt fiscale solidariteit; het voedt politiek wantrouwen; het creëert een ongelijk speelveld voor al die bedrijven die hun activiteiten niet achter brievenbusmaatschappijen kunnen verstoppen of blikken bespottelijk dure advocaten en fiscalisten kunnen opentrekken. Het is diefstal.

Nieuw is die constatering niet. Wie ook maar een beetje het nieuws over #LuxLeaks, #SwissLeaks en de onderzoeken van de Europese Commissie naar de illegale belastingafspraken van Nederland, Luxemburg en Ierland heeft gevolgd, wist dit al lang. Wat Zucman er echter aan toevoegt zijn harde cijfers.

Zucman begint met de observatie dat onder het huidige systeem van nationale rekeningen de schulden en bezittingen van landen even groot behoren te zijn. De schulden van de een zijn de bezittingen van de ander. Als je alles bij elkaar optelt zie je echter een gapend gat. De aarde heeft meer schulden dan bezittingen. Het is alsof, schrijft Zucman, ‘een deel van de planeet Aarde eigendom is van Mars’. De enige verklaring die Zucman ervoor kan bedenken is dat de bezittingen zijn gestald in belastingparadijzen. Het gaat dan om pakweg acht procent van het mondiale private vermogen, oftewel 7600 miljard dollar. Dat komt neer op gederfde belastinginkomsten van 190 miljard dollar per jaar.

Hieraan besteedt Zucman het leeuwendeel van zijn boek. Dat levert fascinerende uiteenzettingen op over de geschiedenis van belastingparadijzen als Zwitserland en Luxemburg. Vooral voor Luxemburg heeft Zucman geen goed woord over. Hij verwijt Luxemburg onder leiding van Juncker het verlies van de staalindustrie te hebben opgevangen door een financieel rovershol op te tuigen. Door private partijen als EY, PwC, KPMG en Deloitte in staat te stellen de Luxemburgse soevereiniteit als koopwaar te slijten aan multinationals en superrijken is Luxemburg in de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een belastingparadijs dat mondiaal zijn gelijke niet kent. Besloeg de staalindustrie in de jaren zeventig nog de helft van de economie, anno 2015 is die rol met veertig procent van het binnenlands product bijna volledig overgenomen door de ontwijkingsindustrie.

Inmiddels mag Luxemburg zich de welvarendste lidstaat van de EU noemen. Daar plukt de modale Luxemburger echter nauwelijks de vruchten van, dat doet wél de financiële elite die de onroerendgoedprijzen in Luxemburg naar recordhoogtes stuwt. Zucman noemt het groothertogdom een ‘economische kolonie van de internationale financiële sector’ in het hart van Europa, die nu al jarenlang de strijd tegen belastingparadijzen dwarsboomt. In dat licht bezien is het onbegrijpelijk dat het Europees Parlement akkoord is gegaan met de benoeming van Juncker tot president van de Europese Commissie. De goede man was als minister van Financiën van 1989 tot 2009 de baas van het Luxemburgse rovershol.

Het slothoofdstuk van Zucmans boek gaat over belastingontwijking door multinationals. De benadering is dezelfde. Door te kijken naar de locatie van de geboekte winsten van Amerikaanse multinationals slaagt Zucman erin een glimp te tonen van de gigantische omvang van de belastinginkomsten die overheden daardoor mislopen. Voor de Amerikaanse overheid komt dat neer op 130 miljard dollar per jaar. In belangrijke mate dankzij Nederland, waar maar liefst zeventien procent van de buitenlandse winsten van Amerikaanse multinationals uitstaat. Als we ervan uitgaan dat Europese, Aziatische en Latijns-Amerikaanse multinationals hetzelfde doen, kan dat bedrag worden verdrievoudigd, dat betekent substantieel meer dan de honderd tot 240 miljard dollar die de OESO raamt.

Om deze plaag te bestrijden stelt Zucman voor een mondiaal kadaster voor financiële eigendomstitels in te stellen, een sanctieapparaat op te zetten dat onwillige paradijzen straft met handelstarieven ter hoogte van de schade die zij anderen toebrengen en multinationals niet langer toe te staan zelf te bepalen waar ze hun kosten en winsten laten neerslaan maar ze te verdelen op basis van objectieve marktaandelen.

Als je dat legt naast het actieplan dat de OESO twee weken geleden presenteerde, zinkt de moed je in de schoenen. Met vijftien actiepunten indrukwekkend ogend, grossiert het in goede voornemens die ontwijkers ampele mogelijkheden bieden om in een later stadium de schade te beperken. Zoals Zucman schrijft: sinds belastingontwijking op de politieke agenda staat, zijn de belasting­ontwijkende geldstromen alleen maar gegroeid.

Onderschat nimmer de politieke macht van de klerken van het groot­kapitaal: EY, KPMG, PwC, Deloitte.

http://www.groene.nl/artikel/diefstal
pi_157067290
Aanstaande zondag in het tv-programma Tegenlicht komt Mariana Mazzucato aan het woord. Zij is de schrijfster van het boek De ondernemende staat. Dat boek wat in deel 1 van dit topic al voorbij kwam gaat over de rol van de overheid bij innovatie. Die blijkt namelijk veel groter dan veelal wordt gedacht. Bedrijven profiteren volop van door overheden ontwikkelde technologieën maar als dank daarvoor ontwijken bedrijven massaal de belastingen.

quote:
De Slimme Staat

We denken dat nieuwe technologie wordt ontwikkeld door hippe bedrijven als Google en Apple. Maar is dat wel zo?

Wat zou de iPhone waard zijn zonder internet, gps en touchscreen technologie? Al deze onderdelen hebben hun oorsprong niet bij Apple maar bij onderzoeksinstituten, universiteiten en door de overheid gesubsidieerde bedrijven. VPRO Tegenlicht onderzoekt waar nieuwe technologieën, van medicijnen tot technische snufjes, precies vandaan komen, wie voor de ontwikkeling betaalt en wie eraan verdient.

Wie is de innovator?

We zijn eraan gewend geraakt nieuwe technologie te zien als iets wat door slimme, hippe techneuten wordt bedacht in bedrijven als Apple of Google. De Italiaans-Amerikaanse econoom Mariana Mazzucato onderzocht de herkomst van nieuwe technologie en kwam erachter dat de overheid meer invloed heeft dan we denken.

Wel kosten, geen baten

In haar veelgeprezen boek 'De Ondernemende Staat' pleit Mazzucato ervoor opnieuw te kijken naar waar innovatie precies vandaan komt en welke rol de overheid eigenlijk speelt bij innovatie. Ze betoogt dat technologische vooruitgang zelfs ernstige vertraging oploopt als innovatie alleen aan het bedrijfsleven wordt overgelaten. Een vraag is wat de overheid in de toekomst nog bij kan dragen aan technologische ontwikkeling als ze wel kosten maar geen baten heeft. Een bedrijf als Apple maakt winst met door de overheid mede ontwikkelde technologie, maar betaalt net als veel andere grote bedrijven amper belasting.

Inspiratie uit Denemarken

VPRO Tegenlicht neemt een kijkje bij vliegtuigfabrikant Airbus die samenwerkt met de Europese ruimtevaartorganisatie ESA in de ontwikkeling van 3d-printen. Maar ook in het Academisch Medisch Centrum waar zogenaamde weesgeneesmiddelen – geneesmiddelen voor zeldzame ziekten – worden ontwikkeld die zonder extra stimuleringsmaatregelen te kostbaar zijn voor bedrijven om te ontwikkelen.

In Denemarken tenslotte heeft de overheid wel een grote rol in innovatie; daar is de overheid rechtstreeks durfinvesteerder in nieuwe technologie. Niet alleen de kosten komen zo bij de overheid terecht, maar ook de winsten zoals in het geval van Universal Robots, fabrikant van slimme robotarmen, die voor honderden miljoenen werd verkocht. Kent Denemarken het ideale systeem om technologische ontwikkeling te versnellen?

Interview: Chris Kijne
Regisseur: Martijn Kieft
Research: Chris Vijn/William de Bruijn
Productie: Jeroen Beumer/ Helen Goossens
Einderedactie: Marije Meerman/Doke Romeijn

http://tegenlicht.vpro.nl(...)de-slimme-staat.html
pi_157067608
Hoewel iedereen deze w.s. al gelezen heeft wil ik hem toch nog even onder de aandacht brengen:



Hij legt uw investeringen op de pijnbank van de index benchmark. Dat is slecht nieuws voor de belegger en vooral voor de firma waar men dat uitbesteedt. Maar goed nieuws om het heft zelf in de hand te nemen. Hij toont aan waarom wij verre dienen te blijven van beleggingsfondsen. En in het algemeen eigenlijk hoe wij voor de gek gehouden worden door de financiële mafia.

Verder m.i. goede realistische beschrijvingen over hoe het mooie blonde Rijnlands model op brute wijze van achteren werd genomen door meerdere Angelsaksische Roofridders. Een leerzaam boek. En voor een schijntje te krijgen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 24-10-2015 20:02:37 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:33:28 #6
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157068608
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

Verder m.i. goede realistische beschrijvingen over hoe het mooie blonde Rijnlands model op brute wijze van achteren werd genomen door meerdere Angelsaksische Roofridders.
En Van der Slikke ving dit allemaal op?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_157069238
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:33 schreef Morendo het volgende:

[..]

En Van der Slikke ving dit allemaal op?
Mooie haarscherpe videobeelden heeft hij daarvan. Tegen bijbetaling.
Ik schreef het wat beeldend op maar het was eigenlijk de eerste keer dat ik iets las over het Rijnlands model in verband met iemand die het teloor gegane belang daarvan snapte. En wat voor impact dat heeft op de wereld van nu.

En die impact is angstaanjagend verontrustend en verschrikkelijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_157441700
Geen boek, maar interessant materiaal van Roger Scruton:

http://documentaryaddict.com/films/why-beauty-matters

of

https://vimeo.com/55784152

[ Bericht 22% gewijzigd door Lyrebird op 10-11-2015 05:12:13 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 10 november 2015 @ 08:56:43 #9
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_157442468
Ik ben nu bezig met "Avondland en Identiteit" van Sid Lukkassen.

Valt me behoorlijk tegen. Een behoorlijk onsamenhangend stuk zogenaamde cultuurkritiek, maar komt qua redenatie niet veel verder dan menig PVV minnende FOK!ker, maar met een iets uitgebreider vocabulaire.

Ik had gehoopt op een interessante cultuurkritische invalshoek, het blijkt een soort kruistocht tegen de verlichting en de generatie '69.

Ik geloof niet dat ik het uit ga lezen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 10 november 2015 @ 09:03:36 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157442549
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 19:53 schreef Bart2002 het volgende:
Hoewel iedereen deze w.s. al gelezen heeft wil ik hem toch nog even onder de aandacht brengen:

[ afbeelding ]

Hij legt uw investeringen op de pijnbank van de index benchmark. Dat is slecht nieuws voor de belegger en vooral voor de firma waar men dat uitbesteedt. Maar goed nieuws om het heft zelf in de hand te nemen. Hij toont aan waarom wij verre dienen te blijven van beleggingsfondsen. En in het algemeen eigenlijk hoe wij voor de gek gehouden worden door de financiële mafia.

Verder m.i. goede realistische beschrijvingen over hoe het mooie blonde Rijnlands model op brute wijze van achteren werd genomen door meerdere Angelsaksische Roofridders. Een leerzaam boek. En voor een schijntje te krijgen.
Klinkt als een spanning en sensatie verhaal ipv een degelijke analyse.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 10 november 2015 @ 09:12:03 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157442689
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:18 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een boek over belastingontwijking: Hidden Wealth of Nations: The Scourge of Tax Havens door Gabriël Zucman. Een actueel thema voor Nederland gezien de Starbucks affaire.

[ afbeelding ]

Ewald Engelen over dat boek:

[..]

Blijf het grappig vinden dat met name uit Frankrijk, een land wat niet in staat is zijn economie te hervormen en internationaal te kunnen concureren met zijn bv autoindustrie het gejammer komt dat er niet genoeg belasting betaald wordt. Nee jongens en meisjes, de overheid is niet het doel van onze economie.
Frankrijk faalt al decennia met de hervorming van haar economie en de arbeidsmarkt. De werkloosheid is hoog, de burocratie groot en de criminaliteit stijgende.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158926582
Heb gisteren "de belofte" Gelezen van Pieter Hilhorst.

vond het een bijzonder boek het is een beschrijving van de korte Politieke Carierre hoe hij vanuit het niets wethouder werd (als vervanger voor Asscher) en daarna lijsttrekker voor de PvdA in Amsterdam en vervolgens de verkiezingen verloor en vervolgens besloot om af te treden. en dat allemaal in 1,5 jaar.

zeker een aanrader, wel vroeg ik me tijdens het lezen af of de PvdA wel de juiste partij voor hem was sommige van zijn Ideeën passen mijns inziens niet echt bij de PvdA.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  vrijdag 8 januari 2016 @ 17:50:31 #13
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_158934150


On Politcs van Alan Ryan.

Een dik boek van honderden bladzijdes waarin de meest belangrijke politieke stromingen/ideeën van de afgelopen 2500 jaar worden besproken. Ook de bedenkers van deze stromingen komen uitvoerig aan bod en van hun belangrijkste werken wordt vaak een uitgebreide samenvatting gemaakt.

Aanrader!
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_158935157
Net begonnen aan een biografie van Vladimir Poetin (De nieuwe tsaar van Steven Lee Meyers) en Brief aan de huichelaars die het racisme voeden van Stephane Charbonnier (was tot zijn dood hoofdredacteur van Charlie Hebdo). Het begint vrij sterk, hoop het hier binnenkort kort te recenseren.
pi_159160240

Stéphane Charbonnier - Brief aan de huichelaars die het racisme voeden
Uitgever: Lebowski
88 pagina's

Dit essay werd afgemaakt door de hoofdredacteur van het tegen wil en dank bekend geworden Franse blad Charlie Hebdo op 5 januari 2015, twee dagen voordat hij doodgeschoten werd bij een aanval waarvan hij het doelwit was en diverse van zijn medewerkers ook omkwamen. Op Bol.com staat dit boek te koop voor het bizarre bedrag van 20 euro per leesuur, dus hoewel ik het boek van harte aanraad zou ik het niet kopen maar op andere wijze proberen te lezen.

Brief aan de huichelaars die het racisme voeden is een heerlijk en inspirerend essay waar ik erg van genoten heb en iedereen aanraad. Het is met humor en hier en daar sarcastisch geschreven, waardoor je regelmatig grinnikt om plotseling ernstig te worden wanneer je je realiseert dat de auteur daadwerkelijk vermoord is om de bedreigingen die hij zo humoristisch beantwoordt met dit essay.

Het essay is een groot betoog voor de vrijheid van meningsuiting. Volgens de auteur is zelfcensuur uit angst voor dat het potentieel als islamofoob beschouwd kan worden een hogere kunst aan het worden, wat ten koste van de vrijheid van meningsuiting gaat.

De kern van het betoog komt erop neer dat het woord "islamofobie" niet langer gebruikt zou moeten worden. Kritiek op godsdienstextremisme wordt vaak verward met islamofobie en islamofobie wordt vaak verward met wat het in werkelijkheid is: racisme. Zo wordt het racistische gevaar gebagatelliseerd. Er zijn geen mensen die enkel aan moslims een hekel hebben. Er zijn enkel mensen die kritiek hebben op godsdienstextremisme en mensen die van nature racistisch zijn en daarom ook op moslims kankeren. De anti-islamofoben spreken in deze tijd van een nieuw antisemitisme maar dan op moslims gericht, maar het is geen nieuw antisemitisme maar gewoon het oude en altijd bestaande gezwel dat racisme heet. Je moet je verzetten tegen discriminatie en niet doen alsof het om godsdienstdiscriminatie gaat.

Tegelijkertijd moet je gewoon inhoudelijke kritiek kunnen hebben op een ideologie, zonder direct maar als islamofoob weggezet te worden. Iemand die communisme inhoudelijk kritiseert is toch ook geen "communismefoob"? Er is immers geen communistisch ras, net zo min als er geen islamitisch ras bestaat. Het is geen haat tegen mensen, maar haat tegen een zekere ideologie en daarom zou het woord "islamofoob" niet langer gebruikt moeten worden.

De auteur wijst enkele schuldigen aan. De elite-intellectuelen die aan zelfcensuur doen en de zogenaamde strijders tegen islamofobie, maar vooral ook journalisten en politici. Journalisten wakkeren islamofobie aan en gebruiken het woord onterecht, omdat het goed verkoopt. Een moslim die in het achtuurjournaal gevraagd wordt naar zijn mening over "de toenemende islamofobie" zou de journalist in het gezicht moeten spugen, omdat islamofobie niet bestaat en enkel als mythe gecreëerd wordt door diezelfde journalist. Politici zijn schuldig, omdat zij moslims in de eerste plaats als moslims beschouwen alvorens ze als burger te beschouwen. Politici proberen in moskeeën en met steunbetuigingen aan de moslimgemeenschap moslimstemmen te ronselen, alsof moslims hun identiteit volledig ontlenen aan hun moslim-zijn in plaats van dat zij er gewoon net zoals alle andere burgers alle - van links tot rechts - politieke meningen op na kunnen houden.

Naast de aanklacht tegen het woord islamofobie is het essay ook een verdediging van het blad Charlie Hebdo en van de vrijheid van meningsuiting. Tegenstanders van het blad Charlie Hebdo zijn niet geïnteresseerd in de strijd tegen racisme (waar Charlie Hebdo zelf juist ook tegen strijdt), maar enkel in het promoten van de islam. Er is een verschil tussen beledigen en bedreigen. Zelfs Franse ministers keuren het blad in het buitenland af en er wordt gedaan alsof de provocatie van het blad het bestaan van terroristen rechtvaardigt. "Als het op potsierlijke wijze tekenen van een islamitische terrorist islamofoob is, komt dat op hetzelfde neer als zeggen dat alle moslims terroristen zijn of dat ze solidair met hen zijn. (..) Wanneer je een oude man tekent die pedofiele handelingen verricht, overlaad je niet alle mannen met schande en suggereer je niet dat alle oude mannen pedofiel zijn."

Maar de critici op het blad spannen rechtszaken aan tegen het blad op basis van citaten uit strips die compleet uit de context van de strip getrokken zijn, terwijl in die strip duidelijk blijkt voor elk weldenkend mens dat het satire en niet serieus is. "Een goede strijder tegen islamofobie moet zich steeds dommer voordoen dan hij is", zegt Charb hier gekscherend over.

Journalisten, sociologen en het collectief tegen islamofobie tekenden een petitie met de titel "voor de vrijheid van meningsuiting, tegen Charlie Hebdo", omdat zij vonden dat er in de media te veel aandacht was voor een aanslag met brandbommen op het hoofdkwartier van Charlie Hebdo en dat er te weinig aandacht was voor precies hetzelfde bij diverse moskeeën in Frankrijk. Charb zegt hierover dat die inhoudelijke kritiek volledig terecht is, maar dat de titel van de petitie dom en fout is aangezien dat juist tegen de vrijheid van de gedrukte pers ingaat.

Leuk en interessant essay van een man die de geschiedenis ingegaan is over zijn zorgen over dat hij de strijd tegen racisme verdrongen ziet worden door de strijd voor de bescherming van de promotie van een godsdienst. De politiek-correcten die veel voorkomen in de rangen van PvdA/GL/D66 etc. kunnen hiervan leren dat zij prima kritiek op de islam kunnen uiten zonder weggezet te worden als islamofoob. Xenofobe PVV'ers kunnen hiervan leren dat zij geen islamcritici zijn zoals ze graag beweren, maar racisten zijn die liever een witte Nederlandse Jan de Boer die zich bekeerd heeft tot moslim als buurman hebben dan de gekleurde immigrant Mohamed die atheïst of christen is.

Het boek is veel te duur, dus ik zou het niet kopen maar ik raad het wel iedereen aan om te lezen. Ach, en voor een beetje goede hipster vallen die twee tientjes voor zo'n JeSuisCharliehebbedingetje ook wel weer mee.

-------------

Ondertussen redelijk ver met de biografie De nieuwe tsaar over Vladimir Poetin, die érg leuk en leerzaam is! Hoop die binnenkort af te krijgen, al ben ik bang dat ik er de komende weken weinig tijd voor zal hebben..
pi_159167602
Mooi review.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 17 januari 2016 @ 09:52:49 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159168326
Ik heb hem net gekocht, 6,99 voor de Kindle editie.
Zie veel overeenkomsten met Hurra, Wir Kapitulieren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159744070

Michael Parenti - Democratie voor de Elite
Originele titel: Democracy for the Few
Uitgegeven in: 2010
In Nederland door EPO en in de VS door Wadsworth Publishing


Parenti is een politicoloog en historicus die zaken bekijkt vanuit een socialistische invalshoek. In Democratie voor de Elite gaat hij in op hoe de democratie in de VS vooral een democratie voor de elite is. Met grote bedrijven die de democratie naar hun hand proberen te leggen. Verder gaat hij in het boek ook flink in op de misstanden in de VS en geeft hij een flinke kritiek op het kapitalisme.

Het boek geeft een goed aantal voorbeelden van zaken die je in een fatsoenlijke democratie niet zou moeten terugvinden. Bijvoorbeeld de willekeur waarop kiesdistricten worden geselecteerd en dat er geen sprake is van een evenredige vertegenwoordiging, maar dat het bij zo'n district gaat om het "winner takes all" principe. Hierdoor lukt het kleine partijen veel minder goed om de heerschappij van de twee grote partijen door te breken.

Hij gaat ook goed in op misstanden in de VS, maar naar mijn mening gaat hij hier wel erg ver in en komt het haast over als een grote klacht tegen de VS an sich, in plaats van enkel een kritiek op hoe de democratie werkt. Het is gelijk ook een kritiek op het kapitalisme en op de heersende politiek in de VS.

Over het algemeen ben ik het eens met zijn kritiek, maar komt het soms wel over als een grote "rant". De referenties zijn over het algemeen wel in orde, maar bij een enkel moment dacht ik: "Hmm, dit klinkt wel een beetje heftig. Eens zoeken op internet hierover."

Er werd dus melding gemaakt van hoe General Motors spoorweglijnen zou kopen om te zorgen dat er geen trams zouden kunnen rijden, om het openbaar vervoer te dwarsbomen. Dit werd haast gepresenteerd als feit, maar toen ik erover zocht bleek het toch een beetje bij de complottheorieën te horen.

http://www.cbsnews.com/ne(...)hat-really-happened/

Dus dat had hij toch wat mogen nuanceren.

Verder vind ik het dus een goed boek. :) En het heeft mij toch wat nieuwe inzichten gegeven over hoe de democratie in de VS ondermijnt wordt door een elite. Ook de manier waarop de militaire interventies van de VS naar het publiek worden verkocht is simpelweg misleidend. Als het ze echt ging om het "brengen van democratie" in bepaalde landen, waarom steunt de VS dan ook gewoon dictatoriale regimes als het de bezittende klasse zo goed uitkomt? Ook bestaat het congres van de VS uit veelal miljonairs en hebben lobbyisten veel invloed.

In het laatste hoofdstuk gaat hij ook in op alternatieven voor de huidige situatie en wat mensen zouden kunnen doen om de VS democratischer te maken. Dat was wel even een verademing na al de (weliswaar terechte) kritiek.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2016 00:07:46 ]
pi_159748596
^O^
  maandag 8 februari 2016 @ 10:24:55 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159748922
Michael Parenti is iemand die nogal selectief omgaat met wat de waarheid dient. Feiten die tegenspreken wat hij vind gaat hij aan voorbij. Zijn boek over de ondergang van Joegoslavië is daar een goed voorbeeld van. Voor de val van de muur verkondigde hij nog dat de SU het westen snel voorbij zou gaan op economisch gebied. Zou deze man niet al te serieus nemen als het om objectiviteit ofzo gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 8 februari 2016 @ 12:03:00 #21
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_159750533
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 00:00 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]
Michael Parenti - Democratie voor de Elite
Originele titel: Democracy for the Few
Uitgegeven in: 2010
In Nederland door EPO en in de VS door Wadsworth Publishing


Parenti is een politicoloog en historicus die zaken bekijkt vanuit een socialistische invalshoek. In Democratie voor de Elite gaat hij in op hoe de democratie in de VS vooral een democratie voor de elite is. Met grote bedrijven die de democratie naar hun hand proberen te leggen. Verder gaat hij in het boek ook flink in op de misstanden in de VS en geeft hij een flinke kritiek op het kapitalisme.

Het boek geeft een goed aantal voorbeelden van zaken die je in een fatsoenlijke democratie niet zou moeten terugvinden. Bijvoorbeeld de willekeur waarop kiesdistricten worden geselecteerd en dat er geen sprake is van een evenredige vertegenwoordiging, maar dat het bij zo'n district gaat om het "winner takes all" principe. Hierdoor lukt het kleine partijen veel minder goed om de heerschappij van de twee grote partijen door te breken.

Hij gaat ook goed in op misstanden in de VS, maar naar mijn mening gaat hij hier wel erg ver in en komt het haast over als een grote klacht tegen de VS an sich, in plaats van enkel een kritiek op hoe de democratie werkt. Het is gelijk ook een kritiek op het kapitalisme en op de heersende politiek in de VS.

Over het algemeen ben ik het eens met zijn kritiek, maar komt het soms wel over als een grote "rant". De referenties zijn over het algemeen wel in orde, maar bij een enkel moment dacht ik: "Hmm, dit klinkt wel een beetje heftig. Eens zoeken op internet hierover."

Er werd dus melding gemaakt van hoe General Motors spoorweglijnen zou kopen om te zorgen dat er geen trams zouden kunnen rijden, om het openbaar vervoer te dwarsbomen. Dit werd haast gepresenteerd als feit, maar toen ik erover zocht bleek het toch een beetje bij de complottheorieën te horen.

http://www.cbsnews.com/ne(...)hat-really-happened/

Dus dat had hij toch wat mogen nuanceren.

Verder vind ik het dus een goed boek. :) En het heeft mij toch wat nieuwe inzichten gegeven over hoe de democratie in de VS ondermijnt wordt door een elite. Ook de manier waarop de militaire interventies van de VS naar het publiek worden verkocht is simpelweg misleidend. Als het ze echt ging om het "brengen van democratie" in bepaalde landen, waarom steunt de VS dan ook gewoon dictatoriale regimes als het de bezittende klasse zo goed uitkomt? Ook bestaat het congres van de VS uit veelal miljonairs en hebben lobbyisten veel invloed.

In het laatste hoofdstuk gaat hij ook in op alternatieven voor de huidige situatie en wat mensen zouden kunnen doen om de VS democratischer te maken. Dat was wel even een verademing na al de (weliswaar terechte) kritiek.
Is het boek zo gekleurd dat het niet meer aanzet tot denken, maar dat zijn beweringen als feiten worden weergegeven?
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_159753205
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 12:03 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Is het boek zo gekleurd dat het niet meer aanzet tot denken, maar dat zijn beweringen als feiten worden weergegeven?
Het is wel flink gekleurd, maar desalniettemin een interessant perspectief.
  maandag 8 februari 2016 @ 14:09:41 #23
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_159753327
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 12:03 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Is het boek zo gekleurd dat het niet meer aanzet tot denken, maar dat zijn beweringen als feiten worden weergegeven?
Hoe is dit voor jou relevant?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_159753615
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 14:09 schreef Euribob het volgende:

[..]

Hoe is dit voor jou relevant?
Interesse is per definitie relevant. Antwoord je ook met deze wedervraag bij elke persoonlijke vraag? :P
  maandag 8 februari 2016 @ 14:27:36 #25
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_159753787
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 14:21 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Interesse is per definitie relevant. Antwoord je ook met deze wedervraag bij elke persoonlijke vraag? :P
Voor iemand die toch niet in de feiten geïnteresseerd is lijkt het me niet relevant om boeken te gaan selecteren op basis van objectiviteit.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 8 februari 2016 @ 14:35:49 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159754003
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 14:04 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is wel flink gekleurd, maar desalniettemin een interessant perspectief.
Een beetje een TRU/BNW insteek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 8 februari 2016 @ 16:07:35 #27
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_159756677
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 14:27 schreef Euribob het volgende:

[..]

Voor iemand die toch niet in de feiten geïnteresseerd is lijkt het me niet relevant om boeken te gaan selecteren op basis van objectiviteit.
Je hoeft echt niet op elke post van mij met een negatieve attitude te reageren.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  maandag 8 februari 2016 @ 16:08:43 #28
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_159756707
quote:
14s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:07 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Je hoeft echt niet op elke post van mij met een negatieve attitude te reageren.
Jawel.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_160405150


Emile Roemer - Het Kan Wel
Uitgegeven in 2015 door uitgeverij Van Genepp

Iedereen kent hem inmiddels wel, dus de politicus zelf behoeft denk ik geen introductie. In "Het kan wel" bezoekt hij verschillende mensen en instanties om te kijken hoe het daar aan toe gaat en wat er onder die mensen leeft. Ook komt hij er voor inspiratie.

Een bezoekje aan BuurtZorg bijvoorbeeld, waar de zorg met zo min mogelijk management en overheid geregeld wordt. Of een bedrijf dat niet aan tijdelijke contracten doet en goed met zijn personeel omgaat. Al deze instanties of bedrijven bezoekt hij om te kijken naar wat ze doen en om te bewijzen dat het wel kan. Zorg kan zonder overheid en veel managers, zekerheid bieden aan je personeel hoeft niet ten koste te gaan van groei.

Het boek leest meer als een soort reisverslag dan een politiek boek. Overal waar hij heengaat laat hij de mensen aan het woord en heeft hij het over de problemen die deze mensen zien. Zo gaat hij bijvoorbeeld ook naar protestbewegingen in de VS, naar het Midden-Oosten en naar Brazilië.

Naar mijn mening wel interessant. Vooral omdat je zo ook ziet hoe dingen anders kunnen dan je in eerste instantie denkt. :) Het boek bevat niet echt hele diepgravende analyses, maar kan dus meer gezien worden als een politiek reisverslag. Met ook veel andere mensen aan het woord, niet zozeer Roemer zelf.

Aanrader, maar enkel als je benieuwt bent naar waar Roemer zijn inspiratie vandaan haalt en als je benieuwd bent naar de alternatieven die er al zijn voor de neoliberale tendens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2016 23:10:27 ]
pi_160405321
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:09 schreef robin007bond het volgende:
Naar mijn mening wel interessant.
Dat dacht ik ook. Meteen besteld. Bedankt voor de tip.
Ik vind het wel jammer dat (bij mijn weten) Jan M. nooit zoiets gedaan heeft want dat vond ik eigenlijk nog een iets grotere "grootheid".
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_160405417
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Meteen besteld. Bedankt voor de tip.
Ik vind het wel jammer dat (bij mijn weten) Jan M. nooit zoiets gedaan heeft want dat vond ik eigenlijk nog een iets grotere "grootheid".
Hij heeft ook een goed boek geschreven, "Tegenstemmen". Maar het is een heel ander boek. Dat is meer een soort van aanklacht tegen de politiek voordat hij op de voorgrond trad (en vooral tegen het neoliberalisme).

https://shop.sp.nl/shop/particulier/boeken/tegenstemmen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2016 23:20:01 ]
pi_160405661
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:19 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Hij heeft ook een goed boek geschreven, "Tegenstemmen". Maar het is een heel ander boek. Dat is meer een soort van aanklacht tegen de politiek voordat hij op de voorgrond trad (en vooral tegen het neoliberalisme).

https://shop.sp.nl/shop/particulier/boeken/tegenstemmen
Die doe ik daarna.
Ik heb echt een zwak voor mensen met het hart op de goede plek.
Ze zijn oprecht. Hoewel ze ervan beschuldigd worden dat ze deze oprechtheid willen bedrijven door "het geld van anderen" uit te willen geven.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_160405877
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die doe ik daarna.
Ik heb echt een zwak voor mensen met het hart op de goede plek.
Ze zijn oprecht. Hoewel ze ervan beschuldigd worden dat ze deze oprechtheid willen bedrijven door "het geld van anderen" uit te willen geven.
Mee eens. :)

Ja, dat verwijt krijg je wel eens inderdaad. Heel onterecht, want je kunt het niet eens echt "hun geld" noemen. Het is geld verdient met andermans arbeid.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 07:46:08 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160408889
Het is altijd mooi natuurlijk prachtige principes te hebben en de rekening daarvan zelf niet te dragen maar bij anderen neer te leggen. Sinterklaas spelen op andermans portemonee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_160408905
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 00:00 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]
Michael Parenti - Democratie voor de Elite
Michael Parenti heeft niet door dat de Amerikanen geen Democratie hebben, maar een Republiek.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_160552204
Jacques R. Pauwels - Big Business met Nazi-Duitsland
Uitgegeven in: 2009
Uitgeverij: EPO




In dit boek door de historicus Pauwels wordt uit de doeken gedaan hoe Hitler flink geholpen is door het grootkapitaal en de heersende elites om aan de macht te komen. Dit boek rekent eens en voor altijd af met de mythe dat Hitler links of socialistisch zou zijn.

Het boek is opgesplitst in twee delen. Het eerste deel gaat met name over de steun die de Duitse elites gaven aan Hitler. Het tweede deel gaat vooral over de steun die het Amerikaans grootkapitaal gaf aan de nazi's.

Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat Ford en General Motors flink geld verdienden met het produceren van materiaal voor Nazi-Duitsland. Ze vonden Hitlers regressieve sociale politiek helemaal niet erg, want mensen werkten voor lagere lonen en de winsten stegen door de nazi's als nooit tevoren. Een hel voor de gewone man, een paradijs voor de grote bedrijven. De historicus toont met interessante statistieken aan hoe de lonen onder de nazi's flink waren gedaald, maar de winsten de pan uit stegen.

Hij rekent ook af met bepaalde mythes die veel opdoen. Dat Hitler bijvoorbeeld socialistisch zou zijn, of democratisch aan de macht is gekomen. Dat laatste is dus niet helemaal waar, zie bijvoorbeeld ook de Wikipagina over Hitler. Omdat er geen effectieve regering gevormd kon worden smeekten de elites om Hitler aan te wijzen als leider.

quote:
The absence of an effective government prompted two influential politicians, Franz von Papen and Alfred Hugenberg, along with several other industrialists and businessmen, to write a letter to Hindenburg. The signers urged Hindenburg to appoint Hitler as leader of a government "independent from parliamentary parties", which could turn into a movement that would "enrapture millions of people".

https://en.wikipedia.org/(...)ntment_as_chancellor
De elites scheten in hun broek van de socialisten en communisten. Ze vonden het prachtig dat Hitler de vakbonden, socialisten en communisten helemaal uit de weg wilde ruimen. Een tijdje dachten de elites namelijk dat ze met een fatsoenlijke democratie niet meer de hoge recordwinsten konden halen en dat daarmee een socialistische maatschappij reëel leek. Ze zochten dus een volksmenner die tegelijkertijd geliefd zou zijn voor het volk, en tegelijkertijd hun belangen (die van de elite) dient.

Hoe die dat deed was simpel. Om steun proberen te krijgen van de arbeidersklasse nam hij bepaalde socialistische retoriek over, zonder dat het daadwerkelijk socialistisch was. Zijn antisemitisme was hier een handig middel voor. Zo kan hij zowel het socialisme (wat een reëele bedreiging was voor de elite) als kapitalisme aanvallen (wat zorgde voor meer steun van het volk).

Het boek zou ik echt heel goed willen noemen. Staat boordevol interessante historische feiten die ik eerst niet wist, interessante statistieken en de foute rol van de Amerikaanse bedrijven in WOII was mij niet bekend. Dit boek schetst daar wel een heel ander licht op.

Het enige minpuntje vind ik dat de auteur in zijn voorwoord een beetje aluhoedje is over de bilderbergconferentie en dat hij het als feit bestempelt dat de Rijksdagsbrand is veroorzaakt door de nazi's zelf, terwijl daar geen consensus over is onder historici. Zet het dan niet als feit neer als er geen consensus over is, dat vind ik wel zo netjes.

Al met al dus een goed boek. Dikke aanrader voor wie geïnteresseerd is in de smerige praktijken van Hitler en zijn handlangers. Ook is het interessant omdat het me deed beseffen dat elites fascisme helemaal niet zo erg vinden en dat de VS daarom maar al te graag andere fascistische staten heeft gesteund (Pinochet bijvoorbeeld).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2016 21:20:53 ]
  zondag 1 mei 2016 @ 18:22:47 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_161851470
Net echt geestverruimend maar heb zojuist deze twee besteld





Zeer interessant voor iemand die wil weten hoe het allemaal werkt
pi_161851542
Recentelijk deze nog gelezen:



Aardige analyse van het spanningsveld tussen internationale handel, democratie en de natiestaat.

Daarnaast ook deze gelezen:



Daarin wordt betoogt dat een democratie zichzelf mag weren tegen antidemocratische partijen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_161860990
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 18:22 schreef Hexagon het volgende:
Net echt geestverruimend maar heb zojuist deze twee besteld

[ afbeelding ]

Zeer interessant voor iemand die wil weten hoe het allemaal werkt
pluche ben ik ook aan het lezen. erg leuk! Meer Politici zouden een boek moeten schrijven over hoe zij de politiek hebben ervaren.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  zondag 1 mei 2016 @ 23:18:15 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_161861080
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 23:14 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

pluche ben ik ook aan het lezen. erg leuk! Meer Politici zouden een boek moeten schrijven over hoe zij de politiek hebben ervaren.
Ik lees ze ook vrijwel altijd. Of het nou PVV'ers D66'ers of SP'ers zijn.
  zondag 1 mei 2016 @ 23:19:32 #41
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161861115
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 23:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik lees ze ook vrijwel altijd. Of het nou PVV'ers D66'ers of SP'ers zijn.
Zolang ze het maar zelf schrijven. In de USA heeft zogenaamd elke presidentskandidaat van de Republikeinen een boek geschreven. De ghostwriters daar hebben het druk. _O-
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161861181
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 17:50 schreef KetchupFTW het volgende:
[ afbeelding ]
Een dik boek van honderden bladzijdes
Oeioeioeioeiii!
pi_161861287
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 23:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zolang ze het maar zelf schrijven. In de USA heeft zogenaamd elke presidentskandidaat van de Republikeinen een boek geschreven. De ghostwriters daar hebben het druk. _O-
Ik zie het probleem niet zo. Boeiend schrijven is ook een vak. Als een politicus dat niet beheerst dan kan hij zijn verhaal best door een ander laten optekenen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 1 mei 2016 @ 23:28:50 #44
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161861385
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 23:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet zo. Boeiend schrijven is ook een vak. Als een politicus dat niet beheerst dan kan hij zijn verhaal best door een ander laten optekenen.
Vanzelfsprekend, daar heb ik geen probleem mee maar vermeld het dan eerlijk en zet niet jouw naam als auteur op de kaft van het boek. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 18:26 schreef Monolith het volgende:
Recentelijk deze nog gelezen:


Aardige analyse van het spanningsveld tussen internationale handel, democratie en de natiestaat.
Die wil ik ook lezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 mei 2016 @ 07:12:51 #45
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_161890350
Met de Amerikaanse verkiezingen voor de deur is dit een interessant boek:


Een boek over hoe de armoede die een groot deel van de Amerikaanse bevolking treft (45 miljoen Amerikanen leven onder de armoedegens) de democratie in Amerika aantast.

Begin dit jaar interviewde de VPRO de schrijver van dit boek namelijk Daniel Weeks.
http://www.radio1.nl/item(...)overty-in-de-VS.html
pi_163288733


Oeroud boekje. De zelfverrijking was toen ook al gaande, al ging het toen nog vaak over "tonnen".
Fantastisch dynamisch duo vond ik de heren Runderkamp en Salverda. Onderzoeksjournalistiek pur sang. Zij tonen ondermeer het bestaan aan van een "informeel" circuit voor vermogende Nederlanders die problemen hebben met de belastingdienst met naam en toenaam en specifieke "cases". Wat best hilarisch is. Dat "informele" circuit was tot dan toe onbekend bij het gros. Zelfs ministers bleken er een dagtaak aan te hebben om reeds zeer rijke Nederlanders die vonden dat zij benadeeld werden door de belastingdienst te helpen met hun "problemen". Een volstrekt unieke opvatting van de taken van een minister is daar te lezen. Dit vaak tot grote frustratie van belastingambtenaren die aantoonden dat hier wetten met voeten werden getreden. Zonder succes. Ook toen al vierde het nepotisme hoogtij.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bart2002 op 25-06-2016 16:14:49 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 17:18:54 #47
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_163290683
Zoals Chomsky ook zegt, marktwerking en liberalisme is er voor het gewone volk. En dit nam een grote vlucht met bailout koning Reagan.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 25 juni 2016 @ 17:39:14 #48
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_163291237
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 15:33 schreef Bart2002 het volgende:
[ afbeelding ]

Oeroud boekje. De zelfverrijking was toen ook al gaande, al ging het toen nog vaak over "tonnen".
Fantastisch dynamisch duo vond ik de heren Runderkamp en Salverda. Onderzoeksjournalistiek pur sang. Zij tonen ondermeer het bestaan aan van een "informeel" circuit voor vermogende Nederlanders die problemen hebben met de belastingdienst met naam en toenaam en specifieke "cases". Wat best hilarisch is. Dat "informele" circuit was tot dan toe onbekend bij het gros. Zelfs ministers bleken er een dagtaak aan te hebben om reeds zeer rijke Nederlanders die vonden dat zij benadeeld werden door de belastingdienst te helpen met hun "problemen". Een volstrekt unieke opvatting van de taken van een minister is daar te lezen. Dit vaak tot grote frustratie van belastingambtenaren die aantoonden dat hier wetten met voeten werden getreden. Zonder succes. Ook toen al vierde het nepotisme hoogtij.
Genoeg is gewoon een keer genoeg. Op een gegeven moment kom je als belastingbetaler op het punt dat je afdracht in geen verhouding staat tot wat je ervoor terugkrijgt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_163291399
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 17:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Genoeg is gewoon een keer genoeg. Op een gegeven moment kom je als belastingbetaler op het punt dat je afdracht in geen verhouding staat tot wat je ervoor terugkrijgt.
Het is jammer dat je mijn oprechte post kaapt voor iets wat je niet zult terugvinden in dat boekje. Zoals gezegd was er sprake van misbruik en het omzeilen van democratische wetten. En voor hun particuliere belang wilden zij graag een minister voor hun karretje spannen. Zij misbruikten dat traject om nog rijker te worden omdat hun belang belangrijker is dan dat van de gewone mens. Het is mede door dit misbruik dat ook jij teveel belasting betaalt.

Het toont weer eens aan wat een verwrongen, volstrekt egoïstische geest jij hebt.
Jij probeert free-rider gedrag voor jezelf goed te praten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 25-06-2016 17:50:49 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 17:51:42 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163291570
Runderkamp, dat is die journalist die door de raad van de journalistiek voor smaad veroordeeld werd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')